Nautitko..

juhlista yleensä & lahjojen hankinnasta?
Kevät ja kesähän on sellaisten aikaa.
Itselle sattuu poikkeuksellisesti yo ja rippi -juhlat. Sekä myös häät.
Useimmat nuoret toivonevat lahjaksi rahaa; no sehän on helppo vaihtoehto. Mutta jotenkin "kylmä".
Ajan kanssa olisi mukava yrittää käyttää mielikuvitusta. Toisaalta, pettymystäkään ei lahjan saajalle toivo.

31

1416

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Loistava.polku

En tiedä olenko harvinainen poikkeus mutta nämä hää/rippijuhlatyyppiset kekkerit saavat minut suorastaan pahoinvoivaksi. Ihmiset jotka eivät normaalisti tunne mitään tarvetta seurustella keskenään, kerätään pakolla yhteen velvollisuusjuhlimaan - ja tunnelma on sen mukainen, väkinäinen ja kelloavilkuileva.

Lahja sinänsä on toinen koettelemus - vatimattomampikin sellainen on köyhän taloudelle aikamoinen kolaus, siitä on antamisen ilo kaukana kun miettii, minkä laskun tästä hyvästä jättää maksamatta.

• kun sattuu aika harvoin noita kekkereitä, olen vähän innoissani.
        Mutta on tuokin ymmärrettävää, mitä sanot. Jos jatkuvasti pitäisi olla jonnekin menossa.
        Toisaalta, jos etoo, eikö voisi jollain keinolla kieltäytyä menosta täysin.
        Jos taas osuisi mieluisampi tilaisuus, niin sinne.
        Joskus persoonalliseen lahjaan ei tarvitse paljoa rahaa: pienet erikoisliikkeet, pienet kauniit tavarat/esineet.
        Suomalainen käsityö on kyllä aika kallista :(

• Loistava.polku
        Sanin kirjoitti:

kun sattuu aika harvoin noita kekkereitä, olen vähän innoissani.
        Mutta on tuokin ymmärrettävää, mitä sanot. Jos jatkuvasti pitäisi olla jonnekin menossa.
        Toisaalta, jos etoo, eikö voisi jollain keinolla kieltäytyä menosta täysin.
        Jos taas osuisi mieluisampi tilaisuus, niin sinne.
        Joskus persoonalliseen lahjaan ei tarvitse paljoa rahaa: pienet erikoisliikkeet, pienet kauniit tavarat/esineet.
        Suomalainen käsityö on kyllä aika kallista :(

Joo.... mulla taitaa kaikki sukulaisten lapset ja kummilapset olla juuri sen ikäisiä että näitä kutsuja on väliin liikaakin.

Ja lahja-asiasta vielä: minua jurppii ihan kamalasti tämä yleistyvä tapa, että jo kutsuessa ilmoitetaan että nuoripari kerää rahaa "häämatkarahastoon", rippilapsi moporahastoon ja kuka mihinkin. Kiva sitten kantaa ne pennosensa sinne vertailtavaksi, kun kukin kilpailee lahjasekkinsä suuruudella. Prkl. Tavaralahja ei ole enää mitään.

• Bambse

Juhlia on ihan mukavaa... ainakin periaatteessa.
      Paitsi jos olet kummiesi tyttären häissä tms. jossa et tunne juurikaan ketään. Siellä sitten istut ja ihmettelet ihan rauhassa.

Olin toukokuun alussa ystävieni häissä. En tuntenut kovinkaan paljoa sukulasia, mutta koska olin polttareissa niin oli sellaisia naispuolisia tuttuja joiden kanssa jutella. Muutenkin oli harvinaisen rennot häät! ;)))

Aika iso taloudellinen meno tuollaisista juhlista on. Omat ja muun perheen vaatteet, kengät, kampaukset. Sitten vielä lahjat päälle. Miehet pääsee ehkä helpommalla?? Sama tumma puku menee useammatkin juhlat? Naisilla on ainainen ongelma vaatteista?!!

Lahja on mukava hankkia jos vaan keksii mitä. Toisille on helpompi ostaa esim. jos kerää jotain tiettyä sarjaa...

