adventisteille kysymys

kyselevä

Kuinka adventistit viettävät lepopäivänsä, samaanko tyyliin kuin "sunnuntaina pitävät" tekevät vai onkos se erilaista?
Kuinkas niitten jotka tekevät vuorotöitä, joutuvatkos sanoutumaan irti työstään jos alkavat adventisteiksi?

41

1939

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JAMU

Yleisemmin en pysty sanomaan. Riippuu paljolti siitä kuinka kukin on oppinut Sapattia viettämään. Itsellänikin sen vietto on muuttunut moneen kertaan vuosien varrella.

Lapsuuskodissa oli hyvinkin tarkkaa, että mitä sai tehdä ja mitä ei. Perjantaina käytiin aina auringonlaskuun mennessä saunassa ja siivottiin koti ja tehtiin ruokavalmisteluja seuraavaksi päiväksi. Sapattina sitten käytiin jumalanpalveluksessa ja sen jälkeen oltiin kotosalla tai käytiin mökillä tai jotain muuta, mitä nyt yleensä vapaapäivinä itse kukin halusi tehdä. Kaupoissa ei käyty, eikä huvipaikoissa ym. Eipä juuri sen ihmeempää. Oli lapsille ehkä vähän tavallista tylsempi päivä.

Nykyään en vietä sapattia samalla tavalla. Käyn kaupassa ja teen usein ruokaa kun on kerrankin aikaa ym. Ei oikeastaan poikkea juuri mitenkään normaalista vapaapäivästä lukuunottamatta kirkossa käyntiä.

Pyrin saamaan Sapatit vapaaksi, jotta pääsisin kirkkoon, mutta työpaikallani se ei aina ole mahdollista. On monia työtehtäviä esim. sairaalassa, jossa pitää aina olla jonkun verran väkeä töissä. Sellaisista ns. välttämättömistä työtehtävistä ei minusta ole mitään syytä kieltäytyä. Sellaiset työt jotka taas voi hoitaa muulloinkin, on mielestäni hyvä tehdä sitten jonain muuna päivänä, kuin sapattina.

Raamatun lukeminen, rukous ja keskustelu hengellisistä asioista ystävien kanssa on mukavaa sapatin viettoa.

• Weijo

Olen kirjoittanut Raamatun lakiasiasta pienen
        kirjoituksen. Se löytyy osoitteesta:
        http://www.jeesus-on-herra.com/kirjoitukset/tautettulaki.htm

Itse olen vietäänyt lepopäivän lauantaina, viikon
        seitsemäntenä päivänä, jo yli kolme vuosikymmentä.
        Tosin jossain vaiheessa (liikettä pitäessäni)
        sorruin avaamaan liikkeen sapattina. Mutta kyllä
        siitä sitten taas noustiin normaaliin, Jumalan
        antamaan viikkorytmiin: "Kuusi päivää tee työtä,
        mutta seitsemäs on levon päivä..."

Jeesus johdattakoon ...

• TaistoRa.
        Weijo kirjoitti:

Olen kirjoittanut Raamatun lakiasiasta pienen
        kirjoituksen. Se löytyy osoitteesta:
        http://www.jeesus-on-herra.com/kirjoitukset/tautettulaki.htm

Itse olen vietäänyt lepopäivän lauantaina, viikon
        seitsemäntenä päivänä, jo yli kolme vuosikymmentä.
        Tosin jossain vaiheessa (liikettä pitäessäni)
        sorruin avaamaan liikkeen sapattina. Mutta kyllä
        siitä sitten taas noustiin normaaliin, Jumalan
        antamaan viikkorytmiin: "Kuusi päivää tee työtä,
        mutta seitsemäs on levon päivä..."

Jeesus johdattakoon ...

Ajatuksia laista!

"Laki" tarkoittaa - Siinailla annettua kymmentä käskyä!, mutta myös muita Mooseksen kautta Israelille annettuja säädöksiä ja määräyksiä!. "Laki sanonnan", (laki ja profeetat) yhteydessä tarkoitti myös viittä Mooseksen kirjaa!.

Ota Raamattu käteen ja lue itse kirjoituksessani esiintyvät Raamatun jakeet!!!

"Laki" siis viittaa koko Vanhaan testamenttiin!
        Tässä merkityksessä Jeesuskin käytti "laki"-sanaa lainatessaan Psalmeja, lue -(Joh. 10:34)- alaviitteessä, ja Paavali Jesajaa aivan samoin - (1. Kor 14:21)- alaviitteessä.

Koko VT itseasiassa oli kirjoitettu "lain hengessä"!.

Mooseslainen lakiliitto oli "tekojen liitto"!. Paavali ilmaisi asiaa näin:

"Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: Joka ne täyttää, on niistä elävä", -(Gal. 3:12)!

Tämä tekojen liiton tunnusmerkki oli "sapatti", joka annettiin (vain) Israelille, koska koko liittokin tehtiin (vain) Israelin kansanheimon kanssa!!!

Koska kukaan ei pystynyt lakia täyttämään siten,- että olisi sen perusteella kelvannut Jumalalle, niin "kirjaimin kiviin" kaiverretusta virasta tuli "kuoleman virka"!. Ymmärrätkö?

Galatalaiskirjeen mukaan laki oli voimassa "Siemeneen asti", elikä Kristukseen asti, lue -(Gal 3:19). Kristuksesta siis tuli lain loppu!.

Kristus ei tullut kumoamaan lakia, vaan täyttämään sen!. Täytettyään lain Golgatalla Hän huusi: Se on täytetty!

Kristus siis teki lopun tuosta "Siinain laista", sekä seremonialaista, että käskyistä!
        Kristuksessa myös "siinailainen" pappeus ja uhrimenot julistettiin vanhentuneiksi. Pappeuden muuttuessa muuttui myös lakikin.

Muutakin kuin vanha uhrimeno lakkasi.
        "Laki loppui vanhurskauttavana tekijänä"!!!
        Kristus on siis lain loppu juuri tässä mielessä.
        Lain vaatiman ansion hankkiminen loppui!. Mutta samalla loppui myös siinailaisen lainmuodon noudattaminen.

"Laki" oli voimassa Kristuksen kuolemaan asti! Lue- (Room. 7:1-7). Huom, jae -(4)!
        Kristitty on siis irti laista jae -(6).
        Tässähän siis nimenomaan on kyse kymmenen käskyn laista, sillä juuri se sanoi: - "Älä himoitse"!, lue jae -(7)!!!

Efesolaiskirje vahvistaa, mikä laki lakkasi Kristuksen kuolemassa" ja teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä!, lue- (Ef 2:15)!
        Juuri tällöin loppui ihmisen ansio ja sen tunnuskuva "sapatti", joka oli "tulevan varjo", eli esikuva "tulevasta levosta" Kristuksessa.

"Laki" oli voimassa "uskon ilmestymiseen" asti! Lue- (Gal. 3:24-25)!

Käskyt ohjaavat Kristuksen luo, sillä juuri ne herättävät synnintunnon!.

Laki siis sanoo: "Älä himoitse"!, mutta silti ihminen kaikesta huolimatta himoitsee!. Hän ei pysty täyttämään lakia ja hän alkaa Pyhän Hengen vaikutuksesta kokemaan syyllisyyttä Jumalan edessä. Mutta, kun ihminen "uskoo Kristukseen", hän silloin samalla uskon kautta - "omistaa Kristuksen syyttömyyden", ja näin tehden hän lakkaa lain noudattamisen "ansiomielessä"! Elikä uskon perusteella Kristuksessa Jeesuksessa!

