Nielurisaleikkaus puudutuksessa

Arveluttaa

Menen elokuun alussa nielurisaleikkaukseen ja tämä toimenpide on tarkoitus tehdä paikallispuudutuksessa. Olen lueskellut täältä muita leikkausjuttuja, mutta kukaan ei ole kertonut sen tarkemmin puudutuksessa tapahtuneesta leikkauksesta. Itseäni hieman pelottaa sillä en ole aiemmin ollut minkäänlaisessa toimenpiteessä ja etenkin se että olen hereillä koko toimenpiteen ajan arveluttaa.
Olisi mukava kuulla kokemuksia saman kokeneilta, jotta tietäisi vähän mihin pitäisi varautua ja mitä tuleman pitää.

47

47804

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaveril leikattiin käsi puudutuksessa. Ainetta pääs veren kiertoon. Hengityslakkasi eikä pystynyt liikkumaan ollenkaan, ei edes silmiä. Onneksi lääkäri seurasi monitorista ruumiin toimintoja ja iski adrenaliinia, tällä tokeni.

• propofolianestesia

Yleensähän kyseinen leikkaus suoritetaan anestesiassa tiedottomassa tilassa, onko kohdallasi joku syy miksi täysanestesiaan ei lähdetä?

Paikallinen puudutus suun ja nielun alueelle on aina vähän epämiellyttävä asia, viillot ja polttamisen tuntee helposti pään alueen herkällä tunnolla kautta linjan.

• Arveluttaa

Lääkäri tavallaan suostutteli, että leikkaus tehtäisiin puudutuksessa selittelemällä mitä kaikkea oireita on jälkeenpäin jos nukutetaan ja totesi myös että omalla kohdallani puudutuksessa tehtävä leikkaus voisi olla suhteellisen helposti tehtävissä, kun ei ole niin herkkää yökkäysrefleksiä.

Eli haluaisin edelleen tarinoita niiltä joilta on leikattu nielurisat puudutuksessa.

• 30 kertaa
        Arveluttaa kirjoitti:

Lääkäri tavallaan suostutteli, että leikkaus tehtäisiin puudutuksessa selittelemällä mitä kaikkea oireita on jälkeenpäin jos nukutetaan ja totesi myös että omalla kohdallani puudutuksessa tehtävä leikkaus voisi olla suhteellisen helposti tehtävissä, kun ei ole niin herkkää yökkäysrefleksiä.

Eli haluaisin edelleen tarinoita niiltä joilta on leikattu nielurisat puudutuksessa.

Minulta on kahdesti leikattu nielurisat. Ekakerran paikallispuudutuksessa.

Siinä kitalakeen ja nieluun pistetään puudutuspiikit. Ei niihin kuole, vaikka epämiellyttäviä ovatkin.

Sitten lääkäri tunnistelee, onko tuntoa. Potilas istuu ja mun piti osallistua leikkaustoimenpiteiden avustamiseen, eli kaarimalja omaan kätöseen, ja itse sai hollata sitä. Ehkä nykyisin ei kentise ehkä tartte avustavia toimenpiteitä tehdä.

No ei se sattunut. Tuntui kyllä, kun lääkäri jurskutteli saksilaan niitä nielruisan repaleita irti. Ja sitten kun verta vuotava haava poltetaan, kuuluu vain ritinä.

Minä syödä hujautin seuraavan aamuna omenan ja näkkileipää. Johtui kenties siitä, että toisen sairauden puitteissa minulla oli vuoden yhtäjaksoinen antibiioott meneillään sekä perussairauden puitteissa kipulääkitys kans säännöllinen.
        Minä en kokenut koko leikkausta minään. Toiset ovat "puolikuolleita" vielä viikonkin päästä.

Nielurisat leikattiin uudelleen 25 vuotta sitten, mutta en edes muista, oliko paikallispuudutus vaiko nukutus.
        Takana on 30 leikkausta, joten minun näkökulmastani se on vähäpätöinen juttu. JOllekkin toiselle melkein elämän ja kuoleman kysymys.

Sinne mennään syömättä, ja juomatta. Hoitsu antaa pienen vesitipan kanssa ns. esilääkkeen, joka kuivattaa limakalvoja ja rauhoittaa. Minuun se ei vakuta mitään.
        Sitten pyytävät sut leikkuriin, ja Sulle asennetaan mittarit, esim. verenapainemittari käsivarteen.
        Ja sitten lääkäri tuikkaa puudutuspiikit kitalakeen ja nieluun. Hetken odotellaan, ja ne nipistelee jollain instrumentilla nielua, ja kun en älähdä etkä värähdä, silloin sivaltaa joko sakset tai veitsi suuhusi.

Toinen häärää suusta imien verta ja limaa. Ennen oli imuri, niinkuin hammaslääkärillä, ja se laitettiin tuohon alahampaiden varaan ittellääs imemään, mutta niin ilmeisesti ei nykyisin vissiin tehdä.

Tietoni on vähän vanhanaikaisia, mutta minulla ei ollut mitään hirmukokemuksia. Että vaikka tästä nyt sanottaisiin, että lähdetääs leikkuriin, niin mitäään jännitystä ei ole, lähtisin samalta istuimelta

• kale
        Arveluttaa kirjoitti:

Nukutuksessa vietiin ja sairaalassa noin 7 tuntia.
        Suurin kipu alkoi vasta kotona johon käytän panacodia ja vahvaa ketorinia. Ne jeesaavat, mutta olo on ihan sekava. Mehujääkin tekee kutaa.
        Toivottavasti ei kestä kauaa tää olo kun ei oikein saa nukuttua tai syötyä.

• make
        kale kirjoitti:

Nukutuksessa vietiin ja sairaalassa noin 7 tuntia.
        Suurin kipu alkoi vasta kotona johon käytän panacodia ja vahvaa ketorinia. Ne jeesaavat, mutta olo on ihan sekava. Mehujääkin tekee kutaa.
        Toivottavasti ei kestä kauaa tää olo kun ei oikein saa nukuttua tai syötyä.

MOI! mulle tehtii sama sunnuntaina ja täytyy sanoo et kivut on nyt vasta alkaneet olla kamalia. sama lääkitys ja tosiaan aiheuttavat vaikka millasta oloa mut ku ei ilmankaan pärjää. saa nähä koska alkaa helpottaan sillä nyt menny vaan huonompaan suuntaan..

