Vuosi sitten käyty kalabaliikki Tatu Vanhasen HS:n kuukausliitteen haastattelusta on todellakin pyritty vaientamaan kuoliaaksi virallisella taholla.
Huvittavinta tässä on se, että Vanhasen ja Richard Lynnin kirja (IQ and the wealth of nations) ja useita kuukausia sitten näyttävästi esilletuodut Pisa-tutkimuksen tulokset korreloivat vahvasti toisiaan.
Monet poliitikot, tasa-arvovaltuutettu, julkkikset ja jotkut tutkijat tuomitsivat ankarasti Vanhanen & Lynn-kirjan ÄO-estimaatit humpuukina.
Nyt käykin ilmi, että nämä kaksi erillistä tutkimusta (älykkyys/kansojen elintaso - oppimistulokset eri valtioissa/kansojen elintaso) joitten mittaavan datan korrelaatio onkin 0,78 - 0,86 haarukassa.
Tilastollinen merkitsevyys on hyvin korkea.
Kuinka ihmeessä ÄO mittaustulosten tutkintadata tuottaa lähes täsmälleen samat tulokset kuin maailman johtavien asiantuntijoiden koulun oppistuloksien vertailututkimukset?
Kuka siis olikaan oikeassa?
Ja miksi ollaan hiljaa kuin kusi sukassa?
ÄO, Tatu V ja Pisa-tutkimus
11
1668
Vastaukset
Koska multikulttuurisuus on vallitseva trendi politiikassa.
Vaikka sekin on termina harhaanjohtava.
Pääkulttuuri ja vieraskulttuuri vain harvoin voivat asua vierekkäin ilman, että toisesta poistuu omaa sisältöään.- raksu
Eipä oo siitä lapsikaapparistakaan (Outi Koski) kuulunu mitään noin vuoteen...
Ajankohtaiset asiat tulee ja menee. Ei niitä kukaan hukuta. Ellet itse sitä tee...? - ..............
ÄO korreloi varallisuuden kanssa Lynnin ja Vanhasen aineistossa, varallisuus korreloi koulutustason kanssa Pisa-aineistossa ja siis ÄO Vanhasen ja Lynnin aineistossa korreloi koulutustason kanssa Pisa-ainestossa. Jos ei tätä ilmeisestä mutta triviaalia yhteyttä heti ymmärrä, ei oma ÄOkaan ole ainakaan liian korkea. Muuten näistä "vaietaan" lähinnä siksi, ettei vanhojen rasisti- ÄO-pappojen höpinät kiinnosta ketään.
- harharetket
Itse asiassa koko jutussa ei ole aihetta oikein mihinkään. Tatu Vanhasen höpötykset eivät innosta juuri ketään äo-tutkimuksen ongelmiin oikeasti perehtynyttä, ja se, että mukaan keskusteluun änkeävät rotuoppien keskenkasvuiset kannattajat omine sielunvammoineen, vie mielenkiinnon lopullisesti.
Mikä siinä pitäisi olla ihmeellistä, että äo-testit, pisa-tutkimus ja tulo- ja varallisuustilastot korreloivat keskenään? Miten kuvittelet käsitteen "älykkyys" alunperin syntyneen? Sehän on nimenomaan syntynyt kuvaamaan jotain sellaista ominaisuutta, joka kytkeytyy tuollaisiin tunnusmerkistöihin. Testit ovat kehittyneet jälkittämään tietynlaisia kykyjä - näitä kykyjä hyödynnetään myös yleensä oppimisessa ja sosiaalisessa nousussa.
Älykkyyden mittaamisen historia kertoo, että aluksi käsite älykkyys kytkettiin kehityspsykologiseen yhteyteen. Jotkut kasvavat kehittyivät nopeammin kuin toiset, ja voitiin sanoa, että kehitystason ja fyysisen iän suhde oli joko yli tai alle keskitason. Jos määriteltiin "älykkyysikä" ja muodostettiin sen suhde fyysiseen ikään, saatiin ns. älykkyysosamäärä.
Älykkyyden mittaamisen historiallisessa alkuvaiheessa käsitteeseen älykkyys sisällytettiin monia henkistä kypsymistä edustavia ominaisuuksia. Sittemmin mittaaminen on kehittynyt tiettyjen tiedonfilosofisten koulukuntien vaikutuksesta yhä selvemmin psykometriseen suuntaan. Nykyisin kuvitellaan, että kuviopäättelytestit ovat pätevimpiä. Nekään eivät kuitenkaan ole eräässä mielessä sen ongelmattomampia kuin mitkään muutkaan testit. Varsinainen ongelma nimittäin on siinä, että itse psyykenominaisuus, älykkyys, ei ole sen eksaktimmin määritelty kuin ennenkään. Älykkyys on yhä vain sitä mitä älykkyystesteillä mitataan.
Filosofia-palstalla käytiin myös keskustelua älykkyystutkimuksesta, panen tähän linkin yhteen puheenvuoroon. Keskustelu kyllä kannattaa lukea kokonaan, jos haluaa kuvan siitä millaisten ongelmien kanssa ollaan tekemisissä.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000020&conference=4500000000000540&posting=22000000009428770 Tässä nyt varmaankin tarkoitat tätä "mustat ovat tyhmempiä kuin valkoiset"-tutkimusta. Olenko oikeassa? En viitsi kommentoida, jos puhut jostain muusta asiasta. Pidätkö tätä väitettä totena?
- Gogol
Jos ¨väite¨ on väärä, on jonkun todellakin todistettava minulle se, että musta ja valkoinen väestö on yhtä älykästä ja pystyy yhtäläisiin saavutuksiin kulttuurissa, taloudessa ja infrastruktuurissa.
