Mikä se on sun mielestä?
Miten hyvin koulutettu, kuinka hyvässä asemassa työssä, mitä harrastaa, lukee, katsoo tv:stä?
Vai onko tärkeintä sittenkin "sydämen sivistys", kuten se, miten kohtelee kanssaihmisiään.
Ei ylenkatso pultsaria, tai pokkuroi vaikutusvaltaisempaa henkilöä, josta mahdollisesti hyötyäkin itselle?
Sivistyksen "mitta"
71
3977
Vastaukset
ja sivistyneisyys eivät valitettavasti käy käsikädessä.Joku on joskus kirjoittanu jotenkin näin "Toiset kiertävät koko maapallon, eivätkä ymmärrä mitään.Toiset käyvät vain maitokaupassa ja ymmärtävät kaiken"
Tuo kuvaa minusta hyvin sitä, että "sydämen sivistys" on muuta kuin kirjanoppineisuutta.- Sani
tulee mieleen muutamia vanhahkoja mummoja, joita on/on ollut kunnia tuntea.
He eivät ole juuri omaa kotikyläänsä kauempana koskaan käyneet, eikä koulutusta ollut heillä kuten nykyisin.
Mutta kuinka ihailtavaa terävyyttä ja huumorintajua heiltä löytyy :)
- ggnojoP
Sivistyksen nimissä on käyty sotia, luotu luokka-
eroja ja annettu itselle oikeus katsoa alaspäin.
Milloin on maan matonen, moukka, kouluttamaton,
siedettävä, asiansa tunteva, protokollan osaava
tai hyvän yhteiskunnallisen aseman omaava jne.
Nuorena sain kosketuksen työmaailman snobismista.
Eräs työntekijä oli kuin muutkin, peruskoulutettu.
Heureka! Hän keksi ruveta lukemaan yhtiössä tek-
nistä tietoutta ja mielistelemään ylempiään. Käy-
tös muuttui "sivistyneen hillityksi" entisiä työ-
tovereitaan kohtaan, ja kas, pian hänkin katsoi
"alaspäin". Matosesta öykkäriksi käy lieron tie.
Entä maailmanvalloitus? Sivityksen nimissä on
puututtu milloin minkäkin heimon rauhalliseen ar-
keen, väkivalloin muokattu valtaajan mieleiseksi
ja silti valloitetut jäävät toisen luokan kansa-
laisiksi. Ehkäpä nämä rauhalliset kansat olivat
niitä sivistyneempiä, kun heillä ei ole ollut
valtaajien elkeitä vaan antoivat toisten elää
omaa elämäänsä.
Sivistyneisyyden mitta? Hmmm - Veikko Hursti?- Sani
..mielistelyä sanotaan meillä päin pe..een nuolemiseksi ;)
Läpinäkyvää on sekin, jos esittää että työkavereita ollaan, ihan samassa veneessä.
Ja kuitenkin ylempi asema jollain tapaa tulee käytöksessä esiin.
Veikko Hursti oli hyvä ihminen! Mitä suotta miettiä, olisiko hän ollut samanlainen ilman omaa alkoholistitaustaansa. - mirham
ei välttämättä saa lukemalla ja kouluttautumalla,sillä saa kirjasivistystä ja mahdollisesti kovapalkkasen viran...sielun sivistys tulee...elämän koulussa,ja toisilla se on ehkä synnynnäistäkin...ehkä se on sitä myös että ei katso ketään ylen,,ymmärtää jokaisen elämän arvon
- Sani
mirham kirjoitti:
ei välttämättä saa lukemalla ja kouluttautumalla,sillä saa kirjasivistystä ja mahdollisesti kovapalkkasen viran...sielun sivistys tulee...elämän koulussa,ja toisilla se on ehkä synnynnäistäkin...ehkä se on sitä myös että ei katso ketään ylen,,ymmärtää jokaisen elämän arvon
kirjoitat, koska et tyrmää sitäkään, etteikö myös lukenut ja hyväpalkkainen ihminen voisi omata sielun sivistystä :)
- MysNa
asemalla tai mammonan määrällä ei voi automaattisesti määritellä henkilön sivistystasoa, kuten jo edellä hyvin kuvattukin.
Kanssaihmisten kohtelu on mielestäni yksi tärkeimmistä mittareista ja nimenomaan se ettei kohtelun "laatu" katso asemaa tai hae omaa hyötyä.
Sen verran oppia ja tietämystä tulee kuitenkin olla, että osaa tietyt käyttäytymis-säännöt (etiketti) sillä ne kuuluvat kyllä sivistykseen :)- Sani
ja hyvä oli sinunkin kommentti! :)
Olipas nopeasti "kaluttu" tämä sivistysaihe.
Mistäköhän se kertoo ;)
Ihan arkijutuissa, joskus tulee vähän hassu olo, tai kai se on korvien välissä.
Että jos lukee seiskaa, (ihan vaan kun on hyvä telkkuohjelma ;) tai katsoo salkkareita. Niin ikään kuin se ois jotenkin hienompaa, (sivistyneempää) että ei lue/katso.. - MysNa
Sani kirjoitti:
ja hyvä oli sinunkin kommentti! :)
Olipas nopeasti "kaluttu" tämä sivistysaihe.
Mistäköhän se kertoo ;)
Ihan arkijutuissa, joskus tulee vähän hassu olo, tai kai se on korvien välissä.
Että jos lukee seiskaa, (ihan vaan kun on hyvä telkkuohjelma ;) tai katsoo salkkareita. Niin ikään kuin se ois jotenkin hienompaa, (sivistyneempää) että ei lue/katso..siitä, että aloitus oli jo hyvä pohjustus ja sitten täällä on sivistynyttä (oikeasti mielestäni on !!!) porukkaa - niin ja hyvin täsmällistä..... :))
Kaipa tuo on korvien välissä... tunnistan kyllä asian :)) Kuinka moni kertoo avoimesti katsovansa vaikka Kauniita ja Rohkeita???
Ja jos kertoo, että katsoo esim. salkkareita tai kaunareita, tekeekö se hänestä sivistymättömän??
- (.)Y(.)