• kaikki hyvin:)

Moikka! itse olin nielurisaleikkauksessa n.vuosi sitten. Leikkaus tehtiin paikallispuudutuksessa ja leikkauksesta jäi oikeastaan hyviä muistoja, vaikka se vähän hullulta kuulostaakin. Menin sairaalaan kymmeneltä aamulla ja leikkaukseen pääsin puolilta päivin. leikkaussaliin minut vietiin vuoteessa sairaala-asuun pukeutuneena, vaikka kyseessä oli todellakin paikallispuudutus. sitten istuuduin tuoliin, sain tipan suoneen, kaiketi rauhoittavia aineita ym. sekä sylkykupin syliin. Lääkäri aloitti puuduttamalla nielun molemmin puolin niin että kurkku turposi aika lailla.puhumaan en enää pystynyt mutta henki kulki normaalisti. sitten hän leikkasi saksilla nielua. rajasi kai alueen tms., otti pihdit ja repäisi ensin toisen risan ja sitten toisen. poltti suonenpäät veren tyrehdyttämiseksi. Ja leikkaus kesti vaivaiset SEITSEMÄN MINUUTTIA! se oli niin nopeasti ohi, etten ehtinyt tajuamaan mitä tapahtui, kipua en tuntenut siinä vaiheessa ollenkaan. leikkauksen jälkeen olin heräämössä n.1,5h ja seuraavat 4h vuoteessa sairaalassa. Sain samantien hyvän kipulääkityksen ja halutessa lisää, sillä nielu alkoi särkeä kun puudutusaineen teho oli loppunut. Pois sai lähteä sen jälkeen, kun oli käynyt kerran vessassa itsenäisesti ja oli syönyt ja juonut jotain pientä. Yksin ei tosin saanut lähteä, vaan jonkun oli oltava vastassa. Hain samantien apteekista kasan kipulääkkeitä ja jäin 2 vkon sairaslomalle. Nielu oli kyllä ne pari viikkoa tosi kipeä ja puhuminen ja nieleminen oli pitkään vaikeaa. parin viikon kuluttua olo alkoi olla voiton puolella ja olen tosi tyytyväinen että leikkaus tuli hoidettua pois alta! eli paljon tsemppiä sinulle, kyllä se hyvin menee! niin meni mullakin ja parhaalla ystävälläni! :)

• .........

...oli teillä syynä tohon leikkaukseen? Oliko jatkuvia sairasteluja (angiinaa tms) vai...? Mulla nimittäin ollu pari angiinaa tässä aika lyhyellä aika välillä ja lääkäri vähän suositteli et jos alkaa sairaudet toistumaan ni leikkausta kannattas harkita...
        Jännittää vähän kyllä mennä kun aiemmin tehty vaan ihan pieni leikkaus paikallis puudutuksessa. Ja sit mulla on myös tosi voimakas oksennus refleksi, et onks sillä mitää välii siinä toimenpiteessä? Kiitos jos viitsitte vastailla vielä..:)

• Gelinda
        ......... kirjoitti:

...oli teillä syynä tohon leikkaukseen? Oliko jatkuvia sairasteluja (angiinaa tms) vai...? Mulla nimittäin ollu pari angiinaa tässä aika lyhyellä aika välillä ja lääkäri vähän suositteli et jos alkaa sairaudet toistumaan ni leikkausta kannattas harkita...
        Jännittää vähän kyllä mennä kun aiemmin tehty vaan ihan pieni leikkaus paikallis puudutuksessa. Ja sit mulla on myös tosi voimakas oksennus refleksi, et onks sillä mitää välii siinä toimenpiteessä? Kiitos jos viitsitte vastailla vielä..:)

Minulla oli kroonisesti tulehtuneet nielurisat ja ne olivat vaivanneet minua ihan lapsesta asti vuosikymmeniä. Lopulta ei enää ollut muuta mahdollisuutta kuin poistaa ne. Alkoi ilmetä nivelvaivoja ja muuta lisäsairautta. Itse valitsemani kirurgi sanoi, että limakalvot näyttivät sillä tavalla vahvoilta, että hyvin voisi poistaa risat paikallispuudutuksessa, mutta minä sanoin, että ei tule kuuloonkaan. Minulla on kokemuksia leikkauksista, enkä ole mikään kova pelkuri, mutta en halunnut "osallistua" nielurisaleikkaukseeni millään tavalla, kiitos vain. Jälkikivut olivat raastavat jopa kaksi viikkoa, pahin aika taisi alkaa siinä viidennen päivän jälkeen ja kipulääkkeetkään eivät paljoa auttaneet. Kolme viikkoa olin sairaslomalla ja senkin jälkeen jouduin sanomaan töissä, että en voi ottaa vastaan puheluita, koska puhumista piti säästellä siitä syntyvien kipujen takia. Oikea puoli oli pahemmin tulehtunut leikkauksen jälkeen ja siinä pidin toipumisvaiheessa usein pyyhkeeseen kiedottua jääpakkausta viilentämässä, se oli ihan hyvä apu. Koska muun kuin veden nieleminen oli pahimmillaan kovasti vaikeaa mm. kirvelyn takia, en ilmeisesti saanut riittävästi ravintoa ja ajoittain vain tärisin niin, että jalatkin löivät loukkua. Sairaalasta saadut jälkihoito-ohjeet eivät olleet riittäviä ollenkaan vaan neuvoja ja lohdutusta sain tältä palstalta, saman kokeneilta. Osasin juoda riittävästi ja varoa jälkivuotoja, joita ei juurikaan ollut ennen kuin ihan vähän vasta 2 viikkoa leikkauksesta. Kahteen viikkoon en myöskään pystynyt kivuilta nukkumaan kuin korkeintaan parin tunnin pätkiä kerrallaan. Kyselin sairaalasta muutamaan otteeseen antibioottia leikkauksen jälkihoidon tueksi, mutta sitä minulle ei annettu. Kävin jopa näyttämässä nieluani päivystyksessä. Myöhemmin oma korvalääkärini pahoitteli, että antibioottia ei annettu, sillä olisin kuulemma selvinnyt vähemmällä kärsimyksellä ja parantunut nopeammin. Tätä tämä nykysairaalahoito tuppaa olemaan: keskivertohoitoa, missä ei oteta yksilöllisiä tarpeita huomioon. Nyt on 4 kk mennyt ja tuntuu hassulta, mutta erinomaiselta, että minulla ei todellakaan enää ole nielurisoja, enkä enää sairastele jatkuvasti. Siitä olen aikas riemuisen iloinen, kärsimisen jälkeen todellakin tulee palkkio.

