Hintriikan juttu valittamisen vaikeudesta herätti mielessäni seuraavan kysymyksen:
Osaatko pitää puoliasi?
Itse saatan helpostikin ärhentyä taistelemaan pienen ihmisen puolesta, mutta omien oikeuksien puolustaminen on todella vaikeaa.
Annatko ystäväsi/läheistesi käyttää itseäsi hyväksi tai loukata sinua ilman että kerrot hänelle omista tunteistasi?
Kielteisten tunteiden ilmaiseminen on minusta kaikkein vaikeinta. Yritän opetella tekemään sitä ajoissa ja rakentavasti.
Miten ja milloin sinä purat kielteisiä tunteita?
Osaatko pitää puolesi?
39
2573
Vastaukset
sanoi pässi kun päätä leikattiin :DD
Olen kasvanut suuressa perheessä ja olen oppinut pitämään puoleni jo pienestä saakka.
Olen myös oppinut pitämään heikompien puolta.
Kiltteyttäni ja avuliaisuuttani on käytetty hyväksi, mutta ei enää. Siitä pidän huolen.
Minulla ei myöskään ole minkäänlaista "auktoriteettikauhua", vaan jos on sanottava asiat niinkuin ne ovat, niin teen sen, olipa vastassani kuka tahansa.
Ei jää jäljelle tunnetta "olisi pitänyt sanoa niin ja niin".- P. Veli
Minua ei nolota ollenkaan sanoa suoraan, jos "ohuet viipaleet" eivät mene perille. Minua voi kusettaa vain kerran.
- sii
Minulle sattui kun olin lentokoneessa ja juuri täyttänyt 60 ,viereeni tuli kaikelta "lomalta" haiseva mies,joka ystävälleen valitti kuinka minulla on suuri ja painava laukku,vaikka oli nor. lentolaukku.
Kuitenkin hän yritti jutella minulle, niin minähän sanoin että anteeksi ,mutta teille ei kuulu minun laukkuni ja olkaa hyvä ja hengittäkää sinne käytävälle päin , koska teidän henki haisee niin pahalle.
Silloin ajattelin että nyt se vanha äkäinen eukko tuli esiin, kun täyt. kuuskymp.
sai muuten olla hyvin rauhassa lop. matkan - Suvi2
En todellakaan osaa pitää puoliani. Myös minä puolustan ystävääni kynsin hampain, mutta mistä löydän sen ritarin, joka sapeliaan kalistellen syöksyy puolustamaan minua.
Vaikka minua olisi loukattu syvästikin, vaikenen ja ajettelen, että kyllä loukkaaja sen joskus itsekin huomaa, miten sopimattomasti käyttäytyi.
Antakaapa elämänohjeita te agressiivisuuden asintuntijat.- Mrs F*2005
saanut aggressiivisuutta osoittaa millään muotoa, joten vaikeatapa olisi neuvoa !!!
- Pörssiromahdus
Olen jossakin elämäni vaiheessa tuntenut niin suurta empaattisuutta, sympaattisuutta, solidaarisuutta sun muita hienoja tunteita, että olen pienten ihmisten puolesta pannut likoon viimeisen roponi - ja menettänyt sen. Tapahtunut vääryys ei herättänyt jälkikäteen minkäänlaisia tunteita niissä, joita halusin auttaa. Lähiomainen olikin sen jälkeen ulosottoviranomainen.
Vähän se opetti. Enää en ole yhtä sinisilmäinen, mutta siltikään en helpolla usko ihmisen pahuuteen. Olen parempi puolustamaan toisia ihmisiä kuin itseäni. - ellumari
ketjuun kirjoittaneet sanovat pitävänsä heikompien puolia ja jotkut jopa oman hyvinvointinsa kustannuksella.
Omien oikeuksien puolustaminen on vaikeaa.
Minulla ei mene niin päin. Pidän omia puoliani ensin ja jos antaa aihetta ja on mahdollisuus puolustan 'heikompiani'.
Kaikkien tunteiden ilmaiseminen on minulle helppoa. Valitettavasti niiden kielteistenkin.
