Ohi on mentävä

Anonyymi-ap

Miksi ohittaminen on joillekkin pakkomielle ?
Jos ajaa suurinta sallittua nopeutta mittarivirhe huomioiden silti moni painaa ohi
Miksi ?

218

1233

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kiire sairaalaan? Kiire lapsia hakemaan?
      Niin olen itse ajatellut että heillä on jokin hätä. Eikä se häiritse enempää tuon ymmärtämisen jälkeen.
      Joskus harvoin olen itsekin ajanut hiukan nopeammin.
      Mutta älä luule että se olisi jotenkin halpaa tai järkevää.
      Poliisi valvoo ja polttoainetta kuluu ja myös moottori joutuu kovemmille.
      Anna niiden mennä jotka menee. Voihan siellä olla joku "junttikin" joka luulee, että se on jotenkin fiksua tai hienoa. Ovat vaan hiukan tyhmiä tavallaan.

• Anonyymi

Jos liikenteessä ei ole mitään järkevää mietittävää, voi vaikka ihmetellä toisten motiiveja tehdä tuo-ja-tuo liike. Ei siitä tule hullua hurskaammaksi, mutta onpahan riittävästi aihetta miettiä.

Ajetaan ja annetaan toisten ajaa parhaan kykynsä mukaan. Juuri sitä varten tarvitaan yhteiset säännöt ja sopivat turvavälit, ettei ihan heti kolise jonkun saadessa kuningasidean "vähän tuosta oikaisen".

Jonkun on aina päästävä ohi. Seuraavissa valoissa on mukavampi jonottaa kaksi autoa edempänä kuin taaempana. Erityisesti säälin ihmisparkoja mustassa bemarissa. Se näyttää syöksähtävän ohitukseen mitä ihmeellisimmissä paikoissa ilman, että kuski voi mitenkään sitä estää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos liikenteessä ei ole mitään järkevää mietittävää, voi vaikka ihmetellä toisten motiiveja tehdä tuo-ja-tuo liike. Ei siitä tule hullua hurskaammaksi, mutta onpahan riittävästi aihetta miettiä.

Ajetaan ja annetaan toisten ajaa parhaan kykynsä mukaan. Juuri sitä varten tarvitaan yhteiset säännöt ja sopivat turvavälit, ettei ihan heti kolise jonkun saadessa kuningasidean "vähän tuosta oikaisen".

Jonkun on aina päästävä ohi. Seuraavissa valoissa on mukavampi jonottaa kaksi autoa edempänä kuin taaempana. Erityisesti säälin ihmisparkoja mustassa bemarissa. Se näyttää syöksähtävän ohitukseen mitä ihmeellisimmissä paikoissa ilman, että kuski voi mitenkään sitä estää.

Mieluummin se facebookissa roikkuva joka liikennevaloissa vihreillä katse alaviistoon, jolle pitää joka valoissa töötätä, saakin olla sen kaksi autoa taaempana, eikä minun edessä.

• Anonyymi

Hosumisella ei tule kuin sutta ja sekundaa.

• Anonyymi

Jotkut haluavat siirtyä paikasta toiseen parasta mahdollista vauhtia eikä seilata tientukkona varastaen muilta aikaa.

• Anonyymi

Miksi aina puhutaan tientukosta jos ajaa suurinta sallittua nopeutta. Eikö laki koske kaikkia ?

• Anonyymi

Mites Poliisi suhtautuu ylinopeuteen ? Ei suurinta sallittua nopeutta ajava ole tientukko.

• Anonyymi

Liikenteessä kuluu juuri niin paljon aikaa, kun siellä kuluu. Kukaan ei ole sääntöjen ja lakien yläpuolella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi aina puhutaan tientukosta jos ajaa suurinta sallittua nopeutta. Eikö laki koske kaikkia ?

Eipä viitsi toisen repussa roikkua,80km vauhti on muutenkin mopojen vauhti,ajele sinä sitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eipä viitsi toisen repussa roikkua,80km vauhti on muutenkin mopojen vauhti,ajele sinä sitä.

Ihanaa kun kundi käy kuumana...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Liikenteessä kuluu juuri niin paljon aikaa, kun siellä kuluu. Kukaan ei ole sääntöjen ja lakien yläpuolella.

Kyllä vaan on, esim. Bemareita, Mersuja, Audeja ei tavallisten kuolevaisten säännöt ja rajoitukset koske.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä vaan on, esim. Bemareita, Mersuja, Audeja ei tavallisten kuolevaisten säännöt ja rajoitukset koske.

Kyllä säännöt koskevat myös niitä asennevammaisia, vaikka toki itse muuta kuvittelevat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mites Poliisi suhtautuu ylinopeuteen ? Ei suurinta sallittua nopeutta ajava ole tientukko.

Ei ainakaan pitäisi, mutta jatkuvasti ylinopeutta ajavilla on asennevamma. Minä minä ja vain minä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ainakaan pitäisi, mutta jatkuvasti ylinopeutta ajavilla on asennevamma. Minä minä ja vain minä

Tuota minä minä vammaa taitaa kuitenkin esiintyä enenevässä määrin ainoastaan näillä tientukoilla, pientä tai suurempaa ylinopeutta ajavilla moista tuskin edes voi esiintyä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla ei ole bemaria, ei mersua eikä audia, mutta kyllä v***i, kun eilan tulin kotia päin ja joku junnas sähkärillään 20km/h alle nopeusrajoituksen. Menin ohi heti, kun pääsin vanhalla pikkuritsallani ja vilkasin, kymmonen kuski jumittaa liikennettä. No vanha äijähän se ratissa.oli.

• Anonyymi

Niin? Millä tavalla se on pois sinun elämästä? Pidät huolen omasta menosta ja turvavälit kunnossa niin kaaharit ei ahdistele kiilaamalla eteesi.
      Et paljon muuta voi 😂.
      Tottakai henkisiä murheita saat mutta niistäkin pääset yli kun annat vaan toisten mennä.
      Ja kyllä. Ajan itse aina kaikista ohi, en osaa vaan ajatella heitä hitaammaksi. Ajattelen että he ovat suorituskykynsä äärirajoilla liikkuessaan 😂😂

• Anonyymi

Nykyään pitää keskittyä enemmän myös muiden tekoihin. Siihen velvoittaa tieliikennelaki.

• Anonyymi

Luin vastauksesi oikein tarkkaan, mutta silti en löytänyt siitä yhtään mainintaa niistä hyvistä syistä, miksi pitäisi ajaa ylinopeutta ja ohitella muita.

• Anonyymi

Ei paljon vaadi painaa kaasua pohjaan. Siinä vaan on se riski että silloin ei välitä muiden turvallisuudesta. Jarrutusmatka pitenee ym. riskejä varsinkin kaupunkialueella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei paljon vaadi painaa kaasua pohjaan. Siinä vaan on se riski että silloin ei välitä muiden turvallisuudesta. Jarrutusmatka pitenee ym. riskejä varsinkin kaupunkialueella.

Ei ole mikään riski kun toimii oikein ja tietää mitä tekee. Ei vauhti tapa, vaan virheet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole mikään riski kun toimii oikein ja tietää mitä tekee. Ei vauhti tapa, vaan virheet.

Kyllä usein tulee virheitä juuri isossa vauhdissa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tiedätkö myös aina, mitä muut liikenteessä olevat tekevät tai aikovat tehdä? Sitten, kun he tekevät jotakin muuta, kuin mitä oletat, olet ongelmissa.

Tietysti, jos ihmisellä on täydellinen ajatustenlukutaito ja muuttohaukkaa nopeammat refleksit, niin vain fysiikan lait rajoittavat toimintaa liikenteessä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toimi sinäkin oikein ja noudata sääntöjä.

• Anonyymi

Nopeusrajoituksen rikkomisesta, eli ylinopeudesta määrätään rangaistukseksi rikesakko. Ylinopeus on liikennerikkomus. Tietyissä tilanteissa ylinopeuden voidaan katsoa täyttävän rikoslain mukaisen rikoksen tunnusmerkistön.

Mikäli ajoneuvon kuljettaja ajaa ylinopeutta, voi rikosnimikkeenä kyseeseen tulla liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Liikenneturvallisuuden vaarantamiseen syyllistyy se, joka tienkäyttäjänä tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tieliikennelakia tai ajoneuvolakia taikka niiden nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä tavalla, joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle. Jotta kyseessä on liikenneturvallisuuden vaarantaminen, on nopeusrajoituksen ylittämisen oltava omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle. Huomattavaa on se, ettei ylinopeuden tarvitse aiheuttaa konkreettista vaaraa, vaan liikenneturvallisuuden vaarantamisesta voidaan rangaista jo silloin, mikäli ylinopeudella ajaminen on omiaan aiheuttamaan vaaraa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuskinpa tuossa aloituksessa kaupunkiliikenteestä turistiin. Veikkaan ihan maantietä.
        Ei minua häiritse pätkääkään, jos minä ajelen norminopeutta ja joku menee ohi. Antaa mennä, sillä on kiireempi sillä hetkellä, kun mulla. Ohittelen itsekin. Kyllä näitä hitaasti ajelevia on minunkin edessäni ihan riittävästi ja olen kyllä sitä mieltä, jos järjestään ajaa 20km/h alle nopeusrajoitusten ja kerää letkaa peräänsä, voi jättää sen autoilun pois. Uusinta muotia on sitten nämä sähkärikuskit, jotka ajaa ilmeisesti säästösyistä alle nopeusrajoitusten.
        Jokaisen kannattaa huomioida se oma ajaminen. Jos ja kun ei enää pysy normissa muun liikenteen mukana, miettiä kannattaako enää olla ratin takana. Oma lukunsa on sitten nuoret kuskit. On ikävä lukea niistä kuolinkolareista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Just nii. Mitä sitten kun tulet ylinopeutta pimeään mutkaan tai nyppylälle ja ilmestyykin traktori eteesi. Traktorikuski ei odota että joku kaahailee esim 80 rajoitusalueella

• Anonyymi

Minä taas ajattelen sitä, että jos ei pysy normaalinopeuksissakaan ajamaan muuta liikennettä haittaamatta, olisi aika siirtyä sote-taksiin. Tottahan se näyttää "kaahaukselta", jos itse ajaa kuuttakympoiä satasen rajoituksella ja kaikki menee ohi. Eikö vain?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luin vastauksesi oikein tarkkaan, mutta silti en löytänyt siitä yhtään mainintaa niistä hyvistä syistä, miksi pitäisi ajaa ylinopeutta ja ohitella muita.

Sinä siis oletat, että kaikki ajaa ylinopeutta? Muistahan katsoa sitä omaa nopeuttasu. Saatat pian yllättyä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos minä lähden ohittamaan sinua 150km nopeudella, miten minä vaarannan muita tai sinua? Eihän kukaan lähde ohittamaan, jos autoja tulee vastaan lähietäisyydellä. Lähdetkö sinä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tiedätkö myös aina, mitä muut liikenteessä olevat tekevät tai aikovat tehdä? Sitten, kun he tekevät jotakin muuta, kuin mitä oletat, olet ongelmissa.

Tietysti, jos ihmisellä on täydellinen ajatustenlukutaito ja muuttohaukkaa nopeammat refleksit, niin vain fysiikan lait rajoittavat toimintaa liikenteessä.

Sinunlaisesi tollo tosiaan voisikin tehdä jotain älytöntä, koska vaikutat vanhukselta, jolla ei enää kaikki toiminnot ole skarppeina ja siksi uliset sinäkin, "kun MINÄ ajan 60km/t:ssa kasikymoin alueella, PITÄÄ MUIDENKIN AJAA!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nopeusrajoituksen rikkomisesta, eli ylinopeudesta määrätään rangaistukseksi rikesakko. Ylinopeus on liikennerikkomus. Tietyissä tilanteissa ylinopeuden voidaan katsoa täyttävän rikoslain mukaisen rikoksen tunnusmerkistön.

Mikäli ajoneuvon kuljettaja ajaa ylinopeutta, voi rikosnimikkeenä kyseeseen tulla liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Liikenneturvallisuuden vaarantamiseen syyllistyy se, joka tienkäyttäjänä tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tieliikennelakia tai ajoneuvolakia taikka niiden nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä tavalla, joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle. Jotta kyseessä on liikenneturvallisuuden vaarantaminen, on nopeusrajoituksen ylittämisen oltava omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle. Huomattavaa on se, ettei ylinopeuden tarvitse aiheuttaa konkreettista vaaraa, vaan liikenneturvallisuuden vaarantamisesta voidaan rangaista jo silloin, mikäli ylinopeudella ajaminen on omiaan aiheuttamaan vaaraa.

