Vapputervehdys!

Kuukauteen en ole tänne mitään laittanut; sille on syynsä, josta jäljempänä, mutta ensiksi vapusta: Vappuhan on ylioppilaiden ja järjestäytyneen työväen juhla, enkä kuulu kumpiinkaan, mutta vappua olen kyllä aina viettänyt. Sehän on myös suomalaisen työn päivä ja palkkatyötä tein yhtäjaksoisesti 16-vuotiaasta 63- vuotiaaksi niin, että vain 11 kk:n varusmiespalvelus sen keskeytti. Olen ollut kyllä muutamia kertoja katsomassa ylioppilaiden juhlintaa kauppatorin laidalla suihkulähteen keskellä seisovalla Havis Amandan patsaalla ja ”Mantakin” on saanut sitten valkolakin ylioppilaan kiivetessä viemään sen hänen päähänsä. Kerran, kymmeniä vuosia sitten olin myös Hakaniemen torilla katsomassa työväen juhlaparaatia.

Omatkin vappujuhlani olivat joskus railakkaampia, mutta hiljaisempia ne ovat olleet jo kauan ja nyt entistäkin vaisummat. Olen varsin huonossa kunnossa, sairaudessa, jota on kestänyt jo yli kaksi kuukautta. Niska- ja olkanivelistä kivut alkoivat. Aina aamuisin heräsin yläraajojen nivelet jäykkinä ja käsivarret kovissa kivuissa, mutta päivän liikuskeltuani nivelet notkistuivat ja kivutkin hellivät, mutta sama toistui taas seuraavana yönä ja aamulla ja näin on jatkunut koko ajan. Kuntoni on kaikin tavoin heikentynyt niin, että jo maaliskuun alussa jouduin jättämään viikkojumppanikin, joissa olen säännöllisesti käynyt 25 vuotta.

Tähän mennessä olen tukeutunut vain Paloheinän terveyskeskukseen, josta saamani apu on ollut vähäistä. Lopuksi lääkäri päätteli, että kyseessä voisi olla nivelreuma ja sain häneltä reseptin kipulääkitykseen, mutta ei se paljon ole auttanut. Tehokkaampia hoitoja lienee saatavissa yksityiseltä puolelta. Jälkeläiseni ovat jo kauan patistaneet minua sellaiseen. Vapun jälkeisellä viikolla täytynee ottaa yhteyttä lääkärikeskukseen, jossa pääsee samalla käynnillä lääkärin vastaanotolle sekä tarvittaviin laboratoriokokeisiin ja tutkimuksiin. Toivottavasti saan sieltä apua, sillä tällaista kipuilua en halua loputtomiin kestää. Olenhan jo elänyt näin pitkän ja monipuolisessa kokemusrikkaudessaan antoisan elämän, joten olen ihan valmis myös lähtemään sinne, missä kipuilua ei ole.

Tätä vappua aion kyllä olla vielä viettämässä vaatimattomalla tavallani. Huomenillalla saanen vieraita, jälkipolveani. Vappuna menen Haagaan Huopalahden kirkkomäelle, jossa klo 11,00 on lipunnosto lippulauluineen torvisoittajien säestämänä. Ulkona olevassa grillissä on tarjolla makkaraa. Sisällä kirkossa on pieni hartaustilaisuus. Sen jälkeen seurakuntasalissa on tarjolla seurakunnan naisten keittämää hernesoppaa ja ”lettukahvit”. Tarjolla on myös seurakunnan naisten laittamaa simaa, josta aina yhden pullon mukaanikin ostan. En ole seurakunnan jäsen, mutta usein olen jo kymmenien vuosien aikana tuossa tilaisuudessa käynyt. Jo aikoinaan yhdessä vaimoni kanssa, sillä sieltä Haagastahan hänet löysin. Nyt hän on jo kohta 20 vuotta odottanut minua Maunulan uurnalehdossa, eikä hänen varmaankaan tarvitse enää kauan odottaa.

Joo, huonossa kunnossa olen, josta johtuen minulla ei liene lähiaikoina tänne paljon asiaa. Toivon kuitenkin eläväni ja pysyväni jonkin verran voimissanikin ainakin kesäkuuhun asti, jolloin voin tulla tänne onnittelemaan keskustalaisia siitä, että he valitsivat puolueensa johtoon Keskustan Sotilas de facton, res. kapteeni Kaikkosen, joka presidentti Niinistön ja pääministeri Marinin kanssa oli puolustusministerinä vahvasti viemässä maatamme Naton suojaan!

Tähän mahdollisesti tuleviin asiallisiin viesteihin mielelläni vielä vastailen. Tuleepa sellaisia tai ei; nyt vain jo toivottelen kaikille tämän huomaaville Oikein Hienoa Vappua!

59

785

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tulipa pitkä juttu. Sairauskertomukseni pääasiassa. Jospa palstan valvonta sen sallisi, kun tämä on ainoa antini tänne kuukauteen. Onhan juttuni lopussa myös keskustapolitiikkaa.

• Minultahan tuo. Kirjautumiseni oli mennyt pois päältä, sorry!

• Anonyymi

😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋

💋 ­­­N­y­­­m­­­f­­o­m­a­a­­n­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞

• Anonyymi

Samoin sinne !
      Siitä ajelenkin väliin läpi sitäkin katua pojan perheen luokse, asuu siinä kulmilla.
      Aikanaan rakensi, jossa paljonkin silloin olin apuina. Laset heilläkin kasvaa, kuin ei perässä pysyisi. Paljon ovat mummin ja ukin luonakin, joka aina kuin pieni juhlapäivä.