• juhlien.. esim. häiden järjestäjien rahanmenoa, taitaa juhliin menijä päästä aikalailla vähemmällä :)
        Voi kait nainekin käyttää samaa pukua, jos ihan eri ihmiset tilaisuudessa?
        Nykyisin kun tehdään 'lahjalistaakin' häihin, ei se hankinta kovin vaikeaa.
        Toisaalta, jos aikaa, olisi mukava itsekin katsella/miettiä jotain mukavaa, ja erilaista.
        Saisihan siinä lahjan saaja vaikkapa kaapin täytettä sitten, jos aivan eri maku :))

• Bambse
        Sanin kirjoitti:

juhlien.. esim. häiden järjestäjien rahanmenoa, taitaa juhliin menijä päästä aikalailla vähemmällä :)
        Voi kait nainekin käyttää samaa pukua, jos ihan eri ihmiset tilaisuudessa?
        Nykyisin kun tehdään 'lahjalistaakin' häihin, ei se hankinta kovin vaikeaa.
        Toisaalta, jos aikaa, olisi mukava itsekin katsella/miettiä jotain mukavaa, ja erilaista.
        Saisihan siinä lahjan saaja vaikkapa kaapin täytettä sitten, jos aivan eri maku :))

päälle pantavaa!! Eikös se ole aina niin kun miettii johonkin juhliin lähtöä?

Nyt olis vaatteita kun viime kesänä olin yksissä ja tänä vuonna jo kaksissa häissä! :)) Lisää häitä! Kuka haluaa pitää?? :))

Lahjojen suhteen olen päässyt aika 'helpolla' eli teen itse. Tilkkutyön tai ristipistotyön. Helppous on vähän siinä ja siinä ja aikaa kuluu tuhottomasti. Onpahan ainakin yksilöllinen lahja.

• (.)Y(.)
        Bambse kirjoitti:

Nyt olis vaatteita kun viime kesänä olin yksissä ja tänä vuonna jo kaksissa häissä! :)) Lisää häitä! Kuka haluaa pitää?? :))

Lahjojen suhteen olen päässyt aika 'helpolla' eli teen itse. Tilkkutyön tai ristipistotyön. Helppous on vähän siinä ja siinä ja aikaa kuluu tuhottomasti. Onpahan ainakin yksilöllinen lahja.

haluaisin, itsekkin lahjaksi.. ;))
        Ovat tosissaan upeita, kun on taitava tekijä.. :))
        Yhdessä näyttelyssä, näin todella taidokkaasti tehtyjä luomuksia.. :)))

• Sani
        Bambse kirjoitti:

yksilöllinen ja arvokas, monella tapaa! Ajattelet sitä tehdessäsi sen saajaa/saajia, käytät aikaa ja näet vaivaa.
        Ihan eri asia, kuin kaupasta ostettu, vaikka olisi käsityökin.
        Kadehdin, niitä jotka sellaisen saavat :)

• Bambse
        Sani kirjoitti:

yksilöllinen ja arvokas, monella tapaa! Ajattelet sitä tehdessäsi sen saajaa/saajia, käytät aikaa ja näet vaivaa.
        Ihan eri asia, kuin kaupasta ostettu, vaikka olisi käsityökin.
        Kadehdin, niitä jotka sellaisen saavat :)

Olen huomannut ikäväkseni ettei kaikki arvosta tuollaista lahjaa kovinkaan korkealle. Ehkä sellaiset ihmiset enemmän jotka tekevät itse jotain käsitöitä ja tietävät millainen työ niissä on.

Silti en luovuta vaan tunkeen niitä käsitöitäni kaikille! :))))

• (.)Y(.)
        Bambse kirjoitti:

Olen huomannut ikäväkseni ettei kaikki arvosta tuollaista lahjaa kovinkaan korkealle. Ehkä sellaiset ihmiset enemmän jotka tekevät itse jotain käsitöitä ja tietävät millainen työ niissä on.

ettei sellaiset, ymmärräkkään arvostaa, jotka ostavat kaiken, kaupasta valmiina ja itsellä on peukalot keskellä kämmentä.. ;))

Juu, lisää tilkkutöitä!!.. :))))

• sinkku55
        Bambse kirjoitti:

muutkin arvostaa omatekosia käsitöitä, nehän on ihania,varsikin kanavatyöt ja virkkaustyöt.
        Itsekin harrastan noiden tekemistä,se on hyvää terapiaa,toiden lisäksi....

