Tuntuu, että riittävän kauan tässä työssä olleena ei työllisty enää muualle. Sivutyönä avustajan työtä tekevät nuoret opiskelijat ovat tietysti eri asia, mutta muuten vaikuttaa siltä, että avustajana työskentelevään suhtaudutaan vähän samalla tavalla kuin pitkäaikaistyöttömään. Kun tosi moni ei avustajan työtä pidä edes oikeana työnä ja kun avustajien maine on, no se on tietynlainen, niin tuntuu, että tältä alalta ei pääse pois kun sille on kerran päätynyt. Työnantajat ajattelevat, että et ole tehnyt oikein mitään ja olet muutenkin sellainen ihminen, ettei sinua kannata palkata.
Olen itse avustaja ja todellakin haluaisin vaihtaa työtä monestakin syystä. Olen yrittänyt hakea vaikka kuinka monia työpaikkoja, mutta en pääse edes haastatteluihin. Onko muilla ollut tämä sama kokemus? Pitäisikö minun vain lopettaa turha työnhaku ja hyväksyä, että henkilökohtaisen avustajan työ on se mitä tulen tekemään loppuelämäni?
Jumissa henkilökohtaisen avustajan työssä
12
162
Vastaukset
- Anonyymi
En osaa sanoa muuta, mutta toivon että henkilökohtaiset avustajat olisivat ylpeitä tärkeästä työstään ja kertoisivat sen hyvistäkin puolista. Jonkin aikaa sitten luin jutun tutkimuksesta, jossa listattiin ammatteja joita arvostetaan eniten, ja henkilökohtaiset avustajat olivat listassa lähellä kärkeä.
- Anonyymi
Kyllä minä arvostan työtäni. Arvostuksella en kuitenkaan maksa laskujani ja myös oman psyykkisen hyvinvointini vuoksi olen pyrkimässä pois alalta, työni on henkisesti niin kuluttavaa, että en enää jaksaisi.
Kaikilla avustajilla, minullakaan, ei ole edes työehtosopimusta eli työntekijän asema on hyvin heikko verrattuna melkein mihin muuhun työhön tahansa. Tämäkin, surkean palkan lisäksi, kyllä kertoo siitä mikä on avustajan ammatin arvostus. Eikä näitä asioita tulla ikinä korjaamaan, ei tämän ammattikunnan asema kiinnosta ketään näistä asioista päättäviä.
Ja avustajien maine on huono. Työssä aloittaessani en sitä tajunnut, mutta nyt olen alkanut jopa vähän vältellä ammattini kertomista. Avustajia pidetään vähän epämääräisinä tyyppeinä, eikä asiaa auta se, että viime aikoina on julkaistu monia uutisia, joissa kerrotaan avustajien asiattomasta, jopa rikollisesta käytöksestä. Olen myös lukenut keskusteluja, joissa ihmiset kertovat millainen mielikuva heillä on avustajana työskentelevistä eikä se ole mairittelevaa luettavaa. - Anonyymi
Minä itse olen ylpeä avustajan työstäni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä minä arvostan työtäni. Arvostuksella en kuitenkaan maksa laskujani ja myös oman psyykkisen hyvinvointini vuoksi olen pyrkimässä pois alalta, työni on henkisesti niin kuluttavaa, että en enää jaksaisi.
Kaikilla avustajilla, minullakaan, ei ole edes työehtosopimusta eli työntekijän asema on hyvin heikko verrattuna melkein mihin muuhun työhön tahansa. Tämäkin, surkean palkan lisäksi, kyllä kertoo siitä mikä on avustajan ammatin arvostus. Eikä näitä asioita tulla ikinä korjaamaan, ei tämän ammattikunnan asema kiinnosta ketään näistä asioista päättäviä.
Ja avustajien maine on huono. Työssä aloittaessani en sitä tajunnut, mutta nyt olen alkanut jopa vähän vältellä ammattini kertomista. Avustajia pidetään vähän epämääräisinä tyyppeinä, eikä asiaa auta se, että viime aikoina on julkaistu monia uutisia, joissa kerrotaan avustajien asiattomasta, jopa rikollisesta käytöksestä. Olen myös lukenut keskusteluja, joissa ihmiset kertovat millainen mielikuva heillä on avustajana työskentelevistä eikä se ole mairittelevaa luettavaa.Kerroppa tarkemmin, miksi ei ole työehtosopimusta? Lähetään nyt tuosta aluksi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerroppa tarkemmin, miksi ei ole työehtosopimusta? Lähetään nyt tuosta aluksi
Jos avustettava ei kuulu Heta-liittoon eli avustajien työnantajien liittoon, niin työnantajamallissa ei ole työehtosopimusta. Avustaja ei voi vaikuttaa tähän.
