Muistoissa menneeseen

Pariin viikkoon en ole täällä käynyt. Mielenkiintoni on vienyt kotitalomme putkiremontti, joka kuukauden kestettyään vihdoin päättyi perjantaina, Nyt ovat putket kunnossa. Omasta kunnostani en voi sanoa samaa, mutta tässähän kuitenkin vielä olen.

Näinä viimeviikkoinakin olen palstan muutamia kertoja availlut. Itselläni ei ole ollut mitään sanottavaa, mutta mielenkiinnolla olen lueskellut mielipidepankin, aito-arskan ja muutaman muunkin asiallisia avauksia. Haikeana muistelin, että joskus minäkin pystyin samanlaisiin pitkiin esityksiin. Haluanpa antaa näytön sellaisesta.

Tämä näyttö on kahdenkymmenen vuoden takaa. Liittyy tähänkin päivään siksi, kun siinä esille otetaan henkilö, joka lähes päivittäin täällä edelleen otetaan esille avauksinaan, tosin vain lauseen roiskaisuilla. Minulla tässä on hänestä enemmän sanottavaa. Siksikin, kun otan verrokikseen erään toisen merkittävän poliitikon, joka jo melko nuorena oli pääministerikin, jollainen vastapelurinsa ei koskaan ollut. Sodan jälkeen hän joutui kyllä vankeuteen sotasyyllisenä. Vastapelurinsa oli silloin tuomiota tukemassa ja niinpä hänestä tulisin sitten paljon enemmän…

Totean tämän linkittämäni juttuni lopussa: ”Jokainen 16 osiota tuossa edellä on itseni kirjoittamaa, mutta eihän tuo noin sadan sivun kirjoittaminen mikään urakka ollut; paljon suurempi, mutta myös mielenkiintoisempi urakka oli niiden hyvin monien tuhansien lukujen lukeminen, joista nuokin olen poiminut. Ja hieman lisännyt joukkoon lukemani perustella syntyneitä omiakin ajatuksiani, kun minulle nimitäin syntyy sellaisiakin”.

Nyt vain mukavia lukuhetkiä Teille tästä linkistäni:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/2180236/tanner-vs--kekkonen

50

425

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Aito arska on oma nikkisi. Sävel on molemmilla sama. Koko ajan kyttäät joten parista viikosta puhuminen on tökeröä valehtelua.

Ossi, ei valehteleva oikea SOTILAS

• Anonyymi

Onko Ossilla taas pipo kutistunut pesussa, älä keitä villatuotteita hellalla. Rauhoitu ja ei niitä Kapeja näe kukaan muu kuin sinä. Sotke siihen pellavarehuun sahanpuruja, ehkä sitten sinun nupissa olisi taas tasaisempaa ja korvaa sinun hukkaamiasi sahajauhoja. Älä anna sitten taas urean nousta päähän, turpoaa ja sitten taas pipo entistä tiukemmalla.

• Anonyymi

Ossi käy kierroksilla kun mensevikkiä verrataan Kekkuliin...

• Anonyymi

olen lueskellut mielipidepankin, aito-arskan

Eikö nämä ole kommusnisteja -kiinnostaa ? Kirjoituksensa kovin isänmaan vastaisia, yhden punaisen puusilmiä.

• Anonyymi

Ei sanaakan keskustasta, vastoin palstan sääntöjä.

• Anonyymi

Hanki elämä, tilaa se vaikka kepulaisten Kaalimadosta eli Anttilan postimyynnistä.

• Anonyymi

Kommunistit rääveltää keskustan palstalla. Heille yhä lakot tärkeitä maan haittaamiseksi.

• Anonyymi

Kommunistit? Sinäkö, vai joku muu?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kommunistit? Sinäkö, vai joku muu?

MPP aito kommunisti, Arska melkein, Kapi heitä lukee...
        On varmaan sivistävää kommusnisteja lukea. Se heillä vain kovin yksipuolista antinsa.
        Oman hallituksen haukkumista ja Trump heille väärä valinta sitä jatkavat ja jatkavat.
        Se helppo todeta kun kirjoituksiaan katsoo. Kuin jokin ala-asteen tuotanto.
        He töksäyttää "olet persu" kun en ole, valitettavasti heille.
        TÄMÄ NYT SE HAUKKUMIS OSA. Sitten kehumis osa, kun aina on kaksi puolta. Keskustalaiset keskellä katsoo molemppiin suuntaan, jos et usko kts Paavoa, se katsoo sekä itään että länteen.

