voisiko joku auttaa asiassa joka on vielä meille tavallisille ev.luttilaisille epäselvä.. eli millaiset on lestadiolaiset häät? mitä niiltä kannattaa oottaa? miten ne eroaa tavallisista ev.lut. häistä? meidän kaveriporukalle on tullut kutsu lestadiolaishäihin ja nyt mietityttää... kiitti jos joku auttaapi..
lestadiolaiset häät?
10
4680
Vastaukset
- äippä
siellä ei juoda alkumaljoja siellä ei tanssita häävalssia eikait siellä sen kummempia joku voi ja yleensä pitää puheen ja jotain ohjelmaa. kysy jos jotain haluat.
- ellimari-vilhelmina
häistä vai vanhoillisten? Kerron jotakin esikoislestadiolaisista häistä. Ensinnäkin usein vhkiminen tapahtuu normaalisti jossain kirkossa.
Hääjuhla on usein rukoushuoneella.
Tosin häät voidaan viettää kokonaan rukoushuoneellakin. Vihkijänä toimii miespappi. Jos vihkiminen on kirkossa.
Hääjuhlassa morsiusparia onnitellaan, häävirsiä ja muita tilaisuuteen sopivia lauluja lauletaan, pidetään puheita ja usein on ensin ruokatarjoilu.
Hääparista riippuen tilaisuudessa koristelu poikkeaa hieman, mutta ainakin kynttilät ja kukat kuuluvat pöytiin. Morsiamella on yleensä kampaus, koska useimmilla esikoisnaisilla on pitkät hiukset. Meikkiä ei käytetä. Morsiamella on valkoinen hääpuku ja sulhasella yleensä tumma puku. Meitä on niin monenlaisia, että on vaikea sanoa niin tarkkaan mitä kirkossa soitetaan tai onko kukkia jne. kun sellaiset asiat vaihtelevat.
Häälahjat kuuluvat tietenkin asiaan ja niille on varattu omat pöydät. Juhlissa ei häävieraina olevilla naisilla yleensä ole päähuivia kuten seuroissa. Alkoholia ei tarjota. Onnittelumaljat jos on eivät sisällä alkoholia.
Sitten on tietysti hääkakut ja kahvitarjoilu normaaliin tapaan.
Esikoislestadiolaiset häät ovat hyvin lämminhenkiset, mutta mitään erikoisempaa ohjelmaa ei hääväelle järjestetä, morsiamenryöstöineen.
Esikoislestadiolaisissa häissä korostetaan Jumalan siunauksen tärkeyttä avioliitossa ja useissa puheissa, joita saarnaaja tai joku muu hääparin läheinen pitää,tulee esille kristillisen avioliiton tärkeimmät peruspilarit, joiden varassa hääparin on turvallista lähteä yhteistä taivalta kulkemaan.
Mutta jos kyse on vanhoillislestadiolaisista häistä,niin sitten toivottavasti joku heitä vastaa kysymykseesi.- monenlaisia
Esikoishäistä: miehellä frakki, naisella valkoinen puku. joskus huntu, myös näin.
Riipuen parista ohjelmaa hääparin mukaan, laulua, puheita, esityksiä, morsiamenryöstöä...
Olin kerran häissä Ruotsissa, Gällivaaran rukoushuoneella. Ohjelmaa ruokailuineen riitti kuudeksi tunniksi (meinasi jo mennä haukotuksen puolelle, muuten kivat häät). Mieleenpainuva osa oli morsiusparin valokuvaus hääkakun kera, oikein suuren maailman tyyliin. mutta Ruotsissahan on kaikki vähän suurempaa ja kauniinpaa kuin meillä... Ihan hiljattain olin vl-häissä. Olen ollut aika monissa. Suku on sen verran iso!
Muistan vuosien takaa yhdet häät, joissa oli ns. hautajaistunnelma eli oli vain hengellinen puoli esillä. Mutta sehän on hyvä, sanoo joku!
Meille "eriseuraisille" oli erikseen maininta seurapuheessa. Ja uskottomien rakkaus nähtiin vain itserakkautena. Ohjelman jälkeen ei kenellekään taputettu. Miten sitä hengellisten laulujen tai puheiden jälkeen voisi tehdäkään?
Monissa vl-häissä on nykyisin monipuolista ohjelmaa. Joskus väki spontaanisti peräti taputtaa, varsinkin pienten lasten ihanille esityksille. Yleensä taputtamista vältetään. Ohjelmassa on jopa vitsikkäitä piirteitä ja leikkejä. Ihan hauskoja.
Koristeluja on kirkossa ja hääjuhlapaikassa. Se voi Ry:n lisäksi olla ev.lut. seurakuntatalo. Morsiamella ei ole meikkiä, mutta muuten kaikki mahdollinen on tehty kaunistautumiseksi.
Siinä muutama havainto näin aluksi.
Tuli mieleeni kerran Päivämiehessä ollut neuvo. Polttarit ovat parhaimmat, jos ne vietetään seurojen merkeissä...
- ...
häät eivät poikkea paljon.Muutama ero löytyy. Lestadiolaisissa häissä ei käytetä alkoholia ollenkaan ja siellä saattaa joku puhuja pitää puheen. Mutta ohjelmaa on ainakin ollut niissä häissä jossa olen ollut siis leikkejä.
