Traktorin pääkytkin

Anonyymi-ap

Vakuutusyhtiön mukaan olis hyvä olla.
Plussa vai miinus puolelle. Akun - napa maadoitettu.
Radio ja joku GSM hälytysjärjestelmä traktorissa kiinteällä
antennilla. Kummalle puolelle + vai - ?

17

585

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Perinteisesti laitetaan + mutta ei sillä väliä ole, kunhan erottaa kaikki akun napaan kytketyt piirit

      • Anonyymi

        Yleensä asennetaan kyllä miinuksen puolella.
        Esim Masinisti palstalta löytyy juttua vaikka kuinka paljon -tälle palstalle ei kannata aikaansa tuhlata


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      GSM pitäs toimia toimia millä Eeperi saatais käyntiin kakena ja radion
      muistit vanhassa radiossa.

    • Anonyymi

      Kaasarikoneiden aikakaudella autopalojen yleisin syttymissyy oli
      auton rungon ja moottorin välillä oleva katkos jolloin starttimoottorin
      käynnistysvirta pyrki kulkemaan ryyppy/kaasuvaijerin kautta.
      Vertaa miinus-puolella oleva päävirtakytkin.

      • Anonyymi

        Sähköteknisesti ei ole mitään väliä kumpi napa erotetaan virtapiiristä. Asennusolosuhteet suosivat milloin mitäkin, eli kytkin sille puolelle mihin sen paremmin kohteessa saa, jos muuta ei ole vaadittu.

        Suurin osa markkinoiden päävirtakytkimistä on samaa tasoa kuin ym. “Masinistien” asennustaidot, jolloin tuhkan keskeltä on mahdotonta määrittää, lähtikö palo sulaneesta pääkytkimestä vai kelvottomasta asennustyöstä.

        Elektroniikkapalstalaisilla voi olla vaikea käsittää miten tennispallon kokoisen kytkimen asennustyö voi tuottaa ylitsepääsemättömiä vaikeuksia ja sitä yritetään asentaa silläkin uhalla, että lopputulos on se mitä alun perin yritettiin välttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköteknisesti ei ole mitään väliä kumpi napa erotetaan virtapiiristä. Asennusolosuhteet suosivat milloin mitäkin, eli kytkin sille puolelle mihin sen paremmin kohteessa saa, jos muuta ei ole vaadittu.

        Suurin osa markkinoiden päävirtakytkimistä on samaa tasoa kuin ym. “Masinistien” asennustaidot, jolloin tuhkan keskeltä on mahdotonta määrittää, lähtikö palo sulaneesta pääkytkimestä vai kelvottomasta asennustyöstä.

        Elektroniikkapalstalaisilla voi olla vaikea käsittää miten tennispallon kokoisen kytkimen asennustyö voi tuottaa ylitsepääsemättömiä vaikeuksia ja sitä yritetään asentaa silläkin uhalla, että lopputulos on se mitä alun perin yritettiin välttää.

        Jos yrität vielä miettiä niin ehkä tajuaisit että on paljon muitakin ja painavampia syitä asennuspuolelle kuin se minne "paremmin saa" sen kytkimen asennettua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos yrität vielä miettiä niin ehkä tajuaisit että on paljon muitakin ja painavampia syitä asennuspuolelle kuin se minne "paremmin saa" sen kytkimen asennettua

        Joskus 10 vuotiaana asensin isin auton ohjaamoon kojelaudan alle tuollaisen halvan pääkytkimen. Laitoin miinukseen silloin koska 35mm2 kaapelit oli tuotava pitkä matka akulta mm. rintapellin läpi.

        Vaikka nyisin tuo autoharrastelu on jäänyt vähemmälle, niin osaan silti tehdä rakennelmia, jossa maasulun vaaraa ei ole sen enempää kuin autovalmistajillakaan. Paljon suurempi ongelma on nämä invertterit ja vinssit jolle 50mm2 kaapelikin on alakanttiin, silti en käytä tuplanapa-akkuja vaan laitan johonkin tukevampaan rasiaan pulttiliitoksen alle potentiaalinjakopisteet. Pääteholkit puristetaan kuusikulmaiseen muotoon, eikä käytetä niitä motonetin halkaistuja peltisiä missään. Johdot myös putkitetaan, liimasukataan ja kiinnitetään niin, ettei niihin kohdistu mekaanista rasitusta eikä pääteholkin sisään pääse suolavettä, jos se on sääolosuhteille alttiina.

        500A/suuremmat sulakkeet vähän kysymysmerkki, kannattaako sellaisia edes asentaa. Niistä aiheutuu huomattava jännitehäviö, eikä tarpeeksi isoa oikosulkua sellaiselle helposti edes synny. Päävirtapiiri pyritään muutenkin pitämään mahdollisimman lyhyenä. Kun poikkipinta-alan suhteessa akun virtaan/energiamäärään, oikosulku vain tyhjentää akun, vaikkakaan mahdolliselta kipinöinniltä ei voi välttyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus 10 vuotiaana asensin isin auton ohjaamoon kojelaudan alle tuollaisen halvan pääkytkimen. Laitoin miinukseen silloin koska 35mm2 kaapelit oli tuotava pitkä matka akulta mm. rintapellin läpi.

