Suurin osa kansanedustajista haluaa ravintolat savuttomiksi. Aamulehden kyselyn mukaan ainoastaan 18 edustajaa on tyytyväisiä tämän hetken tilanteeseen ja 101 on tupakointikiellon kannalla. Se tarkoittaisi joko ehdotonta tupakointikieltoa tai erillistä tupakointitilaa, jonne ei tarjoiltaisi ollenkaan.
Pohjoismaista Ruotsi ja Norja ovat muuttaneet tupakointilakiaan ja kieltäneet tupakoinnin ravintoloiden tarjoilualueilla.
Suomessakin asiaa käsittelevä lakiehdotus on jo valmistunut.
Asiasta tarkemmin MTV3:n internetissä:
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2005/06/373186
Kannatatko sinä tupakointikieltoa? Miten mahdollinen laki tulisi muuttamaan suomalaista ravintolakulttuuria?
Tupakointi halutaan kieltää ravintoloissa
212
19310
Vastaukset
- tupakkaniilo
Onhan tuo vaikea asia. Ymmärrän tupakoivia, koska olen itsekin polttanut ketjuna pari askia päivässä. Jotkut siitä pääsee eroon, joillekin se on tosi vaikeaa, oikeasti.
Silti väittäisin että oikealla tiellä ollaan. Ei ravintolat siitä kovin paljoa kärsisi, jos täyskielto tulisi. Ihminen on melko sopeutuvainen otus.- palikka
Ja kohtahan tämä menee siihen että missään ei saa tupakoida. Ymmärään kyllä savuttomia, mutta ajatelkaapa ryysiksiä pihalle ja takaisin jne.
- Heikki
Minä kannattaisin toimintaa siltä kannalta, että
odotetaan 12 kk. Tämä sen takia, että nähdään
minkälaiset vaikutukset elinkeinolle tulee
Ruotsin maalla, joka kulttuurina omamme kaltainen. Irlannissa yli 2000 työpaikkaa menetetty ja jäljelle jääneillä ravintoloilla -15 % liikevaihto! Se ei myöskään ole pikkujuttu.. - MARKO M
Heikki kirjoitti:
Minä kannattaisin toimintaa siltä kannalta, että
odotetaan 12 kk. Tämä sen takia, että nähdään
minkälaiset vaikutukset elinkeinolle tulee
Ruotsin maalla, joka kulttuurina omamme kaltainen. Irlannissa yli 2000 työpaikkaa menetetty ja jäljelle jääneillä ravintoloilla -15 % liikevaihto! Se ei myöskään ole pikkujuttu..Kiitos Heikki! Olet osoittanut että tupakoinnin kannattajista löytyy ainakin yksi järkevä.
Jos miettii asia vain talouden kannalta olet aivan oikeassa. Toisaalta jos mietitään kansanterveyden kannalta niin laki pitäsi saada voimaan heti.
Hankalaa. Raha vastaan terveys.
Minun osaltani keskustelu päättyy tähän. Pointtini olen tehnyt selväksi. Viittaan muihin kommentteihini. - sunny
palikka kirjoitti:
Ja kohtahan tämä menee siihen että missään ei saa tupakoida. Ymmärään kyllä savuttomia, mutta ajatelkaapa ryysiksiä pihalle ja takaisin jne.
ravintoloissa on jo tietyt alueet tupakoiville ja jos se jotain hairitsee han voi pyytaa poydan sitten kauempaa. tupakoivilla on samat oikeudet kuin tupakoimattomillakin. minun mielestani saisi antaa asian olla. (olen ulkomailla, siksi aakkosten viimeset kirjaimet puuttuu)
- sunny
sunny kirjoitti:
ravintoloissa on jo tietyt alueet tupakoiville ja jos se jotain hairitsee han voi pyytaa poydan sitten kauempaa. tupakoivilla on samat oikeudet kuin tupakoimattomillakin. minun mielestani saisi antaa asian olla. (olen ulkomailla, siksi aakkosten viimeset kirjaimet puuttuu)
itse en tupakoi, mutta eipa asia minua niin paljoa hairitse, etta rupeaisin tupakoivien silmille ruveta hyppimaan. mita siita sitten rutisemaan.
- rararatatatataa
MARKO M kirjoitti:
Kiitos Heikki! Olet osoittanut että tupakoinnin kannattajista löytyy ainakin yksi järkevä.
Jos miettii asia vain talouden kannalta olet aivan oikeassa. Toisaalta jos mietitään kansanterveyden kannalta niin laki pitäsi saada voimaan heti.
Hankalaa. Raha vastaan terveys.
Minun osaltani keskustelu päättyy tähän. Pointtini olen tehnyt selväksi. Viittaan muihin kommentteihini.Raha vastaan terveys - ei aivan.
Terveys ja tupakoinnin takia vaadittava terveydenhoito ja työtehon laskeminen ja kuolemantapauksen voidaan nimittäin laskea myös rahassa samalla tavalla kuin ravintoloiden hypoteettinen liikevaihdon lasku - Unski
sunny kirjoitti:
itse en tupakoi, mutta eipa asia minua niin paljoa hairitse, etta rupeaisin tupakoivien silmille ruveta hyppimaan. mita siita sitten rutisemaan.
... entäpä jos olet astmaatikko? voit olla tupakan savussa n. 5 minuuttia. Jokaisessa ravintolassa ei edes nykyään pääse niin kauas etteikö savusta tulisi oireita. Muutama vuosi sitten mulla ei enää ollut mitään menemistä mihinkään ravintolaan, nykyään löytyy jo muutama jossa savua ei ole. Mutta on yhä ongelma löytää kavereiden kanssa paikka jonne voin mennä. Toisekseen, minä en ole yksin, meitä on Suomenniemellä sellaset satatuhatta...
- Marko__
palikka kirjoitti:
Eiks siinä oo hyvä syy lopettaa polttaminen? Muutenkin on hyvä, jos baareissa voisi käydä ilman, että kaikki vaatteet menee pesuun
- Irlannissa
Sen jälkeen kun tupakoinnin täyskielto tuli voimaan Irlannissa niin on yli 600 pubia joutunut laittamaan lapun luukulle.
Lisäksi vanhoissa pubeissa, joissa ei enää saa polttaa haisee kamalalta. Tupakoimattomat varmaan tietävät, jos ovat oleet sellaisen auton kyydissä, jossa on poltettu tupakkaa, tai käyvät jonkun sellaisen kotona, joka yhä poltaa sisällä, niin siellä löyhkää hirveelle, vaikka kukaan ei polttaisikaan.
- seppo
se olisi maailman paras päätös!
- tupakan savusta kärsivä
Olisipa tosiaan kiva ku voisi viettää ravintola-iltaa niin ettei silmiä alkaisi kirvellä.
Mitä hankalammaksi tupakalla käynti tulee niin sen helpommaksi tupakoinnin lopettaminen tulee- fredrikinkadun kingi
Miksi sinäkin aina istut siellä tupakkapuolella?
- Sano lääkäri
vai helpommaksi tupakan lopettaminen....mietippä nyt sanojasi uudelleen. Jos et koskaan ole itse polttanut (?), et voi mitenkään tietää, koska se lopettaminen on "helppoa", koska ei....
- ei savua ilman tulta
fredrikinkadun kingi kirjoitti:
Miksi sinäkin aina istut siellä tupakkapuolella?
suurimmassa osassa ravintoloista, kun lasketaan mukaan klubit ja baarit, on savuton tila jokun pieni ankea nurkkaus,jossa ei kukaan ole, koska siellä on paskempaa musaa tai se kuuluu sinne huonommin eikä sielä voi tanssia. Ei sitä tahallaan istuta tupakoivien kanssa -ei vain ole muuta vaihtoehtoa. Kun vielä otetaan huomioon, että siitä savusta ei kenellekään ole hyötyä, on ihme, että ravintoloissa on saanut näinkin pitkään tupakoida sisällä. Ei ole terveiden asia muuttaa tapojaa, sillä meillä on oikeus raittiiseen ilmaan, tupakoijilla ei ole oikeutta myrkyttää muiden ilmaa. Ja siihen, että ravintolat alkaisivat tehdä tappiota, jos tupakointi kiellettäisin -pliis! ajattellaan nyt ihan järjellä! Baarit ja ravintolat on paikkoja, joissa tavataan ihmisiä, rentoudutaan yms. ei kai kukaan oikeasti jää himaan, koska ei saa polttaa sisällä? Varsinkin, kun tupakoijille kuitenkin tarjotaan paikka, jossa he voivat sauhutella häiritsemättä muita asiakkaita ja työntekijöitä.
- tewetwettwe
Sano lääkäri kirjoitti:
vai helpommaksi tupakan lopettaminen....mietippä nyt sanojasi uudelleen. Jos et koskaan ole itse polttanut (?), et voi mitenkään tietää, koska se lopettaminen on "helppoa", koska ei....
Mutta minäpäs olen polttanut ja sanon ihan suoraan että helpoin paikka ratketa takaisin on baari. koska tupakka toimii bissen kanssa parhaiten.
Itse olen samaa mieltä että lopettaminen olisi helpompaa jos baareissa ei saisi tupakoida. - onnistunut lakossa
Sano lääkäri kirjoitti:
3 kuukautta nikotiinilaastari olkapäässä ja kaverilta ostettuja bentsoja päälle. Oli vaikeaa silti, mutta onnistui. Nyt jo vuosia ilman tupakkaa. Loppuvaiheessa poltin n.40 sätkää päivässä.
Minun puolestani ihan vitun sama kieltää alkoholin juominenkin ravintolassa!Ei nimittäin kiinnosta enää baariin semmoisen paskalain jälkeen lähteä.Onko järkeä kun sitten edestakaisin laitetaan ihmiset ulkona tupakalla juoksemaan?
Eihän tuota järkevämpää tekemistä tunnu noilla KANSANedustajilla olevan.
Kyllä ovat taas "ansainneet" palkankorotuksensa..- mimmuli
eipä ole järjen riemuvoitto, kun kantansa perustelemiseen tarvitsee kirosanoja ja asiatonta kommentointia..Tupakoineena olen ehdottomasti savuttomien ravintoloiden puolesta. Kenenkään elimistö ei vaadi nikotiinia niin paljon, kuin siellä baarissa on tulee poltettua..Raittissa ulkoilmassa se (jos näin voi sanoa) maistuu "paremmalta" ja saavat kaljamahatkin kyytiä ulos marssiessa..
- jode
On totta että jotkut pahiten tupankkaorjuuteen joutuneet henkilöt kärsivät savuttomissa tiloissa. On kuitenkin huomioitava että nyt kun tupakointi on ja tehdään riittävän vaikeaksi ja tupakalla käynti vaatii pienoista syrjäytymistä muusta porukasta ei tupakan polttoa enää aloita yhtä moni.
mimmuli kirjoitti:
eipä ole järjen riemuvoitto, kun kantansa perustelemiseen tarvitsee kirosanoja ja asiatonta kommentointia..Tupakoineena olen ehdottomasti savuttomien ravintoloiden puolesta. Kenenkään elimistö ei vaadi nikotiinia niin paljon, kuin siellä baarissa on tulee poltettua..Raittissa ulkoilmassa se (jos näin voi sanoa) maistuu "paremmalta" ja saavat kaljamahatkin kyytiä ulos marssiessa..
Savuttomia ravintoloita halutaan,niin miksi ei saa olla savullisiakin?Ja miksi ei sitten muuten voida,ihan vaikka verohelpotuksilla tukea savuttomia ravintoloita ja niiden perustamista?Miksi kaikki on kiellettävä lailla?
Kohta on valinnanvapautta yhtä paljon kuin Kiinan yksipuoluejärjestelmässä..- arpakuutio
PirunNyrkki kirjoitti:
Savuttomia ravintoloita halutaan,niin miksi ei saa olla savullisiakin?Ja miksi ei sitten muuten voida,ihan vaikka verohelpotuksilla tukea savuttomia ravintoloita ja niiden perustamista?Miksi kaikki on kiellettävä lailla?
Kohta on valinnanvapautta yhtä paljon kuin Kiinan yksipuoluejärjestelmässä..siksi niitä ei perusteta koska muutenhan kaikki menisivät sinne savullisiin ravintoloihin myös noi ihme kitisijät jotka valittaa...
- mi!
arpakuutio kirjoitti:
siksi niitä ei perusteta koska muutenhan kaikki menisivät sinne savullisiin ravintoloihin myös noi ihme kitisijät jotka valittaa...
TYHMÄ olet! Ala sä vittu kitisee ittes kanssa!
- faktat kohdilleen
jode kirjoitti:
On totta että jotkut pahiten tupankkaorjuuteen joutuneet henkilöt kärsivät savuttomissa tiloissa. On kuitenkin huomioitava että nyt kun tupakointi on ja tehdään riittävän vaikeaksi ja tupakalla käynti vaatii pienoista syrjäytymistä muusta porukasta ei tupakan polttoa enää aloita yhtä moni.
Muistathan sen, että suurin osa aloittaa röökin polton yläasteella - ravintolakielto ei niitä kiinnosta.
- agency
Justiinsa samaa mieltä!
Tämä maa haluaa apinoida joka h:tin väärää juttua. Veikkaisin että juomakuppiloista n. 60% pistää hanskat naulaan heti tämän typerän lain voimaantulon jälkeen.
Miksei röökaajille voida järjestää lasivitriinillä eristyttyä koppia, tai jotain sitäkin fiksumpaa? Antismoke tantat ja äijät ovat nyt vahvoilla...päivän sana. Mikäs siinä, maa muuttuu aina vaan ikävämmäksi paikaksi...mutta pääseepähän täältä aina veks.
Kohta joku välkky panee pystyyn salakapakoita, joissa voi röökata, pelata, vilkuilla kevytkenkäisiä pimuja ja puhua suoraa paskaa.
Kuvitelkaa nyt vaikka vanhaa kunnon Sika Horsea
röökikiellon ikeessä.
Ei tästä tule mitään. - -HP-
ja jos tupakoiva menee baariin, se luultavasti olisi koko ajan rööki huulessa, ja kun ei saisi polttaa sisällä se olisi koko illan pihalla, eli suomeks se ei tulis siihen raflaan ollenkaan.
tulos = yli puolet asiakkaista häviäis! - Savuton mies
viisaista ja järkevistä päätöksistä he palkkansa ansaitsevat. Vihdoinkin jokin järkevä laki. Minun puolestani voit vapaasti turmella keuhkojasi jossain muualla.
- Keppanakalle
mi! kirjoitti:
TYHMÄ olet! Ala sä vittu kitisee ittes kanssa!
Tällaiset keskustelut ovat vain aikuisille. Mene sinä teini sinne nuorten osastolle kasvamaan.
- wetwettew
-HP- kirjoitti:
ja jos tupakoiva menee baariin, se luultavasti olisi koko ajan rööki huulessa, ja kun ei saisi polttaa sisällä se olisi koko illan pihalla, eli suomeks se ei tulis siihen raflaan ollenkaan.
tulos = yli puolet asiakkaista häviäis!Loogista ja älykästä perustelua vähän niinkuin allaoleva
autot kulkee kaduilla, ankka kävelee kadulla -> Autot ei enää aja kaduilla!!!! - olen....
Keppanakalle kirjoitti:
Tällaiset keskustelut ovat vain aikuisille. Mene sinä teini sinne nuorten osastolle kasvamaan.
joo mee sä kasvaan... olen ihan parikymppinen mutta te olette vain niin lapsellisia täällä niin pitää näyttää vähän mallia!!!!!!!!Asiaa mä puhuin perkele
- mää
Ihanko näin hyviä ajatuksia sieltä mäeltä kuuluu?Mahtavaa, ehkä käyn vielä äänestämässä joskus, heh!
- Timo
hyvä uutinen.
- no smoke
Miksette tupakkaihmiset ime tuttia vieroitusoireisiin. Olette huumeenkäyttäjiä kaikki, sillä jos tupakka keksittäisiin nyt, sitä pidettäisiin huumeena kuten kannabistuotteitakin. Toivottavasti tupakointi kielletään kokonaan mahdollisimman pian!
- eniten
no smoke kirjoitti:
Miksette tupakkaihmiset ime tuttia vieroitusoireisiin. Olette huumeenkäyttäjiä kaikki, sillä jos tupakka keksittäisiin nyt, sitä pidettäisiin huumeena kuten kannabistuotteitakin. Toivottavasti tupakointi kielletään kokonaan mahdollisimman pian!
ihmetyttää se että kaikki haitat löytyy, mutta hyötyjä ei yhden ainutta. Pitää ensin hankkia riippuvuus ja sitten vasta tuntuu rööki hyvältä. Tai siis ei enää tunnu pahalta. Joten ihme juttu noin ylipäätään. Sitä paitsi tupakoijat haisee, hampaat ja kynnet kellastuu, iho vanhenee, ystävät kärsi ja syövän riski kasvaa vaikka se jo muutenkin on nykyään korkea
- -HP-
eniten kirjoitti:
ihmetyttää se että kaikki haitat löytyy, mutta hyötyjä ei yhden ainutta. Pitää ensin hankkia riippuvuus ja sitten vasta tuntuu rööki hyvältä. Tai siis ei enää tunnu pahalta. Joten ihme juttu noin ylipäätään. Sitä paitsi tupakoijat haisee, hampaat ja kynnet kellastuu, iho vanhenee, ystävät kärsi ja syövän riski kasvaa vaikka se jo muutenkin on nykyään korkea
eli toisin sanoen sen syövän voi saada vaikka porkkanasta, joten mitä se 10-15 tupakin poltto päivässä enää merkkaa?
