Niemiskylän vanha rautatie asema

Anonyymi-ap

Oisko kellään kuvaa niemiskylän vanhasta rautatieasemasta

9

923

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aittojärven ja Hallaperän pysäkit tiedän, mutta oliko Niemiskylälläkin oma?

      • Anonyymi

        Hallaperän pysäkkiä ei ole koskaan ollutkaan, vaan Hallaperäntien yli-
        käytävältä n. 300 metriä Aittojärvelle päin oli Niemiskylän pysäkki, molemmin
        puolin oli sivuraiteet, isot putavaralaanit vielä 1950-1960-luvulla.
        Pysäkki myytiin huutokaupalla , sen osti Leo Silen ja vei sen sitten jonnekin
        Kymeenlaaksoon. Pysäkki- ja postitoiminnan loppumisen jälkeen oli ns.
        seisake, siitä pääsi sitten lättähatulla esim.Iisalmeen ja Ylivieskaan.
        Posti siirtyi sitten "Tenhusen kaupalle", Kalliokylän tien varteen, postihoitajana
        toimi pitkään Eero Kämäräinen.
        ssa
        Nyt kun Ylivieska-Iisalmi väli on sähköistetty, siirtyy tuo em. Hallaperän ylikäytävä
        noin 200 metriä Aittojärven suuntaan. Ylikäytävämuutokset on kuulutusten
        mukaan nyt hyväksytty Väylävirastossa.
        Hallaperän kouluakaanhan ei ole virallisesti ollut olemassa, vaan se oli Hirvilahden
        kansakoulu ja on edelleen ränsistyneenä paikallaan Hallaperällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallaperän pysäkkiä ei ole koskaan ollutkaan, vaan Hallaperäntien yli-
        käytävältä n. 300 metriä Aittojärvelle päin oli Niemiskylän pysäkki, molemmin
        puolin oli sivuraiteet, isot putavaralaanit vielä 1950-1960-luvulla.
        Pysäkki myytiin huutokaupalla , sen osti Leo Silen ja vei sen sitten jonnekin
        Kymeenlaaksoon. Pysäkki- ja postitoiminnan loppumisen jälkeen oli ns.
        seisake, siitä pääsi sitten lättähatulla esim.Iisalmeen ja Ylivieskaan.
        Posti siirtyi sitten "Tenhusen kaupalle", Kalliokylän tien varteen, postihoitajana
        toimi pitkään Eero Kämäräinen.
        ssa
        Nyt kun Ylivieska-Iisalmi väli on sähköistetty, siirtyy tuo em. Hallaperän ylikäytävä
        noin 200 metriä Aittojärven suuntaan. Ylikäytävämuutokset on kuulutusten
        mukaan nyt hyväksytty Väylävirastossa.
        Hallaperän kouluakaanhan ei ole virallisesti ollut olemassa, vaan se oli Hirvilahden
        kansakoulu ja on edelleen ränsistyneenä paikallaan Hallaperällä.

        1963-1965 matkustin viikonloppuisin tuolta seisakkeelta opiskeluaikana
        Kuopioon. Pimeän aikaan piti näyttää sähkölampulla valoa lättähatun
        kuljettajalla, että pääsi junan kyytiin. Palvelu oli hyvä. kun kuskit oppivat
        tuntemaan, jäin monta kertaa lauantai iltana pois kyydistä Niskalaniemen
        ylikäytävälle, se lyhensi kävelymatkaa reilun kilometrin.
        "entinen opiskelija"


