Tyrannit valehtelevat estääkseen asemansa haastamisen; hegemonia

Tämä esimerkki on yliopiston amanuenssin ja kurssin opettajan käytöksestä, kun minä kyseenalaistin yliopiston verkkosivujen kurssitietojen merkkaustavan ja opettajan antaman tenttaustavan.

He haluavat minun tottelevan heitä ja vetoavat tekosyihin ja kaksoispuheeseen, joka näyttää vapaalta, perustellulta ja sääntöjen mukaiselta, mutta on tosiasiassa kontrollia, perusteiden välttelyä ja sääntöjen keksimistä mielivaltaisesti. Ensin otin yhteyttä opettajaan siitä asiasta, että kurssien kirjallisuutta ja ilmoittautumislinkkiä ei ole merkitty samalla tavalla yliopistossa käytössä oleviin kurssisivustoihin. Opinto-opas Pepissä, liferay-alustan ilmoittautuminen Pepissä ja Moodle-sivuston kurssitiedot ovat aina erilaisia. Opettajat eivät päivitä uutta versiota kaikkiin. Kirjallisuutta ei löydy liferaysta vaan opinto-oppaasta. En voi aloittelijana tietää, mistä kirjallisuus löytyy, ja minun pitää käydä läpi kaikki kolme paikkaa, jotta saan kuvan siitä, miten kirjallisuus on tapana merkitä. Oppilaana ei voi saada tietoja, joita tarvitsen itseopiskeluun sivuilta, joilta minun on tarkoitus ne noutaa vaan joudun kysymään opettajalta erikseen. Lisäksi sivustoilla lukee yhtä aikaa, että "suoritustapoja on useita" ja "vain tämä suoritustapa hyväksytään". Opettajan vastaus on kylmä, kaavamainen ja rankaiseva. Oppilaan täytyy itse tehdä työ, mutta työtä ei voi tehdä annettujen tietojen perusteella. Opettajalta kysyminen on sosiaalisesti tuomittavaa. Opettaja yrittää taktisesti varmistaa sen, ettei hän koskaan esiinny tasavertaisena oppilaan kanssa tai pohdi avoimesti oppilaan esittämää arvostelua. Hän yrittää aina päästä niskan päälle ja esittää tekonsa ja väitteensä luonnollisena ja oppilaan arvostelun omana vikana. Opettaja ei koskaan myönnä, että kirjallisuus pitäisi merkitä samalla tavalla kaikkiin kolmeen sivustoon eikä sitä, että exam-tentti pitää vaihtaa verkkotentiksi. Keskustelun päätteeksi opettaja tarjoaa mahdollisuutta saada verkkotentti opintotoimistosta. Opettaja pelkistää kritiikkini haluksi suorittaa kurssia ollenkaan, joka mitätöi kritiikin sisällön ja tekee siitä laiskuuskysymyksen. Opintotoimiston amanuenssi ensin puhuu yhdessä keskustelusta, sitten viittaa lakiin ja sitten sulkee keskustelun. Opettaja ei sanonut rehellisesti, ettei mahdollisuutta verkkotenttiin voi saada opintotoimistosta vaan teeskenteli, että minulla on "vapaus" hakea. Amanuenssi kiersi kritiikkini väittämällä kurssia vapaaehtoiseksi. Kun vitsailin heille tutkimuksen vaihtamisesta kävelyyn, hän syytti minua epäasiallisuudesta, ja piilotti oman yrityksestä kiertää kritiikki.

Opettaja vastaa käyttämällä voimasanoja: "selkeästi merkitty, kaikki muutkin opiskelijat, keskustella yhteisesti, normaali, vapaaehtoinen kurssi, haluttomuus tehdä kurssia, epäasiallinen yhteydenotto"

Teemu – opettaja: Täällä ei näy kirjallisuutta vielä. Teen verkkotentin 29.5.2024. Tarkoitan Liferayssa ei näy kirjoja ja opinto-oppaassa näkyy

Opettaja
En tiedä, mikä on Liferay. Kurssin vaadittu kirjallisuus on selkeästi esitetty Moodle-sivulla, joka on kurssin alusta, kuten tuossa mainitaankin.