Lieventäväksi asianhaaraksi voidaan uskoakseni katsoa se, että teen sovintoa - tulen ainakin puolitiehen vastaan , jos joskus tulee sanomisia ihmisten kanssa.
Minulla on kaupunkiasunnossani nyrkkeilysäkki, olen maininnutkin siitä joskus. Suuttuneena taoin sitä ja olo helpottui.
Tänne maalle en kyllä viitsi sitä tuoda ja tuskin kerronkaan, että minulla on ollut tuon kaltainen stressipurkutapa.
Kysymykseen osaanko pitää puoliani voin vastata yhdellä sanalla : Osaan, mutta en aina välitä ... - Olen oppinut vuosien mittaan
Saat osaksesi tympeyttä ja röyhkeyttä. Minä olen siellä oppinut pitämään puoleni ja vastaamaan samalla mitalla. Ei minua kukaan tunne, joten saan olla niin epäkohtelias kuin he itsekin. En enää puhu ranskaa, vaan englantia, ja haluan osoittaa heille heidän huonon kielitaitonsa. Äyskin vastaan, kun minulle äyskitään. - Siellä minäkin olen oppinut valittamaan ja valehtelemaan päin silmiä, esiintymään ylpeästi ja vaativasti. Näitä taitoja pystyn jo soveltamaan Suomessakin.
Olen itse kohdannut enimmäkseen ystävällisiä ranskalaisia, jotka tosin osaavat varsin huonosti englantia. Ainoastaan yksi kahvila-konditorian tyttö käyttäytyi viimeksi Pariisissa epäkohteliaasti, mutta siihen liittyi inhimillinen väärinkäsitys.
Olen heti ensimmäisestä Ranskan matkasta lähtien ihmetellyt juttuja ranskalaisten epäystävällisyydestä. Voisikohan olla heidän heikon kielitaitonsa aiheuttamaa ja osin väärinkäsitystä?
Minusta saksalaiset ovat yleisesti ottaen paljon epäkohteliaampia kuin ranskalaiset. Saksassa usein harmistun, kun monesti hymyilevän ystävällisen asiakkaan "yli kävellään". Kun asiakas sitten heittäytyy tiukaksi ja vaatii palvelua, heittäydytään toiseen äärimmäisyyteen ja melkein nuollaan kengänkärkiä.
Harmittaa, että siellä usein joutuu tilanteeseen, jossa tulee itsekin hieman pahalle tuulelle. Saatan olla vaativa, mutten kuitenkaan tingi hyvistä käytöstavoista. Ehkä siksi en muista kenenkään ryhtyneen minullekaan äyskimään.
Sitäpaitsi on todella palkitsevaa, kun joku öykkäri muuttuu kohteliaaksi ja "alkaa syödä kädestä", kun en suostu ihan heti luopumaan ystävällisyydestäni.;)- helena04 ejk
optimisti-orvokki kirjoitti:
Olen itse kohdannut enimmäkseen ystävällisiä ranskalaisia, jotka tosin osaavat varsin huonosti englantia. Ainoastaan yksi kahvila-konditorian tyttö käyttäytyi viimeksi Pariisissa epäkohteliaasti, mutta siihen liittyi inhimillinen väärinkäsitys.
Olen heti ensimmäisestä Ranskan matkasta lähtien ihmetellyt juttuja ranskalaisten epäystävällisyydestä. Voisikohan olla heidän heikon kielitaitonsa aiheuttamaa ja osin väärinkäsitystä?
Minusta saksalaiset ovat yleisesti ottaen paljon epäkohteliaampia kuin ranskalaiset. Saksassa usein harmistun, kun monesti hymyilevän ystävällisen asiakkaan "yli kävellään". Kun asiakas sitten heittäytyy tiukaksi ja vaatii palvelua, heittäydytään toiseen äärimmäisyyteen ja melkein nuollaan kengänkärkiä.