Tämä on keskustan palsta, he ei mene hiilihangolla työntäenkään omille palstoille.
        Täällä me keskustalaset halutaan keskustalaista tekstiä, meitä saa kehua ja moittia. Hallituksella on oma palsta, sinne hallituksen haukkumiset tovereilta, ei tänne. Trumpillekkin löytyy parempi palsta haukkumiseen kuin tämä. Trump kehui maanviljelijöitään, se on keskustalaista asiaa, joten tuleekin mainita. Niin minäkin kehun maan selkärankaa. Nämä toverit täällä haukkuu maaseutua ja maanviljelijöitä, kai heillekkin Suomen maassa kasvatettu ruoka kelpaa. Eikä minullakaan nyt niin tarve ole ole moittia vasemsmitolaisia, tuntenut olen ja yhä tunnen erittäin mukavia ja fiksuja vasemsmistoliittolaisiakin, he käy meillä kylässäkin yhteisen harrastuksen tiimoilta.
        Harrastusessa muka demareitakin, pari vihreääkin, persuja ennemmältikin, meitä keskustalaisia vielä enemmän, kokoomuslaisiakin mukana. Ettei nämä ole niin ahdasmielisiä, kuin täällä erot äkkiä saa esille. Purjelentokin siinä harrastuten piirissa, mutta on muutakin.
        Kunhan taas kesä koittaa...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On varmaan sivistävää kommusnisteja lukea. Se heillä vain kovin yksipuolista antinsa.
        Oman hallituksen haukkumista ja Trump heille väärä valinta sitä jatkavat ja jatkavat.
        TÄMÄ NYT SE HAUKKUMIS OSA. Sitten kehumis osa, kun aina on kaksi puolta. Keskustalaiset keskellä katsoo molemppiin suuntaan, jos et usko kts Paavoa, se katsoo sekä itään että länteen.

Tämä on keskustan palsta, he ei mene hiilihangolla työntäenkään omille palstoille.
        Täällä me keskustalaset halutaan keskustalaista tekstiä, meitä saa kehua ja moittia. Hallituksella on oma palsta, sinne hallituksen haukkumiset tovereilta, ei tänne. Trumpillekkin löytyy parempi palsta haukkumiseen kuin tämä. Trump kehui maanviljelijöitään, se on keskustalaista asiaa, joten tuleekin mainita. Niin minäkin kehun maan selkärankaa. Nämä toverit täällä haukkuu maaseutua ja maanviljelijöitä, kai heillekkin Suomen maassa kasvatettu ruoka kelpaa. Eikä minullakaan nyt niin tarve ole ole moittia vasemsmitolaisia, tuntenut olen ja yhä tunnen erittäin mukavia ja fiksuja vasemsmistoliittolaisiakin, he käy meillä kylässäkin yhteisen harrastuksen tiimoilta.
        Harrastusessa muka demareitakin, pari vihreääkin, persuja ennemmältikin, meitä keskustalaisia vielä enemmän, kokoomuslaisiakin mukana. Ettei nämä ole niin ahdasmielisiä, kuin täällä erot äkkiä saa esille. Purjelentokin siinä harrastuten piirissa, mutta on muutakin.

No, Kapi ei ainakaan ole Kokoomusta äänestävänä lähelläkään kommunisteja. Sinä olet paljon enemmän kommunisti kuin Kapi.

Ja tulee mieleen kysyä, että tiedätkö sinä edes, mikä kommunisti on?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä kieltä tuo on??

• Anonyymi

Hieno homma! Sitten Paloheinässä on hommat kunnossa! Arvo vaan nousee entisestään! Toivottavasti kelit ulkoiluun pysyisi hyvinä. Polkasit taas kepun mopot tulille!!

• Putket ovat nyt kunnossa tässä talossa, kun laittajina olivat miehet, joiden mustan työpaidan selässä luki ”Samassa putkessa 70 v”. Se oli tuon 70 vuotta toimineen firman motto. Asuntoni arvon nousu ei hyödytä minua, toivottavasti hyödyttää perillisiäni.