• Anonyymi

Hyvää Vappua JKK:lle ja toivottavasti kuntokin kohenisi kesän myötä.

-

Tuollaiset kivut voisi viitata vyöruusuun, joka iskee mihin sattuu. Vesirokkovirus alkaa kummittelemaan iän myötä heikentyneen immuunivasteen myötä. Itselläni se iski vasempaan olkapäähän ja koko käsivarteen viime kesänä.

Vain Lyrica oli toimiva lääke tähän tosi ikävään hermosärkyyn.

Se oli tuttu lääke jo entuudestaan kun välilevy pullistui 10 vuotta sitten. Siitäkin vaivasta on suunnilleen toivuttu, vaikka raskaita esineitä ei kannata enää kanniskellakaan. Nyt riittää vain 1 puurinkka klapeja kerrallaan uunipuita hakiessani.

• Kiitos toivotuksistasi! Kuntoni kohenemisesta en tiedä, mutta yritän kyllä sitä siten kuin avauksessani kerron.

Tuota vyöruusua ei ottanut esille terveyskeskuksemme lääkäri eikä Oulunkylän fysioterapeutti, jonne minut jo maaliskuun alussa terveyskeskukseltamme passitettiin. Ei sitä otettu esille HUS:in Maunulan laboratoriossakaan, jossa myös terveyskeskuksemme lähettämänä olin. Verikoe siellä vain otettiin ja sen tuloksissa lääkärimme ei nähnyt mitään huolestuttavaa. Täytyypä itseni ottaa esille tuokin mahdollisuus sitten, kun menen sinne yksityiselle puolelle siten kuin avauksessani aikomuksestani kerron.

Hyvää Vappua vain Sinullekin!

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

Kiitos toivotuksistasi! Kuntoni kohenemisesta en tiedä, mutta yritän kyllä sitä siten kuin avauksessani kerron.

Tuota vyöruusua ei ottanut esille terveyskeskuksemme lääkäri eikä Oulunkylän fysioterapeutti, jonne minut jo maaliskuun alussa terveyskeskukseltamme passitettiin. Ei sitä otettu esille HUS:in Maunulan laboratoriossakaan, jossa myös terveyskeskuksemme lähettämänä olin. Verikoe siellä vain otettiin ja sen tuloksissa lääkärimme ei nähnyt mitään huolestuttavaa. Täytyypä itseni ottaa esille tuokin mahdollisuus sitten, kun menen sinne yksityiselle puolelle siten kuin avauksessani aikomuksestani kerron.

Hyvää Vappua vain Sinullekin!

Vyöruusu on eri juttu kuin ns. tavallinen bakteeripohjainen (esim. lihas-) tulehdus, jota sanotaan ruusu nimellä punoituksen takia. Vyöruusu on ns. uinuvan vesirokkoviruksen aiheuttama tauti.

Vyöruusu on viruspohjainen, hyvin kivulias "hermotulehdus" -sairaus ja se ei näy verikokeessa. Se etenee hermoja pitkin ja siitä tulee sen nimi Vyöruusu. Oireet kun usein näkyy selvänä vyöhykkeenä tai viivamaisena, kuten minulla käsivarressa.
        Minulle määrättiin myös ns. virusantibioottia eli samaa jota annetaan esim. Herpeksen ensioireisiin. Se ei tehonnut kun sitä pitäisi ottaa heti 1. oireiden tultua. No eipä lääkäritkään ensin tienneet sitä vyöruusuksi...

• Hauskaa vappua myös sinulle vanha faitteri. Toivottavasti saat terveysongelmasi hoidettua.

• Kiitos toivotuksistasi! Saa nähdä, hoituuko tämä terveysongelmani ja miten – en viitsi pohtia sen varmimman vaihtoehdon mahdollisuutta,

Huomaan, että olet tehnyt avauksen iloitaksesi Tapparan kolmannesta perättäisestä mestaruudesta. Kotikaupunkisihan on jääkiekon suurkaupunki. Siellä on myös huipputasolla toinen joukkue, Ilves. Minulla oli leskeysaikanani puolenkymmentä vuotta naisystävä sieltä Tampereelta ja hän oli Ilveksen innokas kannattaja. Varmaan kai lähinnä siksi, kun hänen tyttärensä poika oli pelannut Ilveksessä.

Hauskaa vappua myös Sinulle vanha faitteri!

• Anonyymi

Onnittelut Tapparalle ja aito-arskalle, sinä olet näitä saitin asiallisia kannattajia, kuin Kapi tai Mpp, hienoja herrasmiehiä kaikki.

• Anonyymi

Ei meinaa se kylymäpieru irrota millään?

• Anonyymi

Ägistä ääliö, ägistä. Tai tee Perhon Ekit, lähti kylmä pieru ja savut korville.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ägistä ääliö, ägistä. Tai tee Perhon Ekit, lähti kylmä pieru ja savut korville.

Hermot paskana?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hermot paskana?

Tuo oli aika asiallinen vastaus kusipäälle. = Kylmästä pierusta puhuminen osoittaa sivistymättömyyden huippua. Joku harvahampainen irvistelevä hörökorva-einari jostain peräkammarista tulee aina mieleen, kun joku käyttää tuollaista tekstiä.