• nennu
        Gelinda kirjoitti:

Minulla oli kroonisesti tulehtuneet nielurisat ja ne olivat vaivanneet minua ihan lapsesta asti vuosikymmeniä. Lopulta ei enää ollut muuta mahdollisuutta kuin poistaa ne. Alkoi ilmetä nivelvaivoja ja muuta lisäsairautta. Itse valitsemani kirurgi sanoi, että limakalvot näyttivät sillä tavalla vahvoilta, että hyvin voisi poistaa risat paikallispuudutuksessa, mutta minä sanoin, että ei tule kuuloonkaan. Minulla on kokemuksia leikkauksista, enkä ole mikään kova pelkuri, mutta en halunnut "osallistua" nielurisaleikkaukseeni millään tavalla, kiitos vain. Jälkikivut olivat raastavat jopa kaksi viikkoa, pahin aika taisi alkaa siinä viidennen päivän jälkeen ja kipulääkkeetkään eivät paljoa auttaneet. Kolme viikkoa olin sairaslomalla ja senkin jälkeen jouduin sanomaan töissä, että en voi ottaa vastaan puheluita, koska puhumista piti säästellä siitä syntyvien kipujen takia. Oikea puoli oli pahemmin tulehtunut leikkauksen jälkeen ja siinä pidin toipumisvaiheessa usein pyyhkeeseen kiedottua jääpakkausta viilentämässä, se oli ihan hyvä apu. Koska muun kuin veden nieleminen oli pahimmillaan kovasti vaikeaa mm. kirvelyn takia, en ilmeisesti saanut riittävästi ravintoa ja ajoittain vain tärisin niin, että jalatkin löivät loukkua. Sairaalasta saadut jälkihoito-ohjeet eivät olleet riittäviä ollenkaan vaan neuvoja ja lohdutusta sain tältä palstalta, saman kokeneilta. Osasin juoda riittävästi ja varoa jälkivuotoja, joita ei juurikaan ollut ennen kuin ihan vähän vasta 2 viikkoa leikkauksesta. Kahteen viikkoon en myöskään pystynyt kivuilta nukkumaan kuin korkeintaan parin tunnin pätkiä kerrallaan. Kyselin sairaalasta muutamaan otteeseen antibioottia leikkauksen jälkihoidon tueksi, mutta sitä minulle ei annettu. Kävin jopa näyttämässä nieluani päivystyksessä. Myöhemmin oma korvalääkärini pahoitteli, että antibioottia ei annettu, sillä olisin kuulemma selvinnyt vähemmällä kärsimyksellä ja parantunut nopeammin. Tätä tämä nykysairaalahoito tuppaa olemaan: keskivertohoitoa, missä ei oteta yksilöllisiä tarpeita huomioon. Nyt on 4 kk mennyt ja tuntuu hassulta, mutta erinomaiselta, että minulla ei todellakaan enää ole nielurisoja, enkä enää sairastele jatkuvasti. Siitä olen aikas riemuisen iloinen, kärsimisen jälkeen todellakin tulee palkkio.

Luin mielenkiinnolla kokemuksianne sillä 6v poikani on menossa nielu- ja kitarisaleikkaukseen viikon kuluttua. Pisti silmään tuo parin viikonkin sairaslomat ja kipua parisen viikkoa. Ihmetyttää se että jos aikuinen saa parikin viikkoa saikkua mutta minulle lapsen hoitajana lääkäri sanoi että loppuviikko lapsen pitää olla pois eskarista mutta ns sairaslomaa ei kirjoiteta vaikka joudunkin olemaan viikon poissa töistä lastani kotona hoitamassa. Vaikka leikkaus tehdään uniapnean takia, leikkaus itsessään ei ole sairaus joten saikkua ei kirjoiteta. Outo homma. Netissä surffailleissani huomasin saman ainakin Seinäjoen sairaalan sivuilta, näköjään se on aika yleinen käytäntö.

• leikkaukseen...
        ......... kirjoitti:

Huomenna selviää kuin nopeesti pääsen eroon risoistani. Kahen nielupaiseen jälkeen joutavatkin muualle... En vaan tykkää tosta 2 viikon saikusta, ku koulu pitäis hoitaa siin samalla. Duunista olis ollu helppo jäädä saikulle, koulust ei. Tylsää.
        Ite aattelin vaatia nukutuksen, en todellakaan halua olla tajuissani kun päätä operoidaan. Lisäks oksennusrefleksi voimakas, joten eiköhän tuo anestesiassa onnistu...

• Poika15
        Gelinda kirjoitti:

Minut leikattiin launtaina 4.päivä kello kahdeksan, 11.00 pääsin takas osastolle heräämöstä. Sitten aamulla olin lääkkeiden alaisena ja tietysti kunto oli hyvä. Siitä lääkärit si päättivät, että oon valmis lähtemään kotio. No menimme kotiin yön nukuin hyvin aamulla hirveet säryt ja takasin sairaalaan. Ei otettu takas osastolle vaan määrättiin isompaa lääkitystä kuten. Panacod poretabletteja 2 tablettii 3 kertaa päivässä ja 3 tablettii Ketorinia päivässä. Tätäkin lääkitystä sai odottaa ensiavussa 4 tuntii hirveissä säryissä. Tämä sairaala on TAYS.. =)

• sari

Minulta leikattiin helmikuussa nielurisat ja jos meinaat mennä puudutuksessa niin olet aika sissi.Kaveriltani aloitettiin p-puudutuksella mutta aika pian hän pyysi nukutuksen.minua pelotti koko leikkaus niin paljon että olisin voinut kyllä olla myös kolme viikkoa leikkauksen jälkeenkin nukutettu se toipuminen oli niin hidasta ja kamalaa. En halua pelotella mutta se eka viikko on kamala ja sen jälkeen kun katteet irtoavat alkaa vasta se toipuminen.Onnea matkaan nyt on kyllä helpompi hengittää ja nukun paremmin eikä ole ollut joka kuukausi tullutta angiinaa joka oli syy minun risanpoistoon

• |Logan|

Helvetti et iski kurkku kauheen kivun päälle äsken alko kyyneleet valuu silmist ku sattu niin helvetisti. Tuntuu et kivut pahenee vaa päivä päivält. Mun leikkaus oli viimeviikon perjaintaina. Mä en ois ees suostunu leikattavaks ilman nukutust. Mul meni 13 tuntii sairaalas ku en meinannu millää päästä lähtee ku oli niin paska olo. Toivottavasti tästä leikkauksesta oli hyötyä.

• pek
        |Logan| kirjoitti:

Helvetti et iski kurkku kauheen kivun päälle äsken alko kyyneleet valuu silmist ku sattu niin helvetisti. Tuntuu et kivut pahenee vaa päivä päivält. Mun leikkaus oli viimeviikon perjaintaina. Mä en ois ees suostunu leikattavaks ilman nukutust. Mul meni 13 tuntii sairaalas ku en meinannu millää päästä lähtee ku oli niin paska olo. Toivottavasti tästä leikkauksesta oli hyötyä.

kyllä rupes hirvittään ku lukee nuita juttuja.. mulla ois nielurisaleikkaus puudutuksessa ens kuussa ja nyt alko kyllä pelottaan että mitenhän siitä selviää. Mutta ei kai se auta ku mennä vaan.. vaan paskat ku ei pääse etes lenkkeileen moneen viikkoon..vai onko siinä semmonen kielto??

• Ricardo
        |Logan| kirjoitti:

Kolme viikkoo lähes takana ja kipeät vähän vieläkin. Aiheita mihin sietää varautua kun leikkaukseen menee. Kipu 5-10 päivää leikkauksesta saa polvilleen kun yrittää niellä lisää kipulääkettä. Asennetta vaatii. Itselläni verenvuotoa tuli kolme kertaa eli kotoa sairaalaan poltettavaksi kurkkua umpeen. Se mikä nielurisaleikkauksessa lienee parasta että siitä kuitenkin lopulta paranee, mutta sitä ennen sisua vaatii. Toivottavasti kaikki sairastelut tosiaan olisi nyt takana ja vakavat sairaudet pysyisivät loitolla. Jaksamisia kaikille toipilaille.

