Kaveruusrakkaudesta vai oikeasta liekistä?

Anonyymi-ap

Jos suhde on vain järjen varaan rakennettu,
vain sopimus kahden ihmisen välillä "pärjätä yhdessä",
niin voiko se koskaan oikeasti tyydyttää ketään,
joka tuntee edes jotain?

Missä vaiheessa mukava kaveruus korvaa sen hetken,
kun pelkkä katse saa sydämen hakkaamaan?
Milloin sovitaan, että yhteinen vuokra ja ruokalista on tärkeämpiä
kuin se, että koko maailma unohtuu toisen silmissä?

Ehkä jonain päivänä yllättäen
voi vastaan tulla se ihminen,
joka pyyhkäisee pois kaikki järkisyyt yhdellä hymyllä.
Ja silloin:
mitä jää jäljelle siitä sopimuksesta?

Ehkä oikea kysymys kuuluukin:
haluatko elää mukavasti, vai palaa eläväksi?

-D-

35

411

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kärjistätkö koska hsluat yksinkertaistaa?

• Anonyymi

Mustavalkoinen ajattelu saattaa toimia ensiapuna mutta jos siihen takertuu, se usein hirttää kiinni ja lukitsee paikoilleen

• Anonyymi

Miten sinä ikinä haluat näitä palstasedän puheenparsia kärjistää jostain tarpeestas käsin

• Anonyymi

Elämä on riskejä täynnä :)

• Anonyymi

Totta, elämä on riskejä täynnä, ja ehkä suurimmat tunteet ovat samalla suurimpia riskejä.
        Ehkä tarkoitus ei ollutkaan yksinkertaistaa, vaan pysäyttää hetkeksi miettimään:
        mikä meille oikeasti on tärkeää.

Joskus järki pelastaa.
        Joskus se estää meitä elämästä täysillä.
        Ehkä jokainen meistä tietää omalta kohdaltaan, milloin on aika valita mukavuus ja milloin uskaltaa astua liekkiin.

🦉

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta, elämä on riskejä täynnä, ja ehkä suurimmat tunteet ovat samalla suurimpia riskejä.
        Ehkä tarkoitus ei ollutkaan yksinkertaistaa, vaan pysäyttää hetkeksi miettimään:
        mikä meille oikeasti on tärkeää.

Joskus järki pelastaa.
        Joskus se estää meitä elämästä täysillä.
        Ehkä jokainen meistä tietää omalta kohdaltaan, milloin on aika valita mukavuus ja milloin uskaltaa astua liekkiin.

🦉

Elämä on riskejä täynnä. Siksi niitä on tarpeen hallita= kohtuullistaa.
        On henkistä väkivaltaa ulkoistaa omat haasteensa ja kipunsa toisen riskeiksi.
        On myös sokeutta, tarkoituksetonta tai tarkoituksellista, tulkita toisten tunteita itselle edullisiksi keskustelematta ja kysymättä kertaakaan tunteiden kokijoilta. Se ettet näe kaikkea mitä on silmiesi edessä, ei johdu siitä mitä on silmiesi edessä.

• Anonyymi

En vastaa varsinaiseen kysymykseen: mielestäni päätös on jokaisen oma asia.

Sen sijaan varoitan siitä, että kun kyseessä on jokin hyvin "järisyttävä" kokemus, ihminen on alttiimpi hyväksikäytölle.

🦄

• Anonyymi

Tarkoitatko esim sitä kun omat sanat nousee hattuun?

• Itse en ole järkiavioliittojen kannattaja, mutta voihan tuollaisessa parisuhteessa syntyä kiintymystä ja läheisyyttä, vaikka se intohimoinen rakkaudenleiskunta jäisi pois.
      Vaikea sanoa, kunka tyydyttävä tuollainen parisuhde voisi olla? Ehkä joillekin tuollainen suhde on turvallinen ratkaisu, koska se perustuu aivan muuhun kuin romanttisiin tunteisiin.
      En kykene samaistumaan. Tuollainen parisuhde ei olisi oma ratkaisuni.

