Ennustamisen tulos?

Kun eilen katselin televisiosta ilmastonmuutoksesta kertovaa ohjelmaa, niin kiinnitin huomiota, että siinä käytettiin termiä ”ennustus”, kun mielestäni oikea termi olisi ollut ”ennuste”. Semanttinen ero noiden kahden termin välillä on se, että ”ennuste” on faktoihin ja malleihin pohjautuva kuvaus mahdollisista tulevaisuuden tapahtumista, kun taas ”ennustus” on pelkästään selvänäkijänä itseään pitävän mielipide tulevaisuudesta.

En sitten tiedä, olenko tässäkin asiassa pelkästään ortodoksiaan pyrkivä kielifundamentalisti. Mielestäni kielen tarkkuutta ja kuvauskykyä ei kuitenkaan pitäisi tarpeettomasti rämettää huolimattomilla termivalinnoilla.

6

402

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Termit sekaisin

Luulenpa, että yli puolet suomalaisista tunkee sapuskaa "pakasteeseen", kun pitäisi sanoa "pakastimeen".

Samat säilöjät eivät kuitenkaan kaada poimimiaan marjoja "mehusteeseen". Miksikähän? No, eivät he taida käyttää "mehustintakaan", vaan "mehumaijaa".

• Täällä kotitaloustermistön puolella olen heikommalla jäällä, mutta tuo "mehuste" on mielestäni jonkinlainen katalyytti, joka saa mehun irtoamaan marjoista tai hedelmistä. Muistaakseni sitruunahappoa käytetään juuri mehusteena.

Mutta mikä ero on "mehustuksen" ja "mehustamisen" välillä, vai merkitsevätkö molemmat samaa?

• Kiälipuali
        Jäärä kirjoitti:

Täällä kotitaloustermistön puolella olen heikommalla jäällä, mutta tuo "mehuste" on mielestäni jonkinlainen katalyytti, joka saa mehun irtoamaan marjoista tai hedelmistä. Muistaakseni sitruunahappoa käytetään juuri mehusteena.

Mutta mikä ero on "mehustuksen" ja "mehustamisen" välillä, vai merkitsevätkö molemmat samaa?

Sepustamisen tulos on sepustus.....

• Siili

Olen samaa mieltä tuosta ennusteesta. Mutta nyt en kuolemaksenikaan muista, mitä muuta omituista ilmaisua samaisessa dokumentissa käytettiin toistuvasti. Argh.

• sattumalta

miksi astrologia keksittiin?
      No siksi, että ekonomismi saataisiin näyttämään
      vakavasti otettavalta tieteeltä.
      Kyllä sille naureskellaan, että Amerikan (?)
      presidentit käyvät kysymässä neuvoa selvänäkijältä,
      mutta eivätpä osanneet suomalaisetkaan sen
      paremmin ennustella, ennustaa, tehdä ennustetta tai
      mikä se nyt sitten olisi, ennenkuin lama iski
      1990-luvun alussa. Vaikka oli olevinaan hyvät ja
      luotettavat mallit ja ekonometriset menetelmät.
      Eivätköhän kuulu kaikki sinne ennustelun ja
      mallinnuksen ja lasipallojen tuijottelun puolelle.
      Joten terminologia on aivan yhdentekevää.

• Metodikko

...on joka tapauksessa Stetson-Harrison-menetelmä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3277
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3037
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      433
      2530
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2323
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2313
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2056
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      36
      1913
    8. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1656
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1643
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      31
      1499
    Aihe