(En itsekirjoittanut kumpaakaan viestiä.)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hermot paskana?

Kyllä Perhossa moni kepulainen päästi kylmän pierun ja Eki savut korville, koko kylä nauroi.

• Anonyymi

Olet ollut mies paikallasi ja nuo sinun kertomukset on todella mielenkiintoista luettavaa. Urasi on tosiaan merkittävä, noista lähtökohdista upseeriksi ja sieltä Valion johtoon. Mahtaa sinulla kateellisia riittää, toisaalta uskoisin sinun olleen sosiaalisesti niin pätevä, että ystävä määrä sinulla on suuri. Hyvää vappua ja oli hieno kuulla sinusta taas!

• Kiitoksia toivotuksistasi ja muusta sanomastasi! Hyvinhän minulla meni työurallani, eivät siinä vaatimattomat lähtökohtani olleet esteenä, kun työssäni pystyin ilmeisesti aina siihen, mitä tarvittiin ja pidettiin hyödyllisenä.

Armeijassa taisin kyllä urani loppupuolella palvella niissä toimiupseereille vaativimmiksi nähdyissä tehtävissä, mutta ”vain” kapteenin arvoon ne riittivät. Reservin upseerihan – vänrikki – minusta tosin tuli jo ylikersanttina RUK:n suoritettuani. En minä Valiolla päässyt ylimpään johtoon, sillä isännöitsijällä oli esimies, Valion talous- ja hallintojohtaja ja hänelläkin oli vielä esimies, Valion pääjohtaja. Mutta olihan minulla kymmeniä alaisia Valiollakin ja suuri määrä erilaisilla sopimuksilla vastuualueellani työskenteleviä.

Paljon minulle syntyi urieni jälkeenkin jatkuneita kiinteitä suhteita entisiin työkavereihin ja laajemminkin niin armeijan kuin Valionkin puolella, mutta ne suhteet ovat jo vähentyneet, kun tuokin porukka on jo ikänsäkin puolesta harventunut. Näihin asti olen kuitenkin ollut vielä varsin aktiivisesti mukana niin Päällystöliiton evp-yhdistyksen kuin Valioeläkeläistenkin toiminnoissa, mutta kyllä kaikki alkanee jo olla entistä. Kiva, että olen saanut kauan sitäkin elää.

• Anonyymi

kipulääkitykseen, mutta ei se paljon ole auttanut. Tehokkaampia hoitoja lienee saatavissa yksityiseltä puolelta

katselen sivusta Kapi olet palstan kärkikirjoittaja
      vuosia sitten keskustelin hiukan kanssasi kun esittelit laajaa
      kuvakokoelmaasi matkoista mm. espanjankielisillä alueilla

nivelreuman numero yksi lääke on metotreksaatti edullinen vaaraton maailmanlaajuinen

4-amino-10-metyylifoolihappo
      https://reumaliitto.fi/reuma-aapinen/metotreksaatti/

M. on b-vitamiinen FOOLIHAPPO antagonisti eli se estää sen dna-synteesin
      ja tuottaa pahan olo ELI LÄÄKÄRIN ON kirjoitettava samalla foolihapporesepti
      normaalisti ei mikään monivitamiinissa oleva määrä riitä vaan sen on
      oltava suuri siksi foolihappoon tarvitaan lääkärin resepti

olen kemistejä lähellä oleva ja hoitanut sukulaisia reumaisia lisäksi
      aminohappokuurilla mukana kollageeni ja osa on voinut vuosien kuluessa
      luopua metotreksaatista

eli lääkeiden lisäksi osta Prisma iso pussi bodareiden proteeinivasmistetta
      pari kymppiä kilo ja lusikallinen pari aamujuomaan kerron lisää jos kiinnostaa

• Anonyymi

luin ketjua lisää

""Verikoe siellä vain otetitin ja sen tuloksissa lääkärimme ei nähnyt mitään huolestuttavaa. Täytyypä itseni ottaa esille tuokin mahdollisuus sitten, kun menen sinne yksityiselle puolelle siten kuin avauksessani aikomuksestani kerron."

Kapi, tutki saamastasi verikoetuloksesta Omakanta
        symbolit
        S-CCPAb
        P-RF

uudenaikainen mittaus
        Sitrulliinipeptidivasta-aineet symboli S-CCPAb
        https://www.terveyskirjasto.fi/snk03260

jos 30 ylittyy voi olla reuma
        idea on se että ihmisessä virtsanmuodostaja-aminohappo arginiini
        alkaa häiriötekijän johdosta muuttua sitrulliiniksi joka on hyvin saman
        näköinen molekyyli mutta se toimii nivelreumalle ominaisiena antigeenina
        eli siis molekyylinä, joka aiheuttaa elimistössä immuunihyökkäyksen

elimistösi tulkitsee sitrulliinin vieraaksi aineeksi ja alkaa kuluttaa niveltä
        johon sitä on mudostunut

Vanhanaikainen mittaus
        reumatekijä plasmasta
        symboli tuloksissa P-RF

jotain 60 niin luultavasti reuma

alle 30 pieni arvo

• Kirjoittaminenhan on ollut minulle suorastaan himo, ”ei sitä muutoin olisi” 330-sivuisia muistelmiaankaan kirjoittanut. Ne kirjoitin tosin jo 24 vuotta sitten. En enää pystyisi sellaiseen, kun en enää muistaisikaan niin hyvin kaikkea tuolloin muistelemaani. Alkuvuosinani myös täällä kai osoitin usein kirjallista esitystaitoani ja siihen tarvittavia tietojani, mutta nuo taitoni ovat jo ”hieman hiipuneet” – mielipidepankin asiasta ilmaisemaa näkemystä lainatakseni.