- rqwqr
-HP- kirjoitti:
eli toisin sanoen sen syövän voi saada vaikka porkkanasta, joten mitä se 10-15 tupakin poltto päivässä enää merkkaa?
Sehän merkkaa vaan about 10000 kertaa enenmmän. Eihän sillä mitään merkitystä ole
- Norjasta käsin
Savuttomana ja allergisena sanon, että täällä Norjassa vallitseva tupakkalaki tuli suurena helpotuksena minulle. Ennen piti tosiaan miettiä tarkkaan, lähteekö illalla ystävien kanssa kapakkaan kuuntelemaan musiikkia ja istumaan iltaa ja kärsiä sitten aivan hirveästä olosta seuraava yö ja päivä. Vai jääkö kotiin katselemaan telkkaria. Nyt voivat tupakoivat tehdä valinnan, he voivat jäädä kotiin polttamaan ja katsomaan telkkaria jos sisällä polttaminen on tosiaan välttämätöntä, tai sitten lähteä mukaan ja polttaa ulkona. Kai se sitten aina on joltain pois, en minä tiedä. Mutta henkilökohtaisesti olen nauttinut tästä vuodesta, vaikken usein ulkona käykään. Ei kuitenkaan savun takia tarvitse jättää käymättä.
- ja norjassa
sekä suomessa asuu muitakin kuin sinä..et silleen
- rane suomesta
ja norjassa kirjoitti:
Kyllä ja vain idiootit opettelee polttamaan tupakkaa.
- Kielletään kaikki
rane suomesta kirjoitti:
Kyllä ja vain idiootit opettelee polttamaan tupakkaa.
Mielestäni kaikki, mitä en itse tee, pitäisi kieltää.
- JOO
Kielletään kaikki kirjoitti:
tosi viisas eli kaikki mitä et itse tee tai hyväksy pitäisi lailla kieltää... BRAVO OLET ÄLYN RIEMU VOITTO!!!!!!!!!!
- minä
JOO kirjoitti:
tosi viisas eli kaikki mitä et itse tee tai hyväksy pitäisi lailla kieltää... BRAVO OLET ÄLYN RIEMU VOITTO!!!!!!!!!!
kävit selvästi äidinkielen tunneilla koulussa.. tai ehket ole vielä aloittanutkaan? tuo edellinen viestihän oli selvästi trolli, et kyllä järjellä loista kun otat tuollaisen viestin tosissasi. katso sanakirjasta "sarkasmi", senkin pojankloppi.
- minääää
ja norjassa kirjoitti:
:) hyvin sanottu.. et sillee :D
- puer86
ja norjassa kirjoitti:
Ymmärsinkö siis oikein että tupakoitsijat saisivat polttaa ihan missä vain muista välittämättä ja muiden pitää sitten kehitellä suunnitelmansa sen mukaan missä tupakoitsijat polttavat, eli muiden on ajateltava tupakoitsijoita?
- Heikki
Kielletään kaikki kirjoitti:
Jos tupakoiva pitäisi savut sisälänsä niin ei se muita haittaisi.Ravintolahan voisi laittaa imuhaluisille tutit josta saisi nikotiinia sisäänsä niin se savu ei haittaasi.
- Norjasta käsin
ja norjassa kirjoitti:
Tuo oli kyllä ERITTÄIN osuva ja hyvä kommentti sinulta! Norjassakin tosiaan asuu muitakin kuin minä, jopa norjalaisia. MAHTAVA HAVAINTO!! Osa näistä muista polttaa, osa ei polta. Ja he saavat tehdä valintansa itse! JEEEE!!! Minä EN YRITÄ saada heitä muuttamaan valintaansa.
Semmoista se on elää Norjassa ja maailmassa. Että muitakin on. Norjassa toki vähemmän kuin monessa muussa maailman paikassa.
- tietoa
Onko kenelläkään tietoa saako raveissa vielä polttaa?
- Feija*
Ainakin riihimäellä
- ---
ei ole kiva kun baarireissun jälkeen vaatteet haisevat tupakalta ja päänsärky iskee tupakan hajusta.
- Feija*
Voiha veikkonen! Että pää alkaa särkeä baarireissun jälkeen kun vaattee haisee... Hehe. Heheheheheeeeee... Mee lääkäriin. Tutkituta se pääs.
- Aimo Krapula
Niin että se pää kipu tulee baari illan jälkeen tupakin hajusta. Jep jep. Kohta tosiaan varmaan kielletään alkoholin myyntikin baareissa. Baareihin mennään pitämään hauskaa. Ei oo kovin hauskaa ku pitää koko ajan rampata pihalla. Sun kaveri piirissä kaikki varmaan on savuttomia. Mihin tämä maailma on menossa? Se pitää joka tuoppi juoda loppuun ennen ku lähtee tupakille, ellei halua, että sinne on jännä pillereitä tiputettu sillä aikaa.
- minä
Feija* kirjoitti:
Voiha veikkonen! Että pää alkaa särkeä baarireissun jälkeen kun vaattee haisee... Hehe. Heheheheheeeeee... Mee lääkäriin. Tutkituta se pääs.
oletan että tupakoit, ja tästä syystä olet älyllisesti hieman heikentynyt. ehkä nimenomaan sinun pitäisi tutkituttaa pääsi, tai vähintään keuhkot.
olen lopettanut baarissakäynnit juuri sen takia että siitä helvetinmoisesta röökihajusta tulee päänsärky. jos juo suuria määriä alkoholia tulee kyllä krapula, mutta ei se nyt edes sama asia ole kun pelkkä päänsärky. kapakassa kun olen pari tuntia niin tulee jo jomottava päänsärky, vaikkei joisi ollenkaan. toisaalta hyvissä juhlissa (himabileet, vuokratut tilat kavereiden kanssa jotka joko eivät tupakoi tai tekevät sen ulkona tms) voin juoda vaikka pullon kossua eikä päänsärkyä ole mailla halmeilla.
että eiköhän sunkin olisi aika siirtyä tähän parempaan huumeeseen eli viinaan? tupakoitsijat haisee muutenki vitun pahalle, sekä vaatteet että hengitys. mielummin haistelen yrjöä tai paskaa. - minä
Aimo Krapula kirjoitti:
Niin että se pää kipu tulee baari illan jälkeen tupakin hajusta. Jep jep. Kohta tosiaan varmaan kielletään alkoholin myyntikin baareissa. Baareihin mennään pitämään hauskaa. Ei oo kovin hauskaa ku pitää koko ajan rampata pihalla. Sun kaveri piirissä kaikki varmaan on savuttomia. Mihin tämä maailma on menossa? Se pitää joka tuoppi juoda loppuun ennen ku lähtee tupakille, ellei halua, että sinne on jännä pillereitä tiputettu sillä aikaa.
Nimenomaan. Baariin mennään pitämään hauskaa, ei haistelemaan pahalta haisevia tupakoitsijoita, ja saamaan keuhkot täyteen paskaa niin että henki salpaantuu, tulee päänsärky ja silmät punottaa.
Mun kaveripiirissä suurin osa ON savuttomia. Ehkä syystäkin.. - valita............
minä kirjoitti:
oletan että tupakoit, ja tästä syystä olet älyllisesti hieman heikentynyt. ehkä nimenomaan sinun pitäisi tutkituttaa pääsi, tai vähintään keuhkot.
olen lopettanut baarissakäynnit juuri sen takia että siitä helvetinmoisesta röökihajusta tulee päänsärky. jos juo suuria määriä alkoholia tulee kyllä krapula, mutta ei se nyt edes sama asia ole kun pelkkä päänsärky. kapakassa kun olen pari tuntia niin tulee jo jomottava päänsärky, vaikkei joisi ollenkaan. toisaalta hyvissä juhlissa (himabileet, vuokratut tilat kavereiden kanssa jotka joko eivät tupakoi tai tekevät sen ulkona tms) voin juoda vaikka pullon kossua eikä päänsärkyä ole mailla halmeilla.
että eiköhän sunkin olisi aika siirtyä tähän parempaan huumeeseen eli viinaan? tupakoitsijat haisee muutenki vitun pahalle, sekä vaatteet että hengitys. mielummin haistelen yrjöä tai paskaa.saa niin mielummin kialaroin tupakalle ja / viinalle haisevan kuin yrjölle / paskalle haisevan kaa.
- heidi
Feija* kirjoitti:
sanos muuta. Voi herran jumala että vaatteet haisee ja pää tulee kipeex.. Jaah.. no mulla on ainakin pesukone :D ja särkylääkettä..
- minääääää
minä kirjoitti:
että eiköhän sunkin olisi aika siirtyä tähän parempaan huumeeseen eli viinaan? tupakoitsijat haisee muutenki vitun pahalle, sekä vaatteet että hengitys. mielummin haistelen yrjöä tai paskaa.Ai haistelet mielummin yrjöä tai paskaa.. No kivoista hajuista tykkäät *onnea sulle.. eli pidät omasta ominais tuoksusta!
- minä
minääääää kirjoitti:
Ai haistelet mielummin yrjöä tai paskaa.. No kivoista hajuista tykkäät *onnea sulle.. eli pidät omasta ominais tuoksusta!
niinno. otan mielummin aidsin ku ebolan. ei se tarkota että mä haluisin aidsin.
..eikä mun ympärillä pörrää mitään kärpäsiä ni tuskin mä pahalle haisen :) - passiivinen polttaja
minä kirjoitti:
Nimenomaan. Baariin mennään pitämään hauskaa, ei haistelemaan pahalta haisevia tupakoitsijoita, ja saamaan keuhkot täyteen paskaa niin että henki salpaantuu, tulee päänsärky ja silmät punottaa.
Mun kaveripiirissä suurin osa ON savuttomia. Ehkä syystäkin..mulla itellä on astma ja saan aina baarissa astma kohtauksen, kun siä on niin kauhee tupakan savu. Ei se auta vaikka olis tupakoimattomien alueella. Se savu leijailee silti joka paikkaan. Tykkäisin laulaa karaokea, mutta ei hirveesti kiinnosta mennä laulamaan, kun happi ei meinaa riittää mihinkään. Tupakoiminen aiheuttaa myös keuhkojen ahtauma tautia. joka tappaa hitaasti mutta varmasti. siinä olis yks syy tupakoiville ihmisille lopettaa tupakointi tai ainakin vähentää.
- Johan oli
Aimo Krapula kirjoitti:
No johan oli ylläri törmätä tuohon sanontaan 28 :n vuoden jälkeen.
Aikoinaan Oulusa Heinäpääläiset sanoivat just nuin. Kas meinaa tulla vanahaa murretta...heh
*wirn*
ex-heinäpääläinen, Suame Turust (nykyään)
- MoKeLo
Todella hyvä uutinen. Iso käsi kansanedustajille.
Tupakointi on yksi turhimmista aioista mitä tiedän. Odotan sitä iltaa kun voin mennä baariin ja nauttia olostani eikä tarvitse kärsiä hengenahdistuksista. Ja mikä parasta: seuraavana päivänä vaatteet ei haise pahalle!- otto-miehiä
Mielestäni sinäkin olet turha, joten sinut pitäisi kieltää.
- Feija*
otto-miehiä kirjoitti:
Mielestäni sinäkin olet turha, joten sinut pitäisi kieltää.
Mokelo on runkkarina paikkansa ansainnut. Haluaisi kansanesustajillekin antaa oikein isolla kädellä.
- Nasu-83
Olen monenkin kanssa samaa mieltä tästä asiasta vaikka itse poltankin... Ei se ole kivaa istua ravintolassa jossa on savun käryä koko ajan... Itse en polta sisällä ja olisi se kivaa että ulkona poltettais... Pikku bupit on ehkä asia erikseen mutta nämä isommat olisi kiva saada savuttomiksi... Välillä tuntuu ettei itse tarvii polttaa ollenkaan kun kuljeskelee ravintoloissa taikka isommissa baareissa... Sekä se on ihan totta että vaatteet rupee haisemaan tupakille ku kauan on tupakinsavussa ja sitä hajua ei saa pois tuulettamallakaan...
- tupakoizija
Ravintoloissa on saatava polttaa. Ravintolassa pitää voida viihtyä ja rentoutua, ja tämä koskee kaikkia. Ravaaminen ulkona tupakalla ei ole kovin miellyttävää, se voi myös aiheuttaa häiritsevää liikkumista ja toisten tönimistä, jos ravintolassa on ahdasta. Ravintolan eteismatot likaantuvat monin verroin enemmän ja ovien saranat narisevat. Ulkona myös tumpit lentävät yleensä maahan, mikä on joidenkin mielestä ruman näköistä. Lisäksi tupakoitsijat voivat vilustua talvella ja saada vaikka keuhkoputken tulehduksen. Tällöin he eivät voi käydä ravintolassa, mikä vähentää ravintoloiden tuloja ja lisää työttömyyttä.
Ravintolassa käynti ja alkoholin nauttiminen ei ole muutenkaan kovin terveellistä. Tupakka ei juuri tilannetta pahenna kenenkään osalta. Hyvin tuntuu asiakkaita riittävän myös savuisissa ravintoloissa. Ihmiset ovat tottuneet ravintolan ilmapiiriin, johon vähäinen tupakansavu kuuluu luonnollisena osana.
Kummallista, että tupakointia pidetään niin pahana asiana, että sitä yritetään kaikin tavoin estää ja rajoittaa. Tämä on täysin turhaa, koska ihmiset kuitenkin haluavat polttaa. Tupakka on hyvää ja antaa kivan olon. Kaikkien kannattaisi polttaa ainakin ravintoloissa.- Lucifer*
Näinhän siinä taas käydään ....
Ruotsi tekee päätöksen savuttomuudesta ravintoloissa niin Suomi polonen seuraa perässä ...
Tupakointi ravintoloissa on osa sosiaalista kanssakäymistä niin kuin on alkoholikin !!!
Mielestäni ravintoloitsijoiden pitäisi itse saada päättää onko paikka savuton/tyhjä vai savullinen/täynnä iloisia asiakkaita !!!
Asiakkailla on kumminkin oikeus itse valita mihin ravintolaan menee !!!
Todella typerää päätöksentekoa valtiovallalta...
Ensin pakotetaan ravintolat ostamaan kalliilla hinnalla suodattimia ravintolaan sekä 50% tilasta savuttomaksi ja sen jälkeen täysi kielto päälle !!! Järkee vai ei ??
Nykyäänkin savuttomat tilat ammottaa tyhjyyttään ja maksavat asiakkaat ovat savullisella puolella!!!
Alkoholiverotuksen takia jo nyt useat ravintolat toimivat kannattavuuden rajamailla!!
Täyskiellon voimaantulon jälkeen tullaan näkemään useita konkursseja!!!
Järjestyksenvalvonta tulee huomattavasti vaikeammaksi kun ihmiset ravaavat edes takaisin kadulle ja takaisin !!! Ongelmia tiedossa myös silläkin saralla ...
Ymmärtäisin hyvin jos täyskielto koskisi vain ruokaravintoloita, mutta ns. lähiöravintolat jotka ovat luokitukseltaan ainostaan seurusteluravintoloita pitäisi saada olla nykyisellään savullisia ( 50% tilasta on jo nyt savuttomia ) ... - David_
Tupakoitsijat ovat mellastaneet tähän asti ihan riittävästi ja kun heidän mielivaltaansa laitetaan kuriin nousee suuri haloo.
Alkoholia ei kukaan ravintolassa väkisin kurkustasi kumoa, mutta hyvinkin haitallista tupakansavua ( lyhyt- ja pitkävaikutteiset haitat) joutuvat hönkimään kaikki. Ravintola ei ole yhtä kuin tupakointi. Mikset laita sitten biittiä huuleen tai nikotiinlaastaria käsivarteen? Tukpakanpolttohan ei ole mikään cool-juttu nykymaailmassa vaan vitsaus, josta olisi päästävä eroon laajemmassa mittakaavassa. - Lucifer*
David_ kirjoitti:
Tupakoitsijat ovat mellastaneet tähän asti ihan riittävästi ja kun heidän mielivaltaansa laitetaan kuriin nousee suuri haloo.
Alkoholia ei kukaan ravintolassa väkisin kurkustasi kumoa, mutta hyvinkin haitallista tupakansavua ( lyhyt- ja pitkävaikutteiset haitat) joutuvat hönkimään kaikki. Ravintola ei ole yhtä kuin tupakointi. Mikset laita sitten biittiä huuleen tai nikotiinlaastaria käsivarteen? Tukpakanpolttohan ei ole mikään cool-juttu nykymaailmassa vaan vitsaus, josta olisi päästävä eroon laajemmassa mittakaavassa.Juu noista "vitsauksista" Adolfkin yritti päästä eroon ja sinäkö olet samalla linjalla ???
Sanoit "biittiä huuleen" ... et ole sattunut kuulemaan että nuuska on jo kiellettyjen listoilla eikä sitä ole laillisesti myynnissä !!!