• Anonyymi

Rakkauden kokeminen kuuluu nuoruuteen.
      Nuorena ihminen on fyysisesti viehättävä ja seksuaalisesti virkeä.
      Iän myötä kaikki tuo katoaa ja tilalle tulee sopimuksia.

Eläminen laimeassa avioliitossa on myös sopimus, vaikka siinä olisi alkuvuosina ollut mukana himoa ja suuria tunteita. Jotkut hupsut jäävät haaveilemaan romanttisesta rakkaudesta, mutta ovat kuitenkin kyllin järkeviä hyväksymään hyviä "bilateraalisia diilejä".

• Anonyymi

Trump oli silminnähden tyrmistynyt, kun hän ymmärsi, että rakas Putin vain leikkii hänen kanssaan.

• Anonyymi

joku niin rokkinIAQWRAWT SDammy Jagar rpllokiyyi tyuytäoööe

• Anonyymi

Hylky on jo lahoamaan päin mutta kyllä se vielä yhden karilleajon kestäisi 🙂, tietty jos juhannuskokkovärkiksi niin kai tämmöinen vanhuuttaan vettynyt tervattu tasapohja jolla nyt jotenkin saattais jollain tavalla roihahtaakin 😂

• Anonyymi

Tässä on mukavasti juhannusmieltä 🔥
        Mitä tämä tervattu tasapohja tarkoittaa? :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tässä on mukavasti juhannusmieltä 🔥
        Mitä tämä tervattu tasapohja tarkoittaa? :)

Perinteinen puuvene mataliin vesiin, sellainen rantaheinikössä piilotteleva ihan hyötykäyttöön suunniteltu budjettimalli. Ei ole suunniteltu syviin vesiin eikä huviajeluihin 🙂 , huollettukin jossain määrin

• Anonyymi

Eka kysymys. Suhde voi olla riittävä.
      Ehkei mitään yhteenliittymää synny lainkaan.
      Jos joku kolmas tulee kuvioon, niin kait välittäminen on sitä että antaa mennä tai on voinut jo olla kolmas, mikä taas on jäänyt taakse.
      Sopimus raukeaa.
      Tunne ei välttämättä muutu miksikään, ei vähene, ei tule lisäystä. Tunne vain on se mikä on.
      Ihmeellistä.
      Vilma
      Kun tarpeeksi elää. Mikään ei mene rikki.
      Tavallaan älyttömän kaunista.

• Anonyymi

Eikös kaikki pitkäaikaiset suhteet muutu lopulta päivystyspuhelusuhteiksi?
      Eli ollaan suhteessa, kun kumpikin haluaa, että on joku omasta puolesta päivystämässä, että josko tarttee soittaa päivystykseen tai 112:een.

• Anonyymi

15:37
        Ei noin.
        Paha, paha kommentti.
        Vilma

• Anonyymi

Monella käy noin kun ei ole ketään muutakaan pitämässä huolta tai välittämässä

• Anonyymi

Kirjoituksessasi on kyse rakastUmisesta. Tutkimusten mukaan se kestää 12–18 kuukautta. Toki siinäkin on yksilöllisiä eroja, mutta jokatapauksessa rakastumisen tunne joko muuttuu rakastamisen tunteeksi tai parille tulee ero. Kukaan ei edes kestäisi jatkuvasti roihuavaa rakastumisen kuumaa liekkiä, siinä palaisi loppuu nopeasti.

- Sheena

• Anonyymi

Voi olla ettei kestä tuon kauempaa itse lähestyin asiaa eri kantilta nähtyäni elokuvan aina eka kerta ajatuksena kuinka saada sama ihminen rakastumaan itseen joka aamu uudestaan vaikka se tietää ja tuntee mua joka aamu hieman paremmin kuin mitä tiesi ja tunsi eilen mä kun en sillai tykkää että rakkaus syventyy luuempa että sattuu todella paljon jos toinen menehtyy ennen kuin itse menehtyy

