https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011003475.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=promobox
"Lapsemme on hieman arka luonteeltaan, ei mikään rämäpää, eikä hän ollut tottunut isoihin ryhmiin. (ei mitään käsitystä luonteen puoleen?) Aloimme kuulla hoitajilta, erityisesti yhdeltä heistä (mikä luonne?) yhä enemmän negatiivista palautetta lapsestamme.
Aina kun haimme lapsen päiväkodista, hän lapsen kuullen kertoi mikä tässäkin päivässä oli mennyt huonosti: ei ollut syönyt, ei ollut pukenut reippaasti, ei ollut leikkinyt muiden kanssa, oli käyttäytynyt oudosti jne.
Lopulta varhaiskasvatuskeskustelussa tuli täysi tyrmäys kaikille osa-alueille: lapsen leikkitaidot ovat huonot, huumorintaju puuttuu, ei ole kavereita, lapsen oman toiminnan ohjaustaidot ovat olemattomat jne.
En tunnistanut kuvauksesta lainkaan huumorintajuista ja iloista lastamme, joka kyllä kotipiirissä osasi leikkiä.
Tehtiin ”tehostetun tuen paperit” ja lähete toimintaterapiaan, missä lapsi oli oma iloinen, puhelias ja toimelias itsensä, eikä nähty mitään tarvetta terapian jatkamiselle.
Esikoulunopettaja kehui lapsemme leikki- ja sosiaalisia taitoja. Oli hyvät kognitiiviset taidot, paljon kavereita ja loistava huumorintaju, ymmärsi sarkasminkin päälle, mikä ei kuulemma vielä kaikilta tuon ikäisiltä onnistu. Opettaja oli ihmeissään, miksi lapsella on tehostetun tuen paperit, (muttei kysynyt sen luonteesta, joka paperit teetti) kun hän ei nähnyt mitään tarvetta niille, ja ehdotti tuen purkamista. Hämmästyin, kun palaute oli täysin päinvastaista. Lapsi on kuitenkin täysin sama, vain ympäristö on eri.
Pitäisikö päiväkodeissa ja koulussa kiinnittää heti alussa enemmän huomiota siihen, että lapset todella ryhmäytyvät, ja jos haasteita sosiaalisissa suhteissa on, niin etsittäisiin ratkaisuja myös ympäristöstä ja toiminnasta eikä pelkästään vikoja lapsesta?
Nyt keskustelu on keskittynyt siihen, mistä saadaan resursseja kasvaneeseen tuen tarpeeseen sen sijaan, että pohdittaisiin, millä toimenpiteillä tuen tarve vähenisi."
Eli valitetaan sitä, että palaa, ei sitä, joka sytyttää?
Kauanko ihmiset aikoo kestää tätä? Minkä luonteinen lapsi oli? Minkä luonteinen oli se, joka jatkuvasti valitti lapsen puutteista? Kukko, tai kenties täydellisyyden tavoittelija lohikäärme?
Tässä kysytään luonneidentiteetin päälle. Oletteko ennen sellaisesta kuulleetkaan? Tuskin, koska tajusin, että jokaisella ihmisellä on se, eikä sitä voi pyyhkiä pois, kuten ei ihon väriäkään.
Se, että ihminen pakotetaan olemaan tekemisissä sellaisen kanssa, josta hän ei pidä, on sama, jos rasisti laitettaisi yhteen hänen inhokkirotuaan edustavan kanssa.
Milloin tämä toteutuu?:
jänis-vuohi-sika
koira-hevonen-tiikeri
härkä-kukko-käärme
rotta-lohikäärme-apina
Kun vedetään suora viiva alas, saadaan nk. rakkaussuhteet: jänis ja koira. Härkä ja rotta. Vuohi ja hevonen. Se, mitä peruskoulussa opetetaan, on hallituksen vaatimaa aktiivista kouluttamista. Se, mitä siellä ei kouluteta, on periaatteessa passiivista vastustamista. "jos eivät tajua mennä kirjastoon"...
- Milloin kansa saa oikeuden tietää tästä virallisen tahon esim. koulun kautta? Lampaathan liikkuvat paimenen kehoituksesta.
- Milloin kansa saa oikeuden elää luonneidentiteettiperheensä seurassa? Ei mitä hyvänsä lehmiäkään laiteta yhteen, koska seassa on hallitsevassa asemassa olevia, ja alkaisivat tapella keskenään. Olen nähnyt sen.
- Kauanko ihmisille halutaan vielä antaa kaikkea sellaista mitä kuten lapsellekin: käsiin otettavaa, sen sijaan, että tietävät ilman papereitakin, missä mennään?
- Monenko on vielä jouduttava pahoinpidellyksi, tai peräti menetettävä henkensä tämän tiedon puutteen takia?
Jokaiselle ihmiselle pitäisi tehdä luonneidentiteettipaperit, aivan kuten passissa lukee kansalaisuus.
Papereissa pitäisi tulla ilmi pääluonteet (kk ja vuosiluonne), sekä kummankin nousevat luonteet, sekä planeettojen sijainnit.
Mut hei! Tätä asiaa vastaan periaatteessa hyökkäsi eräs käärmeen vuonna itsenäistetyn maan kolumnisti, joka vaati, että maailma tarvitsee enemmän tyhmyyttä!
Mutta sanon: päinvastoin: maailman pitäisi päästä eroon mm. siitä, että ihmiset eivät tiedä sijaansa maailmassa!
Ihmiset tietää olevansa älykkäämpiä kuin eläimet, mutta heidän koulutuksensa peruskoulupohjalta on samaa tasoa! Ai miten niin?
Jos eläin saa lajinsa mukaisen peruskoulutuksen elämään, ja ihminen saa peruskoulutuksen elämään, mitä eroa näillä on? Ei mitään, koska se on lajille ominaista. Sensijaan jos koira saa koulutuksen ihmiseltä, tai ihminen saa koulutuksen, joka eroaa valtavirran koulutuksesta, ja oppii korkeampaa ymmärrystä ja viisautta sekä omaa, että alempia lajeja kohtaan, se on poikkeavaa. Tällöin koira pääsee lähemmäs ihmistä, ja ihminen lähemmäs (ihmis)paimenen sijaa.
Jos ihminen tekee lapsia milloin vai ajattelematta syntyvän lapsen luonnetta, sillä ei ole eroa eläimiin nähden - ne tekevät samoin!
Jos ihminen asuu missä vain, ei eroa - eläimet tekevät samoin.
Mutta missä laatukriteerit?
Miten mahdollista? Yhdellä ihmisellä valta päättää?
Anonyymi-ap
1
118
Vastaukset
- Anonyymi
Jos toimintasi innostaa muita unelmoimaan, oppimaan lisää, tekemään enemmän, ja tulemaan enemmäksi, olet johtaja. (John Quincy Adams)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911264Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221118- 70840
- 48834
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53770Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50705- 33682
- 60679
- 52647
- 50645