Avaukseni ei kai kuuluisi palstalle nimettyyn aihepiiriin, mutta jospa tämä kuitenkin saisi jäädä tänne siksi, kun tuo eräs on ottanut tehtäväkseen meidän jatkuvan halveeraamisen. Ettemme muka olisi olleet oikeita sotilaita. Juuri koskaan en hänen sanomiinsa puutu, mutta nyt teen poikkeuksen:
Me kansainvälisissä – YK- tai Natojohtoisissa – palvelleet nimittelemme toisiamme vanhoiksi- faittereiksi. Puolileikillämme, sillä emmehän juuri taisteluihin osallistuneet vaan yritimme estää sellaisia olemalla toistensa kimppuun pyrkivien osapuolten välissä. Joskus jouduimme kyllä kohteeksikin; Hietaniemen hautausmaalla Helsingissä on niissä tehtävissä menehtyneillä oma hautarivistö, jossa on kymmenkunta hautaa. Joukossaan mm. kenrl. Unto Matikaisen Unto-Pekka-poika, joka kaatui jo Kyproksen ensimmäisissä joukoissa palvellessaan.
Kyllä niissä tehtävissä jokaisen täytyi olla oikeampi, monipuolisesti osaavampi ja oma-aloitteisempikin sotilas kuin rauhan aikana kotimassa vain ennakko-ohjelman ja korkeampien esimiestensä käskyjen mukaan varusmiehiä kouluttamassa. Kai minäkin koin olevani ihan oikea sotilas, kun varusmieskersantiksi ylenneenä ja va-kersantiksi jääneenä toimin jääkärijoukkueen johtajana.
Jo ensimmäisellä rauhanturvaajareissullani Kyproksella 1966 sain todeta, että tarvittiin sellaisia sotilastaitoja, joita en ollut aikaisemmin tarvinnut enkä ollut saanut tarpeeksi opastustakaan niihin Kanta-aliupseerikoulussa enkä ylikersanttivaiheessa suorittamallani RUK:n kurssillakaan.Onneksi me rauhanturvatehtäviin lähtevät saimme YK:n koulutuskeskuksessa Niinisalossa koulutusta vaativiin tehtäviimme. Niin sain minäkin, v. 1966 lähtiessäni Kyprokselle, samoin vielä 1978 lähtiessäni Siinaille – jossa palvellessani minusta tuli kapteeni, neljän ensimmäisen siihen arvoon ylennetyn toimiupseerin joukossa. Edelleen sain vielä koulutusta myös keväällä 1981 res-kapteenina (evp) Golanille lähtiessäni.
Kyllä niissä rauhanturvaajajoukoissa ihan jokaisella, tehtävästään riippumatta täytyi aina olla valmius ja kyky jopa aseeseen tarttumaan, jos rauhan turvaaminen alueella sitä edellytti. Kyproksellahan olimme toisilleen sodassa olevien osapuolten, kreikkalaisten ja turkkilaisten välissä ja ylitsemme ammuskelu oli jokaöistä ja aina meidän täytyi mennä sitä lopettamaan. Siinailla oli rauhallisempaa, mutta näkyvissä oli hirvittävät sodanjäljet Israelin ja Egyptin välisestä sodasta, jossa Israel oli valloittanut Egyptiltä Siinain niemimaan. Golanilla olimme osapuolilta – Israelilta ja Syyrialta - rauhassa, kun meidän molemmin puolin oli rajavartiot, etelässä Israelin ja pohjoisessa Syyrian.
Olen ollut aktiivisesti mukana entisten rauhanturvaajien yhdistystoiminnassa. V. 1968 olin Sinibarettiliiton perustamiskokouksessakin ja minut valittiin yhdistyksemme hallitukseen, jossa kaksi vuotta toimin sihteerinä, kunnes työtehtävieni vuoksi jouduin jättämään yhdistyksen. Varsin aktiivisesti viimeaikoihin saakka olen ollut mukana myös Sinibarettiliiton seuraajan, Suomen rauhanturvaajaliiton ja varsinkin sen Helsingin osaston toiminnassa. Siinähän on mukana naisiakin, joita on jo 1990-luvun puolivälistä alkaen ollut rauhanturvaajatehtävissä – Elisabeth Rehnin puolustusministerikaudelle tulivat ensimmäiset ja Elisabethin enkeleiksi heitä silloin kutsuttiin. Vahoiksi-faittereiksi heitäkin keskenämme nyt nimittelemme.