Joo, laitoinhan usein tännekin matkakertomuksiani ja kuvakokoelmianikin niistä, ja aineksia siihen oli. Vuoden 2000 jälkeen tein 40- kaukomatkaa, kaikille muille asutuille mantereille paitsi Australiaan. Viimeinen kaukomatkani on kuitenkin joulukuulta 2019 – Thaimaan kierto – ja viimeiseksi se varmaan jääkin.

Tämän sairauteni lajia ja laatua en nyt halua enempää pohtia vaan jätän nuo asiat erikoislääkärien arvioitaviksi – jollaiset arviot saanen – en ensi viikolla, mutta seuraavien viikkojen aikana.

• Anonyymi kirjoitti:

luin ketjua lisää

""Verikoe siellä vain otetitin ja sen tuloksissa lääkärimme ei nähnyt mitään huolestuttavaa. Täytyypä itseni ottaa esille tuokin mahdollisuus sitten, kun menen sinne yksityiselle puolelle siten kuin avauksessani aikomuksestani kerron."

symbolit
        S-CCPAb
        P-RF

uudenaikainen mittaus

johon sitä on mudostunut

Vanhanaikainen mittaus
        reumatekijä plasmasta
        symboli tuloksissa P-RF

alle 30 pieni arvo

Minulla on kyllä tuon verikokeen tulokset, tässä edessäni ihan kirjallisena. Kaikkiaan 19 eri kohdetta niissä on. Viidessätoista eri kohteessa mittausarvot ovat pysyneet normaaleiksi nähtyjen arvojen sisällä. Poikkeuksia on neljä:

B-Eryt eli punaverisolut on 4,24 eli hieman alhainen, kun suosituksen mukaan sen pitäisi olla 4.25 – 5.7 sisällä.

B-Leuk eli valkosolut on 10,5 eli liian korkea, kun normaaliarvot olisivat 3,4-8,2.
        P-CRP eli reaktiivinen proteiini on 9 eli liian korkea, kun sen pitäisi olla 4:n alapuolella.
        P-Krea eli munuaisia koskeva kreatiini on 58 eli hieman liian alhainen, kun normaaliarvot olisivat 60-100.

Terveyskeskuksemme lääkärin lausunto noista oli kuitenkin ”Ei mitään huolestuttavaa”.

• Vastuutonta kaupata ravintolisiä sairauden hoitamiseen.
        Terv jonkin verran farmakologiaa opiskellut.
        Yksikin nimeltä mainitsematon lääkäri määräsi hainrustouutetta syövän hoitoon.
        Puoskarilaki tulisi tarpeeseen.
        Toki kasvispainotteinen ruokavalio auttaa reumapotilaita.
        Metotreksaatti on reuman ensisijainen lääke peroraalisesti tai intramuskulaaristi annettuna. On myös muistettava ohjelmoida verikokeet tiheämmin hoidon alussa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

luin ketjua lisää

symbolit
        S-CCPAb
        P-RF

uudenaikainen mittaus

johon sitä on mudostunut

Vanhanaikainen mittaus
        reumatekijä plasmasta
        symboli tuloksissa P-RF

alle 30 pieni arvo

Ylilääkäri neuvoo heheh.

• Laita Pubmedista vaikka kirjallisuuskatsaus noihin aminohappohiutoihin.

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

Minulla on kyllä tuon verikokeen tulokset, tässä edessäni ihan kirjallisena. Kaikkiaan 19 eri kohdetta niissä on. Viidessätoista eri kohteessa mittausarvot ovat pysyneet normaaleiksi nähtyjen arvojen sisällä. Poikkeuksia on neljä:

B-Eryt eli punaverisolut on 4,24 eli hieman alhainen, kun suosituksen mukaan sen pitäisi olla 4.25 – 5.7 sisällä.

B-Leuk eli valkosolut on 10,5 eli liian korkea, kun normaaliarvot olisivat 3,4-8,2.
        P-CRP eli reaktiivinen proteiini on 9 eli liian korkea, kun sen pitäisi olla 4:n alapuolella.
        P-Krea eli munuaisia koskeva kreatiini on 58 eli hieman liian alhainen, kun normaaliarvot olisivat 60-100.

Terveyskeskuksemme lääkärin lausunto noista oli kuitenkin ”Ei mitään huolestuttavaa”.

Nuo arvot on hyviä! VKKlaisilla samat mittaustulokset on ollut puhdasta ureaa!!

• On vielä tullut muutamia asiallisia viestejä, joista kiitos ja niihin vastailin. Enempään ei nyt aihetta ainakaan tänä iltana, kun täytyy tässä alkaa terveystilanteeni edellyttämiin ilta toimiin.

Huomenna aamupäivällä käyn vielä katsomassa avaukseni mahdollisesti tuottamaa ja jos on tullut asiallista, sitä kommentoin. Iltapäivällä minulle tulee vieraita ja keskityn heihin. Kahvipöytään tarvittavaa olen hankkinut, myös "kuoharipullon"; toivottavasti itseni ei tarvitse sitä kokonaan tyhjentää;-))

Nyt vain kaikille tänään viestejään lähettäneille ja muillekin tämän mahdollisesti huomaaville Oikein Hyvää yötä!

