https://www.is.fi/terveys/art-2000010631860.html
Ikääntyminen ei siis ole niin hidas ja tasainen prosessi kuin voisi luulla. Mielenkiintoinen havainto, joka myös antaa perustelun siihen, miksi näitä elintapamuutoksia ja anti-age terapioita pitää miettiä tosissaan jo 40-vuotiaana.
"Ensimmäinen muutosten aalto liittyi sydän- ja verisuonitauteihin liittyvien molekyylien sekä kofeiinin, alkoholin ja rasvan aineenvaihduntaan osallistuvien molekyylien toimintaan.
44-vuotiaana ilmenevä ensimmäinen nopea ikääntymispiikki havaittiin sekä naisilla että miehillä. Tutkijoiden mukaan tämä sulki pois mahdollisuuden siitä, että päälle 40-vuotiaana ilmenevät äkilliset muutokset liittyisivät yksinomaan naisten vaihdevuosiin.
60 vuoden iässä havaittu toinen muutosaalto liittyi immuunisäätelyyn sekä kehon hiilihydraattien aineenvaihduntaan ja munuaisten toimintaan osallistuvien molekyylien toiminnan heikentymiseen."
Jutussa mainitaan myös se että on ihan mahdollista että jonkun kronologinen ikä on 50 vuotta, mutta biologinen ikä on vain 30 vuotta. Toisaalta voi olla myös niin päin, että viisikymppinen asustaa kahdeksankymppisen kehossa. Ero on huima kun asiaa ajattelee - kokonaiset 50 vuotta, vaikka kronologinen ikä on 50 vuotta molemmissa tapauksissa.
Jutussa mainitaan myös että koskaan ei ole myöhäistä tehdä ryhtiliikettä, kuntoremontilla pystyy kääntämään biologista kelloa taaksepäin, vaikka olisi elänyt epäterveellisesti.
Minä olen tosin sitä mieltä että "syö terveellisesti, liiku, nuku, ja vältä stressiä" ei riitä niin pitkälle. Tässä tarvitaan myös tiettyjä ravintolisiä, joista olen kirjoittanut palstalle aikaisemmin, ja mahdollisesti muutakin. Esim. ihoon kertyy iän myötä kasvava haittamikrobikuorma, jota pitää saada vähennettyä.
Tässä myös linkki alkuperäiseen tutkimukseen:
Nonlinear dynamics of multi-omics profiles during human aging
https://www.nature.com/articles/s43587-024-00692-2
Tutkimus: Ihminen ikääntyy kahdessa rysäyksessä, 44 ja 60 ikävuoden kohdalla
15
316
Vastaukset
- Anonyymi
tutkimuksen mukaakn 27-vuotias on jo kelvotgon älylliseen työelämään
- Anonyymi
olen miettinyt todella kauhaqn varmaan 10 vuottakin aina välillä että minkälainen pelikin olisi naisille hauska, mutta kun itsekään he osaa sanoa...
- Anonyymi
Ravintolisiä ei tarvita.
Kyllä niitä tarvitaan - ne voivat vaikuttaa esim. geeneihin, jotka liittyvät pitkäikäisyyteen. Tai sitten sillä tavalla että kasvava mikrokuorma elimistössä saa aikaiseksi hiljaisen tulehduksen, joka lisää tiettyjen molekyylien tarvetta elimistössä, joita ei sitten saa tarpeeksi ravinnosta. Tai sitten niin, että ikääntymiseen liittyen, elimistön tuotanto tietyistä aineista vähenee. Esim. GlyNAC - kysteiinin ja glysiinin ottaminen isoina määrinä, lisää glutationin tuotantoa soluissa. Glutationin tuotanto vähenee vanhetessa. Hiirikokeissa ollaan havaittu että solujen uudelleenohjelmointi vaatii paljon B12-vitamiinia metylaatioon. Jotkut ravintolisät myös vaimentavat tulehdusta. Sitten jotkut ravintolisät voivat olla myös haitallisia isoina määrinä, esim. C- ja E-vitamiini. Emme silti vielä tiedä läheskään kaikkea, mutta tutkimus paljastaa aina vaan uusia asioita ravintolisistä, joten se ei ole enää ihan hakuammuntaa löytää oikeat ravintolisät, jotka edistävät pitkäikäisyyttä.