Mutta, minun mielestäni se, lähtee ihmisestä itsestään.. ;)))
Kuinka kohtaat kanssa ihmiset.. ;)))
Mie en ole, vielä tavannut ihmistä, jota pitäisi pokkuroida.. ;))
Mahtaako, sellaista olla olemassakaan?...- sani
yksi näkökulma.
Niinpä.. 'kohtele muita, niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan' :)) - savon seppä
kohtaat kanssa ihmiset", hienosti ajateltu, aivan halaamisen arvoisesti...;)))
- (.)Y(.)
savon seppä kirjoitti:
kohtaat kanssa ihmiset", hienosti ajateltu, aivan halaamisen arvoisesti...;)))
savon seppä.. :))
Halaus vastaanotettu.. ;))) - MysNa
mutta varmaan oot tavannut sellaisia, jotka ITSE ovat sitä mieltä, että heitä tulisi pokkuroida asemansa tai nimensä tähden!
Mie ainaski oon! - (.)Y(.)
MysNa kirjoitti:
mutta varmaan oot tavannut sellaisia, jotka ITSE ovat sitä mieltä, että heitä tulisi pokkuroida asemansa tai nimensä tähden!
Mie ainaski oon!kyllä riittää.. ;))
Liikaakin...
painoarvon täysin sydämen sivistykseen, siitä periaatteessa lähtee kaikki hyvä. Tämän jälkeen tulee koulutus..
- Sani
ytimekkäästi, ja kauniisti sanottu!
Jospa kaikki ajattelisivatkin samalla tavalla;
Ja mitä yleensä on näissä kommenteissa tullut esiin. - savon seppä
Sani kirjoitti:
ytimekkäästi, ja kauniisti sanottu!
Jospa kaikki ajattelisivatkin samalla tavalla;
Ja mitä yleensä on näissä kommenteissa tullut esiin.eikös se ole niin, että koulutus tasossa määritellään määrätty tiedon hallinta, soveltaminen ja osaaminen. Sivistyneisyys kulkee tämän yläpuolella, eli kuinka sitä osaamista ja tietoa käytetään ja kuinka suhtaudutaan lähimmäisiin.
- Sani
savon seppä kirjoitti:
eikös se ole niin, että koulutus tasossa määritellään määrätty tiedon hallinta, soveltaminen ja osaaminen. Sivistyneisyys kulkee tämän yläpuolella, eli kuinka sitä osaamista ja tietoa käytetään ja kuinka suhtaudutaan lähimmäisiin.
Olet kertonut olevasi mm. syvällinen pohtija..
Ymmärsinkin mitä tarkoitat, jo heti toisella lukemiskerralla :))
Enkä osaa kuin myöntää, ja kiittää hyvästä määritelmästä! - savon seppä
Sani kirjoitti:
Olet kertonut olevasi mm. syvällinen pohtija..
Ymmärsinkin mitä tarkoitat, jo heti toisella lukemiskerralla :))
Enkä osaa kuin myöntää, ja kiittää hyvästä määritelmästä!se oli vaan sellainen tarkempi määritelmä...;))
- eeva-sisko
ja sydämen sivistys eivät tietenkään sulje pois toisiaan, mutta ilman jonkinlaista koulutusta ei oikeastaan voi ainakaan tehdä sivistyneen ihmisen vaikutemaa.
Tarkoitan aivan karkeasti luku ja kirjoitustaidotonta ja vaille mitään oppia saanutta ihmistä.
Afrikan alkuasukkaita esimerkiksi ei voinut sanoa missään tapauksessa sivistyneiksi, sillä heiltä puuttui kyky käsittää asioita muuten kuin perinteisten uskomustensa ja taikauskonsa kautta.
Kun tälläinen ihminen opetettiin lukemaan ja kirjoittamaan ja käytäytymään "sivistyneen" ihmisen tavalla hänestä tuli ,tosin tapauskohtaisesti , hyvinkin miellyttävä ja oman henkilökohtaisen geeniperimänsä kautta humaani, lämminsydäminen ihminen.
Me pidämme proferroreita ja tohtoreita sivistyneinä ja hyvin monet ovatkin.
Entä sitten oppinut ihminen esm. lääkäri joka murhaa (Englannissa joitakin vuosia sitten ilmi tullut tapaus)kymmeniä potilaitaan.
Sivistynyt, mutta sairaan paha?:(
Minun mielestäni sivistynyt ihminen on älykäs, lämminsydäminen ja lähimmäisensä huomioon ottava.- sani
Opettamassa Afrikan alkuasukkaita?
Taas yksi uusi näkökulma.
Sulla on sitten harvinaislaatuista kokemusta ja näkemystä.
Jos ehdit lukaise vaikkapa savon sepän "mutta" -kommentti parisen riviä ylempää.
Jollain tapaa se sivuaa tuota, miten alkuasukkaasta ehkä tuli humaani, lämminsydäminen ihminen, kun hän sai perustiedot ja taidot.
Tässä on taidettu edellä käsitellä enemmän jo valmiiksi sivistysmaiden/ -maalaisten, sivistystä.. - eeva-sisko
sani kirjoitti:
Opettamassa Afrikan alkuasukkaita?
Taas yksi uusi näkökulma.
Sulla on sitten harvinaislaatuista kokemusta ja näkemystä.
Jos ehdit lukaise vaikkapa savon sepän "mutta" -kommentti parisen riviä ylempää.
Jollain tapaa se sivuaa tuota, miten alkuasukkaasta ehkä tuli humaani, lämminsydäminen ihminen, kun hän sai perustiedot ja taidot.
Tässä on taidettu edellä käsitellä enemmän jo valmiiksi sivistysmaiden/ -maalaisten, sivistystä..en ihan kaikkia ehtinyt lukea!
En minä ole ollut kehitysapu, enkä lähetystyössäkään alkuasukkaiden parissa, mutta tiedän paikan päällä käymättäkin, että niinkuin ennen sanottiin 'sivistymättömästi', että villi-ihmiset, niin he olivat ennen opettamista todella raakoja tavoiltaan.
