Oletteko huomannut

Virossa

Olen jotenkin tympääntynyt Viron matkailuun, sillä asiakaspalvelu on töykeää niin merellä kuin maissa. Viimeksi Romantikalla vaihdoimme rahaa laivalla ja rahanvaihtaja oli vastassa suunpielet alaspäin, ei tervehtinyt ja lätki rahat pöytään melkein vihaisena.
Maissa vähän sama juttu. Virukeskuksen myyjät juttelivat keskenään tai lukivat jotain lehteä kassalla.

17

2020

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ressu

Minusta laivalla on ollut aivan hyvä asiakaspalvelu. Myös Tallinnan sataman läheisissä liikkeissä. Myös Prismoissa ja muissa tavarataloissa ja hotellissa.
      Erittäin hyvää kohtelua sain myös kauppahallissa ja keskustorilla.

Ainut ylimielisyys oli Satamaterminaalissa helikopterifirman naismyyjällä.

Kyllä eestiläisillä on vielä historian rasitus mukanaan. Neuvostoliiton aikaan myyjä oli melkoinen pomo. Asiakasta kyykytettiin aivan tavattomasti.
      Samaan hengenvetoon on kyllä todettava, että Eestissä on menty valtavasti eteenpäin. Parempaan suuntaan.
      Ihmiset ovat tehneet työtä ahkerasti. Talous on noussut, tavat ovat eurooppalaistuneet.

• Juu

Myyjien vastenmielisyys saattaa olla kiinni myös asiakkaasta. Aina ensin kannattaa katsoa peiliin ennenkuin käy arvostelemaan muita. Kaikki niin Virossa kuin Suomessakin tietävät miten Suomalaiset käyttäytyvät laivoilla ja Virossa. Joten.. Ei ole ihmekään, että meitä Suomalaisia ei aina jaksa katella, ja varsinkin jos on vielä tuulipuku- korkokenkäyhdistelmä ja kännissä kuin käki! Ja toisinaan... täytyy miettiä myös miten Suomalaiset kohtelevat ulkomaalaisia? Muka paremmin kuin Virolaiset meitä?

Itse olen käynyt virossa kymmeniä kertoja. Mitään negatiivista sanottavaa en keksi! Paljon on omasta asenteesta kiinni miten siellä meitä kohdellaan! Ihmiset on mukavia ja avuliaita. Loistavia ostareita ja nähtävyyspaikkoja!
        Kannattaa siis miettiä!

• Mooses !
        Juu kirjoitti:

Myyjien vastenmielisyys saattaa olla kiinni myös asiakkaasta. Aina ensin kannattaa katsoa peiliin ennenkuin käy arvostelemaan muita. Kaikki niin Virossa kuin Suomessakin tietävät miten Suomalaiset käyttäytyvät laivoilla ja Virossa. Joten.. Ei ole ihmekään, että meitä Suomalaisia ei aina jaksa katella, ja varsinkin jos on vielä tuulipuku- korkokenkäyhdistelmä ja kännissä kuin käki! Ja toisinaan... täytyy miettiä myös miten Suomalaiset kohtelevat ulkomaalaisia? Muka paremmin kuin Virolaiset meitä?

Itse olen käynyt virossa kymmeniä kertoja. Mitään negatiivista sanottavaa en keksi! Paljon on omasta asenteesta kiinni miten siellä meitä kohdellaan! Ihmiset on mukavia ja avuliaita. Loistavia ostareita ja nähtävyyspaikkoja!
        Kannattaa siis miettiä!

Saman olen kokenut - olenhan matkannut sinne satoja kertoja vuodesta 1994 ! Kehitystä tapahtunut ja huimaa vauhtia. Olen opetellut sen verta fraaseja, että alkukankeus haihtuu. En myöskään asioi keskustassa. En vaadi kaikkien osaavan suomea. Ei pidä tunkea, jollei osaa käyttäytyä. Virossa nakara kasvatus ja käytöstavat kunniassa. Nythän on vielä se suuntaus,ettei palveluammateihin saada henkilökuntaa - he ovat valtaosin Viron venäläisiä. Maassa päähänpotkittu kansanosa. Vironkielikin haparoivaa saati sitten " Palun ! Kas, te rääkitte soomekeel ?"

