Päästöistä

jos tietäs, en kysyis

Miten nää päästöt näissä autoissa oikein menee, itse en ole ollu mittaamassa kuin dieselin päästöjä.

Dieseliähän huudatetaan täysillä kierroksilla. Syöttö täysillä. Pumppu määrää kierokset, jotka täytyy olla "vähintään" nin suuret kuin mitä tehdas on sille ilmoittanu. Enenmän saa kiertää.
Miksi näin toimitaan, onko päästöt kovilla kierroksilla suurenmat, vaiko pienimmät?

Entäs sit bensakoneen päästömittaus.
eikös siinä mitata päästöt tasasella pienellä kaasulla? Jolloin palaa bensaa tosi vähän ja päästötkö on maxsimissa vai minimissä? En ymmärrä.

Voiko siis näiden saastepesien päästölukuja verrata millään osa-alueella keskenään?

Onko missään tietoo missä olis mitattu päästöt ajossa esim. 1000km matkalta. Sehän se kertos totuuden. Eli siis käytännön saasteet.

Ei tarvis kinata kun löytys faktaa jostakin.

Minä en ainakaan päivittain huudata dieseliäni täysillä kierroksilla paikallaan ja polta polttoainetta siten, vaan suurin osa palaa juuri matkustaessa paikasta toiseen. Jolloin tulee suurin osa mun aiheuttamista saasteistakin.
40 000km/2400l dieseliä.
Suunnilleen sama kuin omakotitalon lämmitykseen menee esim. polttoöljyä vuodessa.
Kuinkas sitten nämä nykyiset öljypolttimet.
Kuinkas paljon ne saastuttaa?

Entä hake- pelletti- tai puukattilat.Onko niiden päästöt "terveellisenpiä"

13

1282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autoilijoitten rahastustahan se on.
      Vanhoista kaasuttimellisista bensakoneista mitataan lähinnä tyhjäkäyntiseos, jonka voi säätöruuvilla säätää kohdalleen. Sitten tietenkin jos on muuta, todellista vikaa, näkyy se päästömittauksissakin.
      Ruiskukoneitten mittauksista kertokoot muut.

      Katalysaattorihan on pelkkä bisnesjuttu.
      Kunnossa olevasta moottorista tulee erittäin vähän palamattomia hiilivetyjä ja häkää. Ne sitten hyvin pian oksidoituvat hiilidioksidiksi ja vedeksi. Lisäksi vähän typen oksideja - samoja, joita maanviljelijät kylvävät valtavia määriä pelloille.
      Sitten se varsinainen bisnes:
      Katalysaattorimoottorilla pitää ilmakerroin olla tasan 1,0. Muuten katalysaattori ei toimi. Moottorin hyötysuhde kuitenkin on paras ilmakertoimella noin 1,1 - 1,2. Kun hyötysuhde on parempi, on kulutus pienempi. Tämä tuli selvästi ilmi silloin, kun katalysaattorit tulivat pakollisiksi. Kulutukset kasvoivat 8 (Volvo) - 18 (Skoda) prosenttia. Kun kulutus kasvaa, myös nyt poliitikkojen haitalliseksi kasvihuonekaasuksi tuomitseman hiilidioksidin tuotto kasvaa samassa suhteessa. Samalla kasvaa öljy-yhtiöitten voitot ja katalysaattori- ja elektroniikkatehtaiden voitot. Kaiken maksaa autoilija.

      • kerppo

        Itse katalysaattorin valmistusprosessi on saastuttavaa. Käytetty kalaysaattori on myös ongelmajätettä. Tällä "katti" pakolla ei kyllä luontoa säästetä!


      • kerppo kirjoitti:

        Itse katalysaattorin valmistusprosessi on saastuttavaa. Käytetty kalaysaattori on myös ongelmajätettä. Tällä "katti" pakolla ei kyllä luontoa säästetä!

        on asia.


