Miten päästä yli vahingonkorvausvaatimuksen aiheuttamasta stressistä?

Anonyymi-ap

Olen herkkä ihminen ja tällä hetkellä hyvin stressaantunut asiakkaalta tulleesta vahingonkorvausvaatimuksesta. Yleistettynä asiakas väittää, että olen huolimattomuudellani aiheuttanut heille vahinkoa. Asiakas valmistelee lakimiehensä kanssa vahingonkorvausvaatimusta, jonka kohdistaa minuun/työantajaani.

Vertauskuvallisesti tilanne on kuin Formula 1 kuskilla, joka ajaa auton seinään ja sen jälkeen tallipäällikkö ilmoittaa, että Formula 1 kuljettaja saa maksaa omasta pussistaan auton korjauksen. Ei se nyt ihan niinkään voi mennä, vaikka kiistatta formulalla seinään törmäys aiheuttaa kuluja Formula 1 tallille. Rapatessa roiskuu, vaikka olisi maailman paras kuljettaja. Välillä mennään päin seinää. Se on elämää.

Olen äärimmäisen stressaantunut tässä tilanteessa. Joka päivä aina tehnyt työni niin hyvin kuin voin. Asiakkaan näkökulma tilanteeseen on täysin yksipuolinen. He tulkitsevat tilannetta, miten haluavat ja heidän lakimiehensä vaatii kaikkea, mitä vaan voi vaatia. Kylmää ja tylyä hommaa.

Olen hermostunut siitä, että olen aiheuttanut tämän tilanteen. Työnantajani ei varmasti ole tyytyväinen tapahtuneeseen. Nukuin viime yönä vain neljä tuntia. Heräsin keskellä yötä enkä enää pystynyt nukahtamaan, kun aivoni kelasivat koko ajan ylikierroksilla tilannetta. Nytkin on tosi hermostunut olo. En tiedä, miten saan ensi yönä nukuttua.

Pahinta riita-asioissa on niiden hidas eteneminen. Voi mennä useampi viikkoa, kun vastapuolen lakimies lähettää kirjeen. Siihen vastaamiseen voi mennä useampi viikko. Vastinetta vastaukseen joutuu taas odottamaan viikkotolkulla. Kuukaudet vierivät.

Stressaava tilanne, kun se kestää niin pitkään. Haluaisin, että kaikki olisi ohi mahdollisimman nopeasti. Haluaisin nukkua yöni rauhassa, en sen enempää. Ei käy kateeksi niitä, jotka ovat jonkin oikean oikeusprosessin rattaissa ja istuvat vaikkapa tutkintavankeudessa kuukausia.

Ihmisestä riippuen, kokemus saattaa olla äärimmäisen stressaava kaikessa epätietoisuudessaan. Mahdollinen psykopaatti, joka ei koe tunnontuskia, saattaa puolestaan nukkua yönsä hyvin, vaikka olisi murhannut jonkun. Sekin on tavallaan täysin uskomatonta. Joku ihminen stressaantuu äärimmilleen pienestäkin asiasta ja joku toinen ei ole moksiskaan, vaikka olisi tulossa elinkautinen.

Pystyisinpä olemaan täysin tunteeton psykopaatti, joka nukkuu yönsä täydellisestä, vaikka olisi tulossa niskaan millaisia vahingonkorvausvaatimuksia.

29

340

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

mitä työtä teet?

• Anonyymi

Maailman vanhin ammatti? (:

• Anonyymi

,,,,,…….! Mn. Txdd saa x c m

• Anonyymi

Sinulla se näitä tarkentavia kysymyksiä riittää palstaäijän stooreihin. Ehkä hän on tässä stoorissa esim talonmies joka ilmasi patterit päin ttua

• Anonyymi

Kuulostaa kovin vaikealta tilanteelta ja ymmärrettävästi asia stressaa sinua. Niin vaikeaa kuin se onkin, niin kannattaa yrittää pitää pää kylmänä ja rauhassa selvittää tilannetta asiakkaan kanssa. Asiasta rakentavasti keskustelemalla voitte hyvinkin päästä molempia osapuolia tyydyttävään ratkaisuun. Työnantajasi tulee ehdottomasti tukea sinua tilanteessa, vaikka olisitkin vastuussa aiheutuneesta tilanteesta. Toivottavasti pystyt luottamaan esihenkilösi tukeen.

Muista myös, että jokainen tekee virheitä. Me olemme vain ihmisiä eikä sellaista ihmistä olekaan, joka selviytyisi kaikesta koko ajan täydellisesti. Ota vastuu, kun ja jos siihen on syytä, mutta ole itsellesi myös armollinen. Äläkä soimaa itseäsi siitä, että asia stressaa. Se, että asia vaivaa sinua, kertoo, että välität.