Ulkoilulenkit täällä ovat vielä kesäisessä kunnossa. Vaikka viime yönä on hieman satanut lumenhaituvaa, ei siitä ollut enää juuri jälkeäkään noilla keskuspuiston hiekkateillä, joilla päivällä parin kilometrin lenkin tallustelin.

• Anonyymi

Kiitoksia linkistä, täyttä asiaa ja mielenkiintoista lukea.

• Anonyymi
    • Historian palstallahan v. 2005 julkaisin tuon linkkikirjoitukseni. Eipä se näy vielä herättäneen kiinnostusta niissä, joilla olisi kykyä ottaa tuohon kantaa.

On tullut roiskaisuja kommunisteista. Tanner oli hyvin kaukana kommunisteista. Ei häntä muuten olisi sotasyyllisyydestä viiden vuoden vankeuteen tuomittu. Ei Kekkonenkaan ollut kommunisti, vielä 1941 päätti ystävilleen lähettämänsä kirjeet ”Ryssän vihassa, veljesi Urho”. Mutta pari vuotta myöhemmin tapahtui hänen ”takkinsa kääntö” ja niinpä hän oli v. 1945 Tannerin tuomitsijoina. Se vaikutti niin ratkaisevasti käsitykseeni hänestä, etten koskaan presidentinvaaleissa häntä äänestänyt – kun en koskaan ole ollut kommunisti.

Tähän mennessä avaukselleni tullut ei anna minulle aihetta enempään. Vaikka olen varsin heikossa kunnossa, mutta jos minulle ei vielä ihan pikaisesti tule se noutaja, jonka joku tuossa on ennustellut olevan jo tulossa, käyn vielä illalla tai viimeistään huomenna avaustani katsomassa ja mielelläni tartun mahdollisesti tulleisiin asiallisiin viesteihin.

• Avaukselleni tulleita viestejä tarkemmin silmäillessäni näen. että onhan niissä myös hyviä toivotuksia minulle. Kiitos niistä! On myös muutama oikein hauska. Kiitos siitäkin; se sai minut hyvälle tuulelle!

Noihinkaan en nyt kuitenkaan jaksa vastailla enempää kun ajatusteni keskiössä vääjäämättä on nyt tämä tilani.

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

Avaukselleni tulleita viestejä tarkemmin silmäillessäni näen. että onhan niissä myös hyviä toivotuksia minulle. Kiitos niistä! On myös muutama oikein hauska. Kiitos siitäkin; se sai minut hyvälle tuulelle!

Noihinkaan en nyt kuitenkaan jaksa vastailla enempää kun ajatusteni keskiössä vääjäämättä on nyt tämä tilani.

Eipä mitään, oikein mukavaa päivää ja jaksamaista Kapille! Edelleen palstan paras avausten tekijä.

• Anonyymi

Kekkonen aisti mestarillisesti tilanteen, jossa Suomen etu tuli huomioida ensin. "Takinkääntö", johon perustui Suomen uusi asema suhteessa Neuvostoliittoon oli Mestarin käsialaa.

Ossi, myös mestari ja oikea SOTILAS

• Anonyymi kirjoitti:

Eipä mitään, oikein mukavaa päivää ja jaksamaista Kapille! Edelleen palstan paras avausten tekijä.

Kiitoksia toivotuksistasi! Kyllähän tässä vielä jotenkin jakselee, päivällä jopa tallustelin parin kilometrin lenkin noilla keskuspuiston täysin lumettomilla hiekkateillä.

• Anonyymi

>> Tanner oli hyvin kaukana kommunisteista. Ei häntä muuten olisi sotasyyllisyydestä viiden vuoden vankeuteen tuomittu. <<

Eikös Tanneri esitellyt itsensä Stalinille syksyn 1939 neuvotteluissa Mensevikkinä. Näin on kerrottu, olikohan se Paasikiven päiväkirjoissa. Se oli pahinta mitä neukkulan kommunistit tiesi, sillä eikös ne Mensevikit olleet lähempänä sosiaalidemokraatteja ja vastustaneet vallankumousta.