Teemu
Opintojaksolla ei ole Moodle-sivua, koska se on kirjatentti

Opinto-opas Pepissä. Kirjat näkyvät.
Liferay - ilmoittautumiset Pepissä. Liferay on palvelimen nimi. Kirjat eivät näy.

Sinun kannattaa selvittää missä kurssitiedot julkaistaan ja yhtenäistää niiden tiedot

Teemu
Haluaisin tehdä ne viisi artikkelia verkkotentissä yhtenä kirjana. Missä on sivuaineopiskelijan Moodle-linkki? Tiedoissa sanotaan, että ne löytyvät kurssin Moodle-sivulta.

Opettaja
Kaikille opiskelijoille sivu on sama ... ja kurssiavain on ...

Sivuaineopiskelijat kuitenkin tekevät exam-tentin, ei tuota avoimen verkkotenttiä, mikä kyllä myös Pepissä kerrotaan. Kannattaa kuitenkin varmistaa, että tämä on oikea kurssi, koska otsikossa antamasi nimi ei täsmää.

Teemu
Kyllä, kyse on kurssista Ihmiskäsitykset ja etiikka. Sen opinto-oppaassa lukee

Suoritustavat

Suoritustavat: Kirjallisuus (3 kirjaa) sähköisessä tenttijärjestelmässä (exam) /verkkotenttinä, oppimistehtävänä tai opintopiirinä.

/ merkki viittaa vaihtoehtoon, ei pelkkään exam-tenttiin. Eihän exam-tentti ole koskaan ainoa suoritustapa vaan etätapa ja sille on aina oltava verkkotentti. Verkkotentti ja exam eivät ole samoja tapoja, koska vaikka on samat kysymykset, verkkotentissä saa käyttää kirjoja. Kolmen kirjan mukaan vastaaminen ulkomuistista avoimiin kysymyksiin, jossa ei kerrota tietoja, on liikaa vaadittu. Haluan verkkotentin.

Antamaasi Moodle-linkkiä ja salasanaa ei ole merkitty opinto-oppaaseen eikä Peppiin.

Miksi minun pitäisi yliopiston opiskelijana mennä vieraaseen exam-tilaan vastaamaan oman sivuaineeni tenttiin?

11

410

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opettaja
      Pepissä on selkeät ohjeet, että Moodle-alustan avaimen saa opettajalta eikä avainta ole tarkoituskaan olla siellä ilmoitettuna. Suoritustavat on määritelty ennalta.

Ole hyvä ja ole yhteydessä opintotoimistoon, jos tarvitset erillisoikeuksia. Opettajat eivät sellaisia myönnä. Minä en myöskään voi auttaa, jos et halua suorittaa kurssia määritellyllä tavalla.

Teemu

Kyse ei ole avaimesta vaan linkistä. Siellä ei sanota, että linkin Moodle-sivuun saa opettajalta. Siellä sanotaan, että kirjallisuus näkyy Moodlessa. Siksi minun on pakko kysyä Moodle-linkkiä erikseen. Se ei ole avoimuutta enkä minä ole kykenemätön ymmärtämään sitä niin kuin sinä vihjaat termillä "selkeät".

Pepissä myöskään sanota, että "sivuaineopiskelijat suorittavat tentin Exam-tilassa". Minähän sain sen selville erikseen sinulta tässä keskustelussa. Pitäisikö minun pyytää apua salailuun, tyhmäksi vihjaamiseen ja laiskaksi haukkumiseen ylioppilaskunnalta?