Harmittaa, että siellä usein joutuu tilanteeseen, jossa tulee itsekin hieman pahalle tuulelle. Saatan olla vaativa, mutten kuitenkaan tingi hyvistä käytöstavoista. Ehkä siksi en muista kenenkään ryhtyneen minullekaan äyskimään.
Sitäpaitsi on todella palkitsevaa, kun joku öykkäri muuttuu kohteliaaksi ja "alkaa syödä kädestä", kun en suostu ihan heti luopumaan ystävällisyydestäni.;)vain sitten lienevät olleen kohdallani. Kuukauden reissullani aikanaan kohtasin vain ystävällisiä saksalaisia... Ranskan ja Espanjan reissuilla sensijaan... no en nyt ihan epäkohteliaisuutta koskaan, kuitenkin vähemmän hymyilevää. Sattumuksia! :)
- ellumari
ja ylimielisiä ovat olleet suurimmaksi osaksi kaikki ne ranskalaiset, joiden kanssa olen joutunut tekemisiin ranskan matkoillani.
Tekemisiin olen joutunut vain kaupoissa, baareissa ja ravintoloissa, sekä hotelleissa.
Amerikkalaisethan sanovatkin, että Ranska on ihana maa - kunpa siellä ei vaan olisi ransakalaisia.
Epäystävällisyyden kohteeksi jouduttuani olen antanut potut pottuina ja puhunut niin kaunista brittienglantia kuin suinkin pystyn, kohottanut kulmakarvojani ja kysynyt aitoa hämmästystä teeskennellen englanniksi :" Puhutteko todellakin ainoastaan ranskaa?"
Nimittäin ranskalaiset tahtoisivat puhua mieluiten ulkomaalaisellekin vain omaa kieltään ja sitäkin lyhyesti ja tylyn tuntuisesti. - Unelma
ellumari kirjoitti:
ja ylimielisiä ovat olleet suurimmaksi osaksi kaikki ne ranskalaiset, joiden kanssa olen joutunut tekemisiin ranskan matkoillani.
Tekemisiin olen joutunut vain kaupoissa, baareissa ja ravintoloissa, sekä hotelleissa.
Amerikkalaisethan sanovatkin, että Ranska on ihana maa - kunpa siellä ei vaan olisi ransakalaisia.
Epäystävällisyyden kohteeksi jouduttuani olen antanut potut pottuina ja puhunut niin kaunista brittienglantia kuin suinkin pystyn, kohottanut kulmakarvojani ja kysynyt aitoa hämmästystä teeskennellen englanniksi :" Puhutteko todellakin ainoastaan ranskaa?"
Nimittäin ranskalaiset tahtoisivat puhua mieluiten ulkomaalaisellekin vain omaa kieltään ja sitäkin lyhyesti ja tylyn tuntuisesti.Kun kerran koet kaikkien kanssa keskustelun mahdottomaksi, niin silloin on parasta hakea ongelmaa omasta itsestään. Ei aina voi vika olla muissa.
- ellumari
Unelma kirjoitti:
Kun kerran koet kaikkien kanssa keskustelun mahdottomaksi, niin silloin on parasta hakea ongelmaa omasta itsestään. Ei aina voi vika olla muissa.
Ymmärsitkö, että puhuin mitä mieltä olen ranskalaisten käyttäytymisestä ulkomaalaisia - varsinkin amerikkalaisia kohtaan?
Enhän minä koe keskustelua "kaikkien" kanssa mahdottomaksi, enkä edes vaikeaksi.
Olen päivittäin keskusteluissa ihmisten kanssa ja tullut hyvin juttuun.
Silloin kun ongelmia ilmenee, niin haen kyllä syytä itsestänikin ja usein löydänkin.
Kuinka itse? Olet aivan uusi nikki ja varmaan ensimmäistä kertaa mukana täällä, vai kuinka?
Hakeudu juttusille sellaisten 'takuuvarmojen' pitkään palstalla olleiden kanssa, kuten fiiuliN, Ajomies, Helena ja monien muiden!
Eihän minulle tarvitse vastailla, eihän?
Mitä sinä muuten pidät ranskalaisista?