Niin mitä sitten? Kaikkihan tuon tietää. Joudutko Sinä maksamaan muiden sakot + rikosuhrimaksun?
        Toisaalta, minä otan jokapäivä vähän takaisinpäin menettämiäni rahoja. Ai ai, saan siitä mielihyvää vaikkei konkreettista rahaa kilahdakkaan taskuun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Just nii. Mitä sitten kun tulet ylinopeutta pimeään mutkaan tai nyppylälle ja ilmestyykin traktori eteesi. Traktorikuski ei odota että joku kaahailee esim 80 rajoitusalueella

Mitä sitten? Onko sulla edes korttia, kun ymmärrä, että autoissa on jarrut

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos minä lähden ohittamaan sinua 150km nopeudella, miten minä vaarannan muita tai sinua? Eihän kukaan lähde ohittamaan, jos autoja tulee vastaan lähietäisyydellä. Lähdetkö sinä?

Et sitten jää siihen eteen hidastelemaan vaan teet heti tilaa kun me nopeammat sitä tarvitsemme.

• Anonyymi

Itse teen ohituspäätöksen muutaman seikan takia.
      Jos ajaa yli 5km/h alle nopeusrajoituksen.
      Jos nopeus seilaa, eli välillä hitaampi ja välillä nopeampi.
      Jos muutenkin epävarmaa ja ennakoimatonta ajoa.
      Jos sumuvalot käytössä esim. pikku sateella.

Varsinkin tuo sumuvalokäytäntö on joillakin niin hukassa että voisi oikeastaan sakottaa väärin käyttävät.
      Olen ihmetellyt että mitkä valot laitetaan sitten päälle jos oikeasti näkyvyys menee.
      Sumuvaloille ei ole syytä jos näkee 5 - 10 edessäajavan takavalot, jos e näe kun korkeintaan 2 takavalot niin silloin oi harkita sumuvaloja ja jos ei näe kuin 1 satunnaisesti niin silloin sumuvaloista on oikeasti hyötyä.

• Anonyymi

Mitäs, kun on edelleen.paljon noita tolloja, jotka ei osaa laittaa takatuikkujaan päälle? Tietkö mitä minä teen? Ajan pitkillä, niin jo alkaa namiskat löytymään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitäs, kun on edelleen.paljon noita tolloja, jotka ei osaa laittaa takatuikkujaan päälle? Tietkö mitä minä teen? Ajan pitkillä, niin jo alkaa namiskat löytymään.

Olet se liikenteen häirikkö, kotipoliisi ja minä minä mulkero, vaikka varmaan ajotavastasi kiitoksia kaipaat.

• Anonyymi

Hauskoja nämä avaukset "mittari virhe huomioon ottaen". Melkoista huomion hakua ja tarvetta päästä inttämään tyhmyyksiä.
      Ettäs kehtaat olla noin nolo.

• Anonyymi

No sitähän juuri intetään että tarkista mittarisi. Aina väitetään että vika on matkamittarissa kun kun joku ajaa ohi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No sitähän juuri intetään että tarkista mittarisi. Aina väitetään että vika on matkamittarissa kun kun joku ajaa ohi.

No, en oikein keksi, miten matkamittarin lukema vaikuttaisi ohitustarpeeseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No, en oikein keksi, miten matkamittarin lukema vaikuttaisi ohitustarpeeseen.

No aina väitetään että kun ajoit alinopeutta siksi ajoin ohitse. Sitä käytetään usein verukkeena vaikka ajoin suurinta sallittua nopeutta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No aina väitetään että kun ajoit alinopeutta siksi ajoin ohitse. Sitä käytetään usein verukkeena vaikka ajoin suurinta sallittua nopeutta.

Ajoit sitä matkamittarin näyttämää suurinta sallittua nopeutta? Ehkä se ongelma piilee tuossa.

• Anonyymi

Juuri näin, pitäisi jo pikkuhiljaa päästä pois 1980-luvulta, jolloin mittarivirhe oli pelkkä MuTu.
        Nykyään KAIKKI tietävät oman autonsa nopeusmittarin virheen.
        Pitäisi olla : "Ajoin 100km/h" vaan ei, heti joku alkaa 1980-lukulaisen jaarituksensa mittarivirheestä "Ajoit siis oikeasti 93 km/h.."

• Anonyymi

Tollo on sellainen, joka ei tiedä ja huomioi oman autonsa mittarivirhettä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juuri näin, pitäisi jo pikkuhiljaa päästä pois 1980-luvulta, jolloin mittarivirhe oli pelkkä MuTu.
        Pitäisi olla : "Ajoin 100km/h" vaan ei, heti joku alkaa 1980-lukulaisen jaarituksensa mittarivirheestä "Ajoit siis oikeasti 93 km/h.."

Jahas, millä jokainen tietää oman autonsa mittarivirheen?
        Kaikilla ei ole gps käytössä, kaikilla ei ole edes kännykkää jossa gps.
        Kaikkialla ei ole nöpeusnäyttöjä.

Sitten -80 lukuun, silloin oli tien laidassa mittaratamerkkejä, eli tarkka pituusmitta ja kun laittoi sekunttikellon päälle ja mittasi ajan niin puhtaalla matematiikalla sai nopeuden selville, joten ei mitään mutua vaan tarkkaa mittaamista ja ihan faktaa.

Itse testasin uuden autoni mittavirheen navigaattorilla, tosin nyt on alla talvirenkaat enkä ole testannut niillä joten mulla on mututieto mittarivirheestä eikä faktatietoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jahas, millä jokainen tietää oman autonsa mittarivirheen?
        Kaikilla ei ole gps käytössä, kaikilla ei ole edes kännykkää jossa gps.
        Kaikkialla ei ole nöpeusnäyttöjä.

Sitten -80 lukuun, silloin oli tien laidassa mittaratamerkkejä, eli tarkka pituusmitta ja kun laittoi sekunttikellon päälle ja mittasi ajan niin puhtaalla matematiikalla sai nopeuden selville, joten ei mitään mutua vaan tarkkaa mittaamista ja ihan faktaa.

Itse testasin uuden autoni mittavirheen navigaattorilla, tosin nyt on alla talvirenkaat enkä ole testannut niillä joten mulla on mututieto mittarivirheestä eikä faktatietoa.

Gepsit on ollut kaikilla, viimeisilläkin 2000-luvun alusta, siksi kaikki tietävät autonsa nopeusmittarin virheen määrän, osa tietää samasta syystä myös matkamittarin virheen. Se mitä he näitä tietoja käyttävät on eri asia.

Oikeassa olet siinä, että eri renkailla virhe saattaa muuttua, omassa autossa 1 km/h ero talvi-/kesärenkailla.

Ja kuitenkin, autoilijat tietävät joka tapauksessa mittarivirheen määrän omassa autossaan paremmin kuin palstalla olevat herra Besserwisserit jotka ovat jämähtäneet viime vuosituhannelle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Gepsit on ollut kaikilla, viimeisilläkin 2000-luvun alusta, siksi kaikki tietävät autonsa nopeusmittarin virheen määrän, osa tietää samasta syystä myös matkamittarin virheen. Se mitä he näitä tietoja käyttävät on eri asia.

Oikeassa olet siinä, että eri renkailla virhe saattaa muuttua, omassa autossa 1 km/h ero talvi-/kesärenkailla.

Ja kuitenkin, autoilijat tietävät joka tapauksessa mittarivirheen määrän omassa autossaan paremmin kuin palstalla olevat herra Besserwisserit jotka ovat jämähtäneet viime vuosituhannelle.

Tiedän henkilöitä jotka ihan periaatteessa käyttävät vanhoja näppäinpuhelimia joten heillä ei ole aina mukana tuota gpssää.
        Sitten on tuhottomasti henkilöitä joilla on se älykännykkä mutta eivät tajua miten sillä mitataan nopeus.
        Jos nyt erittäisin veikkauksen että yli puolet eivät tiedä auton todellista nopeutta kun a heillä ei ole älykännykkää eikä navigaattoria ja b ei vähääkään kiinnosta.
        Itselläni on älykännykkä sekä 3 navigaattoria tai taitaa niitä löytyä peräti 5 kappaletta sekä olen tarkistanut autoni nopeuden tosin en talvirenkailla, mutta se että minulla löytyy laitteet ja kiinnostus ei tarkoita että kaikilla on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tiedän henkilöitä jotka ihan periaatteessa käyttävät vanhoja näppäinpuhelimia joten heillä ei ole aina mukana tuota gpssää.
        Sitten on tuhottomasti henkilöitä joilla on se älykännykkä mutta eivät tajua miten sillä mitataan nopeus.
        Jos nyt erittäisin veikkauksen että yli puolet eivät tiedä auton todellista nopeutta kun a heillä ei ole älykännykkää eikä navigaattoria ja b ei vähääkään kiinnosta.
        Itselläni on älykännykkä sekä 3 navigaattoria tai taitaa niitä löytyä peräti 5 kappaletta sekä olen tarkistanut autoni nopeuden tosin en talvirenkailla, mutta se että minulla löytyy laitteet ja kiinnostus ei tarkoita että kaikilla on.

On varmasti niitä joita mittarivirhe ei kiinnosta, syystä tai toisesta, mutta tässä "liikenne-osiossa" näköjään aina pitää alustaa :
        Ajoin 100 Km/h mittarivirhe huomioituna..
        Ajoin 110 km/h, koska mittarini näyttää väärin..
        Edessä oleva ajoi 97 km/h, ei varmaan tiennyt todellista nopeuttaan kun mittarivirhe..

Pitäisiköhän alustuksien olla tällaisia :
        Ajoin 100 km/h mittarivirhe ja sääolosuhteet huomioituna, autoni on kunnossa ja katsastettu, lisäksi olin selvinpäin, tarkkailin aktiivisesti liikennettä muut liikkeellä olevat huomioiden ja autossani oli vuodenaikaan sopivat ja lailliset renkaat...

Tuo olisi vissiin suunnilleen oikea tapa aloittaa kirjoitus ja VASTA SITTEN päästä varsinaiseen aiheeseen, mikä se sitten milloinkin olisikaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nykyään biomassa = valtaosa autoilijoista ei edes tiedä, mikä nopeusrasjoitus on!

Järkiautoilija kun ajaa omasta mielestään aina oikeaa tilannenopeutta. Se nopeus riippuu lähinnä tien leveydestä ja mutkaisuudesta. Leveällä ja suoralla ajoväylällä, esim moottoritiellä tai ohituskaistoilla, saatetaan polkea 110 km/h. Vaikka voimassa olisi 80 km/h talvirajoitus.

Kun väylä kapenee, nopeus tippuu oitis 20 km/h. Kapeassa rännissä, esim .keskikaiteella varustettu tie, jossa vain 1 ajokaista suuntaansa, hidastetaan lisää -> nopeus enää 70 km/h. Vaikka rajoitus olisi 100.

Moottoritiellä tietyömaa, Osa biomassasta ei reagoi millään lailla, jos molemmat kaistat käytössä. Osa tiputtaa nopetta nimelliseti 10 km/h, eli painelee työmaan läpi 90-100 km/h.

Koska järkiautoilija ajaa ikiomilla säännöillä, ei ole tarvetta nähdä liikennemerkkejä. Siksi ei ole hajuakaan voimassa olevasta nopeusrajoituksesta. Siksi peltipoliisien kohdalla syntyy paniikki ja jarrutellan 70 nopeuteen satasenkin rajoitusalueella. Siksi puidaan nyrkkiä ja vilkutellaan valoja autoille, jotka ohittavat 100 km/h rajoitusalueella nopeuttaan 70-90 pumppaavan tietukon.

Taajamassa sitten toisinpäin eli posotellaan surutta 50-70 km/h 30/40 rajoitusalueella. Ei siinä kuulemma mitään riskiä ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nykyään biomassa = valtaosa autoilijoista ei edes tiedä, mikä nopeusrasjoitus on!

Järkiautoilija kun ajaa omasta mielestään aina oikeaa tilannenopeutta. Se nopeus riippuu lähinnä tien leveydestä ja mutkaisuudesta. Leveällä ja suoralla ajoväylällä, esim moottoritiellä tai ohituskaistoilla, saatetaan polkea 110 km/h. Vaikka voimassa olisi 80 km/h talvirajoitus.

Kun väylä kapenee, nopeus tippuu oitis 20 km/h. Kapeassa rännissä, esim .keskikaiteella varustettu tie, jossa vain 1 ajokaista suuntaansa, hidastetaan lisää -> nopeus enää 70 km/h. Vaikka rajoitus olisi 100.

