Testaan A-vitamiiniseerumia (anti-aging tavaraa taas)

Kävin tässä muutama viikko sitten erään kaupan kosmetiikkaosastolla, ja siellä oli tietysti vain naisia. Mutta ajattelin että A-vitamiini voisi tehota ryppyihini, joita minulla on otsassa muutama (eivät ole niin syviä).

Tämä hankkimani tuote on merkkiä granactive retinoid 5%, eli joku hieman uudempi A-vitamiinin muoto, joka ei ärsytä ihoa niin paljon, mutta on silti tehokas. Säilyy myös hyvin avattuna. Mene ja tiedä, katselin läpi tutkimuksia, ja ei tästä ole juuri mitään tutkimuksia (HYDROKSIPINAKOLONI RETINOATE), mutta suht. halpa tuote, ja monet kehuneet sitä. Mielestäni tehokkuus on juurikin sitä, että iho-oireita tulee paljon, tämä nyt on tällä hetkellä hieman vaisua, aloitusoireita lukuun ottamatta (näytin alussa kyllä vähän keitetyltä ravulta).

Aika halvalla pääsee alkuun, tavallinen retinoli on vielä halvempaa, taitaa maksaa noin kympin. Joku muu tällä palstalla käyttää varmaankin A-vitamiinia ihonhoitoon?

9

148

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Olen ostanut paljon laadukkaita A-vitamiini ja retinolituotteita, myös kosmetologilta siinä kuin markettirasvojkin, mutta en ole koskaan huomannut mitään erityisiä vaikutuksia ryppyjen määrässä tai ihossa. Minulla on vähän ryppyjä, mutta se johtuu todennäköisesti muusta.

Suurimman hyödyn saa UV-suojalla, joka hidastaa auringon tuhoja. Sellainen maksaa kosmetologilla noin 80 euroa. Lidlistä 50 UV purnukka maksoi 1 euroa.

• "Kaikkihan" tietävät miten hyvin retinoli toimii ikääntyvän ihon hoidossa, mutta jos tutkimuksia katsoo, niin näyttö on kyllä edelleen heikkoa.

Tämä tretinoiini (retinolihappo), joka on vain reseptillä saatavissa, on osoittautunut tehokkaimmaksi monissa tutkimuksissa. Mutta ei retinoli ihan tehotonta ole, se on vaan aika heikkoa, jos haluaa kunnon tuloksia. Ja epäilen että samalla tavalla käy tämän granactive retinoidin kanssa, vaikka sitä on sanottu retinolia paremmaksi.

A comparative study of the effects of retinol and retinoic acid on histological, molecular, and clinical properties of human skin
        https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26578346/

Evidence for the Efficacy of Over-the-counter Vitamin A Cosmetic Products in the Improvement of Facial Skin Aging: A Systematic Review
        https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34980969/

• Anonyymi
        m36-intj kirjoitti:

"Kaikkihan" tietävät miten hyvin retinoli toimii ikääntyvän ihon hoidossa, mutta jos tutkimuksia katsoo, niin näyttö on kyllä edelleen heikkoa.

Tämä tretinoiini (retinolihappo), joka on vain reseptillä saatavissa, on osoittautunut tehokkaimmaksi monissa tutkimuksissa. Mutta ei retinoli ihan tehotonta ole, se on vaan aika heikkoa, jos haluaa kunnon tuloksia. Ja epäilen että samalla tavalla käy tämän granactive retinoidin kanssa, vaikka sitä on sanottu retinolia paremmaksi.

A comparative study of the effects of retinol and retinoic acid on histological, molecular, and clinical properties of human skin
        https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26578346/

Evidence for the Efficacy of Over-the-counter Vitamin A Cosmetic Products in the Improvement of Facial Skin Aging: A Systematic Review
        https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34980969/

Tosi kiinnostava olisi jotakin uutta kokeilla

Tehokkaiksi ihohoitoja minulle kosmetologillakin on joka kerta luvattu, mutta en itse luota kovin paljon yhdenkään aineen vaikuttavuuteen. Kosmetologin ihotautilääkäri tutki ihoani ja kiinnostui enemmän vatsani imeytymisongelmista. Hän suositteli B-vitamiinia tosi suurilla pitoisuuksilla (muistaakseni). Kärsin ihon kuivuudesta ja karheudesta, joten kaikki kasvohoidot auttavat aina hetkellisesti.