Ethän nyt loukkaannu kun sanon, että vaikutit melkeimpä sivistymättömän hyökkäävältä.
Eihän minun tarkoitukseni nyt ole ketään opettaa, enkä siihen pystyisikään. Esitin vain omia ajatuksiani.
Tämähän on ehdottomasti sinun reviiriäsi - tämä avaus ja ihan hyvä avaus olikin ja tuli tarpeeseen, sillä minun olisi todellakin pitänyt lukea huolellisemmin kaikki puheenvuorot.
Käyttäydyin 'sivistymättömästi' ja pyydän vielä kerran anteeksi! eeva-sisko kirjoitti:
en ihan kaikkia ehtinyt lukea!
En minä ole ollut kehitysapu, enkä lähetystyössäkään alkuasukkaiden parissa, mutta tiedän paikan päällä käymättäkin, että niinkuin ennen sanottiin 'sivistymättömästi', että villi-ihmiset, niin he olivat ennen opettamista todella raakoja tavoiltaan.
Ethän nyt loukkaannu kun sanon, että vaikutit melkeimpä sivistymättömän hyökkäävältä.
Eihän minun tarkoitukseni nyt ole ketään opettaa, enkä siihen pystyisikään. Esitin vain omia ajatuksiani.
Tämähän on ehdottomasti sinun reviiriäsi - tämä avaus ja ihan hyvä avaus olikin ja tuli tarpeeseen, sillä minun olisi todellakin pitänyt lukea huolellisemmin kaikki puheenvuorot.
Käyttäydyin 'sivistymättömästi' ja pyydän vielä kerran anteeksi!reviirejä, ei ainakaan mulla!
Eikä sun tarvitse anteeksi pyytää!!
Pyydän itse sitä, että takerruin sanoihin, esim.: 'alkuasukkaita ei voinut sanoa sivistyneiksi'.. 'heiltä puuttui'.. 'kun opetettiin'..
Eli tuosta mennessä ajassa kertomisesta sain sen kuvan, että olet ollut siellä paikalla.
Ei kaikkia puheenvuoroja ehdi varmaan kukaan lukeakaan, eikä tarvitse, vaikka itse kirjoittaa.
Tarkoitukseni ei todellakaan ollut olla hyökkäävä!!
Ystävyydellä/Sani :))- savon seppä
hieman erimieltä tuosta "älykäs" sanasta. Mielestäni se sivuaa jakavalla tavalla sivistys aihetta..;)))
- eeva-sisko
savon seppä kirjoitti:
hieman erimieltä tuosta "älykäs" sanasta. Mielestäni se sivuaa jakavalla tavalla sivistys aihetta..;)))
Tarkoitat että ollakseen sivistynyt ei tarvitse olla älykäs.
Minun mielestäni taas 'suhteellinen' älykkyys kuuluu osana sivistykseen.
En tarkoita mitään Mensan älykkyystestin läpäisemistä, vaan sellaista oivaltamista mitä kutsutaan myöskin tunneälyksi.
Älliä osata samaistua ja kokea empatiaa.
Oikein rajoittunut ihminen ei pysty asettumaan toisen asemaan, enkä tarkoita mitään psykopaattia, jolta puuttuvat täydellisesti tunteet, vaan rumasti sanottuna typerystä...kyynärpäätaktikkoa ja joustamatonta härkäpäistä öykkäriä.
Tuli kielteissävyisiä adjektiivejä roppakaupalla, mutta yritin tulla ymmärretyksi niitä käyttämällä. - savon seppä
eeva-sisko kirjoitti:
Tarkoitat että ollakseen sivistynyt ei tarvitse olla älykäs.
Minun mielestäni taas 'suhteellinen' älykkyys kuuluu osana sivistykseen.
En tarkoita mitään Mensan älykkyystestin läpäisemistä, vaan sellaista oivaltamista mitä kutsutaan myöskin tunneälyksi.
Älliä osata samaistua ja kokea empatiaa.
Oikein rajoittunut ihminen ei pysty asettumaan toisen asemaan, enkä tarkoita mitään psykopaattia, jolta puuttuvat täydellisesti tunteet, vaan rumasti sanottuna typerystä...kyynärpäätaktikkoa ja joustamatonta härkäpäistä öykkäriä.
Tuli kielteissävyisiä adjektiivejä roppakaupalla, mutta yritin tulla ymmärretyksi niitä käyttämällä.en lähtisi sivistyksen ehtoihin laittamaan mitään erityistä älykkyyttä. Mielestäni sivistys ja sivistynyt käyttäytyminen pohjautuvat suurimmaksi osaksi jo lapsena saatuun kasvatukseen ja lapsena saatuun arvomaailmaan.
Yhteiskuntamme pohjautuu pitkälti kahteen arvoon. Yksilön arvoon ja kaikkien yhtäläiseen arvoon, kun ihminen toteuttaa ja käyttäytyy näiden arvojen mukaisesti, niin voidaan puhua sivistyksestä. Tähän ei erityisiä koulutuksia tarvita.
Kun puhutaan "tohtoreista ja maistereista" puhutaan silloin koulutus tasosta, ei sivistyksestä. Jos heitä sitten arvostetaan puhutaan silloin ihmisen sisäisistä arvostuksista.
Jos joku on vähemmän empaattinen ei voida samalla sanoa, että hän on vähemmän sivistynyt. Tai jos sanomme jotain tyhmäksi tai "hulluksi", niin silloin on syytä mennä peilin eteen katsomaan millainen raakile itse olen.
Jos sivistystä mitattaisiin koulutus tason mukaan, niin sivistyskin pitäisi jakaa kymmeniin eri tasoihin ja sama on älykkyyden kanssa. Itse en asettaisi missään tapauksessa älykkyyttä sivistyksen ehdoksi, muutenhan minä joutuisin luopumaan elämän keskeisestä arvosta, yksilön arvosta. - eeva-sisko
savon seppä kirjoitti:
en lähtisi sivistyksen ehtoihin laittamaan mitään erityistä älykkyyttä. Mielestäni sivistys ja sivistynyt käyttäytyminen pohjautuvat suurimmaksi osaksi jo lapsena saatuun kasvatukseen ja lapsena saatuun arvomaailmaan.