Moodle-ryhmässä sanotaan, että "Toteutustavat
      Kirjallisuuskuulustelu, oppimistehtävä tai opintopiiri. Etäsuoritus mahdollinen"

Siellä ei sanota, että "sivuaineopiskelijat suorittavat tentin Exam-tilassa".

Löysin tämän 1. Tutkinto-opiskelijat, jotka suorittavat opintojakson sivuaineopintona, suorittavat tentin exam-tenttiakvaariossa.

Sitä ei ole mainittu selkeästi Opinto-oppaassa eikä Pepissä.

Löysin tämän Pepistä Oppimistehtävän ja opintopiirin ohjeet sekä kaikki muut ohjeet löytyvät Moodle-oppimisympäristöstä, jonne pääset olemalla yhteydessä kurssin vastuuopettajaan.

Haluan suorittaa tentin verkkotenttinä. Exam-tentissä ei saa käyttää muistiinpanoja. Kysymykset ovat samoja exam-tentissä ja verkkotenteissä kaikissa aineissa. Exam on suunniteltu plagioinnin ja huijaamisen estämiseksi matemaattisille aloille ja se ei sovellu temaattisille aloille, joilla kysymykset ovat avoimia ja laajoja. Kolmesta kirjasta ei voi vastata kysymyksiin laajasti ja yksityiskohtaisesti perusopinnoissa ja yhdellä yrittämällä. Yleensä exam on vapaaehtoinen vaihtoehto etänä suorittajille ja sen rinnalla on aina verkkotentti.

Amanuenssi
      kiitos viestistäsi.

Tulkitsen, että kyseessä on opintojakso Sosiaalipedagogiikan ihmiskäsitykset ja etiikka, 5 op

5511155 Sosiaalipedagogiikan ihmiskäsitykset ja etiikka | Opinto-opas 2023-2024 (uef.fi)

Sivuaineopiskelijoiden suoritustapana on tenttiä kirjallisuus UEFin Exam-tenttijärjestelmässä, oppimistehtävän tekeminen tai osallistuminen lukupiiriin.

Avoimen opiskelijoiden suoritustapana on kirjallisuuden tenttiminen Moodlen verkkotenttinä, oppimistehtävän tekeminen tai osallistuminen lukupiiriin.

Tarkistin vielä, miten tuo yllä oleva tieto on kirjattu Pepin opintojaksokuvaukseen. Tässä olisi sen perusteella tarkennuksen varaa, ettei tule tulkintoja:

”Opintojakso kuuluu sosiaalipedagogiikan sivuaineopintokokonaisuuteen. Opintojakson kirjallisuus tentitään sähköisessä tenttijärjestelmässä (exam, Avoimessa yliopistossa verkkotenttinä) tai suoritetaan oppimistehtävänä tai opintopiirinä. Oppimistehtävän ja opintopiirin ohjeet sekä kaikki muut ohjeet löytyvät Moodle-oppimisympäristöstä, jonne pääset olemalla yhteydessä kurssin vastuuopettajaan. Opintopiirisuorituksen valitsevat opiskelijat vastaavat itse opintopiirin kokoamisesta (3–5 opiskelijaa).”

Katsoin Pepistä, että olet ilmoittautunut ko. opintojakson toteutuksen sivuaineopiskelijoiden opetusryhmään.

Tällöin teet tentin UEFin Exam-tenttijärjestelmässä.

Opettajan ei opintojaksokuvauksen suoritustapojen kuvauksen perusteella tarvitse myöntää suoritusoikeutta Moodlen verkkotenttiin, sillä se on tarkoitettu avoimen yliopiston opiskelijoille (ko. opetusryhmän ilmoittautumisaika on päättynyt 17.11.2023).

Välitän vastaukseni samalla tiedoksi myös opintojaksosta vastaavalle opettajalle, jos on tarve vielä keskustella asiasta yhteisesti.