Moottoritiellä tietyömaa, Osa biomassasta ei reagoi millään lailla, jos molemmat kaistat käytössä. Osa tiputtaa nopetta nimelliseti 10 km/h, eli painelee työmaan läpi 90-100 km/h.

Koska järkiautoilija ajaa ikiomilla säännöillä, ei ole tarvetta nähdä liikennemerkkejä. Siksi ei ole hajuakaan voimassa olevasta nopeusrajoituksesta. Siksi peltipoliisien kohdalla syntyy paniikki ja jarrutellan 70 nopeuteen satasenkin rajoitusalueella. Siksi puidaan nyrkkiä ja vilkutellaan valoja autoille, jotka ohittavat 100 km/h rajoitusalueella nopeuttaan 70-90 pumppaavan tietukon.

Taajamassa sitten toisinpäin eli posotellaan surutta 50-70 km/h 30/40 rajoitusalueella. Ei siinä kuulemma mitään riskiä ole.

Ja edelleen... ei ole mitenkään ääri harvinaista nähdä pimeän aikaan täysin vailla valoja ajavia autoja. Vanhoissa ritsoissa ei tällöin mittarivalotkaan pala = ei näy nopeusmittari. Mutta sitähän ei omilla säännöillä ajavat järkiautoilijat kaipaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On varmasti niitä joita mittarivirhe ei kiinnosta, syystä tai toisesta, mutta tässä "liikenne-osiossa" näköjään aina pitää alustaa :
        Ajoin 100 Km/h mittarivirhe huomioituna..
        Ajoin 110 km/h, koska mittarini näyttää väärin..
        Edessä oleva ajoi 97 km/h, ei varmaan tiennyt todellista nopeuttaan kun mittarivirhe..

Pitäisiköhän alustuksien olla tällaisia :
        Ajoin 100 km/h mittarivirhe ja sääolosuhteet huomioituna, autoni on kunnossa ja katsastettu, lisäksi olin selvinpäin, tarkkailin aktiivisesti liikennettä muut liikkeellä olevat huomioiden ja autossani oli vuodenaikaan sopivat ja lailliset renkaat...

Tuo olisi vissiin suunnilleen oikea tapa aloittaa kirjoitus ja VASTA SITTEN päästä varsinaiseen aiheeseen, mikä se sitten milloinkin olisikaan.

En oikein ymmärrä mistä paasaat.
        Väitit että kaikki ovat tarkistaneet mittarivirheen ja tietävät kuinka lujaa ajavat.
        Kerroin faktat että tuskin monikaan tietää eivätkä välitä.
        En ole vaatinut meriselitystä ennen asian kertomista, esitin vain faktaa väitteellesi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En oikein ymmärrä mistä paasaat.
        Väitit että kaikki ovat tarkistaneet mittarivirheen ja tietävät kuinka lujaa ajavat.
        Kerroin faktat että tuskin monikaan tietää eivätkä välitä.
        En ole vaatinut meriselitystä ennen asian kertomista, esitin vain faktaa väitteellesi.

Ok, jatketaan sitten seuraavatkin 40 vuotta kinaamista mikä oli kenenkin nopeus milloinkin, tällä palstallahan kaikki tietävät sen millä nopeudella joku TOINEN on mennyt......

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ai kaikilla? Ei oo mullakaan

• Anonyymi

Minulle on ihan sama vaikka minut ohitetaan isollakin ylinopeudella, kunhan se tapahtuu oikein ja turvallisesti. En minä alla kyttäämään muiden ylinopeuksia ja itse päästelen ohi jos minusta siltä tuntuu, oli nopeus mikä tahansa.
      Jos jopillekin muiden kyttäys on kovin tärkeää, niin silloin on elämä aika mitätöntä ja tarkoitusta vailla. Kannattaa keskittyä omaan tekemiseen ja ajamiseen ja ottaa siinä muut huomioon niin, että kaikilla on turvallista, joustavaa ja mukavaa.

• Anonyymi

Minusta se on vain hyvä, että kiireisemmät menevät ohi. En näe heitä enää sen jälkeen, paitsi ehkä siellä seuraavissa liikennevaloissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minusta se on vain hyvä, että kiireisemmät menevät ohi. En näe heitä enää sen jälkeen, paitsi ehkä siellä seuraavissa liikennevaloissa.

Samaa mieltä
        Ohitellaan paikoissa jotka on vaarallisia.
        Ei ole monella järkeä päässä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Monestihan siinä käy juuri niin. Miksi muuten vaivata päätä toisten kiireistä ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei niitä valoja kaikkialla ole ja usein pääsee edellisistä valoista läpi ja nysvä jää valoihin, ihan tuurista kiinni. Tunaaminen on sairaus joka pitäisi poistaa liikenteestä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pitäähän formula lupauztenkin harjoitella

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Monestihan siinä käy juuri niin. Miksi muuten vaivata päätä toisten kiireistä ?

Ne toisten kiireet kun aiheuttavat muille usein vaaraa. Ohitusta edeltää usein puskurissa roikkuminen, ja ohitus tehdään usein toisen kylkeä viistäen, ja usein ohitetaan vastaantulijoista huolimatta tai/ja pippeli ohituskieltoalueella. Ja tämä vain siksi, että joku luulee olevansa kiireinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ne toisten kiireet kun aiheuttavat muille usein vaaraa. Ohitusta edeltää usein puskurissa roikkuminen, ja ohitus tehdään usein toisen kylkeä viistäen, ja usein ohitetaan vastaantulijoista huolimatta tai/ja pippeli ohituskieltoalueella. Ja tämä vain siksi, että joku luulee olevansa kiireinen.

Poikkeavalla se tuo ohittaminenkin on poikkeavaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pitäähän formula lupauztenkin harjoitella

Pitää varmasti, mutta he älyävät harjoitella suljetulla radalla.

• Anonyymi

Jatkuvaa kilpailua näyttää olevan liikenne.
      Pikkupojat kisaa kuka lähtee nopeimmin liikennevaloista.

• Anonyymi

Eipä ole aikoihin näkynyt tai tullut eteen, että olisin noita kisoja nähnyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eipä ole aikoihin näkynyt tai tullut eteen, että olisin noita kisoja nähnyt.

Oon nähnyt useinkin kilpailua.

• Anonyymi

Taas ns. järkiautoilija äänessä.

Järkiautoilija säästää järkeä. Aivot turvallisesti narikassa.

Oma ajonopeus = Oikea Tilannenopeus. Jokainen nopeammin aja on Kaahari. Jokainen järkiautoilijaa hitaammin ajava on tientukko, johon pitää työntää vauhtia ja jonka voi ohittaa. Taajamassa tämä ohittaminen sujuu kätevästi 40 rajoitusalueella esim liikenteejakajan väärältä puolelta koukaten.

Järkiautoilija ajaa turvallisesti, mikä tarkoittaa, että kaasupolkimen alla on puupalikka ja päässä puusilmät. Puupalikka estää nopeat kiihdytykset ja se on kalibrointu niin, että "kaasu pohjassa" auton saavuttaa hiljaksiin (pitkillä suorilla) noin 70 km/h nopeuden, mikä siis on ihan OK nopeus taajaman 40-rajoitusaluellaa, jossa ei ole mitään riskiä, kun on omat mukulat köytettyinä turvaistuimiin. Muista ei niin väliä.

Sama 70 km/h on myös ihan OK vaikkapa Kehä I 80-rajoitusalueilla, kunhan muistaa varmuuden vuoksi jarruttaa peltipoliisien kohdalla, ettei tule tarpettomia sakkoja. Nopeusrajoituksista tai muistakaan liikennemerkeistä järkiautoilijalla ei olet tietoa, koska puusilmät, joden avulla välyttyy näkemästä tarpettomat ajokiellot ja tietyömaiden rajoitukset. Rajoitus +30 tietyömalla on ihan OK, samoin rajoitus 30 satasen aluella. Kunhan muistaa puida nyrkkitä tai vilkutella valoja kaahareille (ohittajat).

Palataan vielä siihen puupalikkaan kaasupolkimen alla. Hätätilanteita varten puupalikassa on naru, jolla sen saa nykäistyä pois. Hätätilanne = ohituskaista alkaa tai järkiautoilija huomaa ohittamassa olevan auton. Ohituskaistoilla MINIMI ajonopeus on 110 ja suositus 130. Myös ja erityisesti talvirajoitusten aikaa. Riittävä nopeus parantaa liikenneturvallisuutta estämällä tarpeettomat ohitukset. Kaikki ohitukset ovat tarpeettomia, paitsi silloin, kun tientukko haluaa ajaa 70 mk/h 30-50 rajoitusaluiella.

Kun ohituskaista päättyy, tulee kiireesti jarruttaa tuttuun ja tuvalliseen "80 mittarissa" nopeuteen (=pumpataan 60-75 km/h).

• Anonyymi

Miinusmerkki jäi pois.... satasen rajoitusaluelle oikea nopeus on siis 70 km/h. Samoin tietyömaiden ja pikkutaajamien 40/50/60 rajoitusalueilla. Helppoa on järkiautoilu, kun saa ajaa ihan omilla säännöillä!

• Anonyymi

Tuossahan se järkiautoilu tulikin hyvin tiivistettynä.

• Anonyymi

Valvontaa ei käytännössä ole peltipoliisien lisäksi ja alle 10 % ylinopeudesta "sakko" on olematon.

• Anonyymi

70 e oli viimeksi, arvatkaa mistä tiedän...

• Anonyymi

Etkö juuri ajanut toisessa aloituksessasi 10km/h ylinopeutta kolmenkympin alueella? Mitä järkeä siinä oli?

• Anonyymi

Ajoin mittarivirhe huomioiden 30km/h. Vaikka 40 km/ h on mittarissa niin todellisuudessa vauhti on siis 30 km/ h. Mittarini ainakin valehtelee sen verran.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ajoin mittarivirhe huomioiden 30km/h. Vaikka 40 km/ h on mittarissa niin todellisuudessa vauhti on siis 30 km/ h. Mittarini ainakin valehtelee sen verran.

Tientukon perinteiset selitykset. Nopeusmittari ei saa näyttää todellista pienempää nopeutta ja se saa näyttää enintään 10 % liikaa.

Renkaiden vierintäkehät vaihtelevat mallista ja kulumisesta riippuen hieman, joten autovalmistajat tähtäävät siihen, että mittari näyttää keskimäärin muutaman % liikaa. Toki eroja on ja tuntuu itäautoissa (tolloloota ym) virhe olevan lähempänä asteikon yläpäätä.

Mutta laillisesti ei mittari saa siis näyttää 40 km/h eli 33 % liikaa ,kun nopeus on 30 km/h.

Että jotta se todellinen nopeus on 40 km/h mittarilukeman kanssa ollut ennemminkin 37 km/h suuruusluokkaa. Maltillinen 35 % ylitys, omalla luvalla. Mikä ei tietenkään estä haukkumasta muita säännöistä piittaamattomiksi kaahareiksi. Ne säännöt kun laatii tientukko. Ihan itseään varten. Ja vaatii muita taipumaan tahtoonsa, maailman napa kun on.

Kas tälläkin kertaa paljastui, etät tientukon mielestä alle 60 km/h rajoitukset ovat liian matalia = saa omalla luvalla ajaa ylinopeutta. Toisaalta 80 ja siitä ylöspäin on tietukon ajotaidolle liikaa ja näyryytyksen välttämiseksi pitää muut pakottaa köröttelemään tientukon tahtiin.

• Anonyymi

Ainoa oikea vastaus on TAPA.
      Toiset osaa lähteä muutaman minuutin aikaisemmin liikenteeseen. Arjessa lyhyellä ajomatkalla ei oikeasti ylinopeudella saavuta juurikaan mitään etua/hyötyä. Polttoainetta kuluu vain enemmän kun kaasutetaan ja jarrutetaan rajummin. Ja kiireessä tulee helposti tehtyä virhe-arviointeja se altistaa onnettomuuksille.

• Anonyymi

Nössö ja sääntöjen kyttääjä.

• Anonyymi

Itse lähden aina tuntia paria ennen, saa päästää huoletta 20-30km/h yli merkkien menemään.
        En ymmärrä sanontaa lähteä aiemmin niin ei tarvi kaahata? Lähteä aiemmin mitä?
        Olla perillä aiemmin mitä? Vai myöhemmin ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nössö ja sääntöjen kyttääjä.

