"Donald Trumpin resepti ei toimi vanhalla mantereella, kirjoittaa erikoistoimittaja Seppo Varjus."
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011242501.html
"Maailman tuulet ovat armottomia. Suosion kultapöly katoaa äkkiä. Erityisesti, jos se on lainassa.
Donald Trump voitti Yhdysvaltain presidentinvaalit puolisen vuotta sitten. Hänen eurooppalaiset ihailijansa ja aateveljensä odottivat menestyksen tarttuvan.
Näin olisi voinut käydä, jos kaikki Euroopan vaalit olisi järjestetty seuraavalla viikolla Trumpin voiton jälkeen. Ikävä kyllä maailman vaaleja ei ole tällä tavalla synkronisoitu.
Sunnuntaina Romanian vaaleissa pidettiin jopa ennakkosuosikkina George Simionia. Hän ihannoi Trumpia ja rinnasti itsensä tähän kampanjassaan. Simion puhui Ukrainan sotilasavun lopettamisesta.
Ei ole ihme, että Brysselissä huokaistiin helpotuksesta, kun EU-mielinen Nicusor Dan voitti vaalit.
Puolassa äänestettiin presidentinvaalien ensimmäisellä kierroksella. Jatkoon menivät EU-mielisen nykyhallinnon ehdokas Rafal Trzaskowski ja oikeistopopulistisen Laki- ja oikeuspuolueen tukema Karol Nawrocki. Trzaskowski oli ennakkotietojen mukaan niukassa johdossa.
Economistin mukaan Nawrocki vieraili pari viikkoa sitten Valkoisessa talossa. Nawrocki kehui Yhdysvaltain presidentin sanoneen hänelle: ”Sinä voitat”.
Romaniassa voittoisa Dan on Bukarestin pormestari. Trzaskowski on Varsovan pormestari. Pääkaupungit tuppaavat kaikkialla olemaan muuta maata vapaamielisempiä.
Monen muun asian lisäksi Euroopan oikeistopopulistien ja liberaalien taistelussa on kyse isojen kaupunkien ja muun maan kamppailusta.
Sama ilmiö on keskeinen myös Trumpin Maga-liikkeen suosioille Yhdysvalloissa. Silti yhtälöt eivät siirry suoraan maasta toiseen.
Trumpin hohdon haihtumiselle Euroopassa on syynsä. Itäisessä Euroopassa tuki Ukrainan asialle ei ole yhtä horjumatonta kuin Venäjän hyökkäyssodan alussa. Silti kansojen keskuudessa Venäjää pelätään ja Ukrainaa kohtaan tunnetaan sympatiaa.
Trumpin toiminta Venäjän suhteen on kähmäistä. Se herättää epäilyksiä.
Trumpin tullisota pelästytti myös Euroopan. Siitä tuli nopeasti hämärä eestaas-leikki. Silti uhka myös eurooppalaisten työpaikoille säilyy. Euroduunari ei voi luottaa Trumpin Yhdysvaltoihin.
Vanhan mantereen oikeistopopulistien kannattaa unohtaa Trump ja etsiä jo muu keppihevonen."
Ranskan presidentti Emmanuel Macronin onnittelupuhe kertoo kaiken oleellisen:
"- Lukuisista manipulointiyrityksistä huolimatta romanialaiset valitsivat tänä iltana demokratian, oikeusvaltioperiaatteen ja Euroopan unionin, Ranskan presidentti Emmanuel Macron sanoi viestipalvelu X:ssä.""
https://demokraatti.fi/romanian-presidentinvaaleissa-yllatys-eu-mielinen-ehdokas-dan-voitti
Niin vain Romania torjui sekä Trumpin että Putinin vaikuttamispyrkimykset. Danille hävinnyt Simion oli Trumpin pikku puudeli ja vaaleista blokattu äärioikeistolainen Calin Georgescu Putinin hyödyllinen idiootti.
Hyvä Romania, hyvä Eurooppa!
Trumpin taika haihtuu, Romania valitsi Euroopan
Anonyymi-ap
1
56
Vastaukset
- Anonyymi
Hienoa, mutta ei liity mitenkään palstan aiheeseen.
Kummallinen on tämä palsta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1023494
- 623147
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342654- 802443
- 852418
- 962096
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422094Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil491701Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221700- 121686