Hei, mitä on nämä "pentunäyttelyt" ja kannattaako siellä käyttää omaa koiraa? Mitä hyötyä?
Meillä on metsästyskäyttöön hankittu 5 kk beaglenarttu ja ajattelin teettää sillä yhdet pennut joskus tulevaisuudessa. Sen emä eikä isä ei ole kumpikaan mitään valioita.
Onko käytettävä tämmösessä näyttelyssä ennen kuin saa osallistua ajokokeeseen? Minkä ikäsenä voi viedä ajokokeeseen? Jos haluaa koirasta KVA niin mihin kaikkeen sen on osallistuttava ja miten hyvin pärjättävä? Onko monen vuoden projekti? En onnistunut löytämään semmoista selkeätä tietoa niin että jos joku ystävällisesti selittäisi kansantajuisesti..Näistä näyttelyistäkin kun etsin koiran ulkonäköön liittyviä arvostelukriteereitä niin johan olivat ympäripyöreitä -vois melkein sanoa niin kuin vaimoaan katsellessa että kauneus on katsojan silmissä.
Näyttelyistä
13
700
Vastaukset
- hirvitys
Katsopa netistä sivu; http://www.ajokoirajarjesto.fi/fin/index.htm
Eiköhän avita asiassa eteenpäin- Sepi
Täytyypä käydä vilkasemassa.
- Sepi
Olihan siellä taas jotain. Ymmärsin että KVA-arvoon tarvitaan 4xajokokeen 1. sijaa ja näyttelystä 15 kk tai sitä vanhempana vähintään 2.sija. Mitähän nämä sertit ovat? Mitä pitää tehdä jotta niitä saisi?
Ajokokeiden pisteytyssysteemikin selvisi.
Pentunäyttelyistä tai niiden merkityksestä en kuitenkaan löytänytkään mitään.
Ilmeisesti niissä käydään vain "huvittelu"mielessä? - mörkö
Sepi kirjoitti:
Olihan siellä taas jotain. Ymmärsin että KVA-arvoon tarvitaan 4xajokokeen 1. sijaa ja näyttelystä 15 kk tai sitä vanhempana vähintään 2.sija. Mitähän nämä sertit ovat? Mitä pitää tehdä jotta niitä saisi?
Ajokokeiden pisteytyssysteemikin selvisi.
Pentunäyttelyistä tai niiden merkityksestä en kuitenkaan löytänytkään mitään.
Ilmeisesti niissä käydään vain "huvittelu"mielessä?Et voi paljoakaan vaikuttaa siihen saako koirasi sertejä. Näitä siis saadaan näyttelystä ja niitä saavat vain koirat, jotka tuomareiden mielestä vastaavat parhaiten rotumääritelmää. Tottakai rotumääritelmän tulkinnat vaihtelevat hieman tuomarin mukaan(yhtenä päivänä joku koira voi saada sertin yhdeltä tuomarilta ja heti seuraavana päivänä toinen tuomari antaa arvostelun "hyvä").
Jos koirasi tulee kuitenkin olemaan kaunis ja rotumääritelmän mukainen, niin kyllä se niitä sertejäkin näyttelyistä saa. Tietysti kannattaa pitää koira hyvässä kunnossa ja esittää se hyvin, niin sillä on paremmat mahdollisuudet saada hyvät arvostelut.
Pentunäyttelyt voivat olla ihan mukava harrastus. Ei niistä juuri välitöntä hyötyä ole, mutta niissä koira kuitenkin tottuu näyttelyhässäkkään jo pienestä pitäen. Se voi olla joillekin aikuisille koirille kova paikka joutua aivan yhtäkkiä keskelle hirveätä ihmis- ja koiravilinää. - Sepi
mörkö kirjoitti:
Et voi paljoakaan vaikuttaa siihen saako koirasi sertejä. Näitä siis saadaan näyttelystä ja niitä saavat vain koirat, jotka tuomareiden mielestä vastaavat parhaiten rotumääritelmää. Tottakai rotumääritelmän tulkinnat vaihtelevat hieman tuomarin mukaan(yhtenä päivänä joku koira voi saada sertin yhdeltä tuomarilta ja heti seuraavana päivänä toinen tuomari antaa arvostelun "hyvä").
Jos koirasi tulee kuitenkin olemaan kaunis ja rotumääritelmän mukainen, niin kyllä se niitä sertejäkin näyttelyistä saa. Tietysti kannattaa pitää koira hyvässä kunnossa ja esittää se hyvin, niin sillä on paremmat mahdollisuudet saada hyvät arvostelut.