Yhteiskuntamme pohjautuu pitkälti kahteen arvoon. Yksilön arvoon ja kaikkien yhtäläiseen arvoon, kun ihminen toteuttaa ja käyttäytyy näiden arvojen mukaisesti, niin voidaan puhua sivistyksestä. Tähän ei erityisiä koulutuksia tarvita.
Kun puhutaan "tohtoreista ja maistereista" puhutaan silloin koulutus tasosta, ei sivistyksestä. Jos heitä sitten arvostetaan puhutaan silloin ihmisen sisäisistä arvostuksista.
Jos joku on vähemmän empaattinen ei voida samalla sanoa, että hän on vähemmän sivistynyt. Tai jos sanomme jotain tyhmäksi tai "hulluksi", niin silloin on syytä mennä peilin eteen katsomaan millainen raakile itse olen.
Jos sivistystä mitattaisiin koulutus tason mukaan, niin sivistyskin pitäisi jakaa kymmeniin eri tasoihin ja sama on älykkyyden kanssa. Itse en asettaisi missään tapauksessa älykkyyttä sivistyksen ehdoksi, muutenhan minä joutuisin luopumaan elämän keskeisestä arvosta, yksilön arvosta.käsitykseni, joka ei luultavasti poikkea sinun ajatuksistasi paljoakaan. En vaan osaa ilmaista sanoin, miten koen sivistyneen ihmisen ja minkälainen hänen olettaisin ja toivoisinkin olevan.
Aivan näin aamulla tuli asia mieleeni ja päädyinkin mietteissäni monen mielestä ehkä erikoiseen tapaan määritellä sivistys : Se on rakkautta. Enkä tarkoita kahden eri sukupuolta olevan eroottista rakkautta, vaan Raamatussa olevan ensimmäisen korinttolaiskirjeen 13:sta luku kertoo siitä.
Hämmästyin tästä löydöstäni, sillä en paljoa lue raamattua, tämä vaan on jäänyt mieleeni. Se luetaan kirkollisessa vihkikaavassa kun vihittävät solmivat avioliiton kristillistä kaavaa noudattaen.
Hyvää alkavaa päivää kaikille! - savon seppä
eeva-sisko kirjoitti:
käsitykseni, joka ei luultavasti poikkea sinun ajatuksistasi paljoakaan. En vaan osaa ilmaista sanoin, miten koen sivistyneen ihmisen ja minkälainen hänen olettaisin ja toivoisinkin olevan.
Aivan näin aamulla tuli asia mieleeni ja päädyinkin mietteissäni monen mielestä ehkä erikoiseen tapaan määritellä sivistys : Se on rakkautta. Enkä tarkoita kahden eri sukupuolta olevan eroottista rakkautta, vaan Raamatussa olevan ensimmäisen korinttolaiskirjeen 13:sta luku kertoo siitä.
Hämmästyin tästä löydöstäni, sillä en paljoa lue raamattua, tämä vaan on jäänyt mieleeni. Se luetaan kirkollisessa vihkikaavassa kun vihittävät solmivat avioliiton kristillistä kaavaa noudattaen.
Hyvää alkavaa päivää kaikille!olemme, mutta sivistys ei ole niin helppo määriteltävä ja etenkin pukea se sanoiksi...;)))
- eeva-sisko
savon seppä kirjoitti:
olemme, mutta sivistys ei ole niin helppo määriteltävä ja etenkin pukea se sanoiksi...;)))
asia todellakin, mutta on sillä kyllä ainakin jotain tekemistä tälläisen kommuniontikyvynkin kanssa.
Tarkoitan, että vaikutat korrektilta, keskustelukykyiseltä ja taitoiselta ja väittelet kuin Antiikin Kreikan filosofit.
Taidankin alkaa kutsua sinua itse mielessäni nimellä Savon Sokrates ;) - Sani
savon seppä kirjoitti:
en lähtisi sivistyksen ehtoihin laittamaan mitään erityistä älykkyyttä. Mielestäni sivistys ja sivistynyt käyttäytyminen pohjautuvat suurimmaksi osaksi jo lapsena saatuun kasvatukseen ja lapsena saatuun arvomaailmaan.
Jos sivistystä mitattaisiin koulutus tason mukaan, niin sivistyskin pitäisi jakaa kymmeniin eri tasoihin ja sama on älykkyyden kanssa. Itse en asettaisi missään tapauksessa älykkyyttä sivistyksen ehdoksi, muutenhan minä joutuisin luopumaan elämän keskeisestä arvosta, yksilön arvosta.pyörryksissä olen minäkin sun ajatuksista, ja taidosta esittää asia selkeästi.
- eeva-sisko
eeva-sisko kirjoitti:
asia todellakin, mutta on sillä kyllä ainakin jotain tekemistä tälläisen kommuniontikyvynkin kanssa.
Tarkoitan, että vaikutat korrektilta, keskustelukykyiseltä ja taitoiselta ja väittelet kuin Antiikin Kreikan filosofit.
Taidankin alkaa kutsua sinua itse mielessäni nimellä Savon Sokrates ;)sanan "kommuniointikyky" väärin.
Taidan olla aika sivistymätön moukka. - (.)Y(.)
savon seppä kirjoitti:
Jos sivistystä mitattaisiin koulutus tason mukaan, niin sivistyskin pitäisi jakaa kymmeniin eri tasoihin ja sama on älykkyyden kanssa. Itse en asettaisi missään tapauksessa älykkyyttä sivistyksen ehdoksi, muutenhan minä joutuisin luopumaan elämän keskeisestä arvosta, yksilön arvosta.sieltä se tuli selvästi.. :))
Koko pakettihan se on.. ;))
Ja, kahta samanlaista, yksilöllistä (pakettia)
persoonaa ei ole.. ;))
Jokainen yksilö, on ainutkertainen... - ggnojoP
savon seppä kirjoitti:
Jos sivistystä mitattaisiin koulutus tason mukaan, niin sivistyskin pitäisi jakaa kymmeniin eri tasoihin ja sama on älykkyyden kanssa. Itse en asettaisi missään tapauksessa älykkyyttä sivistyksen ehdoksi, muutenhan minä joutuisin luopumaan elämän keskeisestä arvosta, yksilön arvosta.Kotia voi syystäkin kutsua sivistyksen kehdoksi,
samoin kuin koulua tai mitä muuta tahansa insti-
tuuttia, joissa painotetaan yksilön, yhteiskunnan
ja näiden vuorovaikutuksen huomioon ottamista.
