Vakuutuspetoksista

Mitä mieltä olette vakuutuspetoksista?

Kun olen kertonut matkalla ryöstetystä laukustani, olen hämmästynyt siitä, miten monet ihmiset kertovat liioitelleensa vahinkoilmoitusta vakuutusyhtiölle tehdessään.

Mitä mieltä sinä olet?
Voisitko venyttää omatuntoasi pienen taloudellisen hyödyn vuoksi?

Miten reagoit kuullessasi vastaavia juttuja?

18

1331

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ani_liini

Se taitaa olla aika yleistä, olen kuullut samaa.
      En viitsisi liioitella, muuta haluaisin että tavarat korvataan niin että pystyy ostamaan uudet tilalle.
      En ole asiasta selvillä, pannanko vahinkoilmoitukseen korvattavaksi tavaran hinta uutena. Voihan olla että vanhmpaakin tavaraa katoaa.
      Tunnearvoa ei tietenkään pysty korvaamaan millään.

• nainen

Kyllähän se vakuutusyhtiökin "pettää" asiakastaan koko ajan. Vakuutuksen ottohetkellä luvataan vaikka mitä ja vakuutusmaksut ovat myös sen mukaisia.

Mutta vahingon tapahtuessa löytyy aina kummia pykäliä, minkä nojalla yhtiö pääsee vastuustaan vapaaksi.

Itselläni oli ns. "täysarvovakuutus" koruihin ja kadottaessani kelloni otin yhteyttä vakuutusyhtiöön ja tiedustelin, että kuinka toimitaan, minulla on kellostani ostotodistus ja kuitti ja ko vakuutus.

Virkailijan tyly vastaus oli "kellon löytyessä korvataan sen korjauttaminen/128 euron omavastuulla ja jos kelloa ei löydy, niin sitten ei korvata mitään".

Vakuutuksen piti kattaa katoaminen/rikkoutuminen tai mahdollinen varkaus. Siis olin maksanut täysarvovakuutusta vuosi kaudet ihan turhaan, koska todellisuudessa vakuutus ei kattanut siis mitään.

• Missä yhtiössä on kuvaamasi "täysarvo"-vakuutus?

Minullakin on sellainen mielikuva, että maksan vain hieman kalliimpaa vakuutusmaksua siksi, että tarpeen tullen saisin korvauksen, jolla voin hankkia uudet vastaavat tilalle ilman mitään ikävähennyksiä. - Pitäänee ryhtyä ottamaan selvää, jos vaikka ehdot ovat vuosien varrella muuttuneet.

• nainen
        optimisti-orvokki kirjoitti:

Missä yhtiössä on kuvaamasi "täysarvo"-vakuutus?

Minullakin on sellainen mielikuva, että maksan vain hieman kalliimpaa vakuutusmaksua siksi, että tarpeen tullen saisin korvauksen, jolla voin hankkia uudet vastaavat tilalle ilman mitään ikävähennyksiä. - Pitäänee ryhtyä ottamaan selvää, jos vaikka ehdot ovat vuosien varrella muuttuneet.

No nimeähän en tietenkään voi sanoa, mutta meillä ei varmasti ole kuin yksi "Peellä" alkava vakuutusyhtiö. Kyseinen yhtiö halusi koruista kuvat ym tiedot aikoinaan vakuutusta tehtäessä.

Mutta yllätys oli minulle melkoinen, kun kelloni katosi ja tiedustelin heiltä mahdollisia toimenpiteitä uuden hankkimiseksi. -ainoastaan jos kelloni löytyy, sen korjaus kustannukset hyvitetään 128 euron ylittävältä osalta.-

Olin siis maksanut yli kymmenen vuotta tyhjästä, tallelokero maksaa 50 euroa vuodessa, tietty on hankalempaa, mutta kuusi kertaa edullisempaa.

• nainen

Missä yhtiössä on kuvaamasi "täysarvo"-vakuutus?