Edelleenkin olen sitä mieltä että asiakkaat voivat itse valita ravintolansa johon menevät joten paikalliset ravintoloitsijat tehköön päätöksen itse !!!
Kumma kun tasa-arvosta huudetaan koko ajan mutta mihin ihmeeseen se tasa-arvo nyt katosi tämän päätöksen myötä ??? - Laki voimaan nopeasti!
Ei kukaan väitä että dokaaminen on terveellistä. MUTTA... Jos otan viinaa päätän siitä itse.
Jos joku sytyttää röökin niin en voi siihen vaikuttaa vaan joudun hengittämään hänen savujaan! Tämä pätee baareissa, julkisialla paikoilla, ihan missä vaan, myös ulkona.
Ehdotan että samalla kun kielletään, Ruotsin, Norjan ja Englannin tavoin tupakanpolton ravintoloissa, kielletään tupakanpoltto kokonaan! Helppoa. Yhteiskuntapalvelua Indoneesian mallin mukaan lain rikkojille! - David_
Lucifer* kirjoitti:
Juu noista "vitsauksista" Adolfkin yritti päästä eroon ja sinäkö olet samalla linjalla ???
Sanoit "biittiä huuleen" ... et ole sattunut kuulemaan että nuuska on jo kiellettyjen listoilla eikä sitä ole laillisesti myynnissä !!!
Edelleenkin olen sitä mieltä että asiakkaat voivat itse valita ravintolansa johon menevät joten paikalliset ravintoloitsijat tehköön päätöksen itse !!!
Kumma kun tasa-arvosta huudetaan koko ajan mutta mihin ihmeeseen se tasa-arvo nyt katosi tämän päätöksen myötä ???Tupakanpoltto yleistyi niinä vuosikymmeninä kun haitoista ja vaaroista ei tiedetty juuri mitään. Tupakoitijat ovat oikeastaan tupakkateollisuuden orjia, narkomaaneja, joita tupakan nikotiini orjuuttaa. Nikotiinitonta tupakkaa tuskin nämä tehtaat haluasivat valmistaa. Totuushan on, että valmistajat ovat lisänneet nikotiinipitoisuutta, jotta riippuvuus voimistuisi.
Miksi suuri osa tupakoistijoista haluasi lopettaa tupakoinnin jos se olisi helppoa??
Tehdään se heille edes vähän helpommaksi kieltämällä se ravintoloissa kuten muissakin julkisissa, suljetuissa tiloissa. Ajan myötä yhä harvempi nuori aloittaa tupakoinnin ja sehän on vain pelkästään hyvä asia.
Minusta on turha vedota siihen, että ravintoloissa on aina poltettu. Se on vain jostain syystä jäänyt kieltämättä. Nyt olisi korkea aika tehdä tämä päätös. - arpakuutio
Lucifer* kirjoitti:
Ruotsi tekee päätöksen savuttomuudesta ravintoloissa niin Suomi polonen seuraa perässä ...
Tupakointi ravintoloissa on osa sosiaalista kanssakäymistä niin kuin on alkoholikin !!!
Mielestäni ravintoloitsijoiden pitäisi itse saada päättää onko paikka savuton/tyhjä vai savullinen/täynnä iloisia asiakkaita !!!
Ensin pakotetaan ravintolat ostamaan kalliilla hinnalla suodattimia ravintolaan sekä 50% tilasta savuttomaksi ja sen jälkeen täysi kielto päälle !!! Järkee vai ei ??
Nykyäänkin savuttomat tilat ammottaa tyhjyyttään ja maksavat asiakkaat ovat savullisella puolella!!!
Alkoholiverotuksen takia jo nyt useat ravintolat toimivat kannattavuuden rajamailla!!
Järjestyksenvalvonta tulee huomattavasti vaikeammaksi kun ihmiset ravaavat edes takaisin kadulle ja takaisin !!! Ongelmia tiedossa myös silläkin saralla ...
Ymmärtäisin hyvin jos täyskielto koskisi vain ruokaravintoloita, mutta ns. lähiöravintolat jotka ovat luokitukseltaan ainostaan seurusteluravintoloita pitäisi saada olla nykyisellään savullisia ( 50% tilasta on jo nyt savuttomia ) ...olet oikeilla jäljillä minä ainakin menen savulliseen paikkaan ja ne ketkä ei polta niin voi mennä sinne savuttomien puolelle mutta mitä ne tekee ? ne on savullisten puolella ja sitten kitisee etteivät saa henkeä
- minä
David_ kirjoitti:
Tupakanpoltto yleistyi niinä vuosikymmeninä kun haitoista ja vaaroista ei tiedetty juuri mitään. Tupakoitijat ovat oikeastaan tupakkateollisuuden orjia, narkomaaneja, joita tupakan nikotiini orjuuttaa. Nikotiinitonta tupakkaa tuskin nämä tehtaat haluasivat valmistaa. Totuushan on, että valmistajat ovat lisänneet nikotiinipitoisuutta, jotta riippuvuus voimistuisi.
Miksi suuri osa tupakoistijoista haluasi lopettaa tupakoinnin jos se olisi helppoa??
Tehdään se heille edes vähän helpommaksi kieltämällä se ravintoloissa kuten muissakin julkisissa, suljetuissa tiloissa. Ajan myötä yhä harvempi nuori aloittaa tupakoinnin ja sehän on vain pelkästään hyvä asia.
Minusta on turha vedota siihen, että ravintoloissa on aina poltettu. Se on vain jostain syystä jäänyt kieltämättä. Nyt olisi korkea aika tehdä tämä päätös...vaikken paljoa niitä tupakoitsijoita ajattele vaan ihan vaan omaa napaa. törkeätä että näinkin kauan on joutunut muiden polttamisen takia hengittämään myrkkyä keuhkoihin, pilaamaan vaatteet niin että ne haisee apinan perseelle ja kärsiä punottavista silmistä ja päänsärystä.
ravintola on kaikille eikä vain tupakoitsijoille. siellä pitää voida viihtyä. minä en viihdy tupakansavussa, eikä moni muukaan niin tee. tiedän läjäpäin kavereita jotka eivät käy baareissa juuri tupakansavun takia. jotkut täällä yrittävät selittää että kävijämäärä laskisi tämän lain myötä. paskapuhetta, mä lisäisin baarikäyntejäni ainakin 4-kertaisesti ja niin tekis varmaan suurin osa mun savuttomista kavereista. mä oon varma että kaikkien baarien ulkopuolella olis jonoa tämän lain myötä, ja bisnes sen kuin kukoistaisi.
baarissa vain kävisi ehkä fiksumpaa porukkaa, ainakin mitä tästä keskustelusta voi päätellä. vai olenko ainoa joka on huomannut että kyllä-puolen kannattajat tuovat selkeästi, järkevästi ja rauhallisesti esille kantojaan ei-puolen taas käyttäessä CAPS LOCKIA, HUUTOMERKKEJÄ !!!! JA VITTU KIRO SANOJA !!! purkaessaan angstiaan. jep jep.
ps. olen tupakoinut nuorempana. mutta en ikinä baarissa, autossa tai muualla sisätiloissa. - puer86
"Lisäksi tupakoitsijat voivat vilustua talvella ja saada vaikka keuhkoputken tulehduksen"
Siis voi hellanlettas... Pelkäätkö sinä että tupakanpolttajat voisivat saada keuhkoputken tulehduksen? Voi pieniä...
Logiikka pelaa; on siis parempi että kaikki ravintolassa kävijät saavat keuhkosyövän, kuin että tupakoitsija vilustuisi... - Hohhoijjaa....
puer86 kirjoitti:
"Lisäksi tupakoitsijat voivat vilustua talvella ja saada vaikka keuhkoputken tulehduksen"
Siis voi hellanlettas... Pelkäätkö sinä että tupakanpolttajat voisivat saada keuhkoputken tulehduksen? Voi pieniä...
Logiikka pelaa; on siis parempi että kaikki ravintolassa kävijät saavat keuhkosyövän, kuin että tupakoitsija vilustuisi...Älä nyt niin kamalan kirjaimellisesti ota kaikkea mitä tyypit tänne kirjoittelee; ihan juuri tommosia varten jotka vetää just eikä melkein herneen nenäänsä ja on niin älyttömän tosikkoja että hellanlettas itsellesi.... =P
- baari-tupakoitsija
Lucifer* kirjoitti:
Ymmärtäisin hyvin jos täyskielto koskisi vain ruokaravintoloita, mutta ns. lähiöravintolat jotka ovat luokitukseltaan ainostaan seurusteluravintoloita pitäisi saada olla nykyisellään savullisia ( 50% tilasta on jo nyt savuttomia ) ...Naulan kantaan. Moisessa esityksessä ei ole järjen häivää. Miksi oikein hakemalla aiheutetaan lisää työttömiä? Kyseinen lakiesitys on pelottavaa holhousta, valinnan vapauden viemistä.
Itse en edes polta muulloin kun ravintolassa, ja vaikka en polttaisi tuolloinkaan, on tupakointi silti mielestäni täysin ravintola-kulttuuriin kuuluvaa. Nyt jo huomaa miten 50% sääntö savuttomista tiloista ravintoloissa loistaa tyhjyyttään, miten sitten käy jos ravintoloista tehdään täysin savuttomia? Saadaan taas lisää konkursseja ja näin ollen lisää työttömiä!
Suurin osa meistä tuntee tupakoivia ystäviä, joiden kanssa mukava viettää baari-iltaa siitä huolimatta polttaako itse vai ei. Yksinkö ne savuttomia tiloja vaativat siellä baarissa sitten istuvat? Itse en näe mitään tarvetta enää baarissa käydä lainkaan, mikäli laki tulee voimaan. Tiedän useamman tupakoivan ajattelevan samoin. Juodaan sitten tuopposemme kotona, mikäs siinä, onhan se halvempaakin.
Onko kuitenkaan ajateltu miten paljon moinen laki tulee lisäämään esim. perheväkivaltaa? Kun kotona juodun alkoholin määrä nousee entisestään, on tämäkin kammottava ilmiö jälleen nousussa.
Riittää jo holhous, annettakoon edes ravintoloitsijoiden itse päättää baariensa kohtalosta. Eiköhän niitä savuttomia baareja myös olisi, joten mikä estäisi pitämästä edelleen niitä savullisiakin ihan sulassa sovussa. Ei meidän tarvitse aina kaikessa matkia muita. Kansanedustajat, edustakaa kansaa ja ansaitkaa viisaalla päätöksellä edes pieni osa taas saamastanne palkankorotuksesta. - Mehupurkki2
arpakuutio kirjoitti:
olet oikeilla jäljillä minä ainakin menen savulliseen paikkaan ja ne ketkä ei polta niin voi mennä sinne savuttomien puolelle mutta mitä ne tekee ? ne on savullisten puolella ja sitten kitisee etteivät saa henkeä
Ei paljo auta istua savuttomien puolella, ihanko siinä ois joku näkymätön seinä johon savu pysähtyy.
Kerran oli ravintolassa ja istuin savuttomien puolella, ei paljo haluttanu siinä lemussa syödä mitää, joku pikkunen kukkapuska oli siinäki erottamassa savuttomien ja savullisten puolta.
Ja tästäki viestiketjusta taas huomaa kuinka itserakkaita tupakoitsijat ovat, ku lukee noita tupakoivien juttua. Ei oo toista porukkaa mikä enemmän itteänsä ajattelis. Ja ku ajattelee tupakkapomoja! HUh mitä hemmoja, laittavat makeutusaineita röökiin että lapset polttas enemmän, mainostavat tupakkaa "kevyenä, hyvänmakuisena, tyylikkäänä laihdutuslääkkeenä"
Tosi rehtiä porukkaa siinäki, kieroja ku mikkäki.
Ja omasta mielestäni jos edes aloittaa tupakoinnin niin on pakko olla joku idiootti, siinä ei ole MITÄÄN hyvää eikä mitään hyötyä;
- oksettava haju
- nikotiini aiheuttaa eniten riippuvuutta mistää huumeista
- kaikki muut myrkyt terva mukaanlukien, häkä, kuka haluaa näitä elimistöön
- keltaiset hampaat
- impotenssi (ilmeisesti tupakoivat miehet haluaa olla lerppumunia joskus 20v päästä)
- lapsettomuus
- kuka haluaa tukea kieroja ja ahneita
tupakkapomoja joilla on jo muutenki tarpeeksi rahaa
- sademetsiä tuhoutuu
- syöpä
- hampaat lähtee, suusyöpä YÖK
- keltainen iho
- huono kunto (isäni on polttanut tupakkaa varmaan 14-vuotiaasta asti ja nyt on 50, ei oo hampaita paljo jäljellä, hengästyy vetäessään sukkia jalkaansa, Aamuisin saatoin joskus herätä siihen kun isä köhi ja räki jotain mitä lie tervaa keuhkoistansa lavuaariin. Impotenssistä nyt puhumattakaan! Ja lisäksi hän poltti sisällä. Hyvin itsekästä)
- Yksi tupakka vähentää elinaikaa 40 sek, mieti paljo se on vuodessa jos poltat askin päivässä-
- Tupakointi raskauden aikana aiheuttaa melkosta haittaa lapselle (taas yksi esimerkki tupakoijien itsekkyydestä)
- verisuonet tukkeutuu
- haju- ja makuaisti menee
TÄhän olisi tietenki miljoona muuta terveydellistä haittaa mutta en jaksa enempää luetella.
- JA ennen kaikkea rahaa menee! :D Maailma ääliöin harrastus tämä.
Eli, on pakko olla jonkulainen aivovaurio sillä joka aloittaa tupakoinnin, kuka haluaa oikeasti olla vanhana impotenssi, pahalta haiseva, keltainen hampaaton paska joka ei jaksa nousta enää sohvaltakaan ylös (jos nyt pääsee niin pitkälle kuolematta vaikka keuhkosyöpään)
Tässä on vielä pakko mainita niiden ihmisten tyhmyydestä, jotka haastavat tupakkayhtiöitä oikeuteen siksi, koska ovat saaneet tupakasta keuhkosyövän tms. vaikka on ollut jotain light-tupakkaa tai muuta. (onneksi tämmöstä tapahtuu yleensä vaan jenkkilässä)
Liekö tupakan aiheuttamaa tämäkin tyhmyys.
Ja lopuksi haluan kiittää omaa isääni, joka on toiminut mainiona esimerkkinä tupakoitsijasta. :D Ei paljo hetkauta tulla samanlaiseksi.
Tupakoitsijoille suosittelisin käyntiä sairaalan keuhko-osastolla, kyllä se laittaa vähän ajattelemaan kun näkee niitä ihmisiä joiden puolesta kone hengittää. - mehupurkki2
Lucifer* kirjoitti:
Juu noista "vitsauksista" Adolfkin yritti päästä eroon ja sinäkö olet samalla linjalla ???
Kumma kun tasa-arvosta huudetaan koko ajan mutta mihin ihmeeseen se tasa-arvo nyt katosi tämän päätöksen myötä ???TODELLA SÄÄLITTÄVÄÄ liittää jotain hitleriä tähän keskusteluun!:D VOin sanoa ihan hyvällä omalla tunnolla että Tämä oli ainoa hyvä asia kyseissessä henkilössä, nimittäin tupakoimattomuus.
Teet itsestäsi melkosen idiootin vihjaamalla "poltan tupakkaa, en halua itsestäni luultavan että olisin natsi" - Lucifer*
mehupurkki2 kirjoitti:
TODELLA SÄÄLITTÄVÄÄ liittää jotain hitleriä tähän keskusteluun!:D VOin sanoa ihan hyvällä omalla tunnolla että Tämä oli ainoa hyvä asia kyseissessä henkilössä, nimittäin tupakoimattomuus.
Teet itsestäsi melkosen idiootin vihjaamalla "poltan tupakkaa, en halua itsestäni luultavan että olisin natsi"**Teet itsestäsi melkosen idiootin vihjaamalla "poltan tupakkaa, en halua itsestäni luultavan että olisin natsi" **
** = lainaus edelliseltä puheenvuorolta :)
Ilmeisesti sinulla on todella vaikeuksia sisäistää luettua textiä !!??
Missään vaiheessa en ole sanonut polttavani :)
Ja kuinka ihmeessä minun lausunnosta sai väännettyä tuollaisen ajatuksen ??
Kaikkia pellejä sanon minä !!
Lue nyt oikeesti uudestaan mitä minä olen kirjoittanut ja mitä itse kirjoitit niin huomaat itsekkin että nyt et näe asian ydintä !!
Tuolla paasaamisella et näköjään ymmärrä luettua tekstiä :) - Mehupurkki2
Lucifer* kirjoitti:
**Teet itsestäsi melkosen idiootin vihjaamalla "poltan tupakkaa, en halua itsestäni luultavan että olisin natsi" **
** = lainaus edelliseltä puheenvuorolta :)
Ilmeisesti sinulla on todella vaikeuksia sisäistää luettua textiä !!??
Missään vaiheessa en ole sanonut polttavani :)
Ja kuinka ihmeessä minun lausunnosta sai väännettyä tuollaisen ajatuksen ??
Kaikkia pellejä sanon minä !!
Lue nyt oikeesti uudestaan mitä minä olen kirjoittanut ja mitä itse kirjoitit niin huomaat itsekkin että nyt et näe asian ydintä !!