Joku sanoi, että heissä on oikein mukaviakin.
Minulla vaan on ollut huono tuuri, sillä ihan totta siellä Bretangessa, missä viimeksi kävin, ihmiset jotenkin vierastivat amerikkalaisia, vaikka mielestäni pitäisi olla enemmänkin syytä olla heille(jenkeille) kiitollinen.
Huomasithan varmaan, että tästä olikin kysymys....ranskalaisten tavasta suhtautua ulkomaalaisiin?
Eikö niin, että en sanonut etteikö minun olisi mahdotonta keskustella "kaikkien" kanssa.
Lukaisepa uudelleen mitä kirjoitin ja sen jälkeen vastauksesi minulle! ellumari kirjoitti:
Nimittäin ranskalaiset tahtoisivat puhua mieluiten ulkomaalaisellekin vain omaa kieltään ja sitäkin lyhyesti ja tylyn tuntuisesti.Sanot, etteivät ranskalaiset halua puhua muuta kuin ranskaa. Heistä monet eivät ainakaan kovin hyvin osaa, eivätkä siksi mielellään edes yritä. Ranskalaisten huono kielitaito on tosiasia.
Mistä ihmeestä on syntynyt myytti, että kaikki osaisivat halutessaan puhua englantia? Suomalaisten kielitaidon taso on todella korkea, koska suomellahan me emme pärjää muualla. Euroopassa on paljon ihmisiä, jotka eivät todellakaan osaa englantia. Monissa maissa filmitkin dupataan, joten he eivät paljonkaan kuule englantia arkioloissa.
Omalle kohdalleni on matkoilla useinkin sattunut henkilöitä, jotka sanovat etteivät osaa kysymääni kieltä. Kun sitten yritän hymyillen selvittää asiaani heidän oman kielensä alkeiden avulla, he yllättäen vähitellen uskaltautuvatkin puhumaan myös vierasta kieltä, jota eivät kunnolla hallitse. Huomaavat kuitenkin osaavansa paremmin kuin minä heidän kieltään. - Eivät siis enää pelkää menettävänsä kasvojaan ja voimme sitten iloisena jutella paljon muutakin.
Siinä on yksi hyvä syy, miksi yritän opiskella ainakin muutamia sanoja ko. maan kielestä ennen matkalle lähtöä. Suosittelen ;)- ellumari
Sanot, etteivät ranskalaiset halua puhua muuta kuin ranskaa. Heistä monet eivät ainakaan kovin hyvin osaa, eivätkä siksi mielellään edes yritä. Ranskalaisten huono kielitaito on tosiasia.
Mistä ihmeestä on syntynyt myytti, että kaikki osaisivat halutessaan puhua englantia? Suomalaisten kielitaidon taso on todella korkea, koska suomellahan me emme pärjää muualla. Euroopassa on paljon ihmisiä, jotka eivät todellakaan osaa englantia. Monissa maissa filmitkin dupataan, joten he eivät paljonkaan kuule englantia arkioloissa.
Omalle kohdalleni on matkoilla useinkin sattunut henkilöitä, jotka sanovat etteivät osaa kysymääni kieltä. Kun sitten yritän hymyillen selvittää asiaani heidän oman kielensä alkeiden avulla, he yllättäen vähitellen uskaltautuvatkin puhumaan myös vierasta kieltä, jota eivät kunnolla hallitse. Huomaavat kuitenkin osaavansa paremmin kuin minä heidän kieltään. - Eivät siis enää pelkää menettävänsä kasvojaan ja voimme sitten iloisena jutella paljon muutakin.
Siinä on yksi hyvä syy, miksi yritän opiskella ainakin muutamia sanoja ko. maan kielestä ennen matkalle lähtöä. Suosittelen ;)Kysymyshän taisi olla nyt ranskalaisten käytäytymisestä.
Tarkoitan, että minä arvostelin sitä...heidän suhtautumistaan ulkomaalaisiin.
Kielitaito, tai taidottomuus tuli 'sivutuotteena' kun sanoin maksavani potut pottuina ja vastaavani epäystävällisyyteen mainitsemallani tavalla.