Uskallatko lyödä ventovierasta ihmistä kaupungilla?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse lähden aina tuntia paria ennen, saa päästää huoletta 20-30km/h yli merkkien menemään.
        En ymmärrä sanontaa lähteä aiemmin niin ei tarvi kaahata? Lähteä aiemmin mitä?
        Olla perillä aiemmin mitä? Vai myöhemmin ?

Jos pitää olla perillä tietyssä paikassa tiettyyn aikaan, niin lähtö kannattaa ajoittaa siten, että fiksusti sääntöjen mukaan ajamalla on ajoissa perillä. Yksinkertaista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos pitää olla perillä tietyssä paikassa tiettyyn aikaan, niin lähtö kannattaa ajoittaa siten, että fiksusti sääntöjen mukaan ajamalla on ajoissa perillä. Yksinkertaista.

Se on tismalleen noin.

• Anonyymi

Itse kun lähden pidemmälle matkalle niin säädän vakionopeudeksi 100 alueelle 110.
      Tuossa on mukana mittarivirhe + vähän päälle.
      Ohitan ohituspaikan tullessa hitaammin ajavat ja siihen ei liity mitään muuta kuin se että haluan pitää sen asettamani nopeuden paehaani mukaan.
      Jos erityistä ruuhkaa niin jään silloin ajamaan jonon mukana jos ei sitten edessä ole joku veturi joka vetää perässä kilonmetrin jonoa.

• Anonyymi

Kova kakkahätä kuskilla ja myyrä kurkkii. Vaippoja suosittelen kaahustelijoille.

Ei vaan, ite syyllistyn ylinopeuteen jos edessä ajava pumppaa vauhtiaan esim. 80:n alueella 60-80 väliä. Ja kun lähden ohi n. 70:n vauhdissa niin sitten tää sankari kiihdyttää 90:iin. Siinä palaa sulake ja painan kick-downilla reilusti ohi, hetkellisesti toistasataa taulussa. Ohituksen jälkeen palaan oikealle kaistalle ja jatkan vakkari päällä 83 km/h gps nopeutta. Ohitettu tyypillisesti jää vähäksi aikaa puskuriin hiillostamaan mutta hyytyy lopulta ja häviää kauas taakse.

• Anonyymi

meillä ei kommunisteilla on kiire töihin
      sdp- kalevi on aina haitoilla
      tojonsa kanssa
      sdp- hellevi leipoo pullia
      takapenkillä

• Anonyymi

Kannattaa näyttää keskaria näille ohittajille kun jäävät siihen eteen sitten junnaamaan !

• Anonyymi
      • Anonyymi

Tanskassa on tajuttu, että kova pelote auttaa takuulla hillitsemään nopeuksia.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Kannatan Tanskan mallia.

• Anonyymi

Ei lakkokenraaleilla ole kiire mihinkään. Kehityksen ja liikenteen jarruina tukkivat teitä wokkipannuillaan. Minua nuo eivät haittaa, amppeerit puhuu ja Riku Aallon puna-armeija jää puremaan pölyä. Rahalla saa ja Teslalla pääsee!

• Anonyymi

Ei yritys saa olla niin ahne, että se koituu oman maan ja oman kansan turmioksi. Halvemman työvoiman perään moni yritys halajaa. Halpatyövoiman suhteen voittaja onkin yritys. Kun yrityksen palkkakulut pienenevät, niin voitot paranevat tietenkin.

Häviäjän roolissa ovat sitten valtio ja veronmaksajat. Valtio saa vähemmän verotuloja pienemmistä palkoista. Usein käy myös niin, että pienipalkkainen joutuu palkan jatkeeksi hakemaan tukia tullakseen toimeen. Silloin veronmaksajien maksamia varoja kuluu tukien maksamiseen. Tällöin veronmaksajat osallistuvat myös yrityksen palkanmaksuun.

Asian ydin on se, että yrityksillä ei ole mitään yhteiskunnallisia vastuita, vaan niiden ainoa tehtävä on tuottaa mahdollisimman suuret voitot omistajatahoille. Siirretän jopa toimintaa ulkomaille, jossa sitä halvempaa työvoimaa on tarjolla. Ei siis piitata ollenkaan omasta maasta ja kansasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei yritys saa olla niin ahne, että se koituu oman maan ja oman kansan turmioksi. Halvemman työvoiman perään moni yritys halajaa. Halpatyövoiman suhteen voittaja onkin yritys. Kun yrityksen palkkakulut pienenevät, niin voitot paranevat tietenkin.

Häviäjän roolissa ovat sitten valtio ja veronmaksajat. Valtio saa vähemmän verotuloja pienemmistä palkoista. Usein käy myös niin, että pienipalkkainen joutuu palkan jatkeeksi hakemaan tukia tullakseen toimeen. Silloin veronmaksajien maksamia varoja kuluu tukien maksamiseen. Tällöin veronmaksajat osallistuvat myös yrityksen palkanmaksuun.

Asian ydin on se, että yrityksillä ei ole mitään yhteiskunnallisia vastuita, vaan niiden ainoa tehtävä on tuottaa mahdollisimman suuret voitot omistajatahoille. Siirretän jopa toimintaa ulkomaille, jossa sitä halvempaa työvoimaa on tarjolla. Ei siis piitata ollenkaan omasta maasta ja kansasta.

Ja tämä siis keskustelussa, jonka aihe on ohittaminen 😀

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan sama kunhan mun firmalla pyyhkii hyvin. Otan työvoiman just sieltä mistä haluun. Oon 95 % saanu tehtyä halvemman tarjouksen ku kilpailijat. En kerro miten mutta sen voin sanoo että lain mukaan oon aina toiminu. Jos valtio kyykkää, ei kiinnosta. Muutan pois. Hyvä osa firmastani on jo ulkomailla. Mm. Jenkeissä, Ausseissa ja Kanukeissa on konttorit ja paljon hyviä asiakkaita. Eloniltakin olen pari isoa tilausta saanut ja herran henk. koht tavannutkin. Siinä on hieno mies!

Käytän kahvitauot ja siivun lounastauostani taistelussa AY-kommunismia vastaan. Näin aikani kuluu tehokkaasti tuottavuuden jarrujen suitsimisessa.

Terv. pitkänhuiskea Tesla-mies tuossa ylempänä.

• Anonyymi

Aika harvinaisia nuo on, ja harvoin aiheuttavat haittaa muille.
      Epävakaat hidastelijat on sellainen jokapäiväinen ongelma.

• Anonyymi

Mua taas häiritsee rattijuopot ja kaaharit, Heh.

• Anonyymi

Liikenneturva selvitti, mitä suomalaiset kokevat pelottavaksi liikenteessä. Vaaralliset ohitukset ja kaahaavat autoilijat aiheuttavat monessa pelkoa. NE ON PAHIMPIA.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Liikenneturva selvitti, mitä suomalaiset kokevat pelottavaksi liikenteessä. Vaaralliset ohitukset ja kaahaavat autoilijat aiheuttavat monessa pelkoa. NE ON PAHIMPIA.

Siis juurikin ne Audi, Bemari, Mersukuskit, yms. autoillaan mahtailevat öykkärit

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Liikenteen kannalta pahimpia ovat nuo joita pelottaa.
        Kuskin ominaisuudet eivät riitä tieliikenteeseen, mutta kortti on saatu jollain ihmeellä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Liikenteen kannalta pahimpia ovat nuo joita pelottaa.
        Kuskin ominaisuudet eivät riitä tieliikenteeseen, mutta kortti on saatu jollain ihmeellä.

On ihan normaalia pelätä tilanteessa, jossa joku uhkaa henkeä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis juurikin ne Audi, Bemari, Mersukuskit, yms. autoillaan mahtailevat öykkärit

Tut­ki­mus sel­vit­ti, miksi BMW- ja Au­di-kus­kit tun­tu­vat tört­töi­le­vän muita useam­min – sta­tu­sau­to­jen omis­ta­jis­sa on kes­ki­ver­toa enemmän it­sek­käi­tä kuskeja
        https://www.kaleva.fi/tutkimus-selvitti-miksi-bmw-ja-audi-kuskit-tuntuva/1655716

Rikkaat varastavat ja huijaavat
        https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/2012022815262150

"Liikennesääntöjen rikkominen, valehtelu, huijaaminen ja karkin varastaminen lapsilta on huomattavasti yleisempää rikkaiden kuin keskituloisten tai köyhien keskuudessa."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tut­ki­mus sel­vit­ti, miksi BMW- ja Au­di-kus­kit tun­tu­vat tört­töi­le­vän muita useam­min – sta­tu­sau­to­jen omis­ta­jis­sa on kes­ki­ver­toa enemmän it­sek­käi­tä kuskeja
        https://www.kaleva.fi/tutkimus-selvitti-miksi-bmw-ja-audi-kuskit-tuntuva/1655716

"Liikennesääntöjen rikkominen, valehtelu, huijaaminen ja karkin varastaminen lapsilta on huomattavasti yleisempää rikkaiden kuin keskituloisten tai köyhien keskuudessa."

Tämäkin osuu osittain aiheeseen.

Valta vahingoittaa aivoja – johtajat menettävät empatiakykynsä
        https://www.stara.fi/2017/06/22/valta-vahingoittaa-aivoja-johtajat-menettavat-empatiakykynsa/

Vaivaa takuulla myös heitä, jotka kuvittelevat itseään muita paremmiksi,

• Anonyymi kirjoitti:

Haista perse !

• Anonyymi
        330d-ja-hajis kirjoitti:

Haista perse !

Muilla ei taida olla samanlaisia mieltymyksiä, kuin teikäläisellä tuon haistelun suhteen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Do the Wealthy Lie, Cheat and Steal More Than the Rest of Us?
        https://www.huffpost.com/entry/do-the-wealthy-lie-cheat_b_1427872

How Money Changes The Way We Think And Behave
        https://www.huffpost.com/entry/psychology-of-wealth_n_4531905

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muilla ei taida olla samanlaisia mieltymyksiä, kuin teikäläisellä tuon haistelun suhteen.

Pyllynhaistelu on ihanaa puuhaa!

Terv. Bemuli-poitsu

• Anonyymi

Minulla on vain perinteinen vskionopeuden säädin, eikä sitä voi oikein käyttää jojoilevan takana. Parempi ajaa ohi, niin voi pistää vakkarin päälle.

• Anonyymi

Olemme taitavia näkemään valuvikoja muiden kuljettajien suoriutumisessa liikenteessä, mutta samalla voimme pitää omaa lievääkin ylinopeuttamme tai törttöilyämme liikennevirrassa hyvinkin perusteltuna. Kannattaa myös miettiä, kuinka vähän todellisuudessa voittaa aikaa sillä, että yrittää väkisin edetä nopeammin kuin muu liikennevirta. Jos jatkuvasti ajautuu tilanteeseen, jossa kokee muut liikkujat liian hitaiksi, on syytä korjata omaa asennetta – ja nopeutta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olemme taitavia näkemään valuvikoja muiden kuljettajien suoriutumisessa liikenteessä, mutta samalla voimme pitää omaa lievääkin ylinopeuttamme tai törttöilyämme liikennevirrassa hyvinkin perusteltuna. Kannattaa myös miettiä, kuinka vähän todellisuudessa voittaa aikaa sillä, että yrittää väkisin edetä nopeammin kuin muu liikennevirta. Jos jatkuvasti ajautuu tilanteeseen, jossa kokee muut liikkujat liian hitaiksi, on syytä korjata omaa asennetta – ja nopeutta.

Toki noin on, mutta kyllä se joskus potuttaa, että edetään reilusti alle rajoitusten, kun voisi edetä edes sitä rajoitusnopeutta. Ylinopeutta ei ole kenenkään pakko ajaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei se ole pelkästään ajan säästöstä kyse, vaan siitä kuinka paskamaista on vauhti jojoilijan perässä ajaa ja he itsekin ajavat yleisesti ylinopeutta risteysalueilla kun rajoitus laskee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oman nopeuden sovittaminen edellä ajavan ämpyilevään nopeuden pumppaukseen rasittaa ja vaatii jatkuvaa keskittymistä. Pitkällä matkalla todella uuvuttavaa! Vaarantaa myös muiden liikenneturvallisuutta jos tämän takia väsähdän ratissa. Pienin paha painella moisesta ohi, vaikka sitten lyhytaikaisesti ylinopeutta taulussa. Saisi poliisi poimia tuollaiset epävarmat pumppaajat poimia pois valtateiltä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oman nopeuden sovittaminen edellä ajavan ämpyilevään nopeuden pumppaukseen rasittaa ja vaatii jatkuvaa keskittymistä. Pitkällä matkalla todella uuvuttavaa! Vaarantaa myös muiden liikenneturvallisuutta jos tämän takia väsähdän ratissa. Pienin paha painella moisesta ohi, vaikka sitten lyhytaikaisesti ylinopeutta taulussa. Saisi poliisi poimia tuollaiset epävarmat pumppaajat poimia pois valtateiltä.