Tuolla paasaamisella et näköjään ymmärrä luettua tekstiä :)Tuota itsekkin mietin, "Missään vaiheessa en ole sanonut polttavani :)"
että et niin väittänyt, mutta tuosta vaan sai sen kuvan. Ja tuo natsijuttu kyllä meni vähä yli, meni vaan hermot. Tuli vaan siitä mieleen se, kun sillon hitlerin aikana monet ei uskaltanu olla tupakoimatta sen takia, että sillon ajateltaisiin että ei olisi natsi.
Itsehän sen hitlerin tähän vedit joka kyllä oli aika
huono veto. Siis rinnastaa tupakoimatonta ja Hitleriä, voisit vaikka verrata ketä tahansa tupakoimatonta minuun, miksi just maailmankaikkeuden pahinta natsia?! Ehkä siksi että haluat saada tämän lain puolestapuhujia näyttämään ääliöiltä! :D ok no tuo teksti oli nyt vähä perseeestä, pitäs mennä nukkuun. mut kutsu mua vaikka mielummin matti vanhaseks tms. tai vaikka putiniks tai nelson mandelaks tai mao tse-tungiks...g,dgadöghdf - R.T
David_ kirjoitti:
Tupakanpoltto yleistyi niinä vuosikymmeninä kun haitoista ja vaaroista ei tiedetty juuri mitään. Tupakoitijat ovat oikeastaan tupakkateollisuuden orjia, narkomaaneja, joita tupakan nikotiini orjuuttaa. Nikotiinitonta tupakkaa tuskin nämä tehtaat haluasivat valmistaa. Totuushan on, että valmistajat ovat lisänneet nikotiinipitoisuutta, jotta riippuvuus voimistuisi.
Minusta on turha vedota siihen, että ravintoloissa on aina poltettu. Se on vain jostain syystä jäänyt kieltämättä. Nyt olisi korkea aika tehdä tämä päätös.On suurta harhaa luoda tupakoijasta säännönmukaisesti "orjamainen" kuva.Tupakka on myös nautintoaine,se voi olla valinta.TOdenmukaisia tilastoja siitä kuinka suuri osa tupakoitsijoista haluaisi lopettaa polttamisen tuskin saadaan.
" Totuushan on, että valmistajat ovat lisänneet nikotiinipitoisuutta, jotta riippuvuus voimistuisi."
-ei tarvitse olla kovinkaan vanha muistaakseen kuinka paljon nikotiini pitoisuudet ovat tulleet alas.Jopa ihan viimevuosina. - Krisse
Lucifer* kirjoitti:
Ymmärtäisin hyvin jos täyskielto koskisi vain ruokaravintoloita, mutta ns. lähiöravintolat jotka ovat luokitukseltaan ainostaan seurusteluravintoloita pitäisi saada olla nykyisellään savullisia ( 50% tilasta on jo nyt savuttomia ) ...Olipa hyvä yhteenveto tilanteesta ja olen kanssasi täysin samaa mieltä!!!
- Jesus
Mehupurkki2 kirjoitti:
Ei paljo auta istua savuttomien puolella, ihanko siinä ois joku näkymätön seinä johon savu pysähtyy.
Kerran oli ravintolassa ja istuin savuttomien puolella, ei paljo haluttanu siinä lemussa syödä mitää, joku pikkunen kukkapuska oli siinäki erottamassa savuttomien ja savullisten puolta.
Ja tästäki viestiketjusta taas huomaa kuinka itserakkaita tupakoitsijat ovat, ku lukee noita tupakoivien juttua. Ei oo toista porukkaa mikä enemmän itteänsä ajattelis. Ja ku ajattelee tupakkapomoja! HUh mitä hemmoja, laittavat makeutusaineita röökiin että lapset polttas enemmän, mainostavat tupakkaa "kevyenä, hyvänmakuisena, tyylikkäänä laihdutuslääkkeenä"
Tosi rehtiä porukkaa siinäki, kieroja ku mikkäki.
Ja omasta mielestäni jos edes aloittaa tupakoinnin niin on pakko olla joku idiootti, siinä ei ole MITÄÄN hyvää eikä mitään hyötyä;
- oksettava haju
- nikotiini aiheuttaa eniten riippuvuutta mistää huumeista
- kaikki muut myrkyt terva mukaanlukien, häkä, kuka haluaa näitä elimistöön
- keltaiset hampaat
- impotenssi (ilmeisesti tupakoivat miehet haluaa olla lerppumunia joskus 20v päästä)
- lapsettomuus
- kuka haluaa tukea kieroja ja ahneita
tupakkapomoja joilla on jo muutenki tarpeeksi rahaa
- sademetsiä tuhoutuu
- syöpä
- hampaat lähtee, suusyöpä YÖK
- keltainen iho
- huono kunto (isäni on polttanut tupakkaa varmaan 14-vuotiaasta asti ja nyt on 50, ei oo hampaita paljo jäljellä, hengästyy vetäessään sukkia jalkaansa, Aamuisin saatoin joskus herätä siihen kun isä köhi ja räki jotain mitä lie tervaa keuhkoistansa lavuaariin. Impotenssistä nyt puhumattakaan! Ja lisäksi hän poltti sisällä. Hyvin itsekästä)
- Yksi tupakka vähentää elinaikaa 40 sek, mieti paljo se on vuodessa jos poltat askin päivässä-
- Tupakointi raskauden aikana aiheuttaa melkosta haittaa lapselle (taas yksi esimerkki tupakoijien itsekkyydestä)
- verisuonet tukkeutuu
- haju- ja makuaisti menee
TÄhän olisi tietenki miljoona muuta terveydellistä haittaa mutta en jaksa enempää luetella.
- JA ennen kaikkea rahaa menee! :D Maailma ääliöin harrastus tämä.
Eli, on pakko olla jonkulainen aivovaurio sillä joka aloittaa tupakoinnin, kuka haluaa oikeasti olla vanhana impotenssi, pahalta haiseva, keltainen hampaaton paska joka ei jaksa nousta enää sohvaltakaan ylös (jos nyt pääsee niin pitkälle kuolematta vaikka keuhkosyöpään)
Tässä on vielä pakko mainita niiden ihmisten tyhmyydestä, jotka haastavat tupakkayhtiöitä oikeuteen siksi, koska ovat saaneet tupakasta keuhkosyövän tms. vaikka on ollut jotain light-tupakkaa tai muuta. (onneksi tämmöstä tapahtuu yleensä vaan jenkkilässä)
Liekö tupakan aiheuttamaa tämäkin tyhmyys.
Ja lopuksi haluan kiittää omaa isääni, joka on toiminut mainiona esimerkkinä tupakoitsijasta. :D Ei paljo hetkauta tulla samanlaiseksi.
Tupakoitsijoille suosittelisin käyntiä sairaalan keuhko-osastolla, kyllä se laittaa vähän ajattelemaan kun näkee niitä ihmisiä joiden puolesta kone hengittää."Aamuisin saatoin joskus herätä siihen kun isä köhi ja räki jotain mitä lie tervaa keuhkoistansa lavuaariin. Impotenssistä nyt puhumattakaan!"
Ihan puhtaasta mielenkiinnosta vaan kyselen, että mitäs sinä tiedät isäsi impotenssista?
- Keijo Kössi
Inhottavan lyhytnäköistä kieltokulttuuria. Antaisivat jo meidän olla.
En äänestä enää koskaan.
En osta enää kotimaisia tuotteita.
Haistakaa kakkaa, suomalaiset terveysintoilijat.
Toivottavasti saatte kaikki kenkää ja tehtaat muuttavat Kiinaan.- Aslak
Minun mielestäni ravintoloissa, baareissa ja yökerhoissa tulisi kieltää Alkoholin juominen sekä myyminen. samalla voitaisiin kieltää tupakointi. sitten voitaisiin kieltää tanssiminen. sen jälkeen musiikin soittaminen ja lopuksi kaikki Suomen baarit voitaisiin sulkea kokonaan.
- MARKO M.
Älä sitten asu Suomessa. Muuta jonnekin, ihan minne vaan. Ei kukaan jää kaipaamaan sinua tai sinun laisia. Kiina voisi olla sinulle hyvä paikka. Siellä tupakointi on ksäittääkseni sallittua missä vaan.
Kieltokulttuuria tarvitaan tupakoitsijoille. Harva tupakoitsija omaa sellaisia käytöstapoja että on huomaavainen ei tupakoitsijoita kohtaan. Kysy lupaa kaikilta ympäriltäsi n 10 metrin säteellä seuraavan kerran kun sytytät tupakan. Jos yksikin antaa kielteisen vastauksen älä sytytä. Tee tämän asian myös ulkona. Silloin sinä olet huomaavainen ja omaat käytöstapoja
En ole terveysintoilija sanan varsinaisessa merkityksessä. MUTTA en halua myöskään maksaa, verojen kautta, tupakoitsijoiden, alkoholistien, reilusti ylipanoisten yms porukan hoitoja itseaihutetuista sairauksista. - kaljanuori
MARKO M. kirjoitti:
Älä sitten asu Suomessa. Muuta jonnekin, ihan minne vaan. Ei kukaan jää kaipaamaan sinua tai sinun laisia. Kiina voisi olla sinulle hyvä paikka. Siellä tupakointi on ksäittääkseni sallittua missä vaan.
Kieltokulttuuria tarvitaan tupakoitsijoille. Harva tupakoitsija omaa sellaisia käytöstapoja että on huomaavainen ei tupakoitsijoita kohtaan. Kysy lupaa kaikilta ympäriltäsi n 10 metrin säteellä seuraavan kerran kun sytytät tupakan. Jos yksikin antaa kielteisen vastauksen älä sytytä. Tee tämän asian myös ulkona. Silloin sinä olet huomaavainen ja omaat käytöstapoja
En ole terveysintoilija sanan varsinaisessa merkityksessä. MUTTA en halua myöskään maksaa, verojen kautta, tupakoitsijoiden, alkoholistien, reilusti ylipanoisten yms porukan hoitoja itseaihutetuista sairauksista.Elä ny oo tyhymä. Oot terveysfasisti.
- Feija*
Aslak kirjoitti:
Minun mielestäni ravintoloissa, baareissa ja yökerhoissa tulisi kieltää Alkoholin juominen sekä myyminen. samalla voitaisiin kieltää tupakointi. sitten voitaisiin kieltää tanssiminen. sen jälkeen musiikin soittaminen ja lopuksi kaikki Suomen baarit voitaisiin sulkea kokonaan.
A vot, hyvä! Ja minun pitää neuloa takkiini lisää taskuja. Kauppa se on mikä kannattaa.
- MARKO M
kaljanuori kirjoitti:
Elä ny oo tyhymä. Oot terveysfasisti.
Sinulla on täysi oikeus mielipiteesi.
Se ei kuitenkaan poista sitä tosiaisaa että minua kyllästyttää maksaa veroja siitä että ihimiset valinnoillaan (alkoholi, ruokatottumukset ja tupakka) tietoisesti vahingoittavat itsensä.
Korostan että en nyt tarkoita ihmisiä jotka juovat lasillisen viinä aika ajoin. Joidenkin tutkijoiden mielestä se on jopa terveellistä. En myöskään tarkoita ihmisä jotka silloin tällöin syövät verisen pihvin kermaisen kastikkeen kera ja/tai painavat jokusen kilo liikaa. Kunnon pihvi on itseasiassa oikein maukas.
Tupakoinnissa vaan ei ole mitään järkeä. Tupakoitsija vahingoittaa itseään ja tämän lisäksi kaikki hänen ympärillä olevia. Millä tavalla olen väärässä tässä? Vai olenko väärässä ollenkaan? - Mummu
MARKO M. kirjoitti:
En ole terveysintoilija sanan varsinaisessa merkityksessä. MUTTA en halua myöskään maksaa, verojen kautta, tupakoitsijoiden, alkoholistien, reilusti ylipanoisten yms porukan hoitoja itseaihutetuista sairauksista.eivätköhän ne tupakoitsijat ja alkoholin kuluttajat maksa ihan itse hoitonsa kovissa alkoholi- ja tupakkaveroissa?
- ...
MARKO M. kirjoitti:
En ole terveysintoilija sanan varsinaisessa merkityksessä. MUTTA en halua myöskään maksaa, verojen kautta, tupakoitsijoiden, alkoholistien, reilusti ylipanoisten yms porukan hoitoja itseaihutetuista sairauksista.Jos luulet et se olet sinä joka maksat toisten hoidon niin mitäköhän ne on maksanu että joutuvat hoitoon...luultavammin vetäneet niin paljon alkohoolia että hoidot on maksettu alkohooliverolla, samoin polttaneet niin paljon tupakkia että verolla maksettu nekin hoidot, jokaisesta menee veroa, joten jokainen on maksanu omat kulunsa siinä, vai luuletko tosiaan että sinä maksat toisten hoidot... olis sunkin aika kuluttaa verorahoja ja mennä HOITOON!!!
- minä
> En äänestä enää koskaan.
JESS! Hyvä hyvä, tämä oli päivän paras uutinen. Kuitenki olisit äänestäny jotain vitun kepua tai korkeentaan demareita. Mutta nyt ne saa yhden äänen vähemmän, jess! - minä
MARKO M kirjoitti:
Se ei kuitenkaan poista sitä tosiaisaa että minua kyllästyttää maksaa veroja siitä että ihimiset valinnoillaan (alkoholi, ruokatottumukset ja tupakka) tietoisesti vahingoittavat itsensä.
Korostan että en nyt tarkoita ihmisiä jotka juovat lasillisen viinä aika ajoin. Joidenkin tutkijoiden mielestä se on jopa terveellistä. En myöskään tarkoita ihmisä jotka silloin tällöin syövät verisen pihvin kermaisen kastikkeen kera ja/tai painavat jokusen kilo liikaa. Kunnon pihvi on itseasiassa oikein maukas.
Tupakoinnissa vaan ei ole mitään järkeä. Tupakoitsija vahingoittaa itseään ja tämän lisäksi kaikki hänen ympärillä olevia. Millä tavalla olen väärässä tässä? Vai olenko väärässä ollenkaan?et ole väärässä. et todellakaan. tupakoinnissa ei ole mitään hyvää, pelkkää pahaa.
itse olen sitä mieltä että kalja on hyvää eikä siinä ole mitään pahaa. tässä tosin voin olla väärässä. ainakin tyttöystäväni väittää että saan siitä hyvästä kaljamahan. mutta sekin on paljon pienempi paha kun keuhosyöpä. sitä paitsi minun juomisellani en aiheuta kaljamahaa kaikille jotka ovat 10m säteellä minusta kun juon kaljaani.
pakko vielä vähän tökkiä kepillä ampiaispesää.
miksi tupakan pitäisi välttämättä edes olla laillista? se on niin tyhmää, epäterveellistä, pahaa ja riippuvuutta aiheuttavaa että sen laillisena pitäminen ei kovin hyvin kansaa palvele. alkoholissa on sentään myös hyviä puolia (jopa terveydelle) mutta tupakka on pelkkää myrkkyä. vähintään se pitäisi kieltää kaikilta julkisilta paikoilta, ei pelkästään ravintoloista ja baareista. mutta hyvä alku sekin. - idioottiko
MARKO M kirjoitti:
Tupakoinnissa vaan ei ole mitään järkeä. Tupakoitsija vahingoittaa itseään ja tämän lisäksi kaikki hänen ympärillä olevia. Millä tavalla olen väärässä tässä? Vai olenko väärässä ollenkaan?Joo oot iiihan väärässä kukaan ei voisi vääremmässä olla! Kaikilla on omat elämäntavat ja kellään ei ole niihin puuttumista! Ei edes sinulla.. kaikki tietävällä.. hah nauran sulle
- nainen
MARKO M kirjoitti:
Tupakoinnissa vaan ei ole mitään järkeä. Tupakoitsija vahingoittaa itseään ja tämän lisäksi kaikki hänen ympärillä olevia. Millä tavalla olen väärässä tässä? Vai olenko väärässä ollenkaan?Eristäytykää homppelit! Antakaa ihmisten polttaa ja tehdä mitä haluaa............... "miksi tupakka on laillista" mee hoitoon. Ihmiset saavat pilata keuhkonsa jos haluaa älä sä puutu siihen yhtää
- ammu
MARKO M kirjoitti:
Tupakoinnissa vaan ei ole mitään järkeä. Tupakoitsija vahingoittaa itseään ja tämän lisäksi kaikki hänen ympärillä olevia. Millä tavalla olen väärässä tässä? Vai olenko väärässä ollenkaan?ittees?
- baarissapolttaja
MARKO M. kirjoitti:
En ole terveysintoilija sanan varsinaisessa merkityksessä. MUTTA en halua myöskään maksaa, verojen kautta, tupakoitsijoiden, alkoholistien, reilusti ylipanoisten yms porukan hoitoja itseaihutetuista sairauksista.Kyllä varsinkin tupakkatuotteita ja alkoholia verotetaan hyvin ankarasti. Jos kaikki lopettaisivat polttamisen ja viinan juonnin, niin jollain sekin aukko verovaroissa pitäisi täyttää.. Ja milläköhän? "Köyhät kyykkyyn" tuntuu olevan toimiva politiikka..