Mikäli stressi ja ahdistus kasvavat liian suureksi, kannattaa kääntyä työterveyden puoleen. Asiasta ulkopuolisen kanssa keskustelu saattaa hyvinkin helpottaa kokemaasi stressiä ja antaa työkaluja selvitä hankalasta tilanteesta.

Aletheias

• Anonyymi

Maksat korvaukset ja sanot itsesi irti.

• Anonyymi

Onko sinun elämä jotenkin vajaata kun eläydyt näihin palstasedän tuulesta temmattuihin stooreihin varsinkin jos niissä on joku lakijupakkatwisti?

• Anonyymi

Ihan kaikilla työpaikoilla sattuu ajoittain vahinkoja, joista asiakkaat vaativat korvauksia. Yritystoiminnassa edellytetään pakollisia vahinkovastuuvakuutuksia, jotka on näiden vahinkojen varalle. Harmittaahan se, mutta aina kun rahalla selvitään, niin hyvä.

• Anonyymi

Eli jos itse mällää auton niin sen myös maksaa?

• Anonyymi

Mä korn noin vuoden välein jostain asikkailta tulleista vahingonkorvausvaatimuksista. Tilaajalle ne esitetään ja sitten kysytään meiltä, että mikä keissi?

En mä epäile ammattimaisuuttani. Teinitouhua. Tiedän mitä töissäni teen.

Asisllinfn selitys päivästä ja rutiineista. Usein kyse on asiakkaan omasta huolimattomuudesta. Ohjausta/opastusta ei totella tai muutrn ollaan välinpitämättömiä.

Oon oppinut jo ajat sitten pysymään tiettyjen rajojen takana itse... ne rajat on turva. 🙂

• Anonyymi

Eikö sovittelu auta. Jos on vähävarainen, se on ilmaista, mutta tuskin kukaan työssäkäyvä on niin vähävarainen, raja oli joku 1100 tai 1300 e/kk. Melkein alkoi minuakin stressaamaan, tiedän tuon tunteen, se on pelkoa ja hirveä olo. On ollut itsellä joskus vähän vastaavaa mutta sitten asia raukesi.

• Vaikee siitä on yli päästä. Tuskin sentään psykopaatti on jos vähän omaakin hyvinvointia ajattelee. Nykyään kun ketään ei toisen hyvinvointi kiinnosta.

Lain mukaanhan työntekijä ei ole velvollinen korvaamaan aiheuttamaansa vahinkoa, ellei teko ole törkeän huolimaton. Tosin virheet kasvattavat saldoa sitten seuraaviin muutosneivotteluihin. Mä en enää tollasia murehdi. Pari kertaa kun oon töissä pyörtynyt, niin aattelin että irtisanoo sitten jos irtisanoo. Pää asia kun tekee asiat parhain päin resurssien mukaan. Aikatauluthan ei nykyään enää salli täysin virheetöntä suoritusta.

Työelämä on mennyt huonompaan suuntaan. Omistajat ja ylin johto ei ole investoinut, vaan pikemmin toimintaa on siirretty ulkomaille. Työmenetelmiä ei oo uudistettu, eikä koneellistaminen edennyt. Ongelmia on kaadettu keskijohdon päälle, joka taas valuu työntekijöille.

Yhteiskuntarakenne on muuttunut. Kun tuottavia toimintoja on siirretty ulkomaille on, jäljelle jäänyt enemmänkin kotimaiseen kulutukseen suuntautuneita aloja, kuten vähittäiskauppaa ja terveydenhuoltoa ym palveluita. Kun ulkopuolista tulonlähdettä ei ole, pyritään repimään voittoja sieltä mistä saadaan ns vetämään välistä. Yhteiskunta muuttuu pyramidi huijaukseksi. Missä kaikki on hyvin kallista, palkat pieniä ja pieni ryhmä rikastuu. Kun ylimääräistä ei enää ole, niin moni asiakas reklamoi jopa virheistä, mitä ei ole tehty. Ja lakimiehethän on yksi joka tilanteesta hyötyy, ovat siis pyramidin huipulla.

• Anonyymi

On täysin inhimillistä stressaantua, kun joutuu riitatilanteeseen, varsinkin jos se koskee työtä, jota on aina tehnyt parhaansa mukaan. On hyvä muistaa, että vahingonkorvausasioissa selvitetään myös työnantajan vastuuta, ei pelkästään yksittäisen työntekijän. Usein työnantajalla on myös vakuutuksia ja velvollisuus suojella työntekijäänsä tämän kaltaisissa tilanteissa – et ole yksin, vaikka siltä nyt tuntuisikin.