Sähkövoimalla kun suhauttaa niin ei tarvii kauaa ylläpitää ylinopeutta ohituksessa. Ei ehdi ämpyilijäkään tajuta mitään ja estää ohitusta kiihdyttämällä ennen kuin tilanne on ohi. "Liikenneturvallisuutta räikeä vaarantaminen" on kestoltaan on häviävän lyhyt jos ohitus kestää vain muutaman sekunnin. Ihan sama mitä on taulussa.

• Anonyymi

Yksittäisen kuljettajan näkökulmasta ajonopeuden noston vaikutukset ovat selkeitä. Kun nopeus kasvaa, ajaminen vaikeutuu ja virheiden riski kohoaa. Suuremmalla nopeudella ajettaessa on vähemmän aikaa ja tilaa vaaratilanteiden havaitsemiseen ja niiden tunnistamiseen, jarrutukseen ja väistämiseen. Virheet välimatkojen ja muiden tiellä liikkujien nopeuksien arvioinnissa kasvavat.

• Anonyymi

Melkoista paskaa kirjoitat.
        Tutkimuksen mukaan reippaasti ajavat ovat hereillä ja seuraavat liikennettä, toisin ovat ne uneliaat ja letkoissa tuhnuttavat ja luuriaan pläräävät apinat.

• Anonyymi

Jos nykyautoilla yli 80 km/h ajaminen on vaarallista ja hallittavuus jo huono, niin kannattaa lopettaa ajaminen kokonaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tutkimuksen mukaan reippaasti ajavat ovat hereillä ja seuraavat liikennettä, toisin ovat ne uneliaat ja letkoissa tuhnuttavat ja luuriaan pläräävät apinat.

Tämä kirjoitus on kopioitu kuule ihan liikenneturvan sivuilta.
        Olet sitten eri mieltä liikennuturvan kanssa.

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaahaaja ei voi paeta fysiikan lakeja.

Jo reaktio aika tekee sen että kuljet pidemmälle ennen kuin hytissä alkaa edes tapahtumaan mitään ( esim jarrutus). Jarrutusmatka pitenee huomattavasti mitä kovempaa ajetaan.

Kaahaajan on ihan turha kaunistella asiaa! Kaahaaminen on vain opittu huono tapa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaahaaja ei voi paeta fysiikan lakeja.

Jo reaktio aika tekee sen että kuljet pidemmälle ennen kuin hytissä alkaa edes tapahtumaan mitään ( esim jarrutus). Jarrutusmatka pitenee huomattavasti mitä kovempaa ajetaan.

Kaahaajan on ihan turha kaunistella asiaa! Kaahaaminen on vain opittu huono tapa.

Eiköhän luonto korjaa ne kaaharit joskus pois liikenteestä, kun Bemarit, Audit, Meset ja muut peniksen jatkeet ovat savuavina romuina metsikössä. SE siitä kaahaamisesta ja oikein hyvä näin!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Laita linkki tuohon tutkimukseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Laita linkki tuohon tutkimukseen.

Se juttu on jo jokusen vuoden takaa. Siinä tutkijan tulokset kertoivat, että reippaasti ajava on todellisuudessa turvallisuuden kannalta parempi, koska hän on silloin tarkaavainen ja virkeä kun taas jonossa on kuin puoliksi unessa tai touhuaa muuta, eikä lainkaan varautunut ja selvillä mitä ympärillä tapahtuu. Onhan tuo selvä asia ilman tutkimustakin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eiköhän luonto korjaa ne kaaharit joskus pois liikenteestä, kun Bemarit, Audit, Meset ja muut peniksen jatkeet ovat savuavina romuina metsikössä. SE siitä kaahaamisesta ja oikein hyvä näin!

Missä menee kaahamisen raja jossa luonto alkaa korjaamaan satoaan? Taitaa olla melko marginaali ryhmä joka niin lujaa vauhtia kaahailee, että tuo kuvitelmasi toteutuu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Liikenneturvako kertoo aina absoluuttisen totuuden. Heidän tehtävä on toimia "kasvatuksellisesti" ja siksi ampuvat yli oikein kunnolla ja haluavat pienellä pelolla ohjata heikkoa kaidalle tielle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Liikenneturvako kertoo aina absoluuttisen totuuden. Heidän tehtävä on toimia "kasvatuksellisesti" ja siksi ampuvat yli oikein kunnolla ja haluavat pienellä pelolla ohjata heikkoa kaidalle tielle.

Missä kohtaa ovat ampuneet yli? Ihan asiallista tiedon levittämistä ja "kasvatusta" harrastavat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se juttu on jo jokusen vuoden takaa. Siinä tutkijan tulokset kertoivat, että reippaasti ajava on todellisuudessa turvallisuuden kannalta parempi, koska hän on silloin tarkaavainen ja virkeä kun taas jonossa on kuin puoliksi unessa tai touhuaa muuta, eikä lainkaan varautunut ja selvillä mitä ympärillä tapahtuu. Onhan tuo selvä asia ilman tutkimustakin.

Aika heikossa kunnossa sellainen ihminen on henkisesti, jonka vireystila on ajonopeudesta riippuvainen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aika heikossa kunnossa sellainen ihminen on henkisesti, jonka vireystila on ajonopeudesta riippuvainen.

Sellaisille ei saisi antaa ajo-oikeutta ensinnäkään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Liikenneturma on dementoituneiden, verovaroja tuhlaava ukkokerho, joka mielipiteistä onkin oikein olla eri mieltä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Liikenneturma on dementoituneiden, verovaroja tuhlaava ukkokerho, joka mielipiteistä onkin oikein olla eri mieltä.

Joo. Se ärsyttää niitä kuskeja, jotka ei osaa ajaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Liikennesäännöt eivät ole mielipideasioita. Ne on kirjattu tieliikennelakiin ja laki koskee kaikkia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo. Se ärsyttää niitä kuskeja, jotka ei osaa ajaa.

Ei ärsytä kaltaistasi joka ei osaa ajaa, vaan närästä täysjärkisiä ajokyvyltään kunnossa oleva kuskeja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Liikennesäännöt eivät ole mielipideasioita. Ne on kirjattu tieliikennelakiin ja laki koskee kaikkia.

Juuri kirjoittamallasi tavalla asia on, joten miten asia koskee tuota mainittua verovaroilla loisivan vähämielisen ukkokerhon liikenneturmaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ärsytä kaltaistasi joka ei osaa ajaa, vaan närästä täysjärkisiä ajokyvyltään kunnossa oleva kuskeja.

Opettele sinäkin ajamaan, niin sitten et ole enää ärsyyntynyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Opettele sinäkin ajamaan, niin sitten et ole enää ärsyyntynyt.

Osaan ajaa ja siksi mainitun ukkokerhon naurettavat ohjeet ärsyttää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet vaan niin tyhmä että ei osaa edes ajaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet vaan niin tyhmä että ei osaa edes ajaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet niin tyhmä ettet osaa ajaa ja sitten vielä olet ruma.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luonto korjaa osan näistä välinpitämättömistä kaahareista, mutta siinä menee joskus ihan syyttömiäkin. Aina ei pysty näiden kaahariääliöiden aivoituksia lukea ennakkoon

• Anonyymi

Just siks. Ne jotka ajaa noin, keskittyy vain siihen nopeuteen ja todennäköisesti jarruttelee turhaan alamäessä ja tekee muutakin päätöntä, joten oman turvallisuuden kannalta, minä ohitan. Se on moro.

• Anonyymi

Sä vaan ite oot niin päätön, että ajat ilman turvaväliä. Siitä se sun ongelma johtuu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sä vaan ite oot niin päätön, että ajat ilman turvaväliä. Siitä se sun ongelma johtuu.

Pidän sen turvavälin hönön ja minun takapuskuri välillä ja se kasvaa matkan edetessä. Hönö saa jäädä kiusaamaan muita jossain takana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pidän sen turvavälin hönön ja minun takapuskuri välillä ja se kasvaa matkan edetessä. Hönö saa jäädä kiusaamaan muita jossain takana.

Miten toteutat tuon, kun edelläsi ajaa liikennettä hitaammin kuin hönö haluaisi ajaa, eikä ohitusmahdollisuutta ole?

• Anonyymi

Jos 70 - 120 km/h rajoitusalueella ylinopeus on alle 10 km/h, niin liikennevirhemaksu on 70 euroa. Tuossa on otettu huomioon myös mittauksen epävarmuus eli käytännössä 80 km/h voi ajaa huoletta 92 km/h mittarinopeutta autolla kuin autolla, jos 70 euron menetys ei pelota.

• Anonyymi

Peltipoliisia ennen vähän jarrutetaan ja sitten taas 20 yli rajoituksen

• Anonyymi

Eipä oo ihme et liikenneraivoja on niin paljon.

• Anonyymi

Voipi olla kiire.

• Anonyymi

Kiire on tyhmyyden ystävä.

• Anonyymi

Suomalaisella Pertti Perusautoilijalla ei tunnu olevan kuin oikeuksia liikenteessä. Velvollisuuksia ja muiden huomioimista ei ollenkaan. Jos itse tietää ajavansa rajoitusten mukaan, voi tukkia liikenteen muilta.

• Anonyymi

Velvollisuuksia on tietenkin kaikilla. Se on sitten eri asia, että jotkut asennevammaiset eivät säännöistä ja velvollisuuksista piittaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Velvollisuuksia on tietenkin kaikilla. Se on sitten eri asia, että jotkut asennevammaiset eivät säännöistä ja velvollisuuksista piittaa.

Poliisi hoitaa asennevammaiset pois liikenteestä. Se ei ole kanssa-autoilijan tehtävä. Valitettavan usein vaan näkee "minä olen oikeassa" -autoilijoita hidastamassa moottoriteiden vasemmalla kaistalla liikkumista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Poliisi hoitaa asennevammaiset pois liikenteestä. Se ei ole kanssa-autoilijan tehtävä. Valitettavan usein vaan näkee "minä olen oikeassa" -autoilijoita hidastamassa moottoriteiden vasemmalla kaistalla liikkumista.

Jos siellä ohitetaan suurinta sallittua nopeutta ajaen, niin ei ongelmaa.

• Anonyymi

Täällä vaan maalaillaan kauhuja kuinka vaarallista kova ajonopeus on. Vaan käykääpä Saksassa autobahnalla. Siellä jokainen ajaa omaa tahtiaan ja nopeampaa väistetään takaisin oikealle kaistalle. Liikenteen tyypillinen marssivauhti on n. 160 km/h ja hyvin harvoin on onnettomuuksia. Nerokas systeemi!

Perus-Hyundailla pysyi hyvin tiellä ja vasemman puolimmaista kaistaa tuli ahkerasti kulutettua vaikka aiempaa kokemusta ei ekalla Saksan keikalla noin kovista vauhdeista ollutkaan. Kannattaa kokeilla jokaisen kukkahattu-Tojoilijan tämä!

• Anonyymi

Saksassa on tiet aika paljon paremmassa kunnossa. Ei voi verrata.

• Anonyymi

Suomalainen on vaan niin nolo reppana, että hänellä ottaa kovasti itsetuntoon jos joku ajaa ohi. Euroopassa tapana on antaa tilaa ja kaistaa jos joku takaa haluaa ohi ja näin molempien matka jatkuu mukavasti ilman jonojen syntymistä. Myös Ruotsissa annetaan hienosti tietä maanteillä. Suomalainen on vaan kovin juntti.

• Anonyymi

Noloja reppanoita on ne, joilla on omasta mielestään oikeus ajaa miten haluavat, ja joita muiden pitäisi aina välittömästi väistää. Raivoavat sääntöjen mukaan ajaville.

• Anonyymi

Suomalaiset ajavat aina ylinopeutta, koska täällä ei ole keskinopeus valvontaa. Liikennekulttuurimmekin vaikuttaa periytyvän Itä-Euroopasta, niin minkäs teet. Jos siitä olisi varmat seuraukset, olisi kaahaaminen vähäisempää.

• Anonyymi

Asennevamma periytyy usein vanhemmilta, mutta saattaa periytyä myös kavereilta, tuttavilta, yhteiskunnasta, somesta jne.

• Anonyymi

Jos ajaa suurinta sallittua niin se riittää.