Vaikka Kristityt eivät ole "lain alaisia", he eivät kuitenkaan ole laittomia, vaan ovat "Kristuksen lain alaisia", kuten Paavali asiaa valaisi, lue- (1.Kor. 9:21)!

Tämä uusi "Kristuksen laki" on ensisijaisesti "uskon laki", lue-(Room. 3:27). Sehän tarkoittaa "vanhurskautumista" - USKON KAUTTA Kristuksessa!. Tämä "uusi laki" Kristuksessa sisältää pelastuksen ja uuden Jumalasuhteen, elikä nyt siis, "Uskon kautta Jeesuksessa" tullaan vanhurskaaksi/otolliseksi Jumalalle!.

Elikä-
        >>"Kristus on lain loppu! Vanhurskaudeksi jokaiselle joka uskoo"!

• Weijo
        TaistoRa. kirjoitti:

Ajatuksia laista!

"Laki" tarkoittaa - Siinailla annettua kymmentä käskyä!, mutta myös muita Mooseksen kautta Israelille annettuja säädöksiä ja määräyksiä!. "Laki sanonnan", (laki ja profeetat) yhteydessä tarkoitti myös viittä Mooseksen kirjaa!.

Ota Raamattu käteen ja lue itse kirjoituksessani esiintyvät Raamatun jakeet!!!

"Laki" siis viittaa koko Vanhaan testamenttiin!
        Tässä merkityksessä Jeesuskin käytti "laki"-sanaa lainatessaan Psalmeja, lue -(Joh. 10:34)- alaviitteessä, ja Paavali Jesajaa aivan samoin - (1. Kor 14:21)- alaviitteessä.

Koko VT itseasiassa oli kirjoitettu "lain hengessä"!.

Mooseslainen lakiliitto oli "tekojen liitto"!. Paavali ilmaisi asiaa näin:

"Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: Joka ne täyttää, on niistä elävä", -(Gal. 3:12)!

Tämä tekojen liiton tunnusmerkki oli "sapatti", joka annettiin (vain) Israelille, koska koko liittokin tehtiin (vain) Israelin kansanheimon kanssa!!!

Koska kukaan ei pystynyt lakia täyttämään siten,- että olisi sen perusteella kelvannut Jumalalle, niin "kirjaimin kiviin" kaiverretusta virasta tuli "kuoleman virka"!. Ymmärrätkö?

Galatalaiskirjeen mukaan laki oli voimassa "Siemeneen asti", elikä Kristukseen asti, lue -(Gal 3:19). Kristuksesta siis tuli lain loppu!.

Kristus ei tullut kumoamaan lakia, vaan täyttämään sen!. Täytettyään lain Golgatalla Hän huusi: Se on täytetty!

Kristus siis teki lopun tuosta "Siinain laista", sekä seremonialaista, että käskyistä!
        Kristuksessa myös "siinailainen" pappeus ja uhrimenot julistettiin vanhentuneiksi. Pappeuden muuttuessa muuttui myös lakikin.

Muutakin kuin vanha uhrimeno lakkasi.
        "Laki loppui vanhurskauttavana tekijänä"!!!
        Kristus on siis lain loppu juuri tässä mielessä.
        Lain vaatiman ansion hankkiminen loppui!. Mutta samalla loppui myös siinailaisen lainmuodon noudattaminen.

"Laki" oli voimassa Kristuksen kuolemaan asti! Lue- (Room. 7:1-7). Huom, jae -(4)!
        Kristitty on siis irti laista jae -(6).
        Tässähän siis nimenomaan on kyse kymmenen käskyn laista, sillä juuri se sanoi: - "Älä himoitse"!, lue jae -(7)!!!

Efesolaiskirje vahvistaa, mikä laki lakkasi Kristuksen kuolemassa" ja teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä!, lue- (Ef 2:15)!
        Juuri tällöin loppui ihmisen ansio ja sen tunnuskuva "sapatti", joka oli "tulevan varjo", eli esikuva "tulevasta levosta" Kristuksessa.

"Laki" oli voimassa "uskon ilmestymiseen" asti! Lue- (Gal. 3:24-25)!

Käskyt ohjaavat Kristuksen luo, sillä juuri ne herättävät synnintunnon!.

Laki siis sanoo: "Älä himoitse"!, mutta silti ihminen kaikesta huolimatta himoitsee!. Hän ei pysty täyttämään lakia ja hän alkaa Pyhän Hengen vaikutuksesta kokemaan syyllisyyttä Jumalan edessä. Mutta, kun ihminen "uskoo Kristukseen", hän silloin samalla uskon kautta - "omistaa Kristuksen syyttömyyden", ja näin tehden hän lakkaa lain noudattamisen "ansiomielessä"! Elikä uskon perusteella Kristuksessa Jeesuksessa!

Vaikka Kristityt eivät ole "lain alaisia", he eivät kuitenkaan ole laittomia, vaan ovat "Kristuksen lain alaisia", kuten Paavali asiaa valaisi, lue- (1.Kor. 9:21)!

Tämä uusi "Kristuksen laki" on ensisijaisesti "uskon laki", lue-(Room. 3:27). Sehän tarkoittaa "vanhurskautumista" - USKON KAUTTA Kristuksessa!. Tämä "uusi laki" Kristuksessa sisältää pelastuksen ja uuden Jumalasuhteen, elikä nyt siis, "Uskon kautta Jeesuksessa" tullaan vanhurskaaksi/otolliseksi Jumalalle!.

Elikä-
        >>"Kristus on lain loppu! Vanhurskaudeksi jokaiselle joka uskoo"!

Huomasin ikäväkseni, ettet ollutkaan lukenut kirjoitustani. "Kristus on lain loppu" on kirjoituksessani selitetty tarkalleen samalla tavalla kanssasi.
        Olet saanut väärän käsityksen kirjoituksestani ennakkoasenteellisella mielelläsi. Katsoisit uudestaan ja kokonaisuudessaan tuon kirjoituksen.
        Tulet hämmästymään...

• TaistoRa.
        Weijo kirjoitti:

Huomasin ikäväkseni, ettet ollutkaan lukenut kirjoitustani. "Kristus on lain loppu" on kirjoituksessani selitetty tarkalleen samalla tavalla kanssasi.
        Olet saanut väärän käsityksen kirjoituksestani ennakkoasenteellisella mielelläsi. Katsoisit uudestaan ja kokonaisuudessaan tuon kirjoituksen.
        Tulet hämmästymään...

...weijo että et tainnut itse nyt sisäistää minun kirjoitustani, koska edell, kirjoituksessasi kerroit viettäväsi sapattia! Siksi juuri kirjoitinkin sinulle!

Jos siis vietät sapattia eli juutalaista lakiliiton ns, viikkosapattia, olet silloin lain alla, jolloin et omista Kristuksessa saatavaa Hengen vapautta! Vaan koitat lainkautta saada itsellesi pyhityksen!?

