En milloinkaan saanut tutustua edesmenneeseen ja hukkuneeseen lääkintävääpeli ukkiin Vilho Berteliin, joka pelasti äidin mukaan satojen suomalaissotilaiden hengen talvisodassa ja meni minne käskettiin, sillä ei pelännyt mitään ja oli todellinen musiikkimies, josta piti tuleman kanttori. On kohtalon ivaa että hän piti uimamaisterina hukkumista kauniina tapana kuolla. Oli myös akrobaatti ja taitava taikatemppujen tekijä, joka pelasi pajatsosta perheelle ravintola-ateriaan rahat.
Isoisästäni Vilho Bertelistä piti tulla kanttori
12
227
Vastaukset
- Anonyymi
Bertel piti sotilaana kovaa kuria perheelleen ja kätevänä käsistään ompeli tyttärensäkin päähän tikit kun tämä oli loukannut itsensä leikkiessään. Bertel säesti itseään pianolla sekä kitaralla laulaessaan mm. Kuulan liedejä.
- Anonyymi
Siviiliammatiltaan Bertel oli raha-automaattiyhdistyksellä töissä. Hän hankki paljon musiikkikirjoja ja opintomateriaalia kanttoriksi opiskelua varten.
- Anonyymi
Kuulan liedit ovat apaattisen raskasta musiikkia. Heviä. Kunnioituksesta olen ajanut pääni kuulaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuulan liedit ovat apaattisen raskasta musiikkia. Heviä. Kunnioituksesta olen ajanut pääni kuulaksi.
En totuudenmukaisesti todellakaan osaa sanoa lauloiko puheena oleva henkilö todella Kuulan lauluja, sillä tämä oletus perustuu vain hataraan muistikuvaan hänen lapsensa kertomuksesta, eivätkä ne suinkaan aina ole kuvaamasi kaltaista laulutaidetta, sikäli kun ne edes ovat varsinaisia liedejä, yksinlauluja kumminkin, mutta eivät edusta esim. Kilpisen tavoin saksalaista liedtraditiota, vaan kumpuavat suomalaiskansallisesta maaperästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En totuudenmukaisesti todellakaan osaa sanoa lauloiko puheena oleva henkilö todella Kuulan lauluja, sillä tämä oletus perustuu vain hataraan muistikuvaan hänen lapsensa kertomuksesta, eivätkä ne suinkaan aina ole kuvaamasi kaltaista laulutaidetta, sikäli kun ne edes ovat varsinaisia liedejä, yksinlauluja kumminkin, mutta eivät edusta esim. Kilpisen tavoin saksalaista liedtraditiota, vaan kumpuavat suomalaiskansallisesta maaperästä.
Asia harvinaisen selvä.
(Kuulan näköinen mies poistuu paikalta). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asia harvinaisen selvä.
(Kuulan näköinen mies poistuu paikalta).Valokuvista päätellen ukkikin oli jonkin verran Kuulan näköinen tumma ja komea,
- Anonyymi
Ja miten se satojen sotilaiden pelastaminen tapahtui ja miten se on todistettavissa?
- Anonyymi
Hänelle myönnettiin mitali urhoollisuudestaan, mutta en voi itse todistaa sitä ilman jotain sota-arkistojen kaivelua. ´Hänestä on valokuvia opettamassa lääkintätehtävissä alokkaita ym., mutta nuorena lähti ja menehtyi tuupattuna satama-altaaseen pimennyksen aikana tupakanpummaustilanteessa. Lepäsi jäälautalla ja viereisestä aluksesta heitettiin pelastusrenkaita, mutta ne lensivät joiko liian taakse tai liian eteen kun pimeässä ei juuri nähnyt mitään valonheittimien valokiiloja lukuun ottamatta ja hän löytyi naarattuna pohjasta. Juttu oli oikeudessa, mutta korvaukset oli pieniä. lääkintälaukku mm. antiikkisine lääkepulloineen myytiin tai huudettiin huutokaupassa. Papan kuoleman mukana hänelle ainakin osittain laillisesti kuulunut äitinsä arvoasunto Töölössä meni, kun täti sanoi ettei tästä tule teille penniäkään ja Bertelin vaimo omaa sukua Olga Abramoff ei ryhtynyt käymään oikeutta sen saamiseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hänelle myönnettiin mitali urhoollisuudestaan, mutta en voi itse todistaa sitä ilman jotain sota-arkistojen kaivelua. ´Hänestä on valokuvia opettamassa lääkintätehtävissä alokkaita ym., mutta nuorena lähti ja menehtyi tuupattuna satama-altaaseen pimennyksen aikana tupakanpummaustilanteessa. Lepäsi jäälautalla ja viereisestä aluksesta heitettiin pelastusrenkaita, mutta ne lensivät joiko liian taakse tai liian eteen kun pimeässä ei juuri nähnyt mitään valonheittimien valokiiloja lukuun ottamatta ja hän löytyi naarattuna pohjasta. Juttu oli oikeudessa, mutta korvaukset oli pieniä. lääkintälaukku mm. antiikkisine lääkepulloineen myytiin tai huudettiin huutokaupassa. Papan kuoleman mukana hänelle ainakin osittain laillisesti kuulunut äitinsä arvoasunto Töölössä meni, kun täti sanoi ettei tästä tule teille penniäkään ja Bertelin vaimo omaa sukua Olga Abramoff ei ryhtynyt käymään oikeutta sen saamiseksi.
SE satojen miesten pelastaminen siis perustuu hänen tyttärensä kertomuksiin ja joka oli mm. aseman ääni ja näyttelijätär.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
SE satojen miesten pelastaminen siis perustuu hänen tyttärensä kertomuksiin ja joka oli mm. aseman ääni ja näyttelijätär.
Lääkintähenkilöstö teki työtään, sen ansiosta moni pelastui mutta ei tämä henkilö ollut ainoa lääkäri tai lääkintähenkilö joten erikoista on juuri hänestä rakentaa se pelastaja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lääkintähenkilöstö teki työtään, sen ansiosta moni pelastui mutta ei tämä henkilö ollut ainoa lääkäri tai lääkintähenkilö joten erikoista on juuri hänestä rakentaa se pelastaja.
Ei tietenkään hän ollut ainoa lääkintähenkilö laatuaan, mutta oli minun isoisäni, josta piti tulla kanttori ja siksi kerroin tämän tarinan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tietenkään hän ollut ainoa lääkintähenkilö laatuaan, mutta oli minun isoisäni, josta piti tulla kanttori ja siksi kerroin tämän tarinan.
Semmoisen hienon antiikkisen kustavilaistyylisen peilin pöytineen täti antoi Bertelin tyttärelle ts. minun äidille, mutta asunnosta ei saanut hänen perheensä mitään. Sekin peili on jo myyty, vaikka nuoruudesta asti se somisti olohuonetta..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911294Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221128- 48854
- 70850
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50725- 33692
- 60679
- 50665
- 52657