Liikenne ja eläimet

Ajoin viikonloppuna Ruotsin läpi itärannikolta
länsirannikolle ja sunnuntai-iltana takaisin.
Vauhti liikenteessä monella oli yli 30 km ylinopeudella siitä huolimatta että oli rankkasade, huono näkyväisyys ja vettä ajourissa.

Vauhti on sellainen tekijä että hitaammat jäävät alle, siis eläimet, jotka sattuvat teitä ylittämään samaan aikaan kun joku kaahari tulee.
Tuolla n 350 km:n matkalla ehdin nähdä päälleajettuina yhden kauriin, kaksi mäyrää, kaksi jänistä ja yhden siilin muutaman linnun.
Riista-aidat tien molemmin puolin estävät kauriit ja muut isommat eläimet pelastautumaan metsän turvaan, jos ovat eksyneet aidan väärälle puolelle.

6

491

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eltk

Oli pahasti liikenteessä, vesi liirto ja ketjukolari olisi voinut olla lähellä. Näin me usein luulemme turvallisuuden olevan itsestään selvyys.

• annuli1

Tehokas liikennevalvonta on yksi tie ylinopeuksien vähenemiseen. Onko Ruotsissa yleensä ollenkaan valvontaa ja yleensä poliisiakaan tarpeeksi.
      Olen saanut ylinopeussakkoja, ne ovat opettaneet vilkuilemaan tienvarren nopeuskylttejä, jopa noudatan niitä.

Eläimen yliajaminen on kinkkinen juttu. Muinoin ajoin jäniksen yli piti rullata auto parikertaa uudelleen jänön yli että oli varmasti kuollut. Sitten pikapikaa käsineet hanskalokerosta ja heittämään raato ojaan. Näin vielä seuraavana yönäkin painajaisunen tapauksesta.

Mielestäni jos ajaa yli ja on mahdollisuus muuta liikennettä vaarantamatta, pitäisi tarkistaa että eläin on loppu varsinkin isomman eläimen kohdalla.

• Maalaismies*

Lenkkireittini kulkee västäräkkien pesimäalueen kautta. Joka kevät pesistään lähteneet nuorukaiset kukkoilevat kulkuväylällä. Näen mielessäni niiden käsissä stop merkit, yksityisalue, pliis, ne huutelevat väistymättä askeltakaan.

Minä kiertelen niitä selvittäen samalla, että heidän käyttäytymisensä on törkeää kukkoilua ja liikenteen häirintää yleisellä kulkuväylällä. Ne seuraavat minua reviirinsä rajalle saakka sielläkin vielä pörhistellen höyheniään.

Niin että tällaista häirintää esiintyy meidän kylässämme västäräkkinulikoiden taholta.

• "ilmapommitusta" niskaasi :D

Sellaisen ilmapommituksen kohteeksi joutui poikani 5-vuotiaana ja ihmetteli, että hän kun
        käveli kaikessa rauhassa ruohikolla, eikä ollut aikomustakaan kiivetä heidän pesälleen niin kehtasivat lentää matalalla ja roiskaista niskaan!

• Maalaismies*
        MdK-MdK kirjoitti:

"ilmapommitusta" niskaasi :D

Sellaisen ilmapommituksen kohteeksi joutui poikani 5-vuotiaana ja ihmetteli, että hän kun
        käveli kaikessa rauhassa ruohikolla, eikä ollut aikomustakaan kiivetä heidän pesälleen niin kehtasivat lentää matalalla ja roiskaista niskaan!

Kuten näet MdK, lenkkireittini on vaarallinen, hyvinkin västäräkit saattavat miettiä huomisaamuksi pommituslaivuetta. On siellä yksi oravakin ja puusta pudonnut harakan poikanen, kaikki täyttä ymmärrystä vailla.

Minä vain vihellellen kävelen ohikkaita ihan niin kuin en mitään huomaisi. Meillä muuten suopursu kukkii ja ah*** metsätähdet, jotka vasta tekevät metsästä metsän.

• Leny

Minä ajoi kerran autojonossa. Olin tunnelin suun kohdalla, kun keulaani kopsahti.Takapeilistä näin, että tielle jäi jänis. Mitä teen? Perässäni saaristoon meneviä autoja pitkä jono ja takanani kuorma-auto. Ajoin tunneliin ja tunnelin jälkeen sillalle. Minulla ei ollut mitään mahdollisuutta palata paikalle. Illalla tulin samaa tietä takaisin. Jänistä ei näkynyt missään. Ikävä kokemus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4770
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2245
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1424
    4. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1326
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      87
      1325
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      127
      1101
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      67
      1036
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      252
      946
    9. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      945
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      71
      932
    Aihe