• Anonyymi

Kovin on yksipuolisen typerä näkemys Kekkosen vertailusta Tanneriin. Lehtinen tollona peesaa.

Ossi, faktat tunteva aito SOTILAS

• Anonyymi

Huomasitko, että noin viikko sitten palstalla keskusteltiin taajaan Paloheinästä? Lähes yksimielisesti se todettiin hyvin toimeen tulevien ja onnellisten ihmisten kaupunginosaksi. Tästähän on oikein tutkimustietoa. Paloheinäläisten kohteliasta ja erityisesti vanhusväestöä kunnioittavaa käytöstäkin ihasteltiin.

Myös Paloheinän palveluja kehuttiin, ne täyttävät kaikki perustarpeet. Ainoana puutteena mainittiin, että siinä pulkkamäen vieressä ei voi paistaa makkaraa. Arveltiin, että vahvan yhteisöllisyyden tunteen omaavat paloheinäläiset voisivat pystyttää makkaranpaistopaikan talkootyönä itseään ja vierailevia "turisteja" varten.

• Kyllä minä olen nuo huomannut. Ensimmäiset niistä tulivat jo yli kaksi viikkoa sitten. Yhdessä niistä kerrottiin Paloheinässä asuvien keskimääräiset tulot olevan Helsingin korkeimpia, muistaakseni runsaat 4000 euroa kuukaudessa. Taisin sitä kommentoidakin todeten, että taidanpa jäädä tuloillani hieman alemmas keskimääräistä paloheinäläistä.

Paloheinä hyvistä palveluista kerrottuun yhdyn varauksitta ja erityisesti korostan tämän alueen viihtyisyyttä ja erinomaisia liikuntamahdollisuuksia.

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

Kyllä minä olen nuo huomannut. Ensimmäiset niistä tulivat jo yli kaksi viikkoa sitten. Yhdessä niistä kerrottiin Paloheinässä asuvien keskimääräiset tulot olevan Helsingin korkeimpia, muistaakseni runsaat 4000 euroa kuukaudessa. Taisin sitä kommentoidakin todeten, että taidanpa jäädä tuloillani hieman alemmas keskimääräistä paloheinäläistä.

Paloheinä hyvistä palveluista kerrottuun yhdyn varauksitta ja erityisesti korostan tämän alueen viihtyisyyttä ja erinomaisia liikuntamahdollisuuksia.

Paloheinästä tekee viihtyisiä, hyvin tulojen lisäksi, ihmiset ja yhteisöllisyys! Iso lisä on luonnollisesti lyhyen välimatkan päässä Helsinki kaikki palveluineen ja upeana kaupunkina.
        Aikoinaan Myyrmäessä asuneena oli upeaa ajaa fillarilla Keskuspuiston kautta Kaivoniemeen ja Suomen hienoimpaan kahvilaan eli Ursulaan nauttimaan heidän katkarapuleipä ja lasillinen kylmää valkkaria. Helsinki on upea kaupunki ja Suomen veturi.

• Anonyymi

Kapi laittoi taas keput ja kepua lähellä olevat hörhöt tulille! Kapi on todella ystävällinen, pakkasta vähän pukkaa ja monella vetää tönöstä läpi ja yhdellä Inkeroisissa myös korvista.

• Enpä ota kunnia siitä ”tulille laittajasta”. Joku muu täytyy olla ainakin noilla, joilla kommunistit aina mielessään. Tarkoittamallasi yhdellä Inkeroisissa minä kyllä olen mielessään aina ja ainoana niin, että hän näkee minut aina teissä muissa silloinkin, kun en viikkoihin tänne mitään laita enkä edes käy täällä läheskään jokaisena päivänä.

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

Enpä ota kunnia siitä ”tulille laittajasta”. Joku muu täytyy olla ainakin noilla, joilla kommunistit aina mielessään. Tarkoittamallasi yhdellä Inkeroisissa minä kyllä olen mielessään aina ja ainoana niin, että hän näkee minut aina teissä muissa silloinkin, kun en viikkoihin tänne mitään laita enkä edes käy täällä läheskään jokaisena päivänä.

