Miksi puuterminaalia alettiin tekemään keskelle kylää ? Parempi paikka olisi ollut Lietekylän tienhaaran takana, siellä olisi tasasta kangasta valtion maalla molemmin puolin rautatietä. Tiestökin sinne on jo valmiina eikä olisi aiheuttanut tuollaista häiriötä. Metsä siinä on hakattu jo pois radan molemmin puolin ja tiet tulevat neljältä suunnalta.
Puuterminaali
22
1106
Vastaukset
- Anonyymi
Joku on näköjään muuttanut rautatieaseman viereen asumaan ja vaatii nyt rautatieaseman siirtämistä.
- Anonyymi
Aina valittamista löytyy kun oikein tolokusti kaiveloo
- Anonyymi
Eihän kauppojakaan siirrellä eri paikkaan jos tuotemäärät kasvaa, tuotteita sijoitellaan vain eri paikkoihin vanhoihin hyllyihin ja käytäville, kuten nytkin asemalla on tehty puiden kanssa. Ihme kitinää yhestä terminaalista ollu jo useamman vuoden. Se työllistää useita kymmeniä ihmisiä ja tuo monen pöytään leivän tuo terminaalialue. Monenkohan kotitalouden pöytään näiden kitisijöiden yritysten kautta on leipää tullut kainuussa syötäväksi?????
- Anonyymi
Aikoinaan -1960-luvulla Hyrynsalmen asemanseudulta kuului yötäpäivää kolina, kun puuta lastattiin juniin. Pokarat paukkuivat, kun känskouraiset Kainuun miehet viskoivat pöllejä pinoon, josta nosturit nostivat nippuja vaunuihin. Höyryveturit lähtivät kimeästi vislaten kiskomaan raskaita lastejaan kohti etelää. Silloin oli hyryllökin työtä ja elämään, eikä joudettu joka paikasta valittamaan; Kiitollisina otettiin vastaan Seitenoikean ja viitostien työmaat.
Oli se aikaa se!- Anonyymi
Ajat on muuttuneet, enää ei pauku kuin pakarat...
- Anonyymi
Tikka-Topi asusteli mökissään nykyisen puuterminalin kohalla, raan toisella, elikkäs Murtovaaran, puolella.
Kirkonkylän puolella, suurinpiirtein nykyisen LVI-liikkeen huudeilla asui Nurmelan Anttooni varsin vaatimattomassa asumuksessa; kyljelleen käännetyssä kuorma-auton vesilaatikossa, eli puisessa säiliössä, jossa kuljetettiin kuorma-autolla vettä! Eikä siinä vielä kaikki, Anttoonilla oli vielä kaverikin siinä samassa lootassa! Ei siis liikoja neliöitä ollut pojilla käytössään.
Ei tuolloin olisi tuulipuiston melusta valitettu, öljylampun ja myrskylyhyn aikaan... - Anonyymi
Sota-aikaan ryssä koetti pommittaa pohjoisen rintaman huoltokeskusta, Hyrynsalmen asemanseutua paskaksi. Kerran 250 kg pommi onnistuikin oaumaan nyt jo entisen ylikäytävän huudeille, siihen 'filtteritehtaan' lähelle. Syntyi hiekkaan aikamoinen kuoppa, joka siinä sitten vuosikymmeni oli nähtävänä.
Syöksypommittajat ottivat radasta suuntaa ja pistivät konekiväärinsä laulamaan. Luotia ropisi pitkin kankaita, mutta Hyrynsalmen urhoollinen ilmatorjuntakin sai osuman, josta ryssän kone tipahti Jokijärven tienoille.
Loppuin lopuksia aseveljemme, niksmannit, polttivat koko kylän maan tasalle. Hyrynsalmiset joutuivat palaamaan evakkotaipaleeltaan poltettuun pitäjään. Siitä sitten hiljolleen noustiin rakkaan kotiseutumme Hyrynsalmen uuteen kukoistukseen. - Anonyymi
edit: Jokikylän tienoille
- Anonyymi
Sotien jälkeen Hyrynsalmellekin tuli paljon siirtolaisia, eli evakoita ryssän varastamasta karjalasta.
Oli siinä Kemppaisilla ja Heikkisillä ihmettelemistä, kun nämä nopeaa kieltä kilikattavat, sieniä keräilevät mamut alkoivat asettua uudelle kotiseudulleen. Mutta vähitellen yhteiselo alkoi sujumaan, ovatahan hyrynsalmiset lopulta hyvinkin suvaitsevaisia, kunhan vaitonaisesta ensitolojotuksestaan selviävät, eikä kukaan enä muista mistä kukin suku on alunjuurin kotoisin. - Anonyymi
Eihän rautatieasemaa tarvitse siirtää vaan kyse on puupinojen paikasta. Puut kuuluisivat johonkin muualle ja aseman takaa on tehty kiertotiekin vanhalle tielle. Samoin kirkonkylän kautta kulkeva liikenne voitaisiin ohjata Virrantien kautta tapahtuvaksi. Asemarakennukset jäisivät niille sijoilleen.