Tällä palstalla lisäkseni esiintyy varsin säännöllisesti eräs toinenkin vanha-faitteri, rekisteröityneellä, aina samana pysyneellä ”nikillään” – jota minun ei tarvinne mainita. En tunne häntä henkilökohtaisesti, kun hän on Tampereen puolesta, mutta tiedän hänen palvelleen useissa rauhanturvaajatehtävissä, minua melkoisesti nuorempana kai myös Nato-johtoisissa, kun minä palvelin vain niissä YK-johtoisissa. Joulutervehdyksiä toisillemme täällä lähettäessämme tietysti nimittelimme toisiamme vanhoiksi-faittereiksi ja se sai tuon erään hiiltymään siten kun alussa sanoin ja se sai minut myös laittamaan tämän avauksen.
Meistä vanhoista- faittereista
32
307
Vastaukset
- Anonyymi
Eikä sanaakaan palstan aiheesta taaskaan.
- Anonyymi
Kapi on harvoja, jota voidaan pitää myös palstan aiheena. On tehnyt satoja hienoja avauksia keskustasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kapi on harvoja, jota voidaan pitää myös palstan aiheena. On tehnyt satoja hienoja avauksia keskustasta.
Kuka voi pitää, sinäkö Pankkolgvitsi, et voi pitää. palstan säännöt kieltää.
Tuolla kuvailin omaa YK-uraani:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18668861/rauhanturvaajaliitosta-veteraanijarjesto
Itse otin osaa kolmeen YK:n operaatioon:
https://fi.wikipedia.org/wiki/UNDOF
https://fi.wikipedia.org/wiki/UNIFIL
https://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Transition_Assistance_Group
Kaikkiaan palvelin yllämainituissa operaatioissa yhteensä 6 vuotta
koulutusajat mukaanlukien.
Tuo ylen uutinen on hyvä. Libanonin esimerkki osoittaa, että
toiminta-alue voi muuttua nopeasti kaaosmaiseksi ja se pitää sisällään
sen, että rauhanturvaaja joutuu kokemaan asioita ja tilanteita joita
tulee selvittää jälkikäteen pts-traumojen purkamiseksi. Tässä asiassa
tuki on hyödyllistä ja tukea saa parhaiten saman tyyppiset asiat
kokeneilta ja heiltä jotka ammattimaisesti osaavat pts-oireita
käsitellä.
Vastaavia eskaloitumisia kuin nyt, tapahtui aiemminkin Libanonissa ja
Namibiassa, jopa Golanilla, jolloin eri syistä johtuen aseellinen
toiminta osapuolten välillä kiihtyi. Usein oli tilanteita, että
rauhanturvayksikkö joutui osapuolten välissä olemaan puskurina
asemissaan.
Suomalaiset pärjäsivät näissä tilanteissa hyvin ja siihen oli ja on
edelleen syynä hyvä koulutus, selkeät toimintaohjeet ja käskyt ja se,
että rauhanturvaajaksi otettiin koulutukseen vain sotilaita joita koko
koulutusajan testattiin ovatko tehtävään sopivia koska jokaisessa
tilanteessa tuli osata pitää pää kylmänä. Kaiken tuon lisäksi
toiminta-alueella on usein harjoituksia joissa harjoitellaan niitä
hyväksi havaittuja taktiikoita joita eskalaatiotilanteissa tarvitaan.
Kuka tahansa normaalin suomalaisen asepalvelun käynyt ei kuitenkaan
kykene toimimaan näissä tehtävissä. Se havaitaan useimmiten jo Suomessa
ja sen vuoksi lukuisien koulutukseen osallistuvien koulutus
jouduttiinkin päättämään tehtäviin sopimattomuuden vuoksi.