Vain toista voit toteuttaa! Joko lainkirjainta jota et pysty täyttämään tai armoliittoa Kristuksessa uskon kautta jolloin olet Jumalan armon alla, ja Kristuksessa saat omistaa täydellisen syyttömyyden Jeesuksen täytetyn ristintyön perusteella jolloin sinulla on "sapatti sydämessäsi" Jeesukseen uskomisen perusteella!

Ikävä kyllä en nyt ehdi kommentoimaan pidempään koska olen eräässä avustusprojektissa tiiviisti mukana ja aikani menee sen parissa melkolailla tarkaan, mutta silloin tällöin kun hieman vapaata liikenee enempi, tulen taas katsomaan viestejä ja koitan vastata jos vain ehdin!

Siunausta Jeesuksessa!

• Weijo
        TaistoRa. kirjoitti:

...weijo että et tainnut itse nyt sisäistää minun kirjoitustani, koska edell, kirjoituksessasi kerroit viettäväsi sapattia! Siksi juuri kirjoitinkin sinulle!

Jos siis vietät sapattia eli juutalaista lakiliiton ns, viikkosapattia, olet silloin lain alla, jolloin et omista Kristuksessa saatavaa Hengen vapautta! Vaan koitat lainkautta saada itsellesi pyhityksen!?

Vain toista voit toteuttaa! Joko lainkirjainta jota et pysty täyttämään tai armoliittoa Kristuksessa uskon kautta jolloin olet Jumalan armon alla, ja Kristuksessa saat omistaa täydellisen syyttömyyden Jeesuksen täytetyn ristintyön perusteella jolloin sinulla on "sapatti sydämessäsi" Jeesukseen uskomisen perusteella!

Ikävä kyllä en nyt ehdi kommentoimaan pidempään koska olen eräässä avustusprojektissa tiiviisti mukana ja aikani menee sen parissa melkolailla tarkaan, mutta silloin tällöin kun hieman vapaata liikenee enempi, tulen taas katsomaan viestejä ja koitan vastata jos vain ehdin!

Siunausta Jeesuksessa!

Tässä pätkä kirjoiutksestani, johon viittasin, ja jota et ollutkaan lukenut:
        http://www.jeesus-on-herra.com/kirjoitukset/lepopaiva.htm
        Voitko edes sen katsoa?

• TaistoRa. kirjoitti:

Siunausta Jeesuksessa!

Ajatuksenne eivät nyt jostain syystä kohtaa. Ihan samanlailla ajattelette. Toinen vain soveltaa lauantailepopäivää. Saman suuntaisia ajatuksia oli tuolla aiemmin...keskusteluissa.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000013&posting=22000000009606178

Siunausta!!

• TaistoRa. kirjoitti:

Siunausta Jeesuksessa!

Enkö todellakaan elä lain alla,jos en vietä sapattia? Kyllä minun kuitenkin täytyy noudattaa lakia muilta osin.Sillä jos varastaisin,tekisin huorin tai eläisin muutenkin rikkomalla toistuvasti Jumalan käskyjä vain sen tähden, etten eläisi lain alla,niin miten minun kävisi?

Sitten vielä ajatuksia sapatin vietosta, Riippumatta siitä onko sen viettäminen lain alaisuutta tai tarpeetonta. Jos viettää sitä(launtaina tai sunnuntaina)raamatun antaman periaatteen mukaan,niin siitä saa pelkästään siunauksia. Voi esim.hyvällä omallatunnolla olla tekemättä mitään,paitsi hyvää tietenkin,mutta sehän ei rasita. Jos opin olemaan ajattelematta ja tekemättä omia asioitani ja askareitani tuona päivänä,niin miten hyvää se on sekä henkiselle että fyysiselle terveydelleni. Se on tosi vapautta!!!

• TaistoRa.
        PikkuKonna kirjoitti:

Enkö todellakaan elä lain alla,jos en vietä sapattia? Kyllä minun kuitenkin täytyy noudattaa lakia muilta osin.Sillä jos varastaisin,tekisin huorin tai eläisin muutenkin rikkomalla toistuvasti Jumalan käskyjä vain sen tähden, etten eläisi lain alla,niin miten minun kävisi?

Sitten vielä ajatuksia sapatin vietosta, Riippumatta siitä onko sen viettäminen lain alaisuutta tai tarpeetonta. Jos viettää sitä(launtaina tai sunnuntaina)raamatun antaman periaatteen mukaan,niin siitä saa pelkästään siunauksia. Voi esim.hyvällä omallatunnolla olla tekemättä mitään,paitsi hyvää tietenkin,mutta sehän ei rasita. Jos opin olemaan ajattelematta ja tekemättä omia asioitani ja askareitani tuona päivänä,niin miten hyvää se on sekä henkiselle että fyysiselle terveydelleni. Se on tosi vapautta!!!

Kristitty ei elä lain alla, vaan Armon alla Kristuksessa Jeesuksessa! Pyhä Henki on se joka muistuttaa Jeesukseen uskovaa jos hän on menossa "sivuraiteille"! Laki on syntisille"!Varkaille! Murhaajille! Avionrikkojille! ...jne...

Jeesushan sovitti uskovien synnit, joten laki joka ohjasi syntisen synnintuntoon ja Jeesuksen luokse armahdukseen, lakkasi siinäpaikassa, koska ARMO astui Jeesuksessa syyttävän lain tilalle!

Siis Jeesukseen uskova ei tee tahallaan syntiä, vaan hänen tahtonsa on eritä siitä joka on vastoin Jumalan tahtoa! Jeesuksessa uskova omistaa hänen syyttömyytensä Jumalan edessä ja siksi laki ei enään vallitse Kristittyjä, vaan hän on tullut Karistuksen lain alle, eli Jumalan Pyhän Hengen alle, jossa lainkirjain ei voi häntä enään mistään syyttää!

Siis älä elä lainkirjaimen alla, vaan Jumalan armon alla, Jeesuksessa Kristuksessa jossa koko laki on täytetty sinunkin puolestasi!

Toivon ja rukoilen, että ymmärsit asian!?

• TaistoRa.
        Weijo kirjoitti:

Tässä pätkä kirjoiutksestani, johon viittasin, ja jota et ollutkaan lukenut:
        Voitko edes sen katsoa?

Jeesuksella oli jatkuvasti erimielisyyksiä kirjanoppineitten kanssa siitä, että Hän ei viettänyt sapattia kuten Hänen odotettiin sitä juutalaisena viettävän!.

Jeesustahan syytettiin, että hän jatkuvasti rikkoi sapatin. Syynä oli se, että juutalaiset olivat itse keksineet monenlaisia sapattia koskevia "lisämääräyksiä", joita ei ollut Raamatussa. Jeesus käytti niistä ilmaisua - Isien perinnäissäännöt!

Luetaan hieman...
        >>2 Moos 31:14. Siis pitäkää sapatti, sillä se on teille pyhä. Joka sen rikkoo, rangaistakoon kuolemalla; sillä kuka ikinä silloin työtä tekee, hävitettäköön kansastansa.

15. Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä tekee työtä sapatinpäivänä, rangaistakoon kuolemalla.

16. Ja pitäkööt israelilaiset sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.

17. Se on oleva ikuinen merkki minun ja israelilaisten välillä; sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi ja hengähti."

Sapatti siis käsketään pitämään kuolemanrangaistuksen uhalla!!!