Moni ei tätä tiedä.
- Anonyymi
onhan sinulla lähihoitajan koulutus tai vastaava.
- Anonyymi
Ei ole. Jos olisi, niin enköhän olisi sen alan töissä. Avustaja ei ole hoitaja eikä avustajan työhön vaadita koulutusta. Vammaiset ihmiset, jotka ovat henkilökohtaisen avun käyttäjiä, ovat avustajien työnantajia, hoitotyö on ihan muuta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole. Jos olisi, niin enköhän olisi sen alan töissä. Avustaja ei ole hoitaja eikä avustajan työhön vaadita koulutusta. Vammaiset ihmiset, jotka ovat henkilökohtaisen avun käyttäjiä, ovat avustajien työnantajia, hoitotyö on ihan muuta.
kannattaisiko kouluttautua. Avustajan hommia on näemmä monenlaisia. Monet terveysalan firmat tarjoavat henkilökohtaisen avustajan töitä työsopimuspohjalta, Työsopimus tehdään silloin ko. firman kanssa ja firma puolestansa tekee avustettavan henkilön kanssa avustussopimuksen. Työsopimus alan firman kanssa on kokaikainen tai osa-aikainen,
- Anonyymi
Kumma juttu. Jos Sinä et arvosta itseäsi ja työtäsi, ei sitä kukaan muukaan tee.
Itse avustajan töitä tehneenä ja edelleen teen ja minun työtäni asiakkaat arvostavat ja arvostan myös itse. Minä yhtenä avustajana muiden joukossa, mahdollistan sen, että ihmiset voivat olla kotonaan mahdollisimman pitkään eikä heidän tarvitse maata laitoksissa.
Et sovellu avustajaksi, vaihda hommia, mutta älä missään nimessä mihinkään sosiaali- ja terveydenhuollon alalle.- Anonyymi
Itsekin hoin aika kauan juuri tuota, että kukaan muu ei arvosta avustajan työtä ellemme me avustajat arvosta sitä itse. Tässä on tietysti totuuttakin, mutta olen tehnyt näitä hommia kauan ja mikään ei ole muuttunut. Minun arvostukseni ei muuta muiden mielipiteitä, varsinkaan päättäjien. On kummallista jos työntekijän kiinnostus palkkatasoon, työoloihin ja työsuhteen ehtoihin nähdään merkkinä siitä ettei sovellu alalle, jos näin on niin silloin eivät alalleen sovellu esimerkiksi hoitajatkaan, jotka ovat näiden asioiden takia viime vuosina lakkoilleet todella näkyvästi. Vaikka kuinka olisi arvokas työ, niin kyseessä on silti työ, ei hyväntekeväisyys eikä vapaaehtoistyö, jolloin on aivan normaalia, että työntekijää kiinnostaa millä ehdoilla sitä tehdään. Ehkä sinua ei kiinnosta, ehkä sinulla on toimeentulo turvattu jotain muuta kautta etkä ole riippuvainen työstäsi, mutta useimpia työssäkäyviä ihmisiä kyllä kiinnostaa.
Minäkin olen sitä mieltä, että avustajan työ on tärkeää ja avustajat ovat mahdollistamassa vammaisille ihmisille itsenäistä elämää. Tämän tiedostaminen ei ole ristiriidassa sen kanssa, että tiedostaa kyseessä olevan aliarvostettu, alipalkattu työ, josta puuttuvat sellaiset työntekijän oikeudet, jotka useimmilla muilla aloilla, esimerkiksi siellä varsinaisella sote-alalla, ovat itsestäänselvyyksiä. Se, että olen tyytymätön työhöni ei myöskään tarkoita sitä, että tekisin työni huonosti tai olisin epäystävällinen avustettavalle.
Ja poishan minä olen alalta pyrkimässäkin. En tiedä millä niitä alalle soveltuvia voitaisiin houkutella. Nykyisellään työ on matalapalkkatöidenkin joukossa erittäin epäsuosittu. Ehkä kannattaisi miettiä miksi.
- AnonyymiUUSI
No et ilman koulutusta työpaikkaa saakaan.
- AnonyymiUUSI
Eipä kaikilla ole rahaa jättäytyä pois töistä ja ryhtyä opiskelijaksi. Aika vähän on opintoja, jotka voi suorittaa samalla kun käy täysipäiväisesti töissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1981552Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231288- 521052
- 72975
- 58883
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva52883- 105865
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53850- 43838
- 82820