Toisaalta, jos kodissa kasvatetaan lapsi sivis-
tystä varten - valmistetaan elämän kouluun ilman
yhteiskunnan osuutta tapahtumaan - onko lapsi vä-
hemmän sivistynyt, kun hänellä ei ole oppiarvoa?
Ehkä tähän pitäisi soveltaa aivan jotain muuta
määrettä, mutta tuskinpa sillä itseään myydään
parempaan tulevaisuuteen. Olen lukenut joistakin
kirjoista, että vanhaan aikaan ihminen, jolla ei
ollut oppiarvoa, mutta oli kuitenkin lukenut ja
tietävä ihminen, kutsuttiin sivistyneeksi.
Nykyaikana voi törmätä tilanteeseen, jossa ihmi-
nen vieläkin arvioidaan kokemuksensa asteella,
jossa hän ei ole tarpeeksi "sivistynyt" päästäk-
seen johonkin asemaan. Vaikka koulutus olisi prii-
matavaraa, pitää olla runsaasti empiiristä tietoa
tullakseen toimeen, esim. suurlähettilään asemas-
sa. Onkin nurinkurista, että vaikka löytyisi tä-
mänkaltaista luonnollista sivistystä, pitäisi
olla diplomi seinällä, jotta kelpaa toimeen.
Yhteiskunta on sangen kriittinen vasalliensa kaut-
ta. Suorastaan "hyvän veljen" tavoin sivistynyt.
Olen samaa mieltä kanssasi, että älykkyyttä ei
pitäisi laittaa sivistyksen ehdoksi, sillä siinä
piilee opportunistinen vaara. Älykäs ihminen op-
pii hyötynäkökohdat niin hyvässä kuin pahassakin.
Älykkäästä ihmisestä voi yhtä lailla tulla piste-
liäs, kärsimätön ja jopa ilkeä kanssaihmisiään
kohtaan. Maailmanhistoriassa löytyy monenlaisia
esimerkkejä erilaisista älykkyyden muodoista.
Niitä ei kannata erehtyä luulemaan sivistykseksi. - savon seppä
eeva-sisko kirjoitti:
sanan "kommuniointikyky" väärin.
Taidan olla aika sivistymätön moukka.kauniisti sinulle. Ei kirjoitus- eikä muutkaan inhimilliset virheet tee ketään sivistymättömäksi. Varmaan me kaikki teemme väliin vaikka minkälaisia virheitä..;)))
- savon seppä
(.)Y(.) kirjoitti:
sieltä se tuli selvästi.. :))
Koko pakettihan se on.. ;))
Ja, kahta samanlaista, yksilöllistä (pakettia)
persoonaa ei ole.. ;))
Jokainen yksilö, on ainutkertainen...se on, olemme tosiaan itsekukin ainutkertaisia yksilöitä, jospa kaikki ymmärtäisi tämän niin moni juttu parantaisi elämän laatua....;)))
- savon seppä
ggnojoP kirjoitti:
Kotia voi syystäkin kutsua sivistyksen kehdoksi,
samoin kuin koulua tai mitä muuta tahansa insti-
tuuttia, joissa painotetaan yksilön, yhteiskunnan
ja näiden vuorovaikutuksen huomioon ottamista.
Toisaalta, jos kodissa kasvatetaan lapsi sivis-
tystä varten - valmistetaan elämän kouluun ilman
yhteiskunnan osuutta tapahtumaan - onko lapsi vä-
hemmän sivistynyt, kun hänellä ei ole oppiarvoa?
Ehkä tähän pitäisi soveltaa aivan jotain muuta
määrettä, mutta tuskinpa sillä itseään myydään
parempaan tulevaisuuteen. Olen lukenut joistakin
kirjoista, että vanhaan aikaan ihminen, jolla ei
ollut oppiarvoa, mutta oli kuitenkin lukenut ja
tietävä ihminen, kutsuttiin sivistyneeksi.
Nykyaikana voi törmätä tilanteeseen, jossa ihmi-
nen vieläkin arvioidaan kokemuksensa asteella,
jossa hän ei ole tarpeeksi "sivistynyt" päästäk-
seen johonkin asemaan. Vaikka koulutus olisi prii-
matavaraa, pitää olla runsaasti empiiristä tietoa
tullakseen toimeen, esim. suurlähettilään asemas-
sa. Onkin nurinkurista, että vaikka löytyisi tä-
mänkaltaista luonnollista sivistystä, pitäisi
olla diplomi seinällä, jotta kelpaa toimeen.
Yhteiskunta on sangen kriittinen vasalliensa kaut-
ta. Suorastaan "hyvän veljen" tavoin sivistynyt.
Olen samaa mieltä kanssasi, että älykkyyttä ei
pitäisi laittaa sivistyksen ehdoksi, sillä siinä
piilee opportunistinen vaara. Älykäs ihminen op-
pii hyötynäkökohdat niin hyvässä kuin pahassakin.
Älykkäästä ihmisestä voi yhtä lailla tulla piste-
liäs, kärsimätön ja jopa ilkeä kanssaihmisiään
kohtaan. Maailmanhistoriassa löytyy monenlaisia
esimerkkejä erilaisista älykkyyden muodoista.
Niitä ei kannata erehtyä luulemaan sivistykseksi.etelän Filosofille laajasta näkökulmasta sivistykseen. Onko lapsi vähemmän sivistynyt jos hänellä ei ole oppiarvoa? Minulla oli kahdeksankymmnetä luvulla työnantaja, joka oli lapsuudessaan käynyt vain kuusi päivää kiertokoulua. Mielestäni hän oli hyvin sivistynyt ja viisas. Erittäin korkea konetuntemus ja ihmis-suhteissaan vertaansa vailla. Häneltä minäkin opin monia, elämälle tärkeitä asioita.