Pentunäyttelyt voivat olla ihan mukava harrastus. Ei niistä juuri välitöntä hyötyä ole, mutta niissä koira kuitenkin tottuu näyttelyhässäkkään jo pienestä pitäen. Se voi olla joillekin aikuisille koirille kova paikka joutua aivan yhtäkkiä keskelle hirveätä ihmis- ja koiravilinää.tätä näyttelykäytäntöä hyvin.
Siis sertit tulevat jos tuomari niin haluaa:)
Kerrotko vielä mitä se esittäminen pitää sisällään. Onko siinä muutakin kuin kehässä kiertäminen ja hampaiden näyttäminen? Minkälaisia juttuja kannattaa koiran kanssa harjoitella etukäteen jotta esittäminen sitten onnistuisi?
Kiitos etukäteen. - mörkö
Sepi kirjoitti:
tätä näyttelykäytäntöä hyvin.
Siis sertit tulevat jos tuomari niin haluaa:)
Kerrotko vielä mitä se esittäminen pitää sisällään. Onko siinä muutakin kuin kehässä kiertäminen ja hampaiden näyttäminen? Minkälaisia juttuja kannattaa koiran kanssa harjoitella etukäteen jotta esittäminen sitten onnistuisi?
Kiitos etukäteen.Kun sinne kehään menee koiraa näyttämään kannattaa pitää mielessään, että esittää sitä koiraa koko ajan. Vaikka se tuomari ei juuri sillä hetkellä näyttäisi juuri omaa koiraa katsovan, niin ei silti anna koiran tehdä ihan mitä haluaa. Enkä silti tarkoita, että koiran tulisi seistä koko ajan asennossa. Peruskaunis käytös ja sitten lisäskarppausta kun omaa koiraa arvostellaan.
Esittäminen taas pitää sisällään koiran yleisen olemuksen, kunnon, rakenteen ja liikkeet. Niin ja luonteen, sen vähän mitä siinä ajassa voi päätellä.
Rakenteelle et juurikaan voi tehdä mitään. Koira on saanut geeninsä ja niihin ei voi vaikuttaa eli rakenne on mitä on. Esittämisellä voit hieman peittää joitakin puutteita ja korostaa hyviä puolia.
Koiran yleiseen olemukseen ja kuntoon taas sinulla on suuri vaikutus. Näyttelyyn ei kannata viedä huonokuntoista ja likaista koiraa(ei sen tarvitse kuitenkaan olla juuri samana aamuna pesty). Lisäksi koiran voi totuttaa suuriin ihmis- ja koiramääriin jo pennusta pitäen, jolloin se osaa/uskaltaa esiintyä edukseen myös kehässä. Arka ja pelkäävä koira ei ole kehässä edukseen eikä esiinny kauniisti ja reippaasti.
Tuomari tarkastaa koiralta hampaat, korvat, uroksilta pallit(tätä kannattaa harjoitella, kaikki urokset eivät pidä tästä kopeloinnista) ja kokeilee lihaksia, rakennetta ja häntää. Varsinkin luppakorvaisilta koirilta kannattaa putsata ne korvat ennen näyttelyyn menoa. Lisäksi koira saatetaan mitata(säkäkorkeus). Lisäksi tuomari arvioi koiran liikkeita ravatessa(harvemmin kävellessä).
Koiran kanssa kannattaa siis harjoitella sen tutkimista. Hampaat, korvat, pallit ja yleinen koskettelu koiran pysyessä rauhallisena ja paikoillaan. Toiset koirat pelkäävät mittakeppiä, joten kannattaa tehdä sellainen itse. Laittaa vaikka vain kaksi keppiä yhteen ja "mittaa" sillä. Oikeata mittaahan ei itse tarvitse ottaa, mutta koira tottuu kepakkoon sen selän päällä. Näitä kannattaa aluksi harjoitella koiran kanssa itse. Kun koira ymmärtää jutun juonen, pyytää omia tuttujaan ja hieman tuntemattomampiakin leikkimään koiralle tuomaria.
Sitten vielä koiran liikkeiden esittämistä voi harjoitella ihan juoksemalla sen kanssa rinnakkain. Koira vasemmalla puolella(näin yleensä näyttelyssä), jotta koira on koko ajan tuomariin päin. Näyttelyssä tuomari katsoo sivuliikkeitä(koirakko juoksee kehää) ja etu- ja takaliikkeitä(koirakko juoksee tuomarista pois päin ja takaisin).
Jokohan siinä tuli kaikki...