>>Jes 56:2. Autuas se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka pitää sapatin eikä sitä riko, joka varoo kätensä tekemästä mitään pahaa!Sille, joka pitää sapatin, luvataan siunaus.!<

Meillä on: Vanha Testamentti ja Uusi Testamentti. Näillä molemmilla on oma sanomansa !

Jotkut sanovat, että kaikki Raamatun käskyt koskevat meitä. Se ei ole totta!
        Raamatussa on paljonkin käskyjä, joita meidän kristittyjen ei tarvitse noudattaa, koska niitä ei ole annettu meille!

Esimerkiksi Vanhassa Testamentissa puhutaan Nooasta. Hänelle Jumala sanoi, että rakenna arkki johon hän perheensä ja eläinten kanssa voi mennä sisälle vedenpaisumusta pakoon. Se oli selvä käsky, joka kuului Nooalle, mutta ei kuulu meille kristityille!

Vedenpaisumuksen jälkeen Jumala sanoi Nooalle, että lisääntykää ja täyttäkää maa. Sekin sana sanottiin Nooalle! ei meille kristityille. Vanhassa Testamentissa on monia muitakin samanlaisia määräyksiä, joita ei ole meille kristityille tarkoitettu.

Uudessa Testamentissa. Jeesus käski opetuslasten tehdä monia asioita. Kuuluvatko ne kaikki meille? Jotkut sanovat, että kaikki Jeesuksen antamat käskyt ja ohjeet kuuluvat myös meille. Miten on, kuuluvatko ne? Jotkut kuuluvat, mutta eivät kaikki.

Esim,- Jeesus sanoi opetuslapsilleen, että menkää edessä olevaan kylään, kun löydätte aasin sidottuna puuhun, päästäkää se ja tuokaa se varsansa kanssa hänelle. (Matt 21:2)
        Kuuluisiko myös tämä käsky meille? Pitäsikö meidän totella tätä Jeesuksen opetuslapsilleen antamaa käskyä? - Ei!

On monia käskyjä, jotka kuuluvat meille, mutta on monia käskyjä, joita ei ole annettu meille.

Me Kristityt emme elä LAIN ALLA!, vaan LAINKÄSKYT annettiin juutalaisille!

Luetaan-
        Room 3:19 "Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä"

Eli laki puhuu lainalaisille!
        Siis niille, joille laki määrättiin. Keille siis Vanhan Testamentin lain määräykset kuuluvat? Meillekö, Kristitylle seurakunnalle? Olemmeko me lain alaisia?

Room 3:28. "Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja"!

Jumala siis hyväksyy meidät yhteyteensä, vaikka emme tekisikään lain tekoja, emmekä siis noudattaisi lakia. Hän hyväksyy Jeesukseen uskovat, "uskomisen perusteella", Kristuksen Golgatan uhriveren tähden!

Luetaan Timoteuskirjeestä.
        >>1 Tim 1:6 "Muutamat ovat hairahtuneet niistä pois ja poikenneet turhiin jaarituksiin,

7. tahtoen olla lainopettajia, vaikka eivät ymmärrä, mitä puhuvat ja minkä varmaksi väittävät.

8. Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään

9. (ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle)!!!, "vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille,

10. haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan".>2 Moos 31:13. "Puhu israelilaisille", ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.
        ..............
        (16). Ja pitäkööt israelilaiset sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.

(17). Se on oleva ikuinen merkki minun ja israelilaisten välillä; sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi ja hengähti."Gal 4:10. "Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.

>luetaan-
        >Joh 9:16..."Niin muutamat fariseuksista sanoivat:
        "Se mies ei ole Jumalasta, koska hän ei pidä sapattia"!

• Weijo
        JoikaM40 kirjoitti:

Ajatuksenne eivät nyt jostain syystä kohtaa. Ihan samanlailla ajattelette. Toinen vain soveltaa lauantailepopäivää. Saman suuntaisia ajatuksia oli tuolla aiemmin...keskusteluissa.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000013&posting=22000000009606178

Siunausta!!

Huomaan itsekin, että puhumme samasta asiasta.
        Toinen tahtoo ilmaista asian omalla tavallaan, toinen omallaan...
        Jos olisit lukenut kirjoitukseni aiheestá, niin
        sanoisit täyden aamenen.
        Tästä pääset siihen kirjoitukseen:
        Emme ole lain, vaan armon alla.
        Viikon ensimmäinen arkipäivä on sunnuntai,
        Jeesusken ylösnousemuspäivä. Viikon seitsemäs
        päivä on lauantai. Tämä on fakta Katso esim.
        Luuk. 23:52- 24:1.

Siunausta sinulle.

• TaistoRa. kirjoitti:

Jeesuksella oli jatkuvasti erimielisyyksiä kirjanoppineitten kanssa siitä, että Hän ei viettänyt sapattia kuten Hänen odotettiin sitä juutalaisena viettävän!.

Jeesustahan syytettiin, että hän jatkuvasti rikkoi sapatin. Syynä oli se, että juutalaiset olivat itse keksineet monenlaisia sapattia koskevia "lisämääräyksiä", joita ei ollut Raamatussa. Jeesus käytti niistä ilmaisua - Isien perinnäissäännöt!

Luetaan hieman...
        >>2 Moos 31:14. Siis pitäkää sapatti, sillä se on teille pyhä. Joka sen rikkoo, rangaistakoon kuolemalla; sillä kuka ikinä silloin työtä tekee, hävitettäköön kansastansa.

15. Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä tekee työtä sapatinpäivänä, rangaistakoon kuolemalla.

16. Ja pitäkööt israelilaiset sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.

17. Se on oleva ikuinen merkki minun ja israelilaisten välillä; sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi ja hengähti."

Sapatti siis käsketään pitämään kuolemanrangaistuksen uhalla!!!

>>Jes 56:2. Autuas se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka pitää sapatin eikä sitä riko, joka varoo kätensä tekemästä mitään pahaa!Sille, joka pitää sapatin, luvataan siunaus.!<

Meillä on: Vanha Testamentti ja Uusi Testamentti. Näillä molemmilla on oma sanomansa !

Jotkut sanovat, että kaikki Raamatun käskyt koskevat meitä. Se ei ole totta!
        Raamatussa on paljonkin käskyjä, joita meidän kristittyjen ei tarvitse noudattaa, koska niitä ei ole annettu meille!

Esimerkiksi Vanhassa Testamentissa puhutaan Nooasta. Hänelle Jumala sanoi, että rakenna arkki johon hän perheensä ja eläinten kanssa voi mennä sisälle vedenpaisumusta pakoon. Se oli selvä käsky, joka kuului Nooalle, mutta ei kuulu meille kristityille!

Vedenpaisumuksen jälkeen Jumala sanoi Nooalle, että lisääntykää ja täyttäkää maa. Sekin sana sanottiin Nooalle! ei meille kristityille. Vanhassa Testamentissa on monia muitakin samanlaisia määräyksiä, joita ei ole meille kristityille tarkoitettu.

Uudessa Testamentissa. Jeesus käski opetuslasten tehdä monia asioita. Kuuluvatko ne kaikki meille? Jotkut sanovat, että kaikki Jeesuksen antamat käskyt ja ohjeet kuuluvat myös meille. Miten on, kuuluvatko ne? Jotkut kuuluvat, mutta eivät kaikki.