Eurooppalaisten englanninkielen taito on keskustelun aihe erikseen.
Tässä ei nyt olla vaatimassa ranskalaisia englanninkurssille, vaan minä sanoin olevani myöskin epäkohtelias ihmetellessäni alentuvasti, että eivätkö he todellakaan puhu muuta kuin ranskaa.
Suosittele mitä suosittelet, mutta tosiasia on, että vain hyvä ranskankielen ääntäminen kelpaa gallialaisille.
Kuka tässä nyt ei muutaman sanan osaisi vaikka kiinaaa. - en osaa
ellumari kirjoitti:
Kysymyshän taisi olla nyt ranskalaisten käytäytymisestä.
Kielitaito, tai taidottomuus tuli 'sivutuotteena' kun sanoin maksavani potut pottuina ja vastaavani epäystävällisyyteen mainitsemallani tavalla.
Tässä ei nyt olla vaatimassa ranskalaisia englanninkurssille, vaan minä sanoin olevani myöskin epäkohtelias ihmetellessäni alentuvasti, että eivätkö he todellakaan puhu muuta kuin ranskaa.
Suosittele mitä suosittelet, mutta tosiasia on, että vain hyvä ranskankielen ääntäminen kelpaa gallialaisille.
Kuka tässä nyt ei muutaman sanan osaisi vaikka kiinaaa.ainakaan muuta sumenkielen lisäsi, kun "siansaksaa".
Nin että kyllä kieliä osaamattomiakin joukosta löytyy. - Kielo
ellumari kirjoitti:
Kysymyshän taisi olla nyt ranskalaisten käytäytymisestä.
Kuka tässä nyt ei muutaman sanan osaisi vaikka kiinaaa.Ranskalaisten käyttäytyminen,miksi sellainen kettään kiinnostais,kiinnostais varmaan Suomalaisten käyttäytyminen.
Sama se vaikka Ranskalaiset korot.
Ikäimmeiset ovat jo nähneet miten Ranskattaret ja ylleensä Ranskalaiset käyttäytyy,ei he tarvi sellaista tietoo,mitä työssäkäyvät henkilöt tarvitsee,voe,voe ku meil on jo se aika mennynnä ohi ei kaikil tietenkää,voiha sitä olla viel oppimist,mutta mieluimmi paikapääl. - Omenankukka
Unelman kanssa haaveilleet jo kauan.
Oikeinkirjoitus olisi kielletty ehdottomasti ja työssäkäyville potkut heti palstalta.
Ikä syynättäisiin tarkkaan ja salakieli, mitä eräs miespuolinen palstalainen käyttää olisi suotava.
Meidän olisi helppo käyttää sitä...samanlaista kuin Ajosmies esimerkiksi 'osaa'.
Höyvää phäivän jotkua!
Tuo lopputervehdys oli malli siitä sallitusta kirjoitustavasta. - Ruusu
Kielo kirjoitti:
Ranskalaisten käyttäytyminen,miksi sellainen kettään kiinnostais,kiinnostais varmaan Suomalaisten käyttäytyminen.
Sama se vaikka Ranskalaiset korot.
Ikäimmeiset ovat jo nähneet miten Ranskattaret ja ylleensä Ranskalaiset käyttäytyy,ei he tarvi sellaista tietoo,mitä työssäkäyvät henkilöt tarvitsee,voe,voe ku meil on jo se aika mennynnä ohi ei kaikil tietenkää,voiha sitä olla viel oppimist,mutta mieluimmi paikapääl.mitä kaiken maailman asiat meille kuuluvat.
Käyttäytykööt ranskalaiset miten lystäävät - ei me sinne Ranskaan mennä.
Muuten, muistatko sinä kirjoitetaanko kansallisuudet, kuten ranskalainen, suomalainen jne. pienellä vai suurella alkukirjaimella?
Vaikka mitä me oikeastaan sillä 'työssäkäyvien' tiedolla teemme...kysyinpähän vain. - Kieli
Ruusu kirjoitti:
mitä kaiken maailman asiat meille kuuluvat.