• odottaa
        Juu kirjoitti:

Kannattaa siis miettiä!

Jos täysin selvinpäin menen vaihtamaan rahaa aamulla ennen maihinnousua hyväntuulisena tervehdin hymyillen ja vastaukseksi sain vihaisen mulkaisun ja rahat lätkästiin vihaisesti pöytään. Kysyinkin onko tietoa mihin aikaan aukeaa se ja se, niin rahanvaihtaja ei vaivautunut edes vastaamaan, vaan vieressä oleva infon neiti vastasi kysymykseeni.
        Ei ole asiakaspalvelusta silloin tietoakaan.

• Oletteko huomanneet
      • oppitunti

Keskustelusanakirja
        http://64.233.183.104/search?q=cache:xONzMFkr1R8J:www.viroinfo.com/matkasanakirja.pdf viron suppea sanakirja&hl=fi
        ja jo maa aukeaa eri tavalla!
        Palvelu pelaa,kun alkutervehdys on alkuasukaskielellä - pätee maassa kuin maassa.
        "Tere, Kas te rääkitte soomekeel - inglisekeel ? "
        Olen ostanut Virosta 1995 nk keskustelusanakirjan - se auttaa tilanteessa kuin tilanteessa.
        Suomalais-virolainen keskustelusanakirja. Soome-eesti vestmik. Saa raamatukauplused Sõnaraamatud, http://www.infopluss.ee/navigate.asp?loc=16&cat=611669&ll=0
        Muita ao opuksia http://www.finst.ee/s6naraamatud.htm#SOOME KEELE SÕNASTIKUD
        Tallinna Atlas -kierreselkäinen selkeä kaupunginkartta katunumeroineen ja Ühistrapoordikaar -liikennelaitoksen linjakartta on myös saatavilla.
        Näilla pötkit pitkälle laumasta.
        Ehkä näiden sivujen urputus ja örvellys vähenee.
        Lue enmmän -luulet vähemmän. Maassa maan tavalla -tai maasta pois
        Virossa kuri ja kasvatus on vielä kunniassaan kotoperäsinä.
        En Ranskassakaan ala sönköttää suomeksi

• marjakaisa
        oppitunti kirjoitti:

Keskustelusanakirja
        http://64.233.183.104/search?q=cache:xONzMFkr1R8J:www.viroinfo.com/matkasanakirja.pdf viron suppea sanakirja&hl=fi
        ja jo maa aukeaa eri tavalla!
        Palvelu pelaa,kun alkutervehdys on alkuasukaskielellä - pätee maassa kuin maassa.
        "Tere, Kas te rääkitte soomekeel - inglisekeel ? "
        Olen ostanut Virosta 1995 nk keskustelusanakirjan - se auttaa tilanteessa kuin tilanteessa.
        Suomalais-virolainen keskustelusanakirja. Soome-eesti vestmik. Saa raamatukauplused Sõnaraamatud, http://www.infopluss.ee/navigate.asp?loc=16&cat=611669&ll=0
        Muita ao opuksia http://www.finst.ee/s6naraamatud.htm#SOOME KEELE SÕNASTIKUD
        Tallinna Atlas -kierreselkäinen selkeä kaupunginkartta katunumeroineen ja Ühistrapoordikaar -liikennelaitoksen linjakartta on myös saatavilla.
        Näilla pötkit pitkälle laumasta.
        Ehkä näiden sivujen urputus ja örvellys vähenee.
        Lue enmmän -luulet vähemmän. Maassa maan tavalla -tai maasta pois
        Virossa kuri ja kasvatus on vielä kunniassaan kotoperäsinä.
        En Ranskassakaan ala sönköttää suomeksi

oli TÄYTTÄ ASIAA!!Minä olen käynyt Tallinnassa vuodesta 82 ja paljon tuttuja on tullut sinä aikana,monenlaisesta sosiaaliluokasta ja poliittisesta ryhmittymästä,mutta kaikki ovat samanlaisia sydämellisiä ihmisiä minulle!Heillä kaikilla on sydän paikallaan.Monet heistä ovat myös vierailleet luonani,jo silloin kun piti lähettää kutsu ja perustella MIKSI haluan tämän IHMISEN Suomeen!!Alentavaa!!No,se oli sitä NL aikaa se!!