Esim,- Jeesus sanoi opetuslapsilleen, että menkää edessä olevaan kylään, kun löydätte aasin sidottuna puuhun, päästäkää se ja tuokaa se varsansa kanssa hänelle. (Matt 21:2)
        Kuuluisiko myös tämä käsky meille? Pitäsikö meidän totella tätä Jeesuksen opetuslapsilleen antamaa käskyä? - Ei!

On monia käskyjä, jotka kuuluvat meille, mutta on monia käskyjä, joita ei ole annettu meille.

Me Kristityt emme elä LAIN ALLA!, vaan LAINKÄSKYT annettiin juutalaisille!

Luetaan-
        Room 3:19 "Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä"

Eli laki puhuu lainalaisille!
        Siis niille, joille laki määrättiin. Keille siis Vanhan Testamentin lain määräykset kuuluvat? Meillekö, Kristitylle seurakunnalle? Olemmeko me lain alaisia?

Room 3:28. "Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja"!

Jumala siis hyväksyy meidät yhteyteensä, vaikka emme tekisikään lain tekoja, emmekä siis noudattaisi lakia. Hän hyväksyy Jeesukseen uskovat, "uskomisen perusteella", Kristuksen Golgatan uhriveren tähden!

Luetaan Timoteuskirjeestä.
        >>1 Tim 1:6 "Muutamat ovat hairahtuneet niistä pois ja poikenneet turhiin jaarituksiin,

7. tahtoen olla lainopettajia, vaikka eivät ymmärrä, mitä puhuvat ja minkä varmaksi väittävät.

8. Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään

9. (ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle)!!!, "vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille,

10. haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan".>2 Moos 31:13. "Puhu israelilaisille", ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.
        ..............
        (16). Ja pitäkööt israelilaiset sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.

(17). Se on oleva ikuinen merkki minun ja israelilaisten välillä; sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi ja hengähti."Gal 4:10. "Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.

>luetaan-
        >Joh 9:16..."Niin muutamat fariseuksista sanoivat:
        "Se mies ei ole Jumalasta, koska hän ei pidä sapattia"!

Vastauksesi johdosta Weijolle, joitakin ajatuksia. Tarkoitukseni ei ole väitellä kanssasi,enkä siihen pystyiskkään,eikä siihen minulla ole tarvettakaan. Kuitenkin haluan kiinnittää huomion joihinkin ajatuksiisi,sikäli kun pystyn.

Mielestäni mainitsemasi Gal.4:10 ei puhu sapatista mitään. Paavali ei nuhtele viikko sapatin vietosta,vaan aivan jostain muusta. Jos luet koko luvun voit itsekkin sen todeta. Olen kyllä usein kuullut,ettei sapattia enää tarvitse viettää,mutta en ettei sitä enää edes saisi viettää,se on uutta.

Kun väität,että sapatin viettäjät ottavat osan laista ja sitä noudattavat,ja osan laista jättävät noudattamasta. Viittaat 2Moos.31:14 siis jos tottelee jakeen alkuosaa,niin pitää myös totella sen loppuosaa,eli tappaa sapatin rikkojat! SANOTAANKO JUMALAN KYMMENESSÄ KÄSKYSSÄ NIIN???

Kirjoitat myös,että emme ole lain alla,eikä meitä koskaan tuomita näitten määräysten mukaan. Jos minä tapan,minkä mukaan minut sitten tuomitaan. Osoittaako laki (10 käskyä)minut syylliseksi,ja niin edelleen.

Ensiksi sanot,ettei meitä koskaan tuomita näitten määräysten mukaan. Sitten kuitenkin toteat,että kymmenen käskyn laista on 9 käskyä annettu myös uudessa testamentissa,ja siksi ne koskevat myös meitä kristittyjä. Kristushan oli lain loppu,eikö niin. Eli ne kaikki pitkät selvitykset vain yhden sapatin tähden. Ensin 10 kumottu ja sitten 9 uudelleen vahvistettu UT:ssa.

• laintaulut

Se on jokaisen oma henkilökohtainen asia miten sen viettää, jokainen on vastuussa vain Jumalalle teoistaan tai tekemättä jättämisistään. Adventistille sapatti on kuitenkin levon päivä ja sen mukaisesti sitä yleensä vietetään, Jumalanpalvelus keskeisellä sijalla. On tiettyjä ansiotöitä jotka on tehtävä sapattinakin, kuten hoitotyö. Se itsensä päätettävä voiko tehdä työtä, mutta yleensä ei seurakunnassa hyväksytä sitä että käy "tavallisessa" (poislukien juuri hoitotyö) ansiotyössä sapattina.

• kyselevä

Minä käyn teollisuudessa vuorotöissä ja lauantainakin on työvuoroja. Joutuisinko lopettamaan työni?

• laintaulut
        kyselevä kirjoitti:

Minä käyn teollisuudessa vuorotöissä ja lauantainakin on työvuoroja. Joutuisinko lopettamaan työni?

Sinun itsesi täytyy tehdä ratkaisu sen mukaan mitä sisimpäsi kehottaa. Jotkut ovat sanoutuneet irti ansiotyöstään ja luottaneet Jumalaan rukoillen ja Jumala on järjestänyt asiat. Kysymys on tietysti suhteesta Jumalaan, miten syvästi voi luottaa siihen että Jumala pitää huolen, vaikka inhimillisesti ajatellen tekisikin "tyhmästi", varsinkin nykyisen työttömyyden vallitessa. Ja onko maallinen "mammona" itselle kovin tärkeää vai voiko elintasoaan madaltaa vapaaehtoisesti. Voihan olla ettei saa enää vakituista työtä ja palkka tippuu. Jumala voi myös koetalla uskoa kun kaikki näyttää taloudellisesti huonommalta.

Nämä ovat vain minun omia mielipiteitäni. Seurakunnan pastorit tietysti auttavat ja neuvovat miten parhaiten taitavat.

• kyselevä
        laintaulut kirjoitti:

Sinun itsesi täytyy tehdä ratkaisu sen mukaan mitä sisimpäsi kehottaa. Jotkut ovat sanoutuneet irti ansiotyöstään ja luottaneet Jumalaan rukoillen ja Jumala on järjestänyt asiat. Kysymys on tietysti suhteesta Jumalaan, miten syvästi voi luottaa siihen että Jumala pitää huolen, vaikka inhimillisesti ajatellen tekisikin "tyhmästi", varsinkin nykyisen työttömyyden vallitessa. Ja onko maallinen "mammona" itselle kovin tärkeää vai voiko elintasoaan madaltaa vapaaehtoisesti. Voihan olla ettei saa enää vakituista työtä ja palkka tippuu. Jumala voi myös koetalla uskoa kun kaikki näyttää taloudellisesti huonommalta.

Nämä ovat vain minun omia mielipiteitäni. Seurakunnan pastorit tietysti auttavat ja neuvovat miten parhaiten taitavat.

Tuntuisi vain epäreilulta, kun pitkään sai taisteltua itselleen hyvän työpaikan ja sitten joutuisi siittä luopua. Meilläpäin on työpaikat kiven alla.

• Grape
        kyselevä kirjoitti:

Tuntuisi vain epäreilulta, kun pitkään sai taisteltua itselleen hyvän työpaikan ja sitten joutuisi siittä luopua. Meilläpäin on työpaikat kiven alla.

