Kevään alue- ja kuntavaalissa oli ennätysmäärä hylättyjä äänestyslippuja. Helsingin Sanomat on tehnyt tutkivaa journalismia ja perannut syitä isoon hylättyjen äänestyslippujen määrään.
https://www.hs.fi/feature/art-2000011230650.html
Tulevissa vaaleissa on paljon korjattavaa, jos alue- ja kuntavaalit järjestetään yhtä aikaa.
Kun toinen äänestyslippu oli violetin värinen, miksei myös ehdokkaiden nimilista äänestyskopissa ollut sen äänestyslipun värinen?
Tällöin olisi äänestetty värilliseltä listalta saman värisellä äänestyslipulla, ja olisi voitu tarkistaa onko lipussa neljä numeroa, kun aluevaaliehdokkailla oli nelinumeroiset luvut.
Toki myös voisi olla kaksi äänestyskoppia, toisessa äänestettäisiin kuntavaalin ja toisessa aluevaalin ehdokkaita.
RKP:lla oli kokoonsa nähden paljon hylättyjä äänestyslippuja, kuten myös isoimmilla puolueilla SDP ja kok. Persuja äänestettiin paljon vähemmän kuin edellisessä vaalissa, joten myös hylkyjä oli vähemmän. Olisiko hommafoorumissa myös neuvottu äänestysmenettelyä tai miten kolmi- tai nelinumeroisia merkintöjä tehdään persujen ehdokkaille
Ennätysmäärä hylkyjä kunta- ja aluevaalissa
5
53
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Ehkä niiden, jotka eivät osaa kirjoittaa kahta lukua oikeille lapuille, pitäisi olla äänestämättä. Eihän niillä voi olla ymmärrystä ketä äänestää
- AnonyymiUUSI
Ehkä niiden, jotka ovat vastuussa vaalijärjestelyistä, pitäisi oppia erehdyksestään ja suunnitella etukäteen paremmin käytännön järjestelyt. Kun nyt tiedetään, mitä virheitä on tehty, niin niistä pitää ottaa oppia ja korjata virheet.
Syitä erittäin suureen äänestyslippujen hylkäämiseen on monia. Suurin syy oli tutkimuksen mukaan se, että kuntavaaliehdokkaan numerot ja aluevaarin ehdokkaiden numerot sekoitettiin.- AnonyymiUUSI
Jep, ja sellaiset sekopäät eivät ole oikeustoimikelpoisia.
- AnonyymiUUSI
Osoittaa vain suomalaisten tyhmyyden! Vaalisysteemissä ei ollut mitään vikaa´!
Kyllä ihmisen pitää voida käsittää kahden väriset vaaliliput ja niihin kuuluvat erilaiset äänestysnumerot! Ja normaali ihminen osasikin toimia ihan oikein ilman vaikeuksia!
Ja osoittaahan se tyhmyyttä sekin että nyt syytetään kaikkea muuta mutta ei näitä typeriä ihmisiä ja vaaditaan sen vuoksi muutoksia!! - AnonyymiUUSI
piirsin ruman kuvan, niin kuin on toimet Suomessa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873237
- 622957
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322465- 802293
- 742199
- 952026
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j361753- 121626
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201613Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301450