Mistä päivästä sairausajan palkanmaksu alkaa?

Anonyymi-ap

Olin sairaana melkein kuukauden. Sille ajalle oli sovittuna kaksi työpäivää. Olin siis poissa kaksi päivää, joista ensimmäinen oli puolisentoista viikkoa sairastumiseni alusta, toinen viikkoa myöhemmin.

Ymmärrän, että laki määrää työnantajan maksamaan palkkaa sairastumispäivältä ja yhdeksältä arkipäivältä. Työsuojelun sivuilla sanotaan näin, ja näin minäkin sen ymmärrän:
'Lain mukaan sairausajan palkkaa maksetaan sairastumispäivältä, jos se olisi ollut työntekijän työpäivä, ja sitä seuraaviin yhdeksään arkipäivään sisältyviltä työpäiviltä.'

Palkanlaskija kuitenkin tulkitsi lakia niin, että tuo yhdeksän päivän jakso alkoi ilmoittamastani sairastumispäivästä. Näin jälkimmäinen päivä jäi maksamatta.

Mitä mieltä olette? Miten teille on maksettu palkkaa, kun olette ollut sairaana useampia viikkoja?

Kuten normaalisti, en mennyt lääkäriin heti ensimmäisenä päivänä, koska flunssat yleensä parantuvat itsestään. En tarvinnut lääkärintodistusta, koska puoleentoista viikkoon ei ollut töitä. Sitten kuitenkin aloin tuntea oloni niin huonoksi, että menin lääkäriin. Hän ei suostunut kirjoittamaan lääkärintodistusta takautuvasti. Jos nyt hakisin Kelan sairaspäivärahaa tuolle palkattomalle sairausajalle, Kela vaatii lääkärintodistuksen sairastumisen alusta asti, jota en siis voi heille antaa.

Eikö olisi hullua, jos tuo palkanmaksuvelvollisuus tosiaan aloitettaisiin heti siitä päivästä, kun joku vapaalla viikollaan sairastuu, ei rasita terveyskeskusta, vaan parantelee itseään kotona? Yritetäänkö tässä saada kaikki sairastuneet heti ryntäämään terveyskeskukseen, siltä varalta, että tauti kestää viikkoja? Sehän olisi ihan hölmöä! Ja kyseessä on 'hyvinvointi'-alue palkan maksajana. Eikö heillä ole työvoimapula? Miksi patistaa ihmisiä sairaana terkkariin istumaan kuumeessa, muita tartuttamaan? Vai voiko sairaustodistuksen saada puhelimitse - ei kai sentään? Tämä taitaa olla ensimmäinen kerta, kun olisin pyytämässä palkkaa sairausajalta. Yleensä otan ne päivät palkattomana. Terkkariin on kymmeniä kilometrejä. Kuka jaksaa lähteä sairaana terveyskeskukseen!

Olisi ihana kuulla toisten kokemuksia ja tietoja ja käsityksiä asiasta.

3

105

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Pitää kertoa se ensimmäinen työpäivä sairastumispäiväksi. Jos menet sinä päivänä pyytämään sairaslomaa, lääkäri tuskin uskoo, että keuhkokuume alkoi sinä päivänä! Jos hän kuitenkin antaa antibioottien lisäksi sairaslomaa, jääkö se sitten palkanlaskijan tehtäväksi arvioida, milloin itse asiassa sairastuit, jotta voi alkaa yhdeksän päivän ynnäämisensä sieltä?

Ei se niin voi mennä. Totta kai sairausajan palkanmaksu alkaa sovitusta työpäivästä ja jatkuu sen yhdeksän päivää, niiltä päiviltä, jotka olisi ollut töitä. Selvä asia.

• Anonyymi

Totta. Noin on. Lääkäriin ei tietysti kukaan ensimmäisestä nuhapäivästä mene, ellei se satu olemaan työpäivä. Lääkäri ei kirjoita sairaslomaa takautuvasti, joten kannattaa mennä lääkäriin juuri sinä ensimmäisenä työpäivänä, jos suinkin jaksaa.

Miten se nyt oli sen ensimmäisen sairaspäivän palkattomuuden kanssa? Onko se jo tullut voimaan? Jos on sairaana vain yhden päivän, onko se nyt palkaton?

• Anonyymi

Siitä kun aivastat ensimmäisen kerran. Äänität aivastuksen ja viet lääkärille. Lääkäri tekee audiovisuaalisen analyysin autenttisuudesta, jonka jälkeen saat saikkua ihan stanasti. ok?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      198
      1562
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1298
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      53
      1077
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      72
      975
    5. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      52
      893
    6. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      58
      893
    7. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      106
      882
    8. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      45
      879
    9. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      850
    10. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      820
    Aihe