Käyttäytykööt ranskalaiset miten lystäävät - ei me sinne Ranskaan mennä.
Muuten, muistatko sinä kirjoitetaanko kansallisuudet, kuten ranskalainen, suomalainen jne. pienellä vai suurella alkukirjaimella?
Vaikka mitä me oikeastaan sillä 'työssäkäyvien' tiedolla teemme...kysyinpähän vain.Et minulta kysynyt, mutta kansallisuus ja kieli pienellä, maan nimi isolla.
- Ruusu
Kieli kirjoitti:
Et minulta kysynyt, mutta kansallisuus ja kieli pienellä, maan nimi isolla.
Toivottavasti Kielokin huomasi sen.
- Kielo
Ruusu kirjoitti:
Toivottavasti Kielokin huomasi sen.
Voe hyvä ystäväin,ku en ymmärtännä henkäyksen pölläystäkkää.maanimi Ranska,Maalaistollo ku oon nii oonko mä Suomalaine vai suomalaine,vaa enpä tiiä mikä ettei kumpikkii.Onks sillä nii tuhottomma nuukaa ku en oo kirjotus kilpailussa.
- Ruusu
Kielo kirjoitti:
Voe hyvä ystäväin,ku en ymmärtännä henkäyksen pölläystäkkää.maanimi Ranska,Maalaistollo ku oon nii oonko mä Suomalaine vai suomalaine,vaa enpä tiiä mikä ettei kumpikkii.Onks sillä nii tuhottomma nuukaa ku en oo kirjotus kilpailussa.
mutta kuule, joskus on siinä ja siinä saako kirjoituksestasi mitään tolkkua.
Jokaiselle kirjoitusvirheitä tulee, eikä "yksi pääsky kesää tee", eli kunhan jotenkin ymmärrettävästi kirjoittaa, mutta... - Hintriika
Ruusu kirjoitti:
mutta kuule, joskus on siinä ja siinä saako kirjoituksestasi mitään tolkkua.
Jokaiselle kirjoitusvirheitä tulee, eikä "yksi pääsky kesää tee", eli kunhan jotenkin ymmärrettävästi kirjoittaa, mutta...Kirjoittipa murteita, kirjakieltä tai jotakin siltä väliltä, niin pääasia on, että tulee ymmärretyksi. Tosin joskus tekisi mieli ruveta kauppaamaan pisteitä niin kuin vokaaleita Onnenpyörässä... Aina kun ei arvaa, mihin kirjoittajan ajatus katkeaa ja mistä alkaa uusi. Muutoin vapaa tyyli on tämän palstan tyylikkäintä antia. Ainakin minun mielestäni. (Taidettiin mennä aiheesta sivupolulle!)
- Ruusu
Hintriika kirjoitti:
Kirjoittipa murteita, kirjakieltä tai jotakin siltä väliltä, niin pääasia on, että tulee ymmärretyksi. Tosin joskus tekisi mieli ruveta kauppaamaan pisteitä niin kuin vokaaleita Onnenpyörässä... Aina kun ei arvaa, mihin kirjoittajan ajatus katkeaa ja mistä alkaa uusi. Muutoin vapaa tyyli on tämän palstan tyylikkäintä antia. Ainakin minun mielestäni. (Taidettiin mennä aiheesta sivupolulle!)
ymmärrettävä, ainakin näissä ketjuissa, mitkä eivät ole varsinaisia hupi - murreketjuja, kuten esm. Ellin Poksi.
Tärkeintä on myönteisyys ja riidan välttäminen.
Voihan niitä pilkuttomia ja pisteettömiä , sekä väärän kokoisella kirjaimella kirjoitettuja lukea, mutta kummastelen pikkuisen kun tämän ikäryhmän palstalla ei muisteta koulussa opittuja alkeellisimpiakaan asioita. - Ruusu
Ruusu kirjoitti:
ymmärrettävä, ainakin näissä ketjuissa, mitkä eivät ole varsinaisia hupi - murreketjuja, kuten esm. Ellin Poksi.