• Teemu
        No jos näitä siis laitetaan exam-tilaan, niin en voi vedota siihen, että se on poikkeuksellista ja minun pitää noudattaa ohjeita. Onko sillä pedagogista tarkoitusta? Pitääkö sivuaineopiskelijoiden miettiä itsenäisemmin kuin muiden? Ovatko sosiaalipedagogian kirjat niin paljon yleisempiä ja väljempiä, että niihin voi odottaa kehittyvän käytännöllisempi ajattelutapa perusopinto-opiskelijalle ja siksi kolmen kirjan ja viiden artikkelin ulkoa muistaminen koetaan käytännölliseksi? Minä en koe huijaavani itseäni käyttämällä kirjoja koevastauksessa. Se on kertausta, jäsennystä ja se silti vaatii kirjojen opiskelija etukäteen ja muistiinpanojen tekemistä. Pääsykoe on yliopiston toiseksi vaikein tehtävä. Siinä pitää amatöörinä muistaa ulkoa yksi kirja ja kyetä vastaamaan laajasti ja yksityiskohtaisesti ulkomuistista. Vaikein tehtävä on Yhteiskunta ja etiikka -kurssin exam-tentti, jossa samalla perustasolla pitää muistaa ulkoa, lukea kolmessa viikossa tavanomaiseen suoritustahtiin, opetella uuden sivuaineen teoriat ensimmäistä kertaa ja kirjoittaa koevastaukset ilman muistiinpanoa. Verkkotentti on opiskelua varten. Exam-tentti on plagioinnin estämistä varten, eikä se sovellu matematiikan ulkopuolelle. Matematiikassa yksi kaava on mahdollista muistaa ja soveltaa sitä tentissä, ja vain läksyjä välttelevät opiskelijat huijaisivat tuomalla kaavan salaa tenttiin. Vai onko exam-tila vahinko, jota ei ole mietitty pedagogiseksi tapahtumaksi eikä sen yleisiä periaatteita suhteessa temaattisiin tieteisiin? En voi käyttää exam-tilaa opiskellessani etänä yhteiskuntatieteitä.

Opettaja: sosiaalipedagogiikan sivuaine on vapaaehtoinen, samoin siihen kuuluva kurssi Sosiaalipedagogiikan ihmiskäsitykset ja etiikka. Yhdellä kurssilla syvennytään aina yhteen näkökulmaan oppiaineen sisällä, kuten tavanomaista kaikissa oppiaineissa. Tenttiminen on aivan normaali suositustapa, joka on ollut pitkään käytössä ja todettu hyväksi - myös tällä kurssilla - eikä kurssin suoritustapojen (joita on valittavana peräti kolme) muuttamiseen ole aihetta.

Jos et halua suorittaa kurssia tai sivuainetta, sinun ei ole pakko. Annettuja ohjeistuksia ei kuitenkaan muuteta.

Teemu
        Tämä on pakollinen toinen perusopintokokonaisuus kandidaatin tutkintoon. Verkkotentti on normaali suoritustapa, jossa saa käyttää muistiinpanoja. Ainoastaan exam-tentti laitetaan tilaan, jossa on ylimääräisiä plagioinnin ehkäiseviä sääntöjä. Ne estävät temaattisiin kysymyksiin vastaamisen, joka on mahdollista verkkotentissä.

Jos tämä on vapaaehtoinen, niin miksi sitten tutkitte sosiaalipedagogiaa? Tehän voitte mennä vaikka kävelylle.

Vaadin verkkotenttiä.

Opettaja
        koulutusjohtosäännössä todetaan kohdassa KJS 18§ Opiskelijan ja opettajan on noudatettava opetussuunnitelmaa seuraavaa:

30§ Opiskelijat voivat tehdä opintosuorituksia yksin, parityönä tai ryhmissä kirjallisesti, suullisesti tai muilla tavoin opetussuunnitelmassa tai opettajan määräämällä tavoin.