• pinkku

Mut laitettiin just tänään sellaseen lähetteeseen polille. Sieltä tulee kirje sitten joskus syksymmällä. Luultavasti joudun leikkaukseen.

Eikö sitä muka voi pyytää nukutuksella tehtäväksi? Ihan kamala ajatus olla hereillä toimenpiteen ajan :o Huijui. Minä ainakin pyydän sitten nukutuksen, oli sitten vaikka kalliimpi.

Minäkin mielelläni kuulen kokemuksia risaleikkauksista!

• risakas

huomenna kurkun tähystykseen. Toinen risa on turvoksissa, ja "roikkuu" kurkussa, tunnen sen siis koko ajan. Mitään sairasteluja sen tiimoilta ei ole ollut.kurkkuni on niin herkkä muutenkin että tuollainen tuntuu heti kun vähän risat kasvaa.
        Kaikista eniten ärsyttää se, että kun menin alku vuodesta valittamaan kurkkuvaivoja lääkärille, yksikään heistä ei edes katsonut kurkkuuni!! Nyt puoli vuotta myöhemmin vihdoin tapahtuu jotain.

• phoebe
        risakas kirjoitti:

huomenna kurkun tähystykseen. Toinen risa on turvoksissa, ja "roikkuu" kurkussa, tunnen sen siis koko ajan. Mitään sairasteluja sen tiimoilta ei ole ollut.kurkkuni on niin herkkä muutenkin että tuollainen tuntuu heti kun vähän risat kasvaa.
        Kaikista eniten ärsyttää se, että kun menin alku vuodesta valittamaan kurkkuvaivoja lääkärille, yksikään heistä ei edes katsonut kurkkuuni!! Nyt puoli vuotta myöhemmin vihdoin tapahtuu jotain.

saatiinko selville mikä sielä kurkussa oli? vai oliko se vaan turvonnut nielurisa? itelläni meinaan ihan sama homma, toinen puoli on ihan turvonnu ja ei penisiliinit auttanut, niin eikun takasin lääkäriin niin saa kuulema lähetteen polille.

• olis mentävä

tosin mulle leikkaus tehdään nukutuksessa. Verenvuodoista on pelotelleet kaks työkaveria (lääkäreitä), kivusta ja kaikesta muusta ties kuinka moni.
      Tosin toivon, että tää krooninen kurkkukipu 10 vuoden ajalta loppuis.
      Mut miten selviää neljän lapsen yh-äiti ilman apua sairaslomaviikot?

• mikkohoo

4 päivää sitten vietiin nielurisat. Kuulemma normaalisti nukutetaan, kuten nytkin. Itse operaatio kesti reilut 5 minuuttia, jonka jälkeen sairaalassa vielä kuutisen tuntia. Ei oksentelua, nieleminen oli vaan vähän hankalaa ja voimat oli aika loppu. Yllättävän hyvä olo kuitenkin.

Eka yö oli aika hanurista, heräsin noin 20 kertaa hengitysvaikeuksiin / omaan kuorsaamiseen, kun kurkku oli turvoksissa. Seuraavat yöt jo vähän parempia.

Kolmantena päivänä söin vaaleaa leipää ihan hyvin lääkkeiden kanssa, mutta kurkku ei tainnut oikein tykätä vaan kipeytyi muutaman tunnin päästä. Mehujää tekee gutaa.

Kielen takaosa (?) taitaa tällä hetkellä olla kipeämpi kuin itse kurkku. Olisko siihen pistetty puudutuspiikki tai jotain - muuten olis aika outoa.

Pientä lämpöä ja flunssaa, muuten ihan ok. Lääkkeet auttaa hyvin isollakin miehellä. Bisselle ei kyllä tee mieli lähteä. Tupakkataukokin tuli.

• risatpois

Multa poistettiin toissapäivänä nielurisat. Leikkaus tehtiin nukutuksessa. Herättyäni ei ollut ihmeemmin särkyjä tai pahoinvointia. Jossakin vaiheessa annettin tuhti annos kipulääkettä. Ylös nousin sängystä noin kolme tuntia operaation jälkeen jä söin heti jugurttipurkin ja join mehua, johon oli lisätty jääpaloja. Kotiin pääsin kuusi tuntia leikkauksen jälkeen.

Kotona olen säännöllisesti ottanut kipulääkkeet ja näin pärjännyt suhtkoht hyvin. Puhuminen on ankeaa ja nieleminen tosi vaikeaa. Tässä varmaankin laihtuu jonkin verran, kun päivä annos ravintoa on vettä, parimehujäätä, vähän kisseliä ja jogurttia.

• tuskaista...
        risatpois kirjoitti:

Multa poistettiin toissapäivänä nielurisat. Leikkaus tehtiin nukutuksessa. Herättyäni ei ollut ihmeemmin särkyjä tai pahoinvointia. Jossakin vaiheessa annettin tuhti annos kipulääkettä. Ylös nousin sängystä noin kolme tuntia operaation jälkeen jä söin heti jugurttipurkin ja join mehua, johon oli lisätty jääpaloja. Kotiin pääsin kuusi tuntia leikkauksen jälkeen.

Kotona olen säännöllisesti ottanut kipulääkkeet ja näin pärjännyt suhtkoht hyvin. Puhuminen on ankeaa ja nieleminen tosi vaikeaa. Tässä varmaankin laihtuu jonkin verran, kun päivä annos ravintoa on vettä, parimehujäätä, vähän kisseliä ja jogurttia.

Oon leikkauksesta lähtien kirjottanu jonkunsorttista tilanne selostusta toipumisesta. Tähän mennessä noin 3 A4:sta on syntyny. Onko jengillä kiinnostusta lukee, jos laittaa tähän esiin?

Melko yksityiskohtasesti oon koettanu kuvailla esim. polttamiset sun muut.

• melkein takana
        risatpois kirjoitti:

Heipsan kaikille!

Multa poistettiin risat 22.11., eli sairasloma on melkein lopullaan. Kivut eivät ole olleet ihan hirveät, muuta kuin silloin kun reseptikipulääkkeet yllättäen loppuivat. Syömään en ole pystynyt, kun on nielu niin herkkänä ja 6 päivä leikkauksen jälkeen jopa nielu vuosi 3 kertaa. Ei muuta kuin piipaa autolla sairaalaan, polteltiin ja lähetettiin kotiin ja illalla takaisin sairaalaan jonka jälkeen halusivat pitää mut siellä tarkkailussa 2 yötä.

