1. onko voinut olla minulla 1 kuukausi sitten kammio&eteisvärinä sydämessä joka ei ole näkynyt EKG;ssa 2 viikkoa sitten?
2.Näkyykö EKG;ssa rytmihäiriö-ongelmat että minulla on ollu rytmihäiriöitä jo aika pitkään mutta viimeksi 2 viikkoa sitten EKG;ssa ei ne sanoneet mitään että EKG;ssa näkyisi rytmihäiriöt eli voiko edes rytmihäiriöt koskaan EGK;ssa nähdä eli siis miten ihmeessä rytmihäiriöt voidaan nähdä ja selvittää¶ntaa`?
3.Miten voi tietää milloin soittaa ambulanssi kun iskee heikko tila sydämeen että voiko esim käydä siten että kohtaus menee ohi kun ambulanssin porukka tulee eli miten osata ajoittaa ja miten tietää milloin soittaa ambulanssa?Päivystykessä mua kehoitettiin soittamaan ambulanssi jos iskee sellainen tila että sydän tuntuu väsyvän &heikkenevän tosi pahasti tai iskee rytmihäiriöitä eli joko sydän iskee liian kovaa, liian nopeaa tai liian hitaasti ? Miten tavallinen random-ihminen voi itse ymmärtää tällaiset asiat milloin pitää soittaa ambulanssi?
Nimittäin nyt kävi viime yönä siten että isä joutui sairaalaan samantyylisistä ongelmista kuin minä ja hänellä todettu kammio&etäisvärinä. Tossa puhuttiin että mun tilannetta pitää tarkkailla myös. Sanoi että ne alkaa tutkia nyt häntä tarkemmin mitä toimenpiteitä isälleni seuraavaksi. Tilanne ei ole kuolemanvakava, mutta aloin pohtia että kammio&eteisvärinä ei ole koskaan mikään ihan pikkujuttu vai mitä?
Mä epäilen että minulle ja isälleni on tullut nämä ongelmat aika pitkälti pitkäkestoisen stressin seurauksesta.
tärkeitä kysymyksiä joihin vastausta ootan ......
10
120
Vastaukset
- Anonyymi
Eteisvärinäkohtaus voi mennä huomaamatta ohi tai voi jäädä päälle. Eteisvärinäpotilaan on käytettävä verenohenninta estämään veritulppien syntymistä eteiseen, mistä tulppa kulkisi aivoihin.
Kammiovärinä päättyy yleensä kuolemaan, ellei sitä pystytä hoitamaan välittömästi. Epäilenkin, oliko isälläsi sittenkään kammiovärinää, jos hän on vielä elossa.- Anonyymi
onko siis mahdollista että mulla olis voinu olla eteisvärinä kun pari kohtausta on ollut jolloin kummallakaan kerralla en soittanu ambulanssia&ottanu asiasta selvää??
Siitä noin 3 viikkoa eteenpäin kävin terveyskeskuksessa EKG:ssa eikä siellä näkynyt mitään?
Osaatko auttaa minua ettei minulle käy kuten isälle tai ettei minulle käy niin pahasti että pian kuolen jos tulee veritulppa eteisvärinästä joka johtaa aivoihin ja kuolemaan. - Anonyymi
Viime kohtauksesta on aikaa noin kuukausi. Sen jälkeen ollut lievempää ja keskihankalaa oireilua kuten esim rytmihäiriö-oireilua . Se viime kohtaus oli sillai voimakkaampi kun sydän tuntui väsyvän niin pahasti ja sen lisäksi rytmihäiriö-ongelmia.
Eka isompi kohtaukseni oli noin 2 kuukautta sitten. - Anonyymi
Vai olisiko tämä mun kohdalla oleva sydämen oireilu sittenkin vain paniikkihäiriötä? Minulla kun todettiin paniikkihäiriö vuonna 2018.
Tosin silloin 2 kuukautta sitten mulla oli aika raju juttu kun paastopäivänä tein 6.5 kilsan kävelylenkin ja sen jälkeen muutaman tunnin päästä lenkin jälkeen menin saunaan jossa otin kovat löylyt. Yöllä heräsin siihen että pumppu alkoi oireilla ja tuli se eka isompi kohtaus.
että oisko tuossa yhteys ongelmaan vai oisko niin että mun paniikkihäiriö olisi puhjennut tuon rankan päivän päätteeksi yöllä??
keskustelin asiasta lääkärin kanssa mutten saanut apua.
On mulle sanottu että pitää soittaa ambulanssi jos tulee sellainen vaikeanoloinen olotila.
- Anonyymi
mut EKG:ssa olisko pitäny näkyä veritulppa? Kun se eka voimakas kohtaus tuli niin siitä noin 3 viikkoa etipäin niin menin EKG;hen eikä siellä näkynyt EKG:ssa yhtään mitään.
sanottiin vastaanotolla "soita ambulanssi jos rytmihäiriöt iskee"
vai voiko se veritulppa kehittyä salakavalasti? Miten sen voi tietää etukäteen milloin se tulee?
Mä aion kyllä ensi kerralla soittaa ambulanssin jos iskee oireet.