Kotivakuutuksista tiedoksi myös seuraavaa;

-ei korvaa mitään, mikä on yli 10 -vuotta vanhaa.
        -antiikkiesineillä ei ole mitään arvoa, luokitellaan tunnearvoesineeksi/arvoton.

Nämä vakuutukset on todella hyvä syynätä, koska esim. "eurooppalainen" -matkavakuutuksen osilta voi olla myös päälekkäiset maksut samassa vakuutuksessa.

1. Nimetylle henkilölle
        2. yli 18 -vuotiaalle perheen jäsenelle (lapsi)
        3. Ns. "perhevauutus"

Tästä "eurooppalaisesta" myös maksoin vuosi tasolla 100 euroa/vuosi liikaa vakuutusmaksuja, koska vakuutusyhtiö tekee täysikäiselle lapselle oman vakuutuksen, mutta ei poista häntä "perheosiosta" pois, ellei vakuutuksen ottaja huomaa mainita asiasta erikseen.

• venyy

Uskoisin, että perusrehellinenkin ihminen voi liioitella sen verran, että saa ainakin sen omavastuun myös maksuun. Olen kuullut, että kaikilla joilla on pakastin hajonnut, sisältö on ollut pelkkää sisäfilettä tai hirvenlihaa.
      Vakuutushuijarit ovat asia sinänsä, ne ovat rikollisia ja sitä en hyväksy.

• Jermu

Se on ihan sama, tehdäänkö se pakastimella, vai matkatavaroilla. En hyväksy varastamista millään tasolla.

• Trina

asia. Yleistä se kyllä on.

Kuuntelin kerran eräillä kutsuilla, kun muuan
        "uskovainen" saarnamies kehuskeli, mitä kaikkea
        oli ilmoittanut kadonneeksi autostaan varkaiden
        käytyä siellä. Todellisuudessa sieltä oli kadon-
        nut vain autoradio. Omatuntokin taitaa olla
        venyvä käsite.

Minulle ei onneksi ole sattunut sellaisia
        vahinkoja, että olisi vakuutusyhtiön kanssa
        tarvinnut asioida, mutta tuskin luikuria kävisin
        latelemaan.

• jos jää kiinni

Nythän on vakuutusyhtiöillä yhteinen tiedosto asiakkaista,jotka ovat jääneet petoksesta kiinni!En tosin tiedä onko joku euromääräinen summa,mikä luokitellaan petokseksi, vai ovatko kaikki pienimmätkin yritykset jo tiedoston alaisia ja sanktioihin meneviä seuraamuksia.Siis, mikäli haluat saada vakuutuksia Suomessa toimivilta vakuutusyhtiöiltä,ÄLÄ EDES YRITÄ PETOSTA,sillä et tule saamaan mistään yhtiöstä vakuutusta sen jälkeen.Meiltä itseltä on viime talven aikana hajotettu katettu vene, ja nyt sitten kysellään (vakuutustarkastaja tarkastanut vahingot), kuka maksaa ja mitä.Arvatkaapa ottaako pattiin?Ei se rahakkaalle tuntus missään, mutta kun meille ei ole perintöinä miljoonia pukannu.Vaikkakin lehtitietojen mukaanha just rahakkaat tekevät suurimmat petoksen yritykset.

• Ansku

esimerkiksi kun koko omaisuus tuhoutuu tulipalossa, tuntuu kohtuuttomalta alkaa luetteloimaan kaikkea irtainta mitä omistit, hankintahinnat ja ostopäivät, sitten kun saa luettelon tehtyä, siitä vähennetään ikävähennys ja kuitenkin kaiken mitä tarvitset, ostat tämänpäivän hinnoilla.
      Ihme jos ei tule kiusautta laittaa vähän "lapinlisää" kun kuitenkaan ei koskaan korvata enempää kuin on irtaimisto vakuutuksen korvaussumma.
      Harvalla on irtaimisto vakuutettu niin että sais ostaa korvaussummalla kaiken mitä tarvitsee.