Nyt rupee jo pikkuhiljaa v****tamaan tämä heikko olo. Tekee mieli hirveesti syödä ruokaa, mutta ei pysty. Ja vielä pelottaa kun ei pysty edes puhumaan normaalisti. Luulis että kahen viikon päästä leikkauksesta jo ääni kulkee, mutta ei. Onkohan normaalia?!? Täytyy varmaan pyytää jatkoa sairaslomalle, asiakaspalvelutyössä kun ei ilman puhetta pärjää.

Onko kellään kokemuksia tuosta äänen palautumisesta? Kuinka kauan on kestänyt ennen kuin puhe on sujunut taas normaalisti?

• Aleksi
        melkein takana kirjoitti:

Heipsan kaikille!

Multa poistettiin risat 22.11., eli sairasloma on melkein lopullaan. Kivut eivät ole olleet ihan hirveät, muuta kuin silloin kun reseptikipulääkkeet yllättäen loppuivat. Syömään en ole pystynyt, kun on nielu niin herkkänä ja 6 päivä leikkauksen jälkeen jopa nielu vuosi 3 kertaa. Ei muuta kuin piipaa autolla sairaalaan, polteltiin ja lähetettiin kotiin ja illalla takaisin sairaalaan jonka jälkeen halusivat pitää mut siellä tarkkailussa 2 yötä.

Nyt rupee jo pikkuhiljaa v****tamaan tämä heikko olo. Tekee mieli hirveesti syödä ruokaa, mutta ei pysty. Ja vielä pelottaa kun ei pysty edes puhumaan normaalisti. Luulis että kahen viikon päästä leikkauksesta jo ääni kulkee, mutta ei. Onkohan normaalia?!? Täytyy varmaan pyytää jatkoa sairaslomalle, asiakaspalvelutyössä kun ei ilman puhetta pärjää.

Onko kellään kokemuksia tuosta äänen palautumisesta? Kuinka kauan on kestänyt ennen kuin puhe on sujunut taas normaalisti?

Moi,

Tasan viikko sitten olin Meilahdessa leikkauksessa ja täytyy sanoa heti, että parempaa ja ystävällisempää palvelua olen harvoin saanut!
        Koskaan ei aikaisemmin oltu mitään tehty, joten jännitti, totta kai. Vastaanotto oli kuitenkin ystävällinen ja koko ajan pidettiin ajan tasalla.
        Puolilta päivin antoivat esilääkityksen ja siitä tunnin päästä roudattiin leikkaussaliin. Taju kankaalle ja noin puolen tunnin päästä heräsin samoilta sijoilta nielurisoja köyhempänä. Ei pahoinvointia, ei kipuja.
        Iltayhdeksään lepäilin sairaalassa ja sitten apteekin kautta kotiin - valtava satsi lääkkeitä, mutta ihan syystä! Mehujää on ollut miellyttävin asia sen jälkeen, muuten ei ruoka oikein maistu ja välillä kyllä kipu on sietämätön. Lääkkeetkään eivät sitä ihan kokonaan poista. Ja henki haisee kuin kaatopaikka...
        Minulle lääkäri kyllä kertoikin kaiken tämän etukäteen: kipuja tulee olemaan pari viikkoa, tuoksahtava kate tulee leikkauskohtiin heti, vuotoja voi tulla (tänä aamuna sitten heräsin yltä päältä veressä, ei tarvinnut kuitenkaan päivystykseen lähteä). Ja täytyy muistaa, että kun kohtalaisen iso määrä kudosta poistetaan, äänikin voi madaltua. Itse huomaan näin todellakin käyneen ja eihän se silloin enää minnekään palaudu... Mutta toivottavasti kuukausittaiset angiinat ovat nyt historiaa! :)

• pinkku

Heipsan kaikille!

Itse olin leikkauksen jälkeen melkein viikon puhumatta. Kun leikkauksesta oli kulunut noin 10 päivää pystyin jo vähän puhumaan. Aluksi kipeytyi kun puhui paljon ja vieläkään kovaan ääneen ei pysty puhumaan. Kannattaa pyytää saikkaria jos tuntuu ettet pysty puhumaan hyvin. Leikkauksesta reilu kolme viikkoa.

• ÄrTee

Heipsan kaikille!

hei!
        kuinka paljon tuollainen leikkaus maksaa?

• melkein takana
        ÄrTee kirjoitti:

hei!
        kuinka paljon tuollainen leikkaus maksaa?

Taisi maksaa Hyksin päiväkirurgisella (eli aamulla sairaalaan ja illalla kotiin) 72€ lääkärintodistus oli n. 6€. Lääkkeistä Ketorin oli vaan muutaman euron, mutta Tramal maksoi parikymppiä.

• lyyti
        tuskaista... kirjoitti:

Oon leikkauksesta lähtien kirjottanu jonkunsorttista tilanne selostusta toipumisesta. Tähän mennessä noin 3 A4:sta on syntyny. Onko jengillä kiinnostusta lukee, jos laittaa tähän esiin?

Melko yksityiskohtasesti oon koettanu kuvailla esim. polttamiset sun muut.

kiinnostais kyllä kovasti.. pistä ihmeessä jos millään viitsit! olisi suuri lohtu.. (?)vai oliko se ihan karmee paikka? no mutta, kerro vaan karu totuus, niin on paree :)

• mummoliimo

Olen kuullut että leikkauksesta laihtuu? onko totta? kaverin oli kuulemman laihtunut 10 kiloa, kun ei toipumisen aikan pystynyt syömään kunnolla mitään :S

• melkein takana

Kyllä leikkauksesta laihtuu kun ei pysty syömään kiinteätä ruokaa. Itsellä ei ole vaakaa kotona, mutta vatsakumpu näyttää kadonneen ja vaatteet tuntuvat suurilta päällä.

• Kurrku turvoksissa

Mulla huomen 2viikkoo leikkauksesta ja ei todellakaan oo viel parantunu. Huomen hakee lisää saikkunderia ja uus pussillinen nappeja. Jouduin uusimaan panacod lääkityksen tramal retard 100mG, ja siit viel 150mG ku ei meinannu mikään auttaa. Joo kyl täs laihtuu ku et voi syödä mitään. No tietty jäätelö ja jogurtti on hyvä. Mut ei sitäkään litratolkulla jaksa vetää. Mulla tulee jo korvista pihalle ne. No kai tästä paranee sitä on vaan pitäny toitottaa..

• odottaa parantumista

Eli 3 päivää sitten torstaina tehtiin toimenpide HYKSissä. Aamu kahdeksalta taju pois ja heräilin siinä 10 aikoihin kun alkoi kovasti yskittämään. Olin sairaalassa ilta seitsemään asti ja silloin kivut eivät olleet ihan mahdottomat koska lääkkeet olivat sen verran vahvoja ja kurkku oli muutenkin varmaan vielä kovinkin puutunut toimenpiteestä.