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi olla ettei kestä tuon kauempaa itse lähestyin asiaa eri kantilta nähtyäni elokuvan aina eka kerta ajatuksena kuinka saada sama ihminen rakastumaan itseen joka aamu uudestaan vaikka se tietää ja tuntee mua joka aamu hieman paremmin kuin mitä tiesi ja tunsi eilen mä kun en sillai tykkää että rakkaus syventyy luuempa että sattuu todella paljon jos toinen menehtyy ennen kuin itse menehtyy

Rakastuminen ja rakastaminen parisuhteessa liittyy myös ihmisen tahtoon, tahtooko rakastaa. Rakastua ja rakastaa voi, mutta parisuhteeseen asti niiden kanssa tarvitaan tahtotila.

- Sheena

• Anonyymi

Riippuu niin ihmisistä mitä kukakin pitää itselleen riittävänä. Minulla syy olla yhdessä on aina rakkaus ja rakkaudesta kestän paljon sellaista mitä en ikinä kestäisi tai sietäisi ilman rakkautta ko. ihmistä kohtaan.

En koe menettäväni mitään, silloin kun rakastan. Ja osaan puhua kun kaipaan lisää jotain.

Jasu

• Anonyymi

Lisään että rakkaudesta en myöskään vaadi toiselta mitään, mukaudun silloin kun kärsimykseni ei meni väkivallaksi.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lisään että rakkaudesta en myöskään vaadi toiselta mitään, mukaudun silloin kun kärsimykseni ei meni väkivallaksi.

Jasu

Eli rakkaudesta annan suhteenkin muuttua kaveruudeksi. Järkisyiksi, jos se niin toimii. Suhteet muovaantuu aina sittenkin, vaikka ne alkaisi miten kovalla roihulla. Se on kemiaa joka tasoittuu kyllä. Ei loputonta palamista karrelle.

Jasu

• Anonyymi

Se on rakkauden etuja rakkauden takia ihminen on valmis sietämään yllättävänkin paljon toset sietää jopa senkin että toinen valehtelee päin naamaa koska kaikesta huolimatta rakastavat tätä väärin rakastuivat siihen mielikuvaan hänestä jonka hän valheella hänen heidän mieliinsä loi mä taas olen luotettavuuden takia sietämään yllättävänkin paljon mu sekin tarkoittaa sitä että se mitä toinen tekee itse teen minäkin nääs luottamuksen ehdotonvaatimus on tasa-arvo mitä on tasa-arvo kenekin parisuhteessa se pitänee joka parisuhteessa selvittää erikseen parisuhteessa keskenään olevien henkilöiden välillä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on rakkauden etuja rakkauden takia ihminen on valmis sietämään yllättävänkin paljon toset sietää jopa senkin että toinen valehtelee päin naamaa koska kaikesta huolimatta rakastavat tätä väärin rakastuivat siihen mielikuvaan hänestä jonka hän valheella hänen heidän mieliinsä loi mä taas olen luotettavuuden takia sietämään yllättävänkin paljon mu sekin tarkoittaa sitä että se mitä toinen tekee itse teen minäkin nääs luottamuksen ehdotonvaatimus on tasa-arvo mitä on tasa-arvo kenekin parisuhteessa se pitänee joka parisuhteessa selvittää erikseen parisuhteessa keskenään olevien henkilöiden välillä

Nojuu, valheita en siedä keltään hyvin. Minusta ei edes tarvitse. Luottamus on oltava kunnossa, sillä ilman sitä ei ole ihmissuhdettakaan. Eikä luottamusta petetä kuin kerran ja sen jälkeen se on ihan alkutekijöissään.

Jasu

• Anonyymi

Järjen varaan rakennetulla suhteella on suurempi todennäköisyys kestää kuin tunteen varaan tunteet ovat ailahtelevia tänään tuntuu tältä huomenna saattaa tuntua täysin päinvastaiselta esimerkkinä mu järki suhdekaan tuskin on millään muotoa onnellinen vähääkään jos ei ole mitään tunteita toista kohtaan ja ihminen taas joka ei hallitse tunteitaan sellaisen on syytä olla todella tarkka ihmisistä joita lähelleen edes laskee tulee nääs helposti hyväksikäytetyksi

• Anonyymi

ehkä niin hausakkin aanontra joku niin putkimallinen joku jossa on sisällä pehmei vanutuppoja sellai. pyöreitä'

• Anonyymi

tätä juua tai samantyyppistä ajattelin ehdottaa rokkitytöille joku Sammy Hagaria I dont need love, nopeatempoaa rokkia.