Munkin mielestä olis epäreilua ett sairaalassa sais käydä(sapattina) töissä mutta tehtaassa ei.
        Eikö voi olla adventisti ja tehdä mitä vaan töitä?
        Voiko adventti-ihminen olla lähikauppias, kun kannattaa myydä tupakkaa ja alkoholia?

• laintaulut
        Grape kirjoitti:

Munkin mielestä olis epäreilua ett sairaalassa sais käydä(sapattina) töissä mutta tehtaassa ei.
        Voiko adventti-ihminen olla lähikauppias, kun kannattaa myydä tupakkaa ja alkoholia?

Saa tehdä mitä (rehellistä) työtä vaan, mutta Sana sanoo 2.Moos.20.luku:
        8. Muista pyhittää lepopäivä.
        9. Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
        10. mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
        11. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

Jeesus sanoi myös että sapattina saa tehdä hyvää. Hän paransi sapattina henkisesti kuin ruumillisesti. Hoitotyö katsotaan "hyvän" tekemiseksi, mutta itse voi valita tekeekö edes hoitotyötä. Eräs kauppias jolla on pari huoltoasemaa, nimiltään "Jari-Pekka" ei myy tupakkaa eikä alkoholia ja taitaapi olla helluntalainen. Valinta on jokaisen oma.

Jeesusta on hyvä pitää esimerkkinä kaikessa. Hän kävi sapattisin Jumalanpalveluksissa, paransi ihmisiä, auttoi lähimmäisiään.

• ammatteja
        laintaulut kirjoitti:

10. mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
        11. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

Jeesus sanoi myös että sapattina saa tehdä hyvää. Hän paransi sapattina henkisesti kuin ruumillisesti. Hoitotyö katsotaan "hyvän" tekemiseksi, mutta itse voi valita tekeekö edes hoitotyötä. Eräs kauppias jolla on pari huoltoasemaa, nimiltään "Jari-Pekka" ei myy tupakkaa eikä alkoholia ja taitaapi olla helluntalainen. Valinta on jokaisen oma.

Jeesusta on hyvä pitää esimerkkinä kaikessa. Hän kävi sapattisin Jumalanpalveluksissa, paransi ihmisiä, auttoi lähimmäisiään.

Kuin vain hoitotyö, jota sapattina tehdään;
        miten olisi maanviljelijä, karjanhoitaja,poliisi,
        palokunta ja keittiöhommat ruoanlaittoineen vanhuksille,sairaille ja muille hoidettaville??

• Grape
        laintaulut kirjoitti:

Adventismi ei taida olla ns. työväenuskonto, koskapa työt vaatii nykyaikana melkeimpä 8 pv. viikossa. Hyvä vaan, jos olet sovittanut sapatin elämääsi.
        mulla on tahti 6/4, siis 6 töitä ja 4 vapaapäivää.

• donovan
        kyselevä kirjoitti:

..normaalia ansiotyötä,myös sapattina.

Sairaat on hoidettava sapattinakin.Sängyssä makaava potilas tarvitsee hoitoa joka päivä.

Jeesuskin paransi sapattina.

Busseilla ja raitiovaunuilla on mentävä rukoushuoneelle sapattinakin.

Jos rukoushuone syttyy tuleen sapattina on se sammutettava,eikä saa odottaa huomiseen.

Pastorit tekevät työtänsä sapattina,josta he saavat palkan.

Miten muut ammatit tähän sitten soveltuvat?
        Jokainen ratkaiskoon sen itse.

Joku adventisti voi sanoa."hyi kauheaa.tekee esim. hitsaushommia sapattina"?,mutta kukaan muu ei sitä ratkaise kun sinä.
        Muiden puheet voit unohtaa.

Jos kuitenkin toimit omatuntoasi vastaan,silloin teet syntiä.

Juutalainen sapatti-vietto ei koske meitä.
        Esim.sapatinmatka.
        Moni jäis tulematta rukoushuoneelle,jos sitä kirjaimellisesti noudatettais.

Huom.En ole adventisti,siksi hyvin neutraalit kannanotot ovat "puolueettomia".

• annu42
        ammatteja kirjoitti:

Kuin vain hoitotyö, jota sapattina tehdään;
        miten olisi maanviljelijä, karjanhoitaja,poliisi,
        palokunta ja keittiöhommat ruoanlaittoineen vanhuksille,sairaille ja muille hoidettaville??

Seurakunnassamme oli kylän suurimman tilan viljelijä. Hän tuli uskoon ja liittyi Adventtikirkkoon 1943. Tämä kohahdutti koko kylän. Siitä lähtien mentiin sapattina kirkkoon, kun karja oli ensin hoidettu.
        Hänen vaimonsa hoiti karjan joka päivä ja mies pellot arkisin. Koskaan ei menty sapattina pelloille eikä hevosetkaan menneet silloin töihin. Kuutena päivänä hän teki töitä ja hoiti myös "mökkiläisten" maatilkut silloin.
        Aina hän sai satonsa korjatuksi ja myös monien muidenkin sadot. Hän oli kylän köyhien auttaja sekä aineellisesti että henkisesti.

• Uskova 1
        laintaulut kirjoitti:

Entä kun adventtikirkon omistamissa sairaaloissa tehdään abortteja. Saavatko adventistilääkärit ja -hoitajat tappaa lapsia myös sapattisin?

• laintaulut
        Uskova 1 kirjoitti:

Entä kun adventtikirkon omistamissa sairaaloissa tehdään abortteja. Saavatko adventistilääkärit ja -hoitajat tappaa lapsia myös sapattisin?

Suurin osa lääkäreistä ja hoitajista eivät tosin ole adventisteja. Abortit tehdään silloin jos naisen terveys on vaarassa tai on joku muu pakottava syy.

Mutta sinä se jaksat samaa rataa, vaikka kyllä minä jaksan vastailla, kun aina välillä ehdin koneelleni kotana tai töissä. Hauskaahan tämä keskustelu on, vaikka en tiedä miten tosissasi sinä olet. Olen minä tavannut kaltaisiasi vastustajia ennenkin. Heillä ei yleensä mennyt elämässään hyvin, ongelmia terveydessä fyysiseti kuin henkisesti. Mutta enemmän he itä kiinnosti muiden epäkohdat virheet, vaikka olivatkin muka uskovia ihmisiä. Johtopäätökseni kuitenkin on että heillä olisi paljon parannettavaa ja heiltä puuttuu Jumaln Pyhän Hengen voima elämästään. He hosuvat ja heiluvat, luulevat olevansa oikeassa ja oikealla puolella, mutta tekonsa todistaa toista.

• JAMU
        Grape kirjoitti:

Olen ollut lähikauppiaana ja lihamestarina, vaikka olen adventisti. On varmaan ns. parempiakin ammatteja, mutta kun ei ole koulusta, niin pitää tehdä sitten kunnon töitä.

Monta kertaa joutuu tilanteeseen, jossa pitää tehdä valintaa sen välillä, että vietänkö tänään sapattia, vai aiheutanko työtovereille hankaluuksia ja loukkaan jotakin poissaolollani. En minä ainakaan haluaisi vaatia mitään erityisoikeuksia muihin työntekijöihin nähden. Voisivat pian pitää minua itsekkäänä.