Tai voisihan säästää poistamalla työttömyyskorvaukset ja samantien kaikki muutkin epänormaalien ihmisten "minä maksan ihan turhaan näistä veroa" -sosiaalietuudet. Hyvä se optioilla ja isin autolla on porskuttaa! Kaikki köyhät Kiinaan ettei Markon vaan tartte maksaa mistään ylimääräistä. - MARKO M
nainen kirjoitti:
Eristäytykää homppelit! Antakaa ihmisten polttaa ja tehdä mitä haluaa............... "miksi tupakka on laillista" mee hoitoon. Ihmiset saavat pilata keuhkonsa jos haluaa älä sä puutu siihen yhtää
Oikessa olet. Ihimiseet saa pilata keuhkonsa jos haluaa. Olenko muuta väittänyt? Se on heidän valintansa. Hyväksyn sen. Ihan vapaasti. Polttakoon vaikka 5 askia päivässä!
MUTTA...
Se mitä on väärin et he saavat altistaa muita ihmisiä savulleen julkisella paikalla!
Toinen asia on että he valitsevat tiensä. Minä toisaalta en voi valita maksanko heidän lääkärimenonsa. Teen sen verojen kautta. En halua mutta valinnanvaraa ei ole! - mehupurkki2
ammu kirjoitti:
ittees?
Asiallista porukkaa nää tupakoitsijat, eikö totta?
- mehupurkki2
baarissapolttaja kirjoitti:
Kyllä varsinkin tupakkatuotteita ja alkoholia verotetaan hyvin ankarasti. Jos kaikki lopettaisivat polttamisen ja viinan juonnin, niin jollain sekin aukko verovaroissa pitäisi täyttää.. Ja milläköhän? "Köyhät kyykkyyn" tuntuu olevan toimiva politiikka..
Tai voisihan säästää poistamalla työttömyyskorvaukset ja samantien kaikki muutkin epänormaalien ihmisten "minä maksan ihan turhaan näistä veroa" -sosiaalietuudet. Hyvä se optioilla ja isin autolla on porskuttaa! Kaikki köyhät Kiinaan ettei Markon vaan tartte maksaa mistään ylimääräistä.Ootteko huomannu, että nää tupakoitsijat ei tuo mitään hyviä puolia tupakoinnista ravintolassa, tai ylipäätänsä missään. Haukkuvat vaan muita ja valittavat.
Tupakoinnissa ravintolassa ei ole oikeasti mitään hyviä puolia, ehkä se johtuukin siitä.
On se niin väärin että orjuutetut ihmiset joutuu juoksemaan pihalla ettei muut saa päänsärkyä tai mitään muutakaan.
Ei ole itserakkaanpaa ihmistä, kuin tupakoitsija, kuten jo sanoin. - Pete
Mummu kirjoitti:
eivätköhän ne tupakoitsijat ja alkoholin kuluttajat maksa ihan itse hoitonsa kovissa alkoholi- ja tupakkaveroissa?
Kyllä me kaikki siihen osallistumme...
- MARKO M
baarissapolttaja kirjoitti:
Kyllä varsinkin tupakkatuotteita ja alkoholia verotetaan hyvin ankarasti. Jos kaikki lopettaisivat polttamisen ja viinan juonnin, niin jollain sekin aukko verovaroissa pitäisi täyttää.. Ja milläköhän? "Köyhät kyykkyyn" tuntuu olevan toimiva politiikka..
Tai voisihan säästää poistamalla työttömyyskorvaukset ja samantien kaikki muutkin epänormaalien ihmisten "minä maksan ihan turhaan näistä veroa" -sosiaalietuudet. Hyvä se optioilla ja isin autolla on porskuttaa! Kaikki köyhät Kiinaan ettei Markon vaan tartte maksaa mistään ylimääräistä.... miksi en halua maksaa turhaa veroa? Kun nyt ei ole isin autoa tai optioita. Normaali palkka, hieman keskipalkan alapuolelta. Vaimo pienituloinen.
Ja muuten. En ole missään tapauksessa sanonut että kaikki köyhät Kiinaan. Totesin että aiheen aloittanut tupakoitsija voi muuttaa sinne jos ei aio olla osana Suomalaista yhteiskuntaa.
On todella typerää verrata työttömyyskorvaus ja tupakka. Työttymyys on asia mihin ei välttmättä itse ole syypää. Tupakan poltto kylläkin. - MARKO M
... kirjoitti:
Jos luulet et se olet sinä joka maksat toisten hoidon niin mitäköhän ne on maksanu että joutuvat hoitoon...luultavammin vetäneet niin paljon alkohoolia että hoidot on maksettu alkohooliverolla, samoin polttaneet niin paljon tupakkia että verolla maksettu nekin hoidot, jokaisesta menee veroa, joten jokainen on maksanu omat kulunsa siinä, vai luuletko tosiaan että sinä maksat toisten hoidot... olis sunkin aika kuluttaa verorahoja ja mennä HOITOON!!!
... ja niemittelemää, ota selvää edes hieman yhteiskunnasta ja sen toiminnasta.
En ole väittänyt että yksin maksan hoidot. Väitän kuitenkin että kaikki kerätty tupakkavero ei riitä kattamaan tupakoinnin yhteiskunnalle aiheuttamat kulut. - MARKO M
mehupurkki2 kirjoitti:
Ootteko huomannu, että nää tupakoitsijat ei tuo mitään hyviä puolia tupakoinnista ravintolassa, tai ylipäätänsä missään. Haukkuvat vaan muita ja valittavat.
Tupakoinnissa ravintolassa ei ole oikeasti mitään hyviä puolia, ehkä se johtuukin siitä.
On se niin väärin että orjuutetut ihmiset joutuu juoksemaan pihalla ettei muut saa päänsärkyä tai mitään muutakaan.
Ei ole itserakkaanpaa ihmistä, kuin tupakoitsija, kuten jo sanoin.En tiedä miksi tupakoitsijat eivät pysty keskustelemaan aiheesta sivistyneesti. Heti huudetaan, räyhätään, nimitellään. Yleensä voimakeinoja käytetään mikäli asiaparustelut eivät pidä.
Kuuntelen kuitenkin mielelläni rakentavia kommentteja. Jos joku pystyy järkevin perusteluin kertomaan miksi tupakanpoltto olisi hyvä asia niin olen jopa valmis muuttamaan kantani.
Epäile kuitenkin vahvasti että JÄRKEVIÄ perusteluja ei löydy. - enpäs taida
ammu kirjoitti:
ittees?
ööh.. emmä ammu... harrastan ampumista.. ja sinä et näköjään tiedä mihin aseet on tarkoitettu! Haeppas nytten se ohje kirja kaikista aseista ja lue oikein tarkkaan ja kysy vanhemmiltasi neuvoa jos he osaisivat auttaa sinut... jos hekää tietävät miten sitä asetta käytetään ..tai he ovat jopa väärinkäyttänyt.. aijaij..
- koska:
MARKO M kirjoitti:
En tiedä miksi tupakoitsijat eivät pysty keskustelemaan aiheesta sivistyneesti. Heti huudetaan, räyhätään, nimitellään. Yleensä voimakeinoja käytetään mikäli asiaparustelut eivät pidä.
Kuuntelen kuitenkin mielelläni rakentavia kommentteja. Jos joku pystyy järkevin perusteluin kertomaan miksi tupakanpoltto olisi hyvä asia niin olen jopa valmis muuttamaan kantani.
Epäile kuitenkin vahvasti että JÄRKEVIÄ perusteluja ei löydy.Tupakointi kalkkeuttaa verisuonia ja siten heikentää aivoverenkiertoa joka taasen johtaa dementian kaltaiseen tilaan. Ei enää lanttu "leikkaa" niin hyvin.
- ainoa hyötyjä on tupakkateo...
Kansanedustajat nyt ovatkin Philip Morrisin propagandalla lobattuja kusipäitä.
Käytännössä ravintolakielto vaikuttaa lähinnä siten, että sikareiden ja piipun polttajat siirtyvät tehdassavukkeisiin, kun eivät viitsi hytistä ravintolan ulkopuolella puolta tuntia kerrallaan. Eli kyse on suoraviivaisesta tehdassavukkeiden myynninedistyksestä; kansanterveyteen tällä on pikemminkin kielteinen kuin myönteinen vaikutus. - Nimetön
en kannata että ravintoloissa poltetaan .. muitten ihmisetn henkeen menisi tupakan savua..
- zeus...0034
Yllättävää, että Suomi seuraa perässä, kun Ruotsissa kielletään jotain.
Kaikki raittiit yskii, kun istuvat yksin tupakoimattomien puolella ilmastointilaitteen alla. Köh köh. Savuttelu kiellettävä heti! Ja viina! Ja kahvi! Ja porno! Köhköh. - Mehupurkki2
zeus...0034 kirjoitti:
Kaikki raittiit yskii, kun istuvat yksin tupakoimattomien puolella ilmastointilaitteen alla. Köh köh. Savuttelu kiellettävä heti! Ja viina! Ja kahvi! Ja porno! Köhköh.Siis onko siinä jotain pahaa että Suomi seuraa perässä kun Ruotsi tekee jonku hyvän päätöksen?
Ei minun mielestäni!
Hyvä vaan että ottaa mallia. Vaikka en usko että Suomi ihan Ruotsin takia tämän päätöksen nyt on tehny.
On se vaan nii hirveää ku nää isän maan puollustajat ei saa tehä enää mitä haluaa, vaan joutuu toimimaan samalla tavalla ku _RUOTSALAISET_! siis ihan karseeta. - Mehupurkki22
zeus...0034 kirjoitti:
Kaikki raittiit yskii, kun istuvat yksin tupakoimattomien puolella ilmastointilaitteen alla. Köh köh. Savuttelu kiellettävä heti! Ja viina! Ja kahvi! Ja porno! Köhköh.Siis onko siinä jotain pahaa että Suomi seuraa perässä kun Ruotsi tekee jonku hyvän päätöksen?
Ei minun mielestäni!
Hyvä vaan että ottaa mallia. Vaikka en usko että Suomi ihan Ruotsin takia tämän päätöksen nyt on tehny.
On se vaan nii hirveää ku nää isän maan puollustajat ei saa tehä enää mitä haluaa, vaan joutuu toimimaan samalla tavalla ku _RUOTSALAISET_! siis ihan karseeta.
- voi..voi....
Suomi on rajoitusten sallittu maa.....
ehdotankin,että kieltolaki voimaan ja otetaan
alkoholi ravintoloista pois. Näin vältetään alkoholisteja..väkivaltaa....sosiaaliturvan varassa eläviä loisia.- Sirkuttaja
Vai laki tupakoinnista ja vielä asiakkailta kielletään?! Koskas kielletään ettei tarjoilija saa tauonaikana tulla asiakkaan pöytään tupakoimaan? Näitäkin on,ja muutenkin tupakoivia ravintolatyöntekijöitä. Kyllä se valvonta menee liianpitkälle. Tupakasta tienaa ravintola,valtio ja ravintolassa työskentelevä tietää töihinmennessään,että alan haittoihin kuuluu tupakointi,kuin myös rähisevät asiakkaat jotka klähmivät ;) tarjoilijaa!!! Se kyllä näkyy olvan tykättyä.Kyllä ne imurit riittää ja kabinetit.Pitääkö maksava asiakas heittää pihalle tupakoimaan.Heh,Mahtaa kotihipat lisääntyä ja metsäorgiat. Ei ravintoloilla ole varaa luopua asiakkaista.Pidetään vain tupakka ja tupakoimaton osasto.Enhän minäkään tupakoi,mut mies tupakoi,sehän on hänen asiansa ei minun. Ulkona kylläkin ja omasta halustaan.Tämä maa on kohta puliisivaltio,jos mitään ei suvaita ihmiset elää tavallaan kukin.Sopeutukaa!!
- lumikki
Salakapakat lisääntyisivätten.
Ihmiset eivät viitti siirtyä enää kapakkiin, kun kotonaan voi sauhutella ja kapakoida halvalla oluella ja viinaksilla..ja palvelukin pelaa..- mehupurkki2
Juuri tämmöstä on ku on tupakan orja.
Vaikkakin me eletään 2000-luvulla, ei 40-luvulla, salakapakat tuskin enää on tulossa muotiin. Niin mutta pakkohan sitä on sitte perustaa salajuottoloita ku ei muuallakaan saa vedettyä tervaa keuhkoihin ja viinaa samanaikaan. Ei edes sitte kotona. - lumikki
mehupurkki2 kirjoitti:
Juuri tämmöstä on ku on tupakan orja.
Vaikkakin me eletään 2000-luvulla, ei 40-luvulla, salakapakat tuskin enää on tulossa muotiin. Niin mutta pakkohan sitä on sitte perustaa salajuottoloita ku ei muuallakaan saa vedettyä tervaa keuhkoihin ja viinaa samanaikaan. Ei edes sitte kotona.KOTIBILEET!!
- arpakuutio
antaa ihmisten poltella jos haluaa ja onhan se ihan mukavaa sisällä savutella kun esim -20 asteen pakkasessa. Ja noi paikalliset menee konkurssiin kun ihmiset on kokoajan ulkona sauhulla eikä ostamassa juotavaa. herätkää suomen eduskunta ja lopettakaa tommonen paskan jauhanta. on varmasti tärkeämpiäkin asioita joista tulisi päättää
- minä
vitut ne mitään konkkaan menis ku sisällä on tuplasti enemmän porukkaa tyytyväisinä siihen että kerrankin pystyy sisälläkin hengittämään. aivan varmana alan käymään taas baareissa jos tää laki tulee voimaan ja kierrän kaikki helsingin baarit vähintään kerran per päivä... tai no melkeen ainaki.
- Rotta
Savuttomat ravintolat olisivat jo kauan odotettu tarpeellinen muutos ravintoloiden viihtyvyyden ja työntekijöiden terveyden kannalta.
Tälläkin hetkellä savulliset alueet ovat lähes kaikissa ravintoloissa rajattuja, mutta rajoja rikotaan, eikä ilmastointi missään toimi tarpeeksi tehokkaasti, etteivät kaikki altistuisi passiiviselle tupakoinnille. Terveysvaikutteiden lisäksi savuttomuus lisäisi viihtyvyyttä. Miksi siis tukea tupakoitsijoiden nikotiiniriippuvuutta, nyt kun passiivinen tupakointi on todettu oletettuakin haitallisemmaksi?- Antero1
Eihän siitä ole aikaa, kun ihmisten kotona harrastamaa tupakanpolttoa paheksuttiin. Nyt tänään varmaan jo suurimmassa osassa kodeista on luonnollista, ettei sisällä polteta, vain jossain terveydestä piittaamattomissa kodeissa tämä on mahdollista ja ne ovat vähissä.
sitten tuli tämä, että työpaikoilla pitää mennä ulos polttamaan, tätäkin tupakoijat alussa paheksuivat, mutta nykyään tämä on luonnollista. Busseissa sai aikoinaan takaosan tupakkakopissa polttaa, kielto tuli ja tupakoitsijat napisivat, että kyllä ne bussifirmat menee konkurssiin. Kävelen mieluummin kuin menen savuttomassa bussissa. Miten taaskin tupakoitsijat olivat väärässä.
Ravintoloihin mennään hakemaan elämyksiä, hyvää ruokaa, seuraa, juomaa -> olisi hyvä tupakoitsijallakin huomata, kuinka voi ravintolassa olla raikasta ja mukavaa. - on niin..
Antero1 kirjoitti:
Eihän siitä ole aikaa, kun ihmisten kotona harrastamaa tupakanpolttoa paheksuttiin. Nyt tänään varmaan jo suurimmassa osassa kodeista on luonnollista, ettei sisällä polteta, vain jossain terveydestä piittaamattomissa kodeissa tämä on mahdollista ja ne ovat vähissä.
sitten tuli tämä, että työpaikoilla pitää mennä ulos polttamaan, tätäkin tupakoijat alussa paheksuivat, mutta nykyään tämä on luonnollista. Busseissa sai aikoinaan takaosan tupakkakopissa polttaa, kielto tuli ja tupakoitsijat napisivat, että kyllä ne bussifirmat menee konkurssiin. Kävelen mieluummin kuin menen savuttomassa bussissa. Miten taaskin tupakoitsijat olivat väärässä.
Ravintoloihin mennään hakemaan elämyksiä, hyvää ruokaa, seuraa, juomaa -> olisi hyvä tupakoitsijallakin huomata, kuinka voi ravintolassa olla raikasta ja mukavaa.että ravintola ei olekkaan verrattavissa bussiin tai toimistoon, jossa ihmiset ovat koko ajan paikallaan eivätkä pääse tupakansavusta pois niin helpolla. Toiseksi, ravintoloissa tupakoi moni sellainenkin, joka ei muuten polta ollenkaan. Miksi? Koska viinan kanssa tekee mieli röökiä!!! Itsekkään en polta muuten, mutta ravintolassa kyllä. Ja siellä on kyllä niin pimeetä ja paljon väkeä ettei sitä kukaan jaksa valvoa kuka siel käryttelee. Monestikko tullaan sanomaan jos poltat nytkin tupakoimattomien puolella? Hyvin harvoin.
- lakupekka
ei puutu enää ku että seuraavaksi tulee anniskelukielto ravintoloihin ja alkomittari!