Silloin minä sen hyväksyn. - on kysymys?
Gogol kirjoitti:
Jos ¨väite¨ on väärä, on jonkun todellakin todistettava minulle se, että musta ja valkoinen väestö on yhtä älykästä ja pystyy yhtäläisiin saavutuksiin kulttuurissa, taloudessa ja infrastruktuurissa.
Silloin minä sen hyväksyn.Tarkoitatko mahdollisesti sitä että sitten kun mustat tulevat ja ryöstävät teollisuusmailta takaisin vastaavan annoksen hyvinvoinnin tekijöitä kuin siirtomaa- ja riistovallat ovat kehitysmaista vuosisatojen varrella rahdanneet (öljyt, metallit, kumit ja muut raaka-aineet, kahvit, teet, kaakaot ja hedelmäsadot, seeprannahat ja norsunluut, yms, yms, ja kaupanpäällisiksi vielä orjat) niin sitten sinä uskot että mustat "kulttuurit" ovat "yhtä hyviä" kuin valkoisten "älykäs" kulttuuri?
Gogol kirjoitti:
Silloin minä sen hyväksyn.Syy-seuraus suhde vähän hakoteillä.
Fakta nyt vain sattuu olemaan niin, että mustaväestö ei saa niin hyvää opetusta kuin valkoinen. Koulut lisäävät ihmisen älykkyyttä. Älykkyys ei lisäänny, jos sitä ei pääse hyödyntämään. Samalla tavalla kuin lihakset eivät kasva, jos niillä ei tee mitään.
"todistettava minulle se, musta ja valkoinen väestö on yhtä älykästä ja pystyy yhtäläisiin saavutuksiin kulttuurissa, taloudessa ja infrastruktuurissa"
Mukava laittaa todistettavaksi asia, jota ei voi todistaa. Et sinäkään voi todistaa, että mustat eivät ole älykkäämpiä kuin valkoiset. Tutkimus on mahdoton.
älykyydestä:
Heidä älykkyytensä on pyritty tukahduttamaan. jos joku lähtee pois afrikasta, hän yleensä menestyy. Mutta kaikki eivät ole valmiita hylkäämään kotiaan.
kulttuurista:
miten voi mitata kulttuuri saavutukset. Me valkoiset hävitimme muut kulttuurit. Meidän oikeutuksemme oli kehityksemme nopeus. Määritteletkö kulttuurin arvon sen suorittamilla murhilla? Sitten uskon että mustat eivät saavuta meidän tasoamme.
infrastruktuurista:
Me ryöstimme ja tuhosimme heidät. Ja jatkamme tuhoamista tukemalla korruptunutta valtionjohtoa. Sitten vaadit heitä vielä pääsemään samalle tasolle rakenteessa. Koska me puutumme heidän asiohin, me tuhoamme heidät. Heidän heikkous oli se, että heidän kehitys ei lähtenyt käyntiin kunnolla.- rotu
Gogol kirjoitti:
Silloin minä sen hyväksyn.Aasialaiset ovat mittausten mukaan älykkäin rotu. Heidän kulttuuriset saavutuksensa eivät kuitenkaan ole keskimääräisesti kovinkaan kehittyneitä. Myös Aasia on, lukuun ottammatta muutamia kasvu- ja kehityskeskuksia, joissa niin ikään väestön keskimääräinen edustaja elää niukkuudessa, kehityksellinen takapajula. Kaikissa suhteissa: kulttuurissa, taloudessa ja infrastruktuurissa.
Koska hyväksyt keltaisen rodun keskimääräisen älyllisen ylivertaisuuden? - ruudinkeksijät
rotu kirjoitti:
Aasialaiset ovat mittausten mukaan älykkäin rotu. Heidän kulttuuriset saavutuksensa eivät kuitenkaan ole keskimääräisesti kovinkaan kehittyneitä. Myös Aasia on, lukuun ottammatta muutamia kasvu- ja kehityskeskuksia, joissa niin ikään väestön keskimääräinen edustaja elää niukkuudessa, kehityksellinen takapajula. Kaikissa suhteissa: kulttuurissa, taloudessa ja infrastruktuurissa.
Koska hyväksyt keltaisen rodun keskimääräisen älyllisen ylivertaisuuden?Kiinalaisethan keksivät mm. ruudin. Valkoisen rodun miehet taas keksivät käyttää sitä toinen toisensa teurastamiseen. Tästä huomaamme mikä ero on älyllä ja valkoisen miehen moraalilla. No, myös valkoisen miehen omassa historiassa ne jotka ovat jättäneet jälkeensä pysyviä älyn saavutuksia, eivät ole olleet siirtomaaherroja eivätkä rotukiihkoilevia natseja.
- tutkimukset
Mitä luulet, ovatko itsepäiset ihmiset usein myös jääräpäisiä? Ja lujaluonteiset voimakastahtoisia? Melkein uskaltaisin veikata, että määrätietoisuuden ja päämäärärationalismin korrelaatio on selvä. Jos jaksaa pyrkiä päämääriin, menestyy. Ja hierarkioiden hahmottaminen käy niiltä joilla on kuviopäättelykykyä. Taloudelliset edutkin ovat kuin palapelin paloja. Metrimitalla ja metrin matkalla on melkoinen korrelaatio. Hämmästyttävää. Etkö usko? Tatu Vanhanen on sen ihan tieteellisesti todistanut.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih527040Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7043138Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1021332Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831320- 841305
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631187- 891180
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2181149Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 781069