• JAMU kirjoitti:

Olen ollut lähikauppiaana ja lihamestarina, vaikka olen adventisti. On varmaan ns. parempiakin ammatteja, mutta kun ei ole koulusta, niin pitää tehdä sitten kunnon töitä.

Monta kertaa joutuu tilanteeseen, jossa pitää tehdä valintaa sen välillä, että vietänkö tänään sapattia, vai aiheutanko työtovereille hankaluuksia ja loukkaan jotakin poissaolollani. En minä ainakaan haluaisi vaatia mitään erityisoikeuksia muihin työntekijöihin nähden. Voisivat pian pitää minua itsekkäänä.

Kertomasi asia voisi olla houkutuksena käyttää lyömä aseena. Koskapa hyväksyt tuossa asemassa ja tilanteessa pyhätyön tekemisen.

Olen adventisteja kohtaan kriittinen. Mutta sinun avoin tilityksesi osoittaa että adventistit on samanlaisia tavallisia uskovia kuin muutkin. Tällä palstalla vain tullut sellainen kuva että olette kaikki tiukkapipoisia ja äärilaidankulkijoita. Olenkin ollut väärässä tämän asian suhteen.

Joten plussaa adventistien suuntaan:)

• asia on näin
        JoikaM40 kirjoitti:

Kertomasi asia voisi olla houkutuksena käyttää lyömä aseena. Koskapa hyväksyt tuossa asemassa ja tilanteessa pyhätyön tekemisen.

Olen adventisteja kohtaan kriittinen. Mutta sinun avoin tilityksesi osoittaa että adventistit on samanlaisia tavallisia uskovia kuin muutkin. Tällä palstalla vain tullut sellainen kuva että olette kaikki tiukkapipoisia ja äärilaidankulkijoita. Olenkin ollut väärässä tämän asian suhteen.

2.Moos. 20.luku

• olis kymysys
        JoikaM40 kirjoitti:

En oo adventismilainen mutta minäkin välillä rikon älä varasta käskyä, saanko minäkin plussapisteutä?

• olis kymysys kirjoitti:

En oo adventismilainen mutta minäkin välillä rikon älä varasta käskyä, saanko minäkin plussapisteutä?

Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa. En ole sitä tarkoittanut että pitäisi alkaa rikkomaan Jumalan tahtoa vastaan. Jumalan vaatimukset ovat olemassa. Vajavaisina uskovina tulkitsemme jokainen nämä vaatimukset eri tavalla. Ja elämässä emme aina niitä voi 100% täyttää. Plussa pisteitä tuli vain siittä että "jamun "kirjoituksesta tuli nöyryys ja inhimmillisyys esiin.

• JAMU
        JoikaM40 kirjoitti:

Ihmiselle on hyväksi pyrkiä noudattamaan Jumalan tahtoa, mutta kristityn elämässä on monia kysymyksiä, joihin ei vaan voi vastata kovin yksiselitteisesti.

Raamattu antaa usein vain suuntaviivoja ja niitäkin voidaan tulkita monella tavalla.

Joka luulee löytäneensä lopullisen totuuden, niin varokoon ettei astu seuraavassa hetkessä harhaan. Mieluummin elän jalat maassa, kuin putoan korkealta ja kovaa.

Tavallisia uskoviahan me adventistitkin ollaan. Jokainen valitkoon oman tyylinsä elää. Itse olen vain tavallinen duunari, joka ei useinkaan jaksa väitellä yksittäisistä opinkohdista.
        Elämässä tärkeintä on oppia rakastamaan lähimmäisiään ja itseään ja tietysti Jumalaa.

• JAMU kirjoitti:

Ihmiselle on hyväksi pyrkiä noudattamaan Jumalan tahtoa, mutta kristityn elämässä on monia kysymyksiä, joihin ei vaan voi vastata kovin yksiselitteisesti.

Raamattu antaa usein vain suuntaviivoja ja niitäkin voidaan tulkita monella tavalla.

Joka luulee löytäneensä lopullisen totuuden, niin varokoon ettei astu seuraavassa hetkessä harhaan. Mieluummin elän jalat maassa, kuin putoan korkealta ja kovaa.

Tavallisia uskoviahan me adventistitkin ollaan. Jokainen valitkoon oman tyylinsä elää. Itse olen vain tavallinen duunari, joka ei useinkaan jaksa väitellä yksittäisistä opinkohdista.
        Elämässä tärkeintä on oppia rakastamaan lähimmäisiään ja itseään ja tietysti Jumalaa.

Luin kirjoituksesi. Samaa mieltä olen!! :)

Siunausta !!

• Uskova 1
        laintaulut kirjoitti:

Suurin osa lääkäreistä ja hoitajista eivät tosin ole adventisteja. Abortit tehdään silloin jos naisen terveys on vaarassa tai on joku muu pakottava syy.

Mutta sinä se jaksat samaa rataa, vaikka kyllä minä jaksan vastailla, kun aina välillä ehdin koneelleni kotana tai töissä. Hauskaahan tämä keskustelu on, vaikka en tiedä miten tosissasi sinä olet. Olen minä tavannut kaltaisiasi vastustajia ennenkin. Heillä ei yleensä mennyt elämässään hyvin, ongelmia terveydessä fyysiseti kuin henkisesti. Mutta enemmän he itä kiinnosti muiden epäkohdat virheet, vaikka olivatkin muka uskovia ihmisiä. Johtopäätökseni kuitenkin on että heillä olisi paljon parannettavaa ja heiltä puuttuu Jumaln Pyhän Hengen voima elämästään. He hosuvat ja heiluvat, luulevat olevansa oikeassa ja oikealla puolella, mutta tekonsa todistaa toista.

En kuulu noihin mukauskoviin hulluihin ja sairaisiin, joiksi yrität minua luokitella. Jos nyt kuitenkin uudestisyntymättömänä ihmisenä pidät minua hulluna, kun seuraan Jeesusta, niin sitten otan ilolla vastaan Jumalanhullu-nimityksen ja kannan sen kiitollisena. Jumalan voima ja armolahjatkin toimivat, joten sekin olettamuksesi meni metsään.

Suuriäänisesti mainostat itseäsi raamatullisena ja olet ottanut nimimerkiksesikin laintaulut. Silti käsky ”Älä tapa” on sinulle halpa-arvoinen ja puolustat ja julistuksellasi edistät syyttömien pienten lasten tappamista. Puhumattakaan satutäti-Ellenin harhojen levittämisestäsi.

• laintaulut
        Uskova 1 kirjoitti:

En kuulu noihin mukauskoviin hulluihin ja sairaisiin, joiksi yrität minua luokitella. Jos nyt kuitenkin uudestisyntymättömänä ihmisenä pidät minua hulluna, kun seuraan Jeesusta, niin sitten otan ilolla vastaan Jumalanhullu-nimityksen ja kannan sen kiitollisena. Jumalan voima ja armolahjatkin toimivat, joten sekin olettamuksesi meni metsään.

Suuriäänisesti mainostat itseäsi raamatullisena ja olet ottanut nimimerkiksesikin laintaulut. Silti käsky ”Älä tapa” on sinulle halpa-arvoinen ja puolustat ja julistuksellasi edistät syyttömien pienten lasten tappamista. Puhumattakaan satutäti-Ellenin harhojen levittämisestäsi.