- Anonyymi
Profiilissasi ei lue, mutta oletko siis suorittanut yliopistossa esim. ravitsemustieteiden tai ravitsemusterapeutin tutkinnon?
- Anonyymi
Ne jotka tekevät työkseen sellaista, eivät ole yleensä kiinnostuneita palvelemaan yksittäistä ihmistä. Heillä, eikä sinulla, ei ole edes resursseja tehdä sellaista.
Kiinnostus asiaan takaa paljon paremman asiantuntijuuden sinun omalla kohdalla. En ole, eikä se auttaisi näissä asioissa niin paljon. En ole niin kiinnostunut siitä miten dieetillä ja syömisellä voi parantaa pitkäikäisyyttä, sen vaikutus taitaa olla aika pieni. Tiedän perusasiat, ja se riittää minulle. Ravintolisien käyttämistä opiskellaan tuolla alalla suhteellisen vähän, käsittääkseni.
Enemmänkin kannattaisi opiskella molekyylibiotieteitä, jos näitä asioita haluaa ymmärtää paremmin. Parhaiten näitä asioita oppii kun on vain kiinnostusta aiheeseen, osaa lukea tutkimuksia, ja haluaa laittaa oppimaansa käytäntöön.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne jotka tekevät työkseen sellaista, eivät ole yleensä kiinnostuneita palvelemaan yksittäistä ihmistä. Heillä, eikä sinulla, ei ole edes resursseja tehdä sellaista.
Kiinnostus asiaan takaa paljon paremman asiantuntijuuden sinun omalla kohdalla.Tämä on hänen profiilitekstistään:
"Olen koulutukseltani FM (HY) ja DI (TKK) . Yli 100 suoritettua kurssia, olen opiskellut fysiikkaa (HY) ja tietotekniikkaa (TKK) pääaineena. Vähän parempi sinkkumies siis, asuinpaikka PKS, ikä 48v. Monet muutkin alat kiinnostavat: esim. geologia, mikrobiologia, historia, ja tähtitiede. Politiikasta totean sen että demokratia ei toimi, koska ihmiset ovat liian tyhmiä. Kannatan äänioikeuden reilua karsimista, kaikki eivät voi äänestää."
Siten on oletettavaa, että hän arvostaa koulutusta.
Miksi katsot että esim. sinulla olisi asiantuntijaa enemmän kiinnostusta tai resursseja tutkia aihetta johon hän on saanut mahdollisesti yli viiden vuoden koulutuksen? - Anonyymi
m36-intj kirjoitti:
En ole, eikä se auttaisi näissä asioissa niin paljon. En ole niin kiinnostunut siitä miten dieetillä ja syömisellä voi parantaa pitkäikäisyyttä, sen vaikutus taitaa olla aika pieni. Tiedän perusasiat, ja se riittää minulle. Ravintolisien käyttämistä opiskellaan tuolla alalla suhteellisen vähän, käsittääkseni.
Enemmänkin kannattaisi opiskella molekyylibiotieteitä, jos näitä asioita haluaa ymmärtää paremmin. Parhaiten näitä asioita oppii kun on vain kiinnostusta aiheeseen, osaa lukea tutkimuksia, ja haluaa laittaa oppimaansa käytäntöön.Kuvittelet myös voivasi lähteä rakentamaan taloja tietotekniikan inssinä koska asut talossa? Ymmärrät, että sanomalla noin kumoat sen mitä profiilitekstissäsi sanot, jos vielä aiot kirjoittaa tästä aiheesta kirjaa yms.? Et ole sen parempi sinkkumies kuin ihan peruskoulupohjainen mies, jos kerran koulutuksella ei ole mitään väliä.