• Sani
        Bambse kirjoitti:

etten ole käsityöihmisiä, joskus nuorempana 'väkersin' jotain pientä.
        Silti arvostan tosi paljon itse tehtyä :))

• (.)Y(.)
        Sani kirjoitti:

etten ole käsityöihmisiä, joskus nuorempana 'väkersin' jotain pientä.
        Silti arvostan tosi paljon itse tehtyä :))

'väkertänyt' sen verran, että osaat arvostaa, itse tehtyjä käsitöitä.. :)))

• samsung

Silloin kun tietää...tai luulee tietävänsä...mitä toinen haluaisi. Silloin kun lahja ja oma talous ovat yhteensopivat, silloin kun mielestään itse osui oikeaan.

Lahja voi olla vaatimatonkin, mutta jos se on kauniisti tehty/paketoitu/sidottu/runoiltu...mikä ilo saada ja antaa! Sain vuosia sitten itsetehdyn pumpulipussin, jota edelleen ihailen. Ja käsintehdyt puuesineet ovat upeita. Ja miehet!!!
      KUKAT ovat AINA varma valinta!

• jo luulla,

että joltakin saa miehiä lahjaksi.Semmoisen tuttavan minäkin olisin halunnut.:))

• galette

ihan juhlijajoukosta, onko kiva lähteä juhliin vai ei.Lahjakin on helpompi ostaa ihmiselle, jonka tuntee hyvin ja josta pitää.
      Rahalahja on kyllä kätevä nuorelle, muistelen itse olleeni erittäin tyytyväinen moisesta lahjasta.

• ainakin mieluisin nuorille, mitä olen 'vakoillut' :)
        Itse vaan, kun ajattelee kaikkea ihanaa, mitä oisi kiva antaa, ja varmaan nuoretkin arvostavat.. sitten joskus vuosikymmenten päästä?!

• Lyyli-Sisko

sukua tapaamaan. Lisäksi juhlissa aina tutustuu uusiin ihmisiin. Vahinko vain, että hääkemuja on nykyään niin harvoin. Toiselle kierrokselle menijät eivät pidä isoja juhlia.

Lahjan ostaminen on kivaa, jos tuntee hyvin lahjan saajan. Nuorille annan aina rahaa tai lahjakortin. Vähän vanhemmille Pentikiä, Marimekkoa, Aarikkaa, Arabiaa yms.

• mulla ihan harvinainen vuosi, kun tulee jo toiset hääjuhlat tälle vuodelle :)
        Samaa 'linjaa' nuo lahjat noudatataa..

• Lyyli-Sisko
        Sanin kirjoitti:

mulla ihan harvinainen vuosi, kun tulee jo toiset hääjuhlat tälle vuodelle :)
        Samaa 'linjaa' nuo lahjat noudatataa..

on se hyvä puoli, ettei lahjaa tarvitse ostaa ja tapaa sukua. Muuta hyväähän niissä ei ole. Valitettavasti niitäkin tulee taas tässä lähiaikoina.

• Lyyli-Sisko kirjoitti:

on se hyvä puoli, ettei lahjaa tarvitse ostaa ja tapaa sukua. Muuta hyväähän niissä ei ole. Valitettavasti niitäkin tulee taas tässä lähiaikoina.

..toivottavasti pysyykin oli muodossa, vuosia on kulunut jo useita.
        Mutta tuolloin tuntui, että on pelkkiä surujuhlia. Ikävää myös, että oli melko läheisiä sukulaisia kyseessä silloin.
        Aika kuitenkin ihmeesti auttaa, vaikka ei täysin parantaisikaan.

• (.)Y(.)
        Lyyli-Sisko kirjoitti:

toivottavasti ei, satu kohdalle pitkään aikaan.
        Niiltä ei varmaan, täysin välty kukaan?.
        Kuuluu ihmisen, elämän kiertokulkuun.
        Sinulle valitettava tieto.. :((

• sani
        (.)Y(.) kirjoitti:

toivottavasti ei, satu kohdalle pitkään aikaan.
        Niiltä ei varmaan, täysin välty kukaan?.
        Kuuluu ihmisen, elämän kiertokulkuun.
        Sinulle valitettava tieto.. :((

tietenkään ajatellutkaan, että ikuisesti selviäisin tulevaisuudessa ilman hautajaisia..
        Ainoa, että itse ennen.. huh, meneepä synkäksi.
        Mutta kun muutaman vuoden sisälle osuu useat surujuhlat, tulee ajatus, että toivottavasti ei pitkään aikaan. Enemmän tarkoitin sitä niin.