• saman kokenut
        marjakaisa kirjoitti:

oli TÄYTTÄ ASIAA!!Minä olen käynyt Tallinnassa vuodesta 82 ja paljon tuttuja on tullut sinä aikana,monenlaisesta sosiaaliluokasta ja poliittisesta ryhmittymästä,mutta kaikki ovat samanlaisia sydämellisiä ihmisiä minulle!Heillä kaikilla on sydän paikallaan.Monet heistä ovat myös vierailleet luonani,jo silloin kun piti lähettää kutsu ja perustella MIKSI haluan tämän IHMISEN Suomeen!!Alentavaa!!No,se oli sitä NL aikaa se!!

se oli sitä "köyhät kyykkyyn" aikaa.
        muuten puutarhaihmisenä Luige Sügis on taas 8-11.9 Tallinn-Viljandi mnt 7. km ehk 3 km linna piirist, 0,5 km ringteest Tallinna poole, maantee ääres, avarad tasuta parkimisvõimalused, tuntud laada- ja näitusepaik.
        Luigele saab minna järgmiste ühissõidukitega:
        116. bussiga ning 216. ja 219. liinitaksoga
        Siellä koko kotieläinkirja tuotemyyntiä esim Tiiu Väinsaar yrttipreparaatteja. Olin viimesyksynä ja tosia raikas kokemus.

• Roogojatalu
        saman kokenut kirjoitti:

muuten puutarhaihmisenä Luige Sügis on taas 8-11.9 Tallinn-Viljandi mnt 7. km ehk 3 km linna piirist, 0,5 km ringteest Tallinna poole, maantee ääres, avarad tasuta parkimisvõimalused, tuntud laada- ja näitusepaik.
        Siellä koko kotieläinkirja tuotemyyntiä esim Tiiu Väinsaar yrttipreparaatteja. Olin viimesyksynä ja tosia raikas kokemus.

Taavi Kivistik Kärhölän avoimet ovet 7.8
        http://www.hot.ee/roogoja/soome uld.htm#turism
        Olen vienyt kolmekertaa ryhmän ja aina yhtä ihastunut. Nyt tullut eläinkunnasta valokuvat !

• Penttikalevi
        Roogojatalu kirjoitti:

Taavi Kivistik Kärhölän avoimet ovet 7.8
        http://www.hot.ee/roogoja/soome uld.htm#turism
        Olen vienyt kolmekertaa ryhmän ja aina yhtä ihastunut. Nyt tullut eläinkunnasta valokuvat !

Myydääx tuolla viinaa?

• marjakaisa
        saman kokenut kirjoitti:

kovasti tiedoista,joita laitoit.Olen niin typerä ollut aina Eestissä käydessäni,että en ole käynyt missään näyttelyissä.Klematiksia haluaisin joskus tuoda ja mennä sellaisiin kukkanäyttelyihin,mutta minkäänlaiset eläin näyttelyt eivät enää kiinnosta.Olen syntynyt maatilallla ja hoitanut ensin ainoana lapsena vanhempieni kanssa sitä ja myöhemmin mieheni kanssa luotsannut 50 päistä karjalaumaa 10 vuotta ja nyt olen 10 vuotta tehnyt näitä muita hommia.Aikoinaan oli PAKKO jäädä maalle,kun ei ollut sitä "poikajatkajaa".Kissat ja koirat menee,mutta lehmiä ja sen sellaisia voi katella kuvista.Kukkia rakastan!

• Sanottakoon nyt heti alkuun, etten kuulu näihin suomalaisiin jotka örveltävät päissään, tuulipuku päällä, kovaan ääneen huutaen jne. Osaan kieltäkin jonkun verran. Valitettavasti siitäkään ei kaikissa paikoissa näyttänyt olevan apua.

