Miten Brasilian lento-onnettomuus tapahtui

Tässä on animoitu video jossa on hyvin yksityiskohtaista tietoa tapahtumista, joskin itse tutkimus on yhä käynnissä.

 • TheFlightChannel | Worst Air Crash in 17 Years | Crashing Moments Before Landing (With Real Video)
  https://youtu.be/dbH58TM1bsA

8

348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ATR-koneessa meni toisen moottorin peruutustoiminto päälle ja kyseinen moottori alkoi työntämään taaksepäin. Tuloksena helikopterin potkurin tavoin pyörivä lentokone.

      • Anonyymi

        Joo, ihan varmaan.


      • Anonyymi

        " helikopterin potkurin"
        Juu, uusimmissa helikopterien malleissa on potkurit.


      • Anonyymi

        Ilmovoimien kojelentäjäkö näin tietää? Majuri Posso.


    • Anonyymi

      Lienee melko selvää että jäätävissä olosuhteissa siipiin kertyi jäätä joka nosti sakkausnopeutta ja lone sakkasi ja päätyi lopulta lattalierteeseen.

      Se miksi jäätä päätyi kertymään kriittisesti siipiin onkin toinen kysymys. Koneella on sallittua lentää jäätävissä olosuhteissa ja varustuksena on jäänpoistokumit. Eikö miehistö noteerannut tilannetta vai oliko jäätäminen poikkeuksellisen nopeaa ja voimakasta?

      ATR on ollut markkinoilla kohta 40 vuotta. Finnair oli sen ensimmäisiä käyttäjiä 80-luvun puolessavälissä. Kokemusta siis koneesta kertynyt vuosikymmenien saatossa paljon kuten kehitystyötä. Tyyppi on suosituimpia ns. syöttöliikennekoneita maailmassa.

      • Anonyymi

        Kone sai maineen vaarallisena koneena jäätävissä olosuhteissa, muutaman jään kertymisestä johtuneen onnettomuuden jälkeen. Sen jälkeen koneeseen ja lentäjien koulutukseen on tullut liuta korjauksia, joilla konetyyppi on saatu turvalliseksi.
        Jäätävät olosuhteet Brasiliassa taitavat vain olla sen verran harvinaisia, että voi hyvinkin olla, että lentäjillä ei ollut ihan tuoreessa muistissa toimintatavat jäätävissä oloissa. Nopeassa jään kertymisessä esimerkiksi reagointiaika on lyhyempi kuin tarkastuslistojen selailu vaatisi. Jos "memory items" ovat vähän hakusessa, saattaa reagointi olla liian hidasta ja pahimmillaan vielä väärillä toimenpiteillä vaikeutetaan tilannetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kone sai maineen vaarallisena koneena jäätävissä olosuhteissa, muutaman jään kertymisestä johtuneen onnettomuuden jälkeen. Sen jälkeen koneeseen ja lentäjien koulutukseen on tullut liuta korjauksia, joilla konetyyppi on saatu turvalliseksi.
        Jäätävät olosuhteet Brasiliassa taitavat vain olla sen verran harvinaisia, että voi hyvinkin olla, että lentäjillä ei ollut ihan tuoreessa muistissa toimintatavat jäätävissä oloissa. Nopeassa jään kertymisessä esimerkiksi reagointiaika on lyhyempi kuin tarkastuslistojen selailu vaatisi. Jos "memory items" ovat vähän hakusessa, saattaa reagointi olla liian hidasta ja pahimmillaan vielä väärillä toimenpiteillä vaikeutetaan tilannetta.

        Pitänee paikkansa että tuolla alueella jäätäviä olosuhteita harvemmin on. Miten on ATR:ssä, varoittaako kone jään kertymisestä? Onko jäänpoisto automaattista sen jälkeen kun se manuaalisesti kytketään päälle?


    • Tässä Greg Feithin, eli tunnetun ilmailun turvallisuuden tutkijan näkemys asiasta.

       • FWAA | Brazil plane crash | Former NTSB investigator weighs in on possible cause of accident
        https://youtu.be/8SJO-nEOong

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1214
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1068
    3. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      810
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      804
    5. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      750
    6. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      659
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      652
    8. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      48
      652
    9. Nainen, mitä ajattelet minusta?

      Mitä tuntemuksia saan aikaan sinussa? :/
      Ikävä
      52
      617
    10. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      50
      595
    Aihe