Ko. opintojaksolla on määritelty kolme vaihtoehtoista suoritustapaa, joista voit valita: Exam-tentti, oppimistehtävä ja lukupiiri. Voit valita näistä itsellesi soveltuvan. Perusteita tehdä Moodlen verkkotenttiä ei ole, sillä se on ainoastaan tarjolla avoimen yliopiston opiskelijoille, kuten aiemmin olen todennut.

Tämän lukuvuoden osalta toimimme näillä suoritustavoilla, mutta otan esille opetussuunnitelmatyössä esittämäsi perusteet Exam-tentin ja Moodlen verkkotentin osalta.

Exam-tenttiminen on mahdollista, vaikka suoritat etänä yhteiskuntatieteiden opintoja. Tutustuthan Exam-tenttiohjeisiin ja tenttivierailuun: EXAM: opiskelijan ohjeet - UEF Kamu

Asia on nyt loppuunkäsitelty. Jatkossa toivon sinun olevan asiallinen yhteydenotoissasi.

Teemu
        Huomaan myös, että et vastannut kysymykseeni exam-tilan pedagogisesta tarkoituksesta. Vetoat perustelemattomuuteen sillä, ettei minun ole pakko opiskella tätä ainetta. Puhut tenttimisestä normaalina suoritustapana, jolloin jätät tahallaan pois verkkotentin. Esität exam-tentin normaalina ja piilotat sen erot verkkotentiin. Käytät sanaa normaali, joka viittaa sosiaaliseen hierarkiaan eikä tenttaamiseen. Samalla vääristät esittämäni kritiikin haluksi osallistua. " Perusteita tehdä Moodlen verkkotenttiä ei ole, sillä se on ainoastaan tarjolla avoimen yliopiston opiskelijoille, kuten aiemmin olen todennut."

Kehäpäätelmä. Koska verkkotenttiä ei tarjota, ei sitä pidä tarjota.

• Anonyymi
        ajatuksetovatilmaisia kirjoitti:

Teemu
        No jos näitä siis laitetaan exam-tilaan, niin en voi vedota siihen, että se on poikkeuksellista ja minun pitää noudattaa ohjeita. Onko sillä pedagogista tarkoitusta? Pitääkö sivuaineopiskelijoiden miettiä itsenäisemmin kuin muiden? Ovatko sosiaalipedagogian kirjat niin paljon yleisempiä ja väljempiä, että niihin voi odottaa kehittyvän käytännöllisempi ajattelutapa perusopinto-opiskelijalle ja siksi kolmen kirjan ja viiden artikkelin ulkoa muistaminen koetaan käytännölliseksi? Minä en koe huijaavani itseäni käyttämällä kirjoja koevastauksessa. Se on kertausta, jäsennystä ja se silti vaatii kirjojen opiskelija etukäteen ja muistiinpanojen tekemistä. Pääsykoe on yliopiston toiseksi vaikein tehtävä. Siinä pitää amatöörinä muistaa ulkoa yksi kirja ja kyetä vastaamaan laajasti ja yksityiskohtaisesti ulkomuistista. Vaikein tehtävä on Yhteiskunta ja etiikka -kurssin exam-tentti, jossa samalla perustasolla pitää muistaa ulkoa, lukea kolmessa viikossa tavanomaiseen suoritustahtiin, opetella uuden sivuaineen teoriat ensimmäistä kertaa ja kirjoittaa koevastaukset ilman muistiinpanoa. Verkkotentti on opiskelua varten. Exam-tentti on plagioinnin estämistä varten, eikä se sovellu matematiikan ulkopuolelle. Matematiikassa yksi kaava on mahdollista muistaa ja soveltaa sitä tentissä, ja vain läksyjä välttelevät opiskelijat huijaisivat tuomalla kaavan salaa tenttiin. Vai onko exam-tila vahinko, jota ei ole mietitty pedagogiseksi tapahtumaksi eikä sen yleisiä periaatteita suhteessa temaattisiin tieteisiin? En voi käyttää exam-tilaa opiskellessani etänä yhteiskuntatieteitä.