• Jermu

Itselläni kaikki omaisuus on täysarvovakuutettu ja esim. tulipalossa saan hankittua kaiken "samantasoisen" tilalle vakuutuskorvauksesta. Olen videoinut kaiken ja se on tallelokerossa.
        Esim. Kahvinkeitin on kahvinkeitin, enkä saa korvauksesta mitään huippukallista espressokeitintä tilalle, mutta se tavallinen keitin tulee, vaikka se vanha olis ollut 10 vuotias.

• Ansku
        Jermu kirjoitti:

Itselläni kaikki omaisuus on täysarvovakuutettu ja esim. tulipalossa saan hankittua kaiken "samantasoisen" tilalle vakuutuskorvauksesta. Olen videoinut kaiken ja se on tallelokerossa.
        Esim. Kahvinkeitin on kahvinkeitin, enkä saa korvauksesta mitään huippukallista espressokeitintä tilalle, mutta se tavallinen keitin tulee, vaikka se vanha olis ollut 10 vuotias.

nyt kaikki luetteloimaan ja kuvaamaan irtaimistoa.
        Mun vakuutus on vain semmonen keskiverto summa mitä ihminen saa 75 neliöiseen kerrostalo asuntoon ymppäämään.

• norMix evk

...kaksi eri maksukuittia. Soitin vakuutusyhtiöön. Kysyin, että jos haen korvausta samasta vakuutuksesta kaksi kertaa, niin enkö tee silloin vakuutupetoksen. Myönsivät asian. Kysyin edelleen, että jos he yrittävät periä minulta vakuutusmaksun kaksi kertaa samasta vakuutuksesta, niin eikö ole kyseessä petosyritys. Heidän mukaansa tässätapauksessa on kyseessä vain harmiton tietokonevirhe. Elikkä yhtiö saa kohdella asiakkaitaan kuten tahtoo, mutta asiakkaiden täytyy noudattaa pykäliä pilkuntarkasti!

• nainen

Tuostapa ylempänä jo kirjoitin. Ja tarkastellessa ns. laaja-alaista kotivakuutusta ja kysellessä vakuutusyhtiön virkailijalta tiettyjä asioita, hänen vastauksensa oli -en kommentoi/en ota kantaa- ja lopulta tulin siihen lopputulokseen, että kotonani ei ollut enää yhtään ainoata tavaraa, jonka vakuutus olisi korvannut sen rikkoutuessa/tuhoutuessa ja kuitenkin vuotuinen vakuutusmaksu oli noin 400 euroa/vuosi.

Vanhat esineet, ikä 100-150 -vuotta olivat vain tunnearvon arvoisia.

Suosittelen palo-/vesivahinkovakuutusta ja halvimman saa noin 116 euroa/vuosi.

Sillä epähuomiossa liikaa perittyjä vakuutusmaksujahan vakuutusyhtiö ei maksa
        takaisin.

Mielestäni vakuutusyhtiöt ovat laillisia "huijareita", minun euroni menevät tärkeämpiin sijoituksiin, kuin tyhjän maksamiseen.

• nainen kirjoitti:

Tuostapa ylempänä jo kirjoitin. Ja tarkastellessa ns. laaja-alaista kotivakuutusta ja kysellessä vakuutusyhtiön virkailijalta tiettyjä asioita, hänen vastauksensa oli -en kommentoi/en ota kantaa- ja lopulta tulin siihen lopputulokseen, että kotonani ei ollut enää yhtään ainoata tavaraa, jonka vakuutus olisi korvannut sen rikkoutuessa/tuhoutuessa ja kuitenkin vuotuinen vakuutusmaksu oli noin 400 euroa/vuosi.

Vanhat esineet, ikä 100-150 -vuotta olivat vain tunnearvon arvoisia.

Suosittelen palo-/vesivahinkovakuutusta ja halvimman saa noin 116 euroa/vuosi.

Sillä epähuomiossa liikaa perittyjä vakuutusmaksujahan vakuutusyhtiö ei maksa
        takaisin.

