apua

vasta-alkaja

Voisko joku kertoa mitä kampiakseli ja nokka-akseli tekee moottorissa?

8

292

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jamppa1

käyttää mm. mäntiä eli liikuttaa niitä ylös-alas, sekä nokka-akselia.

Nokka-akseli taas käyttää mm. venttiileitä.

• jahans

männät liikuttaa kampiakselia

• Jamppa1
        jahans kirjoitti:

männät liikuttaa kampiakselia

ihmeessä että missä päin asut? Tuun katsomaan niitä teidän koneita. Liikuttaako se mäntä teillä päin kampuraa myös puristustahdin aikana, mitä? Entä kun starttaat, teilläkö on starttimoottori pultattu männän kylkeen?

Voi ristus ne männät ja kampura on keskenään naimisissa ja kun toinen liikkuu niin myös toinen samalla. Kannattaisko pitää mölyt mahassa jos ei tiedä mistä puhuu?

• fyysikko
        Jamppa1 kirjoitti:

ihmeessä että missä päin asut? Tuun katsomaan niitä teidän koneita. Liikuttaako se mäntä teillä päin kampuraa myös puristustahdin aikana, mitä? Entä kun starttaat, teilläkö on starttimoottori pultattu männän kylkeen?

Voi ristus ne männät ja kampura on keskenään naimisissa ja kun toinen liikkuu niin myös toinen samalla. Kannattaisko pitää mölyt mahassa jos ei tiedä mistä puhuu?

jättäis männät poijes niin eikö se kämpura pyörisi sittet keveämmin ja väistämättä tulisi tilanne että hyötysyhde paranisi? Tästä seuraisi tilanne että polttoainetta kuluisi vähemmän!

• Jamppa1
        fyysikko kirjoitti:

jättäis männät poijes niin eikö se kämpura pyörisi sittet keveämmin ja väistämättä tulisi tilanne että hyötysyhde paranisi? Tästä seuraisi tilanne että polttoainetta kuluisi vähemmän!

näin. Ja jos jätetään kuskin aivot pois niin auton jousitettu massa pienenee...

• kaikkitietävä

Jamppa.Ei se kampiakseli liikuta niitä mäntiä sen enempää kuin männät kampiakselia,eiköhän se ole se polttoaine joka laittaa ne osat siellä moottorin sisällä liikkumaan?Kirjoituksestasi saa myös sellaisen kuvan että nokka-akseli liikkuisi jotenkin ylös-alas,tietääkseni se vain pyörii ja saa siten venttiilit avautumaan ja sulkeutumaan,voima tosin välitetään nokalle kampurasta joko hihnalla tai ketjulla.

• kaikkitietävä kirjoitti:

Jamppa.Ei se kampiakseli liikuta niitä mäntiä sen enempää kuin männät kampiakselia,eiköhän se ole se polttoaine joka laittaa ne osat siellä moottorin sisällä liikkumaan?Kirjoituksestasi saa myös sellaisen kuvan että nokka-akseli liikkuisi jotenkin ylös-alas,tietääkseni se vain pyörii ja saa siten venttiilit avautumaan ja sulkeutumaan,voima tosin välitetään nokalle kampurasta joko hihnalla tai ketjulla.

ainakin vuonna 1962 opetettiin nämä akselit jo autokoulussa, tosin vähän huitaisemalla. Ajoin silloin ammattikortin, joten en ole varma opetettiinko yksityis- tai henkilöautokursseilla samaa.
        Onko opetuksen taso laskenut?
        Helpointa on lainata lähimmästä kirjastosta joku moottorin toimintaa valaiseva teos ja sitten kotona tavailla siitä alkeet.

• Jamppa1
        kaikkitietävä kirjoitti:

vai mistä johtuu tämä?

"Kirjoituksestasi saa myös sellaisen kuvan että nokka-akseli liikkuisi jotenkin ylös-alas"

Minä kirjoitin:

"Nokka-akseli taas käyttää mm. venttiileitä."

-Millä sä saat tästä sen kuvan että nokka-akseli liikkuu ylös-alas? Et millään, kunhan on pakko soittaa suuta, taas vaihteeksi. Ei kiinnostusta itse asiaan, ainoastaan mun ilmaisuuni. Mitäs jos puhutaan asiaa tai sitten menisit takas sinne hiekkalaatikolle ja antaisit aikuisten keskustella rauhassa? Ei oikein näsäviisas teiniangstivuodatus napostele näin vapaapäivänä.

Näitä asioita voi tutkia paremmin netistä ja kirjoista, en ajatellut kirjoittaa aiheesta mitään opusta tänne. Kunhan yritin vastata asiallisesti asialliseen kysymykseen. Yritä sinäkin joskus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      172
      4726
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      3296
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      40
      2213
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      26
      1984
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      47
      1906
    6. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      664
      1837
    7. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      116
      1806
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      137
      1737
    9. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      45
      1485
    10. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1421
    Aihe