• Anonyymi kirjoitti:

Tosi kiinnostava olisi jotakin uutta kokeilla

Tehokkaiksi ihohoitoja minulle kosmetologillakin on joka kerta luvattu, mutta en itse luota kovin paljon yhdenkään aineen vaikuttavuuteen. Kosmetologin ihotautilääkäri tutki ihoani ja kiinnostui enemmän vatsani imeytymisongelmista. Hän suositteli B-vitamiinia tosi suurilla pitoisuuksilla (muistaakseni). Kärsin ihon kuivuudesta ja karheudesta, joten kaikki kasvohoidot auttavat aina hetkellisesti.

Minä en lähtisi hoitamaan ihoa ensimmäiseksi, jos on muitakin terveysongelmia. Tutkimusten mukaan suolistossa on ylivoimaisesti eniten mikrobeja, sitten tulee suu ja iho. Ne mikrobit vuotavat pikkuhiljaa muualle elimistöön, ja voi olla että iho-ongelmat johtuvat suoliston ongelmista. Joten jos ihoa rupeaa ensimmäiseksi hoitamaan, niin siitä ei tule mitään. B-vitamiinit ovat tosiaan tärkeitä, mutta muitakin hyviä aineita on, itse asiassa minulla on pidempi lista eri ravintolisiä mitä itse käytän, mutta se olisi liian pitkä tähän laitettavaksi. Usein suositellaan myös sinkkiä ja glutamiinia IBS:ään, mutta niiden teho taitaa olla käytännössä aika heikko.

Uudempi sinkkikarnosiini (ei ole sama kun nämä aineet erikseen), auttaa kuulemma närästykseen ja IBS/IBD-ongelmiin. En ole testannut tätä vielä itse. Se on vähän kallista, myydään kyllä jossakin Suomessakin ravintolisänä, joissakin maissa se on reseptivalmiste.

Zinc L-carnosine (often simply called zinc carnosine, and also known as polaprezinc is a mucosal protective, chelate compound of zinc and L-carnosine invented by Hamari Chemicals, Ltd.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Zinc_L-carnosine

Revised Estimates for the Number of Human and Bacteria Cells in the Body
        https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4991899/

• Anonyymi

Lisää edelliseen.

Joitakin tehokkaampia hoitoja olen ottanut kosmetologilla iho-ongelmien takia. Välillä ihoa on hoidettu hapella, hedelmähapoilla ja laserhoitolaitteella ja tehokkaammilla hoitoaineilla.
      Enemmän teen sitä kuitenkin omaksi iloksi.

Kosmetologillani on asiakkaina paljon ulkomaamaisilta näyttäviä miehiä, enkä muista edes nähneeni suomalaisilta näyttäviä miesasiakkaita.

• Anonyymi

Ihan Orionin retinolivoidetta käyttänyt muutaman kerran kuussa. Kuorii ihon niin hevisti, etten kovin tiheesti käytä. Ei näy ryppyi ja ainaki ihon epäpuhtauksiin tuo vaikuttaa jeesivän. Ei tietty ihme, siinä kai ne lähtee ihon pintakerroksen mukana pois.

• Tuo heleyttää ihoa ja hoitaa jo olemassa olevia iho-ongelmissa, sekä parantaa ihon kuntoa.
      Kannattaa kuitenkin testata ensin varovasti. Retinolissa on jonkin verran ihoa äsyttäviä aineosia.

• Anonyymi

Jos käyt ihotautilääkärin kautta a-vitamiinivoiteen, niin saat tehokkainta tavaraa halvimmalla. Itse käytän juurikin granactive retinoidia, koska tarpeeni on sen verran lievää. Ryppyjä mulla ei oikeastaan edes ole, mutta ihoni on edelleen taipuvainen akneen, jos en hoida sitä oikein. Siihen tuo toimii oikein hyvin, mutta yhtään syvempiin ryppyihin en kyllä tuolta yksinään pahemmin odottaisi.

• Näinhän se on, pitäisi hankkia resepti, sen vinkin sain muualtakin. Vain retinolihaposta on olemassa luotettavia tutkimuksia siitä että se tosiaan toimii ryppyihin ja anti-aging hoitona. Kokeilen nyt kuitenkin ensin tätä heikompaa ainetta. Ja nyt kun kesäkin on tulossa, ei voi noita voimakkaimpia A-vitamiinivoiteita muutenkaan käyttää auringon UV-säteilyn vuoksi.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3033
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2675
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2285
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2168
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1976
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      35
      1785
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1566
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1517
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1350
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1329
    Aihe