"Liiton palveluihin kuuluun muun muassa kriisipuhelin, josta
rauhanturvaajat ja heidän läheisensä voivat saada keskusteluapua ympäri
vuorokauden.
Sotatoimissa hengenvaarallisissa tilanteissa olleilla niin sanotun
post-traumaattisen stressireaktion oireet voivat nousta esiin jopa
kymmeniä vuosia vaaratilanteiden jälkeen."Mainio täydennys avaukselleni! Kiitoksia, vanha-faitteri! Luin kyllä tuon lokakuussa laittamasi avauksen, johon tuossa linkki, ja siihen vastatessani silloin totesin, että Sinulla on lähes tuplaten pidempiaikainen rauhanturvaajaura kuin minulla. Mutta enhän minä sitä äsken muistanut – se on tämä vanhuus, joka tekee tuollaisia muistikatkojakin. Sorry!
- Anonyymi
Oikeaksi sotilaaksi harjaantuu vain monipuolisissa sotilasharjoituksissa. Oletko sellaisissa ollut toimijana Kap? HO HOO, HO HOO!
Ossi, oikea SOTILAS- Anonyymi
Unohtui i-kirjain. HO HOO, HO HOO!
Ossi, oikea SOTILAS - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Unohtui i-kirjain. HO HOO, HO HOO!
Ossi, oikea SOTILASKysyn vielä: missä harjoituksissa olet Kapi ihan oikeaksi sotilaaksi harjaantunut. Olet edelleen koiraslotta, pykälänikkari. Sellaisilla ei ole taisteluissa yhtään mitään käyttöarvoa paitsi miinanpolkijoina. HO HOO, HO HOO!
Anonyymi kirjoitti:
Kysyn vielä: missä harjoituksissa olet Kapi ihan oikeaksi sotilaaksi harjaantunut. Olet edelleen koiraslotta, pykälänikkari. Sellaisilla ei ole taisteluissa yhtään mitään käyttöarvoa paitsi miinanpolkijoina. HO HOO, HO HOO!
Ossi, oikea SOTILASHarjoitukset ovat leikkisotaa. Oikeaksi sotilaaksi harjaantuu vain oikeissa taisteluissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysyn vielä: missä harjoituksissa olet Kapi ihan oikeaksi sotilaaksi harjaantunut. Olet edelleen koiraslotta, pykälänikkari. Sellaisilla ei ole taisteluissa yhtään mitään käyttöarvoa paitsi miinanpolkijoina. HO HOO, HO HOO!
Ossi, oikea SOTILASSoittokunnan pillipiiparilla on suuret puheet. Kyllä musiikkikapteeni Saksa olikin todella viisas mies kohdallasi!
- Anonyymi
Ihan kertauksen vuoksi vielä tämä sinulle tärkein:
Aisa näkee KAPIn kaikkialla, eli sillä tuntuu olevan paha KAPI. Menisit jo lääkärin puheille, semmoiselle "päälääkärille"!
Vae victis.
Tässä sitä ollaan VKK -ehdokkaana.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10159928223193970&set=pcb.10159928227118970
Kepu -palstan parasta antia on tietysti Kapi. Aina vaan ja vuodesta toiseen. Jo yli 20 vuotta.
Kapi avasi minunkin silmäni näkemään kuinka kieroutunut Kepu, ja sen edeltäjä Maalaisliitto, on ollut. Ja Kekkonen on oma luihuinen lukunsa tuon hämäräliikkeen nostamana.
Kepu pitää siirtää puoluerekisteristä rikosrekisteriin!
JKK alias Kapi aiheuttaa KAPInaa vuodesta toiseen, jo parin vuosikymmenen ajan, olipa sitten paikalla tai ei. Hänet koetetaan yleensä keksiä jopa täysin tyhjästä. Näin on käynyt eräälle pillipiiparille, joka on saanut Kapista ikuisen kutkan... KAPIN!
Aina alati altis KAPTEENIMME, se aito ja OIKEA. Primus inter pares.