• Anonyymi

Näin on. Ylinopeutta ei kenenkään ole pakko ajaa.

• Anonyymi

Olen aloittaja. Siis ajan suurinta sallittua nopeutta. Olen Linja-auton kuljettaja ja minulla on myös taksikortti. En siis ole tientukko.

• Anonyymi

Tuo selittääkin jo paljon, täysin liikennesääntöjä osaamaton kuljettaja, joka kuvittelee osaavansa liikennesäännöt, koska on muilta työkseen ajavilta kuullut, kuinka missäkin pitää ajaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo selittääkin jo paljon, täysin liikennesääntöjä osaamaton kuljettaja, joka kuvittelee osaavansa liikennesäännöt, koska on muilta työkseen ajavilta kuullut, kuinka missäkin pitää ajaa.

Suurinta sallittua todellista nopeutta ajaminen vaatiikin älyä, jota ei kaikilta löydy. Luetun ymmärtämistä taas vaaditaan ymmärtämään kirjoituksen viesti ja sisältö.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suurinta sallittua todellista nopeutta ajaminen vaatiikin älyä, jota ei kaikilta löydy. Luetun ymmärtämistä taas vaaditaan ymmärtämään kirjoituksen viesti ja sisältö.

Voin ajella huolta vailla sillä nopeudella kun parhaaksi katson, vaikka 10 km/t alle suurimman sallitun. Bilmmeripellet menkööt ohi jos eivät osaa ajaa perässä. Mitä väliä. Joskus naurattaa kun on poliisi ottanut näitä teiden "omistajia" puhutteluun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voin ajella huolta vailla sillä nopeudella kun parhaaksi katson, vaikka 10 km/t alle suurimman sallitun. Bilmmeripellet menkööt ohi jos eivät osaa ajaa perässä. Mitä väliä. Joskus naurattaa kun on poliisi ottanut näitä teiden "omistajia" puhutteluun.

Toki, mutta kohtelias pyrkii ajamaan nopeusrajoituksen mukaista vauhtia, aina kun se on mahdollista. Ainahan ei niin ole, vaan pitää huomioida mm. tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ylinopeutta ei ole kenenkään pakko ajaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toki, mutta kohtelias pyrkii ajamaan nopeusrajoituksen mukaista vauhtia, aina kun se on mahdollista. Ainahan ei niin ole, vaan pitää huomioida mm. tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ylinopeutta ei ole kenenkään pakko ajaa.

Kyllä liikenteessä jo sokea reetakin jo senverran näkee että joillakin se ylinopeus on pakonomainen tarve. Nopeusrajoitus tarkoittaa suurinta sallittua nopeutta vaikka joillakin auti - ja bimmerihemmoille se tuntuu olevan alin sallittu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä mää liikennesäännöt osaan. Tyhmä väite.Mitä olen sanonut sitten väärin ?
        Olen sanonut ainoastaan että miksi ajetaan ylinopeutta ja itse ajan suurinta sallittua nopeutta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onhan se kiva kertoilla, että Tojo kulkee vähällä, kun hissuttelee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen sanonut ainoastaan että miksi ajetaan ylinopeutta ja itse ajan suurinta sallittua nopeutta.

Yleensä kiivaimmat ylinopeudesta kohkaavat ajavat sääntöjen mukaan. Ne säännöt on ihan itse keksittyjä. Kuten muutkin selitykset. Ollaan niin osaavaa ja turvallista kuljettajaa, ettei ihan kaikkia liikennesäätöjä tarvi pilkulleen noudattaa. Voi vaikka ajaa ihan pikkuisen ylinopeutta 30 km/h rajoitusalueella tai tietyömaalla a) koska siinä ei ole mitään riskiä b) vauhti tuntuu hiljaiselta c) olen osaava ja turvallinen kuljettaja d) parempi olla kiinnittämättä liikaa huomiota rajoitusmerkkeihin, parempi seurata liikennettä (tai räpeltää kännykkää.... siis noin niinkuin reaalimaailmassa).

Lopputulema on, että nämä sankarit ajelee ihan persetuntumalla ja tilanteesta riippien nopeus on +30...-30 km/h rajoitukseen nähden. Mutta se ei estä haukkumasta muita kaahareiksi.

Sakkojakin nämä sankarit joskus saavat. Ne ovat tietenkin "tarpeettomat" koska kotipoliisi ajaa aina omasta mielestään oikein ja oikeaaa tilennenopeutta.

Helppoa on autoilu ikiomien sääntöjen mukaan!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

> itse ajan suurinta sallittua nopeutta.

Ja kaikkien muiden kotipoliisien tapaan päätät itse, mikä se sallittu nopeus on!

Kas vähän aikaisemmin tunnustit, että se sun ajonopejus on rajoitus + mittarivirhe päälle. Ja väitit mittarisi näyttävän 40 km/h, kun todelllinen nopeus on 30 km/h. Eli 33 % liikaa.

Mittarivirheen tulee olla enintään 10 %... jep jep, tuntuu 30 km/h liian köröttelyltä jopa kotipoliisin mielestä. Siksi todelliset nopeudet helposti lipsuu taajamassa ja tietyömailla jopa 30 km/h yli rajoituksen.

Mutta rajoitusen vaihtuessa sataseen meneekin pupu pöksyyn ja taas pääsee vilkuttmaan valoja ja puimaan nyrkkiä ohittajille.

Selityksiä teillä kotipoliiseilla kyllä piisaa. Samaa sarjaa myös "ei kannata koko ajan rajoitusmerkkejä vilkuilla, kun se vie huomiota liikenteen seuraamiselta*

Tai suojatiella kannattaa jalankulkijan antaa auton mennä ensin a) "koska turvallisuus" b) koska pysähtyminen lisää päästöjä.

Aina osaa kotipoliisit selittää omat perseilynsä parhain päin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

> itse ajan suurinta sallittua nopeutta.

Ja kaikkien muiden kotipoliisien tapaan päätät itse, mikä se sallittu nopeus on!

Kas vähän aikaisemmin tunnustit, että se sun ajonopejus on rajoitus mittarivirhe päälle. Ja väitit mittarisi näyttävän 40 km/h, kun todelllinen nopeus on 30 km/h. Eli 33 % liikaa.

Mittarivirheen tulee olla enintään 10 %... jep jep, tuntuu 30 km/h liian köröttelyltä jopa kotipoliisin mielestä. Siksi todelliset nopeudet helposti lipsuu taajamassa ja tietyömailla jopa 30 km/h yli rajoituksen.

Mutta rajoitusen vaihtuessa sataseen meneekin pupu pöksyyn ja taas pääsee vilkuttmaan valoja ja puimaan nyrkkiä ohittajille.

Selityksiä teillä kotipoliiseilla kyllä piisaa. Samaa sarjaa myös "ei kannata koko ajan rajoitusmerkkejä vilkuilla, kun se vie huomiota liikenteen seuraamiselta*

Tai suojatiella kannattaa jalankulkijan antaa auton mennä ensin a) "koska turvallisuus" b) koska pysähtyminen lisää päästöjä.

Aina osaa kotipoliisit selittää omat perseilynsä parhain päin.

Asioiden ymmärtäminen ei taida olla vahvinta osaamisaluettasi. Nopeusrajoitus merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon ja raitiovaunun suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Sitä ei itse päätetä.

• Anonyymi

kysy niiltä jotka harrastavat ohittelua

• Anonyymi

Ei väliä, antaa mennä ohi jos tykkää

• Anonyymi

Onko pakko laskea nopeus peltipoliisin kohdalla alle70 km/h, jos rajoitus on 80 km/h?

• Anonyymi

Voinhan sen laskea vaikka kuuteenkymppiin jos haluan.

• Anonyymi

Ei, peltipoliisin kohdalla saa silloin ajaa 80 km/h.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei, peltipoliisin kohdalla saa silloin ajaa 80 km/h.

Saa ajaa vaikka 83 km/h.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saa ajaa vaikka 83 km/h.

Ei saa laillisesti ajaa kuin enintään rajoituksen osoittama 80 km/h.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saa ajaa, koska siitä ei rankaista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä ajan peltipoliisiin kasikympin alueella sen 82-85 km/h todellista nopeutta eikä välähdä. Ihan sama onko laillista vai ei. Ikävää jos joku pahottaa siitä mielensä 🤣️

Sen lisäks virkavalta vähentää mitatusta nopeudesta 3 km/h mittarivirhettä pois, eli 83 km/h on heidän kirjoissaan tasan 80 km/h 😁️

Ja tää kaveri on hieno mies!

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005869598.html

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä ajan peltipoliisiin kasikympin alueella sen 82-85 km/h todellista nopeutta eikä välähdä. Ihan sama onko laillista vai ei. Ikävää jos joku pahottaa siitä mielensä 🤣️

Sen lisäks virkavalta vähentää mitatusta nopeudesta 3 km/h mittarivirhettä pois, eli 83 km/h on heidän kirjoissaan tasan 80 km/h 😁️

Peltipoliisin mittaamasta nopeudesta vähemmetään ns. tekninen vähennys, mutta se on periaatteessa mittausvirheen vuoksi. Etenkin vanhemmat peltipoliisit mittaavat nopeuden tiehen upotetuilla indunktiosilmjukoilla ja varmasti tulee mittaukseen heittio +/- pari km, jos ei näiden sijoittelu osu ihan millilleen suunnitelman mukaan.

Ja sen teknisen vähennyksenkin jälkeen on toleranssia, jonka välillä uutisoitiin olevan 4 km/h.... eli sakko napsahtasi vasta 80+4+3 = 87 km/h nopeudesta, jos mittaustulos ihan oikein.

Tosin voi olla, että rajaa on vaivihkaa nostettu, koska poliisi ei ole ehtinyt läheskään kaikkia "passikuvia" käsittelemään.

BTW, kyllä näissä peltipoliiseissa on yksilöeroja. Ainakin taannoin, just tämän "vain 4 km/h ylitys sallittu" -kamppanjan aikana räpsäytin Kylmäkoskella sijaitsevaa peltipoliisia melkein joka kerta, kun sitä kautta ajoin mökille. Vakkarissa aina asetuksena 84 todellista. (GPS).

Lopulta sain poliisilta laittoman uhkauksen "olet kuvauttanut itsesi niin monta kertaa, että seuraavasta saat sakot, vaikkei sakotusraja ylitykkään" tjsp. Piti ruveta naksauttamaan vakkari pois päältä ao. peltipoliisin kohdalla, vaikka kaikkialla muualla tämä vauhti kelpasi. Tuskin tarkoituksella näin, vaan ao. peltipoliisi mittaa nopeuden hieman yläkanttiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Peltipoliisin mittaamasta nopeudesta vähemmetään ns. tekninen vähennys, mutta se on periaatteessa mittausvirheen vuoksi. Etenkin vanhemmat peltipoliisit mittaavat nopeuden tiehen upotetuilla indunktiosilmjukoilla ja varmasti tulee mittaukseen heittio /- pari km, jos ei näiden sijoittelu osu ihan millilleen suunnitelman mukaan.

Ja sen teknisen vähennyksenkin jälkeen on toleranssia, jonka välillä uutisoitiin olevan 4 km/h.... eli sakko napsahtasi vasta 80 4 3 = 87 km/h nopeudesta, jos mittaustulos ihan oikein.

Tosin voi olla, että rajaa on vaivihkaa nostettu, koska poliisi ei ole ehtinyt läheskään kaikkia "passikuvia" käsittelemään.

BTW, kyllä näissä peltipoliiseissa on yksilöeroja. Ainakin taannoin, just tämän "vain 4 km/h ylitys sallittu" -kamppanjan aikana räpsäytin Kylmäkoskella sijaitsevaa peltipoliisia melkein joka kerta, kun sitä kautta ajoin mökille. Vakkarissa aina asetuksena 84 todellista. (GPS).

Lopulta sain poliisilta laittoman uhkauksen "olet kuvauttanut itsesi niin monta kertaa, että seuraavasta saat sakot, vaikkei sakotusraja ylitykkään" tjsp. Piti ruveta naksauttamaan vakkari pois päältä ao. peltipoliisin kohdalla, vaikka kaikkialla muualla tämä vauhti kelpasi. Tuskin tarkoituksella näin, vaan ao. peltipoliisi mittaa nopeuden hieman yläkanttiin.

Kyseessä ei ollut laiton uhkaus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mittausvirhe, ei mittarivirhe on tuo 3 km/tunnissa vähennys, asiakkaan eduksi siis.