Jos työnantajasikin rupeaa sinua syyttämään ja ja vaatimaan korvauksia, niin kannattaa olla yhteydessä ammattiliiton lakihenkilöön tai jos et kuulu ammattiliittoon, niin johonkin asianajajaan kuitenkin

• Anonyymi

joku juttu enhtinytr jädä oli helss agelsvsi pasndidodsjoku musta juttu kuj olimennossa kaupalle yritinkäänmgtää päätä, meni niiinnopeasyt6i sellsinen joku jsa musf haskhks

• Anonyymi

Unettomat yöt ovat kova juttu nuorelle tunnollisuuteen pyrkivälle ihmiselle vaan työnantajasi on vastuussa työhönperehdyttämisessäsi. Ammattiliitto auttaa taikka sitten työsuojeluvaltuutettu joka on etujärjestöistä riippumaton työntekijän edunvalvoja.

• Anonyymi

Se lähtee siitä että oletko syyllinen vai et. Siitä riippuu voitko nukkua yöt vai et.
      Mikä ala tuo on? Mietin vaan etät millaisella allalla työntekijä on vastuussa virheistä.

• Anonyymi

Persut pitäkööt näppäimistönsä poissa käytöstä kun syyllisiä etsitään. Syyllinen on tietenkin kokkaripersuyrittäjä joka ei välitä työhyvinvoinnista mitään vaan ulkoistaa työhyvinvoinnin lähiostarin jauhokauppiaille.

• Anonyymi

No mitä mieltä olet itse, oletko aiheuttanut vahinkoa asiakkaalle? Millaisista summista on kyse?

- Sheena

• Anonyymi

Oletko joku Haminan kadettikoulun läpäissyt upseerisnais vaiko Jari Sarasvuon oman sankarinsa löytänyt jeesustelija. Mitä niinku itse ajattelit kuinka onnistuit ja tarteetko santsiannoksen runtua sekä vahingonkorvaamismaksuja.

• Anonyymi

Pahoittelitko tilannetta asiakkaalle? Voisiko asiaa yrittää sopia muuten kuin oikeusteitse?

• Anonyymi

Miten ajattelet että asia selviää sinkut palstalla? Onko sulla jokin pakkomielle tiettyihin asioihin?

• Anonyymi

Minäpä kerron sinulle,jos vaan olet valmis kuulemaan. Otat vastuun teoistasi. Myönnät virheesi. Kadut aidosti ja pyydät anteeksi. Aidosti katuvalle anteeksi annetaan. Feikki ei mene läpi.🤷‍♀️

• Anonyymi

Ja tietty maksat mitä maksettavaksi tulee. Yksinkertaista.🤷‍♀️

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja tietty maksat mitä maksettavaksi tulee. Yksinkertaista.🤷‍♀️

Sinä se jaksat elää aloittajan mukana tuota draamaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä se jaksat elää aloittajan mukana tuota draamaa.

Ja sinä jaksat minun persettäni seurata/nuolla satakaksyksi. Etkö koskaan saa tarpeeksesi?🤷‍♀️

• Anonyymi

Joutuuko esim. parturi korvaamaan jos pilaa asiakkaan hiukset?

• Anonyymi

Tottakai jos ei osannut tehdä työtään hyvin. Pilasi asiakkaan hiukset kun piti kaunistaa? Mikähän tässä on vaikea ymmärtää. Nyt vastuu omista teoista ja henkinen tressi helpottaa.🤷‍♀️

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tottakai jos ei osannut tehdä työtään hyvin. Pilasi asiakkaan hiukset kun piti kaunistaa? Mikähän tässä on vaikea ymmärtää. Nyt vastuu omista teoista ja henkinen tressi helpottaa.🤷‍♀️

Ps. Se kun menet takki auki,olet valmis ottamaan vastaan mitä tulee. Otat vastuun/et pakoile/jänistä/lusmuile. Näin hyvin sinulle käy.✌🤷‍♀️

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ps. Se kun menet takki auki,olet valmis ottamaan vastaan mitä tulee. Otat vastuun/et pakoile/jänistä/lusmuile. Näin hyvin sinulle käy.✌🤷‍♀️

Sinulle täten ja vai täten ,todellakin hyvin käy.🤷‍♀️

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1214
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1068
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      810
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      804
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      750
    6. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      659
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      652
    8. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      48
      652
    9. Nainen, mitä ajattelet minusta?

Mitä tuntemuksia saan aikaan sinussa? :/
      Ikävä
      52
      617
    10. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      50