Esim. AutoExpressillä vaikka kuinka ystävällisesti olisi käyttäytynyt, niin palvelu oli tosi töykeää. Hyvä ettei se ainoa ostamani ginitölkki mennyt tiskistä läpi, kun täti sen siihen paiskasi. Samoin myymälässä kassaneiti oli melkein selin, kun maksoin ostoksia.

Kaubamaja on kyllä semmoinen paikka, mistä olen aina saanut hyvää palvelua. Nytkin musiikkiosastolla nuori mies selitti minulle Eestiläisiä bändejä yms. Keskustelu tosin käytiin englanniksi. Samoin miestenosastolla oli oikein hyvää palvelua.

Eräässä pienessä kristallikruunuja myyvässä kaupassa yritin vähäisellä kielitaidollani selvitä kaupanteosta ja se kyllä auttoi kun räägi eesti keelt. Tosin välillä putosin kärryiltä, mutta kaupat tuli tehtyä.

Paljonhan se on tosiaan kiinni itsestä miten käyttäydyt, mutta ei se aina auta. En siltikään aio lopettaa vierailuja eestissä. Opettelen kieltä paremmin ja eiköhän se palvelu siitä parane.

• venäläistä

ja palvelu sen mukaista. Huumorilla siitäkin selviää. hei tulipa mieleen
        Suomeksi Sanotaan venäjäksi
        suunnilleen näin:
        1 Kiitos sbasiiba
        2 Anteeksi izviniitje
        3 Olkaa hyvä pashaalusta
        4a Tervehdys, teitittelymuoto strastvuitje:
        4b Tervehdys, sinuttelumuoto strastvui
        4c Terve, lasten ja nuorten käyttämä strastje:
        5 Hyvää huomenta dobroje utra
        6 Hyvä on, kaikki hyvin harashoo
        7 Näkemiin dasvidanja
        8 Kyllä da
        9 Ei njet
        10 Varo! astarozhna!

Yhden virkkeen olen opetellut etukäteen:
        "Minä en puhu venäjää, Izviniitje ! Ja ne govoru po russki, ja sanon sen äänekkäästi
        mutta minä puhun englantia, no ja govoru po anglijski,
        suomea, ruotsia po finski, po svedski
        ja saksaa." i po nemetski
        Yleensä tuo heidänvälinen keskustelu on juuri tuota nokitusta ja slaavilainen veri kuohuu, siinä asiakas jää toiseksi
        eli tack de samma

• tämän olet
        venäläistä kirjoitti:

ja palvelu sen mukaista. Huumorilla siitäkin selviää. hei tulipa mieleen
        Suomeksi Sanotaan venäjäksi
        suunnilleen näin:
        1 Kiitos sbasiiba
        2 Anteeksi izviniitje
        3 Olkaa hyvä pashaalusta
        4a Tervehdys, teitittelymuoto strastvuitje:
        4b Tervehdys, sinuttelumuoto strastvui
        4c Terve, lasten ja nuorten käyttämä strastje:
        5 Hyvää huomenta dobroje utra
        6 Hyvä on, kaikki hyvin harashoo
        7 Näkemiin dasvidanja
        8 Kyllä da
        9 Ei njet
        10 Varo! astarozhna!

Yhden virkkeen olen opetellut etukäteen:
        "Minä en puhu venäjää, Izviniitje ! Ja ne govoru po russki, ja sanon sen äänekkäästi
        mutta minä puhun englantia, no ja govoru po anglijski,
        suomea, ruotsia po finski, po svedski
        ja saksaa." i po nemetski
        Yleensä tuo heidänvälinen keskustelu on juuri tuota nokitusta ja slaavilainen veri kuohuu, siinä asiakas jää toiseksi
        eli tack de samma

saanut päähäsi: Tallink henkilökunta venäläistä
        Taatusti ei ole.