- Nimetön
Käy nyt ihmeessä katsomassa www.beaglejarjesto.fi
varmasti löydät kaiken rotumääritelmän ynnämuun! - -tiina-
Ajokokeista sen varran, kun kysyit, että onko käyttövalion arvon saaminen monen vuoden projekti, niin se tosiaan riippuu siitä kuinka nopeasti koirasi saavuttaa nämä neljä ensimmäistä palkintosijaa. Ja vähintään yhden tulee olla sulalta keliltä.
Jos ja kun et ole aiemmin ajokokeissa käynyt, niin kannattaa ensin tutustua toimintaan vaikkapa tuttujen avulla, koska on aika paljon asioita, joihin tulee varautua, kun lähtee ajokokeisiin. Joskus jotkut käytännöt vaihtelevat jopa maakunnittain.
Voin kenties itse antaa joitakin neuvoja, jos vain haluat.Hyvä tapa tutustua kokeisiin on mennä palkintotuomari kurssille, saat sitten helpommin itsellesi tuomareita kokeisiin kun myös itse omistat tuomari kortin ja voit joku toinen kerta mennä heille tuomariksi. Ja kun olet käynyt kurssin tiedät mitä kaikkea koirallesi kannattaa opettaa metsällä, esim luokse tulo kesken ajon on todella tarpeellinen taito kokeissa.
- Sepi
tassuttelija kirjoitti:
Hyvä tapa tutustua kokeisiin on mennä palkintotuomari kurssille, saat sitten helpommin itsellesi tuomareita kokeisiin kun myös itse omistat tuomari kortin ja voit joku toinen kerta mennä heille tuomariksi. Ja kun olet käynyt kurssin tiedät mitä kaikkea koirallesi kannattaa opettaa metsällä, esim luokse tulo kesken ajon on todella tarpeellinen taito kokeissa.
Jaa että omat tuomarit mukaan? Mikäs järki siinä nyt on? Toimiiko se niin että minä annan sun haukulle hyvät pisteet ja sinä sitten toisen kerran mun haukulle?
Luulin että kokeen järjestävä seura järjestää myös tuomaroinnin... - -tiina-
Sepi kirjoitti:
Jaa että omat tuomarit mukaan? Mikäs järki siinä nyt on? Toimiiko se niin että minä annan sun haukulle hyvät pisteet ja sinä sitten toisen kerran mun haukulle?
Luulin että kokeen järjestävä seura järjestää myös tuomaroinnin...Tämän takia ajattelinkin, että saattaa tulla vähän onkelmia. Eli kaksi tuomaria täytyy itse ottaa kokeisiin mukaan. Nämä kaksi tai heistä kumpikaan ei todennäköisesti tule tuomariksi sinun koirallesi, vaan jollekin toiselle koiralle.
Ja palkintotuomarikurssista toki kannattaa aloittaa, mutta se ei todellakaan anna kuvaa siitä, mitä se homma on siellä metsässä. Onneksi siihen kuitenkin kuuluu maastoharjoittelu. - Sepi
-tiina- kirjoitti:
Tämän takia ajattelinkin, että saattaa tulla vähän onkelmia. Eli kaksi tuomaria täytyy itse ottaa kokeisiin mukaan. Nämä kaksi tai heistä kumpikaan ei todennäköisesti tule tuomariksi sinun koirallesi, vaan jollekin toiselle koiralle.
Ja palkintotuomarikurssista toki kannattaa aloittaa, mutta se ei todellakaan anna kuvaa siitä, mitä se homma on siellä metsässä. Onneksi siihen kuitenkin kuuluu maastoharjoittelu.miettiä sitä tuomarikurssia.
Kiitos kaikille neuvoista ja vinkeistä.
Näillä pärjää jo pitkälle. - mörkö
tassuttelija kirjoitti:
Hyvä tapa tutustua kokeisiin on mennä palkintotuomari kurssille, saat sitten helpommin itsellesi tuomareita kokeisiin kun myös itse omistat tuomari kortin ja voit joku toinen kerta mennä heille tuomariksi. Ja kun olet käynyt kurssin tiedät mitä kaikkea koirallesi kannattaa opettaa metsällä, esim luokse tulo kesken ajon on todella tarpeellinen taito kokeissa.
Myös kasvattaja saattaa olla halukas auttamaan tuomarien hankkimisessa kokeisiin. Riippuu tietysti mistä ja keltä kasvattajalta olet koirasi hankkinut. Onhan se kasvattajan etu(kennel), että omat kasvatit käyvät kokeissa tuloksia saamassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih506763Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6742932Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831270Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981261- 841235
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611144- 891130
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371110- 721012
- 223917