Asunnon hallintaoikeus ja omistus ja Kela.

Anonyymi-ap

Osaako joku neuvoa: Kela eväsi asumistuen omaisuuteen vedoten. Verotustiedoissa osa-omistan äitini asunnosta 50%. Mutta hänellä on leskenä hallintaoikeus.
Mutta: äitini myi asunnon joka oli vanhempieni yhteinen. Ja minä en vaatinut osuuttani. Äitini osti uuden asunnon, josta omistan 50%.
Nyt Kela sanoo, että minulla olisi myös hallintaoikeus tähän huoneistoon.
Itse olen olettanut, että se tietysti on äidilläni hänen kuolemaansa saakka.
Voiko tämä mennä Kelan kanssa näin? Olen itse sairauspäivärahalla pois työelämästä, enkä voinut uskoa silmiäni saatuani asumistuen lakkauttamisesta päätöksen.
Kuitenkin asunto on äitini, enkä voi käskeä häntä myymään kotiaan, saadakseni itse rahaa elämiseen. Kuinka toimia tilanteessa?

13

269

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Miten äitisi on voinut myydä asunnon, jota hän ei juttusi mukaan omistanut kokonaan? (vanhempiesi yhteinen)

Kerro nyt koko juttu alusta asti, kuka omisti ja mitä. Oletettavasti mukana on joltain osin kuolinpesä?

• Anonyymi

Aivan selvää asia näillä tiedoilla!!!
      Äitini osti uuden asunnon, josta omistan 50%.
      Lesken hallintaoikeus ei siirry uuteen asuntoon,,,

Tieto löytyy moneltakin lakisivustolta.

• Anonyymi

Kertoisitko lakisivustoja, kiitos. Itse en ole löytänyt täsmätietoa.

• Anonyymi

Lesken hallintaoikeus säilyy samanlaiseen asuntoon tilalle.
        Olet ollut liian ahne aiemmin ja olet halunnut lesken tekevän osituksen. Olisi siis kannattanut säilyttää kuolinpesä sinällään ja tähän lesken hallintaoikeus alkuperäisessä muodossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lesken hallintaoikeus säilyy samanlaiseen asuntoon tilalle.
        Olet ollut liian ahne aiemmin ja olet halunnut lesken tekevän osituksen. Olisi siis kannattanut säilyttää kuolinpesä sinällään ja tähän lesken hallintaoikeus alkuperäisessä muodossa.

Ahneutta en tunnusta. En ole pyytänyt mitään, enkä ollut siinä ajassa tietoinen mistään. En edes halua omistaa mitään.
        Kela sanoo, että minulla on hallintaoikeus uuteen asuntoon. Perustelisitko, miksi lesken hallintaoikeus ei rauennut?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ahneutta en tunnusta. En ole pyytänyt mitään, enkä ollut siinä ajassa tietoinen mistään. En edes halua omistaa mitään.
        Kela sanoo, että minulla on hallintaoikeus uuteen asuntoon. Perustelisitko, miksi lesken hallintaoikeus ei rauennut?

Jos osakeasunto, raloyhtiö omistaa. Osakkeitten omistajalla on hallintaoikeus- paitsi jos se onkin jollakulla muulla, leskellä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikäli hallintaoikeus ei jatku tilalle ostettuun asuntoon leskelle, niin siitä tulee veroseuraamuksia. Verottajan kanssa tulee asioida.
        "Hallintaoikeus voi siirtyä hallinnan kohteena olevan omaisuuden sijaan tulleeseen omaisuuteen. Testamenttiin perustuvasta hallintaoikeudesta on säädetty, että mikä koskee käyttöoikeuden alaista omaisuutta, on voimassa myös sen sijaan tulleesta omaisuudesta. Myös lahjakirjalla saadun tai lesken suoraan lain nojalla saaman hallintaoikeuden on katsottu voivan siirtyä sijaan tulleeseen omaisuuteen."
        https://laki24.fi/perimys-leski-hallintaoikeus/

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Perukirjan tietojen perusteella Verohallinto tekee hallintaoikeusvähennyksen. Se pienentää perintöveron määrää niiltä perillisiltä, jotka saavat asuntoon omaisuuden omistusoikeuden.

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/perinto/perunkirjoitus_ja_perukirj/hallintaoikeus/

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos osakeasunto, raloyhtiö omistaa. Osakkeitten omistajalla on hallintaoikeus- paitsi jos se onkin jollakulla muulla, leskellä.

Pahoittelut vääristä termeistä, ymmärsit varmasti mitä tarkoitin. Ja viimeinen lauseesi oli turha. Jos et osannut vastata kysymykseeni, miksi kirjoitit mitään.

• Anonyymi

kivakasvo sa äidin perintöä nyt velkojat valppaina

• Anonyymi

Kelan tulkinta voi perustua siihen, ettei hallintaoikeudesta ole erillistä mainintaa asiakirjoissa. Jos kauppakirjassa tai muussa asiakirjassa ei nimenomaisesti lue, että äidilläsi on hallintaoikeus asuntoon, Kela voi olettaa, että sinulla on sekä omistus- että hallintaoikeus, mikä vaikuttaa asumistukeen.

Kannattaa tarkistaa, mitä kauppakirjassa tai muissa asiakirjoissa sanotaan hallintaoikeudesta. Jos siitä ei ole mainintaa, voit selvittää mahdollisuutta tehdä erillinen hallintaoikeussopimus tai toimittaa Kelaan lisäselvitys, jossa osoitetaan, että äidilläsi on käytännössä yksin hallintaoikeus. Tämän jälkeen voit tehdä oikaisupyynnön Kelalle.

Voimia – tilanne on todella kohtuuton, mutta dokumentoinnilla voi olla mahdollista korjata päätös.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      3123
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      16
      2002
    3. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      237
      1844
    4. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      357
      1829
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      31
      1427
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      30
      1360
    7. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      67
      1152
    8. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      64
      1019
    9. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      54
      977
    10. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      57
      951
    Aihe