Olen nyt onnellisena ajellut uudella 21-vaihteisella Nishikilläni. Vaihteistossa hiukan askarruttaa se, ettei "tosiraskasta" vaihdetta ole ollenkaan. Vanhassa 6-vaihteisessa Helkamassani oli laajempi "repertuaari" vaihteita. Tänään lenkillä ollessani ajoin osan matkasta isoimmalla vaihteella (loivia alamäkiä) ja ihmettelin, että 21 vaihdetta on loppujen lopuksi niinkin lähellä toisiaan.
Onko tämä jotain aloittelijan tyhmyyttä? Ehkä ajan liian isolla vaihteella koko ajan? Mutta kun kunto on huono, se tuntuu tällaisilla pienillä parinkympin lenkeillä hyvältä.
Kommentteja ja asiantuntijalausuntoja, kiitos.
Anne
Vaihteiden "raskaus"
11
2001
Vastaukset
- Peelo
Kampikierrosten (montako kertaa minuutissa pyörität niitä kampia ympäri) tulisi olla yli 80
Eli siis reilu kierros per sekunti.- Niskahiki
Jos suurimmalla vaihteella ajelee hybridiä ja kierrokset on 80/min, niin vauhtia on jo tuollaiset 45-50 km/h. Jos tällaista vauhtia pystyy ylläpitämään, niin tervemenoa Tourille...
- mr. Truth
Miten määrittelet suurimman?
Se on edessä isoin ratas ja takana pienin, että jos sillä menee kaikki mäetkin ylös reippaasti ajamalla (90 kierosta minuutissa polkunopeutena), niin tervetuloa kilpailuihin. Olet tosi kova pyöräilijä.- Jahkis
Kiitos vaan kilpailukutsuista!
Mutta pyydän saada huomauttaa, että täällä kyllä joku muu kuin minä on määritellyt, kuinka monta polkaisua teen minuutissa.
Varsinaiseen kysymykseen siitä, miten paljon erilaisilla vaihteistoilla on "raskasueroja", ei ole tullut vastausta, joten kysymys oli ilmeisesti moukkamainen. Ymmärrän poistua. - mr. Truth
Jahkis kirjoitti:
Kiitos vaan kilpailukutsuista!
Mutta pyydän saada huomauttaa, että täällä kyllä joku muu kuin minä on määritellyt, kuinka monta polkaisua teen minuutissa.
Varsinaiseen kysymykseen siitä, miten paljon erilaisilla vaihteistoilla on "raskasueroja", ei ole tullut vastausta, joten kysymys oli ilmeisesti moukkamainen. Ymmärrän poistua.välitys edessä 36-50 takana 13-15-18-21-24-28
oletus poljenta kierokset 90 rpm
ratastus nopeus
50-13 44,4 km/h
50-21 27,4 km/h
36-15 27,6 km/h
36-28 14,9 km/h
tossa on kaala jos rattaat on noin mitkä minä mainitsin. Se raskaus on niin suhteelista, mutta suosittelen kyllä polkemaan mielummin reippailla kieroksilla, kuin hiljaa jurraten. Se nopea polkeminen on varmasti polville terveelisempää. - analyysi
mr. Truth kirjoitti:
välitys edessä 36-50 takana 13-15-18-21-24-28
oletus poljenta kierokset 90 rpm
ratastus nopeus
50-13 44,4 km/h
50-21 27,4 km/h
36-15 27,6 km/h
36-28 14,9 km/h
tossa on kaala jos rattaat on noin mitkä minä mainitsin. Se raskaus on niin suhteelista, mutta suosittelen kyllä polkemaan mielummin reippailla kieroksilla, kuin hiljaa jurraten. Se nopea polkeminen on varmasti polville terveelisempää.21-vaihteisessa Nishikissä on todennäköisesti keskiörattaina 42-34-24 ja takana tuskin on pienempää ratasta kuin 12- ja suurempaa kuin 25-hampainen. Tällaisella yhdistelmällä varustettu pyörä on tarkoitettu vain tosi "rauhalliseen" ajoon ja siinä on panostettu mahdollisuutta ajaa ylämäet pienellä nopeudella kevyesti polkien.
"Sunnuntaiajaja" ei juuri pyöritä nopeampaa kuin 60 r/min ja tällöin raskainta välitystä vastaa nopeus n. 26 km/h ja keveinintä n. 7 km/h. - mr. Truth
analyysi kirjoitti:
21-vaihteisessa Nishikissä on todennäköisesti keskiörattaina 42-34-24 ja takana tuskin on pienempää ratasta kuin 12- ja suurempaa kuin 25-hampainen. Tällaisella yhdistelmällä varustettu pyörä on tarkoitettu vain tosi "rauhalliseen" ajoon ja siinä on panostettu mahdollisuutta ajaa ylämäet pienellä nopeudella kevyesti polkien.
