Siivousfirmoja, joita en suosittelisi kellekään

Anonyymi-ap

Ensimmäisenä varmaan monille tuttu Lassila&Tikanoja. Kokemusta vuosien takaa, mutta muistui mieleen, kun näin heidän työpaikkailmoituksensa. Sai makeat naurut, kun kertoivat tarjoavansa hyvän työympäristön ja kannustavan esimiehen tai mainitsivat erikseen, että varmistetaan työntekijän selviävän terveenä töistä ja pääsevän terveenä töistä kotiin (eikö pitäisi olla itsestäänselvyys eikä mikään nostatuksen aihe?). L&T ei aikanaan maksanut palkkoja ajoissa tai osa palkasta puuttui (irtisanoutumisen yhteydessä maksettiin puuttuneesta osasta 700e ja se ei edes ollut kaikki siitä mikä puuttui). Oli parikin lähiesimiestä, jotka pompottelivat paikasta toiseen ja välillä olisi pitänyt olla kahdessa paikassa yhtä aikaa. Lopulta siitä sai palkkioksi burnoutin ja syyllistämiset, kun oli sairaslomalla. Vasta, kun työsuojelusta mainitsi muuttui ääni kellossa.

Seuraavan pari paikkaa, joissa kävin haastattelussa. Coorilla on vain ulkomaisia työntekijöitä, jotka eivät puhu suomea eli palveluohjaajalta vaadittiin englanninkielen taitoa. Ei se olisi ongelma, mutta uskon vahvasti, että hyväksikäyttävät ulkomaista työvoimaa, joka ei tiedä oikeuksiaan työntekijöinä. Palkkaa (joka oli niin vähäinen, ettei sillä eläisi) olisi maksettu palveluohjaajalle saman verran kuin siivoojalle ihan vain yhdenvertaisuuden vuoksi, mutta vastuuta ja tehtäviä olisi ollut paljon enemmän. Saavatko isot pomot sen saman palkan kuin siivooja... ihan niin kuin yhdenvertaisuuden vuoksi. Rohkenen epäillä.

Chagua Oy oli haastattelussa jopa hyvin kiinnostunut ja kertoivat, miten vaikea oli löytää sopivaa työntekijää. Ehdottivat jopa extra tehtäviä kesää varten, kun kokemusta minulla on niin paljon. He palasivat asiaan 2vko myöhemmin (ei 1vko niin kuin sanoivat) ja sanoivat olevansa erittäin kiinnostuneita palkkaamaan minut, mutta toivoivat voivansa neuvotella palkasta. Olin pyytänyt 14-15e tunnilta ja he tarjosivat 12,54e/h. Vastasin olevani kiinnostunut paikasta, mutta 14e/h oli minimi mihin lähtisin kokemuksellani. Sain copy+paste vastauksen 1,5 viikkoa myöhemmin. "Kiitos mielenkiinnostasi, mutta valitettavasti valintamme ei osunut sinuun." Heidän näkemyksensä palkkaneuvotteluista oli tarjota kokeneelle siivoojalle aloittelijan palkkaa ja kun en suostunut sain massaviestin.

Kotova lupaili viime syksynä sivuillaan maksavansa aina vähintään 15e/h. Hakemuksen lähettämisen jälkeen sain nopeasti puhelun perään. Ihminen toisessa päässä oli alentuva ja kertoi, miten he voisivat mahdollisesti haluta palkata minut, mutta olivat epävarmoja. Hän kertoi palkan olevan ensimmäisen 6kk 12e/h ja tämän jälkeen palkka olisi 15e/h. Haastattelua ennen he halusivat myös videoesittelyn hakijasta (miten tämä liittyy siivoojan taitoihin??). Päätin perua haastattelun vedoten liian alhaiseen palkkaan. Tämän jälkeen saman alentuvasti puhuneen tyypin ääni muuttui nopeasti. "Ota yhteyttä, mikäli tilanne muuttuu" "Kuulisimme sinusta mielellämme lisää" Ja sen lisäksi olen saanut haun jälkeen automaattisia sähköposteja Kotovalta, koska eivät ole kuulleet minusta.

Milloin aletaan puhua siivoojien kohtelusta ja palkoista? Miltä toimistot, ostoskeskukset, kaupat, yleiset wc:t, jne. näyttäisi, kun kaikki siivoojat lopettaisivat työnsä useaksi viikoksi ja alkaisivat vaatia parempaa ja inhimillisempää palkkaa?

0

124

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
        Ikävä
        191
        1304
      2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
        Ikävä
        122
        1138
      3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
        Ikävä
        48
        854
      4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
        Ikävä
        70
        850
      5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
        Ikävä
        53
        780
      6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
        Ikävä
        50
        735
      7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
        Ikävä
        33
        692
      8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
        Ikävä
        60