Kävin eilen tehtaassa

Kaikki oli paksun ruosteen peitossa. Putkistot ja säiliöt, kaikki hoitotasot, sai tosiaan varoa ettei putoo läpi. Ja se labra oli erityisen vaikuttava. Lopulta etenin keskusvalvomoon ja laukaisin hälyttimen. Sitten tuli kiire pois.

Jo pitkään oon kattellu tota tehdasta, mutta se on tosi hyvin vartioitu ja kamerat joka kulmalla. Jotenkinkaan en tajua, miks laitetaan tehdas kiinni ja sadat työttömiksi. Ja sitten varjellaan kuin mitäkin salaisuutta. Ettei kukaan sais tietää niistä paremmista ajoista, kun kaikilla oli vielä töitä. Ja oli vientiä ja niillä tuloilla rahoitettiin palvelut. Harmi vaan että kunnallisvaalit meni jo, ois kannattanut tehdä aiemmin tää paljastus. Ihan varmasti oli joku kunnallispamppu, joka ton hälyttimenkin sinne virittänyt.

18

190

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Joo, kantsii tutkailla netistä valvontakameroiden ulkomuotoa ja sijoittelua. Siellä tehtaissa ilmanlaatu voi olla heikkoa pölyn vuoksi niin kasvomaski voi tulla kysymykseen. Se vaikeuttaa myös henkilön tunnistamista nauhoilta. Yksi huolestuttava ongelma voi piillä autioissa tiloissa eli asbesti. Siihen auttaa vain erikoissuojaimet. Sekin on syytä selvittää miltä asbesti näyttää. Kuitumaisia säikeitä ne käsittääkseni.

• Sitä mä ihmettelin, että vanhaan tehtaaseen oli vaihtaneet valvontakamerat ihan uusimpaan malliin. Onkohan jo jotain lämpöhakeutuvia. Hirveen suuren vaivan nähneet. Minkälainen yhteiskunta tää on, kun halutaan ihmisiltä estää töihin pääsy. Työ on loppujen lopuks ihan perusasia, vaikka nyt itekin jaksavuuden kanssa kamppailen, niin kyllä työtä pitää olla, ihan perusoikeus.

Joo huomasin, käsiä kirveli, olo paljon säiliöitä, syövyttävän aineen varotusmerkillä. Huhun mukaan kyllä paikkakunnalla liikku työn vaurioittamia henkilöitä. Mutta onhan noikin kehittynyt, suojaimet ja muutenkin prosessit. Ei ois sen takia tehdasta kiinni tarvinnu laittaa. Kyllä se tässäkin on ollu se raha juttu ja se suomen malli, että palkka pitää maksaa kahdesti. Työntekijälle ja yhteiskunnalle toinen osa.

• Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

Sitä mä ihmettelin, että vanhaan tehtaaseen oli vaihtaneet valvontakamerat ihan uusimpaan malliin. Onkohan jo jotain lämpöhakeutuvia. Hirveen suuren vaivan nähneet. Minkälainen yhteiskunta tää on, kun halutaan ihmisiltä estää töihin pääsy. Työ on loppujen lopuks ihan perusasia, vaikka nyt itekin jaksavuuden kanssa kamppailen, niin kyllä työtä pitää olla, ihan perusoikeus.

Joo huomasin, käsiä kirveli, olo paljon säiliöitä, syövyttävän aineen varotusmerkillä. Huhun mukaan kyllä paikkakunnalla liikku työn vaurioittamia henkilöitä. Mutta onhan noikin kehittynyt, suojaimet ja muutenkin prosessit. Ei ois sen takia tehdasta kiinni tarvinnu laittaa. Kyllä se tässäkin on ollu se raha juttu ja se suomen malli, että palkka pitää maksaa kahdesti. Työntekijälle ja yhteiskunnalle toinen osa.

Vihreä siirtymä, hiilidioksidittomuus. Johtaa enemminkin työttömyyteen kuin työllisyyteen. Tehtaat seis jne. Ymmärtäisin päästöttömän linjan mikäli sillä olisi globaalissa mielessä jotain merkitystä. Kiina, Venäjä, USA ja Intia tupruttelevat täysin rinnoin miten lystäävät. Pitäisi olla jokin algoritminörtti jotta voisin työllistyä teknologiateollisuuden alalle. Motivaatio oppia ja osaaminen ovat minulla kateissa koodauksen suhteen. Tekoälyn palvontaahan nuo työmarkkinat ovat yhä enenevässä määrin. Robotit tulevat aina olemaan huonompia asiakaspalvelijoita kuin ihmiset vaikka niitäkin aletaan vielä joskus tyrkyttämään ihmisten tilalle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vihreä siirtymä, hiilidioksidittomuus. Johtaa enemminkin työttömyyteen kuin työllisyyteen. Tehtaat seis jne. Ymmärtäisin päästöttömän linjan mikäli sillä olisi globaalissa mielessä jotain merkitystä. Kiina, Venäjä, USA ja Intia tupruttelevat täysin rinnoin miten lystäävät. Pitäisi olla jokin algoritminörtti jotta voisin työllistyä teknologiateollisuuden alalle. Motivaatio oppia ja osaaminen ovat minulla kateissa koodauksen suhteen. Tekoälyn palvontaahan nuo työmarkkinat ovat yhä enenevässä määrin. Robotit tulevat aina olemaan huonompia asiakaspalvelijoita kuin ihmiset vaikka niitäkin aletaan vielä joskus tyrkyttämään ihmisten tilalle.