Varo varkaita netissä, ole tarkka maksuvälineidesi suhteen. Valion tietomurrossa vietiin myös sinun tietosi, joko tili on tyhjennetty?.

• Anonyymi

Kyllä se ryssänviha loppuu sitten sodan jälkeen, kuten viime kerrallakin.
      Valitettavasti nykyiset johtajat ovat tehneet niin valtavia virheitä, että niillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin sota.
      Sitten voidaan sanoa, että "sota tuhosi suomen, ei me".

• Anonyymi

Totta, miksi se Putler teki niin valtavia virheitä ja sai lisää tilaamiaan Nato maita. Putler on ollut viime vuosikymmenen paras Nato-myyjä ja Suomesta jäsenyydestä sai leivänpaahtimen ja Ruotsin jäsenyydestä aamutossut bonuksina. Mutta miksi tosiaan puutarhatonttu ja pula-ajan Stalin teki noin kauheita virheitä..

• Anonyymi

Ihan samaa mieltä; puupäiden touhua Suomessa.

• Anonyymi

Kirjassaan Ettei totuus unohtuisi (1976) Poika (*) kertoo kirjoituksesta, joka oli "vuoden 1941 oloissa merkittävä ja ainutlaatuinen, sillä siihen mennessä ei kukaan huomattava työväenliikkeen ulkopuolinen poliitikko ollut kirjoittanut työväenliikkeestä..." Kyseessä oli kirjoitus, jonka hän itse oli laatinut, ja joka meni Urho Kekkosen nimissä 12.3.1941 Helsingin Sanomiin Väinö Tannerin 60-vuotissyntymäpäivän johdosta.

(*) Kyseessä on siis Arvo Poika Tuominen)

Täällä on tuo kyseinen "Kekkosen kirjoitus"

Väinö Tanner (60-vuotias)

Kekkonen, Urho (1941-03-12)

https://www.doria.fi/handle/10024/11751

https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/11751/TMP.objres.3483.html?sequence=1&isAllowed=y

JKK kirjoitti joskus näin:

>>Urho Kekkonen laati Helsingin Sanomiin Tannerin 60-vuotispäivänä päivänsankaria suuresti ylistävän artikkelin, jossa hän kuvaili entisen ministeritoverinsa avuja ja luonteenpiirteitä, joiden katsoi kohottaneen Tannerin demokraattisen johtajatyypin ihanteeksi. Hän näki työväenliikkeen johdossa jatkavassa Tannerissa takeen Suomen kansan itsenäisyystahdon säilymisestä ja lujittumisesta. Kekkonen toteaa artikkelissaan mm: ”Väinö Tannerin työ sosialidemokraattina ja työväenjohtajana on tullut oikeisiin mittasuhteisiin vasta viime aikoina, kun porvarillisissakin piireissä on opittu näkemään järjestyneen työväenliikkeen kansallinen merkitys… sen tunnustaminen itsenäisyytemme, vapautemme ja kansanvaltamme elimelliseksi osaksi”.

Kekkonen jatkaa: ”Väinö Tannerissa on paljon sellaista, joka on suomalaisinta, mitä miehessä voi olla: hän on varma mielipiteissään, joskus itsepäisyyteen saakka, hän on rehellinen ja luotettava kannanotoissaan, hän on uskollinen asialleen ja tovereilleen, hän on realiteettien mies, kylmä ja kovakin asioissaan, mutta lämmin ihmisenä, hän on humoristinen omalla jäyhällä tavallaan. Hän on rohkea mies, niin rohkea, että hän puolustaa omaa oikeuttaan, työväenluokan oikeuksia ja meidän yhteisiä oikeuksiamme, olivatpa vastassa mitkä voimat tahansa”.

Viimeisessä lauseessa toteamalleen Kekkonen sai myöhemmin vankkaa lisätodistusta! Tuolloin Kekkosen käyttäytyminen Tanneria kohtaan oli kovasti ristiriidassa edellä lainattujen kirjoitusten ja puheiden kanssa. Se vain kuvasti sitä kaikessa muussakin nähtyä kuulua ”Kekkosen käännöstä”, mitä Väinö Tanner ei koskaan ymmärtänyt eikä hyväksynyt.<<

Suosittelen Tannerin muistelmia kaikkien luettavaksi. Ilman näin kovaa miestä Suomen Talvisota olisi voinut huomattavasti huonomminkin.