• Anonyymi

Joo, mutta joo, tähän liittyy Suomen keskustaan.

• Anonyymi

KESKUSTASSA PITÄÄ KIIRETTÄ, MÖHÖMAHAT HYLLYY.
      UKRAINA ON JO KUSESSA.
      YSTÄVÄ ON VIEMÄSSÄ MAAJUSSIEN MAAT.
      PALA KERRALLAAN KUTISTAA JA AJAA KOHTI ATLANTIN VALTAMERTA.
      JO AIKOINAAN ZIRINOVSKI SANOI, HÄN HALUAA PESTÄ KENKÄNSÄ VASTA INDIAN VALTAMERESSÄ HYÖKÄTESSÄÄN ETELÄÄNPÄIN.

• Anonyymi

Tuohon vielä jatkona, että olkapääkipu alkoi ns. ihan äkkiä ja tyhjästä yhden yön aikana ja käsivarressa näkyi muutama pieni punainen näppylä. Parissa päivässä koko käsi oli niin kipeä, että jouduin käyttämään kolmioliinaakin ajoittain. Huvittava juttu oli työterveyslääkärin sairaslomakäytäntö, eli 3 pv kerrallaan. No vaihdoin eri lääkärille ja sitten tuli 2 vkoa kerrallaan. Reilut 2 kk meni ja lopulta menin töihin käsi kipeänä, kun kivut oli jo vähenemään päin. Kipulääkkeinä antoivat ensin ihan höpöpillereitä, jotka kyllä kieltävät autoilun, mutta eivät tehonneet kipuun. Itse ehdotin Lyricaa ja lääkäri ihan riemastui, että sepä onkin tähän hyvä kipulääke. Eipä siis ihme tai kumma, jos se onkin eräs maailman käytetyimmistä kipulääkkeistä.

>>Tuollaiset kivut voisi viitata vyöruusuun, joka iskee mihin sattuu. Vesirokkovirus alkaa kummittelemaan iän myötä heikentyneen immuunivasteen myötä. Itselläni se iski vasempaan olkapäähän ja koko käsivarteen viime kesänä.

Vain Lyrica oli toimiva lääke tähän tosi ikävään hermosärkyyn.<<

• Anonyymi

Kiitos! Aloittajan tarina on tuttu meille boomereille. Monenlaista olemme nähneet ja mukana olleet. Hyvää Vappua ja kevättä!

• Anonyymi

Kapi upseerina on ollut huippua, sai ensimmäisten joukossa Kapteenin natsat ja sitten vielä huippu ura Valiolla johdossa, se syö lähellä kepua olevia hörhöjä..

• Anonyymi

Hienoa kuulla herra Kapteenista. Oikein hyvää Vappua teille! Miehistä hienoimmalle!

• Anonyymi

Vasemmiston hyötyidiootit edistävät uuden maailmanjärjestyksen hanketta täysillä.
      Eikö kapi tajua, että kolmannessa maailmansodassa suomi ei tule olemaan voittajien puolella?

• Hauskaa tai ainakin hyvää ja vaivoista vapaata niin sinulle kuin kaikille muillekin!

Vapusta muutama sananen, kun otit asian esille. Minähän olen asunut ikäni Helsingissä ja joskun vähän laajemmiinkin pk-seudulla ja olen siten nähnyt noita vappuja, jotka ovat olleet Helsingissä ihan oma juttunsa muihin paikkakuntiin verrattua. Vappu on ollut tosiaan työväen ja ylioppilaiden juhla. Tämä näkyi minun elämäni aikana varsinkin 1950 - 1970 -luvuilla. Sen jälkeen meno on vähitellen hiipunut varsinkin se työväen osalta.

Lapsena ja vähän vanhempana ohjelmaan kuului lintsi vappuaattona. Vappupäivänä menimme vanhempieni kanssa katsomaan Hakaniemeltä alkaneita SKDL:n vappumarsseja. ja torillahan oli sitä vappukrääsää myytämänä, mikä kiinnosti meitä lapsia. Vappu oli marssien ja puheiden osalta leimallisesti SKDL:n juhlaa. Marssi alkoi Hakniemestä ja päättyi Senaatitorille vappupuheisiin, jotka olivat säännöllisesti tv-uutisten ykkösuutinen vuodesta toiseen. Puheita pitivät niin puoluejohtajat kuin ay-johtajat. Demarit olivat Vappuna selvästi sivuosassa. Hehän kokoontuivat Mäntymäelle stadikan viereen. Mekin kävinne siis aina Hakaniemessä, vaikka vanhempani eivät kannattaneet kommunisteja. Tuo marssi oli vaan sen ajan vapuissa ylivoimaisen suuri ja näyttävä ja veti paljon enemmän porukkaa kuin demarien juhlat. Nimenomaan tältä osin tulikin sitten voimakas hiipuminen eikä kommunisteilla taida olla oikein enää väkeä marsseihin. Yhteiskunta on noista ajoista hurjasti keskiluokkaistunut ja nykyihmisen voi olla vaikea ymmärtää tilanteen erilaisuutta siihen aikaan. Pitkänsillan Hakaniemen puoleinen osa Helsinkiä oli pelkästään duunareiden asuttamaa Vallilaa, Sörkkaa, Hermannia ja Käpylää myöten. Ja sitä väkeä oli siihen aikaan paljon. Eli nuo marssit ja poliittiset puheet olivat sen ajan todellinen suurtapahtuma ja työväestön voimannäyttö..

