Raamatuntulkinta

Hei!

Raamattu on kristinuskossa ja myös Vapaakirkossa osana kristinuskoa hyvin tärkeä kirja. Sitä kannattaa lukea, opiskella ja pyrkiä vilpittömästi noudattamaan.

Kirjoitin joku vuosi sitten Suomen Viikkolehteen lyhyesti Raamatun tulkinnasta. Julkaisin kirjoituksen myös blogissani. Laitan linkin.

https://juhamikkonen.blogspot.com/2021/01/miten-ja-miksi-tulkita-raamattua.html

Kaikkea hyvää!

Ystävällisin terveisin,
Juha

4

170

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kiitos todella hyvästä ja sujuvasta artikkelista!
      Oli mukava tietää 92 ja 33 käännöstyön eroista. Eräs asia joka on helpoin mutta jonka itse huomasin vasta muutama vuosi sitten on RISTIVIITTEET. Niitäkin pitää lukea useasta käännöksestä rinnakkain jos aikoo parhaaseen ymmärrykseen päästä.

Toinen on virret ja hengelliset laulut.

Ymmärrys ja viisaus eivät ole tärkein. Ne tekee rihkamaksi uskon saavutukset. Nöyryys ja yksinkertaisuus. Lapsenmielisyys ja jopa silkka tietämättömän etsimys tekevät jopa rihkamasta kultaa.

• Kiitos kommentista!

Syvällisen tietämyksen ja lapsenkaltaisen luottamuksen ei tarvitse sulkea toisiaan pois. Löydämme jo Raamatussa molemmista puhuvia tekstejä.

Osa Raamatun kirjoittajistakin oli aikansa koulutettuja ajattelijoita. Samalla kaikki heistä eivät olleet oppineita.

Raamatussa kehotetaan toisaalta aikuisuuteen. Toisaalta myös varoitetaan ihmisviisauteen eksymisestä.

• Anonyymi
        jmmikkonen kirjoitti:

Kiitos kommentista!

Syvällisen tietämyksen ja lapsenkaltaisen luottamuksen ei tarvitse sulkea toisiaan pois. Löydämme jo Raamatussa molemmista puhuvia tekstejä.

Osa Raamatun kirjoittajistakin oli aikansa koulutettuja ajattelijoita. Samalla kaikki heistä eivät olleet oppineita.

Raamatussa kehotetaan toisaalta aikuisuuteen. Toisaalta myös varoitetaan ihmisviisauteen eksymisestä.

Kiitos asian selventämisestä!

Sen uskon että kirkkoisien joukosta suuri osa oli oppineita, mutta oliko yhtäkään lapsenmielistä? Siitä en tiedä mitään.
        Origeneen vaikeista uskon kamppailuista tosin olen etäisesti lukenut jotakin.

Kirkkoisät johtui mieleeni vaikka puhuitte raamatun kirjoittajista.

Nyt kun selvensitte asiaa palasi luottamukseni myös oppineita kohtaan. Kiitos siitä!

• Anonyymi kirjoitti:

Kiitos asian selventämisestä!

Sen uskon että kirkkoisien joukosta suuri osa oli oppineita, mutta oliko yhtäkään lapsenmielistä? Siitä en tiedä mitään.
        Origeneen vaikeista uskon kamppailuista tosin olen etäisesti lukenut jotakin.

Kirkkoisät johtui mieleeni vaikka puhuitte raamatun kirjoittajista.

Nyt kun selvensitte asiaa palasi luottamukseni myös oppineita kohtaan. Kiitos siitä!

Kiitos jälleen!

Kun tutustuu kirkkoisien elämään, luottamus heihin voi kasvaa. Kirkkoisät eivät olleet kristillisen kirkon elämälle vieraita akateemikkoja, vaan seurakuntien paimenia ja opettajia. He tekivät teologiaa Jumalan kansan elämän keskellä.

Hyviä johdantoja kirkkoisien elämään ovat esim. seuraavat:

Peter Halldorf: 21 kirkkoisää

sekä

Olavi Tarvainen: Kaksitoista kirkkoisää

Hyvää joulunodotusta! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3227
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2937
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2455
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2283
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2189
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1626
    8. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      34
      1618
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1613
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1450
    Aihe