Tiedät toki mm., että ravintolisien käyttö on useissa tutkimuksissa, ehkä D-vitamiinia lukuun ottamatta, todettu valtaosalle ihmisistä turhaksi? Tiedät, että ravintolisien käytöllä on havaittu haittavaikutuksia, tämä on mm. yhdistetty syöpään? Anonyymi kirjoitti:
Kuvittelet myös voivasi lähteä rakentamaan taloja tietotekniikan inssinä koska asut talossa? Ymmärrät, että sanomalla noin kumoat sen mitä profiilitekstissäsi sanot, jos vielä aiot kirjoittaa tästä aiheesta kirjaa yms.? Et ole sen parempi sinkkumies kuin ihan peruskoulupohjainen mies, jos kerran koulutuksella ei ole mitään väliä.
Tiedät toki mm., että ravintolisien käyttö on useissa tutkimuksissa, ehkä D-vitamiinia lukuun ottamatta, todettu valtaosalle ihmisistä turhaksi? Tiedät, että ravintolisien käytöllä on havaittu haittavaikutuksia, tämä on mm. yhdistetty syöpään?Tietoa ja pätevyyttä voi tietysti hankkia itselleen ilman koulutusta ja tutkintoja. Kun nyt olen opiskellut kaksi yliopistotutkintoa, pystyn omaksumaan tietoa muiltakin aloilta helpommin. Yleensä esim. biohakkereilla ei ole tutkintoa ravitsemustieteistä, heillä on aika vaihteleva tausta, esim. antropologi, lääkäri, biologi tms. ovat esimerkkejä tosielämästä.
Se on totta että kirjan uskottavuutta varten pitäisi hankkia vielä kolmaskin tutkinto. Mutta kirjoja voi kuka tahansa julkaista, sisältö kuitenkin ratkaisee. Jos joku sen kirjan sitten arvioi, jolla on tieteellistä pätevyyttä alalta, ja toteaa että kirjani sisältää oikeaa tieteellistä tietoa, niin se riittää minulle. Teen tätä vain harrastuksena.
Se on todistamaton väite että ravintolisät ovat valtaosalle ihmisistä hyödyttömiä, tiedän kyllä että joissakin piireissä on tällainen mielipide (lähinnä lääkärit). D-vitamiinia sen sijaan pidän itse haitallisena enkä sitä käytä. Mielipiteet vaihtelevat paljon tällä alalla. Jos katsot mitä erilaiset biohakkerit suosittelevat, niin ravintolisäpinot vaihtelevat. Suositukset perustuvat yleensä eläinkokeisiin (pidentääkö joku ravintolisä koe-eläinten elinikää), sekä ihmiskokeisiin. Ravintolisillä on tietysti myös erilainen vaikutus eri ihmisiin, joten tämä on muutenkin melko kokeellinen ala, mutta hyvin mielenkiintoinen.
- Anonyymi
Ihmisen ikä on vähän selainen, ettei se kaikilla ole ikänumeroon sidottu.
Joku voi olla vaikka 50 vuotias, mutta luonteeltaan, kuin parikymppinen ja
siitä osoitus, että harrastaa ja puuhaa asioita, joita ei mieleltä yli 50 vuotiaan harrastukseksi, kuten pelikonsolilla ja tietokoneella pelaaminen tai joku muu asia, joka tulkitaan leikkimiseksi.
Sitten on niitä ihmsiä, jotka ovat jotain 30 vuotiata, mutta luonteeltaan, kuin jotain yli 50 vuotiaita, ei ole muuta mielessä, kuin työ ja puhuvat koko ajan työnteosta ja jos joku mainitsee nuoremmille kuuluvista harrastuksista todeten, että pelaa tietokoneella, niin toteaa, että kasva aikuiseksi ja mene töihin, ei kukaan leiki yli 50 vuotiaana.