Väinö Tanner: Olin ulkoministerinä Talvisodan aikana. Tammi, 1951, Helsinki.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Väinö_Tanner

Wikipedian artikkelissa on virhe, sillä Tanner ei ollut ministerinä Jatkosodan alkaessa.

>>Väinö Tanner oli ulkoministerinä 1939–1940 ja Talvisodan jälkeen kauppa- ja teollisuusministerinä 1940–1942 erottuaan Neuvostoliiton vaatimuksesta ulkoministerin virasta.<<

>>Muodolliseksi syyksi Tanneria vastaan esitettiin hänen jäsenyytensä Linkomiehen hallituksen ulkoasiainvaliokunnassa, ja sen myötä syytettyjen piiriin joutuivat myös maalaisliittolaiset ministerit Antti Kukkonen ja Tyko Reinikka.<<

Samalla "syyllä" Kekkonen niittasi Tannerin syytteen avulla 2 kilpailijaansa omasta puolueestaan.

• Anonyymi

Antti Kukkonen ja Tyko Reinikka eivät olisi olleet minkäänlaisia kilpailijoita Kekkoselle. Tuskin heitä olisi ilman tuomiotakaan valittu enää sotien jälkeen ministereiksi. Reinikka ei ollut istunut eduskunnassakaan kuin kahdeksan vuotta 1920-luvulla.

Sen sijaan Viljami Kalliokoski olisi voitu valita jopa Maalaisliiton presidenttiehdokkaaksi vuoden 1956 vaaleissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Antti Kukkonen ja Tyko Reinikka eivät olisi olleet minkäänlaisia kilpailijoita Kekkoselle. Tuskin heitä olisi ilman tuomiotakaan valittu enää sotien jälkeen ministereiksi. Reinikka ei ollut istunut eduskunnassakaan kuin kahdeksan vuotta 1920-luvulla.

Sen sijaan Viljami Kalliokoski olisi voitu valita jopa Maalaisliiton presidenttiehdokkaaksi vuoden 1956 vaaleissa.

Sensuuri pyyhkii asialliset kommentit. 3. kerta vielä!

>>Muodolliseksi syyksi Tanneria vastaan esitettiin hänen jäsenyytensä Linkomiehen hallituksen ulkoasiainvaliokunnassa, ja sen myötä syytettyjen piiriin joutuivat myös maalaisliittolaiset ministerit Antti Kukkonen ja Tyko Reinikka.<<

Ketä muita mahtoi kuulua tuohon Ulkoasiainvaliokuntaan, vai oliko se todella noin pieni, eli em. 3 jäsentä, jotka kaikki tuomittiin ns. sotasyyllisinä vankilaan?

• Anonyymi

Onko mkva-aaasiatuntija Hutikassa vai lannistunut?

Missä aamuruikut viipyy?

• Toissa päivänä edellisen kerran täällä kävin ja silloin laitoin edellisen viestinikin tälle avaukselleni. Neljännen sivun hännille tämä avaukseni oli jo pudonnut.

Onhan edellisen käyntini jälkeen tälle tullut asiallistakin, mutta en jaksa nyt niille vastailla, Sorry, niiden lähettäjät, mutta ymmärtänette, että muut asiat pyörivät mielessäni tärkeämpinä tässä kunnossani.

Huomaan, että 11 tälle tullutta viestiä on joutunut poistetuksikin. Niissä ei kai liene ollut valvonnan mielestä kovin tärkeää. Varmaan niistä useimmat ovat tulleet tuolta, jolle olen joka hetki mielessään niin, että muut aina minuksi joutuvat. Silti hänen viestejään ainakaan minua ajatellen ei mielestäni tarvitsisi poistaa, sillä kukaan tai mikään ei ole minulle niin yhdentekevä kuin hän.

• Valtiopäivät on taas avattu. Presidenttimmehän tietysti avauksen suoritti. Sen hän teki hienolla puheellaan! Sellaisen tietysti odotinkin häneltä kuulevani; ”en sitä muutoin olisi häntä presidentiksemme äänestänyt". Ihan hienosti esiintyi myös eduskunnan puhemies Halla-aho; siitä olin myönteisesti yllättynyt.