Mielestäni vakuutusyhtiöt ovat laillisia "huijareita", minun euroni menevät tärkeämpiin sijoituksiin, kuin tyhjän maksamiseen.

En enää ihmettelekään sitä, kun yksi ystäväperhe kertoi lopettaneensa kaikki vapaaehtoiset vakuutukset, lukuunottamatta matkavakuutusta.

Alkuun oli hieman kauhistunut, kun katselin heidän suurta, kaunista ja hyvin varustettua omakotitalo-kotiaan.

Taitavatkin olla viisaampia kuin ensihämmästyksessäni ajattelin.

• Ansku

En enää ihmettelekään sitä, kun yksi ystäväperhe kertoi lopettaneensa kaikki vapaaehtoiset vakuutukset, lukuunottamatta matkavakuutusta.

Alkuun oli hieman kauhistunut, kun katselin heidän suurta, kaunista ja hyvin varustettua omakotitalo-kotiaan.

Taitavatkin olla viisaampia kuin ensihämmästyksessäni ajattelin.

kun on vakuutukset kunnossa, ajoin syksyllä, itse syyllisenä, upouudella autollani (ajettu 800 km) kolarin,
        mulla oli laajin autovakuutus ja autoliikkeen kortti, joka takaa mulle auton käyttöön ilmaiseksi jos omani ei ole käyttökunnossa.
        Vakuutusyhtiö lunasti autoni ja sain ostaa tilalle uuden, seisontapäivärahat kattoi hyvinkin 20%:n bonuksen jonka vakuutusmaksuissa menetin.

• Ansku kirjoitti:

kun on vakuutukset kunnossa, ajoin syksyllä, itse syyllisenä, upouudella autollani (ajettu 800 km) kolarin,
        mulla oli laajin autovakuutus ja autoliikkeen kortti, joka takaa mulle auton käyttöön ilmaiseksi jos omani ei ole käyttökunnossa.
        Vakuutusyhtiö lunasti autoni ja sain ostaa tilalle uuden, seisontapäivärahat kattoi hyvinkin 20%:n bonuksen jonka vakuutusmaksuissa menetin.

omien vakuutusteni lopettamista, vaikken onneksi olekaan juuri korvauksia tarvinnut.

Tänään soittivat muuten vakuutusyhtiöstä ja kertoivat laukkukorvauksen olevan tililläni parissa kolmessa päivässä. Olen tyytyväinen, että oli edes vakuutus. Vaikka laitoin kuitit mukaan ja tein rehellisen vahinkoilmoituksen, summa kasvoi yllättävän suureksi. En olisi millään osannut etukäteen arvata.

Taidanpa jatkaa vakuutusten maksamista, mutta pitänee tarkistaa ehdot. Yleensä paperit tulee vain silmäiltyä ennen arkistointia.

• norMix evk

omien vakuutusteni lopettamista, vaikken onneksi olekaan juuri korvauksia tarvinnut.

Tänään soittivat muuten vakuutusyhtiöstä ja kertoivat laukkukorvauksen olevan tililläni parissa kolmessa päivässä. Olen tyytyväinen, että oli edes vakuutus. Vaikka laitoin kuitit mukaan ja tein rehellisen vahinkoilmoituksen, summa kasvoi yllättävän suureksi. En olisi millään osannut etukäteen arvata.

Taidanpa jatkaa vakuutusten maksamista, mutta pitänee tarkistaa ehdot. Yleensä paperit tulee vain silmäiltyä ennen arkistointia.

...kannattaa käyttää katastrofiperiaatetta. Mikäli vanhingon synnystä ei aiheudu taloudellista katastrofia, vakuutusta ei kannata hankkia. Tätä periaatetta soveltaen en esim koskaan hanki matkatavaravakuutusta tai ylimääräisiä vakuutuksia vanhalle autolle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      51
      6926
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      680
      3008
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1290
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1281
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1265
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1164
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1150
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1130
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1022
    10. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      203
      955
    Aihe