Lastensuojelutyöntekijät ovat nuoria
Lastensuojelu on lisännyt huostaanottoja rajattomasti, jonka takia sosiaalityöntekijöitä ei riitä ja halutaan kouluttaa enemmän nuoria koulusta valmistuvia sosiaalityöntekijöitä.
Huostaanotto- ja rajoituspäätösten tekijä on nuori kakara, joka yrittää tehdä niin kuin koulussa on opetettu, esimiehet määräävät ja noudattaa ohjeistusta.
Toivon ottanut avohuollon sosiaalityöntekijä oli teon hetkellä 29-vuotias. Hänen parinsa sosiaaliohjaaja oli 28-vuotias. Konsultoiva sosiaalityöntekijä oli 52-vuotias. Johtava sosiaalityöntekijä oli 57-vuotias.
Sijaishuollossa vastaavien työntekijöiden iät olivat teon hetkellä 29, 27, konsultoivaa en tavannut ja johtava sosiaalityöntekijä 38. Johtava sosiaalityöntekijä vaihtui huostaanoton jälkeen ja hän on sama avo- ja sijaispuolella sillä perusteella, että minulle sanottiin "(vanha nainen) ei ole enää meillä". Hänet korvasi nuori mies.
Sijaishuollon sosiaalityöntekijällä oli ensin parikymppinen miespari. Sitten hänet vaihdettiin 55-vuotiaaseen naiseen. Minulle sanottiin 9/2023 "me tehtiin nyt näin". Vuoden 2022 jälkeen sosiaalityöntekijä ylennettiin konsultoivaksi sosiaalityöntekijäksi 31-vuotiaana.
Näillä kakaroilla ei ole itsellään hallintaa huostaanotoista. Heidät on perehdytetty lastensuojelutoimiston kulttuuriin. Heille on sanottu voimakeinojen käytön mahdollisuudesta ja siitä, että heidän tehtävänsä on pysyä päällimmäisenä. Se perustuu auktoritatiiviseen kasvatusotteeseen, jossa asetetaan selvät rajat. Heitä ei kehoteta selvittämään asioita vanhemman kanssa
Lastensuojelun henkilökunnalla on ennakkoluuloja sekä viranomaisaseman ja koulutuksen tuoma oikeus toteuttaa voimakeinoja vanhempia ja lapsia vastaan. Lain mukaan heidän tehtävänsä on arvioida ja sitten ottaa huostaan. He eivät ole päteviä mielenterveystyössä. Niinpä he esittävät ennakkoluulonsa meidän mielenterveydestämme pakkotoimien syynä ja arviona, joka on laillista.
27-vuotiaan pojan edessä minä en osaa ajatella häntä nuorena vaan auktoriteettina. Tajusin vasta myöhemmin, että jos hän puhuisi minulle kadulla, en pitäisi 27-vuotiasta yhtä uskottavana kuin itseäni ikäni puolesta eikä poika kuulostaisi niin paatokselliselta. Se johtuu ammattisävystä. Se on voimakas, kova ja itsevarma. Heidän lapsellisuuttaan ei myönnetä. He ovat "virkamiehiä".
Nuorilla ei ole elämänkokemusta eikä kykyä lukea rivien välistä, toimia itsenäisesti ja ymmärtää vanhempia. Heillä ei ole keinoja ratkaista elämäntilanteita, mutta on kiva olla töissä ja hyödyntää koulutusta.
Sosiaalityöntekijät eivät varsinaisesti tiedä itse mitä sanovat tai mikä on vanhemman näkökulma, mutta he pitävät kaikkea tekemäänsä ammattimaisena ja varmana. Ainoa mahdollinen toimintatapa vanhemmalle on heidän mielestään tehdä niin kuin koulussa on sanottu, tehdä niin kuin virasto käskee ja noudattaa sosiaalityöntekijän määräyksiä.
Hallitus on antanut näille kakaroille rajattomat rahat huostaanottoihin ja immuniteetin syytteiltä
Lastensuojelutyöntekijät ovat nuoria
8
225
Vastaukset
Vaikka sossu haluaisikin ymmärtää, johtava sossu vaatii häntä käyttämään pakkokeinoja erottamisen uhalla.
- Anonyymi
Ihan yhtä auktoriteettiongelmainen mulkku ja kyvytön vanhemmaksi sinä olet sosiaalityöntekijöiden iästä riippumatta.
- Anonyymi
Teemu on silti oikeassa. Joku parikymppinen nuori on vain niin innoissaan työpaikastaan ja roolinsa antamasta statuksesta + vastuusta, että yrittää vain olla mahdollisimman tehokas ja yli-innokas huostaanottaja.
Parikymppiset on kaikista sokeimpia tottelijoita työmaailmassa, koska he ovat henkisesti lapsia vielä eivätkä osaa kyseenalaistaa järjestelmää. He suostuvat mihin tahansa kun pari tonnia palkkaa on heille niin uusi ja jännä juttu vielä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teemu on silti oikeassa. Joku parikymppinen nuori on vain niin innoissaan työpaikastaan ja roolinsa antamasta statuksesta vastuusta, että yrittää vain olla mahdollisimman tehokas ja yli-innokas huostaanottaja.
Parikymppiset on kaikista sokeimpia tottelijoita työmaailmassa, koska he ovat henkisesti lapsia vielä eivätkä osaa kyseenalaistaa järjestelmää. He suostuvat mihin tahansa kun pari tonnia palkkaa on heille niin uusi ja jännä juttu vielä.Totuus: ei yritä. Heemun mielikuvituksen ulkopuolella lapset saa takaisin vaikka niitä olisi nussinut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totuus: ei yritä. Heemun mielikuvituksen ulkopuolella lapset saa takaisin vaikka niitä olisi nussinut.
Miksei Proomu sitten saa lastaan takaisin ? Ollut huostassa useita vuosia jo. Tässä vaiheessa todennäköisesti lapsi on jo niin tottunut uuteen kotiin ettei lastensuojelu halua palauttaa häntä alkuperäiseen kotiin. Tämäkin on jännä uusi ongelma huostaanotossa. Jossain vaiheessa huostaa on jatkettava jo sen takia, ettei lasta tarvitse uudelleen totuttaa lähtökotiin.
- Anonyymi
Sosiaalityöntekijä ei saa olla puolueellinen jota on ollut noin 15 vuotta sitten. Aivan outoa käytöstä. Apua ei herunut yhtään ei edes lapsen koululippua varten. Aivan kamalaa jota muistan nyt jälkeenpäin.
- Anonyymi
Täysi ikäinen tyttöni haki yhden ainoan kerran vuokra-apua sosiaalitoimistosta sanottiin että pyydä äidiltäsi. Onneksi hän on selvinnyt kaikesta. Samoin halusi kouluttautua ei päässyt mihinkään kouluun vaikka oli lukion käynyt.
- Anonyymi
TEMTEMTEM!!!!!!!!!!!!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1113607
- 643232
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342714- 832533
- 852458
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422154- 972113
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil501752Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221730- 121716