Olkaahan varovaisia viedessänne autoanne pikapesuun, ettei maalipinnalle käy hassusti. Tämä ei ole mikään "paljastusketju", mutta kerrottakoon Porin suosituimman autonpesuketjun eli nykyisen ABC Carwash-pesukadun pesuprosessin heikoin lenkki, jonka jokainen voi itse käydä toteamassa todeksi viemällä autonsa pesuun.
Asiaan vihkiytymättömille, prosessi menee suunnilleen näin:
- ajat auton pesukadun alkuun
- työntekijä ruiskuttaa auton pinnalle esipesuaineen, jonka tehtävä on irrottaa maalipinnassa oleva lika
- työntekijä huuhtelee auton painepesurilla, jonka jälkeen suurin osa liasta on irronnut ja huuhdeltu pois maalipinnalta
- työntekijä pesee varrellisella autonpesuharjalla suht säälimättä ne kohdat autoa, joihin pesukadun harjat eivät tehokkaasti ylety: keula, konepelti ja auton takapää
- auto lähtee etenemään pesukatua pitkin
- kone suihkuttaa pesuaineen auton päälle ja kylkiin
- pahmoharjat pesevät auton sivuilta ja päältä
- pesuohjelman mukaisesti mahdollinen "vahaus" pehmoharjoilla
- lopuksi auton päälle suihkutetaan kuivaus-/huuhteluvaha, joka poistaa veden pintajännityksen, jotta vesi helmeilee ja valuu pois auton pinnalta parantaakseen kuivaustulosta
- kuivaus puhaltimilla
- ajat auton ulos pesukadulta
Se vaihe, jossa homma menee eniten pieleen kovilla kurakeleillä on yllätyksettömästi auton pesu varrellisella autonpesuharjalla esipesuvaiheessa. Jos pesukadun läpi kulkee 30 autoa tunnissa eli 300 autoa 10 tunnissa, niin missähän kunnossa työntekijän käyttämä varrellinen autonpesuharja on työpäivän lopulla? Kuinka usein vaihdetaan vesi sankoon eli ämpäriin, jossa mainittu pesuharja seisoo? Vaikka ämpärin vesi vaihdettaisiin kerran tunnissa, on sekin vain 30 auton välein. Kuinka usein varrellinen harja uusitaan? Tuskin joka päivä käytetään uutta harjaa ja vaikka käytettäisiin, on sillä ilalla pesty jo 300 autoa.
On ironista, että pesukadun pehmoharjat eivät juurikaan naarmuta autoa. Vertaa vaikka autosi kattoa sen konepeltiin. Ne vähät naarmut, joita väkisinkin syntyy, ovat auton pituussuuntaisia pehmoharjojen pyörintäsuunnasta ja pesukadun kulkusuunnasta johtuen. Jos pikapesun jälkeen autosi konepelti on aivan karseiden poikittaisten naarmujen peitossa ja naarmujen muoto täsmää varrellisella autonpesuharjalla suoritettuun esipesuun, tiedät mistä naarmut ovat peräisin: Likaisesta esipesuharjasta. Se, että auton keula ja perä naarmuuntuvat ei ole paha asia. Valo harvemmin heijastuu sieltä anteeksiantamattomasti katsojan silmään, mutta konepelti on sellainen, josta oikeassa valon kulmassa heijastuu aivan kaikki virheet, vaikka niitä ei katsoisi.
Minun tapauksessani naarmut eivät ole lumiharjalla itse aiheutettuja, vaan ihan rahalla pesukadulta ostettuja. Ymmärrän hyvin niitä vähän paremman auton omistajia, jotka pesettävät autonsa vain ammattimaisessa autopesulassa käsin pesten. Pikapesulle tulee hintaa, jos joka kerta maalipinta pitää kiillottaa eli myllyttää pikapesun jäljiltä.
Varoitus auton pesettäjille: Miten välttää naarmut?
9
256
Vastaukset
- Anonyymi
Mahtaako carwashin nuoret mamut ajatella niin pitkälle? Kannattaa viedä muualle missä ei ole aikaa hinkkailla käsin. Ei se niin väliä ole vaikka ei tulisi ihan niin puhdasta.
- Anonyymi
Minä pesen klotsapiinillä ja hyvä tullee.
- Anonyymi
Keväisin kannattaa olla tarkkana pesusta pois tullessa, ettei ison pihan hiekkamyrsky tärvele autoa. Hiekka tarttuu märkiin kohtiin.
- Anonyymi
Homot autojaan pesee. Ne kuuluu olla likaisia niin ei näe kuinka konepelti peilaa.
- Anonyymi
Minä en oe homo, mutta pesen autoni säännöllisesti ja tarpeen vaatiessa. Imuroin kerran kaksi viikossa ja pesen penkit Kärcher tekstiilipesurilla kerran kesässä.
Aina kun olen vaihtanut autoa..on autokauppias ihmetellyt, kun on siisti auto ja saanut hyvät vaihtorahat.
En tee tätä siksi, että se olisi kamalaa vaan kun tykkään ajella puhtaalla ja siistillä autolla. - Anonyymi
Auto on suomimiehelle pyhä lehmä. Siihen hakataan aikaa ja rahaa, sitä puunataan ja kiillotetaan, ja kun saa sen oikein kiiltoon.niin tulee sade ja kura lentää. Hyvin järkevää.
- Anonyymi
Mieluummin sitä huoltaa autoaan kuin narsistista femakkoa, hullut ämmät kuuluvat bioastiaan
- Anonyymi
Hyödyllisemminkin voisi ajan käyttää. Aja taksilla.
- Anonyymi
En ole pahemmin pirssejä puunannut. Afrikkaan ne yleensä on mun jälkeen kuskattu. Paikalliset teuvo maanteiden kuninkaat ei ole niin tarkkoja pikkuasioista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911304Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221138- 48854
- 70850
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50735- 33692
- 60689
- 52680
- 52657