Toivottavasti on ohimenevää ja toivottavasti kyse on vain paniikkihäiriöstä..- Anonyymi
Verihyytymä syntyy eteiseen eteisvärinäkohtauksen aikana. Kun kohtaus on ohi ja eteinen taas supistuu kunnolla, hyytymä lähtee supistuksen voimasta liikkeelle ja voi päätyä aivoihin. Seurauksena on aivoinfarkti. Siksi tarvitaan verenohennin, ettei hyytymiä synny. Tulevaa eteisvärinäkohtausta ei tiedä eikä tunne etukäteen.
Eteisvärinän tunnistaa tarkistamalla pulssin ranteesta, rytmi on nopea tai epäsäännöllinen. Kannattaa opetella tunnustelemaan oma sydämen rytmi. Moni elää ihan hyvää elämää jatkuvan eteisvärinän kanssa. Sanotaan, että eteisvärinä on sydämen toiseksi paras rytmi. Paras rytmi on sinusrytmi.
Eteisvärinän esiintymistä voidaan hallita beetasalpaajilla. Vaikea eteisvärinäkohtaus voidaan kääntää sinusrytmiksi sairaalassa rytminsiirrolla kevyessä nukutuksessa.
Kammiovärinä on aina hengenvaarallinen.
En osaa kommentoida paniikkihäiriötä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Verihyytymä syntyy eteiseen eteisvärinäkohtauksen aikana. Kun kohtaus on ohi ja eteinen taas supistuu kunnolla, hyytymä lähtee supistuksen voimasta liikkeelle ja voi päätyä aivoihin. Seurauksena on aivoinfarkti. Siksi tarvitaan verenohennin, ettei hyytymiä synny. Tulevaa eteisvärinäkohtausta ei tiedä eikä tunne etukäteen.
Eteisvärinän tunnistaa tarkistamalla pulssin ranteesta, rytmi on nopea tai epäsäännöllinen. Kannattaa opetella tunnustelemaan oma sydämen rytmi. Moni elää ihan hyvää elämää jatkuvan eteisvärinän kanssa. Sanotaan, että eteisvärinä on sydämen toiseksi paras rytmi. Paras rytmi on sinusrytmi.
Eteisvärinän esiintymistä voidaan hallita beetasalpaajilla. Vaikea eteisvärinäkohtaus voidaan kääntää sinusrytmiksi sairaalassa rytminsiirrolla kevyessä nukutuksessa.
Kammiovärinä on aina hengenvaarallinen.
En osaa kommentoida paniikkihäiriötä.kiitos tiedoista mut toki aion jutella näistä lääkärin kanssa. Kiitos kuitenki! Tuhannet kiitosket vielä =)
hienoa että on ihmisiä kuten sä!
- Anonyymi
Veren painemittarit,suurin osa näyttää eteisvärinän.Itsellä ollut useita,viimeksi 11 vrk.Silloin tehtiin sähköinen rytmin siirto.On nyt ollut 8 kk. SINUS RYTMI.
- Anonyymi
onko miten vaarallista jos en hoida eteisvärinää että jos minulla olisi eteisvärinä enkä menis ottamaan siitä selevää niin miten vaarallista se olisi?????
- Anonyymi
moi olen avauspostaaja.
Tällainen huomio tänä aamupäivänä kun lähdin kävelylenkille;
kävelin noin keskitempoista vauhtia ja kädet heilui jonkun verran mutta ainoastaan 400 metriä kävelin kunnes piti palata takaisin kotiin kun alkoi sydämessä tuntumaan ikävä tunne.
Mulla on tässä 2 kuukauden aikana ollut semmosta samanlaista että teen mä sitten mitä tahansa fyysistä juttua niin alkaa sydämeen vaikuttamaan ikävältä.
Joitain kertoja yöaikaan kun sydän oireillun niin on tullut kylmänhikeä.
En ole tyytyväinen terveyskeskuksen toimintaan kun eivät ole selvittäneet mun ongelmia että alkaa turhauttamaan tosi paljon. Olen käynyt 2 kuukauden aikana noin 3 tai 4 kertaa mutta alkaa ärsyttämään tämä hitaus.
Se oli hieno asia kuitenkin että isä sai apua että hänellä ollu samankaltaisia ongelmia kuin minulla ja hänellä todettiin eteisvärinä ja verenpaineetkin oli nousseet. Myös verisuoni oli katkenut sydämen lähellä. On ollut kuulemma katkenneena jonkun aikaa. Hän sai apua, lääkkeet ja toimintaohjeeet mitä asioita pitää välttää ja lisäksi hänelle tehtiin pallolaajennus.
Tämä mun tilanne , tämä turhauttaa ja aiheuttaa pelkoa ja stressiä turhaan.
Toivottavasti mun kohdalla on vain kyse paniikkihäiriöstä mutta alan epäillä jo muutakin. Mulla kun on todettu paniikkihäiriö vuonna 2018 johon sain lääkkeet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911264Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221118- 70840
- 48834
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53770Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50705- 33682
- 60669
- 52647
- 50645