Miksi tunteet ovat niin merkityksellisiä?

Olen jo pitkään ihmetellyt ihmisten tunteeomaista toimintaa, eli reagoidaan tunteella kaikkeen, aivan kaikkeen, ja toimitaan irrationaalisesti tunteiden vallassa. Miksi?

Miksi tunteille annetaan niin paljon merkitystä elämässä? Miksi on niin tärkeää että miltä jokin tuntuu, maistuuko ruoka tarpeeksi hyvältä, onko suihkuvesi tarpeeksi kuumaa jne. Mitä väliä sillä ihan oikeasti on? Se on vain sinun oma henkilökohtainen kokemus, se tunne minkä saat jostain.

19

232

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täytyy vielä lisätä se että ymmärrän toki miksi lapsi reagoi tunteella ja elää tunteidensa kautta. Sen tietoisuus on siinä tilassaan hyvin rajoittunut eikä sillä ole muuta mahdollisuutta kun reagoida.
      Tarkoitan siis aikuisia ihmisiä, miksi yhä mennään tunne edellä kaikkialle, vaikka aikuisen pitäisi olla jo kehittynyt ja päässyt sen vaiheen ylitse.

• Anonyymi

Terve aikuinen osaa säädellä tunteita. Lapsille sitä opetetaan jotkut osaa sen luonnostaan. Tunnekylmyys voi johtua traumasta tai muusta ongelmasta.

• Voitsitko kertoa mistä näitä "terveitä aikuisia" tapaa, missä ne kaikki oikein ovat? Eivät varmaan näillä palstoilla ainakaan.
        Sanoisitko sitten niin että tunteella reagoivat ihmiset ovat joko nuoria tai sitten ei-terveitä?

• Anonyymi
        darknessin kirjoitti:

Voitsitko kertoa mistä näitä "terveitä aikuisia" tapaa, missä ne kaikki oikein ovat? Eivät varmaan näillä palstoilla ainakaan.
        Sanoisitko sitten niin että tunteella reagoivat ihmiset ovat joko nuoria tai sitten ei-terveitä?

Sanoisin, että ovat täällä niitä ei-terveitä lähinnä. Tänne oksennetaan huono olo. Jotkut voivat niinkin huonosti, että laittavat todella ilkeitä trollauksia tänne. Eikä voi tietää ovatko ne edes trollauksia vai vihaako vaan joku niin katkerasti jotain toista. Vähän hirvittää ajatella, että ihmisen pitää alentaa muita, jotta kokisivat itse olevansa edes jotain.

Tunteet tulee ja menee. Kaikenlaiset. Ne on hyvä ottaa vastaan, kokea ne ja päästää pois. Eikä tosiaan anna niiden tunteiden viedä. Järki edellä pitäisi kaikissa asioissa edetä. Tunteella eläminen on sairasta. Enkä tarkoita, etteikö voisi elää sydämestään käsin silti. Rajat ovat sitä rakkautta, niin itseä kuin muitakin kohtaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Sanoisin, että ovat täällä niitä ei-terveitä lähinnä. Tänne oksennetaan huono olo. Jotkut voivat niinkin huonosti, että laittavat todella ilkeitä trollauksia tänne. Eikä voi tietää ovatko ne edes trollauksia vai vihaako vaan joku niin katkerasti jotain toista. Vähän hirvittää ajatella, että ihmisen pitää alentaa muita, jotta kokisivat itse olevansa edes jotain.

Tunteet tulee ja menee. Kaikenlaiset. Ne on hyvä ottaa vastaan, kokea ne ja päästää pois. Eikä tosiaan anna niiden tunteiden viedä. Järki edellä pitäisi kaikissa asioissa edetä. Tunteella eläminen on sairasta. Enkä tarkoita, etteikö voisi elää sydämestään käsin silti. Rajat ovat sitä rakkautta, niin itseä kuin muitakin kohtaan.

Erittäin hyvin sanottu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

tuo on niin totta!

• Anonyymi

Aikuisen ihmisen sisimmässä säilyy lapsuuden tunteet joita muokkaavat elämänkokemus ja sen myötä tulevat kokemukset elämän aikana.

Tunne-elämä ja fysiinen kokemus reagoivat yhdessä koko elämää.
      Niiden molempien hoitaminen on tosi tärkeää.

• Kuullostaa todella epämääräiseltä, vähän kuin joltain horoskoopin ennustukselta halvasta tv-lehdestä.

Kuinka oikein hoidat tunne-elämääsi?

• Anonyymi
        darknessin kirjoitti:

Kuullostaa todella epämääräiseltä, vähän kuin joltain horoskoopin ennustukselta halvasta tv-lehdestä.

Kuinka oikein hoidat tunne-elämääsi?

Hyvä että kommenttini herättää sinussa ajatuksia.
        Hoidan omaa tunne-elämääni psykoterapiassa.