• (.)Y(.)
        sani kirjoitti:

tietenkään ajatellutkaan, että ikuisesti selviäisin tulevaisuudessa ilman hautajaisia..
        Ainoa, että itse ennen.. huh, meneepä synkäksi.
        Mutta kun muutaman vuoden sisälle osuu useat surujuhlat, tulee ajatus, että toivottavasti ei pitkään aikaan. Enemmän tarkoitin sitä niin.

Minä taasen, kirjoitin omia pohdintojani.. ;))
        Eiköhän, me ymmärretty, toisemme aivan oikein?.. :)))

• sinkku55
        Sanin kirjoitti:

..toivottavasti pysyykin oli muodossa, vuosia on kulunut jo useita.
        Mutta tuolloin tuntui, että on pelkkiä surujuhlia. Ikävää myös, että oli melko läheisiä sukulaisia kyseessä silloin.
        Aika kuitenkin ihmeesti auttaa, vaikka ei täysin parantaisikaan.

mullakin oli vajaa kolme vuotta sitten kolmet hautajaiset,kolmen kuukauden sisällä,oli tosi rankkaa aikaa,mut kummasti niistä vain selviää:)Meni vähän surullisen puolelle nämä jutut kyllä nyt.
        Mut aika parantaa haavat:(ja tulee sitten::)))))

• (.)Y(.)

mutta..
      niitä ei voi, välttääkkään kun kutsutaan.. ;))
      Lahjan osto, on tähän asti, onnistunut nappiin.. :))
      Saajan kasvoista näkee, onko lahja mieluinen.. ;))

• ..oikeastaan pidät, koska et kutsua voi välttääkään :))

• (.)Y(.)
        Sanin kirjoitti:

..oikeastaan pidät, koska et kutsua voi välttääkään :))

enemmänkin, sinne ns. velvollisuuspuolelle.. ;))
        Olisi loukkaus, olla menemättä kun kutsutaan.. ;))
        Pidän kyllä sitten, kun olen juhlissa, lähteminen niihin enemmän tökkii vasten luontoani.. ;))
        Toivottavasti, vähään aikaan, ei ole mitään kemuja tulossa?..
        Justiin olin, viime lauantaina yksissä lakkiaisissa.. ;))
        Osa juhlii niitä, nyt tulevana viikonloppuna.
        Minun osalta ne on, onneksi jo juhlittu.. :))

• sinkku55

mukavia silloin saa ainakin itsensä laittaa hienoksi ja hemmotella.
      Mutta kyllä on välillä rasittavaa,kun ei oikein tiedä mitä ostaa lahjaksi.
      Mut onhan juhlat kivoja.
      Pelottaa ihan omat juhlat,mitä niistä tulee,kun lapset on asialla:))))

• Sani

ihanat lämminhenkiset juhlat sulle lapset järjestävät.
        "Pelottaako", että tulee kovin hauskaa :))
        Eräällä äitini tuttavalla oli myös lasten järkkäämät juhlat, siis meitä hieman iäkkäämpiä. Oli kuulemma mm. muotinäytös, äidin nuoruuden ajalta säilyneitä pukuja..

• sinkku55
        Sani kirjoitti:

ihanat lämminhenkiset juhlat sulle lapset järjestävät.
        "Pelottaako", että tulee kovin hauskaa :))
        Eräällä äitini tuttavalla oli myös lasten järkkäämät juhlat, siis meitä hieman iäkkäämpiä. Oli kuulemma mm. muotinäytös, äidin nuoruuden ajalta säilyneitä pukuja..

että tulee liian hauskaa:)))
        Vaan se että mitä lapsenlapsi vahigossa paljasti,jos sen tekevät,niin kyllä todella tulee hauskaa ja toisekseen varmaankin nolostun, punastun,häkellyn ja läkähdyn nauruun,minä kun olen kaiken lisäksi kova nauramaan:))))))

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6275
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      642
      2594
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1209
    4. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      82
      1113
    5. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      312
      1065
    6. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      75
      1064
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      59
      1064
    8. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      65
      942
    9. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      69