      • puppua

        "Katalysaattorihan on pelkkä bisnesjuttu.
        Kunnossa olevasta moottorista tulee erittäin vähän palamattomia hiilivetyjä ja häkää. Ne sitten hyvin pian oksidoituvat hiilidioksidiksi ja vedeksi. Lisäksi vähän typen oksideja - samoja, joita maanviljelijät kylvävät valtavia määriä pelloille."

        Kylläpäs on kemian tiedot melkoiset!

        Kannattaisi muuten katsella päästötilastoja ennen ja jälkeen katalysaattorin.


      • Opettaja

        Samaa mieltä koko katalysaattorista, sillä eipä toiminnan kannalta tyhmempää voisi keksiä, kuin ruiskuttaa polttomoottoriin " liikaa " polttoainetta, että ylimäärä voidaan polttaa uudelleen katalysaattorissa, jotta saatais joku mielivaltainen mittaustulos näyttämään tyydyttävää tulosta.

        Muutenkin koko touhu taisi olla levinneen hurmoshenkisen vihreän liikkeen toimintaa, johon poliittisten päättäjien piti kannatuslukujen pelossa lähteä mukaan.

        Samoihin aikoihin bensiinimoottorin ja ennenkaikkea laihaseosmoottorin kehitys oli kovassa vauhdissa, ja puhuttiin ominaiskulutuksista jotka alittivat jopa dieselin kulutukset, mutta poliitikkojen päätös katalysaattoripakosta lopetti kehittelyn kokonaan.

        Autotehtaille ajatus sopi kuin unelma, autoihin piti saada kallista tekniikkaa, joka oli tuttua ennestään (ruiskut), tuotekehittelyyn ei tarvinnut satsata varoja, eikä valtion kirstunvartijatkaan olleet pahoillaan kohonneista polttoaineverotuotoista, ja kaikki ikäänkuin yhteisen hyvän eteen.

        Ja tulokset on nähtävissä.

        Bensiinimoottorin kehitys on junnannut täysin paikallaan, lukuunottamatta heppoisia yrityksiä soveltaa suorasuihkutusta, ja katalysaattori ym ongelmista vapautetun dieselmoottorin taival on normaalia, kehitystä tapahtuu koko ajan, ja saasteista puhuminen sen kohdalla on vasta nyt varovasti alkanut.

        Saa nähdä onko päätösten teko yhtä helppoa kun se koskee myös hyötyliikennettä, yksityisautoilijoitahan voi rokottaa surutta mihin hyvänsä syyhyn vedoten.


      • ongelmista
        Opettaja kirjoitti:

        Samaa mieltä koko katalysaattorista, sillä eipä toiminnan kannalta tyhmempää voisi keksiä, kuin ruiskuttaa polttomoottoriin " liikaa " polttoainetta, että ylimäärä voidaan polttaa uudelleen katalysaattorissa, jotta saatais joku mielivaltainen mittaustulos näyttämään tyydyttävää tulosta.

        Muutenkin koko touhu taisi olla levinneen hurmoshenkisen vihreän liikkeen toimintaa, johon poliittisten päättäjien piti kannatuslukujen pelossa lähteä mukaan.

        Samoihin aikoihin bensiinimoottorin ja ennenkaikkea laihaseosmoottorin kehitys oli kovassa vauhdissa, ja puhuttiin ominaiskulutuksista jotka alittivat jopa dieselin kulutukset, mutta poliitikkojen päätös katalysaattoripakosta lopetti kehittelyn kokonaan.

        Autotehtaille ajatus sopi kuin unelma, autoihin piti saada kallista tekniikkaa, joka oli tuttua ennestään (ruiskut), tuotekehittelyyn ei tarvinnut satsata varoja, eikä valtion kirstunvartijatkaan olleet pahoillaan kohonneista polttoaineverotuotoista, ja kaikki ikäänkuin yhteisen hyvän eteen.

        Ja tulokset on nähtävissä.

        Bensiinimoottorin kehitys on junnannut täysin paikallaan, lukuunottamatta heppoisia yrityksiä soveltaa suorasuihkutusta, ja katalysaattori ym ongelmista vapautetun dieselmoottorin taival on normaalia, kehitystä tapahtuu koko ajan, ja saasteista puhuminen sen kohdalla on vasta nyt varovasti alkanut.