Noissa kaupunginosissa oli kaikissa siihen aikaan mm. paljon jalkapalloseuroja (Ponnistus, Käpa, HPS, HePa, KaPS nyt ainakin ja muista urheiluseuroista Helsingin Kisa-Toverit, jossa kilpailtiin koripallossa, yleisurheilussa ja muistaakseni uinnissakin). Näistä futisseuroista varsinkin Ponnarit ja KäPa olivat nuorten sarjoissa maan huippua. Nämä eivät varmaan olleet edes voittopuoleisesti TUL-seuroja, mutta pelaajisto koostui pelkästään duunaritaustaisista. Itsekin harrastin jalkapallon yhdessä noista ja myös HKT:ssä kävin treenaamassa. Ehkä tunnetuimmat urheiljat tulivat koriksen puolelta eli Liimon veljekset ja Kalevi "Monni" Sarkalahti, joka oli myös ammattilaisena USAssa.

Itse olen duunaritaustainen mutta myös ylioppilas, joten vappuna on ollut kaksikin syytä juhlia. Itse en ollut duunarina, koska kouluttaidun niin pitkälle kuin se noin yleensä oli mahdollista. Sen myötä tapahtuikin sitten suuri sosioekonominen säätynousu "parempiin" piireihin. Vielä 1970-luvulla minuakin katsottiin jo pelkän ammattistatuksen vuoksi ylöspäin varsinkin muualla Suomessa. Tämmöistä - onneksi - ei enää nykyaikana ole.

Sen ajan (esim. 50- ja 60 luvuilla) Suomessa moni asia oli muutenkin toisin kuin nykyisin. Liikenneruuhkia tuntui olleen jo silloinkin ja pakokaasut näkyivät ja haisivat. Tehtaitakin oli mm. Sörkassa ja savu tuprusi piipuista. Kerrostaloja lämmitettiin mm. hiilellä ja yleisiä saunoja oli paljon. Niissä oli tapana käydä hyvin yleisesti. Minäkin kävin varmaan jossain vaiheessa melkein viikottain paitsi kesällä, kun uintipaikoilla (stadikka ja Kumpula) oli myös tietysti saunoja. Poliisipartioita kierteli katuja ja me lapset yritimme tietysti aina jekuttaa vähän heitä, vaikka poliisi vähän pelonsekaisesti kunnioitettiinkin. Liikennepoliisi oli myös tyypillinen näky sen ajan katukuvassa ruuhka-aikoina. Helsinki oli tuohon aikaan lapsellinen siis siinä mielessä, että lapsia asui todella paljon keskustassa ja duunarikaupunginosissa. Se oli sitä suurten ikäluokkien, niiden boomerien aikaa. Lapset ja nuoret käyttivät puhekielessä sen ajan slangisanoja yleisesti. Asunnomat alkoholistit eli ns. spurgut olivat katukuvassa yleisiä. Torielämä vilkasta ja kauppahalleja oli enemmän kuin nykyisin.

Jos vaivasi on nivelreumaa, niin kortisonia on käytetty siihen yhtenä lääkkeenä. Tietysti asia pitää lääkärin diagnisoida. Ehka kannattaisi satsata sinne yksityispuolelle. Tuskin se diagnsointi kovin paljon maksaa.

Nyt kannattaa nauttia Vapusta, kun on kerrankin ainakin täällä etelässä loistosää.

• Vai että oikein ylioppilaaksi "faitteri" tekeydyit ja äsken myös kepulaiseksi. HO HOO, HO HOO!

• Anonyymi
        ItsenäineSOTILAS kirjoitti:

Vai että oikein ylioppilaaksi "faitteri" tekeydyit ja äsken myös kepulaiseksi. HO HOO, HO HOO!

No sinun tekeytyminen sotilaaksi tai johtajaksi on vähän pahempi juttu. Onneksi kukaan ei usko että oplisit kumpaakaan. ;)

• Anonyymi kirjoitti:

No sinun tekeytyminen sotilaaksi tai johtajaksi on vähän pahempi juttu. Onneksi kukaan ei usko että oplisit kumpaakaan. ;)

Minulla on asiasta vahvat näytöt. HO HOO, HO HOO!

• Anonyymi

Minulla on asiasta vahvat näytöt. HO HOO, HO HOO!

No ei kyllä ole kun katsoo tätä sinun jatkuvaa sekoilua. Mutta kerro ihmeessä missä yrityksessä oelt ollut johtavassa asemassa. Aremijaahan ei lakseta mukaan, koska siellä ei opita sellaista johtamista mitä tarvitaan siviliielämässä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No ei kyllä ole kun katsoo tätä sinun jatkuvaa sekoilua. Mutta kerro ihmeessä missä yrityksessä oelt ollut johtavassa asemassa. Aremijaahan ei lakseta mukaan, koska siellä ei opita sellaista johtamista mitä tarvitaan siviliielämässä.

Kyllä soittikunnassa, nuottitelineet ja vastaavat, oli se kuitenkin yliluutnantti eli kokonaiskomentaja.

• Anonyymi

Tulikohan sinulla nyt pikkasen vappulisää...