- Nimetön
Irlannissa, Italiassa ja Norjassa on tästä hommasta jo hyviä kokemuksia ja kuulin juuri Tukholmassa asuvalta ystävältäni, että tupakoimattomuus on otettu positiivisesti jo sielläkin vastaan.
Suomi ehkä vielä sen verran junttila, että tupakoitsijoilla vie oman aikansa tottua nykypäivän menoon...
Se ravintola, joka kuolee savuttomuuteen joutaakin varmaan mennä konkurssiin... - minä
perkele et sä voi verrata tupakoimista ja juomista, tai ainakaan rinnastaa niitä. ravintola aka juottola on mesta jossa syödään tai ennemminkin juodaan. ei sen pitäisi olla mesta jonne mennään tupakoimaan. siellä päätarkoitus on juominen/syöminen ja siitä ne sen liiketulonsa saa eikä mistään vitun röökiaskeista.
perusta joku savula tai tupakkala jos haluat mestan jossa aivottomat tupakoitsijat voivat parantaa maailmaa savupilvessä istuen. me muut mennään viihtymään savuttomaan baariin ja nauttimaan kylmästä oluesta. - Mehupurkki2
Jos tupakka kuuluisi samalla tavalla ravintolaan kuin viinakin, niin kai sitä myytäs siellä samalla tavalla ku viinaaki-
Ja silloin ei myöskään varmaan olisi ajateltukkaan että olisi tupakoitsijoiden puoli ja tupakoimattomien puoli!
Jos viina ja tupakka olisi siis tavallaan "samanarvosia" baarissa, niin kai sielä sitte olis myös juovien puoli ja juomattomien puoli.
Tupakoimaanko sinne baariin sitte mennään? Minä ainaki luulen että pitämään hauskaa, vetämään viinaa ja tanssimaan, olemaan kavereitten kans.
- Nelli
Onhan se hyvä jos tupakoitsijat lakkaa käymästä baareissa, menee nekin ryyppäämiseen maksetut rahat muulla tavalla valtiolle. Alkohooliveron aleneminen kun kolautti jo ravintoloitsijoita niin varmasti selviävät kun puolet asiakkaista lopettaa sielä käymisen!Täällä kun niitä työttömiä ei vielä tarpeex olekaan...!Annetaan ny herran tähden tupakoimattomille heidän baarinsa, kyllä me ne takasin vielä saadaan!Tuhlataan rahat mielummin sinne missä saa rauhas olla!Mennään vaikka metsään, poltetaan tupakkia ja keitetään viinaa, ni vähenee valtion rahat siinäkin alkohooliin vero saannista!
- satu
miten ne meinaa vahtia juomia sillä aikaa kun asiakas on ulkona tupakalla. Onko portsarilla joku nimilappusysteemi joka tuoppiin et saat omasi takas tullessasi sisäiloihin? Itse en ainakaan halua mitään ekstraa tuoppiini, ja haluan juoda itse maksamani tuopit enkä juottaa niitä muille, niiden jäädessä pöytään kun painun ulos röökille???
- mehupurkki2
satu kirjoitti:
miten ne meinaa vahtia juomia sillä aikaa kun asiakas on ulkona tupakalla. Onko portsarilla joku nimilappusysteemi joka tuoppiin et saat omasi takas tullessasi sisäiloihin? Itse en ainakaan halua mitään ekstraa tuoppiini, ja haluan juoda itse maksamani tuopit enkä juottaa niitä muille, niiden jäädessä pöytään kun painun ulos röökille???
Et mee röökille. Tai poltat ennen ku ostat mitää juomaa.
- jane
Mielestäni ei tuon parempaa lakiuudistusta voitaisi tehdä! Itse en polta eikä minua häiritse yleensä muiden tupakointi, mutta samaa en voi sanoa baari-illan jälkeen! Lähes kaikki kaveriporukastani polttavat ja kun ollaan baarissa niin tupakkaa menee ainakin kolminkertainen määrä. Aamulla on sitten kauhea olo, silmiä kirvelee ja pää on ihan kuin puuroa, vaikka olisi ottanut vaan pari. Tupakointi baarissa on mielestäni ihmisille vain osoitus siitä, että he näyttävät "coolilta"... että ottaa päähän...
- minä
jep. illuusioni siitä että elän hyvässä maassa jossa on hyvät lait jne särkyi muutama vuosi sitten kun aikuistuin. esim. kaikki kepun päätökset ja lupaukset jotka ei ikinä toteudu, opintotukien leikkaukset, opinto-oikeuden rajaukset, kaiken rahan pumppaaminen helsingistä maajusseille jotka istuu perseellään, aivan liian suuret sisäänotot tiettyjen alojen kouluihin ja muut järkyttävän aivottomat päätökset ovat saaneet minut vakuuttuneeksi että suomi on vähintään yhtä paska maa kun kaikki muutkin.
mutta tämä laki, se auttaa jo kovasti. ehkä tästä vielä saadaan hyvä maa. pointsit eduskunnalle. - jep jep
minä kirjoitti:
jep. illuusioni siitä että elän hyvässä maassa jossa on hyvät lait jne särkyi muutama vuosi sitten kun aikuistuin. esim. kaikki kepun päätökset ja lupaukset jotka ei ikinä toteudu, opintotukien leikkaukset, opinto-oikeuden rajaukset, kaiken rahan pumppaaminen helsingistä maajusseille jotka istuu perseellään, aivan liian suuret sisäänotot tiettyjen alojen kouluihin ja muut järkyttävän aivottomat päätökset ovat saaneet minut vakuuttuneeksi että suomi on vähintään yhtä paska maa kun kaikki muutkin.
mutta tämä laki, se auttaa jo kovasti. ehkä tästä vielä saadaan hyvä maa. pointsit eduskunnalle.Nyt kylla menee aihealueen ulkopuolelle, mutta olisi aika suomalaisten miettia kuinka hyvaan maahan oikein ollaan synnytty. Miksi ihmisten taytyy aina valittaa joka ikisesta asiasta? Ikina ei ole hyvin. Itsekin valitin opinotuen vahyydesta yms. kunnes muutin pariksi vuodeksi yhdysvaltoihin. Talla "mahdollisuuksien maassa" ei ole tietoakaan lapsilisista, saati opintotuista, ja lasten koulunkaynti maksaa jo esikoulusta lahtien. Ylemmat koulut maksavan kymmenia tuhansia dollareita vuodessa, jos ei ole rahaa, joutuu huonoon kouluun. Talla viikolla luin jopa sanomalehtiartikkelin suomen kouluista, jotka luokitellaan maailman parhaimmiksi. Kun itse taman tajusin, tajusin myos kuinka holmo olen ollut valittaessani joka ikisesta asiasta.
Ja sitten takaisin tupakointilakiin... On totta etta vain viitisenkymmenta vuotta sitten oli ihmisten kodeissa sankka tupakansavu, vaan eipa ole enaa. Ollaan menossa hyvaa vauhtia parempaan suuntaan. Ja edelleen vertaan suomea yhdysvaltoihin, koska muista maista ei ole kokemusta, mutta taalla on ravintolat jo olleet savuttomia vuosia (California) ja ihmiset todellakin suhtautuvat tupakansavuun vastenmielisesti. Ja samat keskustelunaiheet on varmasti kayty taallakin kun lakeja uudistettu, mutta silti viela baareja taalta loytyy. Ja eikohan suomessa juojia riita etta tuskin huolestuneita tarvii olla baarien konkursseista. Ja kumpi tassa nyt onkaan tarkeampaa, baarien hyvat tulot vai ihmisten terveys? Kylla tuolainen uudistus olisi hyva, kaikkien terveyden kannalta. Koska sita ei kukaan voi paattaa itse etta altistuuko savulle vai ei jos ei sita millaan rajoiteta. Ja taman jalkeen kun lueskelin naita kirjoituksia, pistaa kylla ajattelemaan eroa tupakoivien ja tupakoimattomien sivistystasossa... Itsekin poltin ennen kuin muutin pois suomesta. Tupakoiminen loppui kuin itsestaan, monikaan ei taala polta, tuntuisi jopa noyryyttavalta menna kauppaan ja pyytaa askia, koska tietaa kuinka siihen yleisisti suhtaudutaan.
Jeps.
- minäääääa
meidän pitää tehdä jotain asialle! mikä ravintola se semmonen on missä ei saa polttaa??
- Imelda
No, samantien voidaan varmaan lopettaa alkoholin tarjoilu myös. Minä äänestän jaloillani, eli vieraita kotiin ja päinvastoin. Sehän onkin mukavampaa kun katsella kännisiä jotka eivät edes saa tupakoida, mutta örinää varmaan riittää.
Kaikki äänestämään.
- LoveKorn
Mulle se nyt on nykypäivänä aivan yksi ja sama koska a) olen tupakkalakossa ja b) en jaksa enää innostua ravintoloista.
Mutta entisenä ravintolassa juoksiana ja tupakoijana voin sanoa että ainakin ravintolan käviämäärät varsinkin talvella putoavat dramaattisesti...Sekä myöskin palvelualan tupakoitsevat työntekijät saattavat tuntea olonsa uhatuksi jos tupakonti kielletään massan mukana myös heiltä.Tupakoitsijoitten kannalta moinen on pahasta mutta tupakoimattomin kannalta asia on suoranainen lottovoitto...Mun mielestäni kaikista oikeuden mukaisin ratkaisu olisi järjestää paikkoja molemmille osapuolille.Esimerkiksi vaikkapa erilliset ravintolat.Siinä vaiheessa jos tupakoiva menee tupakoimattomien ravintolaan hän ei siellä todellakaan polta tai jos tupakoimaton menee savullisten ravintolaan niin rutinaan ei jää aihetta.Ikuisuus kysymyksiähän nämä ovat jossa koskaan molemmat osapuolet eivät ole tyytyväisiä....- Yx ent. tupakoitsija
Lakiehdotus paras , mitä on tehty aikoihin...purnaajia aina on ja tulee olemaan,,,kuitenkin katsoen kauemmaksi...se vähentään varmasti nuorten tupakoimisen aloittamista,,,koska se ei enää ole cool...
-joskus on pikkupakolla rajoitettava ihmisten myrkyttämästä itseään ja muita..kaikkeenhan me totutaan...ajtelkaa ravintolatyöntekijöitä..miten he joutuvat kärsimään... - hyvä lakiehdotus
Yx ent. tupakoitsija kirjoitti:
Lakiehdotus paras , mitä on tehty aikoihin...purnaajia aina on ja tulee olemaan,,,kuitenkin katsoen kauemmaksi...se vähentään varmasti nuorten tupakoimisen aloittamista,,,koska se ei enää ole cool...
-joskus on pikkupakolla rajoitettava ihmisten myrkyttämästä itseään ja muita..kaikkeenhan me totutaan...ajtelkaa ravintolatyöntekijöitä..miten he joutuvat kärsimään...Niinpä, passiivinen tupakointi on kaikkein vaarallisinta ja jos uutta tupakkalakia ei saada, eli kokonaan tupakointikielto ravintoloissa, käy niin, että eihän sitä tupakkapuolta kaikki tupakoitsijat osaa käyttää, vaan notkuvat sätkät kädessä missä sattuu huuruissaan. Kannatan savuttomuutta.
- Mehupurkki2
hyvä lakiehdotus kirjoitti:
Niinpä, passiivinen tupakointi on kaikkein vaarallisinta ja jos uutta tupakkalakia ei saada, eli kokonaan tupakointikielto ravintoloissa, käy niin, että eihän sitä tupakkapuolta kaikki tupakoitsijat osaa käyttää, vaan notkuvat sätkät kädessä missä sattuu huuruissaan. Kannatan savuttomuutta.
Passiivinen tupakointi ei välttämättä kuitenkaan ole sitä kaikista vaarallisinta vaikka niin väitetään, koska kyllä se tupakoitsijakin vetää ihan yhtä paljo sitä savua sisäänsä, enemmän vielä kuin passiivinen tupakoija. Ja sen lisäksi tupakoitsija vetää vielä sen filtterin läpikin sitä tervaa muuta keuhkoihinsa.
- mehupurkki22
hyvä lakiehdotus kirjoitti:
Niinpä, passiivinen tupakointi on kaikkein vaarallisinta ja jos uutta tupakkalakia ei saada, eli kokonaan tupakointikielto ravintoloissa, käy niin, että eihän sitä tupakkapuolta kaikki tupakoitsijat osaa käyttää, vaan notkuvat sätkät kädessä missä sattuu huuruissaan. Kannatan savuttomuutta.
Passiivinen tupakointi ei välttämättä kuitenkaan ole sitä kaikista vaarallisinta vaikka niin väitetään, koska kyllä se tupakoitsijakin vetää ihan yhtä paljo sitä savua sisäänsä, enemmän vielä kuin passiivinen tupakoija. Ja sen lisäksi tupakoitsija vetää vielä sen filtterin läpikin sitä tervaa muuta keuhkoihinsa.
- Mehupurkki2
mehupurkki22 kirjoitti:
ku toi bugaa kokoajan, ei laita noita viestejä ja ko sit koitan eri nimel ni tulee kummakki :(
- Heidikkä
Tyhmää tollanen idiootti laki ehdotus!!!! Ravintolat aivan varmasti menettävät paljon asiakkaita!Mielummin ovat kotosalla viettämässä iltaa! Miks kukaan "lakiehdottaja" ei ajattele loppuun asti asiaa!!! Se mielestäni riittää että ravintoloissa on "tupakointi" ja "tupakoimaton" puoli!!! Eikö se RIITÄ!! Itse en polta tupakkaa.. eikä minua häiritse tupakoijat! Älkää ihmiset ajatelko vain itseänne! Tupakoivat ihmiset ovat aivan samanlaisia kuin "me muutkin" !!
- fiksu poika
7 suurinta virhettä tekstissäsi, ole hyvä
1. lakiehdotus on yhdyssana
2. huutomerkkien ylenpalttinen käyttö, äidinkielen huono osaaminen, lauserakenteiden heikkous jne antavat sinusta hyvinkin tyhmän kuvan
3. ravintolat eivät menetä asiakkaita vaan saavat niitä lisää. jokaisen baarikäyntinsä lain takia lopettavan tilalle tulee kaksi jotka tällä hetkellä karttavat tupakansavun takia baareja.
4. miksi SINÄ et ajattele loppuun asti asioita?
5. eri puolet ei riitä, sillä ilma/savu ei kovin hyvin pysy paikallaan :) ei riitä, ainakaan ellei nämä puolet ole seinillä eroteltu ja erillisillä ilmanvaihtokanavilla varustettu. tämä tosin vaatisi mielettömän kalliit remontit jokaisessa ravintolassa.
6. älä itse ajattele vaan itseäsi, sinua ei ehkä haittaa mutta miljoonia muita se haittaa.
7. tupakoivat ihmiset eivät ole samanlaisia kun "me muut". he ovat riippuvaisia myrkystä josta "me muut" emme ole, ja suuri osa heistä ei välitä siitä että kun he myrkyttävät itseään he myrkyttävät myös kaikkia meitä muita jotka olemme lähistöllä. - bbbbb
fiksu poika kirjoitti:
2. huutomerkkien ylenpalttinen käyttö, äidinkielen huono osaaminen, lauserakenteiden heikkous jne antavat sinusta hyvinkin tyhmän kuvan
3. ravintolat eivät menetä asiakkaita vaan saavat niitä lisää. jokaisen baarikäyntinsä lain takia lopettavan tilalle tulee kaksi jotka tällä hetkellä karttavat tupakansavun takia baareja.
5. eri puolet ei riitä, sillä ilma/savu ei kovin hyvin pysy paikallaan :) ei riitä, ainakaan ellei nämä puolet ole seinillä eroteltu ja erillisillä ilmanvaihtokanavilla varustettu. tämä tosin vaatisi mielettömän kalliit remontit jokaisessa ravintolassa.
6. älä itse ajattele vaan itseäsi, sinua ei ehkä haittaa mutta miljoonia muita se haittaa.
7. tupakoivat ihmiset eivät ole samanlaisia kun "me muut". he ovat riippuvaisia myrkystä josta "me muut" emme ole, ja suuri osa heistä ei välitä siitä että kun he myrkyttävät itseään he myrkyttävät myös kaikkia meitä muita jotka olemme lähistöllä.Kohta 3. oli suoraa valehtelua (esim. Irlannissa ravintola-alalla menee huonosti tupakointikiellon jälkeen), ja loput kohdat jonninjoutavaa lässytystä. Kannanottosi ei tehnyt erityisen fiksua vaikutelmaa.
- terve
fiksu poika kirjoitti:
7. tupakoivat ihmiset eivät ole samanlaisia kun "me muut". he ovat riippuvaisia myrkystä josta "me muut" emme ole, ja suuri osa heistä ei välitä siitä että kun he myrkyttävät itseään he myrkyttävät myös kaikkia meitä muita jotka olemme lähistöllä.Totta joka sana. Tupakoitsijoillekin vain hyväksi jos lopettavat. Vaikka sinänsä oma päätös. Mutta muiden ei tarvitse kärsiä toisten itsetuhosta.
- Mehupurkki2
bbbbb kirjoitti:
Kohta 3. oli suoraa valehtelua (esim. Irlannissa ravintola-alalla menee huonosti tupakointikiellon jälkeen), ja loput kohdat jonninjoutavaa lässytystä. Kannanottosi ei tehnyt erityisen fiksua vaikutelmaa.