- Anonyymi
Asemanseudun rakennukset taitaa siisrtyä helpommin kuin rata ja puupinot...
- Anonyymi
Asema-alueen rakennukset ovat kulttuurihistoriallisesti hyvin arvokkaita eikä siirtäminen tule missään tapauksessa kysymykseen, eikä sellaista pidä edes esittää saatikka harkita. Puupinot junan kyytiin ja autot kyllä ajavat puut tulevaisuudessa minne käsketään. Hyvin helppo toteuttaa eikä puiden kuljetusmatkat muutu miksikään. Lietejoen takana on kaatopaikkaa, ajoratoja, jäteveden puhdistamoa, kaatopaikaksi luonnehdittavaa kunnanvarikkoa ja soramonttuja sekä hakepuukasoja. Kaiken kaikkiaan sopiva paikka puupinoille mistä nousta vaunuun ja kohti tehtaita ja maailmanmarkkinoita.
- Anonyymi
Noin suuria hankkeita ja kalliita jotka jo loppusuoralla , on niitä vaikea muutella jälkikäteen.
Suunnittelupöydällä olisi pitänyt pystyä punnitsemaan eri vaihtoehdot. Tuo ajatushan ei huono aivan oikea mutta mahdottomuus toteuttaa. Ois kaivannut aikoinaan kunnasta tiukkaa linjausta , ja oisko tuo auttanut.
Eipä tiedä mitä ongelmia tuo tullessaan ajan kanssa.
Vai tuoko mitään.
Paljon on puuta läpi kesän.
- Anonyymi
No muutaman vuoden kuluttua se asema rakennus muuttuu autioksi taloksi kun luonto tekee tehtävänsä, ja näin koko asema ongelma poistuu päiväjärjestyksestä
- Anonyymi
Eihän tässä aloittaja maininnut mitään asemarakennuksista, mutta peri kainuulainen asioitten käsittäminen ne rakennuksetkin otti puheiksi ja eikä tämän kaltainen ole mitenkään harvinaista täällä periferiassa missä luetun ymmärtäminen on aivan eri asia, kuin kirjoitettu teksti.
Täällä jonkin asian kertojalla on näköjään myös vastuu kuulijastakin, että se sanottava menee niin sanotusti perille eikä tule palautteena päinvastaista mitä on sanonut.
- Anonyymi
Aikoinaan kunnanisät pelkäsi, että jos Kainuun Prikaati tulee hyrylle, sotilaat vie meijän naiset. Ei tullut, naiset lähti silti.
Meijeriäkään ei otettu, pelättiin, että...niin, mitä te pelkäsitte? No, sotkamolaiset otti meijerin vastaan.
Mitäs luuletta, vejetäänkö meitä höplästä, kun puut ja tuulet viijjään etelään?
Meneekö kohta tuhkatkin pesästä?- Anonyymi
entä se ammattikoulu
- Anonyymi
Ammattikoulu olisi ollut tuhoisa koska nuoriso olisi oppinut uuden ammatin ja lähtenyt talosta kun työväkeä tarvittiin, elettiinhän maatalousyhteiskunnassa.
- Anonyymi
Ja toisaalta ammattikoulu on aivan turha kaiken tietäville tunareille. kun täällä jotain tehdään niin se menee vääjäämättä vituiksi tai aivan vituiksi, mutta suurella kiireellä tehdään kuitenkin eikä ulkopuolisten neuvoja noterata.
- Anonyymi
Ratahankkeen kustannusarvio oli parisen vuotta sitten 82 miljoonaa euroa. Tänä keväänä oli luettavissa Väyläviraton sivuilta, että butjetti on paisunut 102 miljoonaan. Kaiken tuon kustantaa Suomen Valtio.
Eniten hyötyjä pumppaa nykyiset Kainuun metsien siirtomaaisännät, globaalit ja häikäilemättömät pöllinryöstäjät MetsäGroup, UPM, StoraEnso. Nämä yhtiöt eivät ole laittaneet ratahankkeeseen euron latijaa, vaan persettään repiin, mahat hytisten naureskelivat Kainuun uhrauksille ja Suomen Valtion investoinnin toteutumiselle. Yhtäkään noista toimijoita ei kiinnosta, eikä tule kiinnostamaan pätkän vertaa, miten meidän, tai Kainuun käy, vaan miten heidän pääomasijoitustensa arvo säilyy ja nousee. - Anonyymi
On hyvä, että lisärahaa on myönnetty, tulee viimeisen päälle työ loppuun saatetuksi.
- Anonyymi
Tämä on sitä Kyllösen idealismia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911214Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221068- 70810
- 48804
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53750- 60659
- 33652
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva48652- 52617
- 50595