Ensinmäisenä yönä nukkuminen oli kyllä todella vaikeata kun kurkkua kuivasi ja nieleminen sattui. Aamulla sitten herätessä mittasin kuumeen ja kuumetta oli 38 astetta. Kuume laski iltaan mennessä mutta uudestaan yöllä se nousi samoihin lukemiin. Aamulla kuumetta ei ollut ja olo oli kohtuullinen. Niellessä kyllä sattuu mutta eniten nielemistä haittaa turvonnut uvula (eli kitalaesta roikkuva "pallukka"). Se on miltein niin turvonnut että tekee hengittämistä vaikeaa.

Soitin päivystykseen asiasta ja siellä sanottiin että ota buranaa! En todellakaan ottanut koska tämänhetkinen lääkitys on muutenkin 8 x Panacodia päivässä 3 x ketoriinia. Vatsa ei oikein toimi kunnolla koska lääkkeet kovettavat sitä.

Olo / kipu leikkauksesta on tähän mennessä vaan pahentunut ja luulen että pahenee siihen asti kunnes katteet irtoavat polttokohdista. Kurkkuun katsottaesa näkyy paljon valkoista nielussa, eli sitten kun ne lähtevät alkaa vasta toipuminen (ja kovin kipu).

Puhuminen on vaikeutunut päivä päivältä luultavasti turvonneen / tulehtuneen uvulan vuoksi. Ihmettelenpä vaan miksei tulehdukseen anneta antibiootteja nopeuttamaan paranemista.

Näillä mennään ja paranemista odotellessa !

• laulajaneito

Miulla oli 4 päivää sitten nielurisaleikkaus. Vielä suht ok oon pärjäilly, odottelen vaan sitä mitä kaikki kertoo kun ne peitteet lähtee irti että silloin kuulemma pahin vaihe? Millaisia kokemuksia siitä vaiheesta? Ei kai niihin voi tukehtua tai mitään :D ? Panacod kyllä hyvin auttaa ja muljahtaa mukavasti viilin kanssa alas, lisäksi on buranaa. Hyvin oon nukkunutkin, ehkä liikaakin, että sen kanssa ei ongelmia.

Mietityttää vaan kun oon laulaja että millaista äänen käyttö jatkossa ja miten se muuttuu, varmaan aika yksilökohtaisia mutta on kellään laulajalla vastaavia kokemuksia? Kiva ois vaihdella kuulumisia vinkkejä tms? :)Tekis mieli jo laulella mutta ei pysty eikä kannata, pitää vaan malttaa ihan rauhassa..

• Laulaja_
        laulajaneito kirjoitti:

Miulla oli 4 päivää sitten nielurisaleikkaus. Vielä suht ok oon pärjäilly, odottelen vaan sitä mitä kaikki kertoo kun ne peitteet lähtee irti että silloin kuulemma pahin vaihe? Millaisia kokemuksia siitä vaiheesta? Ei kai niihin voi tukehtua tai mitään :D ? Panacod kyllä hyvin auttaa ja muljahtaa mukavasti viilin kanssa alas, lisäksi on buranaa. Hyvin oon nukkunutkin, ehkä liikaakin, että sen kanssa ei ongelmia.

Mietityttää vaan kun oon laulaja että millaista äänen käyttö jatkossa ja miten se muuttuu, varmaan aika yksilökohtaisia mutta on kellään laulajalla vastaavia kokemuksia? Kiva ois vaihdella kuulumisia vinkkejä tms? :)Tekis mieli jo laulella mutta ei pysty eikä kannata, pitää vaan malttaa ihan rauhassa..

Elä suotta vielä rupee laulelee, vaikka kuinka tekis mieli. Lääkärit tosin sano, että ääntä saa käyttää minkä pystyy. Toinen lääkäri sitten sano, että laulajalla kestää toipuminen puolet pidempään kun tavallisella pulliaisella.
        Kuukauden päästä ite rupesin kunnolla laulaa, mut ei voi suositella. Vaikka aluks tuntuki iha normaalille, ni jälkeenpäin ei oikein.
        Leikkauksesta on ny about 4 kk ja sairastuin vatsatautiin. Samassa yhteydessä kurkku tuli jostain syystä samallailla kipeeks ku leikkauksen jälkeen.
        Ei yhtä kovaa kipua, mut samanlaista pistävää nieltäessä. Muuten toipuminen ollu normaalia ja juomiset ja äänenkäytöt aika normaalissa jamassa.

• xati

Mietityttää että leikkaavatko risat vaikka olisi pientä flunssaa?
      Viikko aikaa sairastaa flunssa mutta jos ei ole aivan tervehtinyt niin käännytetäänkö kotio?
      Leikkausta en halua missata tämän takia....

• Dagge

Sanovat että pieni nuha saa olla, mut ei muuta, flunssassa tuskin leikkaavat (?), enkä suosittele, limaa sinne vielä kivun kanssa häirihtemään = helvettiä.

Itellä nyt 7vrk leikkauksesta, voi sanoa että paskin viikko ikinä mitä mulla ollu. Lääkettä meni parhaillaan 24h:ssa, 12x 50mg ketomex 9 panacod, syömään pystyny pari pirtelölasia päiväs, ehkä vähän nälkää pukkaa jo viikon jälkeen(?).

Huippaa varmaan lääkkeiden ja matalan verensokerin takia. Lääkkeitä 2h välein, hirveet tuskat kun otat lääkkeet, sen jälkeen kurkkuun pistää ja korviin ja jokapaikkaan jopa 10min. Rituaaliks muodostunu jo tuo lääkkeiden otto, tosin nyt alkaa jo vähän helpottaa.

Suosittelen montaa jääpussia, helpottaa kummasti. "juo paljon nestettä" tippa menee kurkusta alas -> hirveet kivut, eipä paljoo juoda. perseestä ollu, mut voitonpuolella ilmeisesti ollaan, voi helvetti tekee kebabbia yms mieli, argh!! Noh loppuu se jatkuva sairastelu toivottavasti. 2vko kotihoidon jälkeen suoraan inttiin 4pvä sissiharjotukseen, hehe :P.

Verta on tiputtanu nyt pari päivää, mukava semmosia kunnnon veripaakkuja räkiä tuolta nielusta. Huumorrii.
        Suu tosiaan ei oo auennu 3cm enempää koko viikkoon, hampaiden pesu? Tainnu jäädä välistä. Corsodylillä purskuttanu, mitä lie eläimiiä jo tuolla kurkussa kasvaa, noh sama se loppus vaan kivut.

T: Dagge

• vanhemmat
        Dagge kirjoitti:

Sanovat että pieni nuha saa olla, mut ei muuta, flunssassa tuskin leikkaavat (?), enkä suosittele, limaa sinne vielä kivun kanssa häirihtemään = helvettiä.

Itellä nyt 7vrk leikkauksesta, voi sanoa että paskin viikko ikinä mitä mulla ollu. Lääkettä meni parhaillaan 24h:ssa, 12x 50mg ketomex 9 panacod, syömään pystyny pari pirtelölasia päiväs, ehkä vähän nälkää pukkaa jo viikon jälkeen(?).

