Onko kukaan tietoinen, miksi Saarijärvellä tai Karstulassa Jyväskylä Oulutien varressa on hylätty hautuumaa? Sattumoisin näin viita "siunauskappeli" rai jotain ja ajoin peremmälle. Huonokuntoisia lähes kumollaan olevia hautakiviä, kummun sa.maleen peitossa jne. Onko alue jonkin lahkon tai muuten vaan hylätty. Luulisi jonkun omaisen omatunnossa olevaan vikaa, jos läheisiä siellä rytymaassa lepää. Vai eivätkö vainajat ole kuuluneet seurakuntaan?
Hyljätty hautuumaa
6
232
Vastaukset
- Anonyymi
Tarkoitatko kuitenkin Jyväskylä Saarijärvi Kokkolatietä? Siellä nimittäin on hylätty hautausmaa, jota kukaan ei hoida.liekö jonkin lahkon ?
- Anonyymi
Jos se on joku köyhien hautausmaa. Niille, jotka eivät ole maksaneet kirkollisveroa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos se on joku köyhien hautausmaa. Niille, jotka eivät ole maksaneet kirkollisveroa.
Voi kuule, köyhille ei hautausmaat kohta enää riitä muutoinkaan. Eikä kirkkoon kuulu kuin tonttu-ukkoihin uskova. Hengellinen elämä ei tarvitse oppeja kirjoista tai ainakaan leipäpapeilta. Jotenkin luen alentuvaa asennetta toisia kohtaan sinun kommentistasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi kuule, köyhille ei hautausmaat kohta enää riitä muutoinkaan. Eikä kirkkoon kuulu kuin tonttu-ukkoihin uskova. Hengellinen elämä ei tarvitse oppeja kirjoista tai ainakaan leipäpapeilta. Jotenkin luen alentuvaa asennetta toisia kohtaan sinun kommentistasi.
Aloittajahan kyselee , kenen hautausmaa? Miten se köyhyyteen liittyy?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittajahan kyselee , kenen hautausmaa? Miten se köyhyyteen liittyy?
Ei vastaus ollut aloittajalle.
Hylätty hautuumaa on surullista, mutta kuvastaa nykyaikaa. Toisaalla seurakunta tekee haudoista "roskaa" poistamalla vanhat kivet ja muistomerkit tahallisesti vedoten maksuihin ja hoitamattomuuteen, toisaalla vainajat unohdetaan tahallisesti menneen ajan luina.
Nykyisin ei haluta kunnioittaa edesmenneitä eikä ylläpitää historiaa, se on ikävä ilmiö.
- Anonyymi
Sun äitis aasi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873237
- 622957
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322465- 802293
- 742199
- 952026
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j361753- 121626
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201613Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301450