No sitten on 50 vuotiaita, jotka ovat henkisesti 50 vuotiaita eli puhuvat työstä ja harrastavat töyntekoa.
Sitten on niitäkin, jotka ovat 50 vuotiaita, mutta henkisesti yli 80 vuotiaita, valittavat, kun koneet on vieneet työt ja puut pitäisi kaataa justeerilla, puut ajaa hevosella ja ojat kaivaa kuokalla ja lapiolla. - Anonyymi
Jos on 50-vuotias ja luonteeltaan parikymppinen, niin eikö silloin ole jotenkin jäänyt jälkeen kehityksestä.
Kait ihmisen olisi syytä vähän kehittyäkin.
Vilma
En ole mitään rysäyksiä huomannut. Geeneissä. Kait ihmisen tulee haastaa itseään sopivassa määrin.
Mitään lisäaineita eikun ravintolisiä en ole nappaillut.
Hedelmiä ja marjoja heittelen nassuun epäsäännöllisen säännöllisesti.
Uni. Uni on minulle tärkeää. Nukunko ihan oikeasti?Ei tässä ollut kyse luonteesta, vaan biologisesta iästä. Se voidaan nykyään mitata yksinkertaisella verikokeella. Ja tällä tavalla tehdyt mittaukset kyllä osoittavat että esim. ravintolisillä, liikunnalla, ja syömisellä on kaikki vaikutuksensa biologiseen ikään. Liikunta antaa yleensä nopeimmat ja selvimmät muutokset. Jo kuukaudessa voi biologinen ikä laskea vuosilla, jos jotain hyvää ohjelmaa noudattaa.
- Anonyymi
Täysin idioottien aloitus, miten helvetin väliä sillä on enää miltä näyttää yli 50-vuotiaana. Se kun ei enää ole lisääntymiseen liittyvää millään tavalla.
Joka ei ennen tuota ole naista saanut, ei sitä naista koskaan saakaan.
Ihan kamalaa jos olisi ollut ylitarjontaa, eikä enää näe mitään tarvetta edes ajatella miltä kuuluisi näyttää?
Tässä iässä on parempi jo näyttää siltä ettei kukaan olisi kiinnostunut, luoja paratkoon:)
AV - Anonyymi
Vilmalle.
Olen kuuskytneljä. Jälkeenjäänyt koska ajatusmaailmani on parikymppisen tasolla. Tuttujen ja naapurien lastenlapset ovat keskustelukumppaneina parhaimpia. He eivät tuomitse. Mutta osaavat ajatella itse.
Tuossa torstaina vähän hävetti, kun astiankerääjätyttö hymyili lähtiessäni tienvarsibaarista. No sanoin heipat.
Hyvä ryhti, reipas askel ja positiivinen mieli ohittavat ikääntymisen ongelmat.
Ego näkyy. Jos jotakuta haittaa niin kääntäköön pään pois toiseen suuntaan.
Muuta
Tuo henkilön koulutushistorian tai elämänkokemuksen penkominen ei mielestäni tue rakentavaa keskustelua.
Itse arvostan ihmisiä, jotka ovat jaksaneet kouluttautua ja opiskella ja etsiä tietoa. Uteliaisuus on hieno ominaisuus jos sitä ei käytä naapurien vahtaamiseen.
Mutta uteliaille... eläkkeelle voisin itse jäädä. Sillä tavalla keskeyttäisin kuitenkin vain oman aktiivisen toimintani ja jäisin pihakoristeeksi. Keskikoulupohjalta tässä touhutaan ja asiakkaita riittää vaivaksi asti.
Agendaan
Itse olen nuo aloittajan kirjoittamat artikkelin kuvaamat vaiheet kokenut.
En tietenkään pysty elintoimintojen muutoksista muuta sanomaan kuin että ...
Runko lahoo mut oksa sen kun kovenee...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 712963
- 462564
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322225- 792138
- 951956
- 321702
- 121536
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171487Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?271302Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil191195