Huippaa varmaan lääkkeiden ja matalan verensokerin takia. Lääkkeitä 2h välein, hirveet tuskat kun otat lääkkeet, sen jälkeen kurkkuun pistää ja korviin ja jokapaikkaan jopa 10min. Rituaaliks muodostunu jo tuo lääkkeiden otto, tosin nyt alkaa jo vähän helpottaa.

Suosittelen montaa jääpussia, helpottaa kummasti. "juo paljon nestettä" tippa menee kurkusta alas -> hirveet kivut, eipä paljoo juoda. perseestä ollu, mut voitonpuolella ilmeisesti ollaan, voi helvetti tekee kebabbia yms mieli, argh!! Noh loppuu se jatkuva sairastelu toivottavasti. 2vko kotihoidon jälkeen suoraan inttiin 4pvä sissiharjotukseen, hehe :P.

Verta on tiputtanu nyt pari päivää, mukava semmosia kunnnon veripaakkuja räkiä tuolta nielusta. Huumorrii.
        Suu tosiaan ei oo auennu 3cm enempää koko viikkoon, hampaiden pesu? Tainnu jäädä välistä. Corsodylillä purskuttanu, mitä lie eläimiiä jo tuolla kurkussa kasvaa, noh sama se loppus vaan kivut.

kyllä teillä kaikilla leikkauksen kokeneilla on varmasti ollut tuskallista.Näin sivusta katsojana ja äitinä oman tyttären toipumista seuranneena voin todeta että ei ole ollut kivaa itsellänikään kun on saanut jo kolmannen kerran herätä yöllä kauhuissaan kun tyttö seisoo verissäpäin makuuhuoneen ovella.Ekan viikon jälkeen tuli se vähän puhuttu ja harvinaisempi "verensyöksy". Veri täytti suun sekunneissa.Ei muuta kuin vauhdilla sairaalaan .puudutuspiikki kurkkuun ja poltettiin.Siitä sitten toivuttiin,niin eiköhän sitten taas viikon kuluttua runsasta vuotoa kahtena yönä peräkkäin....niin nyt on se kolmas kerta.Isä lähti taas vierailulle päivystykseen.Ei ainakaan pari viikkoa riittänyt meillä toipumiseen.Kyllä me vanhemmatkin olemme niitä kokemuksia vähän saaneet!

• ja lisää odotettavissa
        Dagge kirjoitti:

kyllä teillä kaikilla leikkauksen kokeneilla on varmasti ollut tuskallista.Näin sivusta katsojana ja äitinä oman tyttären toipumista seuranneena voin todeta että ei ole ollut kivaa itsellänikään kun on saanut jo kolmannen kerran herätä yöllä kauhuissaan kun tyttö seisoo verissäpäin makuuhuoneen ovella.Ekan viikon jälkeen tuli se vähän puhuttu ja harvinaisempi "verensyöksy". Veri täytti suun sekunneissa.Ei muuta kuin vauhdilla sairaalaan .puudutuspiikki kurkkuun ja poltettiin.Siitä sitten toivuttiin,niin eiköhän sitten taas viikon kuluttua runsasta vuotoa kahtena yönä peräkkäin....niin nyt on se kolmas kerta.Isä lähti taas vierailulle päivystykseen.Ei ainakaan pari viikkoa riittänyt meillä toipumiseen.Kyllä me vanhemmatkin olemme niitä kokemuksia vähän saaneet!

• Santtu
        ja lisää odotettavissa kirjoitti:

Minulta leikattiin sekä nielurisat että kitarisa 19.4.2007 päiväkirurgisella Meikussa. Leikkaus meni hyvin. Lepäämössä kurkku alkoi vuotaa, joten leikkaava lääkäri puudutti ja poltti vuotavat suonet. Nyt on viides päivä leikkauksesta ja lääkityksellä kurkkuni ei ole ollut kipeä kuin aamuisin. Syönytkin olen sekä puhunut jo muutaman päivän.
        Minulla on positiiviset muistot päivästä, kaikki olivat ystävällisiä ja sain hyvät ohjeet.

• Kovanen
        Santtu kirjoitti:

Minulta leikattiin sekä nielurisat että kitarisa 19.4.2007 päiväkirurgisella Meikussa. Leikkaus meni hyvin. Lepäämössä kurkku alkoi vuotaa, joten leikkaava lääkäri puudutti ja poltti vuotavat suonet. Nyt on viides päivä leikkauksesta ja lääkityksellä kurkkuni ei ole ollut kipeä kuin aamuisin. Syönytkin olen sekä puhunut jo muutaman päivän.
        Minulla on positiiviset muistot päivästä, kaikki olivat ystävällisiä ja sain hyvät ohjeet.

Itse olin 25. huhtikuuta risaleikkauksessa ja hyvät muistot jäi. Päiväkirurgisen hoitajat ja lääkäri olivat mukvaia ja asiallisia, antoivat hyviä neuvoja yms. Kun aamulla saavuin paikalle jännitti aikas paljon, mutta kun sitten muutaman juttutuokion jälkeen pääsin leikkaussaliin oli oikein mukava fiilis, hoitsut pisti sydän- ja muut seurantalaittet päälle ja laittovat kanyylin käteen. Sitten tuikattiin nukutusaineet suoneen ja annettiin hieman anestesiakaasua happinaamarin kautta. Olo oli sellanen hauskan uninen kun lihakset rupes rentoutuun, sitten alko silmät mennä kiinni ja uni tuli. Seuraavaksi heräsin heräämössä köhien ja kurkku oli aika turvonnu. Hoitaja tuli heti kyselemään vointia ja tuikkas särkylääkettä kanyyliin. Lopun ajan (n. 6 tuntia) meni lepäillessä, hoitajat tarjos jäätelöä ja mehuakin jaksoin juoda. Sitten käytiin läpi kotihoito-ohjeet ja kun olin kävellyt heräämössä ja käynyt vessassa sain lähteä kotiin. Kotona sitten alkoi isompi särky johon auttoi sairaalasta mkaan annetut panacod-ja burana-särkylääkkeet. Eli yhteenvetona voisin sanoa että hyötyyn nähden erittäin suositeltava leikkaus, ja ainakin minun kohdallani leikkaus meni hyvin ja sairaalassa oli mukavaa :)

• Gr1mRe@per
        Dagge kirjoitti:

2 päivää sit leikattu,ei taida nämä lääkkeet riittää 2 viikoks mitä annettiin oon ottanu 3 buranaa päivässä ja väleissä tota paramax-codia yölläkin ilmeisesti pitäs miten työ ite ootte jaotellu lääkkeiden oton, tupakkaa tekee pirusti mieli mut en oo uskaltanu ees mennä koittaan lähtee pian taju :) tuo resepti pitää varmaan mennä uusimaan et saa lisää sit lääkkeitä.

