Jalkaväkimiinat ovat puolustajan aseita, jotka muuttunut todellisuus teki jälleen tarpeellisiksi. Hallitus aloittaa valmistelut Suomen irrottamiseksi Ottawan sopimuksesta, joka kieltää jalkaväkimiinat. Venäjän rajanaapurin oli mahdollista liittyä sopimukseen 13 vuotta sitten, koska Kremlin harhainen etupiirioppi vasta kypsyi pinnan alla. Suomen turvallisuustilanne näytti ruusuisemmalta kuin nyt. Arvioitiin myös, että henkilömiinat voidaan täysin korvata muin asein.
Tämänhetkinen miinapohdinta roihahti uuteen liekkiin viime syksynä, kun puolustusvoimain komentaja, kenraali Janne Jaakkola peräsi henkilömiinoista keskustelua. Perusteena oli, että turvallisuusympäristömme on muuttunut.
Jaakkolan mukaan venäläisen jalkaväen massamainen käyttö Ukrainassa on luonut uuden asetelman siihen, miten Suomen pitää valmistautua sotilaalliseen voimankäyttöön.
Kenraaleita syytetään siitä, että he käyvät uudelleen edellisiä sotia. Nyt oppi otetaan edelleen jatkuvan sodan kokemuksista, ja parempi niin.
On mahdollista, että Suomen lähtö Ottawasta rapauttaa sopimusta. Esimerkiksi Vasemmistoliiton mukaan Suomi ei saa antaa signaalia, että emme kunnioita sääntöpohjaista järjestelmää.
Suomen olisi kuitenkin paljon helpompi noudattaa kaikessa sääntöpohjaisuutta, jos tietäisimme, että Venäjäkin niin tekee. Nyt se ei tee, ja Suomen pitää vetää johtopäätökset.
Ei ole mitään syytä epäillä, etteikö Suomi pystyisi käyttämään miinoja vastuullisesti vain niissä tilanteissa, joissa se on oman maan puolustamisen kannalta välttämätöntä. Miinat merkitään karttoihin, ja ne pystytään keräämään maastosta kriisin mentyä ohi.
Jalkaväkimiinoilla on myös pelotevaikutus, miinakauhu. Se suojaa meitä hyökkääjältä pelkällä olemassaolollaan.
Hyväpuolustajan ase palautetaan
Anonyymi-ap
3
77
Vastaukset
- Anonyymi
Haloslaiset itkee ettei saa palauttaa. Menee mukaansa rtssän jalat.
- Anonyymi
Mutta persutrolli, meinaatko, että se ryssä tulee tänne jalan?
Enemmän persut näitä haluaa, että "musta mies, anteeksi, henkilö" kävelee yli rajan. - Anonyymi
Mikä on "hyväpuolustaja"?
Tarkkuutta höpinöihin .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723023
- 552675
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322285- 792168
- 951976
- 351785
- 121556
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171517Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301350Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329