        Saa nähdä onko päätösten teko yhtä helppoa kun se koskee myös hyötyliikennettä, yksityisautoilijoitahan voi rokottaa surutta mihin hyvänsä syyhyn vedoten.

        "Opettaja" ei taida ymmärtää laihaseosmoottorin ongelmia!


      • Opettaja
        ongelmista kirjoitti:

        "Opettaja" ei taida ymmärtää laihaseosmoottorin ongelmia!

        En todellakaan ymmärrä kaikkia laihaseosmoottorin ongelmia, sen kyllä tiedän, että katalysaattori ei hyväksy kuin stoikiometrisen seoksen, ja siksihän se pelkistävä katti puuttuu dieseleistäkin.

        Olen kyllä selvillä kerrostetun syötön teoriasta, ja lueskellut aikanaan useita artikkeleita laihaseosmoottorin kehittelystä, koskien mm. ahdettuja 2-tahti suorasuihkuja ja etu- ja pyörrekammio rakenteita, siis bensiinimoottoreille.

        Jään mielenkiinnolla odottamaan selostustasi hallitsemistasi laihaseosmoottorin ongelmista.


      • autoDI
        Opettaja kirjoitti:

        En todellakaan ymmärrä kaikkia laihaseosmoottorin ongelmia, sen kyllä tiedän, että katalysaattori ei hyväksy kuin stoikiometrisen seoksen, ja siksihän se pelkistävä katti puuttuu dieseleistäkin.

        Olen kyllä selvillä kerrostetun syötön teoriasta, ja lueskellut aikanaan useita artikkeleita laihaseosmoottorin kehittelystä, koskien mm. ahdettuja 2-tahti suorasuihkuja ja etu- ja pyörrekammio rakenteita, siis bensiinimoottoreille.

        Jään mielenkiinnolla odottamaan selostustasi hallitsemistasi laihaseosmoottorin ongelmista.

        Laihaseosmoottorissa on kaksi perusongelmaa: moottorin kestävyys ja typenoksidit.

        Helposti ilmenevä kestävyysongelma, joka johtuu laihan seoksen palamisen aiheuttamasta nakutuksesta, on vältettävissä oikealla suunnittelulla.

        Laihaseosmoottorissa ongelmaksi jää typen oksidien suuri määrä. Typen oksidejahan muodostuu palamisreaktiossa enemmän ilmaylimäärän vallitessa, kuin käytettäessä stökiömetristä seosta.

        Typen oksidien päästörajoja on pudotettu reilusti Euro 3 ja Euro 4 -rajojen myötä, jolloin laihaseosmoottoria on hyvin hankala saada täyttämään niitä. Varastoivalla NOx-katalysaattorilla, joka aina välillä tyhjennetään rikkaampaa seosta polttamalla, saadaan haittoja pienennettyä, mutta NOx-päästöt jäävät silti suuremmiksi kuin päästörajat sallivat.


      • ei päästöjä
        autoDI kirjoitti:

        Laihaseosmoottorissa on kaksi perusongelmaa: moottorin kestävyys ja typenoksidit.

        Helposti ilmenevä kestävyysongelma, joka johtuu laihan seoksen palamisen aiheuttamasta nakutuksesta, on vältettävissä oikealla suunnittelulla.

        Laihaseosmoottorissa ongelmaksi jää typen oksidien suuri määrä. Typen oksidejahan muodostuu palamisreaktiossa enemmän ilmaylimäärän vallitessa, kuin käytettäessä stökiömetristä seosta.

        Typen oksidien päästörajoja on pudotettu reilusti Euro 3 ja Euro 4 -rajojen myötä, jolloin laihaseosmoottoria on hyvin hankala saada täyttämään niitä. Varastoivalla NOx-katalysaattorilla, joka aina välillä tyhjennetään rikkaampaa seosta polttamalla, saadaan haittoja pienennettyä, mutta NOx-päästöt jäävät silti suuremmiksi kuin päästörajat sallivat.