- ggnojoP
savon seppä kirjoitti:
etelän Filosofille laajasta näkökulmasta sivistykseen. Onko lapsi vähemmän sivistynyt jos hänellä ei ole oppiarvoa? Minulla oli kahdeksankymmnetä luvulla työnantaja, joka oli lapsuudessaan käynyt vain kuusi päivää kiertokoulua. Mielestäni hän oli hyvin sivistynyt ja viisas. Erittäin korkea konetuntemus ja ihmis-suhteissaan vertaansa vailla. Häneltä minäkin opin monia, elämälle tärkeitä asioita.
Kylänvanhimmat ollut juuri hänen kaltaisiaan... :)
- savon seppä
ggnojoP kirjoitti:
Kylänvanhimmat ollut juuri hänen kaltaisiaan... :)
olivat, nyt niikuin ymmärtää, että hehän olivat tärkeitä henkilöitä.
- sokrates01
Sivistys mitataan hymiöiden määrällä,eli mitä ennemmän käytät hymiöitä kun lässytät toisarvoisia asioita chatissa,niin sen sivistyneenpi oot!
Jos haluat että sinua pidetään erittäin sivistyneenä niin tervehdi sätti kamujasi ylitsevuotavan tuttavallisesti lukuisilla pusuilla ja mieltäkääntävillä sydämmen kuvilla.- sani
..piruuttas malliksi; millasia ne pusut & sydämen kuvat on?
Jos tulis vaikka joskus käytettyä.
Mä en oikein hallitse noita hymiöitä, jää 'hymyyn' ja 'silmäniskuun'. ;) - sokrates01
sani kirjoitti:
..piruuttas malliksi; millasia ne pusut & sydämen kuvat on?
Jos tulis vaikka joskus käytettyä.
Mä en oikein hallitse noita hymiöitä, jää 'hymyyn' ja 'silmäniskuun'. ;)Kyllähän minä laittaisin ne tänne sinun iloksi,mutta kun en raukka oo niin sivistynyt että osaisin...
- (.)Y(.)
sokrates01 kirjoitti:
Kyllähän minä laittaisin ne tänne sinun iloksi,mutta kun en raukka oo niin sivistynyt että osaisin...
Kun miekin osaan.. :DDDD
Tuolla on, suukkoja ja sydämiä.. ;)))
http://www.city.fi/chat/hymiot.php - sani
(.)Y(.) kirjoitti:
Kun miekin osaan.. :DDDD
Tuolla on, suukkoja ja sydämiä.. ;)))
http://www.city.fi/chat/hymiot.php..se et taaskaan tuottanut pettymystä ;))
Kiitoksia paljon! Kunhan ehdin niihin perehtyä, niin jos alkais minunkin ilmaisut saamaan lisäväriä :))
- Loistava.polku
Sivistykseksi on tässä keskustelussa haluttu nimittää mm. empatiaa, sosiaalisia taitoja, yleistä älykkyyttä, pitkää elämänkokemusta.... Kuitenkin sana suomen kielessä tarkoittaa enemmänkin juuri sitä opittua tietoa, taitoa, kirjaviisautta ja kulttuuria - ei niinkään tätä ylistettyä "sydämen sivistystä".
Kielitoimisto:
"Kulttuuri ja sen erikieliset versiot pohjautuvat latinan sanaan cultura 'maanviljely, jalostus'; lisäksi sana merkitsee palvontaa – palvontamenoja tarkoittava kultti on siis samaa juurta. Muihin kieliin levittyään tämä cultura-sanan henkinen ja hengellinen merkitys on laajentunut muuhunkin ns. hengen viljelyyn, tarkoittamaan jopa koko ihmiskunnan saavutusten kokonaisuutta. Suomessa sille keksittiin 1820-luvulla oma sana: sivistys."- remax
Sivistys tarkoittaa juuri sitä mitä kirjoitit. Sanaan "sivistynyt" taas on latautunut mukaan muitakin arvoja kuin kirjaviisaudet.
- sani
remax kirjoitti:
Sivistys tarkoittaa juuri sitä mitä kirjoitit. Sanaan "sivistynyt" taas on latautunut mukaan muitakin arvoja kuin kirjaviisaudet.
Ei tullunna tutustuttua kielitoimiston versioon, eikä katsottua sivistyssanakirjaa ;)
Sivistys, sivistynyt.. sivistyneisyys!
Siksipä leikittelen ajatuksella, josko niillä sittenkin suuriakin eroja. Että ovat suunnilleen yksi ja sama asia.. - savon seppä
sivistyshän on juuri sitä opittua opittua tietoa ja taitoa. Kun puhutaan sydämen sivistyksestä, niin silloin puhutaan ihmisestä kokonaisvaltaisesti, jossa myös tunne puoli on mukana. Pelkkä data ei tietenkään tee ketään sivistyneeksi, vaan sivitykseen kuuluu olennaisesti sen omaksutun tiedon ja taidon tuominen käytäntöön sivistyneesti.
- eeva-sisko
sani kirjoitti:
Ei tullunna tutustuttua kielitoimiston versioon, eikä katsottua sivistyssanakirjaa ;)
Siksipä leikittelen ajatuksella, josko niillä sittenkin suuriakin eroja. Että ovat suunnilleen yksi ja sama asia..keskustelun sivistyksestä kysymällä : "Mitä se on sun mielestä."
Tokihan sivistys on sitä mitä kielitoimisto sanoo sen olevan, mutta ajat muuttuuvat.
1800- luvun lopussa Kansakoululaitoksen tultua maahamme, kyseisen opinahjon käyhyt oli "sivistynyt". Nykyisin monien mielestä vain kansakoulun käynyt on jäänyt vaille sivistystä.
Sivistysanakirja ei mainitse sydämen sivistyksestä, sillä sellaiselle asialle täytyisi olla ehkä oma määritelmänsä.
Olisikohan "jalo","myötätuntoine" tms. mitään.