Avaukseni aiheen kahdesta verrokista toinen on presidentti Kekkonen. Otanpa siksi tähän myös hänen puheensa v. 1981 valtiopäivien avajaisissa. Ne olivat toiseksi viimeiset hänen 26 vuotta kestäneellä presidenttikaudellaan. Hieno oli hänenkin puheensa sisällöltään; sen voitte lukea tästä:

https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/8037/TMP.objres.4176.html?sequence=1&isAllowed=y

Muistan katsoneeni tuon puheen televisiosta. Kekkosen esiintyminen ei kuitenkaan ollut yhtä hieno kuin nyt oli Stubbilla. Takelteli puheessaan ja kai sekaantui papereissaankin. No. kai oli miehessä tehnyt tehtävänsä niin pitkä presidenttiura, joka oli pidempi kuin minun sotilasurani. Hänestähän tuli presidentti jo varusmiesaikanani ja tuolloin – helmikuussa 1981 – olin jo evp.

Tulinpa nyt vielä tuomaan tämän tälle avaukselleni, jolle tulleista viesteistä näkyy kolme joutuneen poistoon päiväkäyntini jälkeen; silloin poistettuja oli 11 ja nyt näkyy olevan 14. Tuskinpa olen menettänyt mitään siinä, että ne jäivät minulta näkemättä😉

Nyt vai Oikein Hyvän yön toivotukset tämän mahdollisesti lukeville!

• Viikkojumpastani tultuani avasin palstan ja menin tälle avaukselle katsoakseni olisiko sille tullut sellaista, johon voisin vastata. Ei näy tulleen. Eilisen käyntini jälkeen on kyllä tullut yksi viesti, joka on joutunut poistoon; nyt poistettuja on jo 15.

Eipä minulla itsellänikään ole mitään tämän avaukseni aiheeseen liittyvää sanottavaa. Joten totean vain, että taas oli mainio jumppa; Annika-fysioterapeuttimme vetämänä ensin venyttelyineen kuntosalissa, sitten altaalla. Sitten saunominen mainiossa saunassamme. Sen jälkeen menin vielä ruokailemaan Ammattioppilaslaitos Luovin ylläpitämässä Kaverit-ravintolassamme, jossa nautin todella hyvän lounaan, pääruokana lohilasagne salaattien kanssa, mainio kiisseli jälkiruokana.

Eipä nyt aihetta enempään joten käyn nyt ruokalevoille täällä kotonani.

• Anonyymi

Tuohon ei mitään lisäämistä, voisi jopa sanoa, että täydellinen päivä. Luovi on tuttu paikka ja siellä on tosiaan maistuvat lounaat. Hienoa, että jaksat vielä käydä jumpassa, pitää kehon ohella myös mielen virkeänä. Mukavaa päivää Paloheinää.

• Anonyymi kirjoitti:

Tuohon ei mitään lisäämistä, voisi jopa sanoa, että täydellinen päivä. Luovi on tuttu paikka ja siellä on tosiaan maistuvat lounaat. Hienoa, että jaksat vielä käydä jumpassa, pitää kehon ohella myös mielen virkeänä. Mukavaa päivää Paloheinää.

Hyvä päivä taas oli, kivassa jumppajoukossamme. Tässä nyt kahdeksanhenkisessä joukossamme on kaksi naistakin, mutta valitettavasti he eivät tule saunomaan kanssamme vaan menevät omaan saunaansa😉

Oikeassa olet; kyllä tällainen jumppa pitää kehon ohella myös mielen pirteänä. Jumppammehan järjestää Helsingin Sydänkuntoutus ry. Minulla oli ohitusleikkaus keväällä 1998 – siis kohta jo 27 vuotta sitten. Siitä lähtien olen tässä jumpassa käynyt, vuosittain kevätkauden tammikuusta huhtikuun loppuun, sitten syyskauden syyskuun alusta joulukuun loppuun.

Iäkästä joukkoahan tämä jumppaporukkamme on. Ryhmässämme olen kuitenkin jo toiseksi vanhin 89 v 7 kk ikäisenä, yksi on jo 91-vuotias, mutta edelleen innolla mukana.