- kiinnostaa tietää..
tunnetaan morsian suht. hyvin ja minä oon nähny hääpuvun ja millanen kampaus tulee, morsian käy myös meikkauksessa. häät pidetään ihan kirkossa ja itse juhlat on sellaisella leirintä-loma-alueella.. tiedossa on että häävalssia ei tanssita eikä muutenkaan mitään orkesteria tule soittamaan.
semmosta kysäisen että onkohan hirmu paha synti jos me(=4henk.tyttöporukka) annetaan häälahjaks sellanen polttarimuistokirja? kuitenki polttarit pidetään (morsiamelta on kysytty lupa) ja olis mukava antaa sit semmonen muisto kirja niistä. sulhasta me ei tunneta kovinkaan hyvin, pari kertaa ollaan nähty minkä näköinen mies on kyseessä että se siitä.
astioita tai mitään sellaista ei haluta, koska kuitenki suku on iso ja siltä varmasti tulee astiastoo..
ja sillä polttarikirjalla erotuttas sieltä joukosta ja morsian varmasti kans muistaa mitä meiltä on saanut=)
sitten vielä semmonen kysymys että onko asujen suhteen jotakin rajoituksia?miten lestadiolaisuus, saako olla esim. paljaat olkapäät tms.??
jeps, kiitti kovasti kaikille jo vastanneille!! =) - jorkkamainio
kiinnostaa tietää.. kirjoitti:
tunnetaan morsian suht. hyvin ja minä oon nähny hääpuvun ja millanen kampaus tulee, morsian käy myös meikkauksessa. häät pidetään ihan kirkossa ja itse juhlat on sellaisella leirintä-loma-alueella.. tiedossa on että häävalssia ei tanssita eikä muutenkaan mitään orkesteria tule soittamaan.
semmosta kysäisen että onkohan hirmu paha synti jos me(=4henk.tyttöporukka) annetaan häälahjaks sellanen polttarimuistokirja? kuitenki polttarit pidetään (morsiamelta on kysytty lupa) ja olis mukava antaa sit semmonen muisto kirja niistä. sulhasta me ei tunneta kovinkaan hyvin, pari kertaa ollaan nähty minkä näköinen mies on kyseessä että se siitä.
astioita tai mitään sellaista ei haluta, koska kuitenki suku on iso ja siltä varmasti tulee astiastoo..
ja sillä polttarikirjalla erotuttas sieltä joukosta ja morsian varmasti kans muistaa mitä meiltä on saanut=)
sitten vielä semmonen kysymys että onko asujen suhteen jotakin rajoituksia?miten lestadiolaisuus, saako olla esim. paljaat olkapäät tms.??
jeps, kiitti kovasti kaikille jo vastanneille!! =)Olen esikoislestadiolainen ja pidän, että suunnittelemanne lahja on varsin oivallinen. Varmasti hauska ja sellainen, jota myös luetaan ja katsellaan.
Mitä pukeutumiseen tulee, olen sitä mieltä, että voitte laittaa aivan vapaasti ihan mitä kaapista löytyy. Yleensä esikoislestadiolaisillakin(ainakin useimmilla) on tapana laittaa hääjuhlaan päälle parasta mitä löytyy.
Eli sen suhteen tuskin katsotaan pitkään.
Olen ollut monissa esikoisten häissä ja useimmissa on ollut kivaa, on ollut leikkejä ja humoristisia puheita. Mutta toki joukkoon on mahtunut hieman vakavampaakin asiaa, Jumalan Sanaa.
Hääjuhlathan ovat toki aina vähän erilaisia keskenään. On vakavampia ja rennompia. Jokainen morsiuspari suunnitelkoon omanlaisensa häät.
Lycka till!
- Tiedän
Virallinen (Lapista neuvottu) tapa:
Häät pidetään rukoushuoneella. Morsiamella valkoinen, yksinkertainen puku, ehdottomasti ei huntua, tukka nutturalla, ei meikkiä.
Sulhasella tumma puku, valkoinen paita, ei missään tapauksessa solmiota tai solmuketta, eikä sormusta.
Tilaisuudessa pidetään useita, saarnoja muistuttavia puheita, joissa usein kehoitetaan "suruttomia" sukulaisia tekemään parannus (l. kääntymään lestadiolaisiksi) ja veisataan virsiä ilman "soittokoneita" (niitähän ei es. lestadiolaisista rukoushuoneista löydy).
Lopuksi on kahvitilaisuus. Pöydissä siedetään nykyisin juuri ja juuri kynttilät, ei kukkia.
Edelläesitetty skenaario on totta, kun noudatetaan "Lapinvanhimpain" ja heidän suomalaisten perässähiihtäjiensä neuvoja.
Todellisuudessa kuitenkin - onneksi, täällä Suomessa häiden viettotapa valtaosalla esikoislestadiolaisistakin on jotakuinkin samanlainen, kuin teillä "tavallisilla ev.luttilaisillakin". (Alkoholittomine)alkumaljoineen, morsiamenryöstöineen, leikkeineen, puheineen, musiikkiesityksineen, kaikkineen, muistaen kuitenkin pyhän avioliiton hengellisen merkityksen.Kyllä se voi vähän kunnian päälle ottaa, jos vietetään perinteisiä esikoislestadiolaisia häitä ja kutsutaan sinne suruttomia sukulaisia. Heidän lihallisia himojansa kun ei täytetä, jää heille mieleen vain hautajaistunnelma. Mutta ne ovat parhaimpia tilaisuuksia Jumalan Sanan siemenen kylvämiseen. Ei tiedä vaikka heistä joku saisi heräyksen vuosikymmeniäkin tapauksen jälkeen.
- pussissa
Olen haistavinani kirjoituksessa hiukan katkeruuden henkeä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577340Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393604Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3721988Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651826- 861479
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631257Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164