• Risaton mutta onnellinen
        Gr1mRe@per kirjoitti:

2 päivää sit leikattu,ei taida nämä lääkkeet riittää 2 viikoks mitä annettiin oon ottanu 3 buranaa päivässä ja väleissä tota paramax-codia yölläkin ilmeisesti pitäs miten työ ite ootte jaotellu lääkkeiden oton, tupakkaa tekee pirusti mieli mut en oo uskaltanu ees mennä koittaan lähtee pian taju :) tuo resepti pitää varmaan mennä uusimaan et saa lisää sit lääkkeitä.

Itelleni määrättiin Ketorin 100mg x3 ja Panacod 1-2kpl x4. Otan Panacodia klo 6,12,18 ja 24. Annos vaihtelee kipujen mukaan mutta yöksi otan aina 2. Sitten Ketorin klo 9,15 ja 21.

Oon todennu tän aika hyväks aikatauluks. Ei tarvi yöllä heräillä kun ottaa viimeisen lääkkeen klo 24 ja ensimmäisen klo 6 tai sitten kun herää.

• Hipsu|
        Risaton mutta onnellinen kirjoitti:

Itelleni määrättiin Ketorin 100mg x3 ja Panacod 1-2kpl x4. Otan Panacodia klo 6,12,18 ja 24. Annos vaihtelee kipujen mukaan mutta yöksi otan aina 2. Sitten Ketorin klo 9,15 ja 21.

Oon todennu tän aika hyväks aikatauluks. Ei tarvi yöllä heräillä kun ottaa viimeisen lääkkeen klo 24 ja ensimmäisen klo 6 tai sitten kun herää.

Mulla leikattiin kita- ja nielurisat tiistaina, ke pääsin kotiin sairaalasta. Se ilta ja yö oli ihan järkky sairaalassa, sattu ihan himona. Sain tipasta kipulääkettä, kuin myös suun kautta ja piikillä. Kotona sit torstaina oksentelin, soitto sairaalalle ja lääkkeet vaihtoon. Hyvä lääke, panacod meni vaihtoon, tilalle panadol, missä ei oo jotain ihmeainetta, mikä ei ilm. mulle sopinu. Sain myös jotain pahoinvointilääkettä samalla. Yhteensä 1 6 lääkettä päivässä, jos ei ota pahoinvointilääkettä, niitä saa ottaa kolme. Nyt sattuu ihan sikana oikeelle puolelle kurkkua, mut enää yks lääke tälle päivää, ja se yöks :( En uskalla tota panacodia ottaa jos oksennan taas. Ei mikään kiva kokemus tällä kurkulla. Niin risoo ja harmittaa ja menee hermot kun ei voi syödä ja sattuu ja sattuuuuuuuuuuu. Korviin asti.

• Poika15

Minulla itsellä leikattiin juuri nielurisat, mutta nukutuksella. Mutta voin sanoo saat ainaki puudutus piikin pyllyyn, etkä kurkkuun. Jälkikivuista tiedän. Et vois kysyä vapaasti, vastailen ihan mielelläni.. =)

• kelluva kakka

Olin viikko sitten leikkauksessa. Leikkaus sujui hyvin. Olit tosin aivan tillintallin anestesia-aineista, ilmeisesti esilääkitys oli voimakas.

Kipuja ei ole ollut kovin paljon, koska olen yrittänyt syödä tunnollisesti Panacod 2x4 ja Ketorin 50 mg 1x4. Aluksi söin Celebraa, koska vatsani ei aina ole pitänyt ketoprofeenista. Mutta Celebra ei auttanut juuri mitään verrattuna ketoprofeeniin, joka on kai paras tulehduskipulääke suun alueelle!? Lisäksi on ollut vatsansuojalääke Nexium 40 mg 1x1 eikä vatsavaivoja ole ollut (kovaa kakkaa, joka kelluu, mielenkiintoista?). Jotakin hassuja puudutusimeskelytablettejakin olen nauttinut.

Nyt olen ollut sairaslomasta piittaamatta pari päivää töissä. Siellä joudun puhumaan paljon. Puhe alkoi eilen kangerrella, koska puhuminen alkoi sattumaan ja tuntui ettei ääni enää lähde. Tänään yritin mennä uudestaan töihin, mutta piti lähteä pois, juuri tästä puhearkuudesta johtuen. Hiljaa hyvä tulee, pitää varmaan olla hiljaa...

Kurkku todellakin haisee ruumiille. Yritän parhaani mukaan purskutella ja kurlailla Corsodyliä ja suuvesiä. Aamulla saatan herätä omaan pahaan hajuuni. Kivut ovat myös aamulla kovimmat, mutta kyllä ne napeilla häviää. Kieli on edelleen turpea, eikä heti tottele komentoja. Sitä pitää treenata. Kokeilen kohta purkkaa.

Nyt olen ainakin 3 päivää vielä kotona ja rauhassa ja hiljaa. Viikko olisi vielä sairaslomaa jäljellä.

• Risaton mutta onnellinen

Olin odottanut nielurisaleikkaukseen pääsyä jo 7 vuotta siirtyen aina muuttaessani kaupungista toiseen eri sairaalan leikkauslistan viimeiseksi. Nyt viimeisen vuoden aikana on ollut sitten useampi "vakava" märkäinen tulehdus, joka laittoi lääkäreihin vauhtia.

27.8. klo 9:00 sain nukutusaineen suoneen. Kaikki meni hyvin leikkauksessa eikä herätessäkään ollu edes kipuja. Söin vähän jätskiä ja lähdin kotiin 4h leikkauksen jälkeen.

Nyt on siis menossa 6 leikkauksen jälkeinen päivä. Ensimmäiset 3 päivää oli nautiskelua kun ei edes pahemmin sattunut. Mutta nämä viimeiset 3 päivää olleet yhtä helvettiä korvakipuineen. Syömiselle pitää antaa aikaa, noin 2 lusikallista viiliä 15 minuutissa ym. Juominen sujuu parhaiten pillillä. Sairaalasta sain hyvän neuvon suolasen nälkään, kuoreton nakki. Sen syömiseen vaan menee aika kauan aikaa mutta hyvää tekee makeiden viilien ja pilttien jälkeen.

Edelleenkin kuitenkin sanon, että olen päässyt tästä helpolla ja jos kaikki jatkuu samaan malliin loppuun asti, helpolla sitä tosiaan pääsee. Eli ei ole ollu mitään verenvuotoja, kivut on antanu yöllä rauhan nukkua ja olen pystyny syömään/juomaan kun olen vaan muistanu olla kärsivällinen. Väillä kyllä ketuttaa ku ei pysty puhuun muuten kun kuiskimalla mutta onneks lähimmäiset ymmärtää ilman puhettakin.

Sännöllisesti vain lääkettä naamariin niin kyllä se elämä voittaa sitten joskus... ja tulehdukset on historiaa...toivottavasti!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4903
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      659
      4088
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2281
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2047
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1848
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1686
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      167
      1431
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1198
    9. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94
      1134
    10. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      87