Irlanti = SUOMI
no shit - Jarno L
fiksu poika kirjoitti:
7. tupakoivat ihmiset eivät ole samanlaisia kun "me muut". he ovat riippuvaisia myrkystä josta "me muut" emme ole, ja suuri osa heistä ei välitä siitä että kun he myrkyttävät itseään he myrkyttävät myös kaikkia meitä muita jotka olemme lähistöllä."7. tupakoivat ihmiset eivät ole samanlaisia kun "me muut". he ovat riippuvaisia myrkystä josta "me muut" emme ole, ja suuri osa heistä ei välitä siitä että kun he myrkyttävät itseään he myrkyttävät myös kaikkia meitä muita jotka olemme lähistöllä"
Kaiken lisäksi tupakoitsija on itse tehnyt valintansa aloittaa tupakoinnin. - ..........
fiksu poika kirjoitti:
7. tupakoivat ihmiset eivät ole samanlaisia kun "me muut". he ovat riippuvaisia myrkystä josta "me muut" emme ole, ja suuri osa heistä ei välitä siitä että kun he myrkyttävät itseään he myrkyttävät myös kaikkia meitä muita jotka olemme lähistöllä.mä saan tehdä mitä haluan.. En ole järin fiksu mutta minulle riittää kun sain vaki työpaikan ja minulla on rakastava poikaystävä.. hah.. Sinä olet tollainen P.I.L.K.U.N.............N.U.S.S.I.A... Et ole tainnut saada vähään aikaan, nyt ymmärrän miksi kiinnität kaikkeen pikkuasioihin huomiota... emmäkää tänne tuu arvostelee sun vitun rumaa turpaa eli ole jo hiljaa ja hanki vaikka elämä
- Sauri
tulla baariin jotka ei voi olla tupakinsavussa. Tai sitten niille voidaan perustaa tien toiselle puolelle oma limudisko.
- Heidikkä
heh.. näinpä :)
- Mehupurkki2
Edelleenki ravintoloilla ja baareilla on aivan jokin muu idea ku tupakointi, jos et ole sattunu huomaamaan.
- puer86
Muuten minulle on aivan sama vaikka tupakoitsijat kuinka tuhoavat terveytensä, mutta passiivinen tupakointi eli tupakan savun hengittäminen on vaarallisempaa kuin itse aktiivinen tupakointi! Muiden ihmisten ei todellakaan pitäisi joutua kärsimään muutamien typeryydestä.
- terve
Päätös olisi kaikin puolin fiksu. Ravintoloista tulisi viihtyisämpiä eikä vaatteet haisisi ja allergikotkin voisi niissä käydä. Voisi alentaa tupakointia ja siten verovaroja kun ei menisi "turhiin" keuhkosyöpähoitoihin rahaa. Turhiin siksi että ne olisi niin tolkuttoman helppo välttää.
Tupakkaverokaan ei korvaa kun murto-osan upakoinnin kustannuksista.
Lisäksi tupakoimalla tuhoa ympäristöä ja tukee suuryhtiöistä niitä moraalittomimpia jotka tekee rahaa kuolemalla. - oletko...
tietoinen että aikuisväestöstä,18v< polttaa 86%?
- älämuotapa
oletko... kirjoitti:
tietoinen että aikuisväestöstä,18v< polttaa 86%?
Ja pointtisi on? Ei muo kiinnosta jos ne kaikki tappaa hitaasti ittensä. Kunhan ei tapa niitä, ketkä ei haluu kuolla tupakkaan...
- epätieto
Miksi tupakointi kiellettäisiin ravintoloissa ym sellaisissa paikoissa. Syy moiseen???
- Lumikki
Pitää ,PRKL!, kieltää!
Tavallisia vuokralaisia pitää suojella! --TANA!
Kiva istua iltaa tupkoimattoman parvekkeella iltaa, kun saapi samalla iltahenkoset naapurin tupakasta!
JEP! KUkas suojelisi mun lasten terveyttä passiiviselta tupakoinnilta?
keskisormella päättäjien nerokkaalle ajatuksenjuoksulle. Kieltäkää koko tupakka!- Mä vaan
Kotonaan kun onneksi saa tehdä edelleen niinkuin haluaa. Stikkaa fönsteri boseen! Julkiset tilat on asia erikseen, mutta ihmisen yksityiseen tilaan on paree olla puuttumati.. Ja vuokralaiset taaplaa muutenkin omistajien ehdoilla.
- Jusu
Ei varmaankaan ihmisen yksityisyyteen voida kajota tuolla tavalla.Haluatko kenties että tästä tehdään kyttäysvaltio?
- mieltä!
Ihan helv*tin kiva kun yrittää tuulettaa ikkunasta edes vähän niin jo minuutin päästä on joku larvapää tuuletusparvekkeella pilaamassa ilmaa!! Sama juttu kesät talvet ja mitään ei muka saa.. Erityisen paskan asiasta tekee se,että satun olemaan yliherkkä tupakansavulle;allerginen nuha,keuhkoputkentulehdus ja kurkkutulehdus seuraa heti oleskelusta savussa. Baareissakin ois kiva joskus piipahtaa mutta nykyisellään ei oo mitään asiaa.. o_O
Myrkyttäkööt ihmiset itteensä jos huvittaa kunhan antaa toisten hengittää raitista ilmaa. - arpakuutio
no eiköhän jokaisella ole oikeus olla parvekkeella tupakalla ???? sitten pitäis kieltää lasten meluaminen kaupoissa ja ulkona kun se häiritsee mua kun savuttelen parvekkeella.. eiköhän näissä jo mennä liiallisuuksiin näin on kaikista paras ei tarvi mitään muuttaa
- Jarno L
Jusu kirjoitti:
Ei varmaankaan ihmisen yksityisyyteen voida kajota tuolla tavalla.Haluatko kenties että tästä tehdään kyttäysvaltio?
Jokainen kerta kun joku sytyttää tupakan muualla kun omassa kodissaan niin hän loukkaa savullaan mitä todennäköisemmin toisen ihmisen yksityisyyttä.
- Mehupurkki2
arpakuutio kirjoitti:
no eiköhän jokaisella ole oikeus olla parvekkeella tupakalla ???? sitten pitäis kieltää lasten meluaminen kaupoissa ja ulkona kun se häiritsee mua kun savuttelen parvekkeella.. eiköhän näissä jo mennä liiallisuuksiin näin on kaikista paras ei tarvi mitään muuttaa
Aiheuttaako lasten meluaminen kaupassa jotain terveydellisiä haittoja sinulle?
Ko. asia nyt sentään on normaalia, toisinku tupakoiminen. JOkainen on joskus elämässään melunnut kaupassa. Ainaki melkein. - Lumikki
arpakuutio kirjoitti:
TÄH!
Passiivinen tupakointi on terveysriski, aikuisille ja etenkin lapsille!!!
Olisiko sinulla ehdotuksia miten lapsetkaan eivät altistuisi nikotiinille ennenaikojaan?
Siis eriasiahan on ne lapset, jotka jo sikiövaiheessa tupakoivat, kuten myös synnyttyään lastenvaunúissa...onko sulle käynyt näin? - Lumikki
arpakuutio kirjoitti:
Onko jokaisella oikeus suoltaa paskaa naapuriin?
Postiluukusta kurkistaa... - on illuusio
Jarno L kirjoitti:
Jokainen kerta kun joku sytyttää tupakan muualla kun omassa kodissaan niin hän loukkaa savullaan mitä todennäköisemmin toisen ihmisen yksityisyyttä.
Tämähän se argumentti taitaa olla, millä milloin mitäkin ollaan kieltämässä, itse haluaisin että naapurin tenavan mopo kiellettäisiin koska sen ääni kuuluu ikkunan läpi.
- savu
Eiköhän aikuiset ihmiset tiedä, että tupakointi ei ole terveellistä. Mutta poliisivaltiossa kun eletään, niin pitäähän tähänkin asiaan puuttua. Kielletään samalla pubit ja muutkin juottolat sillä siellähän voi vaikka humaltua. Ei saa syyä, ei saa juua ja sit ei saa roskata, ei saa ajjaa ylinoppeutta, ei saa ylipäätään tehdä mitään, sillä sinut on huomattu ja naapurisi tarkkailee sinua.
- puer86
On tietenkin ihmisten oma asia, jos pitää oma terveys tuhota, mutta kun monet asiat vaikuttavat jo muidenkin terveyteen. Julkisella paikalla tupakoinnin ohella mm. mainitsemasi ylinopeus. Pelleily liikenteessä vaarantaa muutkin. Ei näitä lakeja kuule ihan turhan päiten säädetä...
- Mehupurkki2
Minusta tuntuu että roskaaminen ja ylinopeuden ajaminen on jo kielletty! :D
Ja vieläki naurattaa ihmiset jotka rinnastaa tupakoinnin, syömisen ja juomisen. Jotenki outoa. Ihanko se ois joku elämisen ehto. "Tupakoi tai kuole!" - henkäys
Mehupurkki2 kirjoitti:
Minusta tuntuu että roskaaminen ja ylinopeuden ajaminen on jo kielletty! :D
Ja vieläki naurattaa ihmiset jotka rinnastaa tupakoinnin, syömisen ja juomisen. Jotenki outoa. Ihanko se ois joku elämisen ehto. "Tupakoi tai kuole!"Roskaaminen ja monet muut asiat ovat kiellettyjä, se on selvä. Tää yhteiskunta on vaan tullut holhousyhteiskunnaksi. Pitäisi pikemminkin poistaa turhia lakeja ja säädöksiä kuin tehdä uusia. Jos ennen ihmiset kuolivat siinä neljässäkymmenessä, niin miksi nyt pitäisi elää 100 vuotiaaksi ja olla jossain hoitokierteessä. Jos joku haluaa polttaa ravintolassa, niin minua ei hetkauta, Enemmän päännii jotkin ikiviisaat valittajat jotka "huomioivat toisen parasta".
- savuttomat ulos
Mitä pirua? Ainahan ravintoloissa ollaan röökattu. Kieltäkää se ja jää menemättä, perkl. Mitä oikeen sekootte? Jotaki rajaa...
- Mehupurkki2
Voit sitte perustaa sen oman tupakointilan,(niinkö joku sen tässä jo mainitsikin)sinne siis kaikki sauhuttelemaan. Sielä ei sitte sais ryypätä ollenkaan, koska sittehän se ei eroais mitenkään nykysistä kapakoista.
Ravintelin ideahan on vieläkin, ja luultavasti aikojen alussakin ollut hauskan pitäminen, syöminen, juominen.
Tupakoitsijat ajatelkaa muitakin.
Niitä, jotka polttaa, ei varmaankaan haittaa jos muut ei polta, mutta niitä jotka ei polta, haittaa se jos muut polttaa. Niihän se on.
- Jusu
Joo tuota...laitetaas muutama känninen Suomalainen tupakoimaan samaan paikkaan,entuudestaan toisiaan tuntemattomat.Taitaa lopputulemana olla nyrkkitappelu pihalla.Sama homma jos nämä ihmiset laitetaan johonkin koppiin polttamaan.Joillakin kun voima ja pituus"kasvaa"juodun alkoholimäärän mukana,ja vastaavasti älykkyys laskee.No,onhan tuossa se etu,että grilli-ym taksijonoissa on rauhallisempaa.
- Hannu
Kannatan tupakoinnin kieltoa ravintoloissa tai sitten erillinen huone missä tupakointi sallittu mutta myös sillälailla, että sitä myös valvotaan, että ainoastaan siellä tietyssä huoneessa poltetaan eikä muualla, kun nykyisin on savuttomat alueet niin kyllä sitä poltetaan muuallakin kuin pelkästään sille tarkoitetulla alueella.
- maxi
Yleensäkin nämä ei-tupakoitsijat lipittävät yhtä siideriä kokoillan.Tupakoitsija taas tarvii enenmpi juomista,kun kurkkuun koskee,ja muutenkin tunkkainen maku suussa.Taitaa ravintoloiden tulot tippua,tulee työttömyyttä.Minunkin verotukseni nousee sen jälkeen.Miksi tupakoimattomien kitisijöiden tarvii tulla moralisoimaan jokapaikkaan.Pysykää kotona sitten,jos ei pubien ilmapiiri miellytä,ei niissä PAKKO ole käydä.
- Haba
Voi että ihmiset osaa olla naiveja! Itse en polta, enkä ole eläessäni polttanut kuin yhden tupakan. En siis sano tätä siksi että itse sauhuttelisin... mutta on se merkillistä miten pienestä asiasta pitää nostaa numero. Ravintolassa käydään 1-3 kertaa viikossa, joten se on ihan sama polttaako jotkut silloin sisällä. Epäterveellisempää on juoda sitä viinaa, kuin haistella toisten savuja. Ja jos joku useammin ravintolassa vierailee, niin menköön itseensä. Tällöin joku muu on suurempi ongelma kuin passiivinen tupakointi.
Henkilökunta ei baareissa tänä päivänäkään tarjoile pöytiin kuin aniharvassa paikassa. Muutoin tarjoilu hoidetaan AINA baaritiskin takaa. Tällöin mielestäni riittää nykyinen lainsäädäntö joka estää tupakansavun kulkeutumisen baaritiskin "väärälle puolelle".
Kohta kielletään varmaan kissat ja koirat. Nehän aiheuttaa hajua, jätöksiä, melua ja mikä pahinta: allergiaa. Sen jälkeen kielletään varmaan grillaaminen kun siitäkin tulee "hajuhaittoja" ympäristöön. Tämän jälkeen listalla ovatkin aivastuskielto, yskimiskielto ja piereskelykielto. Kielletään siis kaikki mikä ei kauheasti miellytä eikö vain?!
Mitä jos silti yritettäisiin olla suvaitsevaisia kaikkia kanssaeläjiä kohtaan. Sen ei pitäisi olla liikaa vaadittu mikäli mielii kaupungissa elämänsä elää.- baari-tupakoitsija
Nimenomaan. Tähänkin asti ollaan pystytty sovussa elämään, suvaitsevaisuutta ihmiset! Maailmassa on suurempiakin murheita kuin ravintola- tai parveketupakoijat. Itseäni ei häiritse tuon taivaallista kummatkaan, kukaan ei jatkuvasti siellä parvekkeella istu tupakin kanssa, eikä kukaan pakota ketään savutonta istumaan siellä ravintolan tupakka-puolella. Kyseessä on valinta. Miksi toisesta tehdään tärkeämpi, kun tähänkin asti ollaan tultu toimeen keskenämme?
- Mehupurkki2
baari-tupakoitsija kirjoitti:
Nimenomaan. Tähänkin asti ollaan pystytty sovussa elämään, suvaitsevaisuutta ihmiset! Maailmassa on suurempiakin murheita kuin ravintola- tai parveketupakoijat. Itseäni ei häiritse tuon taivaallista kummatkaan, kukaan ei jatkuvasti siellä parvekkeella istu tupakin kanssa, eikä kukaan pakota ketään savutonta istumaan siellä ravintolan tupakka-puolella. Kyseessä on valinta. Miksi toisesta tehdään tärkeämpi, kun tähänkin asti ollaan tultu toimeen keskenämme?
Aina on tupakoimattomat joutuneet kärsimään siitä savusta, kaikki tupakoijat eivät sitä vaan tajua ku kattelevat vaan omaa napaansa.
Ja melkeimpä aina myös sanotaan että "on suurempiakin murheita", mutta minusta ainakin on parempi aloittaa poistamalla niitä pienempiä murheita, nii saattaa siinä suurikin poistua sivussa. Ja tupakoinnin aiheuttamat terveysriskit ovat yksi melko suuri murhe.
- ..............
Kannatan, koska tämä voisi tarkoittaa sitä, että nuuskan myynnille voisi löytyä päivänpaistetta Suomestakin. Mahtavaa!!!
- -HP-
suurin osa baareissa käyvistä ihmisistä tupakoi tai heitä ei häiritse tupakan savu, suurin osa ravintoloista menisi konkurssiin sen takia..
sen on varmaa- Heikki
Elä horise juttusi tulee juuri henkilöltä joka ei ajattele toisia vaan omaa nautintoa,
- MARKO M
Jeps... Katso uutisia!
Englannissa pelättiin nimenomaan että kapakat menee konkurssiin. Muutama on kaatunut, totta. Suurin osa porskuttaa ja asikaskuntaa on tullut uutta. Vanhatkin asikkaat on jäänyt. Pihoilla on röökipaikkoja mistä on tehty jopa viihtyisiä. - MARKO M
MARKO M kirjoitti:
Jeps... Katso uutisia!
Englannissa pelättiin nimenomaan että kapakat menee konkurssiin. Muutama on kaatunut, totta. Suurin osa porskuttaa ja asikaskuntaa on tullut uutta. Vanhatkin asikkaat on jäänyt. Pihoilla on röökipaikkoja mistä on tehty jopa viihtyisiä.Väsyneenä menee maat sekaisin. Ei englanti vaan irlanti. Sorry my mistake!
- Nimetön
Aivan hyvä juttu että Ruotsissa kiellettiin ravintoloissa tupakointi. Toivottavasti Suomessa osataan ottaa siitä mallia. Tupakoitsijat turmelkoot itsensä eikä kanssaihmisiä.