Voihan niitä pilkuttomia ja pisteettömiä , sekä väärän kokoisella kirjaimella kirjoitettuja lukea, mutta kummastelen pikkuisen kun tämän ikäryhmän palstalla ei muisteta koulussa opittuja alkeellisimpiakaan asioita.No mutta,en minäkään ymmärrä että toisen nikki otetaan käyttöön.
Kirjoitan nyt ilman murretta,sillä murrepakinat todellakin kuuluvat omaan kastiinsa.
On se vain ihmeellistä että murteella ei saa kaikki kirjoittaa,vain harvat ja valitut.
Yhdellä on yhdenlainen murre ja toisella taas toisenlainen. sitten on sellaisiakin murteita,että on niinsanoakseni mennet sekaisin kun on monessa eripaikoissa asuttu missä on puhuttu murteilla.Ei kaikki ota oppia jostain murrekoneesta niitähän täällä on kehuttu olevan josta saa minkälaisen murteen tahansa.
Mutta se on hävytöntä vaikka nikki ei olisikaan rekattu niin otetaan sitten vain kylmästi käyttöön.
tämä on ollut minulla monta vuotta mutta vähän kun kirjoittelen niin ei ole tullut rekattua,vaikka ei minun ole tarve selitellä mitään,mietin vain että mikä mättää joillakin.Kouluja käyneellä pitäisi myös olla sivistyneisyyttä.
Kiitos. - Jompi
Ruusu kirjoitti:
No mutta,en minäkään ymmärrä että toisen nikki otetaan käyttöön.
Kirjoitan nyt ilman murretta,sillä murrepakinat todellakin kuuluvat omaan kastiinsa.
On se vain ihmeellistä että murteella ei saa kaikki kirjoittaa,vain harvat ja valitut.
Yhdellä on yhdenlainen murre ja toisella taas toisenlainen. sitten on sellaisiakin murteita,että on niinsanoakseni mennet sekaisin kun on monessa eripaikoissa asuttu missä on puhuttu murteilla.Ei kaikki ota oppia jostain murrekoneesta niitähän täällä on kehuttu olevan josta saa minkälaisen murteen tahansa.
Mutta se on hävytöntä vaikka nikki ei olisikaan rekattu niin otetaan sitten vain kylmästi käyttöön.
tämä on ollut minulla monta vuotta mutta vähän kun kirjoittelen niin ei ole tullut rekattua,vaikka ei minun ole tarve selitellä mitään,mietin vain että mikä mättää joillakin.Kouluja käyneellä pitäisi myös olla sivistyneisyyttä.
Kiitos.kumpi rekkaamaan tuon ruusunikin , tai minä rekkaan sen omakseni.
Mites sitten suu pannaan? - Olen oppinut
Sitäpaitsi on todella palkitsevaa, kun joku öykkäri muuttuu kohteliaaksi ja "alkaa syödä kädestä", kun en suostu ihan heti luopumaan ystävällisyydestäni.;)Ranskassa saa yleensä aina kohteliasta käytöstä osakseen. Se koskee koko muuta Ranskaa, mutta priisilaiset ovat oma lukunsa. (Eivät ranskalaisetkaan välttämättä pidä heistä.)
Se, mitä tarkoitin oli se, että pitää oppia pitämään puolensa. Jos on liian kiltti, niin kyllä sinua sorsitaan. Ja minäpä olen oppinut tämän uuden itsevarmuuden juuri pariisissa. - Entinen pääskynen
Ruusu kirjoitti:
No mutta,en minäkään ymmärrä että toisen nikki otetaan käyttöön.
Kiitos.minulla oli käytössäni "Pääsky" pitkän aikaa, mutta eikös vaan joku helvetin haarahäntä mennyt ja pöllinyt senkin.