• Anonyymi

Yksikään liekki ei ikinä olisi minulle yhtä tärkeä kuin ystävä ja ystävä kävelisi halutessaan mennen tullen liekin ylitse. Tulen myös aina rakastamaan ystävää enemmän kuin liekkiä.

• Anonyymi

En muuta kommentoi, kuin sellaista "vain järkeä" ei ole olemassakaan. Ei misään asiassa. Ihmisenä sotkemme tunteet kaikkin järkeilyihinkin.

• Anonyymi

Niinpä, niin.
        Yritin tehdä testiä; tunteet ja ajatukset. Ja minulla menivät varsin nurinperin.
        Vilma

• Anonyymi

kun niin aika hauska pelikin joku bejeweled, missä yhdistellään jalokiviä niin joku ei turhan monimutkainenkaan joku peli tytöille pääasia että hauska juttu sinänsä

• Anonyymi

Itse näen, ettei järkiliitto riitä. En edes osaa ajatella mitä sellainen antaa, ehkä saman kuin ystävyys tai perhe, mutta ystävyyttä, perhe ja hyviä ihmissuhteita on elämässä jo ilmankin.

Parisuhdetta en tarvitse paita ja peppu-tyyliseen oleskeluun. Tarvitsen omaa aikaa ja haluan antaa sitä puolisolle sen verran kun hän sitä tarvitsee. Kun olemme yhdessä olemme läsnä ja lähekkäin, ja saa myös olla turvallisesti erillään. Siis parisuhde sen takia, että joku on koko ajan arjessa kaikessa mukana läheisriippuvaiseen tyyliin ei ole itselle vaihtoehto. Yhdessä voidaan toki asua, mutta silti myös erillisyyttä pitää olla.

En tarvitse parisuhdetta rahoittamaan elämää. Parisuhde ei ole minulle taloudellinen sopimus.

Itselleni parisuhde on romanttista rakkautta, lämmintä läheisyyttä, intensiivistä läsnäoloa (sopivissa kohdin, riittävästi muttei liikaa), kumppanuutta, keskinäistä arvostusta ja hyväksyntää, kuuntelemista, näkemistä, kuulluksi ja nähdyksi tulemista, kannustamista. Noista 2-3 ensimmäistä harvoin onnistuu muuta kuin hyvässä parisuhteessa, ja taas loppuun asioita ei tarvita välttämättä parisuhdetta. Elän ja tahdon elää intohimoisesti, eikä rakastuminen ja rakkaus kuormita kuin korkeintaan ihan alun epävarmassa vaiheessa, Jos suhde ei ala sen jälkeen tuntua henkisesti turvalliselta, ei sillä ole pitkällä aikajänteellä mahdollisuuksia.

Jos valitsisin tietoisesti seksittömän ja intohimottoman kumppanuussuhteen, en heteronaisena edes harkitsisi miestä, vaan valinta olisi nainen ja suhde olisi puhtaasti ystävyyttä. Silti mielummin pidän ystävät mielummin ystävinä kuin kumppaneina.

Oma valintani on intohimoinen ja rakkaudellinen parisuhde. Kun kumpikin haluaa pitää huolta läheisyyden ja erillisyyden tasapainosta ja keskinäisestä tunneyhteydestä, ei intohimo häviä edes ajan kanssa. Rakkauden ei tarvitse koko ajan palaa kuin suuri juhannuskokko. Välillä pienempikin tuli riittää pitämään tulen yllä ja sitten välillä taas roihutaan isommin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1224
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1088
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      814
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      810
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      750
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      49
      667
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      662
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60