        Typen oksidien päästörajoja on pudotettu reilusti Euro 3 ja Euro 4 -rajojen myötä, jolloin laihaseosmoottoria on hyvin hankala saada täyttämään niitä. Varastoivalla NOx-katalysaattorilla, joka aina välillä tyhjennetään rikkaampaa seosta polttamalla, saadaan haittoja pienennettyä, mutta NOx-päästöt jäävät silti suuremmiksi kuin päästörajat sallivat.

        miten sitten leimalla, mitä päästöjä siä mitataan.Onko sillä testillä mitään merkitytä käytännön kanssa.
        Testataan toimiiko katti tyhjänkäynnillä. Sit kun lähtee leimakonttorilta päästöt jää siihen portille. Niinkö? (ihmiset saa kehua kuinka vähän tuli onkelmajätettä testissä)
        Bensakoneesta tulee päästöjä vain tyhjäkäynnillä, kierroksilla ja rasittaessa kaikki paskat palaa? ja puhtaasti.


      • autoDI
        ei päästöjä kirjoitti:

        Typen oksidien päästörajoja on pudotettu reilusti Euro 3 ja Euro 4 -rajojen myötä, jolloin laihaseosmoottoria on hyvin hankala saada täyttämään niitä. Varastoivalla NOx-katalysaattorilla, joka aina välillä tyhjennetään rikkaampaa seosta polttamalla, saadaan haittoja pienennettyä, mutta NOx-päästöt jäävät silti suuremmiksi kuin päästörajat sallivat.

        miten sitten leimalla, mitä päästöjä siä mitataan.Onko sillä testillä mitään merkitytä käytännön kanssa.
        Testataan toimiiko katti tyhjänkäynnillä. Sit kun lähtee leimakonttorilta päästöt jää siihen portille. Niinkö? (ihmiset saa kehua kuinka vähän tuli onkelmajätettä testissä)
        Bensakoneesta tulee päästöjä vain tyhjäkäynnillä, kierroksilla ja rasittaessa kaikki paskat palaa? ja puhtaasti.

        Euro -päästönormit ja katsastuksen yhteydessä tapahtuva päästömittaus ovat ihan eri asia. Moottorinvalmistaja hyväksyttää uudet moottorinsa Euro-normeihin, ja saa sen jälkeen myydä niitä.

        Käytössä olevista autoista, katsastuksen yhteydessä, NOx-päästörajojen täyttymistä ei voitaisikaan mitata tarvittavasta mittaustekniikasta johtuen.

        Jotkut tukkivat dieselmoottorisista autoista pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän (EGR) saadakseen lisää tehoja. Tätä ei välttämättä huomata katsastuksessa, koska EGR-järjestelmä vähentää ainoastaan NOx-päästöjä, ja dieselin pakokaasumittauksessa mitataan ainoastaan savutusta eli hiukkaspäästöjä. Edesvastuutonta ilman pilaamista kuitenkin!

        Ote AKE:n ohjeesta ottomoottorikäyttöisten ajoneuvojen pakokaasupäästöjen tarkastuksesta:

        "Ottomoottorikäyttöisten ajoneuvojen (käyttöönotto 1978 tai myöhemmin) pako-kaasupäästöjen tarkastuksessa mitataan joutokäynnillä CO-, HC-, O2 - ja CO2 -pitoisuudet ja vastaava moottorin pyörintänopeus. Kolmitoimisella katalysaattorilla varustettujen autojen osalta tulee olla mitattuna lisäksi korotettu pyörintänopeus ja sitä vastaavat CO-, HC-, O2 - ja CO2 -pitoisuudet ja lambda-arvo."

        Eli 3-toimikatalysaattorilla mitataan myös korotetulla pyörimisnopeudella päästöt.


    • xxx

      Dieselin päästömitauksessa pyritään mittaamaan päästöt täydellä kaasulla, eli niin että syöttö on maksimissaan. Tällöin moottori savuttaa eniten. Koska mittauksen aikana moottorilla ei ole muuta kuormaa kuin oma massa, niin se saavuttaa varsin nopeasti maksimikierrosluvun, jolloin kierrosluvun rajoitin pienentää syöttöä. En usko savutuksen enää maksimikierroksilla olevan pahimmillaan.