Tähän ei Aisa-Ossi pystynyt IKINÄ.
Kertauksen vuoksi:
Kapi on ollut Primus Inter Pares moneen kertaan ja se nähtävästi on sinulle liikaa. Olet vain kade.
>>Kun priimus-käsite näkyy olevan sinulle outo, kerron, että sellainen on koulujensa parhailla. Minulla se oli jo aikoinaan kansakoulussa, alaluokista päästötodistukseen asti, myöhemmin sitten siellä ”rottakoulussa” - kanta-aliupseerien vuoden mittaisella peruskurssilla - myös sitten meistä toimiupseereista upseereita tekevällä luutnanttikurssilla. RUK:ssa - jonka suoritin vasta ylikersanttivaiheessani - sain tyytyä vain n. 600 miehen kiväärilinjan priimukseksi, kun siellä krh-komppaniassa oli yksi minua parempi;)):<<
P.S.
Miksi Kepu toimii kaiken aikaa suomalaisia vastaan? Onko tämä oikeasti puolue vai rosvokopla?
http://web.archive.org/web/20180126160019/http://blogit.iltalehti.fi/aarno-laitinen/2013/10/06/puolue-vai-rosvokopla/
Muistakaahan landepaukut, ja AISA, vielä tämä, pieni mutta tärkeä, ASIA:
Paskanheitto on kepulainen perinnelaji ja kuuluu aina asiaan kepulien ollessa kyseessä. Kaikki paska liittyy erikoisesti keskustaan, heitetty paska erityisesti. Paskanheittohan on aito maalaisliittolainen / keskustalainen perinnelaji, etenkin maatiaisilla jyväjemmareilla!
Paskanheittoa harrastettiin erikoisesti Vappuna, jolloin talvella pelloille ajetut sontaläjät olivat yleensä paljastuneet lumen alta ja sulaneet pälvien keskelle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ossi, oikea SOTILASAisa-Ossi, palstan "potilasjohtaja"... ihan ite!
SOTILASoikia
2022-12-22 17:34:21
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17677528#comment-118142560
"Minä suunnittelin ensimmäisen varusmiessoittokunnan sotilaskoulutuksen, jota toteutettiin alussa kiitettävästi. Sitten kuvaan astui Saksa. Hänellä ei ollut kykyä johtaa ja siksi minä jäin paitsioon."
Löytyy ihan nimelläkin:
https://sotilasmusiikki.fi/historia7
Mielenkiintoista tietoa myös sotilaskuviomarssin kouluttajista :-)
---
Tämä viesti on yksi poistetuista!
Anonyymi
2023-05-30 00:21:23
Vitun Saksa!
---
SOTILASpatalj
2024-03-29 16:26:43
Kun Varusmiessoittokuntaa perustettiin niin suunittelin sen sotilaskoulutuksen. Se tapahtui tiivistämällä Alokas- P1 ja P2 kausien sotilaskoulutusta. Suunnittelua siis.
SOTILASpatalj
2024-03-30 05:50:29
Harjaannuin perusteellisesti taistelujohtajaksi.
https://www.suomi24.fi/profiili/SOTILASpatalj - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harjoitukset ovat leikkisotaa. Oikeaksi sotilaaksi harjaantuu vain oikeissa taisteluissa.
Minähän olen ollut jo vuosia oikeissa taisteluissa täälläkin Kapia vastaan.
Ossi, tuulimyllyjä vastaan taisteleva SOTILAS
- Anonyymi
Mahtavan uran ole suorittanut puolustusvoimissa ja YK kansainvälisissä tehtävissä, tuohon ei moni ole pystynyt. Kunnioitettava suoritus ja ei sinua turhaan ole huippusotilaana pidetty. Ja kyllähän sinä kykysi näytit myös Valiolla, parhaan valitsivat siihenkin tehtävään.
- Anonyymi
Tosi typerä!