Tuulimyllyjen rakentelu ja ulkomaiset sijoitusyhtiöt vaikuttaa juuri sellaiselta, jolla pumpataan veronmaksajien rahat. Voi tietysti olla, että kauppaavat sen lähes kaiken googgelille ja veronmaksajien rovot sivuseikka. Taaskaan ei suomi kuitenkaan voita mitään. Väittäkää nyt edes joku, että olen täysin väärässä, niin olis parempi mieli.

• Anonyymi kirjoitti:

Tätä mä en meidän päättäjissämme ymmärtäny. Onko se joku, että halutaan näyttää maailmalle, että meillä eletään puhtaasti vai onko siinä vaan tavallisen kansalaisen körmyyttäminen ja sehän on helpointa tehdä viemällä työ. Päättäjät kyllä esittävät toimivansa kansan tasolla vierailemalla toreilla, mutta eivät he siitä saa mitään käsitystä kansalaisen elämästä. Heidän pitäisi vierailla työpaikoilla. Ja tehdä kaikkensa että työpaikat pysyvät. Useinhan tuotannon poissiirtäminen ei vähennä päästöjä, vaan voi jopa lisätä. Kadonneiden työpaikkojen tilalle ole saatu mitään merkittävää uutta. Vihreä siirtymä on kuitenkin aika pientä verrattuna perinteisiin suuriin teollisuuden aloihin.

• Anonyymi kirjoitti:

Tuulimyllyjen rakentelu ja ulkomaiset sijoitusyhtiöt vaikuttaa juuri sellaiselta, jolla pumpataan veronmaksajien rahat. Voi tietysti olla, että kauppaavat sen lähes kaiken googgelille ja veronmaksajien rovot sivuseikka. Taaskaan ei suomi kuitenkaan voita mitään. Väittäkää nyt edes joku, että olen täysin väärässä, niin olis parempi mieli.

Juu mä just luin, että yks tuulipuisto, niin se ei työllistänyt yhtäkään suomalaista. Jotenkin aiemmin ymmärsin, että myös Suomessakin ois tuulivoima osaamista. Vai oliko se taas vaan myyntipuhe?

• Anonyymi

Itse kävin joskus VTT:n tutkimuslaboratoriossa Otaniemessä vahingossa ja se olikin hankala paikka päästä päästä pois kun jouduin vartiontiliikkeen hampaisiin, jotka luuli, että olen vakoilemassa yrityssalaisuuksia. Mutta kyllä siittä sitten selvittiin vajaan tunnin kuulusteluilla ja jouduin muistaakseni allekirjoittamaan jo kun paperin, että en saa eläissäni kertoa kenellekään mitä siellä näin, vaikka tosiasiassa en mä siellä kyl mitään ihmeellistä nähnyt. Mutta pakko oli mikä pakko!

• No mun faija pääs, kerran tonne vtt n laboratorioon. En tiedä sitten millä konstilla oli keplotellu. Mutta voi olla ettei se sitten loppupeleissä sitten ookkaan mikään niin erityisen hohtava paikka. Vaikka jotenkin laboratoriosta tulee aina mieleen, joku tosi upea juttu.

• Anonyymi

No Trumppihan tosiaan näytti yrittävän tuotannon palauttamista. Tosiasia taitaa olla kyllä niin, ettei ole tiennnyt tarpeeksi valtiontaloudesta. Ei se siellä ole helposti enää mahdollista ja sijoitusmarkkinaelämä vaikuttaa lähes katastrofilta. Hyvä kysymys onkin kuinka kauan sellainen voi kestää, jos kukaan ei tee mitään muuta kuin pelaa rahalla?

Yksisarvinen yksinkertaisuudessaan osaisi antaa yhden yksinkertaisimmista vastauksistaan...

• Mä vaan aattelin, kun esim. Puola ja myös Balttia on menestynyt suomea paremmin työpaikkojen pidossa. No onhan se selvä ettei näissä maissa matalan verotuksen vuoksi ole näin hyviä hyvinvointipalveluja. Mutta toisaalta eihän Suomikaan, niitä omin rahoituksen pysty järjestämään. Vaikka verotus on kova, ei raha riitä, kun ihmiset ei oo töissä.