Luulisi, että näitä nikkejä riittää, mutta tästä Ruususta en kyllä luovu, ellei joku tosiaan mene ja rekkaa sitä :( - Ruusu kumminkin
Ruusu kirjoitti:
Voihan niitä pilkuttomia ja pisteettömiä , sekä väärän kokoisella kirjaimella kirjoitettuja lukea, mutta kummastelen pikkuisen kun tämän ikäryhmän palstalla ei muisteta koulussa opittuja alkeellisimpiakaan asioita.Älkää aina moittiko,kehukaa joskus.
Tämäkin on vanha sananparsi. - Ruusu.
Entinen pääskynen kirjoitti:
minulla oli käytössäni "Pääsky" pitkän aikaa, mutta eikös vaan joku helvetin haarahäntä mennyt ja pöllinyt senkin.
Luulisi, että näitä nikkejä riittää, mutta tästä Ruususta en kyllä luovu, ellei joku tosiaan mene ja rekkaa sitä :(Jos näitä nikkejä riittää niin miksi varastat Ruusu nikin .
- Ruusu
Ruusu. kirjoitti:
Jos näitä nikkejä riittää niin miksi varastat Ruusu nikin .
nikkiä ei voi kukaan enää rekata.
- Ruusu
Ruusu kirjoitti:
nikkiä ei voi kukaan enää rekata.
Ei voi niin.;))
- Mummo pohjan perukoilt
Ruusu kirjoitti:
Voihan niitä pilkuttomia ja pisteettömiä , sekä väärän kokoisella kirjaimella kirjoitettuja lukea, mutta kummastelen pikkuisen kun tämän ikäryhmän palstalla ei muisteta koulussa opittuja alkeellisimpiakaan asioita.No onkos tässä muistettu sinun viestissäsi niitä koulussa opittuja alkeellisimpia asioita.
Olet niin ihteäsi täynnä,etkä soisi toisten kirjottavan omalla murthella mittään.
Jätä sie lukematta,ettei tarvi soimata toisii.
Anna rauha toisten kirjottamisiin,ellet sitten ole palstan opettaja.On se vain ihme,kun aina
pittää olla joku näsäviisas keskuudessa.
- Hintriika
Iän myötä on oppinut itsekkyyttäkin ja pitämään puoliaan, ei kuitenkaan kyynärpäätaktiikalla vaan oikeudenmukaisesti. Ihmisyyden ihanteet eivät ole haalistuneet, mutta ne ovat ikäänkuin tasaantuneet. Yhtäkkiä on huomannut, että itselläkin on oikeus siihen onneen, mitä kaikille muille on aina toivonut.
että kielteisiä tunteita ei nuorena uskaltanut näyttää, nyt on toinen asenne kun tietää ettei ole hyväksi pitää sisällään ,jos ei ole sanonut niinkuin olisi pitänyt, jää niin kaivelemaan että yöunet menee, on helpompi sanoa paikanpäällä,pääsee rauhaan, vaan se on vaikeaa aluksi,olen alkanut tottua että sanon ja tyttäreni on siihen kannustanut,alan ihmisenä,
- Hippeliini
tyttärelläsi :)
....."sanon ja tyttäreni on siihen kannustanut alan ihmisenä."
Tytär on varmaan ammatiltaan puhuja DDDD
- Pirre*
nykyään paremmin, ikää kun tulee lisää niin aina vain paremmin.
Meidän ikäluokan ihmisille, monille ainakin on tehty lapsena selväksi, ettei ollut sijaa omille mielipiteille, vaikka millainen epäoikeudenmukaisuus olisi ollut kyseessä, ja syystä siitä, minulle ainakin riitely ja toiselle ihmiselle vastaan sanominen ja puolensa pitäminen, on ollut tosi vaikeaa ja ahdistavaa.
Nykyään en kuvia kumarra.. - beataBarbara*
Enpä tiedä, osaanko. En ainakaan nuorempana osannut.
Nyt olen ruvennut ajattelemaan, että tarviiko sitä osatakkaan.
Asioilla on aina tapana järjestyä ilmankin.
beataB (miksi pitäisin puoliani???? kunhan kyselen..)
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496345Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6432641Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831209- 821133
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.831114Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä601078Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2991076- 841055
- 66951
- 228854