Kiitoksia kauniista sanomastasi! Totta sn kyllä täytyy olla. Huippusotilaana minua pidettiin ainakin niissä ”sotakouluissani”, jotka aina kiitettävin arvosanoin läpäisin. Varmaan minua pidettiin esimiestenkin taholla huippusotilaana, kun niin mainiosti urallani etenin. Viimeisten palvelusvuosieni varsin hyvän palkan perusteellahan määräytyi sitten eläkkeeni, jota olen jo runsaat 44 vuotta nauttinut.
Varmaan minua pidettiin kyvykkäänä tehtävissäni myös Valiolla, kun palveltuani konttoripalveluesimiehenä viisi vuotta – josta 1 v 3 kk palkattomalla lomalla Golanilla, viimeisellä rauhanturvaajamatkallani – minut nimitettiin yhtiön isännöitsijäksi. Varmaan hyvin menestyin siinäkin, monipuolisesti vaativassa ja vastuullisessa tehtävässä; siitä sain monenlaisia todisteita Valion johdonkin taholta. Nyt olen siitäkin työstäni jo runsaat 26 vuotta nauttinut erinomaisen palkkani mukaan määräytynyttä eläkettä..
Kalliiksihan olen siis jo tullut noiden eläkkeitteni myötä valtiolle ja Valiollekin, mutta en varmaan enää kauan ole kummallekaan taholle rasitteena – kun on jo tätä ikää.
Tälle avaukselleni oli nyt tilaus, mutta olisi kai ollut viisasta jättää se huomiotta. kuten yleensä aina teen tuolta taholta tulleisiin. Mutta sorruin valistamaan häntä – ja siinä varmaan turhassa yrityksessä jouduin taas puhumaan itsestäni.
Ihan liikaa olen täällä itsestäni puhunut. Niin tein jo yli 20 vuotta sitten täällä aloittaessani. Sellainen oli silloin tapana monella toisellakin. Omilla nimilläänhän täällä monet esiintyivätkin. Kepulaiselta puolelta ainakin Oiva Härkönen, Timo T.A.Ristimäki (muistankohan sukunimen oikein? Eikä henkilöllisyyttään peitellyt CityKeskustana esiintynyt Seppo Hietanenkaan, joka oli keskustan kuntavaaliehdokkaana täällä Helsingissä – huonolla vaalimenestyksellä tosin.
Enää en pystyisi samanlaisiin pitkiin kirjoituksiin itsestänikään kun tein silloin. Kun ikä on tehnyt tehtävänsä muistissanikin. En tietenkään pystyisi kirjoittamaan sellaisia yli 300-sivuisia muistelmia, jotka kirjoitin vuosisadan vaihteessa. ”Muistelmat täytyy kirjoittaa silloin, kun muistaa vielä jotain” -sanoi eräs varsin nuorella iällä muistelmansa kirjoittanut; en muista, kuka hän oli.
Onhan täällä eräitä varsin ahkeriakin kirjoittajia, erinomaisen hyviäkin, joiden henkilöllisyys ei ole tullut tietoon. Mielipidepankki on sellaisesta hyvä esimerkki. Hänen ei ole peittänyt henkilöllisyyttään ainakaan siksi, että sellaiselle olisi mitään tarvetta; hän on vain päätynyt tuohon ratkaisuunsa. Minä en kai olisi sellaiseen pystynyt, kun minulla lienee taipumusta avosuisuuteen.
Nyt joudun kuitenkin vähitellen panemaan suutani enemmän suppuun. Itsestäni olen jo kaikki kertonut eikä muualla tapahtuva minua enää kiinnostakaan siten kuin kiinnosti vielä muutamia vuosia sitten. Hieman harmittaa, että tulin vielä sanomaan tässä esittämäni – mutta sille kun oli tilaus!
En vielä esitä hyvän uudenvuoden toivotuksiani vaan tulen tekemään niin vasta huomenna, joko tällä avauksellani tai erikseen. Nyt vain tälle tulleista asiallisista viesteistä kiittäen niiden lähettäjiä toivotan Oikein Hyviä öitä kaikille tämän lukeville!- Anonyymi
Hyvää uutta vuotta sinulle. Olet palstan parhaita kirjoittajia.