Tunteet säilyvät läpi koko elämän. Olitpa lapsi tai aikuinen. Ja onhan sillä perkele oikeesti merkitystä, että onko se suihkuvesi kuumaa vai kylmää!!!!

• Anonyymi kirjoitti:

Hyvä että kommenttini herättää sinussa ajatuksia.
        Hoidan omaa tunne-elämääni psykoterapiassa.

Tunteet säilyvät läpi koko elämän. Olitpa lapsi tai aikuinen. Ja onhan sillä perkele oikeesti merkitystä, että onko se suihkuvesi kuumaa vai kylmää!!!!

Selvä... että taas tämmöistä...
        Toisinsanoen olet siis lapsen tasolla oleva aikuinen ihminen..

Jos et anna merkitystä tunteillesi ja kontrolloit niitä, niin suihkuveden kylmyydellä ei ole sinulle väliä, siitä ei seuraa tunnereaktiota, vain ainoastaan fyysinen kehon reaktio kylmään veteen joutumisesta, tärinää, lihasten jännittymistä etc.

• Anonyymi
        darknessin kirjoitti:

Selvä... että taas tämmöistä...
        Toisinsanoen olet siis lapsen tasolla oleva aikuinen ihminen..

Jos et anna merkitystä tunteillesi ja kontrolloit niitä, niin suihkuveden kylmyydellä ei ole sinulle väliä, siitä ei seuraa tunnereaktiota, vain ainoastaan fyysinen kehon reaktio kylmään veteen joutumisesta, tärinää, lihasten jännittymistä etc.

Voi että. Entä sinä itse kysymyksiesi kanssa aloituksessa.

Tunteet kertovat sinusta ja kokemuksistasi elämästä. Ne kertovat kaikesta siitä mitä sinä olet kokenut. Tunteet ovat tärkeitä. Niitä puretaan esim.terapiassa surun ja menetyksen kautta. Ihan yhtä surun ja ilonkin asioiden myötä.

Älä sure sitä jos minä olen täällä lapsen tasolla oleva aikuinen ihminen. Olen sitä ihan mielelläni.
        Kaikki tunteet kannan mukanani.

🌾

• Anonyymi kirjoitti:

Voi että. Entä sinä itse kysymyksiesi kanssa aloituksessa.

Tunteet kertovat sinusta ja kokemuksistasi elämästä. Ne kertovat kaikesta siitä mitä sinä olet kokenut. Tunteet ovat tärkeitä. Niitä puretaan esim.terapiassa surun ja menetyksen kautta. Ihan yhtä surun ja ilonkin asioiden myötä.

Älä sure sitä jos minä olen täällä lapsen tasolla oleva aikuinen ihminen. Olen sitä ihan mielelläni.
        Kaikki tunteet kannan mukanani.

🌾

Ok... jos tykkäät tuollaisesta niin mikäs siinä, jokainen eläkööt omalla tavallaan ja tyylillään. En siis tarkoittanut mitenkään kieltää tuota elämäntapaasi,ihmettelin vaan, ja sanon että se ei ole järkevää.

Itselleni tulisi vaan mieleen tuosta että jos "kannat kaikki tunteet mukanasi" niin on varmaan aika raskas taakka, ja mitä enempi ikää tulee niin aina raskaammaksi se vaan käy.

• Anonyymi
        darknessin kirjoitti:

Ok... jos tykkäät tuollaisesta niin mikäs siinä, jokainen eläkööt omalla tavallaan ja tyylillään. En siis tarkoittanut mitenkään kieltää tuota elämäntapaasi,ihmettelin vaan, ja sanon että se ei ole järkevää.

Itselleni tulisi vaan mieleen tuosta että jos "kannat kaikki tunteet mukanasi" niin on varmaan aika raskas taakka, ja mitä enempi ikää tulee niin aina raskaammaksi se vaan käy.

Et tainnut lukea aiempaa viestiäni että hoidan itseäni myös psykoterapian kautta. Puran tunteitani terapiassa joten en kanna tunteitani koko ajan mukanani. Saan niihin apua.

Sinun ei tarvitse huolehtia anonyymin ihmisen elämää mitenkään. Elämäni ei ole yhteydessä palstaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Et tainnut lukea aiempaa viestiäni että hoidan itseäni myös psykoterapian kautta. Puran tunteitani terapiassa joten en kanna tunteitani koko ajan mukanani. Saan niihin apua.

Sinun ei tarvitse huolehtia anonyymin ihmisen elämää mitenkään. Elämäni ei ole yhteydessä palstaan.

Ahaa, ok. Siis kannat tunteitasi kuten hiekkaa säkissä selässäsi, ja purat sen säkin psykoterapiassa käydessäsi. Mahtaa siellä olla aika kasa hiekkaa lattialla sen jälkeen.