No se on sitten hyvä asia että et ole niitä "hulluja" ja "sairaita" mukauskovia. Kyllä minä uskon sen että olet uskossa tavallasi vaikka huomaan luonteesi oolevan kovin kiivas. Ei meidän silti ihmisinä tarvitse riidellä jos ollaan asioista eri mieltä. Ei haukkuminen, mollaaminen ja vääristely kuulu ollenkaan kristityille. En väitä olevani itse sen parempi, mutta uskon asiaani, kuten sinäkin uskot. On meillä uskovilla enemmän yhteistä kuitenkin kuin eroja. Uskomme samaan Jumalaan ja Jeesukseen Vapahtajanamme. Pelastuksemme ainoa toivo on Jeesuksen armo meitä kohtaan. Opilliset erot eivät saa erottaa meitä tärkeimmästä. Parempi on tuoda esille aina toisista niitä hyviä puolia mutta myös huomata huonotkin puolet.

• annu42

Ensisijaisesti lepään, joten en tee mitään, mikä rasittaisi. Jätän kaikki arkiset työt ja ajatukset sivuun yhdeksi vuorokaudeksi. Emme tee puutarhatöitä, mutta emme myöskään sunnuntaina, koska oletan, että muut saattavat siitä hermostua. Ei ole kivaa, jos joku leikkaa nurmikkoa äänekkäästi, kun toinen kuuntelee esim. jumalapalvelusta radiosta. Toisaalta luterilaiset naapurit tekevät näitä töitä pyhäpäivänään.

Lepoa on myös kirkossa käynti. Se on lepoa Herran yhteydessä ja mukava on tavata toisiamme. Siinä tulee tunne, että taas olemme viikon kestäneet ja viikon lähempänä Jeesuksen tulemusta. Mukava on yhdessä tutkia Jumalan sanaa ja saada siten ravintoa tulevan viikon varalle. Mukava on myöskin rukoilla akuuttien asioiden puolesta yhdessä. Niitähän tässä maailmassa riittää.

Iltapäivällä saatamme tehdä retkiä, vierailuja tai vain olla mietiskellen tai lukien. joskus on vain hyvä kuunnella hiljaisuutta. Aika usein meillä on sukulaisten kanssa yhteisiä "kerhoja" sapattisin tai sunnuntaisin. Silloin saamme iloita yhdessä ollen myös heidän kanssaan. Meille on tullut oikein lämpimät ja läheiset suhteet näissä kokoontumisissa.

Minun sapattini on juuri niinkuin on kerrottu muidenkin vastauksissa meidän perheemme valinta. Jokainen voi tehdä omat päätöksensä sen suhteen. Uskon Jumalan auttavan ongelmatilanteissa. Aina voit sanoa Jumalalle: "Minulla on ongelma, koska haluaisin viettää sapattia pyhäpäivänäni. Jätän sen sinun ratkaistavaksi, koska en itse siihen pysty." Oikeastaan se onkin sen jälkeen Jumalan ongelma, koska hänen toiveensahan on, että me lepäämme sapattina.

Eräs seurakuntalaisemme oli vuorotöissä vuosia, eikä kukaan siitä hänelle sen enempää puhunut. Joko siitä ei tullut hänelle omantunnon kysymystä tai hän ei yleensä ymmärtänyt asiaa toisin. Sapattina hän oli aina kirkossa, kun silloin oli vapaata ja pääsi.

Toinen oli pankissa, jossa perjantai oli pisin päivä. Hänelle siitä tuli omantunnon kysymys, koska hän oli tiedostanut, että sapatti alkaa auringonlaskusta perjantaina. Keskustelimme hänen kanssaan ja hän juuri rukoili noin, kun esitin. Vuosia pankissa olleena hän sai pitkän sairasloman hartiakivuista ja lopulta varhaisemman eläkkeen. Näin hänelle taattiin vapaus sapatin viettoon. Se oli hänelle valtava todistus Jumalan rakkaudesta yhtä ihmistä kohtaan, kun hän näin sai sapatin vapaaksi.

• laintaulut

Linkki katkeroituneen totuudesta luopuneen ilmeisen häiriintyneen ihmisen sivuille, hienoa!

• Isoparta
        laintaulut kirjoitti:

Linkki katkeroituneen totuudesta luopuneen ilmeisen häiriintyneen ihmisen sivuille, hienoa!

Ei nuo minusta kovin häirintyneen ihmisen sivuilta vaikuta. Tutustu rauhassa sivuihin niin huomaat. Ei uskosi mihinkään häviä vaikka Elleniä arvostellaan.

• saa puhua
        Isoparta kirjoitti:

Ei nuo minusta kovin häirintyneen ihmisen sivuilta vaikuta. Tutustu rauhassa sivuihin niin huomaat. Ei uskosi mihinkään häviä vaikka Elleniä arvostellaan.

Ei arvostelu ole kiellettyä vaan pikemminkin toivottavaa. Hedelmistään profeetan tunnistaa. Pitää myös olla faktaa jos aikoo panetella. Kyösti itse on valintansa tehnyt ja sananvapaus on maassamme. Panettelu puolin tai toisin ei ole kuitenkaan hyväksyttävää. Yhden ihmisen liike on kuitenkin yhden ihmisen liike ja jokainen voi vetää siitä omat johtopäätöksensä.

• Ex-adv
        laintaulut kirjoitti:

Kylläpä uskovaisena haukut rumasti toista joka esiintyy omalla nimellään noilla kotisivuillaan. Tunnetko edes häntä? Tuskin!
        Jos hän ei enää usko samalla lailla kuin sinä, niin onko sinulla oikeus pitää häntä häiriintyneenä ja katkerana. Kannattais katsoa peiliin.

Minä arvostan sitä, että joku yrittää varoittaa EGW.n vääryyksistä ja valheista. Uskon, että suurin osa adv.pastoreista tietää totuuden, mutta he eivät välitä kertoa näistä valheista joita on yritetty peitellä. Mutta totuus on varmasti tuleva julki.

• Herraani kiittäen

Laitoin moottorisahani terälavan suoja tuppeen, heitin hikiset vaatteet pois. Kävin suihkussa, ja laitoin puhtoset päälle. Kysäsin vaimolta, että onko hän käynyt jo kaupassa.
      Nyt saan jättää kiireeni pois. Hiljennyn sanan ääreen. Valmistaudun huomiseen sapattikirkkoon.

Kyllä se tuntuu ihanalle, että on joku päivä edes viikosta, että saa oikein luvalla jättää maalliset huolet syrjään.

Vielä kun sattuisi, että jälkipolvi tuossa piipahtaisi ilahduttamassa, olisi yhteistä hetkeäkin siinä, kiireettä.

Siunattua sapattia teille kaikille Herrassamme Jeesuksessa Kristuksessa, hänen armossaan ja rakkaudessaan siinä ihanassa Golgatalla täytetyssä työssä. Suurenmoista, että seremoniallisia lakeja jotka viittasi ristin Herraan, on täytetty ja saan uskoa syntiuhri sijaiseni työn riittävyyden kohdaltani. Nyt sapatin Herran Luojamme erottamaan päivään ilon päivään, Jumalanpalvelu päivään saan osallistua, ansioitta.

• Isoparta

Saakos pyhäpäivänä kirjoittaa tänne palstalle..?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7340
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3604
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      372
      1988
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1826
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1479
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1257
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe