Unicef: Suomi romahti lasten hyvinvointivertailussa
Lapset|Kärkikolmikon muodostivat Unicefin vertailussa Hollanti, Tanska ja Ranska.
Kuuntele juttu
Anniina Rimpiläinen HS
3:05
Lue tiivistelmä
Suomi on pudonnut sijalle 17 Unicefin tuoreessa lasten hyvinvointia mittaavassa vertailussa 43 maassa.
Suomen tulos heikkeni merkittävästi nuorten itsemurhien, lasten ylipainon ja oppimistulosten osalta.
Näytä lisää
Suomi on pudonnut sijalle 17 Unicefin tuoreessa lasten hyvinvointia mittaavassa vertailussa. Vielä vuonna 2020 Suomi oli viidennellä sijalla, kertoo Unicefin tiedote.
Tutkimus osoittaa, että lasten hyvinvointi kääntyi vauraissa maissa laskuun koronapandemian jälkeen, tiedotteessa kerrotaan.
Unicefin Report Card -tutkimuksessa vertailtiin lasten kokonaisvaltaista hyvinvointia 43 EU- ja OECD-maassa. Kärkikolmikon muodostivat Hollanti, Tanska ja Ranska.
”Tutkimuksen mittareilla Suomea ei voi pitää lasten hyvinvoinnin mallimaana”, sanoo Suomen Unicefin lapsiystävällisen hallinnon päällikkö Sanna Koskinen tiedotteessa.
Suomen tulos heikkeni merkittävästi kolmella mittarilla kuudesta.
Heikentymistä tapahtui nuorten itsemurhia, lasten ylipainoa ja oppimistuloksia tarkastelleissa mittareissa.
Ainoastaan lapsikuolleisuusmittari osoitti Suomessa myönteistä kehitystä. Elämäntyytyväisyys ja sosiaaliset taidot pysyivät jokseenkin ennallaan.
Erityisen huolestuttavaa on nuorten itsemurhien määrän kasvu. Suomi sijoittui kolmen heikoimman maan joukkoon 15–19-vuotiaiden itsemurhia tarkasteltaessa.
Sekasin Kollektiivin toiminnanjohtaja Johanna Virtanen kertoo, että nuorten yhteydenotot itsemurhatilanteissa ovat kaksinkertaistuneet vuoden takaiseen verrattuna.
”Asiakkaistamme vain joka kolmas kertoo kokevansa, että elämällä on tarkoitus tai että saa apua silloin kun sitä tarvitsee”, Virtanen sanoo tiedotteessa.
Lasten ja nuorten elämäntyytyväisyys laski Suomessa kaksi prosenttiyksikköä.
Unicefin tutkimuksen tilastotiedot ovat pääosin vuodelta 2022, ja niitä on verrattu vuoden 2018 tietoihin.
Juttu on osa kokeilua, jossa toimittaja käyttää tekoälyä jutun luonnosteluun. Lue lisää: hs.fi/tekoaly.
älä abortoi some julkkis , mee hoitoon.sairas olet.
8
80
Vastaukset
- Anonyymi
täyttä totta
- Anonyymi
pakko abortoida et pääsee lehteen ja somee huikee suoritus,, ja saattoihan se olla naapurinki alulle saattama .. dna testiä ei tehty..oli kene tahanasa ei ukkonsa.
ukko yhtä syyllinen varmaa pedo.. - AnonyymiUUSI
- AnonyymiUUSI
Somevaikuttaja Kaisa Merelä kertoi Instagram-julkaisussaan abortistaan. Kansanedustaja, lääkäri Päivi Räsänen ilmestyi kommentoimaan.
Hän tarttui nimenomaisesti Merelän postauksen kohtaan, jossa Merelä oli puhutellut abortoimansa alkion sielua. Merelä oli ensin kuvaillut, miten hänen ja uuden miesystävän tapaamisen jälkeen uusi sielu tahtoi liittyä heidän yhteisöönsä. Merelä kertoi postauksessaan, että hänen piti sanoa tälle sielulle: ei vielä rakkaani, ei vielä.
NIIN KOSKA LAPSI EI OLLUT HÄNENNYKYSEN UKKONSA MISSÄ DNA NÄYTE.. PETTI UKKOAAN JA ABORTOI .. SAIRAS IMMEINEN - AnonyymiUUSI
zzz mikko koivu natte
- AnonyymiUUSI
ddd
- AnonyymiUUSI
Merelä kertoo yksityiskohtaisesti, miten raskaudenkeskeytys eteni.
Hän suunnitteli ”seremonian” tapahtuman ympärille.
– Me rakennettiin alttari. Oli punaisia ja valkoisia ruusuja. Oli kynttilöitä, suolavettä. Verhot oli kiinni.
Merelä ajatteli prosessinsa ”pyhänä”. Niinpä hän ei voinut vain ”vetää alkiota vessanpöntöstä alas”.
Kaisa Merelä nousi julkisuuteen muun muassa Jenni Janakan (vasemmalla) kanssa tehdystä Himocast-seksipodcastista. Sittemmin tiet Janakan kanssa erkanivat.
Kaisa Merelä nousi julkisuuteen muun muassa Jenni Janakan (vasemmalla) kanssa tehdystä Himocast-seksipodcastista. Sittemmin tiet Janakan kanssa erkanivat. Kuva: Antti Hämäläinen
– Aina kun mä kävin vessassa, mä otin teräksisen siivilän, että sitten kun se alkio tulee ulos, niin sen saa napattua.
Prosessi oli kivulias, mutta olisi voinut olla pahempikin, Merelä sanoo.
– Meillä oli semmoinen protokolla, että jos kivut menee liian kovaksi, niin laitetaan heti Sex and the City pyörimään ja vedetään kolmiolääkkeitä.
Merelä ei kuitenkaan tarvinnut Carrie Bradshaw’n seikkailuja tilanteensa lievittämiseksi. Hänellä oli ”ihana ja läheinen tunnelma” miesystävänsä kanssa.
– Mä huomasin myös, että siinä alkoi seksuaalienergia meidän välillä, tosta tilanteesta huolimatta, pyörimään.
– Mä sain, siis, orgasmin siinä, Merelä paljastaa.
Kuulemma seksuaalista stimulaatiota ei ollut.
– Mulla oli alushousut ja side ja kaikkea näin.
Orgasmi aiheutti kohdun supistelua. Merelä ryntäsi vessaan. Alkio tuli ulos.
– Me laitettiin se tulitikkurasiassa pakastimeen. Mä olin suunnitellut seremonian, missä me mennään hautaamaan se, siunataan se ja pidetään hetki, jossa this gets aknowledged, hän avittaa itseään englanniksi.
Sosiaalisessa mediassa heräsi paljon keskustelua aiheesta. Esimerkiksi anonyymisovellus Jodelissa monet ottivat kantaa aiheeseen.
– Musta se, että hän on kokenut abortin orgastisena ja halunnut tehdä siitä rituaalinomaisen tapahtuman, on superkaunista ja nimenomaan sitä keskeytetyn alkion elämää kunnioittavaa. Siitä jää kaunis muisto traumaattisen kokemuksen sijaan, joku toteaa. - AnonyymiUUSI
– Enpä ole ennen kuullut, että joku saa aborttia tehdessä orgasmin, mutta mikäs siinä. Vaikuttaa käsitelleen tätä itselleen traumaattista asiaa itselleen ominaisilla keinoilla, mikä voi olla hyvä juttu.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod203123- 162002
Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2371844Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3571829- 311427
- 301360
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai671152- 641019
- 54977
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.57951