Ymmärrän nyt toimintamallisi, mutta ei se vaan vieläkään kovin järkevältä kuullosta.. Siis minun mielestäni, ehkä omasta mielestäsi toimintasi onkin täysin järkevää, ja luultavasti taas minun toimintani on täysin järjetöntä mielestäsi.

• Ehkä mä sitten oon jotenkin
      "ei terve"
      kun mä tunnen.
      Otetaan esimerkki aika ääripäästä..

Miten pitäisi reagoida siihen että sä joudut väkivallankohteeksi,
      rankan sellaisen.
      Pitkäkestoisen vaikka nyt useamman vuoden.

Mut hakataan ihan siitäkin jo että joku muu sanoi jotain veemäistä toiselle?

On niin rankkaa et melkein kuolet,
      saat keskenmenon siitä syystä niin saat senkin turpaan.

Entä sitten esimerkkinä rais**uksen jälkeen?
      Jos on tunteilla käsittelyä niin se ei oo tervettä?

Tai kun hautaat lapsen?
      Puolison?

• Se on sinun oma valintasi, jos et halua tuohon kaikkeen kuvailemaasi kokemukseen reagoida tunteella niin ei ole mikään pakko. Jos tunteiden sijaan otat käyttöösi järjen, niin sen ääni sanoo sinulle heti että miksi ihmeessä olet ollenkaan tuollaisessa tilanteessa ylipäätään, ja sitten vain toimit sen järjen viestin mukaan, kun tunteita ei ole sen tiellä.

En osaa sanoa ra****sesta mitään, se ei ole ollenkaan omaa alaani. Olettaisin että sama pätee siihenkin kuin muihin traumaattisiin kokemuksiin.
        Jos hautaat jonkun, sanotaan nyt että puoliso,lapsi, isä, äiti jne. niin miksi siihen tarvitaan tunteita, lapio riittää. Ja sillä voi haudata ne tunteet samalla kertaa. Ei niitä enää siinä vaiheessa tarvita, ei niistä tunteista ole enää mitään hyötyä sinulle. Onko niistä tunteistasi silloin jotain hyötyä muille, enpä usko. Rasite pikemminkin. Ja varsinkaan se kuollut ei niitä tunteitasi enää kaipaa.

• darknessin kirjoitti:

Se on sinun oma valintasi, jos et halua tuohon kaikkeen kuvailemaasi kokemukseen reagoida tunteella niin ei ole mikään pakko. Jos tunteiden sijaan otat käyttöösi järjen, niin sen ääni sanoo sinulle heti että miksi ihmeessä olet ollenkaan tuollaisessa tilanteessa ylipäätään, ja sitten vain toimit sen järjen viestin mukaan, kun tunteita ei ole sen tiellä.

En osaa sanoa ra****sesta mitään, se ei ole ollenkaan omaa alaani. Olettaisin että sama pätee siihenkin kuin muihin traumaattisiin kokemuksiin.
        Jos hautaat jonkun, sanotaan nyt että puoliso,lapsi, isä, äiti jne. niin miksi siihen tarvitaan tunteita, lapio riittää. Ja sillä voi haudata ne tunteet samalla kertaa. Ei niitä enää siinä vaiheessa tarvita, ei niistä tunteista ole enää mitään hyötyä sinulle. Onko niistä tunteistasi silloin jotain hyötyä muille, enpä usko. Rasite pikemminkin. Ja varsinkaan se kuollut ei niitä tunteitasi enää kaipaa.

Voi pusi pusi sulle vaan!
        Ja vaik virtuaalihalikin. 🤗

Järjenääni juu sepä se..

Kuollut ei varmaankaan kaipaa joo....
        No mä kyllä mieluusti omistan tunteita vaikka tosin joskus ois kiva ettei ihan kaikkia ja sellasta.

• Anonyymi

Sun täytyy tutkia itseäsi ja miettiä miksi toimit noin. Mitä olen sun juttujsi täällä lukennut, niin sä olet varsin äärimmäinen esimerkki tunteella reagoimisesta. Heti, kun jokin ei ole juuri tasan mitä sinä haluat, niin alkaa tunnepohjainen räiskähtely. Ei se tosiaan ihan normalia aikuisen ihmisen käytöstä ole, sillä tunnesäätely opitaan lapsena. Jostain syystä tuo ei sinulla toimi. Ehkä joku terapeutti voisi auttaa suoaselvittelemään tuot ongelmaasi.

• Anonyymi

"original" on epävakaa, sillä heittelee kokoajan tunne, joka keskustelussa on samnlaista, varmana se käy jo terapiassa, ei siitä sen enepää

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6215
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      641
      2562
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1199
    4. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      79
      1100
    5. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      312
      1065
    6. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      72
      1046
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      55
      1040
    8. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      64
      934
    9. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      66