- Asiallinen...
En nyt ymmärrä mikä tässä ratkaisussa voisi olla niin vaikeata, tehdään omat raflat missä saa polttaa ja missä ei. Kenellä olisi jotain tuota ratkaisua vastaan? Jos käytettäisiin tuota samaa ideologiaa autot/eläimet pitäisi kieltää jne..
Pientä suvaitsevaisuutta ihmiset.
Pääasia on että elämästä nauttii, eikä kitise jokaisesta itseään ärsyttävästä asiasta.
- Voi mennä taas ravintolaank...
Olisi hieno tuo kielto. Hiukset ja vaatteet haisivat aina kammottavilta ravintolassakäynnin jälkeen...ei voinut käydä. Vaikka näennäisesti ei olisi lähelläkään tupakanpolttajia. Tuon hajun haistaa kymmenien metrien päästäkin vaikka en näe tupakoitsijaa. Saisi käydä taas syömässä ja nauttia ravintolaillasta!
- Uusi aina parempi kuin vanha?
Tupakointi ollaan kieltämässä syystä että työntekijöille ei voida tarjota mahdollisuutta savuttomaan työskentelyyn, niinkö se nyt menee? Eikö voisi olla sekä nykyisenlaisia sekä savuttomia baareja? Savullisissa voisi olla töissä ne jotka itse antavat suostumuksensa "antautua vaaraan". Tietenkään ketään ei saa pakottaa että "työt loppuu jos et suostu!" Silloin on vain oltava itse rohkea ja oppia sanomaan ei! Kaiken lisäksi ravintola-alalla on paljon ihmisiä jotka itse polttavat (ei saisi tietenkään yleistää) meinaankin nyt erityisesti pubeja, baareja, yökerhoja EN ruokaravintoloita, onko heidän eli työntekijöiden
mielipiteitä kysytty? Savullisissa perinteiset baaripolttajat ja vakipolttajat saisivat jatkaa menoa samaa rataa =] Sitten kaikki baareissa käynnin lopettaneet ja savuttomuutta haluavat saisivat omat paikat, eikä olisi kellään valittamista! Nyt varmaan joku sanoo että se olis ihmisten jaottelua eikä tasa-arvoista ja pah, niin kuin meitä ei muutenkin jo jaoteltaisi ja maailmako tasa-arvoinen kaikkien ihmisten kesken... Joo-pa joo, eli miksei onnistuis? Seuraavana joku valittaa että kun porukalla lähdetään ja osa haluaa savuttomaan ja toiset ei. No hei tough luck! Niinhän se on jo nyt, toiset tykkää toisesta baarista ja toiset toisesta, aina joku joutuu myöntymään tai tehdään kompromisseja!
Totta on että ihminen on sopeutuvainen, mutta miksi pitäisi aina sopeutua uuteen ja uuteen? Suomen yöelämä alkaa nytkin jo myöhään kun harrastetaan etkoja. Epäilenpä et totaalikiellolla olisi vaikutusta siihenkin suuntaan tai toiseen, mutta yleisesti baareissa olo aika lyhenisi. Sehän on taas poissa ravintolojen tuloista, kannattavuudesta, työpaikoista etc.. Uskon myös että kotona polttaminen lisääntyisi melko roimasti. Me suomalaiset ollan päästy hyvin eroon kotona sisällä polttamisesta, toisin esim. kuin rakas naapurimaamme Ruotsi. Itse jos polttavat niin polttavat sisällä. Sen lisäksi että baarit menevät aikaisemmin kiinni Ruotsissa siellä on paljon yleisenpä jatkot kuin meillä, joten kaikki vain vertailemaan päässään sitä määrää.. Ja jos sitten poltettaisiin sisällä tai parvekkeillakin, haittoja tulisi naapuristolle, jokatapauksessa. Voitaishan me tietenkin anoa että nuuskan myynti tulisi meillekin lailliseksi niin helpoittaishan se nikotiinin tuskia polttajilla! Sehän se oiskin sitten kivaa =/ kaikilla mälli huulessa niin miehillä kun naisilla niin kuin Ruotsissa jo on! Onkohan se nyt niin loppuun asti varmasti mietittyä tämä lakiehdotus? Kaikki vaikuttaa aina kaikkeen, sitä ei saa unohtaa! - smoker
Niin, kohta mennään jopa siihen että ravintolassa ei saa edes juoda viiniä tai viinaa.
Tämä tupakkakielto oli vaan eka askel..
Kyllä uskon että koko suomalaisen ravintolakulttuuria saa aikamoisen kolahduksen.
Ei voi muuta kun huutaa "hyvää suomi" taas kerran :(- ei toimi
Jätän baarit käymättä ja alan nauttimaan kotonani. Kenties teen iltakävelyn kännissä, joudun putkaan tai auton alle.
- ....
ei toimi kirjoitti:
Jätän baarit käymättä ja alan nauttimaan kotonani. Kenties teen iltakävelyn kännissä, joudun putkaan tai auton alle.
No luovu siitä pienestä paperikääryleestä niin säästät henkesi ja rahasi
- toimi
.... kirjoitti:
No luovu siitä pienestä paperikääryleestä niin säästät henkesi ja rahasi
Hyvää jatkoa sinne viinan huuruiseen baariin.
- Savuton mies
Syöpäkääryleiden imeskelijät helvettiin baareista, että voi hengittää myrkytöntä ilmaa.
- Lumikki
polttelijatkin kuriin sikäli, kun se haittaa naapureita!
Nimittäin se sisällätupakointi haittaa myös naapureita...savu tulee läpi rakenteiden...
...SKA HAISEE!
- Big-Brother
Tupakkakieltö vaan kaikkiin julkisiin tiloihin. Tupakoitsiat pilatkoon keuhkonsa niin, että muut eivät joudu siitä kärsimään.
- haaaahaaa
ei voi kuin ihmetellä suomen hallituksen holhouspolitiikkaa , kaikki pitää kieltää , toihan on perusoikeuksien loukaamista eikö ihmiset itse osaa muka päättää haluavatko istua savuisessa tai savuttomassa ravintolassa. ehdotankin että joku fiksu perustaisi ravintolan ainoastaan tupakoiville , työntekijöistä lähtien , menestys olisi varmaan taattu. tietenkin siihenkin kyllä joku viranomainen puuttuisi , perustellen terveydellä.!! kiva asua maassa jossa kohta ei voi wc:ssä käydä ilman että leimaat jonkun kortin.!!
- Krisse
haaaahaaa kirjoitti:
ei voi kuin ihmetellä suomen hallituksen holhouspolitiikkaa , kaikki pitää kieltää , toihan on perusoikeuksien loukaamista eikö ihmiset itse osaa muka päättää haluavatko istua savuisessa tai savuttomassa ravintolassa. ehdotankin että joku fiksu perustaisi ravintolan ainoastaan tupakoiville , työntekijöistä lähtien , menestys olisi varmaan taattu. tietenkin siihenkin kyllä joku viranomainen puuttuisi , perustellen terveydellä.!! kiva asua maassa jossa kohta ei voi wc:ssä käydä ilman että leimaat jonkun kortin.!!
Minusta olisi hienoa, jos ei holhottaisi ja asiakkailla olisi vapaus valita millaiseen ravintolaan menisi. Savuttomia ravintoloita voisi perustaa ja markkinoida vahvasti sitä ihanaa savuttomuutta. Tupakoiville olisi sitten omat ravintolat, joissa saisi polttaa ja joissa olisi nykyisenkaltaiset tiukat ilmastointi- yms. määräykset. Ja sitten vaan ravintolat kilpailemaan asiakkaista :)
Ja luulenpa että ne savulliset ravintolat menestyisivät... koska ne tiukkapipoiset ja ahdistuneet ihmiset eivät niissä kävisi. - TÄMÄ ON FAKTA
haaaahaaa kirjoitti:
Vihdoinkin tulee se minun odottamani ja monen muun odottama laki että tupakka kielletään ravintolassa. En ole sen takia käynyt ravintoloissa juurikaan koska olen allerginen tupakan savulle ja saan siitä hirvittävän nuhan. Tupakkapuolet ravintoloissa on ihan huuhaata koska ei tupakansavu tunne rajoja jos ei ole savunpitävä seinä edessä. Tähän asti on toimittu tupakoivien ehdoilla ja nyt onneksi tulee lopullinen muutos. Täytyy muistaa että on paljon ihmisiä jotka eivätkäy ravintoloissa koska siellä tupakoidaan - nyt on tulossa uusi asiakaskunta ravintoloihin jotka varmasti kuittaa sen jota ehkä menetetään:). Onhan se myös tärkeä asia ravintoloissa työskentelevien kannalta että tupakointi kielletään koska se on ollut henkilökunnalle passiivista tupakointia joka on lähes sama asia kuin tupakoitsisi normaalisti.
Ja täysin väärä ajatusmalli on sanoa että tupakoinnin kielto on holhoamista - täytyy muistaa että tupakka on huumetta ja myrkkyä joka aika selvästi huomautetaan tupakka-askin kyljessä:). Laki pitäisi mennä niin että jos tupakoitsija sairastuu tupakoinnista aiheutuviin sairauksiin hänen tulisi itse kustantaa kaikki sairaudesta aiheutuneet kulut itse koska tauti on itse aiheutettu. En minä halua osallistua maksamillani verorahoilla sellaisten kustannuksien kattamiseen joka on tahallaan itse aiheutettu. Ja näistä kustannuksista aiheutuu valtiolle ja yhteiskunnalle suoraan ja epäsuoraan kymmenien miljoonien eurojen kulut ja vielä verotulojen menetykset kun tupakoitsijat ja passiivisen tupakoinnin uhrit sairastelevat ja joutuvat olemaan poissa työstä.
Loppukommenttina voisin sanoa että nyt on kaikilla tupakoitsijoilla hyvä sauma lopettaa tupakointi ettei tarvitse valittaa uutta käytäntöä ravintoloissa ja aloittaa uusi ja terveellisempi elämä. Tässä minun kommettini, kiitos.
- kannatan
kyllä kannatan. tupakoitsijat saavat pilata oman terveytensä jos niin haluavat, mutta yleisissä tiloissa pitäisi olla puhdas hengitysilma.
- kessuttelija
miksi savuttomien pitää tupata itsensä ravintolaan.me tupakoitsijat voidaan vaikka vilustua jos ulos pitää mennä tupruttelemaan.
- whitetigerx
kessuttelija kirjoitti:
miksi savuttomien pitää tupata itsensä ravintolaan.me tupakoitsijat voidaan vaikka vilustua jos ulos pitää mennä tupruttelemaan.
itseä aiankin ahistaa jos jotku polttaa vieressä, paljon ihmisiä happi ei kierrä, kirvelee silmiä, yskittää, huippaa päässä, haisee pahalta,saa jonku keuhko syövän vaikken ole koskaan tupakoinu itse vakituisesti.
onneksi jossain baareissa on tupakoimattomat erilliset tilat..epäreilua ajatella että joutuu uhraamaan terveyden jso haluaa baariin tanssimaan ja pitämään hauskaa... minusta tupakoivien ja tupakoitusioiden pitäisi päästä ihan vapaasti pitämään hauskaa. erillinen tupakkka tila,vaikka ulkona joku lämmitetty katos.. - whitetigerx
kessuttelija kirjoitti:
enpä usko jos pihalla polttaa yhen tupakan korkeintaa 10min ni vilustuu! ei voi olla niin herkkä ihminen!
olen kuullut että vilustuminen tapahtuu yleensä jos on märät vaatteet päällä, tai varpaat jääässä. jos on armeijan käynni ni kyl pitäs sietää pakkasta tupakan ajan..
nikotiiini riippuvaiset, hirveetä rahan tuhlausta, n30e viikossa savuna ilmaan, vois käyttää paremminkin.
hyvän ja renon olon saa ihan hyvin kaljallakin.
tupakka maistuuu ihan hirveeltä. - totta:
whitetigerx kirjoitti:
enpä usko jos pihalla polttaa yhen tupakan korkeintaa 10min ni vilustuu! ei voi olla niin herkkä ihminen!
olen kuullut että vilustuminen tapahtuu yleensä jos on märät vaatteet päällä, tai varpaat jääässä. jos on armeijan käynni ni kyl pitäs sietää pakkasta tupakan ajan..
nikotiiini riippuvaiset, hirveetä rahan tuhlausta, n30e viikossa savuna ilmaan, vois käyttää paremminkin.
hyvän ja renon olon saa ihan hyvin kaljallakin.
tupakka maistuuu ihan hirveeltä."olen kuullut että vilustuminen tapahtuu yleensä jos on märät vaatteet päällä" eli ei voi mennä ulos tupakalle talvella jos on tullut pissat housuun kapakassa!
- JO OLIS AIKAKIN
Näin on!
- kannatan
Tiiviitä tupakkakoppejahan on mahdoton rakentaa,niin että ulos vaan nikotiinille.Säälin kyllä naapureita.Luulen,että tupakointi lähtee vähenemään.
- juttu!
Kannatan totaalista tupakointikieltoa. Kaikki tupakoitsijat pitäisi laittaa vastuuseen siitä että he aiheuttavat sairauksia myös niille jotka eivät tupakoi! Ovat kyllä todellisia kusipäitä semmoiset, varsinkin kerrostaloissa tupakoivat!
- Kuolen ilman tupakkaakin
Toivottavasti kielletään.
- Loistavaa
Tämähän on. Olen jo odottanut sitä nuuskaa Suomeen, nyt olisi sen aika. Siitä ei ole haittaa muille ihmisille, eikä tarvitse pelätä savuhaittoja.
- Pepe86
Kaikkein paras ratkaisu olisi että ravintola saa itse päättää saako siellä tupakoida. Tässä ei taas ajatella kaikkia ihmisiä. Tyytykää nykyiseen!
- Lunikki
Ammatinvalintakysymys!
- jos pössyttely
kielletään. Pitäs kysellä tarkemmin asiakkailta ja kapakoitsioilta mikä olisi hyvä ratkasu. Onko kansanedustajat asiantuntioita tässä asiassa ?
- arpakuutio
onko kansanedustajat missään asioissa oikeassa ?
- Suomen elitistinen sikaripo...
Sikari kuuluu aimona osana minun aamupäiväni kahvihetkeen kun luen talous-sanomien osakelukuja ja muita osinkoja. Keskipäivällä vedän toisen 250 €:n arvoisen havanan ja sitten on päivän kolmannen sikarin vuoro. Sikariporras ei salli minkään tupakkalain lakkauttavan ravintolatupakointia. Sikarin polttaminen ei ole suinkaan vaarallista itseasiassa se tulisi sallia jopa lapsille. Se puhdistaa keuhkoja samoin kuin Kuubassa välimeri-ilma putsaa heidän tervaisat sikarikeuhkot.
- vai ei?
Viedäänkö se välimeri-ilma Kuubaan jossain säiliöissä vai millä tavalla se toimitetaan sinne?
- Teemujazz
Onhan se nyt selvää että ei täällä Suomessa olla mitään Kuubalaisia vaikka myös Japanissa, Espanjassa, Portugalissa, Etelä-Amerikassa pössytellään ihan paikallisissa marketeissa jne.
Ravintolakulttuuriin ollaan nyt yli 50 v. istutettu se tupakoinnin perusedellytys. Tämä kyllä tulee saamaan suuria vieroitusoireita ravintolakulttuurissa mutta eiköhän sen jokainen sulata omalta osaltaan. Ravintolanpitäjäthän pelkäävät että se heikentää alaa.
Tupakointikieltolaki ollaan nyt laittamassa ravintolatyöntekijöiden eduksi siinä että ravitolatyöntekijät eivät altistuisi savulle. Merkillistä vaan että yli kolmasosa tästä ravintolatyöntekijälaumasta on itse näitä neuroottisia tervakeuhkoja jotka vastustavat lain tulemista kun omalla työpaikallaan ei enää sen jälkeen saisi polttaa.- TASAARVOA!"
Meillä kaikilla ihmisillä tulee olla samallaiset oikeudet käydä ravintolassa tai julkisella paikoilla,tupakka on laillinen nautintoaine jonka myöskin kaikki ihmisoikeus järjestöt ovat hyväksyneet. Sitten jos tupakka julistetaan kielletyksi nautintoaineeksi kiellettäköön sen nauttiminen ravintoloissa ja kaikkialla.Siihen asti kun tupakka on laillinen nautintoaine sen käyttäjiltä älköön kiellettäkö tai estettäkö pääsyä ravintoloihin. Muussa tapauksessa rikomme ihmisoikeus ja suvereenisuus lakeja?????
- thyjjghk
jos tuo kielto tulee voimaan niin siinäpä onkin hyvä liikeidea. meikäläinen perustaa SAVULLISEN baarin ja sinne on porttikielto kaikilta savuttomilta. sellasen paikan kun perustan helsingin keskustaan niin veikkaan että porukkaa käy ihan mukavasti, kaikki helsingin savulliset baarikärpäset =D
sitten saa savutomat itkeä kun joutuu oleen yksin niissä savuttomissa baareissa ;(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih476057Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6262462Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens821191- 791070
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3341061Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä551020Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.62975- 61925
- 228844
- 49791