Täällä esittämäsi perusteella et todellakaan ole ylioppilas, saati siitä edelleen kouluttautunut, niin pahasti "vajaata" on yleissivistyksesi. Toki tuo mainitsemasi kommunistien marssien ja puheiden kuuntelu voi olla vaikuttanut sinuu niin syvällisesti, että olet pystynyt sivuuttamaan kouluissakin sivistyksen ja jatkamaan omaksumallasi Stalinismin viitoittamalla tiellä, sieltähän pääosa teksteistäsi täällä kumpuaa. Asian voit toki muuksikin todistaa kirjoittamalla jokus muutakin kuin äärivasemmistolaisten lasien katsottua tekstiä.

• Anonyymi

>>Marssi alkoi Hakniemestä ja päättyi Senaatitorille vappupuheisiin, jotka olivat säännöllisesti tv-uutisten ykkösuutinen vuodesta toiseen.<<

Tosiaan, vapunpäivän pääuutislähetyksissä selostettiin 15-20 minuuttia vappumarsseja ja -puheita niin kotimaasta kuin ulkomailtakin. Toki loppupuolella vappuraportteja saatettiin näyttää lyhyt pätkä ylioppilaiden ja perheiden riemukkaammastakin juhlinnasta.

Mutta poliittinen synkistely alkoi jo päivälähetyksissä. Melkein joka vuosi 1980-luvulle asti näytettiin dokumentti sisällissodan tai Lapuan liikkeen ajoilta, joista kylläkin useimmat mustavalkolähetyksinä uusintoja, sillä nuo ajat aikuisina kokeneet ja siten parhaat kertojat oli pitänyt haastatella jo 1960- tai viimeistään 1970-luvulla. Tietenkin tuli myös työväenlaulukonsertteja, jollainen näyttää tulevan YLE:n kanavalta tänäkin vuonna. Radiossa työväenmusiikkia tuli tuntikausia.

Keventävänä valonpilkkuna televisiossa oli perinteinen Uuno Turhapuro -elokuva, tietenkin Mainos-TV:n esittämänä. Niillä oli varmaan suuret katsojaluvut, koska Speden elokuvia harvemmin muulloin esitettiinkään.

• Anonyymi

>>Marssi alkoi Hakniemestä ja päättyi Senaatitorille vappupuheisiin, jotka olivat säännöllisesti tv-uutisten ykkösuutinen vuodesta toiseen.<<

Tosiaan, vapunpäivän pääuutislähetyksissä selostettiin 15-20 minuuttia vappumarsseja ja -puheita niin kotimaasta kuin ulkomailtakin. Toki loppupuolella vappuraportteja saatettiin näyttää lyhyt pätkä ylioppilaiden ja perheiden riemukkaammastakin juhlinnasta.

Mutta poliittinen synkistely alkoi jo päivälähetyksissä. Melkein joka vuosi 1980-luvulle asti näytettiin dokumentti sisällissodan tai Lapuan liikkeen ajoilta, joista kylläkin useimmat mustavalkolähetyksinä uusintoja, sillä nuo ajat aikuisina kokeneet ja siten parhaat kertojat oli pitänyt haastatella jo 1960- tai viimeistään 1970-luvulla. Tietenkin tuli myös työväenlaulukonsertteja, jollainen näyttää tulevan YLE:n kanavalta tänäkin vuonna. Radiossa työväenmusiikkia tuli tuntikausia.

Keventävänä valonpilkkuna televisiossa oli perinteinen Uuno Turhapuro -elokuva, tietenkin Mainos-TV:n esittämänä. Niillä oli varmaan suuret katsojaluvut, koska Speden elokuvia harvemmin muulloin esitettiinkään.

• Anonyymi

Vai että oikein ylioppilaaksi "faitteri" tekeydyit ja äsken myös kepulaiseksi. HO HOO, HO HOO!

Sinä sekopää luulet MPP:a Kapiksi... aika sekaisin olet.

>>Itse olen duunaritaustainen mutta myös ylioppilas, joten vappuna on ollut kaksikin syytä juhlia. Itse en ollut duunarina, koska kouluttaidun niin pitkälle kuin se noin yleensä oli mahdollista. Sen myötä tapahtuikin sitten suuri sosioekonominen säätynousu "parempiin" piireihin. Vielä 1970-luvulla minuakin katsottiin jo pelkän ammattistatuksen vuoksi ylöspäin varsinkin muualla Suomessa. Tämmöistä - onneksi - ei enää nykyaikana ole.<<

• Anonyymi

Hyvää Vappua Herra Kapteenille!

• Anonyymi

Hienoa Vappua herra Upseerille. Siis uralla jo ylennetty!

• Anonyymi

Että Kapteeni, yksi jäi urallaan yli-lutiksi ja kukaan ei kunnioita sitä rottaa.

• Viimekäyntini jälkeen on tullut vielä paljonkin viestejä, joissa oikein asiallisia; kiitos niistä, mutta en nyt jaksa niihin erikseen vastailla. Tuo Mielipidepankilta tullut vappukokemuksistaan kertova viesti oli sellainen, jonka luin hieman kateellisena, kun minulla sellaisia kokemuksia ei ollut nuoruudessani. Kerronpa nyt kuitenkin niistä omista, vaatimattomistakin vappukokemuksistani:

Lapsuudessani kyllä siellä kotonanikin Rautavaaran syrjäkylällä vappua juhlapäivänä pidettiin, mutta ei mitenkään juhlittu. Kenties juhlittiin Rautavaaran kirkonkylällä, sillä Rautavaarahan oli tuolloin hyvin vasemmistolainen kunta, SKDL valtuuston suurin puolue – maalaisliitto tietysti kakkonen – mutta ei meiltä siellä 15 km:n päässä käyty muutoin kuin kauppaostoksilla ja muilla asioilla; joskus sunnuntaisin kirkossa.