• kaisa

Täällä on paljon porukkaa, joiden mielestä palvelu on asenteesta kiinni. Usein onkin, mutta yleisesti ottaen palvelu on jopa suomalaisittain tylyä. kun muutin Tallinnaan, osasin jo kieltä (tai niin hyvin kuin 5 vuoden opiskeluilla osaa :-). Mutta silti kohtasin päivittäin ns. huonoa asiakaspalvelua. Ei ollut yksi tai kaksi kertaa kun menin itkien kotiin. Lähimmällä kioskilla en uskaltanut käydä, sillä myyjänainen suuttui suunnattomasti jos joku onneton häiritsi hänen ristikkohetkeään. Mutta mutta. Se ei ole aina tylyyttä, vaikka se siltä tuntuu. Mielestäni "maassa maan tavalla" -sanonta on mainio, sillä tallinnalaiseen asiakaspalvelukulttuuriin ei kuulu hymyily tai small talk. Silti usein erittäin tylyltäkin tuntunut ihminen saattoi auttaa minua kun vain osasin kysyä ja apua pyytää. Tallinnalaiset ovat ainoita (maailmassa?), jotka osaavat olla yhtä aikaa tylyjä ja ystävällisiä. Pari kuukautta siihen meni ennen kuin tajusin, että tätä tämä on, en pian itsekään vääntänyt mitään teennäistä hymyä huulilleni ja vastasin niinkuin metsään huudettiin. Ei ongelmia. Tilanne on ihan eri esim. Saaremaalla tai Pärnussa, jossa tallinnalaiseen tyyliin tottunut saa melkein kulttuurishokin. Eli ko. maahan kunnolla tutustuneena ja siellä eläneenä sanoisin, että kaikki ei ole vihamielisyyttä, vaan sikäläistä perinnettä ja niin kauan kuin sinua ei huijata voit olla tyytyväinen. Kysyvä ei myöskään tieltä eksy, vaikka tallinnalaiset eivät aktiivisesti apuansa tarjoaisikaan. Ja muutamatkin sanat viroksi auttavat saamaan edes hitusen parempaa palvelua.

• opiskelija

Kaisa!
        mainitsit, että viisi vuotta olet viroa opiskellut.. eli siis helsingin yliopistossa viron kieltä ja kulttuuria.. oletan =)

haluaisin kysyä, että millaista se käytännössä oli? ja miten sieltä ihmiset työllistyvät?

..itse harkitsen kyseisen alan opiskeluja =)

• kaisa
        opiskelija kirjoitti:

Kaisa!
        mainitsit, että viisi vuotta olet viroa opiskellut.. eli siis helsingin yliopistossa viron kieltä ja kulttuuria.. oletan =)

haluaisin kysyä, että millaista se käytännössä oli? ja miten sieltä ihmiset työllistyvät?

..itse harkitsen kyseisen alan opiskeluja =)

Olen opiskellut Helsingin yliopistossa jo.. kauan. Kahdeksas vuosi alkaa eikä valmistumista näy. Opiskelu on kivaa, todella korkeatasoista monipuolista opetusta. Itse olen koko opiskeluajan ollut kokopäivätyössä, joten en ole niin sisälle päässyt varsinaiseen opiskelijaelämään, mutta tykkään meidän laitoksen hengestä. Ja työllistymisestä: ilmeisestikin ne harvat :-) jotka meidän laitokselta valmistuvat, työllistyvät hyvin. Itsekin olen työllistynyt jo vuonna 98, hehheh. Ei vaan, tosiasiassa koulutus valmistaa moneen ja työllistymisprosenttimme on erittäin hyvä. Jos aiot Viron kieltä ja kulttuuria opiskelemaan niin opettele valmiiksi lauseet, joilla vastaat kysymyksiin kuten "miksi ihmeessä opiskelet viroa" tai "mikä sinusta tulee isona". Minä tuskin koskaan siirryn oman alan hommiin, mutta tämä on upea harrastus. Suosittelen ehdottomasti! :-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7300
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      738
      3551
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      356
      1887
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      164
      1805
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      85
      1435
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1391
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1290
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1247
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1241
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1154
    Aihe