Minä ajan kasikympin alueella yleensä 89 km/tunnissa todellista nopeutta kameraan, eikä ole vielä koskaan välähtänyt. Joskus aikanaa siitä saattoi saada kirjallisen huomautus/varoituspostin. Koskaan en sellaistakaan ole saanut.

Kameravalvonnan ulkopuolella voi valtateillä ajaa aika vapaasti suurillakin, mitä nyt ajoneuvo, ajorata ja varsinkin muu liikenne sallii, ylinopeuksilla ilman kovin suurta kiinni jäämisen riskiä. Ei siis ruuhkaliikenteessä, mutta hiljaisen liikenteen aikana.

Onko siinä sitten mitään järkeä ajaa suurilla ylinopeuksilla, on tietysti tapauskohtaista.

Kohtalaisen, ei siis hiljaisen tai harvan, liikenteen vallitessa jonoja aiheuttavat ne, jotka ajavat sitä suurinta sallitua tai vähän sen ylittävää nopeutta, eli kasikympin alueella noin 90 km/tunnissa tai vähän yli kunnes saavuttavat 80 -85km/tunnissa etenevän jonon pään. Aiheuttavat jonon ja turhia vaarallisia ohituksia.

Jos tuota ei ymmärrä, ei ole toivoa, että mistään mitään muustakaan kovin paljon ymmärtää?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mittausvirhe, ei mittarivirhe on tuo 3 km/tunnissa vähennys, asiakkaan eduksi siis.

Minä ajan kasikympin alueella yleensä 89 km/tunnissa todellista nopeutta kameraan, eikä ole vielä koskaan välähtänyt. Joskus aikanaa siitä saattoi saada kirjallisen huomautus/varoituspostin. Koskaan en sellaistakaan ole saanut.

Kameravalvonnan ulkopuolella voi valtateillä ajaa aika vapaasti suurillakin, mitä nyt ajoneuvo, ajorata ja varsinkin muu liikenne sallii, ylinopeuksilla ilman kovin suurta kiinni jäämisen riskiä. Ei siis ruuhkaliikenteessä, mutta hiljaisen liikenteen aikana.

Onko siinä sitten mitään järkeä ajaa suurilla ylinopeuksilla, on tietysti tapauskohtaista.

Kohtalaisen, ei siis hiljaisen tai harvan, liikenteen vallitessa jonoja aiheuttavat ne, jotka ajavat sitä suurinta sallitua tai vähän sen ylittävää nopeutta, eli kasikympin alueella noin 90 km/tunnissa tai vähän yli kunnes saavuttavat 80 -85km/tunnissa etenevän jonon pään. Aiheuttavat jonon ja turhia vaarallisia ohituksia.

Jos tuota ei ymmärrä, ei ole toivoa, että mistään mitään muustakaan kovin paljon ymmärtää?

"Kohtalaisen, ei siis hiljaisen tai harvan, liikenteen vallitessa jonoja aiheuttavat ne, jotka ajavat sitä suurinta sallitua tai vähän sen ylittävää nopeutta, eli kasikympin alueella noin 90 km/tunnissa tai vähän yli kunnes saavuttavat 80 -85km/tunnissa etenevän jonon pään. Aiheuttavat jonon ja turhia vaarallisia ohituksia."

Kirjoitin väärin! Tarkoitan, että jonoja aiheuttavat nuo, jotka ajavat kasikympin alueella 90 km/tunnissa tai nopeammin.

Jonoja eivät siis ainakaan lain mukaan aiheuta ne, jotka ajavat suurinta sallittua nopeutta, vaikka heitä pidetään tien tukkoina.

On se todella kuitenkin kummallista, että sama 80 km/tunnissa nopeusrajoitus on voimassa vaikka olisi pimeää ja sataisi tien ollessa jäinen tai kun aurinko paistaisi tien ollessa paljaasta kuivaa asfalttia!

Tilannenopeutta tai sen merkitystä ei kovin moni ehkö osaa tai muista ajatella!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saa ajaa vaikka 83 km/h.

Ei saa, mutta voi ajaa 83 km/h, eikä kamera vielä laukea siitä. Saa ja voi eivät ole synonyymejä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä ajan korkeintaan suurinta sallittua. Joidenkin mielestä pitäisi ajaa kovempaa, mutta eipä tuo juuri kiinnosta, mitä mieltä ovat.

• Anonyymi

Riippuu myös autosta. Punasesta pikkuautosta on väen vängällä pakko päästä ohi vaikka ajais sen +10 km/h gps-tarkistettua ylinopeutta. Toinen riesa on nää puskurissa kiinni hiillostajat joita ohitusmagneetti vetää puoleensa. Aikanaan sain tämän riemun kokea Peugeot 205:n ratissa.

Riemua riitti myös valtateillä. Oli nääs GTI-malli, pellin alla 1.9 litran pata ja 130 heppaa. Tekee höpöä reilu 800 kilon koirankopille. Karvan alle 8 sekuntia nollasta sataan oli aika kova lukema ysärin alussa. Isojakin Saksan mörköjä tuli jallitettua. Harva pysyi perässä kun lähdettiin oikeasti ajamaan. Joskus päästin Napoleon-syndroomasta kärsivät hiillostajat bussipysäkillä ohitte ja menin itse perseeseen roikkumaan. Monet yritti karkuun mutta harvoin pääsivät. Huoltoasemalle seurasin ja kävin "jututtamassa". Oli siinä Mersu- ja Bemarikurskit nöyrää poikaa kun vähän palaa vilautin. Ihan pieni mies en ollut enkä ole vieläkään.

• Anonyymi

No nyt oli hauska tarina ja selkeästi todellista totta ja mikä tärkeintä ihan tätä päivää.

• Anonyymi

Tutkimus: Rikas huijaa ja kiilaa enemmän kuin köyhä
        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001744291.html

https://www.stara.fi/2017/06/22/valta-vahingoittaa-aivoja-johtajat-menettavat-empatiakykynsa/

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tutkimus: Rikas huijaa ja kiilaa enemmän kuin köyhä
        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001744291.html

Miksi fiksut ja reilut ihmiset eivät ole superrikkaita?
        https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/09/06/miksi-fiksut-ja-reilut-ihmiset-eivat-ole-superrikkaita

Lisätään sitten tuokin uutinen.

• Anonyymi

No tuosta kiusaamisesta.
        Itse ajelen työajoja sitikan jumpyllä, koneesta lähtee reipas 160 heppaa, no ei kauhean tykki peli mutta tyhjänä singahtaa ihan kivasti.
        Moni on moottoritien alussa hypänneet heti vasemmalle kaistalle ja minä tietenkin kiihdyttänyt sinne moottoritienopeuteen reippaasti, monesti nämä paku ohi ja heti kuskit ovat sitten siellä sadan metrin takamaastossa palanneet kiltisti oikeanpuoleiselle kaistalle.
        Yleinen harhaluulo kun on se että paku kiihtyy jonnekkin 14 sekunnin korville satasen vauhtiin.

Toinen mikä ketjussa vilahti oli se eräs bussikuski joka meinasi että osaa ajaa kun on bussikuski.
        Eilen tuli nimittäin bussikuski niin vanhoilla vihreillä että jouduin painamaan jarrua ettei tullut sisäänajettu bussi, luotti siihen ettei kukaan kerkeä liikkeelle talvikelissä muttei ottanut huomioon jo luukkuvaa autoa joka sopivasti tuli risteykseen valojen vaihduttua.
        Että sellaista ammattitaitoa bussikuskeissa mitä nyt monesti vilkku unohtuu ja kännykkääkin pitää plärätä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No tuosta kiusaamisesta.
        Itse ajelen työajoja sitikan jumpyllä, koneesta lähtee reipas 160 heppaa, no ei kauhean tykki peli mutta tyhjänä singahtaa ihan kivasti.
        Moni on moottoritien alussa hypänneet heti vasemmalle kaistalle ja minä tietenkin kiihdyttänyt sinne moottoritienopeuteen reippaasti, monesti nämä paku ohi ja heti kuskit ovat sitten siellä sadan metrin takamaastossa palanneet kiltisti oikeanpuoleiselle kaistalle.
        Yleinen harhaluulo kun on se että paku kiihtyy jonnekkin 14 sekunnin korville satasen vauhtiin.

Toinen mikä ketjussa vilahti oli se eräs bussikuski joka meinasi että osaa ajaa kun on bussikuski.
        Eilen tuli nimittäin bussikuski niin vanhoilla vihreillä että jouduin painamaan jarrua ettei tullut sisäänajettu bussi, luotti siihen ettei kukaan kerkeä liikkeelle talvikelissä muttei ottanut huomioon jo luukkuvaa autoa joka sopivasti tuli risteykseen valojen vaihduttua.
        Että sellaista ammattitaitoa bussikuskeissa mitä nyt monesti vilkku unohtuu ja kännykkääkin pitää plärätä.

Kukaan ei ole täydellinen. Ei edes maan pressa, Virheitä löytyy kaikista.

• Anonyymi

BEMARI MERSU AUDI KUSKIT ON PAHIMPIA. LUULEVAT OLEVANSA MUITA PAREMPIA.
        USEIN
        SISÄLLÄ ISTUU PIENI HIIRI.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kukaan ei ole täydellinen. Ei edes maan pressa, Virheitä löytyy kaikista.

Täydelliseen suoritukseen on kuitenkin syytä pyrkiä, varsinkin liikenteessä, jossa on vastuussa myös muiden hengestä ja terveydestä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No nyt oli hauska tarina ja selkeästi todellista totta ja mikä tärkeintä ihan tätä päivää.

Ei ihan tätä päivää mutta samat fysiikan ja psykologian lait ne on nykyliikenteessäkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No tuosta kiusaamisesta.

Vähän sama mutta siviiliautolla. Peugeot 406 farkku 3.0 V6:lla ei ole mikään tykki nykyautojen standardeilla mutta ulkonäköön nähden liikahtaa mukavasti. Vaikutelmaa korostaa vielä ruosteiset peltivanteet. Motarilla työmaiden jälkeen lähtee porukka takana ryhmittymään vasemmalle kaistalle. Ihan helposti ei ohitus onnistukaan kun rykäsen 50-120 km/h välin rivakasti. Useimmat palaavat kiltisti takaisin oikealle kaistalle.

Ainahan sieltä joku jääräpää-vaari lähtee vinguttamaan Tojotan tuhnuaan ylikierroksilla ja kinneröi lopulta pitkän kiihdyttelyn jälkeen rikinkatkun saattelemana 140:ä ohi. Ei vaan ylpeys kestä ajaa >20 vuotta vanhan patongin romun takana kun alla on huippumoderni Japanian ihme "isolla 1800 kuution koneella" kaikkine hyrpiidi-hypettimineen.

• Anonyymi

Tällaiset jutut kertoo vain kirjoittajan ja ohitusta yrittävien heikosta itsetunnosta ja sen pönkittämistarpeesta. Liikenne on vähän väärä paikka tuohon. Itsekin olen moiseen syyllistynyt (ja vielä idioottimaisemmin) esim. moottoripyörällä liikennevaloista lähtiessä, kun viereisen kaistan autoilija on yrittänyt haastaa kisailuun. Vaikka matkaenduro ei varsinaisesti mikään raketti olekaan, niin kiihtyvyys on kuitenkin ihan eri luokkaa kuin millään perheautolla. Joten jo lähtökohtaisesti kisaamisessa ei ole mitään järkeä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täydelliseen suoritukseen on kuitenkin syytä pyrkiä, varsinkin liikenteessä, jossa on vastuussa myös muiden hengestä ja terveydestä.

Kun se täydellinen suoritus on vain kuvitelmaa. liikenteessä on vastuussa vain ja ainoastaan omasta hengestään ja terveydestään, muuta väittäminen on pelkkää paskaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi fiksut ja reilut ihmiset eivät ole superrikkaita?
        https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/09/06/miksi-fiksut-ja-reilut-ihmiset-eivat-ole-superrikkaita

Lisätään sitten tuokin uutinen.

Fiksujakin rikkaita on mutta ne ei näytä varallisuutta ulospäin. Ajavat vanhalla Skodalla tai Toyotalla ja pukeutuvat tuulipukuihin, eli häviävät tarkoituksella massaan. Ei ole rahaa kiinni missään turhassa eikä pätemisen tarvetta että muille pitäis rahoillaan spedeillä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Fiksujakin rikkaita on mutta ne ei näytä varallisuutta ulospäin. Ajavat vanhalla Skodalla tai Toyotalla ja pukeutuvat tuulipukuihin, eli häviävät tarkoituksella massaan. Ei ole rahaa kiinni missään turhassa eikä pätemisen tarvetta että muille pitäis rahoillaan spedeillä.