• Anonyymi

Mitenkän meillä Suomessa nämä vakuutusasiat tuollaisessa tilanteessa menee? Jos alueella luvattomasti oleskelevalle sattuu jotain, niin joutuuko alueesta vastaava korvaajaksi? Jos näin on niin silloin on täysin ymmärrettävää, ettö haluavat valvoa.

• Mutta se tuo kuluja. Jos taas tehdas toimis niin siitä tulis tuloja. Ai niin, mutta täähän on tätä suomalaista talousosaamista.

Mutta joo, onhan valvonta ymmärrettävää, ettei pikkumuksut mee. Toi oli tosissaan aika paha paikka.

• Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

Mutta se tuo kuluja. Jos taas tehdas toimis niin siitä tulis tuloja. Ai niin, mutta täähän on tätä suomalaista talousosaamista.

Mutta joo, onhan valvonta ymmärrettävää, ettei pikkumuksut mee. Toi oli tosissaan aika paha paikka.

Tuleehan siitä kuluja, mutta niin kauan kun asiattomien on pakko tuollaisiin paikkoihin itseään tunkea, niin minkäs teet. Varmasti toki olisi järkevämpää jyrätä suoraan maan tasalle, kun eivät kerta käytä enää. Ei tarvitsi tuhlata rahaa ja aikaa valvomiseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuleehan siitä kuluja, mutta niin kauan kun asiattomien on pakko tuollaisiin paikkoihin itseään tunkea, niin minkäs teet. Varmasti toki olisi järkevämpää jyrätä suoraan maan tasalle, kun eivät kerta käytä enää. Ei tarvitsi tuhlata rahaa ja aikaa valvomiseen.

PURKAMISESTA TULEE SATOJEN TUHANSIEN EUROJEN KULUT.
        Yhteiskunnan vastuulle jää jätökset.

• Anonyymi kirjoitti:

Mutta on ne aikamoisia monumentteja. Itekin toivoisin, että nää mun ottamat kuvat herättäisi ajatuksia ihmisissä. Ei ne ole vaan kuvia, enkä niitä miksikään taiteeksi ole tarkoittanut.

Toisaalta ihan kiva, että ihmiset noita nykyään kuvaa. Mutta toinen puoli on, että se on viihteellistynyt. Ei ymmärretä, että ollaan tuhon tiellä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

PURKAMISESTA TULEE SATOJEN TUHANSIEN EUROJEN KULUT.
        Yhteiskunnan vastuulle jää jätökset.

Ja miksi sä siitä mulle huudat?

• Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

Mutta on ne aikamoisia monumentteja. Itekin toivoisin, että nää mun ottamat kuvat herättäisi ajatuksia ihmisissä. Ei ne ole vaan kuvia, enkä niitä miksikään taiteeksi ole tarkoittanut.

Toisaalta ihan kiva, että ihmiset noita nykyään kuvaa. Mutta toinen puoli on, että se on viihteellistynyt. Ei ymmärretä, että ollaan tuhon tiellä

Mikäs siinä, kunhan vastuukysymykset on hoidettu niin, että itsekantaa kaiken vastuun mahdollisista vahingoista. Oleellista on, että kenenkään muun ei tarvitse kantaa juridista eikä rahallista vastuuta siitä, että ihmiset tunkevat itsensä minne sattuu.

• Anonyymi kirjoitti:

Mikäs siinä, kunhan vastuukysymykset on hoidettu niin, että itsekantaa kaiken vastuun mahdollisista vahingoista. Oleellista on, että kenenkään muun ei tarvitse kantaa juridista eikä rahallista vastuuta siitä, että ihmiset tunkevat itsensä minne sattuu.

En nä nyt itteeni mihinkään tunge. No oikeestaan hämeenlinnan vanhalla amiksella, joka purettiin 2011, niin sinne mä menin sellasen kaukolämpökanavan kautta. Ja siinä oli tilaa tosiaan niin vähän, että kirjaimellisesti ihan tungin.

Mutta sitten jos tehtaat puretaan, niin samalla katoo historia. Suomen menestys tuli juurikin teollisuudesta. Ei me mitenkään vastaavaa ois saavutettu maata viljelemällä. Suomen ilmasto kun on mitä on. Eikä vastaavaa elintasoa saavuteta myöskään paisuneella julkisella sektorilla. Palveluyhteiskunnassa ei raha riitä ja siksi ois aika katsoa taaksepäin ja oppia miksi raha aiemmin riitti.

Mä usein tykkään käydä Tampereella ihailemassa vanhoja tehtaita ja muistella, kuinka oma isoisäkin oli siellä töissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      192
      1321
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1148
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      860
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      712
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33