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

Hyvä päivä taas oli, kivassa jumppajoukossamme. Tässä nyt kahdeksanhenkisessä joukossamme on kaksi naistakin, mutta valitettavasti he eivät tule saunomaan kanssamme vaan menevät omaan saunaansa😉

Oikeassa olet; kyllä tällainen jumppa pitää kehon ohella myös mielen pirteänä. Jumppammehan järjestää Helsingin Sydänkuntoutus ry. Minulla oli ohitusleikkaus keväällä 1998 – siis kohta jo 27 vuotta sitten. Siitä lähtien olen tässä jumpassa käynyt, vuosittain kevätkauden tammikuusta huhtikuun loppuun, sitten syyskauden syyskuun alusta joulukuun loppuun.

Iäkästä joukkoahan tämä jumppaporukkamme on. Ryhmässämme olen kuitenkin jo toiseksi vanhin 89 v 7 kk ikäisenä, yksi on jo 91-vuotias, mutta edelleen innolla mukana.

Kunnioitusta herättävän ikäisiä kavereita, mutta tosiaan upeaa, että vielä jaksatte pitää kuntoa yllä. Ehkäpä teidän kannalta on parempi, että naiset eivät tule saunaan teidän kanssa, kuitenkaan teillä pysyisi verenpaine hallussa.. Mutta kyllä moni ikäihminen tekee itselleen hallaa sillä, että ei harrasta liikkumista, jos ei muuta, niin vaikka kävelemään tai jumppaamaan. Eilen oli muuten Vintage ohjelmassa Dallape yhtyeen keikkabussi ja yllätys oli se, että Sisun rakentama ja on myös palvellut rintamalla 1939 viihdytysjoukkojen käytössä. Huvittava yksityiskohta olisi se, että bussi oli varustettu Volvon moottorilla ja sen oli pienitehoinen max 50 km oli huippunopeus. Sodan jälkeen joku liikennöitsijä osti bussin linja-autoliikennettä varten, mutta oli siihen liian hidas ja lahjoitti bussin palolaitokselle, siinä hitaus ei sitten ollutkaan ongelma. Kun entisöivät ko bussin, niin penkit ja sisuta löytyi hyvässä kunnossa ko paloaseman ullakolta. Palanen meidän historiaa.
        Näyttää myös hyvältä Ukrainakin osalta, ei Trumpin hallinto näköjään olekaan antamassa venäläisille vapaita käsi vaan päinvastoin. USAssa pohditaan jopa sitä, että Kaliningrad palautetaan omistajilleen tai vähintään demilitarisoidaan osana Ukrainan rauhansopimusta, siinä mahtaa putlerilla olla nielemistä, mutta 15.000 tankkia menettäneellä ei juuri ole välineitä tehdä mitään. Samaan aikaan EU järjestelee tuomioistuinta venäjää varten. Alkaa näyttämään yllättävänkin hyvältä Ukrainan kannalta.

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

Mitä te siellä salissa teette venyttelyjen lisäksi? Ei kai nyt enää sentään mitään kuntopiiriä, mutta onko jotain muuta, joka nostaa kevyen hien pintaan?

• Anonyymi

Odotatko jo pikaistakin lähtöäsi? Älä toki, kyllä valvonta hyvin siivoaa saittia.

• Anonyymi

Sinun rapamahalla, huonolla kunnolla, verenpaineella ja yleisellä kyrsimisellä, Kharon voi koukata ensin sinun kautta ja saitti onkin sitten vihdoin täysin puhdas.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä te siellä salissa teette venyttelyjen lisäksi? Ei kai nyt enää sentään mitään kuntopiiriä, mutta onko jotain muuta, joka nostaa kevyen hien pintaan?

Inkeroisten lähellä on ns tippapiiri ja siellä nousee kyllä hikikin pintaan.

• Anonyymi

Paloheinän ihanuus koskee ihmistä..

• Anonyymi

Vetääkö röörit nytten paremmin?

Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6115
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      637
      2502
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      82
      1191
    4. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      79
      1080
    5. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      330
      1063
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      55
      1030
    7. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      65
      1002
    8. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      61
      925
    9. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228