- Anonyymi
Kyllä te Suomen rauhanturvaajaveteraanitkin ansaitsisitte jonkin valtakunnallisen muistotilaisuuden. Siihen kuuluisi luonnollisena osana paraati, jossa vanhat torvi- ja rumpuveteraanit soittavat marssimusiikkia kuviomarssinäytöksen kera. Tältäkin palstalta löytyisi näytökselle kokenut ohjaaja.
- Anonyymi
Aisa pomppaa taas kateudesta vihreänä itkemään "missä harjaannuit jne jne";-))) Aisa harjaantui uskonnollisissa kokouksissa ja VKKssa sitä vasta harjattiinkin;-))
- Anonyymi
Et ole vieläkään kertonut missä harjaannuit ihan aikuisen oikeaksi sotilaaksi? HO HOO, HO HOO!
Anonyymi kirjoitti:
Et ole vieläkään kertonut missä harjaannuit ihan aikuisen oikeaksi sotilaaksi? HO HOO, HO HOO!
Ossi, oikea SOTILASKysyn edelleen; mitä käskit taistelukäskyssä ensimmäiseksi? HO HOO, HOO HOO!
Ossi, oikea SOTILAS
Aamupostissa tuli Rauhanturvaaja-lehden n:o 6 tällä vuodella. Vain kuusi kertaa vuodessa ilmestyy tuo lehti, joka on tullut minulle aina, kun olen Helsingin rauhanturvaajien maksava jäsen. Tuossa nyt 51 sivuisessa lehdessä on mielenkiintoista luettavaa vuoden vaihteelle. Kannen otsikkona on ”Reservissä riittää kykyä.” Juttua vilkaisin sen verran, että tuossa asiassa merkittävänä pidetään myös vanhojen.faittereiden osuutta. No, minä olen kyllä jo liian vanha lisäkykyä sinne tuomaan.
Äsken laitoin viestin mielipidepankin mainiolle avaukselle, joka käsitteli eilisiltaista Sixten Korkmanin haastattelua Itse asiassa kuultuna-ohjelmassa. Tänä iltana varmaan taas alkaa melkoinen ilotulituksen räiske tuossa Paloheinän mäellä. Illalla klo 22.35 alkaa sitten tv 1:llä yli puolen yön jatkuva suurjuhla Helsingin Kansalaistorilla. Sen tietenkin katson.
Minulla ei ole enää tänä vuonna tänne muuta sanottavaa kuin nyt vain Oikein Hyvän uudenvuoden toivotukset kaikille tämän lukeville!- Anonyymi
Olinhan siellä minäkin. Siinailla silloin, kun kenraali Ensio Siilasvuo oli force commander, eli YKSV:n komentaja Siinailla. Samaan aikaan hänet nimitettiin Lähi-Idässä toimivien YK-joukkojen pääkoordinaattoriksi ja hän siirtyi asemapaikastaan Ismailiasta Jerusalemiin. Olin komppanian kirjuri, mutta aloittaessani YK-joukoissa, ymmärsin, että voisin joutua tarttumaan aseeseenkin, jos tilanne niin vaatisi. Siihen aikaan sääntö oli, että YK-sotilas saa ampua vain itseään puolustaakseen, mutta en koe hetkeäkään, eikö meidän tehtävämme ollut ase kädessä rauhanturvaaminen. Muistan, ollessani lomalla Jerusalemissa, kun eräs suomalainen eläkeläisrouva sanoi meille hotellilla tavatessamme, että me teemme niin hienoa työtä, että kaikkien kuuluisi päästää meidät edelleen ja hän on meistä suomalaisista YK-sotilaista oikein ylpeä. Se oli hienosti sanottu.
- Anonyymi
Verotonta autoa useimmat menivät YK-tehtävistä hakemaan. Ei teitä kukaan siellä kehunut. HO HOO, HO HOO!
Ossi, Oikea SOTILAS
- Anonyymi
Faitteri.
- Anonyymi
HO HOO, HO HOO!
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih517016Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7033123Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831310Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981291- 841285
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631187- 891180
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2361136Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2181120- 761046