On asennekysymys. Jos tuntee itsensä rikkaaksi ja muita paremmaksi, niin käyttäytyy useimmin itsekkäästi ja muuttuu enemmän itsekeskeiseksi. BMW-, Mersu- ja Audi-kuskit tuntuvat siksi törttöilevän muita enemmän ja siksi "status” autojen omistajissa on keskivertoa enemmän itsekkäitä kuskeja, vaikka auto olisi lainarahalla hankittu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun se täydellinen suoritus on vain kuvitelmaa. liikenteessä on vastuussa vain ja ainoastaan omasta hengestään ja terveydestään, muuta väittäminen on pelkkää paskaa.

Tuo on se liikenteen ongelma, kun siellä liikkuu tuollaisella asenteella olevia. Koko tieliikennelain tärkeimpiä periaatteita on se, että pitää varoa muita ja huomioida muut ja siksi on vastuussa myös muiden turvallisuudesta.

• Anonyymi kirjoitti:

BEMARI MERSU AUDI KUSKIT ON PAHIMPIA. LUULEVAT OLEVANSA MUITA PAREMPIA.
        USEIN
        SISÄLLÄ ISTUU PIENI HIIRI.

Haista perse !

• Anonyymi
        330d-ja-hajis kirjoitti:

Haista perse !

Pakko haistaa, kun sieltä päin tuulee. Kyllä haiseekin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo on se liikenteen ongelma, kun siellä liikkuu tuollaisella asenteella olevia. Koko tieliikennelain tärkeimpiä periaatteita on se, että pitää varoa muita ja huomioida muut ja siksi on vastuussa myös muiden turvallisuudesta.

Jokainen on liikenteessä vastuussa vain omasta turvallisuudestaan, eihän tuollainen muista vastuussa oleminen ole edes teoriassa mahdollista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jokainen on liikenteessä vastuussa vain omasta turvallisuudestaan, eihän tuollainen muista vastuussa oleminen ole edes teoriassa mahdollista.

Jahas, onko sulla ajokorttia?
        Tulet vasemmalta tai kolmion takaa, mitäs arvelet voitko vaarantaa muiden turvallisuuden käytökselläsi?
        Juu voin vinkata miten käy muiden terveydelle jos et pätkääkään välitä väistämissäännöistä?
        Sama juttu suojatien kohdalla, olet erittäin suuressa vastuussa muista tienkäyttäjistä.
        Sitten kun mennään nopeampaan liikenteeseen, ohitustilanteet, jos et tarkista onko joku jo ohittamassa sinin ajoneuvoa niin vaarannat räikeästi mahdollisen ohittajan turvallisuuden.
        Myös vastaantulevan turvallisuus on 100% sinin vastuulla kun teet ohituspäätöstä.
        Myös ohituksen lopussa omalle kaistalle palaamisessa sinulla on iso vastuu ohitetun turvallisuudesta.

Osaatko perustella millä ajattelutavaalla vapautuisit noista vastuista?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tulet vasemmalta tai kolmion takaa, mitäs arvelet voitko vaarantaa muiden turvallisuuden käytökselläsi?
        Juu voin vinkata miten käy muiden terveydelle jos et pätkääkään välitä väistämissäännöistä?
        Sama juttu suojatien kohdalla, olet erittäin suuressa vastuussa muista tienkäyttäjistä.
        Sitten kun mennään nopeampaan liikenteeseen, ohitustilanteet, jos et tarkista onko joku jo ohittamassa sinin ajoneuvoa niin vaarannat räikeästi mahdollisen ohittajan turvallisuuden.
        Myös vastaantulevan turvallisuus on 100% sinin vastuulla kun teet ohituspäätöstä.
        Myös ohituksen lopussa omalle kaistalle palaamisessa sinulla on iso vastuu ohitetun turvallisuudesta.

Tuon trollin trollaus on jatkunut palstalla jo jonkin aikaa. Ymmärtää varmasti, mutta pakonomainen tarve vängätä vastaan ajaa hänet trollaamaan. Turha on siitä välittää. Kaikki muut tajuavat, että jokaisella tielläliikkujalla on vastuu niin omasta, kuin muiden turvallisuudesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Jahas, onko sulla ajokorttia?"
        On, ollut jo yli 50vuotta.
        "Tulet vasemmalta tai kolmion takaa, mitäs arvelet voitko vaarantaa muiden turvallisuuden käytökselläsi?"
        En voi, kun noudatan liikennesääntöjä.
        Juu voin vinkata miten käy muiden terveydelle jos et pätkääkään välitä väistämissäännöistä?"
        Ei siinä kenellekään käy kuinkaan , koska noudatan väistämissääntöjä.
        "Sama juttu suojatien kohdalla, olet erittäin suuressa vastuussa muista tienkäyttäjistä."
        Ei ole mitään erityistä vastuuta muuhun kun noudattaa liikennesääntöjä.
        "Sitten kun mennään nopeampaan liikenteeseen, ohitustilanteet, jos et tarkista onko joku jo ohittamassa sinin ajoneuvoa niin vaarannat räikeästi mahdollisen ohittajan turvallisuuden."
        Varmaan noin jos ei noudata liikennesääntöjä.
        "Myös vastaantulevan turvallisuus on 100% sinin vastuulla kun teet ohituspäätöstä."
        Varmaan, jos ei noudata liikennesääntöjä.
        "Myös ohituksen lopussa omalle kaistalle palaamisessa sinulla on iso vastuu ohitetun turvallisuudesta."
        On vain vastuu noudattaa liikennesääntöjä.
        "Osaatko perustella millä ajattelutavaalla vapautuisit noista vastuista?"
        Missään noissa kysymissäsi tilanteissa en ole vastuussa kenenkään hengestä tai turvallisuudesta, on vain velvollinen noudattamaan liikennesääntöjä, vastuut tulee kysymykseen vasta siinä tapauksessa jos niitä liikennesääntöjä ei ole noudatettu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuon trollin trollaus on jatkunut palstalla jo jonkin aikaa. Ymmärtää varmasti, mutta pakonomainen tarve vängätä vastaan ajaa hänet trollaamaan. Turha on siitä välittää. Kaikki muut tajuavat, että jokaisella tielläliikkujalla on vastuu niin omasta, kuin muiden turvallisuudesta.

Vaikka kotikutoinen keittiöpsykologi kuvittelee jonkin kirjoittajan pään sisään kykenevänsä näkemään, niin näinhän ei asia todellisuudessa ole. Ja siitä turvallisuudesta on jokainen vastuussa vain itsestään, ei muiden tekemisiin tai päätöksiin voi muut vaikuttaa.

• Anonyymi

Tyhmiä autoilijoita on paljon. Todella paljon.

• Anonyymi

Valitettavasti noin taitaa olla.

• Anonyymi

Jatkuvaa ylinopeuta ajavat ovat liikenteen todellisia haittoja. Heidän takia joutuu auton pesemään useammin ja ostaa pissapojan nestettä. Myös tuulilasi naarmuuntuu nopeammin näiden mulkeroiden takia

• Anonyymi

Ei saa sanoa pissapoika. Pitää sanoa pissahenkilöolettu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei saa sanoa pissapoika. Pitää sanoa pissahenkilöolettu.

Liikenteessä ei myöskään saa katsoa liikennemerkkien tikku-ukkoja mustina tai valkoisina, vaan ne pitää nähdä sateenkaaren värisinä.

• Jos haluan ajaa nopeammin kuin edellämenevä, menen ohi. Vaihtoehdot ovat jäädä ajamaan jonoon (vaarallista) tai ajaa perään (ei minusta hyvä idea).

Mitäs se sinua haittaa?

• Anonyymi

Kun on riittävä turvaväli, niin voi hyvin ajaa jonossa. Ei ole ongelma muille, kuin täysin kädettömille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun on riittävä turvaväli, niin voi hyvin ajaa jonossa. Ei ole ongelma muille, kuin täysin kädettömille.

Huono autoilija vaarantaa kaikki muut tilanteessa olevat. Eli kun sellainen on mukana, niin jonossa ajaminen on vaarallista. Ja jos jonkun mielestä jonossa ajaminen on aina vaarallista niin sitten tiedetään, kuka se vaaran aiheuttaja on ja miksi.

• Anonyymi kirjoitti:

Jonossa ajaminen:
        - Heikentää ohistusmahdollisuuksia, myös niitä laillisia
        - Hankaloittaa tielle liittymistä, kun jonon ohimenoa joutuu odottamaan
        - Heikentää näkyvyyttä, kun edellä menee auto joka peittää joka tapauksessa osan maisemasta
        - Nopeus soutaa, koska jono ei kuitenkaan etene vakionopeudella (hyyyyvin harvinaista)

Hyviäkin puolia on:
        - Edellämenevän jarruvaloista voi päätellä mahdollisia ongelmakohtia jo ennen kuin itse voi niitä nähdä

• Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

Jonossa ajaminen:
        - Heikentää ohistusmahdollisuuksia, myös niitä laillisia
        - Hankaloittaa tielle liittymistä, kun jonon ohimenoa joutuu odottamaan
        - Heikentää näkyvyyttä, kun edellä menee auto joka peittää joka tapauksessa osan maisemasta
        - Nopeus soutaa, koska jono ei kuitenkaan etene vakionopeudella (hyyyyvin harvinaista)

Hyviäkin puolia on:
        - Edellämenevän jarruvaloista voi päätellä mahdollisia ongelmakohtia jo ennen kuin itse voi niitä nähdä

Harvoin on sellaisia tilanteita, jolloin ei olisi muita liikkeellä, eli aika usein joutuu jonossa tai sitten jonkun takana ajamaan. Kaksi ajoneuvoja peräkkäin muodostaa jo jonon.

• Anonyymi kirjoitti:

Harvoin on sellaisia tilanteita, jolloin ei olisi muita liikkeellä, eli aika usein joutuu jonossa tai sitten jonkun takana ajamaan. Kaksi ajoneuvoja peräkkäin muodostaa jo jonon.

Vaihtoehtona on ohittaminen. Aika harvoin on sellaisia tilanteita, joissa ohittamisen jälkeen ei voisi taas muutamaa kilometriä ajella ilman että joutuu jonkun perään.

Myönnettäköön, että joskus pyhien paluuliikenteessä jonoa on niin paljon, että vain todella hitaat täytyy ohittaa. Tietysti tässäkin on ongelmana, että niiden perässä on yleensä jono ohituskyvyttömiä, mikä tarkoittaa, että pitää sitten ohittaa kymmeniä autoja, että pääsee siitä yhdestä hidastelijasta ohi..

• Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

Vaihtoehtona on ohittaminen. Aika harvoin on sellaisia tilanteita, joissa ohittamisen jälkeen ei voisi taas muutamaa kilometriä ajella ilman että joutuu jonkun perään.

Myönnettäköön, että joskus pyhien paluuliikenteessä jonoa on niin paljon, että vain todella hitaat täytyy ohittaa. Tietysti tässäkin on ongelmana, että niiden perässä on yleensä jono ohituskyvyttömiä, mikä tarkoittaa, että pitää sitten ohittaa kymmeniä autoja, että pääsee siitä yhdestä hidastelijasta ohi..

Jos edellä menevä ajaa sopivaa nopeutta, niin en koe mitään tarvetta mennä ohi. Liian hitaasti etenevistä menen toki ohi.

• Anonyymi

Miksi Suomessa on avaajan kaltaisia kotipoliiseja ja kerrostalokyttääjiä. Ei se, että mennään ohi ole hänen asiansa valvoa ja eihän itse ohittaminen ole kummoinen asia kunhan sen tekee huolella. Ei sinun kannata tuntea alemmuutta ja itsetunnon puutetta jos sinut ohitetaan useasti. Ole ylpeä ja nöyrä kun kunnioitat nopeusrajoituksia, toivottavasti et kuitenkaan pelkää sakkoja liikaa ja aja turhan hitaasti.

• Anonyymi

Tieliikennelaki velvoittaa nykyään "kyttäämään", eli katsomaan, mitä muut tekevät ja sovittamaan nämä havainnot omaan ajamiseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tieliikennelaki velvoittaa nykyään "kyttäämään", eli katsomaan, mitä muut tekevät ja sovittamaan nämä havainnot omaan ajamiseen.

Eipä se laki velvoita kyttäämiseen ja se havaintojen sovittaminenhan on sitä , että menee ohi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7300
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      738
      3551
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      356
      1887
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      164
      1805
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      85
      1435
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1391
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1290
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1247
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1241
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1154
    Aihe