En jaksaisi tälläisenä kuuman päivän iltana alkaa selata mitään kirjoja - enkä yleensä tehdä mitään. - sani
eeva-sisko kirjoitti:
keskustelun sivistyksestä kysymällä : "Mitä se on sun mielestä."
Tokihan sivistys on sitä mitä kielitoimisto sanoo sen olevan, mutta ajat muuttuuvat.
1800- luvun lopussa Kansakoululaitoksen tultua maahamme, kyseisen opinahjon käyhyt oli "sivistynyt". Nykyisin monien mielestä vain kansakoulun käynyt on jäänyt vaille sivistystä.
Sivistysanakirja ei mainitse sydämen sivistyksestä, sillä sellaiselle asialle täytyisi olla ehkä oma määritelmänsä.
Olisikohan "jalo","myötätuntoine" tms. mitään.
En jaksaisi tälläisenä kuuman päivän iltana alkaa selata mitään kirjoja - enkä yleensä tehdä mitään...avasin. Kiitos hyvistä mielipiteistä.
Kaunista kesän jatkoa sulle :)) - ollikolli-63
sani kirjoitti:
Siksipä leikittelen ajatuksella, josko niillä sittenkin suuriakin eroja. Että ovat suunnilleen yksi ja sama asia..Enpä rehellisesti paljonkaan ole tajunnut tästä ketjusta..On kivaa olla onnellisesti tyhmä :))
- Sani
ollikolli-63 kirjoitti:
Enpä rehellisesti paljonkaan ole tajunnut tästä ketjusta..On kivaa olla onnellisesti tyhmä :))
..tää olla pikkasen 'raskas' aihe näin alkukesään :) Oisi voinut sopia paremmin jonnekin harmaaseen syksyyn tai koleaan talveen.
Kiitos sinulle huumorinpilkahduksesta, jonka tähän toit! :)) - remax
sani kirjoitti:
Siksipä leikittelen ajatuksella, josko niillä sittenkin suuriakin eroja. Että ovat suunnilleen yksi ja sama asia..Juu, kyllä kai siinä saman asian äärellä ollaan, niinkuin sanoit. Mutta kuten tämänkin ketjun tulkinnoista huomataan, puhutaan siinä aina välillä hiukan eri asioista. Eli mielipide riippuu siitä, että mistä suunnasta asiaa lähestyy, vaikka asian arvolataukset jätettäisiinkin taaemmalle.
- Loistava.polku
savon seppä kirjoitti:
sivistyshän on juuri sitä opittua opittua tietoa ja taitoa. Kun puhutaan sydämen sivistyksestä, niin silloin puhutaan ihmisestä kokonaisvaltaisesti, jossa myös tunne puoli on mukana. Pelkkä data ei tietenkään tee ketään sivistyneeksi, vaan sivitykseen kuuluu olennaisesti sen omaksutun tiedon ja taidon tuominen käytäntöön sivistyneesti.
Jotensakin noin minäkin voisin asian ajatella.
- Krista
...sivistyneenä pidetä henkilöä, joka puolustaa heikompaa? Uskaltaa tulla esille, vaikka itse saattaa menettää puolustaessaan (etu)oikeuksiaan.
Ei siihen oppiarvoja tarvita.
Oppiarvoillahan on vasta sitten merkitystä, kun niillä palvelee muita. Sivistynyt opiskellut osaa AINA mennä keskustelussa sille tasolle, jossa keskusteluringin heikoin keskustelija on. Vai?- eeva-sisko
pidetään oikeudenmukaisena, joka puolustaa sorrettuja ja onhan oikeidenmukaisuus sivistystä - ainakin minun mielestäni on, ja kuten sanoit heikomman puolustaminen on rohkeutta silloin kun itse saattaa joutua menettämään asemansa tai oikeuksiaan.
En minäkään voi sivistyneenä pitää henkilöä vaikka hänellä olisi monta akateemista loppututkintoa, jos häneltä puuttuvat nuo edellä mainitut hyveet ja muitakin "sivistyneen" ihmisen tunnusmerkkejä.
Ylimielisyyshän ei ole hyvää käytöstä, totta puhut, mutta joillekin on niinsanotusti saattanut nousta "nestettä" päähän.
- mutta
helponpi kertoa sivistymättömyyden merkeistä...
hmm... no piereskelevä nainen nyt ekana tulee mieleen D)
ja tokana kait sellainen paikallispaarin kantakundi minkä sivistys ja tietämys on peräisin paarienmiesten kertomuksistaja urheiluruudusta...>:/
Ja kuten aina tilaisuuden tullen pitää muistaa Juhani Ahon rautatie.... pariskunta oli erittäin älykäs ja sivistynytkin kun menivät ottamaan selvää mikä se sellainen rautatie on... eli tieto sinällään ei ole mitään varsinaista sivistystä.. Mutta ihmiset jotka ovat aktiivisia ja innovatiivisia ovat yleensä se sivistyksen peruspilari... Liikaa tunnen ekonomeja ja maistereita ja etenkin insinöörejä joilla ei ole hajuakaan muusta kuin kirjaviisaudesta.
..no tulipahan tääkin kirjoitettua.
=DW=- ilmari
piereskelevä nainen on luotettava, sillä, "joka pieruaan pihtaa on muutakin salattavaa. Siis tytöt, pankaapa haitari soimaan....:))))
- (.)Y(.)
ilmari kirjoitti:
piereskelevä nainen on luotettava, sillä, "joka pieruaan pihtaa on muutakin salattavaa. Siis tytöt, pankaapa haitari soimaan....:))))
ihan julkisesti.. :DDD
http://www.student.ltu.se/~perlin-2/prylar/svt.rude.se.swf
Jos, ei kuitenkaan!.. ;))
Jotain rajaa.. :DDD - jpntar
ilmari kirjoitti:
voida verrata pierua ja luotettavuutta keskenään. Pierevää naista yleisillä paikoilla pitäisin ennemminkin brutaalina sellaisena..eikä siihen kuulu luotettavuus!