Tänne Stadiin tulin 16-vuotiaana syksyllä 1951 ja täällä alkoi ensimmäinen työurani Stockan tsupparina ja jatkui keväällä 1952 perustetun Sokoksen varastoapulaisena ja Helsingin olympialaisten alla urheilupuvuston myymäläharjoittelijana. Sitten minusta tuli kyllä työväkeenkin kuuluva, keväällä 1953 valurin apulaisena Lepistön valimossa Vallilassa ja sitten vielä rakennustöiden apumiehenä yhdellä rakennuksella, mutta en minä silloinkaan mihinkään työväen juhliin osallistunut.

Myöhäissyksyllä 1953 lähdin sitten Lappiin, ensiksi ihan metsätöihin Kemin maalaiskuntaan, sitten erinäisten vaiheiden jälkeen syksyllä 1954 aputyönjohtajaksi pohjoismaiden suurimmalle savotalle Kittilän Kuolavaaraan, jossa siis pääsin herrantieni alkuun😉Mutta ei noissakaan yhteisöissä vappua juhlittu ainakaan muuten kuin ehkä vähän viinan kanssa. Viimeinen työni Lapissa oli keväällä 1955 uitto Ounasjoella Rovaniemen yläpuolella. Rovaniemessä kävin kutsunnoissa ja niissä minut määrättiin palvelukseen JP 2:een Santahaminaan, kun viimeinen kiinteä osoitteeni oli ollut täällä Stadissa.

Varusmiespalvelukseen tulin sitten kesäkuussa 1955 ja kun keväällä 1956 minusta tuli varusmieskersantti, jäin sitten kersantiski ”kapiaisenakin”. Jääntiini vaikutti ratkaisevasti se, että viehättävä nainen, johon olin tutustunut jo varusmiesaikanani oli alkanut odottaa minulle lasta. Toukokuussa 1957 minusta tuli sitten isä, ollessani vasta 21-vuotias; onneksi äitinsä oli minua kaksi vuotta vanhempi😉

Syksyllä 1980 päättyneestä sotilasurastani olen kertonut täällä tarpeeksi muuten, mutta hieman vappuasioista tuolta ajalta. Kyllä me tuona aikana yhteisöissämmekin vappua aina vietettiin. Esim. Santahaminan ali- ja toimiupseerikerholla aina olivat vappukarkelot tansseineen. Lienevätkö edelleen myös Santahaminan varuskuntakerholla, joka on yhteinen kerho kadetti- opisto- ja aliupseereille – toimiupseereitahan ei enää palveluksessa ole, viimeisetkin eläköityivät jo vuosia sitten.

Vappua myös kodissani on aina jotenkin juhlistettu. Eniten varmaan avioliitossani, jonka vaimon löysin aikoinaan sieltä Haagasta, kuten kerron avauksellani. Hänen kanssansa siis kävimme myös noissa Hupalahden kirkkomäen vapputapahtumissa. Minähän jouduin aina olemaan niissä avopäin kun minulla ei ole sellaista valkolakkia, joka oli vaimollani. On se hänen lakkinsa edelleen tallessa tuolla yhden vaatekaapiston ylähyllyllä, mutta kovin kellastunut se on, kun vaimoni oli tullut ylioppilaaksi jo 18-vuotiaana ja 65-vuotiaana menehtyessään on jo kohta 20 vuotta odottanut minua tuolla Maunula uurnalehdossa – eikä hänen tarvinne enää kauan odottaa.

Nyt vain siis kiitoksia kaikilla asiallisia viestejä ja minulle toivotuksia lähettäneille. Minä alan nyt laittaa lounasta, jonka nautittuani vielä päivälevoille, joiden jälkeen olen valmis vastaanottamaan vieraitani, joiden kanssa viettänemme iltaa melko pitkälle yhdessä. Huomenna sitten, jos vielä tässäkin kunnossa olen, lähden sinne avauksessanikin kertomaan Huopalahden kirkkomäen kivaan vapputapahtumaan.

Nyt vain vielä Oikein Hienon vapun toivotukset kaikille!

• Anonyymi

No ei täällä mikään pakko ole olla jos se sinua noin paljon ahdistaa.

• Anonyymi

Mistä se johtuu, että vastarintalaiset väyryset ja vkklaiset on niin rumia ja tyhmiä ihmisiä?

• Anonyymi

Hyvää Vappua Kapille! Vkklaiset voi edelleen vetää handuun.

• Anonyymi

Miksi sinun aikaan jätettiin ihmisiä jopa soittokuntiin ja ylentämättä eläkkeelle? Kerro se Kapi HO HOO, HO HOO! Arvaa koskiko?

• Anonyymi

Onpas täällä melskattu lujasti...

Ketjusta on poistettu 25 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7260
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      724
      3446
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      160
      1741
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      335
      1723
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1385
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1361
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1260
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1237
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      257
      1228
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1144
    Aihe