Opettaja: sosiaalipedagogiikan sivuaine on vapaaehtoinen, samoin siihen kuuluva kurssi Sosiaalipedagogiikan ihmiskäsitykset ja etiikka. Yhdellä kurssilla syvennytään aina yhteen näkökulmaan oppiaineen sisällä, kuten tavanomaista kaikissa oppiaineissa. Tenttiminen on aivan normaali suositustapa, joka on ollut pitkään käytössä ja todettu hyväksi - myös tällä kurssilla - eikä kurssin suoritustapojen (joita on valittavana peräti kolme) muuttamiseen ole aihetta.

Jos et halua suorittaa kurssia tai sivuainetta, sinun ei ole pakko. Annettuja ohjeistuksia ei kuitenkaan muuteta.

Teemu
        Tämä on pakollinen toinen perusopintokokonaisuus kandidaatin tutkintoon. Verkkotentti on normaali suoritustapa, jossa saa käyttää muistiinpanoja. Ainoastaan exam-tentti laitetaan tilaan, jossa on ylimääräisiä plagioinnin ehkäiseviä sääntöjä. Ne estävät temaattisiin kysymyksiin vastaamisen, joka on mahdollista verkkotentissä.

Jos tämä on vapaaehtoinen, niin miksi sitten tutkitte sosiaalipedagogiaa? Tehän voitte mennä vaikka kävelylle.

Vaadin verkkotenttiä.

Opettaja
        koulutusjohtosäännössä todetaan kohdassa KJS 18§ Opiskelijan ja opettajan on noudatettava opetussuunnitelmaa seuraavaa:

30§ Opiskelijat voivat tehdä opintosuorituksia yksin, parityönä tai ryhmissä kirjallisesti, suullisesti tai muilla tavoin opetussuunnitelmassa tai opettajan määräämällä tavoin.

Ko. opintojaksolla on määritelty kolme vaihtoehtoista suoritustapaa, joista voit valita: Exam-tentti, oppimistehtävä ja lukupiiri. Voit valita näistä itsellesi soveltuvan. Perusteita tehdä Moodlen verkkotenttiä ei ole, sillä se on ainoastaan tarjolla avoimen yliopiston opiskelijoille, kuten aiemmin olen todennut.

Tämän lukuvuoden osalta toimimme näillä suoritustavoilla, mutta otan esille opetussuunnitelmatyössä esittämäsi perusteet Exam-tentin ja Moodlen verkkotentin osalta.

Exam-tenttiminen on mahdollista, vaikka suoritat etänä yhteiskuntatieteiden opintoja. Tutustuthan Exam-tenttiohjeisiin ja tenttivierailuun: EXAM: opiskelijan ohjeet - UEF Kamu

Asia on nyt loppuunkäsitelty. Jatkossa toivon sinun olevan asiallinen yhteydenotoissasi.

Teemu
        Huomaan myös, että et vastannut kysymykseeni exam-tilan pedagogisesta tarkoituksesta. Vetoat perustelemattomuuteen sillä, ettei minun ole pakko opiskella tätä ainetta. Puhut tenttimisestä normaalina suoritustapana, jolloin jätät tahallaan pois verkkotentin. Esität exam-tentin normaalina ja piilotat sen erot verkkotentiin. Käytät sanaa normaali, joka viittaa sosiaaliseen hierarkiaan eikä tenttaamiseen. Samalla vääristät esittämäni kritiikin haluksi osallistua. " Perusteita tehdä Moodlen verkkotenttiä ei ole, sillä se on ainoastaan tarjolla avoimen yliopiston opiskelijoille, kuten aiemmin olen todennut."

Kehäpäätelmä. Koska verkkotenttiä ei tarjota, ei sitä pidä tarjota.

