Tässä olis guruille pähkinä purtavaksi. Elikkäs kyse on pointtereista ja argumenteista. Miksi C koodi pitää aloittaa aina aliohjelmalla, kun käytetään pointtereita ja argumentteja.
esimerkiski tälläinen koodipätkä toimii vain toisinpäin, miksi? Voiko C kääntäjillä olla eroja siinä että jotkut kääntää koodia miten vaan ja toiset ei sitten kuin vain yhdellä tavalla koodattuna???
Tässä sitten esimerkki, ensin main ja sitten funktiokutsun kautta Aliohjelma. Kääntäjä valittaa erroria.
/****** EI TOIMI ********/
int main(){
int variable;
Aliohjelma();
}
int *Aliohjelma(){
int *pointer;
return(pointer);
}
/******END*********/
...ja tälläistä kääntäjä valittaa:
error #2120: Redeclaration of 'Aliohjelma' previously declared .... found 'int * __cdecl function(void)' expected 'int __cdecl function'.
tässä olisi sama asia toisinpäin, eli ensin Aliohjelma ja sitten main. Ja nyt toimii.
/************* T O I M I I ************/
int *Aliohjelma(){
int *pointer;
return(pointer);
}
int main(){
int variable;
Aliohjelma();
}
/***********E N D**********/
Miksi?
järjestyksellä väliä?
3
346
Vastaukset
- asdasdasd
Et ole esitellyt tuota funktiota. Mistä se kääntäjä tietäis millainen funktio se on?
Tee tyyliin:
int *Aliohjelma(); /* esittely, kääntäjä tietää funktion tyypin */
int main()
{
Aliohjelma()
}
int *Aliohjelma()
{
int *pointer;
/* tietty tää osoitin pitäis alustaa jne, mut en ota kantaa siihen */
return pointer;
}- aloittelija_19
Ajattelinkin että tuo funktion esittely puuttui, mutta en vaan millään muistanu että miten se kirjoitetaan. Nyt toimii taas
Osoittimen alustuksen lisäksi pitää vielä muistaa asettaa siihen jotain järkevää (esim. mallocilla varattu muistialue), jos sen meinaa vielä palauttaakin funktiosta. Muuten paluuarvona on osoitin, joka ei osoita enää paljoa minnekään, joten ohjelma todnäk vain kaatuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1233500- 122316
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371945Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4141899Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211701Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681527Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301463- 1241418
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101291- 141236