      • Anonyymi

        Niemiskylän historiikki-kirjassa on esitetty toinen, mielenkiintoinen ehdotus
        ratasuunnitelmaksi. Rata olisi lähtenyt Aittojärven suunnasta Löytölän tilan
        takaa, Hilapparannantien länsipuolelta Kalliokylän suuntaan ja kaartanut
        sitten Niemiskylän koulun pohjoispuolelta kirkonkylää kohti. Silloin pysäkki
        lienee suunniteltu tuonne Hilapparannatien lähelle ja olisi sitten palvellut
        aikanaan paremmin tuota pääkylää.
        Hirvijärven ja Pienveen vesistöt oisivat varmaankin olleet vaikeita ohitettavia,
        joten silloinen VR valitsi tämän nykyisen reittivaihtoehdon.
        Hyvinhän tuo pysäkki pelasi aikanaan kaikille kyläläisillekin, isännät saivat hyvän
        syyn lähteä sunnuntaisin postihakuun ja "spekuloimaan" maailman menoa"!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niemiskylän historiikki-kirjassa on esitetty toinen, mielenkiintoinen ehdotus
        ratasuunnitelmaksi. Rata olisi lähtenyt Aittojärven suunnasta Löytölän tilan
        takaa, Hilapparannantien länsipuolelta Kalliokylän suuntaan ja kaartanut
        sitten Niemiskylän koulun pohjoispuolelta kirkonkylää kohti. Silloin pysäkki
        lienee suunniteltu tuonne Hilapparannatien lähelle ja olisi sitten palvellut
        aikanaan paremmin tuota pääkylää.
        Hirvijärven ja Pienveen vesistöt oisivat varmaankin olleet vaikeita ohitettavia,
        joten silloinen VR valitsi tämän nykyisen reittivaihtoehdon.
        Hyvinhän tuo pysäkki pelasi aikanaan kaikille kyläläisillekin, isännät saivat hyvän
        syyn lähteä sunnuntaisin postihakuun ja "spekuloimaan" maailman menoa"!

        Paavo Lonkilan kunto ja hiihtokilpailut olivat 1950-luvun alkupuolella
        mielenkiintoiset puheenaiheet, Lassi sa olla aina "tulkkina"!


      • Anonyymi

        Niemiskylän ja Aittojärven pysäkkien välillä on ollut aikanaan Ketrepuun
        ja Kylmälän "liikennepaikat". Molemmat on perustettu 15.5.31. Ketrepuuun
        henkilöliikenne on lopetettu 1.4.42 ja tavaraliikenne 1.6.48.
        Kylmälän henkilöliikenne on lopetettu 28.5.67 ja tavaraliikenne 1.6.67.
        Molemmilta paikoilta on viety esim. maitoa ja puutavaraa junalla eteenpäin.
        Kummallakaan em. paikoista ei ole ollut sivuraiteita, vaan tavarat on lastattu
        vaunuun veturin seisoessa pääraiteella.

        Ketrepuun liikennepaikka on saanut nimensä peltolohkosta, minkä rautatie
        on aikanaan "halkaissut".
        Onkohan vielä Kiuruvedellä elossa henkilöitä, jotka olisivat nousseet junaan
        em. paikoilta?
        "junakuvien harrastaja"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niemiskylän ja Aittojärven pysäkkien välillä on ollut aikanaan Ketrepuun
        ja Kylmälän "liikennepaikat". Molemmat on perustettu 15.5.31. Ketrepuuun
        henkilöliikenne on lopetettu 1.4.42 ja tavaraliikenne 1.6.48.
        Kylmälän henkilöliikenne on lopetettu 28.5.67 ja tavaraliikenne 1.6.67.
        Molemmilta paikoilta on viety esim. maitoa ja puutavaraa junalla eteenpäin.
        Kummallakaan em. paikoista ei ole ollut sivuraiteita, vaan tavarat on lastattu
        vaunuun veturin seisoessa pääraiteella.

        Ketrepuun liikennepaikka on saanut nimensä peltolohkosta, minkä rautatie
        on aikanaan "halkaissut".
        Onkohan vielä Kiuruvedellä elossa henkilöitä, jotka olisivat nousseet junaan
        em. paikoilta?
        "junakuvien harrastaja"

        Erikoista, että on ollut kaksi liikennepaikka noin lähekkäin.
        Ei taida olla montaa tuonaikaista matkustajaa elossa.


    • Anonyymi

      Mielenkiintoinen ehdotus tuli Pielavedeltä. Metro Pielaveden ja Liuruveden välille. Sille olisi käyttöä ja maksaisi nopeasti itsensä takaisin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      185
      1354
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1158
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      874
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    5. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      49
      753
    7. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      722
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    9. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      689
    10. Nainen, mitä ajattelet minusta?

      Mitä tuntemuksia saan aikaan sinussa? :/
      Ikävä
      47
      670
    Aihe