Johan Ludvig Runeberg (1804-1877) oli kirjailija, toimittaja ja lisäksi häntä pidetään Suomen kansallisrunoilijana. Runebergin päivä on vakiintunut liputuspäivä, jota vietetään 5.2.
Runebergin tunnetuin teos on Vänrikki Stoolin tarinat ja teoksessa on kotikuntani Perho hyvin edustavasti esillä. Hän on myös sanoittanut Maamme–laulun.
Runebergin päivän perinteisiin kuuluvat Runebergin tortut, jonka reseptin uskotaan olevan hänen vaimonsa kehittämä. Runebergin torttu on mantelilla ja rommilla tai punssilla maustettu leivos. Kotikokit voivat leipoa niitä myös ilman alkoholia ja nyt ei naurata.
Hyvää Runebergin päivää ihailijoilleni
3
162
Vastaukset
- Anonyymi
On se nero tämä perhon kaveri.
- Anonyymi
Aloitus lienee sarkasmia koska ketään niin epäisänmaallista ja tökeröä tyyppiä joka on kaikkea suomalaisuutta vastaan ja täysillä rysssän puolella, tuskin voimme löytää.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496415Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6552709Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831229- 841155
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.851144Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä601098Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2811083- 891080
- 70971
- 228864