Lahden johto kävi opintovierailulla Tampereella

Anonyymi-ap

Oppivat jotain. Lounaan nimi läntisellä Pirkanmaalla on aamiainen.
Mutta epäselväksi jäi se, mistä kasvu ja vauraus ovat tulleet.
Nälkäiset lahtelaiset ahmiessaan tamperelaista hyvinvointia eivät nähneet oleellista.
Taitava taloushallinto, etelä-pohjoinen/itä länsi rautateitten ja maanteitten risteykset ja raskas teollisuus.
Jos lahtelaiset olisivat vaivautuneet miettimään mitä noista tekijöistä ei Lahdessa ole, niin matka olisi ollut kannattava.
Toimittaja Berg kirjoitti ansiokkaan artikkelin Jyväskylä Heinola Lahti rautatiesuunnittelun yli 100-vuotisesta historiasta.
Jo osin valmista rataa ja ratapohjaa löytyy Haapajärvi as. - Äänekoski - Vihtavuori - Jyväskylä sekä Heinola Lahti - Kerava - Vuosaari/Helsinki las.
Avaamalla tälle reitille rautatien saadaan valtavia kansallisia etuja, jotka pitäis olla selviä ja ymmärrettäviä Lahden, Heinolan, Jyväskylän, Äänekoski/Suolahden kaupungeille ja liikenneyhteyksien ylläpitäjille. Jyväskylän lentokenttä, nelostie jne.
Miksi hankesuunnittelu ei ole edennyt? Siksikö, että edellinen Lahden kaupunginjohtaja Timonen johti Suomi-Rata hankeyhtiötä, josta Lahdelle on lähinnä vain haittaa.
Jos nyt, joku Lahden valtuuston jäsen lukisi tämän ja nostaisi hankkeen keskusteluun.

1

162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suomella ei ole keskirataa. On länsirata ja Venäjän rajan pinnassa kulkeva itärata sekä Kouvolasta Mikkeliin johtava löysästi liikennöity agraarialueitten läpi rakennettu rata.
      Keskisen teollistuneen Suomen tuottaman suunnattoman vientivolyymin kuljettaminen ahtautuu nelostien kumipyörille ja Jyväskylästä Tampereelle ja edelleen ahdasta rataa Helsinkiin Vuosaareen ja kaupunkisatamiin.
      Kaiken kukkuraksi Keski-Suomen henkilökuljetusmottia puretaan tuetulla lentoliikenteellä ja hitaalla VR:llä Tampereen kautta. Sille reitille kaadetaankin nyt rahaa Jämsän rataoikaisuun.
      Meillä on Keskisen Suomen kuljetusten ja matkustuksen suuri ja tyhmästi rakennettu ongelma, joka ratkea avaajan ehdottomalla ratainvestoinnilla.
      Samalla Vuosaaren sataman ja väyläinvestoinnin hyödyntäminen toteutuu. Suuri hyötyjä on Lahti.
      Löytyykö Lahdesta aloitevoimaa ja sen jälkeen junttausvoimaa. Jään hetkeksi kuuntelemaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      211
      1668
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      141
      1435
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      54
      1153
    4. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      60
      1110
    5. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      72
      1035
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      55
      950
    7. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      106
      942
    8. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      870
    9. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      840
    10. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      6
      811
    Aihe