Junnujen pelaaminen ja joukkueen pelifilosofia

Anonyymi-ap

Minua ihmetyttää suuresti miten U11 ja sitä nuorempia junnuja valmennetaan. Minulla ei ole omaa henkilökohtaista kokemusta jääkiekosta seuratasolla mutta olen seurannut oman pojan harrastusta tiivisti kuusi vuotiaasta lähtien. Kiire on opettaa pojat pelaaman mutta silti treeneissä perusasioihin ei minusta kiinnitetä tarpeeksi huomiota. Tärkeimpään asiaan eli luistelemisen opetteluun käytetään liian vähän aikaa. Myös syöttelyn laatuun ja vetoihin ei keskitytä lainkaan. Näitä on itse vaikea opettaa kun en omista jäähallia. Olen ymmärtänyt, että kun väärät tekniikat oppii niin niitä on vaikeaa myöhemmin muuttaa. Sitten on tämä itse pelaaminen. Ainoa asia mihin nuoria kannustetaan on kiekon kuskaaminen eli kiekon pitäminen on yhtä kuin "pelirohkeus". Sitten vanhemmat saavat katsella peleissä yksinyrittämistä missä jokainen pelaaja vuorollaan kuskaa kiekkoa vaikka on joukkuepelistä kysymys. Syöttäminen kuulemma opitaan myöhemmin. Poikani kysyi eräältä joukkuekaveriltaan miksi et syöttänyt kun olin maalin edessä ihan yksin ja olisin tehnyt maalin. Tämä vastasi, että ei hänen tarvitse syöttää koska valmentaja oli isälle sanonut ettei tarvitse syötellä. Tätäkö on sitten tämä Suomikiekko? Olen ihan pöyristynyt koko juniorijääkiekon tasosta. Vaikuttaa ihan amatöörimäiseltä puuhastelulta vaikka ollaan niin olevinaan jääkiekon isoja maita. Pitääkö siis nuoren pelaajan kaikki itse oppia kantapään kautta. Asiallista ja pätevää valmennusta ei siis saa seuran kautta. Paitsi tietysti sisäpiiriläiset ja isävalkkujen pojat. Ihan naurettavaa muutenkin, että joukkueen sisällä muodostetaan kuppikuntia joissa vanhemmat kilpa varustelee lapsiaan ja ostavat tietyille porukoille lisäjäitä yms. valmennusta. Et pärjää enää jääkiekossa jos sinulla ei satu olemaan tarpeeksi rahaa kukkarossa. Kivaa on ollut silti jääkiekon parissa mutta mitä järkeä tässä kaikessa on.

1

430

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ennen ei tarvinnu opettaa luistelua, kaikki oppi jotka halusivat. Valmentajat kävivät ulkojäillä katsomassa nuoria ja sanoivat että sinä osaat luistella ja pelata, tule pelaamaan meidän joukkueeseen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1304
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1138
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      860
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      735
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    8. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53