"Sunnuntaiajaja" ei juuri pyöritä nopeampaa kuin 60 r/min ja tällöin raskainta välitystä vastaa nopeus n. 26 km/h ja keveinintä n. 7 km/h.No näin on jos kyse on maasturista, mutta jos kyse hybridistä/fitness pyörästä niin se todennäköisesti 48-36-26. Mutta ei ratkaise alkuperäistä ongelmaa. Sehän on kiini vaan siitä että tuntuma raskas on hyvin raskas, kun erot on suuret.
Ja jos kyse on maasturista niin ei sitä ole tehty suurille nopeuksille maantiellä, koska sillä on edettävä hankalassakin maastossa. - analyysi
mr. Truth kirjoitti:
No näin on jos kyse on maasturista, mutta jos kyse hybridistä/fitness pyörästä niin se todennäköisesti 48-36-26. Mutta ei ratkaise alkuperäistä ongelmaa. Sehän on kiini vaan siitä että tuntuma raskas on hyvin raskas, kun erot on suuret.
Ja jos kyse on maasturista niin ei sitä ole tehty suurille nopeuksille maantiellä, koska sillä on edettävä hankalassakin maastossa.Eihän kysyjä sanonut onko pyörä maasturi vai hybridi, eikä tilanne juurikaan muutu analyysistäni vaikka eturattaat olisivat 48-38-28, kuten Nishikillä näyttäisi usein olevan. 60 r/min niin raskaammalla välityksellä nopeus on n. 30 km/h ja kevyimmällä n. 8 km/h.
Tietysti "raskas" ja "kevyt" ovat suhteellisia käsityksiä ja arvio on kiinni ajajan henk. koht. kunnosta ajaa fillaria. Tuskin kysyjä kuitenkaan omaa kuntotilaansa oli arvuuttelemassa.
Yksinkertaisesti vanhassa pyörässä oli pidempi välitys, eli kuten ammattitermillä sanotaan, enemmän tuumia.
Vaihdeluku 21 on myyntikikka ja normaaliajoon lukumääräisesti ylimitoitettu. Vaikka jokaiselta keskiörattaalta jätettäisiin ketjukulman liiallisen suuruuden takia kaksi välitystä per keskiöratas pois, niin jäljelle jäisi 15 vaihdetta, joista vielä kasettivalinnasta riippuen 2 tai 3 on välityksiltään lähes samoja. Todellisuudessa 21-vaihteinen muuttuukin äkkiä 12-vaihteiseksi, joka sekin on liikaa tavalliseen työmatka-ajoon. Vaihteiden tiuhalla porrastuksella on merkitystä vain kilpa- ja hikilenkkeilykäytössä.
- Marin
.. hybridissä on pienemmät eturattaat kuin maantiefillarissa (ja isommat takarattat), mutta ei ne kesken lopu kuitenkaan harrastelijalla. Jotain väärinymmärrystä tässä voi olla, mutta onhan niitä eroja tietenkin.
Kuten sanoin hybrideissä ja maastopyörissä on tiheämmät välitykset kuin keveissä maantiepyörissä.
Laita suurimmalle etuselle ja pienimmälle takaselle, niin luulenpa, että et pysty ajamaan kuin alamäkeen ja myötätuuleen normaaleilla kampikierrroksilla (80 - 100 rpm/min) Nishikilläsikään.
21 vaihdetta, siis aika vanhaa tekoa kun kerran vain 7-lehtinen takapakka. Huomasitko, että edessä on kolme ratasta, joiden käyttö muuttaa välityksiä takavaihtajaa enemmän per askel.
- S L
Voihan siinä vanhassa olla laajempi repertuaari pienimmän ja suurimman vaihteen välillä, mutta vastaavasti uudessa pyörässäsi sinulla on enemmän käyttökelpoisia välityksiä eri nopeuksia ja mäkiä varten. Ei tule niin suuri hyppäys kun vaihdat vaihteelta seuraavalle, eli voit polkea koko ajan sellaisella pyörityksellä kuin hyvältä tuntuu. Näin sen ainakin pitäisi olla. Joskus minullakin maantiepyörässä loppuu alamäessä välitykset kesken, mutta siinä ei keskinopeus kuitenkaan hidastu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723093
- 572788
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322375- 792208
- 602023
- 952016
- 121606
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171567Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301410Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?351398