      Kyllä kai jonkinlainen päästömittaus on ihan paikallaan, sillä viallisena tai väärin säädettynä dieselistä saattaa lähteä varsin sankka savu. Muistan kun autostani oli pari hehkua rikki. Savutus käynnistettäessä oli kauheaa. Häpeältä pelasti vain se, että savupilven keskeltä oli turvassa paheksuvilta katseilta. (tosin tämä vika ei olisi näkynyt mittauksissa)

      • foorumilla vertaa

        "autoilijoitten rahastustahan se on.
        Vanhoista kaasuttimellisista bensakoneista mitataan lähinnä tyhjäkäyntiseos, jonka voi säätöruuvilla säätää kohdalleen. Sitten tietenkin jos on muuta, todellista vikaa, näkyy se päästömittauksissakin.
        Ruiskukoneitten mittauksista kertokoot muut."


        "Dieselin päästömitauksessa pyritään mittaamaan päästöt täydellä kaasulla, eli niin että syöttö on maksimissaan. Tällöin moottori savuttaa eniten. Koska mittauksen aikana moottorilla ei ole muuta kuormaa kuin oma massa, niin se saavuttaa varsin nopeasti maksimikierrosluvun, jolloin kierrosluvun rajoitin pienentää syöttöä. En usko savutuksen enää maksimikierroksilla olevan pahimmillaan."



        Eihän niistä leimakonttorin päästöarvoista voi vetää minkäänlaista johtopäätöstä.

        Dieseliä yritetään saada savuaan ja bensakoneesta mitataan vaan tyhjänkäyntipäästöt.

        Näitäkö päästöjä ihmiset vertaa täälä foorumilla?

        Voihan se kyllä olla että bensakone tuottaa kierroksilla ja rasittaessa vähemmän päästöjä, kuin joutokäynnillä...En tie.


      • foorumilla vertaa kirjoitti:

        "autoilijoitten rahastustahan se on.
        Vanhoista kaasuttimellisista bensakoneista mitataan lähinnä tyhjäkäyntiseos, jonka voi säätöruuvilla säätää kohdalleen. Sitten tietenkin jos on muuta, todellista vikaa, näkyy se päästömittauksissakin.
        Ruiskukoneitten mittauksista kertokoot muut."


        "Dieselin päästömitauksessa pyritään mittaamaan päästöt täydellä kaasulla, eli niin että syöttö on maksimissaan. Tällöin moottori savuttaa eniten. Koska mittauksen aikana moottorilla ei ole muuta kuormaa kuin oma massa, niin se saavuttaa varsin nopeasti maksimikierrosluvun, jolloin kierrosluvun rajoitin pienentää syöttöä. En usko savutuksen enää maksimikierroksilla olevan pahimmillaan."



        Eihän niistä leimakonttorin päästöarvoista voi vetää minkäänlaista johtopäätöstä.

        Dieseliä yritetään saada savuaan ja bensakoneesta mitataan vaan tyhjänkäyntipäästöt.

        Näitäkö päästöjä ihmiset vertaa täälä foorumilla?

        Voihan se kyllä olla että bensakone tuottaa kierroksilla ja rasittaessa vähemmän päästöjä, kuin joutokäynnillä...En tie.

        vertaa tällä palstalla "päästöjen" mittaustapaa, ei päästöjä. Eli sitä, mistä virkamiehille pitää erikseen maksaa, ja mitä sillä maksulla saa. Pelkkää rahastusta kaasutinmoottorisilta bensakoneilta lähes poikkeuksetta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      172
      4726
    2. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      3296
    3. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      40
      2213
    4. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      26
      1984
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      47
      1906
    6. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      664
      1837
    7. Mikä sinua ja kaivattuasi

      Yhdistää?
      Ikävä
      116
      1806
    8. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      137
      1737
    9. Ajelen varmaan siellä suunnalla

      taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      45
      1485
    10. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1421
    Aihe