        Vaikka nyisin tuo autoharrastelu on jäänyt vähemmälle, niin osaan silti tehdä rakennelmia, jossa maasulun vaaraa ei ole sen enempää kuin autovalmistajillakaan. Paljon suurempi ongelma on nämä invertterit ja vinssit jolle 50mm2 kaapelikin on alakanttiin, silti en käytä tuplanapa-akkuja vaan laitan johonkin tukevampaan rasiaan pulttiliitoksen alle potentiaalinjakopisteet. Pääteholkit puristetaan kuusikulmaiseen muotoon, eikä käytetä niitä motonetin halkaistuja peltisiä missään. Johdot myös putkitetaan, liimasukataan ja kiinnitetään niin, ettei niihin kohdistu mekaanista rasitusta eikä pääteholkin sisään pääse suolavettä, jos se on sääolosuhteille alttiina.

        500A/suuremmat sulakkeet vähän kysymysmerkki, kannattaako sellaisia edes asentaa. Niistä aiheutuu huomattava jännitehäviö, eikä tarpeeksi isoa oikosulkua sellaiselle helposti edes synny. Päävirtapiiri pyritään muutenkin pitämään mahdollisimman lyhyenä. Kun poikkipinta-alan suhteessa akun virtaan/energiamäärään, oikosulku vain tyhjentää akun, vaikkakaan mahdolliselta kipinöinniltä ei voi välttyä.

        Kyllä ilman muuta yli 500 A sulakkeet ovat passeleita, itse käytän tosin 2000- 15000 A sulakkeita, se on silleen kivempaa harrastaa sähkötekniikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ilman muuta yli 500 A sulakkeet ovat passeleita, itse käytän tosin 2000- 15000 A sulakkeita, se on silleen kivempaa harrastaa sähkötekniikkaa.

        500A 12V jännitteellä on vasta 6kW eli sen mitä vinssi ottaa. Alijännite helposti polttaa moottorin käämityksen..

        Eikö tuo 12V jännite jää melkein jo pelkän 15kA sulakkeen yli? Vai millä jänniteellä?


    • Anonyymi

      Ennen Wanhaan peruste miinuspuolelle laittamiselle oli turvallisempi työkalujen
      käsittely akun läheisyydessä. Kun ekana laitettiin + napa niin ei haitannut jos vaikka
      jakari lipsahti maihin. Ei myöskään miinusnavan kohdalla koska oikosulku toimi
      pääkytkimen tavoin. Nykyisin voi käyttää eristettyjä työkaluja tai teipata vaikka
      jesarilla. Ongelmat alkoi kun piti saada esim, ARP-radiopuhelimia toimimaan myös
      pääkytkimen ollessa OFF-asennossa. Joku starttasi epähuomiossa näin paloi
      apr kun se toimi starttimoottorin paluujohtimena. Mikäli pääkytkin on miinus-
      puolella niin akun miinusnavasta EI oteta mihinkään virtaa vaan rungosta joka
      on pääkytkimen jälkeen. Muovikuorinen täysin eristetty laite lienee varauksella
      tehtävissä. Kohta tietysti joku ottaa puheeksi alusten tai matkailuautojen
      hupiakut ja niiden pääkytkimet !

      • Anonyymi

        Entä jos siinä aluksessa on oma generaattorijärjestelmä joka tuottaa 230/400 tähtikäämityksestä. Maadotetaanko runkoon suoraan tähdestä vai laitetaanko joku suuriohminen indikaattori väliin?


    • Anonyymi

      Akun lähistöllä on hyvä olla peltisakset, oli pääkytkin kummalla puolella
      tahansa tai ei ollenkaan. Tiukan paikan tullen ei saa akun liittimiä irti
      akusta toisin kun peltisaksilla johdot poikki.
      Aikoinaan ranskalaisissa autoissa oli akun navat käsin kierrettävissä auki.
      Lie ollut ko. maassa lakisääteinen.

      • Anonyymi

        On vm -89 Pösössäni. Laiskuuttani en viitsi käydä autohallissa katsomassa, kummassa navassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On vm -89 Pösössäni. Laiskuuttani en viitsi käydä autohallissa katsomassa, kummassa navassa.

        Ai peltisakset?


    • Anonyymi

      Joo peltisaksilla saat akun erotettua auton sähköjärjestelmästä nii
      ei ehdi tapahtua kauheest muuta vahinkoa toisin kuin lähet etsimään
      sopivaa avainta. Sama kumman katkaiset 24 järjestelmästä akkujen
      välisen. Sitten onkin aikaa pähkäillä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1264
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1108
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      834
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      830
    5. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      770
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      705
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      682
    8. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      669
    9. Nainen, mitä ajattelet minusta?

      Mitä tuntemuksia saan aikaan sinussa? :/
      Ikävä
      52
      637
    10. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      50
      635
    Aihe