Arvoisa Teemu, miksi arvelet että näitä asioita tapahtuu vain sinulle eikä kellekkään muulle?
        Olen ollut opiskelijana lähes koko aikuisikäni enkä ole törmännyt tilanteeseen, jossa minun pitää problematisoida kurssin suoritusmenetelmät ja aloittaa kurssin järjestäjän aggressiivinen konfrontointi. Yrität varastaa symbolista arvovaltaa kurssin järjestäjältä vedoten epäselviin sääntöihin, vaikka olet ne oikeasti ymmärtänyt.

• Anonyymi

🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒

😍 ­­­N­­y­­m­f­o­­­m­a­a­n­­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞

• Anonyymi

Meemu: onko olemassa mitään tahoa, jonka kanssa et joutuisi konfliktiin?

Ajattele, jos kasvattaisit itse lapsesi- olisiko mahdollista, että siirtäisit konfliktiherkkyytesi lapseesi? Miten kokisit, jos lapsestasi kasvaisi samankaltainen konfliktista toiseen ajautuja kuin isästään?

• Anonyymi

Itse tahtoisin nähdä kokonaisen sukulinjan näitä jääräpäitä ja vänkääjiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse tahtoisin nähdä kokonaisen sukulinjan näitä jääräpäitä ja vänkääjiä.

Itse tahtoisin nähdä, kun Teemu saa aikansa turhaa vänkäämistä jatkettuaan kunnolla käkättimeen. Sen näkemisestä voisin jopa maksaa maailmantähden konserttilippua hyvälle katsomopaikalle vastaavan summan.

• Anonyymi

Ei tämä mitään opi, vaikka läski alkaisi tummua! On vain sitä mieltä, että auktoriteetti haluaa hänen alistuvan. Joku lobotomia tms. voisi auttaa ainakin hetken...

• Anonyymi

En ajattele väkivaltaa opetuskeinona. Aloittaja on täysin toivoton tapaus, jolla ei ole alkeellisimpiakaan sosiaalisia taitoja tai kykyä oppia niitä. Parasta, mitä kunnon turpasaunalla voitaisiin saavuttaa, olisi se, jos hän oppisi pelkäämään ja sitä kautta olemaan ihmisiksi. Ajatustapa ei varmasti tule muuttumaan.

Sen sijaan väkivallalla olisi tässä katarttinen ja yhteisöä lujittava funktio. Kun sosiaalisesti kyvytön ihmisperse tulee paikalle, kaikkien päivä on pilalla, mutta jos ihmisperse saisi kerrankin ansionsa mukaan, oikeuden toteutuminen piristäisi yhteisöä, palauttaisi uskoa karmaan ja toisi heitä yhteen.

• Anonyymi

Valitettavasti et voi vaatia erityisoikeutta verkkotenttiin tuolla lailla. Exam-tenttien ideahan on, että luetaan tenttiin vaadittavat kirjat ja sitten tenttitilassa vastataan kirjoihin liittyviin kysymyksiin. Ne ovat kirjatenttejä.

Vaikka joillain kursseilla on mahdollisuus Moodle-tenttiin, jossa saa käyttää apuvälineitä, ei se tarkoita, että tämä olisi jokin yleinen käytäntö. Parempi vain lepuuttaa päätään hetken ja hyväksyä, että joko Exam kutsuu tai sitten on unohdettava koko kurssi.

• Anonyymi

Miksi opiskelija pitää pakottaa tottelemaan ja menemään kirjatenttiin? Opiskelija tietää, ettei ole kruunun kirkkain kynttilä ja haluaa helpomman suoritustavan itselleen! Miksi yliopistossa pakotetaan tottelemaan eivätkä opiskelijat saa valita vapaasti haluamaansa suoritustapaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      67
      2801
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      46
      2554
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      431
      2217
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2128
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1956
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1692
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1526
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1477
    9. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      26
      1283
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      18
      1165
    Aihe