- (.)Y(.)
sitten itse olla, vuoden 2005 erikoisuus.. :DD
Käänteen tekevä uudistus:
Ilma kiertää, päinvastaiseen suuntaan, kuin muilla ihmisillä.. :DD
Onko paineita ja olo kuin ilmapallolla?... ;)))
Piättele, piättele, varo ettei vaan karkaa.. :DDDD - (.)Y(.)
jpntar kirjoitti:
voida verrata pierua ja luotettavuutta keskenään. Pierevää naista yleisillä paikoilla pitäisin ennemminkin brutaalina sellaisena..eikä siihen kuulu luotettavuus!
Mie jo ihmettelin, mihin sie olet kadonnut?.. :))
Mukavaa, että olet ilmaantunut, taas kirjoittelemaan.. :)))
Sorry, mutta nyt minä poistun.. nukkumaan.. ;))
Hyvää Yötä.. :))) - (.)Y(.)
(.)Y(.) kirjoitti:
Hyvää Yötä.. :)))s jäi tänne näppäimistölle.. ;)))
- jpntar
(.)Y(.) kirjoitti:
Hyvää Yötä.. :)))osin vaihtunut..Pitää käydä aina välillä katsastamassa teitäkin täällä:)
- sattumus
(.)Y(.) kirjoitti:
sitten itse olla, vuoden 2005 erikoisuus.. :DD
Käänteen tekevä uudistus:
Ilma kiertää, päinvastaiseen suuntaan, kuin muilla ihmisillä.. :DD
Onko paineita ja olo kuin ilmapallolla?... ;)))
Piättele, piättele, varo ettei vaan karkaa.. :DDDDolin eilen vehon pikahuollossa. odottelin aikani yksin tiskillä. sitten siihen viereen tuli keski-ikäinen nainen.
henkilökunnan edustaja kysyi minilta mitä asiaa ja kerroin asiani. hän pyysi odottamaan mb:n työnjohtajaa.
keski-ikäinen nainen mulkoili minua , katsoi pitkään silmiin uhmakkaasti....
työnjohtajan kävellessä paikalle nainen alkoi selittämään kymmenen metrin päästä asiaansa. äitinsä a-mese oli pompautettu katsastuksessa toiselta puolen palaneen jarruvalon takia.
nainen otettiin sisään. sitten pääsin esittämään asiaani ja ja se päivä olikin jo täysi...
no en tiedä mitä tekemistä palaneella jarruvalolla ja sivistyksellä on keskenään. sitä kummastelen miten joku voidaan hylätä katsastuksessa noin mitättömän asian takia. ja sekin kummastuttaa miksi jotkut vaihdattavat euron polttimon merkkiliikkeessä ja vieläpä jonossa etuillen....
sori.. tuli jostain syystä mieleen. joillain on polttimoissaan erilaisia watteja, oletan.
=DW= - (.)Y(.)
jpntar kirjoitti:
osin vaihtunut..Pitää käydä aina välillä katsastamassa teitäkin täällä:)
tänne kirjoituspuolelle.. ;))
Moni ns. vakikirjoittelija on lomilla.. ;)
Kiva että, poikkeat edes joskus.. :)))
Sinulla taitaa, olla vuoden kiireisin aika?.. - (.)Y(.)
sattumus kirjoitti:
olin eilen vehon pikahuollossa. odottelin aikani yksin tiskillä. sitten siihen viereen tuli keski-ikäinen nainen.
henkilökunnan edustaja kysyi minilta mitä asiaa ja kerroin asiani. hän pyysi odottamaan mb:n työnjohtajaa.
keski-ikäinen nainen mulkoili minua , katsoi pitkään silmiin uhmakkaasti....
työnjohtajan kävellessä paikalle nainen alkoi selittämään kymmenen metrin päästä asiaansa. äitinsä a-mese oli pompautettu katsastuksessa toiselta puolen palaneen jarruvalon takia.
nainen otettiin sisään. sitten pääsin esittämään asiaani ja ja se päivä olikin jo täysi...
no en tiedä mitä tekemistä palaneella jarruvalolla ja sivistyksellä on keskenään. sitä kummastelen miten joku voidaan hylätä katsastuksessa noin mitättömän asian takia. ja sekin kummastuttaa miksi jotkut vaihdattavat euron polttimon merkkiliikkeessä ja vieläpä jonossa etuillen....
sori.. tuli jostain syystä mieleen. joillain on polttimoissaan erilaisia watteja, oletan.
=DW=Siitä, saa korjauskehoituksen eikä hylkäystä.. ;))
On niillä sen verran, tekemistä keskenään,
ettei ole sivistynyttä etuilla.. ;))
Olisit pitänyt puolesi, sen etuilijan suhteen..;)) - jpntar
(.)Y(.) kirjoitti:
tänne kirjoituspuolelle.. ;))
Moni ns. vakikirjoittelija on lomilla.. ;)
Kiva että, poikkeat edes joskus.. :)))
Sinulla taitaa, olla vuoden kiireisin aika?..Pukkaa kiirettä, mutta hyvä, että on töitä..huonomminkin vois olla..Mustikoitakin tulee kuulemma kovasti..se tietää hikeä lisää..:)))
- (.)Y(.)
jpntar kirjoitti:
Pukkaa kiirettä, mutta hyvä, että on töitä..huonomminkin vois olla..Mustikoitakin tulee kuulemma kovasti..se tietää hikeä lisää..:)))
että, sinulla taitaa olla, aikamoinen kiire tähänaikaan vuodesta.. :))
Keräätkö, oikein myytäväksi?.. :)) - jpntar
(.)Y(.) kirjoitti:
että, sinulla taitaa olla, aikamoinen kiire tähänaikaan vuodesta.. :))
Keräätkö, oikein myytäväksi?.. :))Siinä on ihan tarpeeksi, että saa itselle..kellariin ja töitä varten..Sinä se tarkkavainuinen..:)))taidat ollakin..
- (.)Y(.)
jpntar kirjoitti:
Siinä on ihan tarpeeksi, että saa itselle..kellariin ja töitä varten..Sinä se tarkkavainuinen..:)))taidat ollakin..
että, keräät enemmänkin.. ;)))
Jotain.. :)) taidan vainutakkin..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465627Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5742092Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens821154Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591038- 771003
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53981Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.56895- 59880
- 228834
Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58768